• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi gaat vanaf volgend jaar buitenspiegels vermoorden?

Auteur: jaapiyo, gepost 4 mei 2017 om 20:14 – 58 Reacties

spiegel


De tijd is rijp om spiegels aan auto’s een ding van het verleden te maken.

Spiegelloze concept cars zijn niks nieuws. Designers die alleen voor het mooi gaan hebben doorgaans niet zoveel met die uitstekende dingen op de flank van een auto. Het leidt alleen maar af van de rest van de lijnen. De essentiële veiligheidsitems zijn vaak zelfs zo’n afterthought dat minimaal 18 supercars de spiegels van een Citroën CX aangemeten kregen.

Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel. BMW doet bijvoorbeeld altijd haar best om aparte spiegels te maken voor de M-modellen. Nadat er een aantal jaren verstrijken zie je deze niet zelden ook terug op de 316i bij jou in de straat. Ook de achteruitkijkers op de Pagani Huayra mogen er zijn en wat te denken van de Ferrari Testarossa Monospecchio.

Desalniettemin wordt het wellicht wel eens tijd dat we ook op dit vlak een stap vooruit maken. Volgens Dariomotor pakt Audi de handschoen op, schuift het die over de boksbeugel heen en geeft het volgend jaar de concurrentie een dreun van jewelste.

Volgens de Spanjaarden wordt de Audi e-tron namelijk de eerste massaproductie auto die uitgerust zal zijn met achteruitkijk-camera’s die de spiegels vervangen. De Volkswagen XL1 heeft weliswaar ook al deze tech aan boord, maar dat model is in een kleine oplage gebouwd. Nog niet zo lang geleden bewandelde VAG ook al een andere weg dan andere fabrikanten op het gebied van spiegels door een kleiner spiegeltje te leveren aan de passagierszijde van het voertuig. Dit tot grote vreugde van VAG-sceptici die het zagen als een voorbeeld van de krenterigheid van het merk.

Het verdwijnen van de spiegels betekent waarschijnlijk niet dat de stelten in de buurt van de A-stijl volledig zullen verdwijnen. Qua looks gaat de oplossing die Audi in gedachte heeft waarschijnlijk lijken op die van de e-tron Sportback concept die onlangs op de autobeurs van Shanghai stond.

Het overstappen op camera’s heeft enkele onmiskenbare voordelen. Als het gaat om de functie van de spiegels zelf zijn er situaties denkbaar dat camera’s je een beter beeld kunnen geven van de omgeving dan conventionele spiegels. Denk daarbij bijvoorbeeld aan fel zonlicht of juist donkere omstandigheden. Tevens zijn er gunstige neveneffecten van het elimineren van spiegels. De aerodynamica van de auto kan verbeterd worden, wat een geringer verbruik oplevert. Ook windgeruis kan beperkt worden.

Omdat camera’s van goede kwaliteit steeds goedkoper worden, zijn hogere kosten van een dergelijke oplossing ook steeds minder een issue. Als beren op de weg blijven zodoende vooral eventueel gebrek aan bereidheid van mensen om nieuwe technologie te omarmen en geneuzel van de regelgevers over. Hoop jij dat Dariomotor gelijk heeft, of ben je best wel gehecht aan de spiegels op je auto?

Ook interessant!

  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi e-tron-rijders krijgen gratis extra range
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Facelift Audi e-tron
    Facelift Audi e-tron onderweg, maar einde in zicht

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, e-tron, spiegel, Techniek

Vorig bericht: « Radio-DJ Mattie verraadt zijn mattie voor een Tesla
Volgend bericht: Dit is de goedkoopste Jaguar XF van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. xr3icabrio zegt

    4 mei 2017 om 20:25

    Waarom een camera sommige kijken nooit in die spiegels dus dan ook geen camera nodig scheelt weer gewicht

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      4 mei 2017 om 20:37

      @xr3icabrio: Om dezelfde reden dat men ook gebruik maakt van interpunctie. Het maakt het allemaal net even wat makkelijker en overzichtelijker.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        4 mei 2017 om 20:43

        @viezefreddyw: haha! Bam!

        Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        4 mei 2017 om 20:43

        @viezefreddyw: :’)

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        4 mei 2017 om 20:51

        @viezefreddyw: hahaha, die zit!

        Login om te reageren
      • awesome zegt

        4 mei 2017 om 21:09

        @viezefreddyw: daar ging m’n slok bier! :)

        Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        5 mei 2017 om 00:00

        @viezefreddyw: we noteren “4 mei 2017” voor DE reactie van 2017.

        Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          29 december 2017 om 11:45

          @dick1980: meestervoorspeller Dick!

          Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        5 mei 2017 om 08:14

        @viezefreddyw: I smell something burning

        Login om te reageren
      • pjjmv zegt

        5 mei 2017 om 11:41

        @viezefreddyw: https://img.memesuper.com/865c20c2f48bbf9a71b39df2080dc7c6_ashton-kutcher-burn-meme-burn-meme-ashton_480-306.jpeg

        Login om te reageren
      • helpp zegt

        5 mei 2017 om 13:59

        @viezefreddyw: Daar ging m’n slok koffie. +1 voor de reactie! :D

        Login om te reageren
  2. robert110 zegt

    4 mei 2017 om 20:25

    Maar, wat moet er dan langs de muur schrapen als ik er te dicht langs op rijd?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 mei 2017 om 20:45

      @robert110: http://www.gettyimages.com/detail/photo/young-woman-hanging-out-car-window-high-res-stock-photography/496595467?esource=SEO_GIS_CDN_Redirect

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      4 mei 2017 om 20:53

      @robert110: Dat kan maar 1 ding zijn. Terug naar vroeger. Curb feelers. Fantastisch!
      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Rambler_American_1st-generation_black_sedan.jpg

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        4 mei 2017 om 21:17

        @viezefreddyw: Hahaha briljant, doet me denken aan de parkeerantennes op de Mercedes S-klasse W140 als voorloper op de parkeersensoren: http://www.benzworld.org/forums/attachments/w140-s-class/1271946d1420417889-reinstalling-rear-parking-guide-rods-rods.jpg

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          4 mei 2017 om 21:20

          @granlusso: Jaaa, ook zo’n mooi innovatief stukje techniek. Heb ik altijd erg gaaf gevonden.

          Login om te reageren
        • dieterwieter zegt

          5 mei 2017 om 12:05

          @granlusso: de Citroën 2pk was veel innovatiever ; deze had ze al in combinatie met de buitenspiegels (moest je wel plankgas door de bocht scheuren) ?

          Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    4 mei 2017 om 20:26

    Dit zal misschien ooit de toekomst gaan worden maar de komende periode zie ik dit niet echt gebeuren.
    Een spiegel is dood eenvoudig, hier kan weinig kapot aan gaan en werkt altijd.
    Je kunt ze eenvoudig instellen, ben benieuwd hoe dat met een camera moet gaan. Meer elektrische foefjes en dus meer de kans op problemen.
    Nee, nog niet overtuigd.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 mei 2017 om 20:37

      @bmwmpower: Weinig kapot? Het is wel iets wat vaak sneuvelt, zeker op sommige smalle straten.

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        4 mei 2017 om 20:55

        @fanboy: Ik klap ze altijd in. Je moet wel een beetje autistisch zijn om ze voor elke schijt in te klappen maar het gaat altijd goed.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          4 mei 2017 om 21:09

          @bmwmpower: dat kan al 30 jaar automatisch :)
          Tenminste, op mijn 30 jaar oude Japanner was het destijds een optie. Tegenwoordig ook eindelijk op veel Europese auto’s met het op slot doen.
          Maar is idd weer iets wat kapot kan.

          Login om te reageren
        • bobroog77 zegt

          4 mei 2017 om 21:10

          @BmwMPower: ik laat ze altijd uitgeklapt. Liever een spiegel eraf ipv dat ze me de hele zijkant beschadigen

          Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          4 mei 2017 om 23:36

          @BmwMPower: gezien je naam denk ik dat je BMW rijdt, de eerste BMW rijdert die in z’n spiegel kijkt moet ik nog tegenkomen. Dus waarom niet ingeklapt laten?

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 mei 2017 om 10:03

      @bmwmpower: “Een spiegel is dood eenvoudig, hier kan weinig kapot aan gaan en werkt altijd.
      Je kunt ze eenvoudig instellen, ben benieuwd hoe dat met een camera moet gaan. Meer elektrische foefjes en dus meer de kans op problemen.”
      Een moderne buitenspiegel bevat knipperlichten, motoren voor de verstelling, motoren voor het inklappen, spiegelverwarming en dodehoek sensoren. Die dingen zijn helemaal niet simpel. Een cameraatje is eigenlijk vanuit technisch oogpunt een veel simpeler oplossing.

      Login om te reageren
  4. DennisS65B40 zegt

    4 mei 2017 om 20:27

    Auto zonder spiegels ziet er niet uit. Ik heb best slicke spiegels op de pre-LCI E91 dus stoor me er absoluut niet aan. Hoort erbij in mijn optiek. Pas als een hele generatie opgroeit zonder dan mist niemand daarvan meer wat.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 mei 2017 om 20:38

      @audir8v10: Je bedoelt diezelfde generatie die op gaat groeien met stille elektrische auto’s?

