Een Audi A8 is al behoorlijk incognito, iedereen zal immers denken dat je in een A6 rijdt. Of een A4. Maar voor de enkeling die zo paranoia is en denkt dat iemand zijn A8 als directielimo zal herkennen is er nu de A8L Security.
Het kost Audi 450 uur werk maar dan heb je ook een veilige A8. De A8L Security wordt gebouwd op een extra beveiligde afdeling waar mobiele telefoons verboden zijn. Dit alles waarschijnlijk om te zorgen dat het goedbewaarde geheim van hoe Audi’s eruit zien niet kan uitlekken.
De Audi A8L Security is veilig. Zo veilig zelfs dat hij bij een aanrijding ook rekening houdt met de tegenpartij. Sorry? Volgens mij wil ik helemaal niet dat mijn achtervolgers mij zo lang mogelijk kunnen blijven volgen, ik wil ze na een ferme tik van mijn pantserlimo gewoon kapot hebben zodat ik rustig mijn reis kan vervolgen!
Er wordt aan de A8L Security 720 kilo pantsermateriaal toegevoegd om de passagierscabine te beschermen tegen de heftigste aanvallen. Alleen de ramen wegen al 300 kilo en om de deuren nog enigszins te kunnen openen wordt er een systeem toegevoegd dat assisteert bij het openen en sluiten. Ook dat systeem weegt nog eens 360 kilo. Gaan de deuren niet meer normaal open dan kan je via een combinatie van knoppen ook zorgen dat de deur eruit valt. Handig als je Audi in de fik staat bijvoorbeeld. De A8L Security voldoet dankzij al deze maatregelen wel aan zeer pittige veiligheidseisen en moet een rondje geweervuur en flinke explosies met glans kunnen doorstaan. Een handgranaat is geen probleem in ieder geval.
Als je de boefjes buiten je auto wilt vragen om je met rust te laten kan dat via het two-way communicatiesysteem dat Audi heeft verstopt achter de single frame grille. Aan de buitenkant zitten ook microfoontjes zodat je de doodsbedreigingen in ieder geval kan horen. Mochten de boefjes je willen dwarsbomen met gifgas of iets dergelijks dan kan je in de auto blijven dankzij twee zuurstofcartridges die je auto van frisse lucht kunnen voorzien. Mochten de boefjes ook nog spijkermatten neerleggen dan kan je gewoon tot 80 kilometer per uur blijven rijden op de speciale banden.
De W12 met 500 pk en 625 Nm koppel zorgt ervoor dat je in 7,3 seconden op de honderd zit. Het gemiddelde verbruik is 13 liter per 100 kilometer. Is dat je te gortig, dan moet je even wachten tot er een “andere motor” komt die ongeveer 10 liter per 100 kilometer gaat halen. Best netjes als je al die strafkilo’s in je achterhoofd houdt. Hoeveel strafkilo’s dat precies zijn is overigens niet duidelijk, Audi meldt alleen dat het om een “relatief lichte” auto gaat in zijn klasse.
Terroristen, kidnappers, moordenaars, hippies: in deze A8L Security hoef je nergens meer bang voor te zijn. Behalve dan dat men denkt dat je in een A6 rijdt.
Mag je hem ook met Rijbewijs B rijden?
@CSL: Meestal zijn het getrainde chauffeurs die deze vrachtwagens in sedan uitvoering rijden!
@CSL: we wonen niet in belgie waar je voor een hummer al een vrachtwagen rijbewijs nodig hebt.
@Jipp: hahaha idd.
het blijft een prachtige wage, die verreweg lijkt van een a4, wat ik gister duidelijk zag toen mijn ik thuis kwam en een nieuwe a4 naast een nieuwe a8 stond, beide prachtwagens!
@Jipp: Lijkt er idd totaal niet op. Elke idioot kan zien dat het 3e boutje waar de koplampverstellers mee vastzitten een heel ander boutje is dan in de A4 gebruikt wordt.
@bozewolf: hebben we hem weer met zn bullshit, zet ze dan naast elkaar, gister waren beide broers van mij bij m’n ouders, en ik dus ook, duidelijke verschillen.
@Jipp: Correct. Duidelijk te zien aan de achterlichten. Bij de A4 zit de algehele regulatie spanner vanaf het 34e LED’je gemonteerd. Bij de A8 is dat vanaf de 35e.
