Audi: hierom hebben wij geen Audi R8 V8 gemaakt

Auteur: , 43 Reacties

Er was simpelweg niet genoeg vraag, aldus quattro GmbH-baas Heinz Hollerweger. Om dezelfde reden ging er een streep door de handbak, met zijn mooie opgeruwde pookknop.

Audi R8

Voor de komst van de nieuwe generatie R8 was het al een open vraag wat Audi met de achtcilinder ging doen. Yours truly voorspelde al dat bij de introductie qua verbrandingsmotor alleen een V10 beschikbaar zou zijn, en aldus geschiedde. Om toch nog 2 redelijk afgetekende varianten te hebben werd de V10 Plus een flink stuk omhoog geschopt, met Huracan-specs, en leuke carbon goodies.

Betekent dit dat er geen V8 komt? Dat zegt helemaal niemand, en het goed kunnen dat Audi na een jaar of twee gewoon de 4.0 TFSI in de R8 lepelt. Of ze pakken de handschoen op en maken een V6 PHEV, om NSX’jes mee te pesten. De volgende RS4 krijgt een V6 met turbo’s, dus waarom tegen die tijd niet de aandrijflijn in een R8 lepelen, met wat batterijwerk uit de e-tron?

Het verhaal van Hollerweger, die in Genève door Automobilemag werd geïnterviewd komt op mij over als een kip-ei verhaal. Met de V8 was niks mis, en deze werd in de beginjaren (ook na de introductie van de V10) dan ook uitstekend verkocht, alleen is de krachtbron ingehaald door de ontwikkelingen op het gebied van drukvulling.

En ja, natuurlijk koopt niemand een peperdure R8 om er vervolgens op de Autobahn door een M3 of een C63 uitgetrokken te worden, dat weet Audi ook. Om dan te argumenteren dat slechte verkoopcijfers tn grondslag lagen aan de beslissing is het probleem bij de consument neerleggen terwijl je er zelf wat aan kunt doen.



