Wat hebben 18 supercars en een Citroën CX gemeen?

Auteur: , 50 Reacties

Van McLaren F1 tot Lotus Esprit S4 en van Jaguar XJ220 tot Mega Track, allemaal hebben ze iets gemeen met bovenstaande Citroën CX van na de facelift.

Een auto ontwikkelen is duur, zeker als het om een sportwagen gaat die in kleine oplage wordt gebouwd. Sommige onderdelen kan je dan ook maar beter hergebruiken van volumemodellen in plaats van ze zelf gaan ontwikkelen. Zo heeft praktisch elke Maserati uit de jaren ’60 en ’70 achterlichten van diverse Alfa Romeo’s (soms zelfs verschillende achterlichten per model), schroomde Ginetta niet complete Ford Fiesta-deuren in de G30 te hangen, terwijl Aston Martin voor de DB7 schaamteloos Mazda 323F-achterlichten gebruikt.

Nu zijn er wel meer onderdelen van die D7 die van andere auto’s komen, zoals de buitenspiegels. En daarmee beantwoord ik meteen de vraag uit de titel, de spiegels komen namelijk van een Citroen CX II. En niet alleen Aston Martin gebruikte die spiegels voor de DB7 en Virage, ze zitten ook op onder andere de Jaguar XJ220, de eerste exemplaren van de McLaren F1, diverse TVR’s en zelfs op een Renault. Toegegeven, het zijn ook wel erg fraaie spiegeltjes en dankzij de voet zijn ze op vrijwel elke auto te gebruiken. Tot nu toe hebben we de volgende sportwagens voor je opgeduikeld:

Aston Martin DB7
Aston Martin Virage
Jaguar XJ220
Lotus Esprit (na de restyling)
Marcos LM500
Marcos Mantara
Marcos Mantis
McLaren F1
Mega Monta Carlo
Mega Track
Orca C113
Renault Sport Spider
Spectre R42
TVR Griffith
TVR S4C
Venturi 260LM
Venturi 400GT
Venturi Atlantique

We zijn benieuwd of jullie er nog meer kunnen vinden! En mocht je zelf in je schuur werken aan the next big thing, vergeet dan deze spiegels niet, geen supercar kan zonder!



50 reacties

Na 10.000 km ben je hem zat?
Ik word altijd enorm blij (i.c.m. zo’n lekker warm gevoel van binnen) als ik een Citroën CX zie. Wat zal ik er zo een nog eens graag willen zeg. En dan een lekkere vroege, met van die fraaie chromen bumpertjes en nostalgisch Franse gele koplampen met Cibié mistlampjes onder de bumper. Het liefste nog een verse Franse import met de bijbehorende zwart/zilveren kentekens om het af te maken… ahh… droom ik al?
@rd1991: totdat je met je eerste -onverklaarbare- elektrische storing stil valt… of je eerste garagerekening ontvangt voor iets gewoon een ‘servicebeurt’ heette te zijn.

Nee, ff zonder gekheid, het is een fantastische bak, vol ‘karakter’ en de passie van de meeste eigenaren is erg bewonderenswaardig. Hoe fraai (of saai?) de DS-reeks van Citroën tegenwoordig ook is, de impact die zo’n CX had en nog altijd maakt, zal wel voorgoed tot de historie van het merk blijven behoren.
@RRRobert: het past niet meer in deze tijd. In een CX kon je zeeziek worden. De XM was al een stuk harder geveerd en de huidige Citroëns veren net als Duitsers. Vroegah………
@rd1991: Daar kan ik me helemaal in vinden. Wát een auto. De Rover SD1 zit een beetje in dezelfde klasse en die vind ik ook geweldig, al heeft deze meer karakter.
@rd1991: Vooral de ruimte. Ze konden er volwaardige sofa’s in kwijt, met er tussen in nog een volwaardige bandrecorder radio! Als je ruzie met je bijrijder hebt, kan je hem (waarschijnlijker: haar met haar commentaar op je rijstijl) niet eens een klap verkopen!
Beter goed gejat dan slecht bedacht!
Wist niet dat de eerdere Mclaren F1’s citroen spiegels hadden, de hoge spiegels vind ik persoonlijk een stuk mooier en het waren overigens ook een van de eerste spiegels op een productie auto met geintegreerde knippelichten.
Driewerf hulde voor de kwaliteit van het onderzoek en het oog voor detail.
Grappig detail dat mij nog nooit is opgevallen
Bijna alle supercars uit die periode zijn “parts bin specials”. Denk aan de achterlichten van de Esprit (Toyota Celica), de Countach (Alfa) of Invicta S1 (Passat!) of de voorlampen van de MG xpower sv (FIAT Punto). Just to name a few
@ohoogeveen: inderdaad, het leek wel een soort trademark. Nog één die me zo te binnen schiet: de Britse Noble M10 had -uit m’n hoofd- de achterlichten van een Ford Mondeo van de eerste generatie.
@ohoogeveen:

De achterlichten van de Esprit komen van een Corolla, en de MG X-Power SV heeft tevens achterlichten van de Fiat Coupe.

Nog twee: de facelift van de Lamborghini Diablo met 300ZX koplampen en de Vector WX-8 met Toyota Supra koplampen.
@carmasterr:
Nog een leuk weetje, de koplampen van een Elise S1 stammen van de Renault 4 en die was al heel wat jaartjes uit productie toen de S1 in 1996 op de markt kwam.

