BAM! Dit is de Audi S8 Plus

Auteur: , 93 Reacties

Grote vraag: heeft-ie meer of minder dan 600 pk?

Ja natuurlijk heeft deze kakelverse Audi meer dan 600 pk, maar het scheelt niet veel. Toch is de S8 Plus met 605 pk en een max koppel van maar liefst 750 Nm uit een 4.0 V8 TFSI. Standaard levert de S8 (rijtest met drie generaties hier) een toch al niet misselijke 520 pk en 650 Nm. Meer is echter altijd beter.

De topsnelheid van de S8 Plus gaat met Dynamic Package (standaard bij onze oosterburen) naar een zeer on-Duitse 305 km/u en om met al die dikke cijfers overweg te kunnen, zijn ook de rijeigenschappen op punt gezet. Het sprintje van 0-100 km/u duurt overigens 3,8 tellen. Vlot genoeg, dunkt ons.

Waarom dit monster geen RS8 heet? Wij vinden ’t wat onlogisch, volgens Audi gaat het simpelweg om een aangescherpte en sterkere S8. Toch is de naamgeving wel te verklaren, aangezien RS-modellen bij Quattro GmbH worden gebouwd en deze mastodont kennelijk niet. Bovendien gaat ’t om een stukje positionering, net zoals BMW halsstarrig weigert om een M7 te bouwen.

De S8 Plus komt er trouwens alleen met ‘korte’ wielbasis, de CEO met chauffeur zal dus verder moeten zoeken.

Audi S8 Plus interieur

De S8 Plus wordt geleverd op 21 inchers en heeft carbon-keramische remmerij om de boel weer tot stoppen te dwingen. Een sportlaat laat de V8 nog harder brullen van plezier en het uiterlijk is her en der verfraaid met carbon toeters en bellen.

Het interieur kreeg eveneens een opfrisbeurtje en de verlichting bevat Matrix LED-techniek om tegenliggers (of de auto vlak voor je) op de snelweg mee te verblinden. Verder is het alcantara all the way, zoals je in de gallery kunt zien.

Vanaf eind november van dit jaar wordt de S8 Plus in Duitsland geleverd tegen een niet misselijke prijs van € 145.200, verwacht de officiële onthulling op de IAA komende maand in Frankfurt.



93 reacties

In het nietszeggende zilvergrijs. Zoals een echte Audi betaamt.
@str8six: zo’n auto en dan gaan zeiken over de kleur, je lijkt wel een wijf
@pjeey: nee hoor. Het oog wil ook wat, zeker als man zijnde.
@str8six:
Dit is gewoon niet het soort auto dat geïntroduceerd wordt met een gifgroene paintjob; het past simpelweg niet bij de auto zoals deze in de markt wordt gezet. Maar gelukkig kun je ‘m in elke kleur van de regenboog bestellen bij Audi Exclusive ;)
@str8six: Je kijkt niet goed, “the matt-effect paint finish floret silver is exclusively available on the S8 plus”.
Mat: dof, duf, flets, futloos, geesteloos etc., dat zegt echt wel wat.
@str8six: bestel jij hem lekker in het geel of groen dan en upload hem op Autojunk. Kijken hoeveel likes je dan krijgt -=edit: gedraag je=-
@kenner: neen, ik zou geen Audi kopen. Maar als jijzelf bijdehand zou zijn zou je dat al hebben opgemaakt uit m’n eerste reactie.
@kenner: Waarom gelijk geel of groen? Gewoon zonde om zo’n auto in het saaie, nietszeggende zilver te introduceren. Dit had ook in het zwart, wit (ook weinig emotie maar niet zo saai als zilver) of een mooie koper donkerbruin (wat je vaker op Audi’s ziet).
@str8six: Met zo’n formaat en power heb je ook geen opvallende kleur nodig om de aandacht te trekken
Ben normaal niet zo’n Audi fan, maar voor deze maak ik een uitzondering!
Die 305km/u topsnelheid is normaal ook mogelijk met een Dynamic Plus pack of hoe dat ding ook moge heten. (Toch op Rs6 en Rs7)
Verder geen misse performance voor zo’n ruime sedan!
@dimglor: Er zijn geen dynamic packs voor de S8.
@gtwillem: @dimglor deze komt wel met Dynamic Package, artikel heeft een update gekregen :)
@mauritsh: ik doelde op de standaard S8.
@gtwillem: Wist dat het verkrijgbaar was op de Rs6 en Rs7, was niet zeker of je dit bij de S8 ook kon aanvinken ;-)
Blijkbaar bij deze wel..
Grijs.
@trustmeiamanengineer: Als je zo loopt te janken over de kleur, waarom is die auto op jouw foto dan zwart. Dat is niet eens een kleur.
@vr6audi: Ja, dat komt dus door de saaie leaserts die alleen maar zwart en grijs kiezen… Ik had liever een blauwe of rode gehad, maar die zijn er amper met de motor die ik wilde.
Op je bolle bakkes zeg wat een dik ding.
Beul! Alhoewel de s65 “beuliger” is.

