Audi gaat vanaf volgend jaar buitenspiegels vermoorden?

Auteur: , 58 Reacties

De tijd is rijp om spiegels aan auto's een ding van het verleden te maken.

spiegel

Spiegelloze concept cars zijn niks nieuws. Designers die alleen voor het mooi gaan hebben doorgaans niet zoveel met die uitstekende dingen op de flank van een auto. Het leidt alleen maar af van de rest van de lijnen. De essentiële veiligheidsitems zijn vaak zelfs zo’n afterthought dat minimaal 18 supercars de spiegels van een Citroën CX aangemeten kregen.

Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. BMW doet bijvoorbeeld altijd haar best om aparte spiegels te maken voor de M-modellen. Nadat er een aantal jaren verstrijken zie je deze niet zelden ook terug op de 316i bij jou in de straat. Ook de achteruitkijkers op de Pagani Huayra mogen er zijn en wat te denken van de Ferrari Testarossa Monospecchio.

Desalniettemin wordt het wellicht wel eens tijd dat we ook op dit vlak een stap vooruit maken. Volgens Dariomotor pakt Audi de handschoen op, schuift het die over de boksbeugel heen en geeft het volgend jaar de concurrentie een dreun van jewelste.

Volgens de Spanjaarden wordt de Audi e-tron namelijk de eerste massaproductie auto die uitgerust zal zijn met achteruitkijk-camera’s die de spiegels vervangen. De Volkswagen XL1 heeft weliswaar ook al deze tech aan boord, maar dat model is in een kleine oplage gebouwd. Nog niet zo lang geleden bewandelde VAG ook al een andere weg dan andere fabrikanten op het gebied van spiegels door een kleiner spiegeltje te leveren aan de passagierszijde van het voertuig. Dit tot grote vreugde van VAG-sceptici die het zagen als een voorbeeld van de krenterigheid van het merk.

Het verdwijnen van de spiegels betekent waarschijnlijk niet dat de stelten in de buurt van de A-stijl volledig zullen verdwijnen. Qua looks gaat de oplossing die Audi in gedachte heeft waarschijnlijk lijken op die van de e-tron Sportback concept die onlangs op de autobeurs van Shanghai stond.

Het overstappen op camera’s heeft enkele onmiskenbare voordelen. Als het gaat om de functie van de spiegels zelf zijn er situaties denkbaar dat camera’s je een beter beeld kunnen geven van de omgeving dan conventionele spiegels. Denk daarbij bijvoorbeeld aan fel zonlicht of juist donkere omstandigheden. Tevens zijn er gunstige neveneffecten van het elimineren van spiegels. De aerodynamica van de auto kan verbeterd worden, wat een geringer verbruik oplevert. Ook windgeruis kan beperkt worden.

Omdat camera’s van goede kwaliteit steeds goedkoper worden, zijn hogere kosten van een dergelijke oplossing ook steeds minder een issue. Als beren op de weg blijven zodoende vooral eventueel gebrek aan bereidheid van mensen om nieuwe technologie te omarmen en geneuzel van de regelgevers over. Hoop jij dat Dariomotor gelijk heeft, of ben je best wel gehecht aan de spiegels op je auto?