43 reacties

Een V10 is ook ok toch?
@SCscreamGT2: Dacht ik ook al aan.. Vind tenslotte het geluid van een V10 het mooist
@SCscreamGT2: @rdamnn:
hebben jullie de R8 V8 wel eens gehoord met Armytrix uitlaat? Ik ken geen V8 uitlaatgeluid dat zoo bruut en mooi is: https://m.youtube.com/watch?v=R37Ydmf2MKM Ik zou het wel weten: veel goedkopere, gebruikte R8 V8 kopen en Armytrix uitlaat er op pleuren! man man man wat een geluid
@jrmpower24:
hallo, het is een auto, geen hifi installatie…
@jrmpower24: Vind de C63 amg toch bruter klinken.
Gewoon een 6 cilinder erin, met 700 pk uit de elektromotoren,,, of een V10 met elektromotoren en 7 procent bijtelling…
godzijdank geen handbak meer, mensen die het kunnen betalen weten wel beter. binnenkort in geen ene performance auto meer, beginnend bij de polo gti all the way up
@FB_100002177943068: dat is juist zonde!
@FB_100002177943068: je spreekt jezelf een beetje tegen. De Polo GTI was er voorheen enkel als automaat, er is nu ook een handbak leverbaar. En kijk naar de F-Type: ook met handbak leverbaar als V6. De Cayman GT4 is er alleen maar als handbak. Alle dikke amerikanen zijn bijna allemaal leverbaar mett handbak. De handbak is meer voor puristen, liefhebbers en kenners. De automaat is voor degenen die daadwerkelij de auto ook kopen….
@gtwillem: probeer jij maar is een polo handbak te bestellen in nederland :)
@bas_bzb: polo gti welteverstaan
@FB_100002177943068: Dat kan gewoon, oen.
@FB_100002177943068: is geen probleem!
@FB_100002177943068: de Polo GTi 1.4 TSi was er alleen met zeventraps DSG. De gefacelifte Polo GTI met 1.8 TSI is leverbaar met dezelfde bak, en een handgeschakelde zesbak. De handgeschakelde GTi heeft gewoon een europese typegoedkeuring, dus kun je gewoon probleemloos in Nederland op kenteken zetten.
@gtwillem:
Ach, laat hem in die waan, het kind wil met z’n 65+ rijbewijs ook een sportauto kunnen rijden….
Dat hij dan kiest voor een awd handtasje mag de pret niet drukken, toch….?
@jrk68: je weet dat ik zelf ook een AWD handtasje rijd? ;-)
@gtwillem:
Een Subaru is geen handtasje, dat is een uiterst doelmatig apparaat….
@jrk68: hoe kan ik een kenner als u tegenspreken?
@jrk68: een kind met een 65 rijbewijs?
@autoriteit:
Bijna goed gelezen…, je mist het essentiële plusje….
Vroeger ook bekend als het automaat rijbewijs.
@jrk68: wel helemaal goed gelezen, maar blijkbaar het plusje niet (goed) getypt door ondergetekende
Laatste alinea een e vergeten in het woordje ten ;)
Waarom zouden ze ervoor hebben gekozen om de v10 (bijna) hetzelfde vermogen te geven en niet naar de bv. 650 pk dan zou daaronder de V8 met 560 pk uit de rs6/7 geplaatst kunnen worden?
@audirs7: Omdat de Huracan een treedje boven de R8 staat op de mentale ladder van VAG. Bovendien laat dat dan weer ruimte voor extra guitige versies van de Lambo (LP620-2, LP640 etc)
@4x4wheels: oke dankjewel voor de info
@audirs7: De Huracan is net een jaar oud met 610pk. Dus wat denk je zelf?
@audirs7: wellicht ook omdat dat blok 700nm heeft t.o.v. De 560 van de V10. Dan heb je wel 90 pk minder maar door dat koppel over een breed toerenbereik zouden ze erg aan elkaar gewaagd zijn.
Je laatste zin is nogal suggestief en niet heel erg kloppend, mijn inziens. De R8 4.2 met handbak is de perfecte auto voor de liefhebber wellicht, maar als je voor een relatief kleine meerprijs een V10 met S-tronic hebt doe aanmerkelijk sneller is, tja.

Daarnaast zijn het ook de tijden die veranderen. In de beginjaren van de E92 M3 werden de meeste met handbak geleverd, aan het einde van de productie jaren waren het bijna allemaal DCT bakken.

En snelheid is altijd ondergeschikt geweest aan absolute handling. De R8 V8 had altijd al moeite om een C63 of M3 voor te blijven. Gewicht en vermogen scheelden niet zo veel.

De echte reden is beleving waarschijnlijk, een atmosferische V10 topmotor is altijd prettiger in het gehoor dan een gedempte V8 Turbo (kijk maar daar de M5/M6 stofzuigers) ook al is ie sneller in het dagelijks leven
@gtwillem: Wellicht wat kort door de bocht, maar anders werd het een enorm epistel.

Ondanks het ASF is de R8 nooit een lichtgewicht geweest, maar hij heeft dan ook quattro en is een stuk aangenamer in het dagelijks gebruik dan een Lambo (zegt men, ik heb zelf nooit een Gallardo gereden).

Audi begin met de gruwel-R-Tronic, dus ja logisch dat mensen liever een handbak hadden. S-Tronics ontwikkelen ook verder, en zoals ik al zei is de R8 een behoorlijk vriendelijke auto als je hem niet pusht. Voor een 60-jarige zakenman die over de Autobahn rijdt is een niet-handbak dan wellicht de betere optie.

Mijn punt is dat de quattro-baas als reden voor geen V8 bij de introductie aanvoert dat niemand meer een V8 kocht, en dus de ‘schuld’ bij de consument neerlegt, maar dat ik me goed kan voorstellen dat weinig mensen anno 2014 meer trek hadden in een R8 met 430 pk en zonder drukvulling voor anderhalve ton te kopen als je voor dit geld ook wat snellers kon kopen.