Wie dat niet ziet…
@bozewolf: je bent echt een sukkel die niet weet waar hij over praat.
@Jipp: Ik weet potjandorie nog aan toe uitstekend waar ik over praat!
Bijvoorbeeld heeft de A4 dertien ribbeltjes op de ventieldopjes, waar de A8 het moet doen met 9 ribbeltjes.
Dat jij dit niet wist, als VAG monnik, stelt mij wel een beetje teleur. Het is ZO duidelijk.
@bozewolf: Kennis van zaken en dan zo afgeserveerd worden als ‘sukkel’ … waar gaat het heen. Is je ook wel eens opgevallen dat als je broers en ouders met dezelfde audi’s naast elkaar zet dat ze allemaal dezelfde veel te strakke broek dragen?
@integralechubasco: Sterker nog, ik kan aan de stiksels van de linkerbroekspijp al haarfijn zien welk familielid het is, wat ze die ochtend gegeten hebben en hoeveel individuele stofjes er op de sok zitten.
@bozewolf: wat denk je, dat je alles bent, je kent me niet eens, laat staan me familie, die gaat niet om met kansloze figuren.
@Jipp: There there, little man. It’s allright.
@bozewolf: Tja, je ziet de hele ‘audi familie’ van ons onverwacht onvriendelijke Jipp zo vaak in zijn commentaar voorbij komen dat we intussen al een heel duidelijk beeld hebben… toch wil ik je feliciteren met je fantastisch-scherp oog en doortastendheid…
@bozewolf: Haha, ik heb om je geLOLt.
@piebepost:
Lol x2
@bozewolf:
@Jipp:
@integralechubasco:
How about this,
een autokenner onderscheidt direct een A4 van een A6 en op zijn beurt van een A8.
@bozewolf: jij denkt het wel hea..
Geen een maffiabaas wil hierin rijden
@mrbones: en jij weet dat…?
Vind de huidige A8 niet zo geslaagd van Audi. De vorige generatie daarentegen..
Wat is het standaard gewicht van zon A8? Wordt wel gesproken over 720kg extra gewicht, maar wat is het totaal gewicht dan?
2500kg oid?
@rvssax: 2600, 2700 kilo lijkt mij een aardige gok ja.
Dat is wel even wat! Zul je ook speciaal rijbewijs voor nodig hebben.
@bozewolf: Ooooh, je B’tje gaat tot 3500kg. Ik dacht 2500.
@bozewolf:
Sowieso speciaalrijbewijs voor chauffeur van dergelijke personen, om er goed mee weg te komen in geval van nood :).
@rvssax: Ja dat waarschijnlijk wel. Ik was even in de war met het max. gewicht van B-rijbewijs.
@bozewolf: Ik denk dat hij nog een stuk zwaarder is hoor. Standaard weegt hij al 2 ton en volgens mij kan je de cijfers er in het artikel nog apart bij optellen. 720 kg bepantsering, 300 kg ruiten, 360 kg deuropeningmechanismen… En dan een paar personen erin, dan zit je toch over die 3500 kg heen en moet je een ander rijbewijs hebben.
De S Guard weegt ook bijna 3500 kg, en aangezien je nog wel mensen en bagage mee moet kunnen nemen denk ik dat het toegestane gewicht er wel boven belandt.
@Citrofiel: Goed punt.
Het kopje luid ‘Eenheidsworst voor maffiabazen’. Vergeten we niet een paar ‘Groepen’? Ik kan me een aantal Europese regeringsleiders bedenken die toch de brochure eens zullen doorlezen van dit gepantserde apparaat. Ten slotte zijn er nu toch ook al flink wat hooggeplaatste ambtenaren die in een dergelijke limousine rijden?
@misteralmostknowitall: “Europese regeringsleiders” Dat zijn toch ook een soort maffiosi?
@C220AMG: Dat zou Rutte willen ja!
@C220AMG: Dan zou hij tenminste nog wat verdienen:P
Deze auto is zo lomp en lelijk dat je inderdaad zou kunnen overwegen erop te schieten.
V12TDI erin :D 500pk en 1000Nm
Het is wel altijd weer zoeken welke audi van jou is. Was laatst op de dam waar ik Sam en Moos aan het slot van een audi a3 sportback zag rammelen. Zegt Sam tegen Moos, we hebben helemaal geen a3, we hebben een a1. Zegt Moos tegen Sam: a1? ik dacht dat we een a4 hadden? Aaah zegt Sam…
Vindt hem door die LED koplampen zo lomp kijken… De xenon lampen zijn mooier!
