
Het merk met de boksbeugel viert feest, want de A8 is 21 jaar oud geworden.
Of dat een heuglijk feit is of niet mag u uiteraard zelf bepalen, maar Audi vond van wel. Ter ere van deze verjaardag lanceerde het merk de 21 Sport Edition. Er worden slechts 21 stuks van verkocht en alle exemplaren leggen vooral de nadruk op sportiviteit. Een soort S8 Plus voor de iets kleinere knip dus (rijmt).
Hoewel je 21 inchers zou verwachten, liggen er velgen in de maat 20″ onder deze patser. De metallic lak, aluminium decoratielijsten en het schuifdak completeren het exterieur, maar binnenin is het pas echt bal. Bovenop het Pro Line-pakket geeft Audi deze 21 SE heuse comfortsportstoelen, een zwarte hemel (zonder lampjes, jammer), afwerking in klavierlak, een ionisator en leeslampjes achterin. Sportief, weet u nog.
Audi connect, achteruitrijcamera en de felbegeerde Audi phone box zijn eveneens standaard. Onder de kap is de sportiviteit ietwat ver te zoeken. Daar ligt namelijk een 3.0 zescilinder diesel à 262 pk. Quattro is standaard, evenals een 8-traps automaat. Dat alles tegen een vanafprijs van 97.320 euro. Hij is vanaf nu te koop, dus ben er rap bij.











Een limited edition grijze Audi. Voor naast alle andere grijze Audi’s
@scottishcarspotter2000: om de grijsheid te vieren!
@tjorque: in Grijsoord
Geen 21 inch = gemiste kans
@sir_smokalot: Ik wacht nog ff 4 jaar op de 25 jaar editie. Met 25 inch uiteraard :D
Sport .. Staat ook op badslippers van da Action ..
Audivolk kunnen die dingen trouwens ook leasen ..
@lincoln: kan je slippers leasen ja?
Inplaats van een sportieve a8 kan je toch beter een a6 of a4 nemen?
@4244cc:
Op welke manier kan een auto ” sportief” zijn dan ??
@lincoln: dat vraag ik me dus ook af
@4244cc:
Komt wel met sport comfort stoelen ..
Dus je ruggengraat kan je voortaan thuislaten ..
@lincoln: de Duitse markt tegenwoordig ..
@4244cc: zit daar verschil in dan?
@hplh: zoek de verschillen inderdaad
Tjaaa je hebt altijs baas bovenbaas met uitmelken maar dit slaat echt nergens op.
Voor alle muggenzifterij: 97 mille is een scherpe prijs voor een A8 3.0 TDI met die opties. Dus gewoon een goede deal. Als ik een ton moest besteden aan een nieuwe auto, werd dit hem. Fijne auto’s zijn het. Te gebruiken vormde wintersport, familieritjes, zakelijk. Ruim, comfortabel, vlot en relatief zuinig. Niets mis mee.
@gtwillem: alleen verschrikkelijk GRIJS!!! ?
@tjorque: ik zou voor donkerblauw gaan, maar Floretzilver is een prima kleur. Ik bedoel, het is een A8, geen hippe TT. En als je het interieur in het Nougatbruin doet, ziet het er prima uit. Sober grijs is saai, maar blijft wel lang ‘vers’.
@gtwillem: voor de goede orde, een A8 3.0 TDI Quattro met non-metallic lak, stoffen bekleding en 18″ velgen 96.530 euro’s. Dus op zich is zo’n ’21’ best een goede aanbieding als je toch in de markt bent voor onderstuur.
@gtwillem: liever de Jaguar XJ, veeeel stijlvoller dan zo’n opgeblazen A6.
@rufctr01: ik heb ook een zwak voor de Jaguar XJ: hele mooie auto. Stijlvol ook. Maar ook een stukje duurder, zeker in vergelijking met dit actiemodelletje.
De A8 is zeker geen grote A6: technisch schelen ze behoorlijk. De A8 staat op een uniek chassis en is geheel van aluminium. Net als de XJ.