Is dat een woord? Argh i don’t care.
Rs6 en rs7 plus krijgen ook 605 pk by by e amg s 😒😒
Ik vind ‘m wat subtieler dan de impressie die ik gemaakt had van de RS8. Staat ‘m wel goed zo.

http://static.autoblog.nl/images/wp2013/big/Audi-RS8-imp2013.jpg
-edit: nutteloze bijdrage-
@trident: das ook niet lief.
Damn…
Ohhhh, die wil ik graag hebben! De S63 is mij iets te kitsch en te veel voor ‘De Ouwelui’. Maar zo’n S8 in het donkerblauw. Met donkerbruin interieur: graag! En 605pk is lekker, de nieuwe B7 krijgt 600pk, dus mooi in lijn met de concurrentie.
@gtwillem: ha ha ha ouwe lui… Rij is ff in een s65 trouwens ik zie al die oudjes meer in die a8 rijden
@mercedesbenz63: laten we voorop stellen dat alle topklassers voor ouwelui zijn, want de jongelui kunnen zich veelal niet zo’n auto veroorloven. Maar ondanks dat de Benz erg fraai is, vind ik het meer een kitscherige keuze voor de gelukkige pensionado dan een strakkere 7-serie of A8. Die vind ik wat stoerder en netter, meer voor iemand die nog jong genoeg is om te werken ;-).
@mercedesbenz63: Heb weleens met een S600 gereden. Heel leuke en fantastisch goede auto, maar oubollig is het absoluut. En dat is natuurlijk juist de bedoeling van Mercedes, dat merk je onmiddellijk wanneer je er in zit. Het heeft zijn charme wel. De A8 is wat moderner en frisser, de S-Klasse is chiquer.
Heb vaak genoeg in dit A8 model in Lang versie gezeten (wel achterin) en ik vind het prima als taxi of luxe taxi maar voor mezelf zou ik het nooit kopen. Het geeft me een 13 in dozijn gevoel zoals een rolex of witte boord en stropdas of Iphone dat ook geeft. Het heeft niks persoonlijks. Alsof je in een huurauto rijdt of businessclass vliegt. Je moet wel ultra normaal zijn als je zoiets begeert.
@nord: Ik vind de A8L juist heerlijk om in te zitten of mee te rijden. Strak en modern. De grijze muismensen kopen maar een 7-Serie. Daar val je achterin echt nog in slaap van saaiheid.
@gtwillem: ze hebben bij Audi gewoon gehoord dat ik de reguliere S8 geen gedoodverfde concurrent voor de S63 vind en besloten om even subtiel de S63 te overklassen qua vermogen. Ik waardeer de rappe respons vanuit Ingolstadt ;)
@gtwillem: Hier nog een de Audi S8 zou ik blindelings ook kiezen :)
Dik!
Nu wachten op de 7 serie met meer dan 600 pk
@zondacinque: de Alpina B7 met 600pk staat gepland voor de IAA eind dit jaar.
Een sportlaat, das wel weer wat nieuws he.
RS8 doet ook een beetje af aan de uitstraling van de auto, dan pak je maar een RS7.
Geldt overigens ook voor BMW, alleen Mercedes-Benz komt ermee weg.
Zou een S8L niks zijn? De S63 is er immers ook enkel op lange wielbasis. Een korte wil je toch niet, dan neem je beter een S6/RS6. Verder leuke kar!
@kapiteinaudi: S63 is er ook als korte variant. Alleen de S65 is altijd een L versie.
Onlangs bij een dealer een klein rondje gereden in de normale S8 die OCT getuned was naar (ik meen) 600 pk. Geen idee wat daarvan de specs waren verder qua tijden, maar waarom zou je dan een plus willen?
@ghost: je hebt alle opties (21″, keramische remschijven en lederpakketten) En volledige fabrieksgarantie. Ik zou een nieuwe S8 nooit naar zo’n tuningsboer brengen. Een 5 jaar oude S4? Graag, maar op een nieuwe S8 liever niet.

