Nou ja, er is er nog eentje met precies dezelfde motor die een stuk goedkoper is. Die heeft echter een gescheurd onderblok. Dat telt dus niet mee.
Toen de eerste generatie Jaguar XF op de markt kwam was dat een regelrechte cultuurschok voor de vaste klanten van het Britse merk. Over was het opeens met de, inmiddels ietwat geforceerde, wulpse ronde styling van de S-type. Die S-Type was al twee keer gelift en er niet bepaald mooier op geworden. Bij Jaguar was men er dan ook wel achter gekomen dat het tijd was een nieuwe weg in te slaan. De in 2007 geïntroduceerde XF was daar het eerste exponent van.
Het design van Ian Callum viel bij velen in goede aarde, hoewel de koplampen een beetje raar zijn. Net als bij ‘die ene’ Subaru Impreza lijkt het erop alsof Ian en zijn team er nog niet helemaal uit waren of ze nou voor ronde lichtunits wilden gaan, of toch voor een scherpe driehoekige vorm. Dus werd het allebei. Bij het facelift-model werd dat later rechtgezet. Die kreeg de snuit die we nu nog kennen van Jaguar’s moderne sedans (rijtest).
Van binnen was de schok voor oude Jaaaaag-rijders zo mogelijk nog groter dan van buiten. Ja, je kon nog steeds opteren voor hout-inleg op het dash. De ouderwetse sfeer die deed denken aan whiskey en een sigaartje nuttigen voor een knapperend haardvuur was echter verdwenen. Voor hout-haters die bomen alleen willen zien als ze branden, was er zelfs de optie om voor een interieur met sierlijsten van aluminium of carbon te gaan. Nog meer high-tech gevoel verzorgden de ‘pookknop’ en de ventilatie, die pas verschenen als de bestuurder daar om vroeg.
Hoewel de XF dus een totaal andere indruk maakte dan de S-Type, waren de verschillen onder het blik minder groot. Zo werd bijvoorbeeld het motorengamma van het oude model aanvankelijk min of meer overgenomen. Echt nieuwe krachtbronnen kwamen pas later.
Één van de motoren van de oude garde zit ook in het exemplaar dat we vonden op Marktplaats. Het gaat om de 2.7-liter grote V6 diesel die voormalig Jaguar-eigenaar Ford samen ontwikkelde met PSA. Het is een smeuïge zespits-diesel die het meer moet hebben van zijn voor diesel-begrippen prettige loop dan van pure power.
Dat de motor gebouwd is om een tijdje mee te gaan blijkt wel uit de kilometerstand van deze Jag. De teller staat namelijk al op 313.665 kilometer. Volgens de verkoper zijn dat echter ‘snelwegkilometers’ geweest dus die tellen eigenlijk niet mee.
Omdat het een ‘Premium Luxury’ uitvoering betreft beschikt de auto over alle luxe die je van een E-segmenter zou verwachten in 2007, zoals leder, bi-xenon en een navigatiesyteem. Of je ook blij wordt van die laatste dat is een tweede vraag. Maar ja, een TomTom in zo’n auto hangen is ook weer zoiets…
De vraagprijs van de zwarte sedan bedraagt 11.450 Euro. Daarvoor krijg je het recht om tegen al je vrienden ‘It’s a Jaaaaag’ te zeggen als ze je iets vragen over de auto. Check voor aankoop echter nog wel even ons aankoopadvies, zodat je niet voor nare verrassingen komt te staan.
pomoek zegt
Verassend eigenlijk. Jaguars rijpen normaal gesproken goed. Maar in dit geval niet. Ik schrik er een beetje van. Misschien nog even laten liggen? Over een jaar of 10 weer uit de kelder halen?
racerx zegt
@pomoek: Dat komt wat mij betreft door de koplampen, grote misser om die pas na de facelift te introduceren.
sabrerator zegt
Ik ben er geen fan van, die Ian Callum.
Maar de klanten kopen het en de klant heeft altijd gelijk.
Vergeleken met mijn S-Type vind ik het interieur van de XF goedkoop ogen, beetje dat Mondeo-plastic van binnen. Van buiten en profil net een Audi A7 / A5.
Nee, doe mij de klassieke rondingen maar.
