• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU maakt benzine VEEL duurder zodat een ander goedkoop elektrisch kan rijden

Auteur: Bas Leesberg, gepost 30 juni 2025 om 12:03 – 64 Reacties

Vanaf 2027 help je iedere keer dat je tankt de elektrificatie.

”Het verbannen van de nieuwe auto met een verbrandingsmotor is niet genoeg”, zegt Europarlementariër Peter Liese tijdens een webinar van ACEA. Er is iets groters nodig. En dat groters bestaat uit drie letters en één cijfer: ETS2.

ETS staat voor Emissions Trading System en de 2 voor de tweede poging van ETS. Het oude systeem stamt uit 2005 en gold in eerste instantie alleen voor de zware industrie. Later kwam er de luchtvaart en zeevaart bij. Over twee jaar is het tijd voor de auto-industrie om aan uitstoothandel te doen.

Emissions Trading System

De markt van de uitstootrechten is eigenlijk vrij simpel. Bedrijven mogen met één emissierecht, één ton CO2 uitstoten. Koopt het bedrijf meer rechten dan ze hebben uitgestoten, dan kan het bedrijf de overgebleven rechten verkopen aan andere bedrijven. Om ervoor te zorgen dat bedrijven niet massaal verhuizen buiten de EU worden er gratis emissierechten verdeeld onder de bedrijven. Het is aan de overheid om de gratis rechten uit te delen.

Wat er nu dus gaat veranderen, is dat ook brandstofleveranciers emissierechten moeten gaan kopen. En dat gaan we merken. Volgens Michael Pahle van het instituut voor onderzoek naar klimaatverandering in Potsdam, kan de prijs van olie stijgen met 55 tot 92 euro per ton. Pahle voorspelt dat de prijzen eerst zullen dalen vanwege een groot aanbod. Later zet de stijging in.

Zoveel duurder wordt benzine door ETS2

Die prijsstijging zal in verloop van tijd groter worden. Nu kost een ton Brent-olie ongeveer € 500 en kost benzine hier ongeveer € 2,10. Als de pomphouders, de extra oliekosten gaan doorberekenen naar de klant, kom je uit op € 2,31 tot € 2,49, wat de benzineprijzen maar liefst 23 tot 39 cent duurder kan maken!

Al die extra centen die binnenkomen via de emissierechten gaan per EU-land naar de staatskas. Even was er de dreiging dat landen er de begroting mee gingen dichten, maar daar steekt de Europese Unie een stokje voor. In de ondertekende documenten staat beschreven dat de deelnemende landen, de inkomsten uit ETS2 in de mobiliteit moeten investeren. De EU vindt het belangrijk dat hierin transparant gecommuniceerd wordt. We zijn benieuwd.

Investeren in (elektrische) mobiliteit

Fijn, dan kunnen we mooi de youngtimerregeling en accijnskorting houden, toch? Helaas. Volgens Liese moet het geld gestoken worden in het uitdelen van EV-subsidies aan huishoudens met een laag inkomen. Eigenlijk precies wat ze al in Frankrijk doen dus. Liese denkt dat mensen met een laag inkomen nu niet de stap aandurven omdat ze bijvoorbeeld bang zijn voor een te kleine restwaarde. Van die gedachte moeten we vanaf, denkt hij.

Daarnaast moeten nationale belastingen die de elektrificatie nu nog te duur maken, worden weggepoetst met de inkomsten uit ETS2. Zo moeten de ”gebruikerskosten” al omlaag gaan volgens Liese. De Europarlementariër zegt hierover: ”We kunnen mensen niet dwingen om hun oude auto in te ruilen voor een nieuwe duurzame auto. Net zo min kunnen we mensen dwingen om op de fiets te stappen als de zon schijnt en alleen met de auto naar het werk te gaan als het regent. We kunnen alleen beloningen geven om klimaatvriendelijk rijden aantrekkelijker te maken.”

Investeren in laadpalen

Naast de EV-subsidie voor de minder bedeelden moet ook een deel van de inkomsten geïnvesteerd worden in de laadinfrastructuur in Europa. Momenteel komt dit nog niet helemaal op gang volgens het lid van het Europees Parlement, maar dat ligt aan de landen zelf. Volgens Liese is er genoeg cohesiegeld (geld van de EU dat lidstaten mogen gebruiken) om het netwerk aan laadpalen en andere alternatieve brandstoffen uit te breiden. Dat wordt alleen maar meer geld wanneer ETS2 in 2027 in actie komt.