En reken maar dat het blok en bepaalde onderdelen enigszins versterkt zijn om de extra 85pk aan te kunnen. Het moet allemaal wel binnen de toleranties vallen.
@gtwillem: Ik denk dat het niet nodig is om een deze auto nog naar een tuningboer te brengen. Denk je niet dat 605pk meer dan zat is, haha?
@clarkson: je moet het anders bekijken. Een fabrikant brengt een auto op de markt. Aangezien er wereldwijd enorme verschillen zijn qua manier van rijden, weersomstandigheden, brandstofkwaliteit etc etc houd een fabrikant altijd een marge aan. Zeker in Noord Europa, waar de omstandigheden erg goed zijn, kun je die marge gewoon benutten. Maar als een fabrikant een sterker model op de markt wil zetten, zal die toch zijn marges moeten ophogen.
@gtwillem: Dat begrijp ik ja. Maar 605pk lijkt me alsnog meer dan genoeg.
@gtwillem: dat is lang niet altijd zo, zeker niet bij VAG. Een s8 blok ligt ook in diverse lambo’s, daar doen ze aanzienlijk meer. De veilige marges geloof ik wel. OCT voor zover je het niet wist, maar ik denk van wel, is de nieuwe huistuner van VW/Audi, noem het het nieuwe ABT. Dan behoud je gewoon je fabrieksgarantie. Keramische remmen? Leuk maar duur als ze een toe zijn aan vervanging. 21″ velgen? Ook heel leuk maar minder comfort. De chip kost bij OCT 900 euro. Zo’n plus is even andere koek, terwijl de cijfers gelijk blijven.
@ghost: ik vind zo’n specifiek topmodel net iets meer hebben dan een chip van €900. De A8 kan prima 21″ hebben (alhoewel 20 voor mij voldoende zou zijn). Keramische schijven zijn duur om te vervangen, ja. Maar de drie ton red je gemakkelijk, dan heb je de stalen al eens of twee keer moeten vervangen ;-). Een gewone S8 is al een topauto, maar nu is ie helemaal af, mijn inziens.
@gtwillem:
keramische remmen op een limousine? wat wou je er mee doen dan? naar het circuit soms?
@super: ik zou er zeker een keertje een trackday mee doen. Gewoon, omdat het kan.

Dit ding loopt 300. En dan accelereert ie er ook nog eens erg snel naartoe. De kans dat je op lange afstanden keer op keer flink in de ankers moet is aanwezig. En dan zijn die schijven wel prettig.
@gtwillem:
heb nog nooit zo’n ding op een circuit gezien, dus het zal wel een fantasie zijn van hen die er (nog) geen hebben. verder hebben keramische remmen vooral voordeel dat ze minder faden, dus dat gaat niks voor je doen bij je noodstop vanaf 300.
@super: dat is precies wat ik zeg, als je keer op keer hard in de ankers moet, heb je het voordeel dat er nauwelijks fading is. Helpt dus wel degelijk bij een kortere remweg.

Heb een paar keer een trackday gedaan met mijn vader. Ik in de Soeb en hij in, ehhh, zijn A8. Deed het hartstikke prima. Nordschleife is gelukkig vrij mild voor je remmen. Alleen in de lange doordraaiers merk je dat je met flink wat gewicht onderweg bent. Krappe bochten uitaccelereren zelfs erg goed. Nog een voordeel: zo’n A8 reageert wel voorspelbaar, en dat is wel fijn als je geen ‘pro’ bent op zo’n complex circuit. Maar op alle andere banen is het gewoon hopeloos. Maar het kán wel ;-).
@gtwillem:
Die ouwe gek van mij heeft een keer mee gedaan aan een Audi experience dag. In zijn A8, uit 2003 ofzo. Een hele dag allerlei rare toeren uithalen op het circuit.