Die 2.7 is trouwens top.
drf76 zegt
3.0 V6 D 75.000km van 2013/2014 doet nu 26.000-28.000 euro. Dan heb je nog 6 jaar om 240.000 km te rijden, dat is een stuiver afschrijving per kilometer. Klinkt niet slecht!
drf76 zegt
@drf76: en dan heb je knappe koplampen…
introductiemap zegt
Op de één of andere manier zou ik dit eerder aandurven dan een 530d of E320 CDI met gelijke kilometerstand…
willeme zegt
@introductiemap: Ik ook. Het is een beetje een saai uitvoering en dat is positief. Zeker als het de eerste of tweede eigenaar is geweest die hem achterliet. Als het onderhoud goed is uitgevoerd, hoeft het geen grote problemen op te leveren. Gevoelsmatig is de prijs nog wel aan de hoge kant, gezien de kilometers. Houdt een paar duizend euro apart voor eventuele malheur en je hebt een topreiswagen.
Bij een Mercedes of BMW met deze stand zitten er al vaak imitatie M/AMG velgen onder en zijn er ‘facelift’-bumpers gemonteerd. Plus een kleine 1, 2 of 3 op het kenteken. En een setje reserve blauwe platen in de kofferbak. Het hoeft niets te zeggen, maar deze Jag ziet er nog heel keurig uit.
introductiemap zegt
@willeme: haha, precies dit ja. Hoop voor degene die ‘m aanschaft het zo uitpakt!
racerx zegt
@willeme: Exact, zeker bij een Duitser met deze kilometerstanden… Overigens zou ik voor deze auto maximaal €8000 neerleggen, de kilometerstand is gewoonweg te hoog om een vraagprijs van meer dan €10.000 te rechtvaardigen.
lekbak zegt
@introductiemap: de w211 320cdi is wel een hele goede wagen als je het facelift model hebt. Rijdt ook fijner dan de Jag trouwens. Wel ff een net origineel exemplaar uitzoeken dan.
mijosu zegt
Dit model vind ik eigenlijk veel mooier dan de huidige model. Met name van de zijkant van het huidige model vind ik hopeloos anoniem, zeg maar Japans. Deze versie heeft veel meer karakter.
Dutchdriftking zegt
Ziet er knap uit voor de kmstand.
dieselkameel zegt
Ziet er prima uit voor zijn kilometer stand en is redelijk netjes geprijsd vind ik. Altijd al een mooie auto gevonden, weer eens wat anders dan een 3 serie of een A4. Hij heeft toch nog wel iets van dat echte Britse wat bij Jaguar past, maar hij heeft ook wel iets Duits over zich heen. Mooie auto dat zeker!
allesmetturbo zegt
Ziet erg echt heel erg verouderd uit, het interieur vind ik maar niets
e270cdi zegt
Het ligt misschien aan mij, maar ik vind de prijs aan de hoge kant. Ik heb een auto in hetzelfde segment en die is weliswaar 2 jaar ouder en heeft 30 000 kilometer meer gereden. Toch krijg ik er nog maar maximaal € 4000 voor.
pomoek zegt
@e270cdi: Even googlen en ik kom op deze. Geen 4000, maar goedkoper en minder km. Ik zou het wel weten. https://link.marktplaats.nl/m1155931638?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=98277
lekbak zegt
@e270cdi: een 270 is pre facelift. Dat weten consumenten en vooral handelaren heel erg goed.
arjontje zegt
Hmm Hifly banden, oftewel bespaart op onderhoud. Grote boog omheen lopen dus.
ruben83 zegt
Het valt mij op dat het een vrij nieuw kenteken is. En als hij uit Duitsland komt heb je wel kans dat de juiste tellerstand niet deze tellerstand is. Ik zou wel het een en ander na checken.
Verder een nette Jag nog met deze kmstand
lippie zegt
@ruben83: gewoon originele hollandsche bak uit 2008.
Bron: finnik kenteken app
ruben83 zegt
@lippie: Thanks, dan is dat voor mij opgehelderd
agdesigns zegt
Nooit geweten dat een jaguar <2012 volvo spiegels had of zie ik dat verkeerd?
davinci zegt
@agdesigns: Helemaal correct. De XJ van dat moment overigens ook volgens mij.
davinci zegt
Dit is een “gewone” Luxury-uitvoering en geen Premium Luxury. Ik zie geen Premium Audio en geen geperforeerd leer.
mout zegt
Ik vind de prijs erg hoog. Jaguar ‘hoort’ erg snel af te schrijven. Een Citroën C6 of Peugeot 607 met dezelfde motor, bouwjaar en km-stand kosten minder dan de helft.