Zelf kan ik de behouden lijnvoering van A8 wel waarderen.
@gtwillem: Zeker niks mis mee! Ik rij dan niet de diesel versie, maar het is een heerlijke bak! Misschien dat hij iets overpriced is als je voor de w12 versie wilt gaan.. maajaa… auto liefhebber liefhebben nou eenmaal.
@clarkson: dit is gewoon een cadeautje voor degenen die een A8 overwegen. De 3.0 TDI is de beste uitvoering om voor te gaan (net zoals bij de concurrentie: 730d, S350 CDI, Quattroporte V6 Diesel, XJ 3.0 D). Dan heb je prima prestaties gecombineerd met een redelijk verbruik en een enorme actieradius. Ergo: de beste en meest comfortabele lange afstandcruisers.
Maar deze A8 is op zich wel aantrekkelijk: alle opties die je wilt op een A8, die normaal 24k éxtra kosten, voor een paar honderd euro. Als je deze opties op een A6 knalt, zit je ook op 95k, dus het is gewoon een goede aanbieding. En daarom maar 21 stuks :-).
@gtwillem:
Wetende dat ze voor max. 35 rooitjes de fabriek uitrollen is het ronduit de slechtste deal die een mens maken kan ..
@lincoln: maar dat geldt voor alle auto’s… Ervan uitgaande dat er op een A8 van een ton 45 procent belasting is, en er nog wat marge op zit tussen de bedrijven door (importeur, dealer, transport etc) zul je inderdaad rond de 40 uitkomen.
Nog betere optie: gewoon een nette okasie opsporen. Die topsegment auto’s schrijven af als een malle.
Volgend jaar de 22 sport edition in zilvergrijs? Of krijgen we nog een 21,5 jaar sports edition?
Ik snap niet waarom ‘klavierlak’ voor de sierlijsten zo populair is, het is vreselijk gevoelig voor stof en vingerafdrukken en het is (of in ieder geval niet te onderscheiden van) goedkoop plastic dat je ook op budgettelefoons ziet. Ik zou dat niet op een A8 willen.
@knipperlichtje: heel goed punt! De keren dat ik het heb mogen aanschouwen was he niet echt super. Ja: mooie donkere glans. Maar het is enorm krasgevoelig. Daarbij vind ik het niet echt een mooie uitstraling hebben, je kan bij de A8 ook kiezen voor Parelbeige houtinleg: veel fraaier. Of esdoornhout. Ook prima.
Wat ik wel een leuke optie vind bij Audi’s, maar belachelijk duur, is het ‘Beaufort’ inleg. Dat zijn allemaal laagjes hout en metaal, en dan daar een dwarsdoorsnede van.
Bij een okasie leuk, maar nieuw zou ik er nooit 2-3 mille voor over hebben.daar kan ik mijn zus voor mee uit lunchen nemen!
@knipperlichtje: Omdat ‘klaiverlak’ premium is. In de letterlijke zin van het woord. Het staat chic en duur, ook al is het kut…
Dan moet ik snel iets op poten gaan zetten. Mijn Mégane is verleden maand 20 geworden
‘Yu vill heff zhe grey wan!’, aldus de lokale dealert.
@entwicklung88: klop!
Deze auto sportief noemen is als een badkuip zeewaardig noemen..
Waarom in het grijs? Daar zijn er al zoveel van…
@philipf: Zo veel? valt reuze mee…
…en er wordt passioneel over centen gemijmerd.. Typisch audivolk.
wanneer komt de 313pk bi-tdi in de A8?
@TDI-goeroe: voorlopig nog niet. Deze A8 gaat hem niet krijgen, en voor de volgende schijnt er ook nog een V8 diesel gepland te staan. Deze gaat ook geleverd worden in de volgende Cayenne S Diesel, Phaeton, Touareg, Bentayga en Q7.
Omdat te vieren deelt Audi oliebollen uit?