Nou, dat heeft ie geweten. Banden waren zo’n beetje slicks geworden en de remmen waren ook wel afgeschreven. Het is leuk dat het kan, maar vaker dan 1x zou ik het niet doen… Gaat je heel veel banden en remmen kosten, en een A8 is bij normaal gebruiken al dol op die dingen
Heb met de standaard S8 een paar rondjes circuit mogen doen, en ik kan je dat niet heel erg aanbevelen. Voor zijn gewicht doet hij het uitstekend, maar hoe je het ook wendt of keert: met 2 man en vloeistoffen erin smijt je toch zo’n 2200 kg door de bochten.
Ik wil een S amg klaar!
Ik zou zeggen S8 logo’s er af en niets meer aan doen.
@HZW: Ja, want zonder logo’s ziet niemand je vier uitlaten meer.
@Jochempie: niet iedereen valt dat op.
Dik ding, dat is zeker waar, zou er zeker geen nee tegen zeggen als ie bij mij voor de deur wordt gezet. Maar ik vind het wel erg jammer dat ie er nog steeds uit ziet als een verlengde A4… Hopelijk biedt de nieuwe generatie een groter verschil, een auto in deze klasse hoort er veel exclusiever uit te zien naar mijn mening…
@valentinorossi: Ik vind de A8 en A4 echt niet op elkaar lijken op de herkenbare Audi punten na (grill etc. Dat is bij elk merk wel een beetje zo wat logisch is voor de herkenbaarheid).

Echter de S klassen en C klasse van Mercedes kan ik niet meer uit elkaar houden. Vroeger wel, nu niet meer.
Wat een verschrikkelijke dikke bak zeg! Echt schitterend allemaal. Hier kan BMW/MERCEDES wel een puntje aan zuigen hoor. En de nieuwe pheaton kunnen ze wel in de ijskast houden.
De perfecte S8 alleen nie int silver grijs maar jonge jonge zoveel prestatie is gwn prachtig
Hij is fijn! Maar dan wel met een minder sportief interieur, doe mij maar wat meer luxe. Ook de velgen vind ik niet zo. En dan graag een mooi lak kleurtje. Donkerblauw of Jaguar groen.
@dutchdriftking: kijk, hier heeft er een goede smaak! Donkergroen met lichtbeige interieur is volgens mij de kleur van de über S8 (in Ronin).
@gtwillem: klinkt goed!
Woowww deze is echt een BOM moest ik de lotto winnen staat hij voor mijn garage zekerrrr mijn eerste keuze, maarrrr kunnen we verder dromen…..😅😅😅😜 is deze sneller dan de s amg???
Dikke wagen zeg! Zelf had ik dan geen zwarte interieur gewilt, maar iets opvallenders.

De remklauwen konden ook best we een kleurtje gebruiken. Ben er zelf na mijn eigen Big Brake Setup op gaan letten, en het maakt de auto toch wel af. En de velgen komen meer tot hun recht. Dikke klauwen + felle kleur = p0rnøw.

Voor de rest heb ik als burger niets te klagen.
Onvoorstelbaar hoe veel vermogen er tegenwoordig in dit soort auto’s komen. 605 PK, ga eens na. Dat heeft een 458 Speciale. Ik vraag me af waarom het zo bruut moet in zo’n auto..
@viezefreddyw: gewoon omdat het kan :). Nodig is het niet, maar cool is het wel. Doe mij er maar 1 :)
Boring.. Dit valt in het niet naast een S-klasse AMG…
@rogerj: nou dacht het niet
Ik rij zelf een S8 en geen enkele S63 komt in de buurt
Op welke snelheid dan ook en zeker wat wegligging betreft
@mulsanne: maar mag jij wel zo hard rijden in de auto van je baas?
@jrcornelisse: Mag jij wel zo jaloers zijn van je vrouw? (Mocht je die uberhaupt hebben met zo’n jaloerse instelling)
Is toch niet meer interessant al die pk’s?

Vroeger (ja vroeger ja ik begin er gewoon mee…) kwam een autofabrikant met een nieuwe auto uit en die had dan X aantal pk meer. Dat was toen groot nieuws want dat betekende in de regel dat de ingenieurs iets nieuws of revolutionairs bedacht hadden om meer pk’s uit een motorblokje te peuren zonder gebruikmaking van een turbo. Geïnteresseerd las je dan wat ze weer bedacht hadden. Meer kleppen per cilinder of in- en uitlaten gewijzigd enfin noem het maar op.
Het waren meestal de tot verbeelding sprekende automerken die weer wat bedacht hadden; Ferrari, Porsche, BMW, Mercedes enz.