Wie geld voor een R8 op tafel kon leggen ging voor de V10 met 525 pk.
@sir_smokalot: die V8 van de RS5 kan er makkelijk in, 20pk erbij en je hebt 470pk. Meer dan voldoende voor een instapper. Maar dan nog heeft een C63S 40pk meer.

Dus heeft de beste man gelijk: er was gewoon geen vraag naar. (In elk geval te weinig vraag om een V8 versie er voor te ontwikkelen). 500pk is het nieuwe 400pk, tegenwoordig.

Ik zou wel graag een R8 4.2 met handbak willen hebben, het zou mij echt niet uitmaken dat een M3 of C63 sneller is. Als snelheid belangrijk was, kocht ik wel een GT-R ;-)
@gtwillem: we weten nou wel dat je die BMW’s haat :D
Je mag vinden wat je wilt over het geluid maar dat ze als stofzuigers klinken is gewoon NIET waar. Ze hebben zelfs met standaard uitlaat een hard, vol, diep geluid. Dat is gewoon een feit en kan je niet ontkennen.
@jrmpower24: hahahaha, ik mag je wel hoor. Ik vind het wel vertederend. Maar ik heb je filmpje van de X6 gezien, en het klonk wederom als een stofzuiger. Het is niet erg dat het niet klinkt. Er zijn zo veel auto’s die niet gezegend zijn met een mooi geluid. De enige BMW die ik wel lekker vindt klinken is de M235i. Alle andere BMW’s kunnen mij helaas met moeite bekoren. De 550i klinkt zelfs beter dan een M5. De Alpina B5 vind ik ook beter klinken.

Ja, er gebeurt nu meer (kletteren bij gas los, brommen, grommen etc) maar het klinkt erg kunstmatig, wat het ook is. De oude BMW’s klonken bijna allemaal fantastisch (alle zespitters en M’s sowieso).
En BMW weet hetzelf ook donders goed dat ze klinken als een opgevoerde Dyson, met het uitlaatgeluid in de boxen, de Akro’s op dr M5 edition en het kunstmatige gekakel op een X6M.

Bij deze raadt ik je een ritje aan in de Cadillac CTS-V aan. Zo hoort een V8 te klinken. Zelfs een RS4/5 klinkt vele malen beter. En de twee V8’en van AMG klinken ook nog beter.

Maar alsjeblieft, blijf bij je mening, want dat maakt jou zo’n unieke, schattige vertederende persoonlijkheid!
Er komt een tubogeblazen dat is wel te verwachten, dit zal dan een V6 worden omdat de V8 uit de rs6 de v10 helemaal zoek rijdt
En toch klonk die V8 wel heerlijk! Ook belangrijk. En de handbak zag er zo mooi uit met dat H-patroon.
@dutchdriftking: ja inderdaad! met Armytrix uitlaat mijn favoriete V8 geluid zelfs: https://m.youtube.com/watch?v=R37Ydmf2MKM :O bizar
Had ‘m dan meteen een logische naam gegeven, Audi R10 ofzo. Dat het daardoor insinueert een LeMans-racer te zijn maakt de ervaring voor de Audi rijder toch mooier op.
De R8 was ook een Le Mans racer…
V10 is prima! Lekker geluid ook!
Top-tip: tik nu een V8 met handbak op de kop. Relatief lekker goedkoop en hij ziet er toch praktisch hetzelfde uit als de nieuwe. Bestel vervolgens de supercharger-kit van VF en geniet van V8 een brul, met meer power dan de nieuwe V10… voor een fractie van de prijs.
* een V8-brul
Als audi nu eens gaat concureren tegen die ene supercar van dat F1 merk en dan het ik het niet over de P1
Want echt voorsprong door techniek is het niet terwijl ze in de Le mans klasse super mooie technieken hebben
Maar goed we’ll see
Geen handbak.. doet me verdriet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).