      Login om te reageren
    • jeremykou zegt

      4 mei 2017 om 21:01

      @audir8v10: precies. Hetzelfde op mijn pre-LCI E90 330i. Daar zitten gewoon de standaard spiegels op en ik vind ze persoonlijk erg fraai. Véél mooier dan die grote olifantoren van de E90 LCI en natuurlijk al helemaal niet te vergelijken met die lelijke vierkante dingen van mijn E46.

      Als ik ze wegdenk vind ik m’n auto zelfs een stuk minder mooi. Het hoort gewoon niet.

      Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        4 mei 2017 om 21:14

        @jeremykou: boks!! Ik rij ook 330i handbak pre-LCI!! Laatste NA 6 in lijn van BMW ooit!!! Performance einddemper en K&N filter. Individual binnenkant en buitenkant. M-pakket binnenkant en buitenkant ?

        Login om te reageren
        • jeremykou zegt

          4 mei 2017 om 21:29

          @audir8v10: haha Yes ik ook! Weliswaar een sedan, maar ook handbak, M-pakket, dakraam, adaptive xenon, Stoelverwarming, keyless entry enz. Beetje saai met zilveren buitenkant en zwart leer binnen, maar de verlaging, Custom uitlaat, US Lights, OEM carbon splitters, OEM carbon diffuser en OEM performance spoiler maken het wel helemaal af! Verder staat ie op OEM styling 225M’s breedset met een verlaging van 2cm rondom! ;)

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            4 mei 2017 om 21:55

            @jeremykou: now kiss…

            Login om te reageren
          • DennisS65B40 zegt

            5 mei 2017 om 00:31

            @jeremykou: juist!! BAAASSS

            Login om te reageren
  5. 2wheeler zegt

    4 mei 2017 om 20:33

    Kan me niet storen aan buitenspiegels, maar denk dat dit een logische volgende stap is.

    Login om te reageren
  6. porker zegt

    4 mei 2017 om 20:41

    Mwoa. Er gaat niets boven direct zicht, je eigen ogen stellen veel sneller scherp op een onderdeel dat je daadwerkelijk wilt zien. Probeer eens voor te stellen dat je een camera voor op auto zet en je op een tv scherm op de weg kijkt. Lekker blijven spiegelen.

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      4 mei 2017 om 22:00

      @porker: ooit gedaan als pilot voor ministerie. Nachtzicht camera met scherm binnen. Dat rijd echt voor geen meter

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      5 mei 2017 om 08:54

      @porker:
      Exact, camerabeelden zijn trager, lagere resolutie, slechte perceptie van diepte en je kan geen eigen focuspunt kiezen.

      Snap de gedachtegang, maar doe mij vooralsnog maar lekker spiegels

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    4 mei 2017 om 20:46

    Ik vind spiegels juist een mooi detail…. M3 e36 spiegels zie je niet voor niets op iedere golf 3…..

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      4 mei 2017 om 21:12

      @dutchdriftking: dan zijn de spiegels in ieder geval even groot. En dat op een Golf III…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        5 mei 2017 om 08:39

        @awesome: Haha, het is gewoon enorm fout. En het was alleen op de golf 4 / bora dat de rechter buitenspiegel kleiner was.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          5 mei 2017 om 11:17

          @dutchdriftking: en alle zusjes van de Golf IV. En de grotebroers (zoals A4 en Passat). En het was gruwelijk irritant.

          Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    4 mei 2017 om 20:48

    Vraagje: in de autosport zie je het volgens mij ook niet. Is dat niet een indicatie dat de voordelen nog niet tegen de nadelen opwegen?

    Login om te reageren
    • galverink zegt

      5 mei 2017 om 07:01

      @pomoek: op Le Mans gebruiken ze laser koplampen. Die zijn zo gruwelijk sterk dat een gewone spiegel verblindend werkt. Daarom zit er een camerascherm voor de coureur. Dat kan niet verblinden.

      Login om te reageren
  9. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 mei 2017 om 20:48

    Dit zat 100 jaar geleden al op concepts… Is er nog niet om de simpele reden dat het niet mag door Europese regelgeving. Om over Amerikaanse nog maar te zwijgen.

    Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    4 mei 2017 om 20:49

    ‘Cameraspiegels’ hebben nóg een nadeel dat niet in de tekst staat. Ongelukken zijn natuurlijk ook makkelijk vast te leggen. Om het in perspectief te zien: een beetje GTE neemt tegenwoordig al een 64 GB harde schijf mee aan boord. Kort door de bocht is de hardware dan al aanwezig om een dergelijke black box aan te leggen, het is dan wachten tot het management dit als dure verkoopbare optie ziet en er een team software ingenieurs op zet..

    Login om te reageren
  11. smotsholle zegt

    4 mei 2017 om 20:55

    Ik heb het wel eens vaker dan eens gedacht. Cameraatje op het voorscherm, schermpje in de a-stijl in het interieur. Kan toch niet zo moeilijk zijn?

    Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    4 mei 2017 om 21:03

    Vooral aërodynamisch zijn er voordelen. Nadeel is dat er schermen moeten komen in de A stijlen, waardoor die eigenlijk te groot moeten worden wat weer obstructies geeft. Of schermen moeten dus heel ergens anders komen, wat regelgeving denk ik op dit monografie niet toestaat.

    Login om te reageren
  13. lekbak zegt

    4 mei 2017 om 21:30

    Een kleiner spiegeltje aan de bijrijderskant had Mercedes in de jaren ’80 al. Die was wat korter en hoger. En elektrisch verstelbaar. De linker was dat niet want daar kun je prima zelf bij.

    Ik werk veel met camera’s en spiegels op het schip waar ik op vaar en vind camera’s trouwens geen goede vervanging van spiegels. Het is veel lastiger om dingen in te schatten. Wel is het een hele nuttige toevoeging.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 mei 2017 om 21:35

      @lekbak: lijkt mij eigenlijk ook. Schermpje anders in het dashboard?

      Login om te reageren
  14. TimD zegt

    4 mei 2017 om 21:36

    Heeeeeeeeee dit is een leuke foto! Dit was tijdens een leuk ritje met mijn vrienden!

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    4 mei 2017 om 21:43

    Als buitenspiegels vaak sneuvelen dan wordt het een duur geintje als je zo’n spiegel camera stuk rijd.
    Of als de één of andere grapjas het nodig vind hem te slopen, door spiegel trappen vanaf de fiets.

    Login om te reageren
  16. faalhaas zegt

    4 mei 2017 om 21:49

    Wat heb je aan spiegels om naar achter te kijken als je 10 cm op je voorganger zit. Net zoiets als knipperlichten.

    Login om te reageren
  17. Entwicklung88 zegt

    4 mei 2017 om 21:53

    Ik zou het top vinden. Maakt de auto wel duurder, maar dan kunnen mijn spiegels tenminste niet meer van m’n auto getrapt worden!

    Login om te reageren
  18. moveyourmind zegt

    4 mei 2017 om 21:58

    Win-win…

    Het gepeupel kan Maandagochtend nog harder bij de koffieautomaat brallen over hun Überauto en de Finanzabteilungsführer bij Audi krijgt van zijn baas een dikke veer in zijn dikke Duitse kont vanwege de flinke kostenbesparing…

    Een paar Chinese camera’s en displays kosten kosten maar een fractie van de prijs van een stel verwarmde elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 mei 2017 om 10:08

      @moveyourmind: maar zelfs als het goedkoper is dan nog zal een merk als Audi er extra voor vragen, gewoon omdat het hip is.

      Login om te reageren
  19. veppiale zegt

    4 mei 2017 om 22:06

    En dan projecteren in de vooruit, zou netjes zijn

    Login om te reageren
  20. erwine60 zegt

    4 mei 2017 om 22:42

    Hey bekende auto’s op de banner foto :)

    Login om te reageren
  21. defl8 zegt

    4 mei 2017 om 23:28

    In een spiegel zie je meer als je je hoofd beweegt in een camera/schermpje niet.

    Login om te reageren
  22. kliko zegt

    5 mei 2017 om 08:12

    Spiegels hebben een voor- en nadelen: Nadeel is dat je diepte-informatie mist. Normaal gesproken kun je wat heen en weer kijken om perspectief te creëren, dat zal bij een camera niet werken. (zowel bij diepte inschatting voor inhalen bijvoorbeeld als tijdens parkeren)
    Voordelen zijn dat je beter nachtzicht kunt krijgen, minder last zal hebben van verblinding van de zon (zeker met laagstaande zon) en (mits goed toegepast) heb je geen last van druppels tijdens de regen.

    Login om te reageren
  23. cthijs zegt

    6 mei 2017 om 09:45

    Zullen ze toch eerst de keuringsregels moeten veranderen want nu zijn auto s nog steeds verplicht minimaal 2 achteruitkijkspiegels te hebben en een camera word niet goedgekeurd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North