Kortom, de olie wordt duurder door het handelssysteem ETS2 van de EU waardoor brandstofleveranciers meer kwijt zijn aan de inkoop. Vervolgens kunnen de extra kosten doorberekend worden aan jou, de klant. Het extra bedrag dat jij betaalt voor een litertje benzine zorgt ervoor dat iemand die niet zoveel te makken heeft, in een gesubsidieerde elektrische auto kan rijden én kan opladen bij laadpalen die via jouw benzinetank zijn betaald. Daar vind je vast iets van.

Foto: Volvo 240 gespot door @enrique

Ook interessant!

  • EV rijden flink duurder dan op benzine
  • Klimaatclubje: ''Elektrisch rijden wordt goedkoper dan benzineauto''
  • Leaseauto's op benzine worden duurder, maar niet voor jou
  • EU wil nog stééds alles elektrisch in 2035

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, benzine, benzineprijzen, Diesel, Elektrisch, ETS2, europa-eu, tanken

Vorig bericht: « Video: Honda is de weg kwijt
Volgend bericht: Audi en Volvo scoren dramatisch in groot kwaliteitsonderzoek »

Lees Interacties

Reacties

  1. RiKe zegt

    30 juni 2025 om 12:24

    Bij deze alvast de voorspelling dat de elektriciteit ook duurder gaat worden omdat iedereen er steeds meer van afhankelijk van wordt gemaakt

    Login om te reageren
    • I Love Porsche zegt

      30 juni 2025 om 12:35

      En we voor productiezekerheid van elektriciteit nog altijd afhankelijk zijn én blijven van olie. Als de zon niet schijnt, het niet waait, en je geen/te weinig kerncentrales hebt, zijn het de traditionele energiecentrales op fossiele brandstof die voor elektriciteit (en dus uitstoot) zorgen.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        30 juni 2025 om 15:11

        @l love porsche
        Energievoorziening vanuit olie? Welke centrale in nederland levert er stroom vanuit olie?

        Login om te reageren
        • NB#9 zegt

          30 juni 2025 om 16:41

          Fossiel is ook gas en kolen

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            30 juni 2025 om 16:51

            @NB#9 ik lees toch duidelijk olie in zn eerste zin?

            Login om te reageren
            • b00m3rang zegt

              30 juni 2025 om 17:54

              Je kan toch wel een beetje tussen de regels doorlezen? Hij bedoelt natuurlijk “fossiele brandstoffen”. Man man man…

              Voor de rest ben ben ik ook erg fan van nucleaire energie en ik hoop dat die technologieen weer wat opgepakt gaat worden. Vooral in Duitsland waar ze de domse beslissing ooit hebben gemaakt door al die kercentrales te sluiten.

              Login om te reageren
        • mikespek zegt

          30 juni 2025 om 18:57

          ExxonMobil Rotterdam draait een gasturbine met gas wat vrij komt bij het verwerken van ruwe olie, sterker nog ze leveren ook gas aan het aardgas netwerk van gas uit dezelfde ruwe olie.

          Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      30 juni 2025 om 13:46

      Daarmee kunnen ze je toch echt max 3 maanden per jaar op pakken met de juiste investeringen.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 juni 2025 om 14:43

      Ik denk dat je er faliekant naast zit met je voorspelling, @rike. Na de energiecrisis can 2022 schoten de energieprijzen knalhard omhoog maar op de wereldhandelsmarkt zijn ze inmiddels al lang weer genormaliseerd. Daarbij is de prijs voor elektriciteit inmiddels ook al weer bijna gelijk aan wat deze vóór 2021 kostte. en dat komt, omdat iedereen en z’n moeder zelf stroom op kan wekken.

      Dat de energiemaatschappijen de prijs van aardgas dusdanig hooghouden (ca. €1,40 per kuub, waar dat voordien ca. 35-45 cent/kuub was), heeft alles te maken met risicoafdekking semi-monopolistisch de markt beheersen en verdelen van de Grote Drie: Eneco, Essent en Vattenfall (deze hebben met alle dochterondernemingen zo’n 85% van de Nederlandse energiemarkt in handen).