Tegenwoordig kan elk budgetmerk, als ze willen, een auto creëren met 350 pk of meer waar dat soort cijfers vroeger alleen weggelegd voor Ferrari, Lamborghini en Porsche.

Vroeger sprak zo’n pk cijfertje nog tot de verbeelding. Tegenwoordig is het, voor mij in ieder geval, een ter kennisname waarbij er hooguit een schouderophaling na volgt. O, en misschien ook een “tsja” mompel, maar dat ligt aan mijn bui op dat moment.
@Rick-dos: ik denk dat dat te kort door de bocht is. Ja: het was interessanter, want elk merk had zo zijn eigen filosofie waardoor de meest wonderlijke creaties op de weg kwamen. In 1999 kon 200pk van alles betekenen. Dikke diesel, viercilinder turbo boxer, vijfcilinder turbo, hoogtoerige V6 of zes in lijn, Amerikaanse V8, viercilinder met vrolijke nokkenassen, V6 Turbo of een dergelijke configuratie.

Maar de ingenieurs hebben nu met andere dingen te maken. Zoals zeer strenge emissie eisen bijvoorbeeld. De beste ontbranding heb je met een cilindergrootte van ongeveer 500cc (volgens een BMW ingenieur) en dat lijkt te kloppen, als je kijkt naar het aanbod van de merken.

Laten we blij zijn dat er in tijden van stringente eisen nog fabrikanten zijn die een 605pk sterke supersedans bouwen. En dat bij een relatief gunstig verbruik!
@Rick-dos:
Meer dan genoeg innovatie op motorengebied het afgelopen decennium, alleen meestal met efficiency en niet vermogen als doel. Dat het terrein van de 200pk+ motoren nu niet meer alleen is voorbehouden aan een handjevol modellen/fabrikanten doet daar helemaal niets aan af. Ik ben het overigens met je eens dat een motor met 600pk geen enkel praktisch nut heeft in een auto die niet voor circuitgebruik bedoeld is, het enige doel is om meer te hebben dan die andere rus.
De bree olson onder de wagens
De enige klasse waarin ik een Audi zou overwegen. Puur comfort, zakelijkheid en snelheid.
Best een zware pk-update voor een plus versie. Dit zouden al cijfers kunnen zijn voor een RS8 dus dit maakt hem een beetje overbodig vrees ik.
“Vanaf eind november van dit jaar wordt de S8 Plus in Duitsland geleverd tegen een niet misselijke prijs van € 145.200, verwacht de officiële onthulling op de IAA komende maand in Frankfurt.”

Tel er hier maar een eurie ton bij op dan.
Bentley Continental Flying Spur light?
Ehm… LED-matrixverlichting is juist bedoeld om tegenliggers niet meer te verblinden.

Wil je je tegenliggers dan toch graag verblinden, dan hoop ik maar dat je een andere kleur kiest dan zilvergrijs. Kies imolageel en ga met blauwe platen rondrijden. Dan ben je pas echt een baas.
Het zal prima rijden en de kwaliteit zal ook in orde zijn, maar het ziet er wat gedateerd uit. De buitenkant dan, de zoveelste Audi, met een niet-onderscheidend uiterlijk van de rest van de Audi’s.
Hmmm, ja toch liever s63… ook 4 vielaandrijving (lwb), en in ieder geval qua duitse prijs zeer vergelijkbaar. Misschien minder anoniem maar daar koop je zo iets toch al niet voor.. en dat s-klasse interieur, damnnn!!
Mooie auto voor de volgende Transporter film….
liever een rs6 voor dat geld
En het blijft een VAG auto. Mercedes S65 heeft een V12 en de 760li ook. Daaaaaaaaag Audi
@730ld: wat heb je aan v12 als een v8 je stof laat happen 😂😂😂😂😂
@730ld: wat voor motor denk je dat de A8 W12 heeft?
Heel dik
Gaap
Vind hem tegenwoordig wel achter lopen bij de S en 7 serie. Echt tijd voor iets geheel nieuws.
Iets voor de koning als vrije tijds gebruik?
Ondanks dat de huidige A8 (S8) ouder is dan de gloednieuwe 7-serie en de S-Klasse blijf ik een zwak hebben voor S8.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).