Dat van de CX spiegels valt wat mij betreft onder het kopje petrolhead basiskennis..
@ohoogeveen: ik had een Fiat 127-II uit 1978. De koplampen van dat model werden ook gebruikt in de 128 en 126 en enkele jaren later in die bi-turbo modellen van Maserati. Je zag werkelijk niets met die pitjes.
@ohoogeveen: Nog een leuke, de Lamborghini Diablo heeft de koplampen van een Nissan 300zx.
Citroën spiegels op een Mclaren F1? En ik maaar denken dat alles op die F1 van een bij maanlicht door een engeltje gesmeed 24 karaat goud omkruld titanium is…
@rijnounsdoor: Mclaren had destijds een donkere periode… daarna werd hun standaard gelukkig weer gehanteerd ;)
Die van de Renault en Mclaren waren nieuw voor mij.
Leuk stukje, meer van dat graag.

Wat hebben een Lamborgini Diablo en een Bova bus overeen? Nee gelukkig niet de deuren maar wel de achterlichten.
Ooit door Axel Enthoven (Belgisch ontwerper) getekend voor de Bova bus en door Hella gemaakt en verkocht tot de dag vandaag.
@sketcher: Er zijn overigens meer exoten die die lampen gebruiken
@sketcher: ze wilden eerst de achterlichten van een F40 gebruiken maar Ferrari gaf geen toestemming…
Een Citroen XM blijft toch mijn favo Citroen.
Terugkomend op die auto’s, ik blijf warme gevoelens koesteren jegens de Aston DB7. Wat een karaktervolle, bloedmooi gelijnde GT is de DB7. Vooral heerlijk in British Racing Green.
@badboys: mooi hè, zo’n DB7 met ook nog eens Mazda 323F achterlichten en Ford Scorpio schakelaars..
@stephanotis: …En deurgrepen aan de binnenkant van een 1e generatie MX5.
@stephanotis:
En geen moment zou ik er wakker van liggen, mocht ik zo’n ding bezitten.
Het is immers de mooiste -moderne- coupe ooit gemaakt.
@stephanotis: Dus? ik heb de tekst gelezen en wist eerder ook van de achterlichten, maar dat is voor mij geen enkel probleem ;)
Vond de fase 2 cx inderdaad al fraaie spiegels hebben. Pas sinds de laatste top gear special viel het me op, toen ze aankaartten dat ze ook op de esprit zaten. Dit lijstje is dan ook een eye opener pour moi :p
Zijn net vrouwen dus wat de een heeft moet de andere ook heben….
Altijd wel een zwak gehad voor de Spectre R42.
Deze McLaren F1 heeft toch echt andere spiegels…
http://s.hswstatic.com/gif/mclaren-f1-1.jpg
@henrie: Iets beter lezen,
Ik geloof overigens wel dat alle LM’s en GTR’s de lage spiegels hebben.
.
Ik wist meteen dat het over de spiegels van de CX ging, haha!

Enne, En mocht je zelf in je schuur werken aan the next big thing, vergeet dan deze spiegels niet, geen supercar kan zonder!

Nou, vergeet dat maar. De meeste reageerders kunnen alleen maar andermans bouwwerken afkraken…
De seat mii en skoda citygo hebben de carrosserie van een volkswagen up.
Echt
De achterlichten van een McLaren F1 komen van een stadsbus.
AC Ace
Aston Martin Vantage
TVR Chimaera
Mooie auto’s waren dat trouwens, die Venturi’s. Jammer dat ze nu van die meuk maken, of is dat een ander bedrijf?
@donvincenzo: doorstart gemaakt. Venturi was niet meer levensvatbaar, en de doorstart was volgens mij met gruwelijk lelijke en dure elektro sportwagentjes. Ook al een tijd niets meer van gehoord.

Die oude Atlantiques zijn prachtige auto’s.
@stephanotis de TVR scheurt toch rond met de achterlichten van een Ford? Welke weet ik niet meer maar dacht een Mk3/Mk4 Fiesta of een Mondeo mid-90’s.
Donkervoort D8 heeft trouwens ook de achterlichten van een Fiat Coupé.
Jammer dat Venturi is gestopt. Zijn prachtige wagens.
Komt echt heel veel voor dat ze onderdelen pakken van andere merken.
Bij de Lamborghini Diablo (de laatste serie) zitten de koplampen van een Nissan 300ZX.
In een Spectre zitten de kniperlichten van een MR 2 en de achterlichten van en Honda Accor (meende ik).
Voor bedrijven met kleine oplages is het vaak te duur om dit soort dingen speciaal te laten maken en dan is dit een mooi alternatief.
Aaah, de Venturi 400GT, geweldige auto. Brengt herinneringen van Gran Turismo 2 weer terug :)
Maar waarom? Waarom specifiek een Citroen CX als onderdelenbak voor al die modellen van verschillende merken?
@balboni: Omdat Faurecia die in de aanbieding had…
De DB7 is verder een heerlijk allegaartje van onderdelen ook. Deurhendels komen van de originele Mazda Mx-5 af. Ik snap dat niet. Dat mechanische onderdelen binnen grote bedrijven gedeeld worden kan ik in komen, en ook de achterlichten van de 323F en de buitenspiegels doen niets af aan de schitterende lijnen. Maar als je zoveel geld betaalt voor een auto dan wil je toch niet de deur openen met zo’n lullig hard plasticje? Haha ach, zal wel in de categorie ‘zo worden ze niet meer gemaakt’ vallen. ;)
@wouterem: Daar had Aston Martin (en Ford) wel een handje van. Onder het leer van de autosleutel zat gewoon een Volvo sleutel.
Meer interessant leesvoer: http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/Motoring-issues/Cost-of-Motoring/Why-Aston-Martins-use-Volvo-keys/
Ach joh, een Veyron heeft ook dezelfde sleutel als je Polo Bluemotion… net als Lamborghini… en Bentley…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).