
De kwaliteit van nieuwe Audi’s en Volvo’s laat nogal te wensen over.
Als premium gelijk staat aan kwaliteit, dan zouden premium merken heel hoog moeten scoren in kwaliteitsonderzoeken. Helaas blijkt dat in de praktijk vaak anders te zijn. Sterker nog: in het nieuwste onderzoek van J.D. Power eindigt een zeker premiummerk juist onderaan.
Initial Quality Study
Laten we eerst even kijken wat er precies onderzocht wordt. Met de Initial Quality Study – die al bijna 40 jaar wordt uitgevoerd – onderzoekt J.D. Power de kwaliteit van gloednieuwe auto’s. Eigenaren worden ondervraagd nadat ze hun auto 90 dagen in bezit hebben gehad. Ook data van reparaties worden meegenomen.
Infotainment
Let op: het gaat niet per se om grote problemen. Problemen met het infotainment, rijhulpsystemen en dergelijke worden ook meegenomen. Sterker nog, de meeste problemen zaten in het infotainment. Ook nog even goed om in het achterhoofd te houden: het is een Amerikaans onderzoek, dus merken als Peugeot, Opel en Renault zijn niet meegenomen.
Echt premium
Goed, welk merk is nu écht premium? Dat blijkt toch weer Lexus te zijn. Met 166 problemen per 100 auto’s staan de Japanners op nummer 1. Nissan en Hyundai maken de top 3 compleet. Opvallend: op plek 4 zien we Jaguar. Dat zal de verkopen een mooie boost geven. Oh nee, wacht…
De verliezers
Minstens zo interessant zijn de automerken die onderaan eindigen. Helemaal onderaan treffen we Audi, met maar liefst 269 problemen per 100 auto’s. Ook Volvo komt niet lekker uit de verf, met 258 problemen per 100 auto’s. Volkswagen doet het ook niet best, met een score van 225. Daarmee staan ze overigens op gelijke voet met Mazda, dus ook niet alles uit Japan is even goed.
Ranking
Hieronder de volledige lijst:
- Lexus: 166
- Nissan: 169
- Hyundai: 173
- Jaguar: 175
- Chevrolet: 178
- Honda: 179
- Dodge: 180
- Kia: 181
- Buick: 183
- Genesis: 183
- Jeep: 186
- Subaru: 187
- Porsche: 188
- Gemiddelde: 192
- Ford: 193
- BMW: 196
- Acura: 198
- GMC: 199
- Cadillac: 200
- Toyota: 200
- Tesla: 200*
- Lincoln: 206
- Land Rover: 208
- Mercedes: 210
- Chrysler: 213
- Mini: 218
- Ram: 218
- Mitsubishi: 222
- Mazda: 225
- VW: 225
- Infiniti: 242
- Volvo: 258
- Audi: 269
*Geen officiële ranking, omdat Tesla niet meewerkt aan het onderzoek
Bron: J.D. Power





Jaguar op 4 en Mazda op 29. Dit lijstje kan gewoon niet kloppen😅
Zozo, Jaguar op #4.
Als je heel lang niet vernieuwd zijn op een gegeven moment de kinderziektes er wel uit.
Lijkt er eerder op dat ome Donald J. zich met de uitslag heeft bemoeid. ‘t Zou ook kunnen dat de mannen van WC-eend het testpanel adviseerde.
Heel opvallend hoe snel de lijstjes omdraaien, Jaguar op 4! Opvallend ook hoe slecht Toyota zelf scoort t.o.v. Lexus. Wel kwalijk dat elk wissewasje meetelde in de meldingen en dat het feitelijk nog steeds niks zegt over de daadwerkelijke duurzaamheid en kwaliteit van een merk/model
Dit gaat om slordigheden die direct na aankoop en onder garantie worden opgelost, vind ik eigenlijk niet zo spannend.