“Maar voor de enkeling die zo paranoia is…”
Dit kun je niet zeggen. Je BENT paranoide, dan HEB je paranoia.
Net als: Je bent hongerig, dan heb je honger.
Je kan immers ook niet zeggen: Voor de enkeling die zo honger is, volstaat een enkel broodje niet.
@kaaskabouter: Broodje kaaskabouter?
Wat me nou epic lijkt is als een kind met de radio zit te spelen en per ongeluk de geheime combinatie intoetst! Doei deuren!
@Benjamin1: Mij lijkt het epic dat je het raam opendoet om dat zwaailicht op je dak te plaatsen. Als het maar niet zo erg is dat er ook nog een kabel tussen het raam door in de aansteker aansluiting gaat.
hee casperH wil je aub ophouden met voor andere mensen bepalen wat hun van deze A8 vinden? ik lees: iedereen zal immers denken dat je in een A6 rijdt. Of een A4. en even verder lees ik: Behalve dan dat men denkt dat je in een A6 rijdt.
Wie ben jij om te bepalen voor mensen dat ze het op een A4 of een A6 vinden lijken, mooie wijsneus.
@jeanclaude:
Waarom mag de auteur op een BLOG niet cynisch zijn en hiermee zijn visie weergeven?
Juist, dat mag hij wel…
@jack_abarth ik lees het in elke bericht van hem dat audi’s op elkaar lijken, dat maakt niet eens iets uit. maar nu zegt hij even dat de mensen het op een A4 of een A6 vinden lijken, dan mag je mij vertellen wie hij is om voor de mensen de praten die dat zo vinden? en waar hij die informatie vandaan heeft? en als hij zijn persoonlijke mening in een NIEUWSitem wil verwerken be my guest, maar ga niet voor andere mensen praten.
@jeanclaude:
Ik neem aan dat hij conclusies trekt uit voorgaande threads die betrekking hadden tot het A4/A6/A8 issue. En daarmee schets hij een reeël beeld.
Want hij maakt hiermee namelijk een samenvatting van de publieke peiling die op autoblog heerst.
En in mijn ogen is die samenvatting behoorlijk correct opgesteld.
@jeanclaude:
Als je nieuws wilt lezen ga je maar naar autoweek.nl. Dit heet niet voor niets autoBLOG.
Ik blijf stiekem genieten van de grote audi wel of niet goed discussie…
*kijkt naar buiten naar de A3 sportback leasebak die vrij is gekomen en al drie maanden stilstaat omdat niemand in het bedrijf ‘m wil hebben*
Feit is dat ik het knap blijf vinden dat ze een tank kunnen bouwen die eruit ziet als een audi A4/5/6/7/8*
*doorhalen wat niet van toepassing is.
En als je alle conventionele limo’s niet goed genoeg vind dan koop je toch een Albanische Bentley net zo als Clarkson :)
”Een Audi A8 is al behoorlijk incognito, iedereen zal immers denken dat je in een A6 rijdt. Of een A4”
geweldig! en helemaal een eens!
Een mooie auto maar lijkt heel duidelijk op z’n kleine broertje, de A4. Daarnaast lijkt het met de techniek wel goed te zitten zie ik. Ook de specs en waarden zijn netjes relatief gezien.
(De vorige A8(L) vond ik overigens een stuk mooier en discreter.)
@Jipp: Hey fanknullie, kom je mij ook weer even afzeiken omdat ik een afwijkende mening heb?
Ik zit met smart te wachten.. :lol:
(Neem gerust je audi-familie mee, dan kom ik ook alleen)
@autoloos19: kansloos.
Eenheidsworst, haha laat me niet lachen. Deze is gewoon goed, klaar.
@Jipp: Goed beargumenteerd knul..
Kort maar krachtig! :lol:
@Jipp: Ik vind Audi’s ook op elkaar lijken.
Ik kom over een halfuur weer kijken, ben benieuwd…
Ik ben benieuwd wanneer er een Audi A9 wordt geproduceerd..
Misschien weet onze VAG-knul het?
@autoloos19: Helaas, de puber meneer laat zich kennen.