      Login om te reageren
  2. octaan64 zegt

    30 juni 2025 om 12:25

    Ik vind daar iets van: “waanzin”.
    Hoorde vanochtend onderweg bij BNR dat de ANWB waarschuwde voor afnemende mobiliteit door slechte infra. Geen woord over ETS2. Waren de heren van BNR en ANWB zo slecht geïnformeerd?
    Als het zo door gaat hoeven wij ons helemaal niet meer druk te maken over onderhoud aan bruggen en asfalt.
    Het aantal voertuigen zal afnemen.
    En ja EV’s zijn zwaarder.
    Laat die dan maar de rekening voor onderhoud en uitbreiding infra betalen.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      30 juni 2025 om 13:48

      Bijna niemand laat de auto staan vanwege brandstof kosten, was dat maar zo succesvol.

      Login om te reageren
      • gilettelubbers zegt

        30 juni 2025 om 14:15

        Omdat het alternatief (lees het OV) vaak nóg duurder is, mocht dat al een mogelijkheid zijn om van A naar B te gaan

        Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        30 juni 2025 om 15:52

        Mwa, ik rijdt toch echt minder in mn hobby autos om de huidige benzine prijzen, en ook mn daily pak ik minder om er op uit te gaan, ook vanwege de brandstof kosten. Voor mij is de grote issue de hoeveelheid belasting dat erin zit. Ik word liever minder mobiel dan dat ik investeer of nog meer belasting betaal aan brandstof (scheelt ook weer andere belastingen als je meer thuis blijft, je geeft immers minder geld uit)

        Login om te reageren
        • waterisnat zegt

          30 juni 2025 om 17:47

          Vertaling; “ik geef graag mijn vrijheid op om een bureaucraat mijn geld te laten uitgeven/roven”. Stockholmsyndroom 2.0.

          Login om te reageren
          • grrrrrene zegt

            30 juni 2025 om 20:05

            Volgens mij heb jij vroeger slechte cijfers gehaald voor begrijpend lezen. Hij geeft juist zijn “vrijheid” op zodat een bureaucraat zijn geld niet kan roven. Het is letterlijk het tegenovergestelde van wat jij zegt. Nog even los van het feit dat je met vaker fietsen of vakantie vieren dichterbij huis, weinig vrijheid opgeeft.

            Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    30 juni 2025 om 12:31

    Ik verwacht veel knuffels en cadeautjes van EV rijders als ik met mijn 4.4 V8 rond tuf.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      30 juni 2025 om 15:13

      Ik ben geen ev rijder. Maar je krijgt van mij wel een sticker.

      Login om te reageren
  4. I Love Porsche zegt

    30 juni 2025 om 12:33

    @Bas Leesberg, je schrijft “kan de prijs van olie stijgen met 55 tot 92 euro per ton.” Bedoel je per vat (150-160kg olie) of per 1000kg olie?

    Login om te reageren
    • Einzs zegt

      30 juni 2025 om 13:01

      Per 1000kg aangezien een vat tegen de 80usd aan moet liggen volgens OPEC

      Login om te reageren
  5. Hijs de Kraan zegt

    30 juni 2025 om 12:45

    Prima zaak toch. Kan er extra geïnvesteerd worden in de infrastructuur, wordt EV rijden makkelijker en interessanter. Dan nemen we lekker afscheid van de 3 en 4 cilinders, die auto’s worden echt niet minder leuk van de en elektromotor. En dan kunnen de Ferrari’s etc lekker op benzine blijven rijden. Tegen die tijd een tientje per liter maar who cares.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      30 juni 2025 om 12:51

      Iemand die het snapt. Hoedje af.

      Login om te reageren
    • Who_carez zegt

      30 juni 2025 om 14:10

      Klopt wel. De echte petrolhead/liefhebber betaald ook 3 euro per liter.
      Als al die mensen met bedrijfsvoertuigen en die maar gewoon met een benzinne autotje rond hobbelen omdat het nu eenmaal zo is, elektrisch zouden rijden, is er veel langer benzinne voor ons liefhebbers :)

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      30 juni 2025 om 15:54

      En dat is dus precies het geen wat er genoeg niet willen, niks verkeerd met een 3 of 4 cil vergeleken met een EV, het is altijd leuker om ff een stukje te knallen met een 3 cil, dan in een EV