58 reacties

Waarom een camera sommige kijken nooit in die spiegels dus dan ook geen camera nodig scheelt weer gewicht
@xr3icabrio: Om dezelfde reden dat men ook gebruik maakt van interpunctie. Het maakt het allemaal net even wat makkelijker en overzichtelijker.
@viezefreddyw: haha! Bam!
@viezefreddyw: hahaha, die zit!
@viezefreddyw: daar ging m’n slok bier! :)
@viezefreddyw: we noteren “4 mei 2017” voor DE reactie van 2017.
@dick1980: meestervoorspeller Dick!
@viezefreddyw: I smell something burning
@viezefreddyw: Daar ging m’n slok koffie. +1 voor de reactie! :D
Maar, wat moet er dan langs de muur schrapen als ik er te dicht langs op rijd?
@robert110: Dat kan maar 1 ding zijn. Terug naar vroeger. Curb feelers. Fantastisch!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Rambler_American_1st-generation_black_sedan.jpg
@viezefreddyw: Hahaha briljant, doet me denken aan de parkeerantennes op de Mercedes S-klasse W140 als voorloper op de parkeersensoren: http://www.benzworld.org/forums/attachments/w140-s-class/1271946d1420417889-reinstalling-rear-parking-guide-rods-rods.jpg
@granlusso: Jaaa, ook zo’n mooi innovatief stukje techniek. Heb ik altijd erg gaaf gevonden.
@granlusso: de Citroën 2pk was veel innovatiever ; deze had ze al in combinatie met de buitenspiegels (moest je wel plankgas door de bocht scheuren) 😎
Dit zal misschien ooit de toekomst gaan worden maar de komende periode zie ik dit niet echt gebeuren.
Een spiegel is dood eenvoudig, hier kan weinig kapot aan gaan en werkt altijd.
Je kunt ze eenvoudig instellen, ben benieuwd hoe dat met een camera moet gaan. Meer elektrische foefjes en dus meer de kans op problemen.
Nee, nog niet overtuigd.
@bmwmpower: Weinig kapot? Het is wel iets wat vaak sneuvelt, zeker op sommige smalle straten.
@fanboy: Ik klap ze altijd in. Je moet wel een beetje autistisch zijn om ze voor elke schijt in te klappen maar het gaat altijd goed.
@bmwmpower: dat kan al 30 jaar automatisch :)
Tenminste, op mijn 30 jaar oude Japanner was het destijds een optie. Tegenwoordig ook eindelijk op veel Europese auto’s met het op slot doen.
Maar is idd weer iets wat kapot kan.
@BmwMPower: ik laat ze altijd uitgeklapt. Liever een spiegel eraf ipv dat ze me de hele zijkant beschadigen
@BmwMPower: gezien je naam denk ik dat je BMW rijdt, de eerste BMW rijdert die in z’n spiegel kijkt moet ik nog tegenkomen. Dus waarom niet ingeklapt laten?
@bmwmpower: “Een spiegel is dood eenvoudig, hier kan weinig kapot aan gaan en werkt altijd.
Je kunt ze eenvoudig instellen, ben benieuwd hoe dat met een camera moet gaan. Meer elektrische foefjes en dus meer de kans op problemen.”
Een moderne buitenspiegel bevat knipperlichten, motoren voor de verstelling, motoren voor het inklappen, spiegelverwarming en dodehoek sensoren. Die dingen zijn helemaal niet simpel. Een cameraatje is eigenlijk vanuit technisch oogpunt een veel simpeler oplossing.
Auto zonder spiegels ziet er niet uit. Ik heb best slicke spiegels op de pre-LCI E91 dus stoor me er absoluut niet aan. Hoort erbij in mijn optiek. Pas als een hele generatie opgroeit zonder dan mist niemand daarvan meer wat.
@audir8v10: Je bedoelt diezelfde generatie die op gaat groeien met stille elektrische auto’s?
@audir8v10: precies. Hetzelfde op mijn pre-LCI E90 330i. Daar zitten gewoon de standaard spiegels op en ik vind ze persoonlijk erg fraai. Véél mooier dan die grote olifantoren van de E90 LCI en natuurlijk al helemaal niet te vergelijken met die lelijke vierkante dingen van mijn E46.

Als ik ze wegdenk vind ik m’n auto zelfs een stuk minder mooi. Het hoort gewoon niet.
@jeremykou: boks!! Ik rij ook 330i handbak pre-LCI!! Laatste NA 6 in lijn van BMW ooit!!! Performance einddemper en K&N filter. Individual binnenkant en buitenkant. M-pakket binnenkant en buitenkant 😎
@audir8v10: haha Yes ik ook! Weliswaar een sedan, maar ook handbak, M-pakket, dakraam, adaptive xenon, Stoelverwarming, keyless entry enz. Beetje saai met zilveren buitenkant en zwart leer binnen, maar de verlaging, Custom uitlaat, US Lights, OEM carbon splitters, OEM carbon diffuser en OEM performance spoiler maken het wel helemaal af! Verder staat ie op OEM styling 225M’s breedset met een verlaging van 2cm rondom! ;)
@jeremykou: now kiss…
@jeremykou: juist!! BAAASSS
Kan me niet storen aan buitenspiegels, maar denk dat dit een logische volgende stap is.
Mwoa. Er gaat niets boven direct zicht, je eigen ogen stellen veel sneller scherp op een onderdeel dat je daadwerkelijk wilt zien. Probeer eens voor te stellen dat je een camera voor op auto zet en je op een tv scherm op de weg kijkt. Lekker blijven spiegelen.
@porker: ooit gedaan als pilot voor ministerie. Nachtzicht camera met scherm binnen. Dat rijd echt voor geen meter
@porker:
Exact, camerabeelden zijn trager, lagere resolutie, slechte perceptie van diepte en je kan geen eigen focuspunt kiezen.