Kwaliteit gaat wat mij betreft over onderhoud en kosten gedurende de eerste honderdduizend kilometer, En over auto’s die na 5 ton ook nog verder rijden.
Jd Power krijgt bakken kritiek in Usa inzake dit onderzoek……zie de sites en forums aldaar.
Het is ieder jaar hetzelfde liedje met JD, onderzoeken van lik mijn vestje.
Maar er zijn ook nog consumenten die ze wel serieus nemen. Niet zo raar ook, sommigen nemen die oranje narcist die de rol van president speelt ook serieus.
Het lijstje zegt niet zo veel zonder context van de problemen. Wat is de impact van het probleem? Hoe snel kan het worden opgelost? Valt het onder garantie? Heb je er als bestuurder/gebruiker echt last van (staat je auto stil) of is het maar een kleine onhandigheid of irritatie? Kortom: zinloos lijstje.
Dit komt mij nogal ‘kortzichtig’ over…
Wat als Audi toevallig een heel complex en lekker goed in de opties mediasysteem heeft, en Lexus gewoonweg niet.
Wat als Audi heel veel nieuwe technische dingen toepast en Lexus niet dan ben je nu dus appels en peren aan het vergelijken. Een auto met tientallen duizenden meer onderdelen die kapot kunnen gaan, een storing kunnen geven of niet begrepen worden….
Dat is hetzelfde als een boek van Nijntje beoordeling op taalfouten tegenover “in de ban van de Ring”….
Daarbij vraag ik mij af wat is dan kwaliteit en wat bepaalt of iets premium is.
Als je een iPhone 16 pro Max de luxe met iOS 18.5.1 hebt dan synchroniseert het telefoonboek niet goed bij contactpersonen met diacrieten in de naam. Ofzo.
Jij rijdt Audi? :)
De J.D. Powers-lijst komt elk jaar uit, en elk jaar is het besluit hetzelfde: de cijfers zeggen weinig tot niets over de echte bouwkwaliteit van de voertuigen. Het zegt wel iets over het verwachtingspatroon van de eigenaars, en over hun persoonlijkheid – over hun psychologie, dus.
Spijker op zijn kop en kern ook van Usa kritiek op dit onderzoek
JD Power heeft kennelijk iemand gevonden die een Jaguar heeft gekocht.
Het was eigenlijk een Hyundai maar de persoon in kwestie was niet zo handig met de computer en scrollde iets te ver door in het lijstje…
Beetje gek onderzoek, toch als iemand mij zou vragen welke merken kwalitatief niet zo best zijn zou ik noemen: LandRover, Peugeot, Citroën, Audi en Volvo..
Doet benzine kwaliteit nog een of ander invloed op de motoren aldaar? Lees vaak bmw motoren met problemen v8. Schijnt aan benzine kwaliteit te liggen aldaar?? Is dar een broodje van de aap verhaal of niet?
Het is een onderzoek van niks. Audi levert in mijn beleving betere kwaliteit dan Lexus maar toch fijn voor Nissan en Jaguar dat zij ook eens goed scoren.
In welk opzicht levert Audi betere kwaliteit dan Lexus? Kwaliteit is in mijn ogen bouwkwaliteit, materiaalgebruik en betrouwbaarheid. Op alle vlakken is Lexus beter. Als je onder kwaliteit gelikte infotainment en een premium badge verstaat, dan Audi ja. Dat Audi nog max 4 jaar garantie biedt, tegenover 10 jaar van Toyota/Lexus en op batterijpakketten 15 jr een 1 mln kms zegt genoeg. En kom niet aan met het argument dat ze dat in beurten doorberekenen. Prijsniveau met audi is vergelijkbaar.
Het heeft ook te maken met de verwachtingen die klanten hebben met betrekking tot de betrouwbaarheid/kwaliteit. Als de verwachtingen hoog zijn valt het eerder tegen. Vandaar dus hoge klassering Jaguar en lage klassering Audi.