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      30 juni 2025 om 19:07

      Tuurlijk daar gaat de overheid uitzonderingen voor maken

      Login om te reageren
  6. italned zegt

    30 juni 2025 om 12:47

    Nexit is enige optie om uit dit gezeik te komen. We worden allemaal armer gemaakt. Zogenaamd voor klimaat waar Niks! mee aan de hand is.
    Wat een toekomst. Bah

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      30 juni 2025 om 13:01

      Als je denkt dat er niks met het klimaat aan de hand is leef je echt onder een steen. Hoeveel we er aan moeten doen is eerder de vraag. En ik denk zelf: neem gewoon 10 jaar langer voor het hele EV rijden. Stel we worden ooit klimaatneutraal, wat ik mij al afvraag of het mogelijk is, maar goed. Stel we worden het, heel knap, maakt dat nou echt uit of dat in 2080 of in 2090 gebeurt? Ik denk weinig. Zolang de uitstoot maar drastisch minder wordt uiteindelijk.

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      30 juni 2025 om 15:11

      Brexit is een enorm succes dacht u?

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        1 juli 2025 om 14:51

        Ja, kijk maar eens naar hoeveel de Pond nu meer waard is dan de Euro. Dat is gewoon een vrij harde maat voor succes als economie. Die Britten gaan over 10-20-30 jaar extreem blij zijn me de Brexit.

        Login om te reageren
  7. Onehp zegt

    30 juni 2025 om 12:50

    Tja, de overstap gaat veel te traag dus moet wel.
    97% van alle nieuwe elektriciteitsproductie in de wereld is fossielvrij. Auto’s? Nog steeds 84% fossiel.
    99% van autoritten is puur transport. Dan wilt men comfort, stilte en rijgemak. 99% van de nieuwe auto’s klinken helemaal niet bijzonder en geven zero meerwaarde voor transport. Vloeibare materialen op deze manier vebranden in onze atmosfeer is pure verkwisting.
    Zorg ervoor dat veel meer mensen vrijwillig een EV kopen dan is er nog een toekomst voor wij die écht genot uit een verbrandingsmotor kunnen halen.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      30 juni 2025 om 13:49

      Hear hear!

      Login om te reageren
    • wessel94 zegt

      30 juni 2025 om 18:03

      Ik ben heel benieuwd waar je 97% fossielvrije elektraproductie vandaan haalt. Ook nog globaal. Heel Azie staat vol met kolencentrales, tel je die niet mee?

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        30 juni 2025 om 21:33

        Het gaat om NIEUWE elektriciteits productie.

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        30 juni 2025 om 22:48

        Alle NIEUWE elektriciteitsproductie, dwz die heel recent of nu gebouwd wordt. En 84% van nieuwe auto’s vandaag geproduceerd zijn fossiel. Voor mij onbegrijpelijk, wie wil daar om 20 jaar nog benzine in gooien als elektrisch vele malen beter is in echt alles? Tenzij het echt iets speciaal is natuurlijk….

        En die kolencentrales is een halve waarheid die heel graag verkeerd begrepen wordt, want dan moeten we zelf niks doen…
        China (want daar gaat het hoofdzakelijk om) heeft 284GW kolencentrales geïnstalleerd de laatste 5 jaar. Zon en windenergie staat voor 1400GW, 5x meer dus en meer dan de rest van de wereld!

        De nieuwe kolencentrales maken het mogelijk oudere meer vervuilende kolencentrales minder te gebruiken (want veel porblemen met smog). En in 2025 eerste kwartaal minderen voor het eerst de CO2 emissies van kool, samen met gas bijna 5% lager dan het jaar daarvoor. In China.

        En naast nieuwe fossielvrije productie zijn vele landen actief koolgebruik aan het minderen, ook Duitsland en Polen die vaak in de media afgedaan worden alsof ze enkel meer verstoken, terwijl het weö degelijk omlaag gaat. En je leest het vast niet, maar deze europese landen zijn de laatste 10 jaar helemaal koolvrij geworden, 0%, door een actieve beslissing.
        België
        Oostenrijk
        Portugal
        Zweden
        Noorwegen
        Slovakije
        UK (eerste G7 land)
        Ierland dit jaar.

        En vele anderen minderen dus. Dus echt 97% van bijkomende energie productie is niet fossiel.