He He je weet in ieder geval dat je wel veilig bent in die auto en dat ie er wel stijlvol uitziet, maar die kont lijkt nogal vierkant op de 2e foto of ligt dat aan mij?
@piebepost: Hij ligt al te pitten, ik zweer het je ;)
@autoloos19: Te pitten? Nee joh, die kan niet meer pitten, die ligt in bed te huilen… “Waarom papa, waarom willen ze allemaal niet geloven dat de A8 echt anders is dan de A4? Waarom papa ziet niemand dat het golfje in de ledjes bij de A6 toch echt anders is dan bij de A8?… Ik snap het niet papa, ik snap het niet…”
De A8 is duidelijk een andere verschijning dan bv A4. Wie dit niet ziet heeft een brilleke nodig. Dat er familietrekjes zijn is niet maar normaal. Dit kan van alle degelijke merken gezegd worden.
Oké, oké, ik meng me in de discussie. Kom maar op met de reacties van: ‘Hé knul jij bent nog maar 15, wat weet jij nou van auto’s?’ :D
Dus: de nieuwe A8 heeft inderdaad wel wat elementen van de A4. Het Audi-familiegezicht zeg maar, met een familiekont erbij. En toch vind ik hem in het echt altijd zeer imposant om te zien, een zeer mooie auto die echt klasse en stijl uitstraalt. Als een strak maatpak. De Britten hebben daar een woord voor: ‘crisp’ (en dus niet de chips, hé). Zo zie ik hem, al lijkt hij nog zo veel op de andere modellen.
Daarbij komt nog dat Audi wel veel hetzelfde design gebruikt, maar lelijk is het zeker niet. Anders zouden er niet zo veel Audi-fanboys zijn hier ;) (Ter informatie: ik ben Audi-liefhebber, maar niet echt een fan) Denk maar aan die rare dingen die autofabrikanten soms neerzetten: die nieuwe Ford Focus bijvoorbeeld. Op de persplaatjes is hij zeer cool, maar na de foto’s gezien te hebben van Auto Review heb ik door wat er mis mee is: hij ziet er nu al wat gedateerd uit. Terwijl de Golf GTD waarmee hij vergeleken wordt als een stuk ouder is en er nog altijd goed uitziet. Zo zie je maar.
PS: Ja, ik weet wat TL;DR betekent, ik heb me even laten gaan, sorry daarvoor :D
@Yeelen: Hé knul jij bent nog maar 15, wat weet jij nou van auto’s?
@piebepost: Ik weet dat die van mijn mama minder snel is dan die van mijn stiefpapa.
@Yeelen: Haha, prachtig antwoord! Kudo’s!
Jaja, is wat laat. Schoot me plotseling te binnen.
Doe mij toch maar gewoon die vorige A8, die had pas uitstraling!
Wat een lelijke auto.Kijkt duf uit zijn ogen.Geen partij voor de 7 serie en al helemaal niet voor de s klasse
@mbman: Qua uitstraling deel ik jouw mening gedeeltelijk
Van mooi naar minder mooi: (mijn mening)
1. S-klasse
2. A8
3. 7-serie
Op technisch vlak zou ik de nieuwe A8 niet 1-2-3 wegzetten hoor. Ik heb eens achterin het pre-facelift model S-klasse mogen zitten achterin (S500) en daarna ook eens een keer in de nieuwe A8 en qua comfort, interieur en goodies is de A8 zeker niet de mindere tenopzichte van bijv. de S-klasse.
(Maar dat waren echter mijn eigen ervaringen. Misschien heb jij ze beiden gereden, dat weet ik niet.)
@gedwongenleaser: Kijk, wij hebben dezelfde smaak omtrent de A8. Het vorige model was in mijn ogen nog echt duidelijk een model op zich zelf. Dat is de nieuwe natuurlijk ook maar laatstgenoemde boert puur qua uitstraling en vormgeving naar de A4 en in iets mindere mate de A6. (Wat overigens geen lelijke auto’s zijn hoor, laten we wel wezen) ;)
(Ik heb zo’n vermoeden dat ene @Jipp (van Janneke) mijn eigen mening weer gaat omzetten als onzin/bullshit zijnde) :)
berlusconi ook weer blij :D!
Zal wel een aardige duit kosten dit… maar dat zal je er wel graag voor over hebben….
zit er nu wel of niet een turbo op..??