Snap de gedachtegang, maar doe mij vooralsnog maar lekker spiegels
Ik vind spiegels juist een mooi detail…. M3 e36 spiegels zie je niet voor niets op iedere golf 3…..
@dutchdriftking: dan zijn de spiegels in ieder geval even groot. En dat op een Golf III…
@awesome: Haha, het is gewoon enorm fout. En het was alleen op de golf 4 / bora dat de rechter buitenspiegel kleiner was.
@dutchdriftking: en alle zusjes van de Golf IV. En de grotebroers (zoals A4 en Passat). En het was gruwelijk irritant.
Vraagje: in de autosport zie je het volgens mij ook niet. Is dat niet een indicatie dat de voordelen nog niet tegen de nadelen opwegen?
@pomoek: op Le Mans gebruiken ze laser koplampen. Die zijn zo gruwelijk sterk dat een gewone spiegel verblindend werkt. Daarom zit er een camerascherm voor de coureur. Dat kan niet verblinden.
Dit zat 100 jaar geleden al op concepts… Is er nog niet om de simpele reden dat het niet mag door Europese regelgeving. Om over Amerikaanse nog maar te zwijgen.
‘Cameraspiegels’ hebben nóg een nadeel dat niet in de tekst staat. Ongelukken zijn natuurlijk ook makkelijk vast te leggen. Om het in perspectief te zien: een beetje GTE neemt tegenwoordig al een 64 GB harde schijf mee aan boord. Kort door de bocht is de hardware dan al aanwezig om een dergelijke black box aan te leggen, het is dan wachten tot het management dit als dure verkoopbare optie ziet en er een team software ingenieurs op zet..
Ik heb het wel eens vaker dan eens gedacht. Cameraatje op het voorscherm, schermpje in de a-stijl in het interieur. Kan toch niet zo moeilijk zijn?
Vooral aërodynamisch zijn er voordelen. Nadeel is dat er schermen moeten komen in de A stijlen, waardoor die eigenlijk te groot moeten worden wat weer obstructies geeft. Of schermen moeten dus heel ergens anders komen, wat regelgeving denk ik op dit monografie niet toestaat.
Een kleiner spiegeltje aan de bijrijderskant had Mercedes in de jaren ’80 al. Die was wat korter en hoger. En elektrisch verstelbaar. De linker was dat niet want daar kun je prima zelf bij.

Ik werk veel met camera’s en spiegels op het schip waar ik op vaar en vind camera’s trouwens geen goede vervanging van spiegels. Het is veel lastiger om dingen in te schatten. Wel is het een hele nuttige toevoeging.
@lekbak: lijkt mij eigenlijk ook. Schermpje anders in het dashboard?
Heeeeeeeeee dit is een leuke foto! Dit was tijdens een leuk ritje met mijn vrienden!
Als buitenspiegels vaak sneuvelen dan wordt het een duur geintje als je zo’n spiegel camera stuk rijd.
Of als de één of andere grapjas het nodig vind hem te slopen, door spiegel trappen vanaf de fiets.
Wat heb je aan spiegels om naar achter te kijken als je 10 cm op je voorganger zit. Net zoiets als knipperlichten.
Ik zou het top vinden. Maakt de auto wel duurder, maar dan kunnen mijn spiegels tenminste niet meer van m’n auto getrapt worden!
Win-win…

Het gepeupel kan Maandagochtend nog harder bij de koffieautomaat brallen over hun Überauto en de Finanzabteilungsführer bij Audi krijgt van zijn baas een dikke veer in zijn dikke Duitse kont vanwege de flinke kostenbesparing…

Een paar Chinese camera’s en displays kosten kosten maar een fractie van de prijs van een stel verwarmde elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels…
@moveyourmind: maar zelfs als het goedkoper is dan nog zal een merk als Audi er extra voor vragen, gewoon omdat het hip is.
En dan projecteren in de vooruit, zou netjes zijn
Hey bekende auto’s op de banner foto :)
In een spiegel zie je meer als je je hoofd beweegt in een camera/schermpje niet.
Spiegels hebben een voor- en nadelen: Nadeel is dat je diepte-informatie mist. Normaal gesproken kun je wat heen en weer kijken om perspectief te creëren, dat zal bij een camera niet werken. (zowel bij diepte inschatting voor inhalen bijvoorbeeld als tijdens parkeren)
Voordelen zijn dat je beter nachtzicht kunt krijgen, minder last zal hebben van verblinding van de zon (zeker met laagstaande zon) en (mits goed toegepast) heb je geen last van druppels tijdens de regen.
Zullen ze toch eerst de keuringsregels moeten veranderen want nu zijn auto s nog steeds verplicht minimaal 2 achteruitkijkspiegels te hebben en een camera word niet goedgekeurd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).