        Om maar te zeggen, de autoindustie en ook consumenten doen het veel en veel slechter dan de industrie waar men anders graag met alle vingers op gewezen wordt ‘het is de fout van hun’. Overigens, voor wie produceert de industrie eigenlijk?

        Login om te reageren
  8. volvo480gtt zegt

    30 juni 2025 om 13:00

    Laat ik vooropstellen dat ik echt geen ontkenner ben van de klimaatverandering. Ik twijfel wel erg aan onze invloed van de afgelopen 20 jaar. Net als dat ik enorme twijfels heb aan deze gekozen route waarbij mijn twijfels vooral economisch zijn. Ik vrees dat we het leven er zo niet makkelijker en leuker op maken, zeker niet financieel.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      30 juni 2025 om 13:04

      Als je echt stappen wilt zetten moet je beginnen bij de industrie, de vliegtuigen, de grote schepen. Maar die blijven vrijwel buiten schot. En ondertussen de burger maar van het gas af moeten en in de EV. Is prima, maar misschien ook even naar de echte verbruikers en vervuilers kijken.

      Maar: dat doen we niet. Want als wij daar wat aan doen, doen ze dat een continent verder niet, en gaan wij eraan. Maar met het burgertje pesten ben ik wel echt klaar.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        30 juni 2025 om 13:48

        @Johanneke het zijn nou juist de burgers die zowel direct als indirect voor de meeste uitstoot zorgen. Zowel personenvervoer over de weg, luchtvaart, verwarming van je huis, landbouw en vlees, en ook de uitstoot van de producten die je koopt. Bij heel veel uitstoot is de burger vaak de eindgebruiker. Bijvoorbeeld staal, zit vaak in een auto, en die kopen wij. Het is te makkelijk om altijd maar te wijzen naar anderen.

        Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        30 juni 2025 om 15:14

        Johanneke, schepen en vliegtuigen rijden niet door de stad…

        Login om te reageren
      • maotje zegt

        30 juni 2025 om 15:16

        @johanneke ik weet niet hoe je erbij komt dat is industrie, vliegtuigen en schepen buiten schot blijven. Maar daar zit je dr toch echt flink naast.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          30 juni 2025 om 15:41

          Wat is de belasting op kerosine? Heb je wel eens een cruiseschip zien varen. Die lusten wel wat diesel hoor. Nog steeds is de kans op kanker veel groter als je rond Tata woont. Er wordt veel minder aan gedaan dan aan de burger.

          Login om te reageren
          • RUBERG zegt

            30 juni 2025 om 15:48

            Johanneke, zeeschepen gebruiken zware stookolie. Was het maar diesel…

            Login om te reageren
            • mikespek zegt

              30 juni 2025 om 19:02

              Ook de eisen aan de marine diesel wordt keer op keer aangescherpt, de “stookolie” (komt tegenwoordig dichterbij diesel) is niet dezelfde stookolie als 10 of 20 jaar geleden.

              Login om te reageren
          • maotje zegt

            30 juni 2025 om 16:53

            Leuk verwoord en allemaal zeker waar. Maar de eisen zijn nu toch echt anders dan 20 a 30 jr geleden.
            Je stelt dat ze bijna buiten schot blijven. Dat is nonsens.

            Login om te reageren
  9. rulefollower zegt

    30 juni 2025 om 13:02

    Laten we niet vergeten dat ETS een potje is waaruit (indirect) EU-hobbies betaald worden. Met name het “Corona-hersteldfonds” vindt haar dekking uit de ETS, de CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) en de financial tranaction tax. Arno Wellens is een van de zeer weinigen die de moeite neemt om dit te doorgronden.

    De nieuwe EU‑heffingen zoals CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) en een uitgebreid ETS (Emissions Trading System) niet primair zijn ontworpen voor klimaatbescherming, maar om inkomsten te genereren voor het Europese coronaherstelfonds (NextGenerationEU). Deze fondsen worden gefinancierd via groene obligaties die de EU heeft uitgegeven tijdens de pandemie – en die moeten natuurlijk worden afbetaald met rente. Volgens Wellens is dit de kern van de strategie achter CBAM en ETS: het creëren van “eigen inkomsten” van de EU om de leningen van het herstelfonds te kunnen terugbetalen

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      30 juni 2025 om 13:11

      En we weten ook waar het Coronaherstelfonds voor gebruikt (misbruikt) is. Niet voor de handen aan het bed, wel voor aannemers in Italië om huizen volledig gesubsidieerd te renoveren. Bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
    • tristant zegt

      30 juni 2025 om 16:51

      Leuk dat er ook kritische denkers zijn tussen de lezers van AB. Ik vind het alleen zo jammer dat niemand je commentaar begrijpend zal lezen, laat staan gebruiken als leidraad voor verder onderzoek.

      En als je nog een interessant boek zoekt, kan ik “Bij Gebrek Aan Beter” aanraden. ;)

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        30 juni 2025 om 18:42

        Dank. Ik ben zelf ook goed in het schrijven van onzinnige reacties. Eigenlijk vind ik dat AB zelf dit onderwerp eens wat diepgravender zou kunnen behandelen. Er wordt logischerwijs veel op de belastingen gescholden (en terecht), maar niemand begrijpt hoe de melkkoe in elkaar steekt. En de transferunie al helemaal niet.

        Login om te reageren
  10. KennOne zegt

    30 juni 2025 om 13:11

    Dus wij moeten meer betalen en de EV rijders kunnen niet laden omdat het stroomnet het niet aankan. Dit word echt soap.

    Login om te reageren
  11. ericc zegt

    30 juni 2025 om 13:44

    Typisch Europa. Maak het duur tot onbetaalbaar en de massa haakt af. Maar van olie worden nog andere producten gemaakt dan enkel brandstof. Isolatie, beton, enz.. Als men EV wil rijden, belast dan de EV rijder.

    Login om te reageren
  12. audirs3 zegt

    30 juni 2025 om 13:45

    Gecorrigeerd voor inflatie is de benzine prijs in Nederland al ruim 50 jaar om en nabij hetzelfde. Het mag dus best wel eens een keertje echt duurder worden. Ik zou een tientje per liter best acceptabel vinden.
    Ontwikkeling prijs benzine Nederland – Datagraver https://share.google/ahbw6ddkmD0anmBm6

    Login om te reageren
    • tristant zegt

      30 juni 2025 om 16:52

      Niemand houd je tegen om € 10 / liter te betalen. Ik denk dat de pompuitbater zelfs heel blij met je zal zijn. Waarom betaal je het dan niet spontaan?

      Login om te reageren
      • smeck zegt

        30 juni 2025 om 17:59

        Don’t feed the troll.
        Deze kneus reageert overal alleen om andere mensen op de kast te jagen ;)

        Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          30 juni 2025 om 21:34

          Zegt de “autoliefhebber” die liever benzine verbruikt om in een 3 cylinder Yaris te verbranden op weg naar werk…
          Ik zou het prima vinden een tientje te betalen.

          Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    30 juni 2025 om 14:03

    En weer een offer voor de mileugod er bij.

    Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      30 juni 2025 om 17:51

      De nood voor een religie/zingeving blijft bij mensen een groot ding, wat graag misbruikt wordt door bureaucraten door de eeuwen heen.

      Login om te reageren
  14. Hubert zegt

    30 juni 2025 om 14:19

    Toch maar snel naar electrische auto gaan kijken.
    Wel balen dat over 2 weken hier de straat open gaat tot midden november, dus opladen op de oprit zal tot die tijd helaas niet gaan.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      30 juni 2025 om 22:56

      Dat is dus de beoogde reactie. Maar in plaats van in oplossingen te denken, wordt er vooral geklaagd, ‘de regering/eu/het systeem is tegen mij’.
      Zelf geen fan maar als je elke oude spreekwoordelijke gulden telt, zo een uit de lease Model 3 is spotgoedkoop en rijdt best wel lekker en kost heel weinig om thuis te stekkeren want enorm efficiënt, en je verbrandingsauto is, voorlopig, nog relatief veel waard…

      Login om te reageren
  15. verdebosco zegt

    30 juni 2025 om 15:12

    Kunnen de rechtse partijen, inclusief VVD, Forum, BBB en PVV, zich weer profileren tegen deze plannen. Dit wordt gewoon niks.

    Login om te reageren
  16. realhustler zegt

    30 juni 2025 om 15:39

    We gaan het zien. Ik vind elektrisch laden op straat erg prijzig geworden, wat maakt dat het verschil met benzine er zeker is, maar zich beperkt tot een paar honderd euro per jaar. Thuis laden lukt niet bij mij. En de auto is een stuk duurder. Dan erbij in aanmerking genomen dat de paal in de straat 50 meter verderop is, maar vaak bezet. En in NL is het voor mekaar maar bij ons huis in het buitenland is het hopeloos qua infrastructuur.
    EV’s waren duur maar gebruik was voordelig. Dat verschuift heel hard. En nu dan straks hogere benzine prijs, maar vergeet niet dat de productie van zonnepanelen en windmolens ook serieus CO2 kost, en gas/olie/koliecentrales ook. Dus dat ETS2 zal ook een deel van de stroom te grazen nemen.
    We gaan het wel zien, was van plan om 10 jaar te doen met mijn auto, tegen die tijd is alles weer anders.

    Login om te reageren
  17. petroldrinker zegt

    30 juni 2025 om 15:46

    Helemaal krankzinnig, “krijgen we ze niet op een normale manier in een inferieur product, dan gaan we het betere product zo enorm de markt uit prijzen dat mensen niets kunnen of wel over moeten” dat is het enige wat ik hieruit opmaakt, achterlijk volk die ambtenaren

    Login om te reageren
  18. zjos zegt

    30 juni 2025 om 19:07

    Ja overduidelijk. De EU is een bureaucratisch gedrocht waar we zo snel mogelijk uit moeten. Ze ondermijnen onze samenleving met idiote energieplannen, waardoor veel bedrijven vertrekken uit de EU en onze levensstandaard zienderogen hard omlaag gaat. Ook door belasting heffingen op brandstoffen en CO2 uitstoot plus dat straks een rekening betaald moet worden van idiote defensie uitgaven. En die EU bureaucraten gaan gewoon door met hun maakbare samenleving door producten of te subsidiëren of alternatieven onmogelijk te maken opdat je genoodzaakt wordt in een incompetent EV produkt te rijden. Bij de EU ontbreekt echt elk realistisch economisch denkvermogen. Ja dan krijg je dit soort ellende. NEXIT dus !

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      30 juni 2025 om 22:59

      Eerst begrijpen welk enorm nut de eu doet ipv enkel klagen. Ga dan de politiek in.

      Ik werk samen met meerdere britse bedrijven en allemaal hebben ze heel zwaar afgezien van Brexit…

      Login om te reageren
      • zjos zegt

        30 juni 2025 om 23:48

        Dank zij de financieel beleid van de EU hebben spaarders te maken met een minimale rentevergoeding terwijl de inflatie knetterhoog is. Je vermogen smelt elk jaar letterlijk weg. Dankzij idioot energie beleid vertrekken bedrijven uit de EU. Dankzij CO2 tax doen ze dat nog sneller. Dank zij de financiële muur die de Eu bouwt vertrekt het kapitaal met een noodgang uit Europa richting Midden Oosten en Singapore en zelfs Hongkong. De teloorgang van de Europese auto industrie is voor een groot deel ook op conto van de EU te schrijven met haar onhaalbare milieu eisen en drang tot elektrificering van het wagenpark. Die onbenullen van de EU hebben niet eens door dat de grondstoffen daarvoor ontoereikend zijn en voor het overgrote deel in landen liggen waar ze oorlog mee voeren of vijandig mee omgaan. De EU is bureaucratie en economisch incompetent. Ondemocratisch ook. Politici daar nemen beslissingen die ons Nederlanders raken maar we kunnen er niet op stemmen. En dus nu weer torenhoge benzine prijzen om EV wanen kosten wat kost door te drukken. In het bedrijfsleven had men dergelijk incompetente idioten er al lang uitgegooid na een dergelijke mislukking. In de EU gooit met er gewoon een kwak benzinebelasting tegen aan en hup verder, koste wat kost. Nexit.

        Login om te reageren
  19. lordthunder zegt

    1 juli 2025 om 00:44

    Het electriciteitsnet ligt er nu al om de haverklap bijna uit, hoe gaat dat werken dan als er plotseling 15 miljoen EV’s opgeladen moeten worden?

    Login om te reageren
  20. lpgbarrel zegt

    1 juli 2025 om 15:03

    Lekker schuiven met geld… Maar het hele beginsel van hoe we dat geld moeten verdienen mis ik even.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North