Volgende generatie Audi RS4 krijgt V6 met turbo’s

Auteur: , 35 Reacties

Aan alle goede dingen komt een eind. De huidige Audi RS4/5 heeft nog een hoogtoerige, atmosferische 4,2 liter V8 (450 pk) aan boord, maar voor de volgende generatie gaat deze er uit ten gunste van een 3 liter V6 met.... turbo's.

Audi RS4 dorpel

Bij de power-Duitsers is er iets opmerkelijks aan de hand: in het E-segment (RS6, E63, M5) heeft de drukvulling al lang zijn intrede gedaan, maar het D-segment (RS4, M3, C63) hield hardnekkig vast aan ongeblazen motoren. De pas geïntroduceerde M3/4 is het eerste model dat de overstap maakt, de nieuwe generatie C63 AMG volgt over een klein jaartje (maar in ieder geval wel met V8), en daarna is het aan de RS4 om de transformatie af te ronden.

Je zou verwachten dat de 3.0 V6 met supercharger uit de huidige S4 wordt opgepakt en opgepept, maar Quattro GmbH, dat verantwoordelijk is voor de RS-modellen, kiest voor turbo’s, zo meldt Car and Driver, dat zich beroept op bronnen van diep binnen Audiäs skunkworks

Dit geluid zal niet meer terugkomen...

Dat kan natuurlijk, en laat concerngenoot Porsche nou net vorig jaar een nieuwe 2.997 cc V6 met 2 turbo’s in de Panamera S gelegd hebben, goed voor 420 pk en 520 Nm (in de Macan S 340 pk/460 Nm). Met een beetje tweaken trek je hier RS-waardige vermogens uit, in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden.

In feite zou het een terugkeer betekenen naar het tijdperk van de geblazen Cosworth 2,7 V6’jes van weleer in de RS4, maar dan efficiënter en docieler. Met de nieuwe generatie betekent het ook dat liefhebbers van een V8 hun heil bij Audi een klasse hoger moeten zoeken. Of ze stappen over naar Lexus, die een knoeperd van een atmosferische V8 in de RC F legt.

Het geluid alleen al is veel waard.. Ondergetekende reed deze week door een tunnel, toen zich plotseling een heerlijk grommend diep geluid aandiende. Een korte blik in de spiegels leerde dat het een RS4 Avant was die even flink op het gas ging. Zo’n geluid kan je met een V6 gewoon shaken. Maar ja, het milieu hè…



35 reacties

Zo’n V8 roffel is heerlijk en het vermogen komt rustig beschikbaar, wat best comfortabel is.

De schop onder je kont van een geblazen motor is ook wel weer leuk daarentegen.

Conclusie: Of het nu een RS4 met V8 of V6T is, zet maar neer op de oprit!
De V6 zou er weleens voor kunnen zorgen dat de komende RS4 wel de hoek om wil, minder gewicht voor de vooras zou dat immers mogelijk moeten maken.
Hun slogan kunnen ze nu helemaal ditchen, ze volgen immers BMW en/of grijpen terug op hun oude recept.
@jrk68:
zolang ze van die transaxles bouwen waarbij de versnellingsbak, voorste differentieel en tussendifferentieel (bij kwattro) allemaal in dezelfde unit zitten zal het weinig uitmaken, met dat soort units zit de motor altijd voor de vooras of het nu een v8 of I3 is….

audi heeft denk ik last gehad van remmende voorsprong, maar die voorsprong zijn ze nu wel duidelijk kwijt lijkt me…
@super:
Top zal het nooit worden, maar een V6 steekt nu eenmaal minder ver voor de vooras uit dan een V8 dus gun ik ze dit keer het voordeel van de twijfel.
Een echte liefhebber gaat toch voor een auto met een betere gewichtsverdeling maar ik gun die 0000 fanboys ook een beetje lol.
Die lui zien nu eenmaal graag waar ze zich tegen te pletter rijden, dit in tegenstelling tot RWD fans die wel van een verrassing houden.
@jrk68: Wat denk je dat die turbo’s met leidingwerk en toebehoren weegt, niets? Ik zou niet te hard roepen dat een geblazen zescilinder per defenitie lichter is dan een atmosferische achtcilinder.

Dat onderstuur is trouwens al enkele jaren verleden tijd door het variabele differentieel in de achteras en het kroonwieldifferentieel achter de versnellingsbak. Het vermogen wordt naar achteren geperst en vervolgens naar het buitenste wiel geleid, waardoor Audi’s de bocht ‘ingeduwd’ worden. Een uitkomst, die techniek hadden ze al veel eerder moeten gebruiken.
@jrk68:

Audi was anders de eerste die de V8 trend zette in deze klasse. BMW was degene die volgde.

En de B7 RS4 kon wel aardig de hoek om, volgens mij heb deze een snellere tijd rond de nurburgring dan de lichtere, modernere en gebalanceerdere V8 M3.
@heyhuub:
Welke auto sneller is verandert niets aan dat de fundementele fysica dat de plaatsing van de motor voor de vooras slechter is dan er achter qua weggedrag.

Een RS4 / M3 zijn verschillen teveel van elkaar om een uitspraak te doen over het voor/nadeel van een bepaald technisch detail. Een porsche 911 heeft ook de motor achter de achteras terwijl iedere ontwerper weet dat dat niet de optimale plaats is voor de motor, toch is die 911 dankzij veel ander kunst en vliegwerk redelijk snel.

Als je twee volledig gelijkwaardige autos zou hebben met echt als enige verschil de plaatsing van de motor, dan is de auto met de meest optimale plaatsing van de motor sneller op een circuit.
@heyhuub: Maar wat heeft het als eerste gebruiken van een V8 te maken met hun slogan? Vrij weinig lijkt me. En dat de RS4 sneller is dan de M3 geloof ik pas als je met een betrouwbare bron komt.
@heyhuub: je kon in 1998 al een v8 in je c klasse krijgen (4.3 v8). Ook hier was het dus geen voorsprong door techniek.
@heyhuub:
Daar ik mij niet laat leiden door persoonlijke voorkeur en/of onderbuik gevoelens heb ik de officiële tijden er even bij gepakt.
Audi RS5 7.59
Audi RS4 7.58
BMW M3 7.48
Ben ik nu gek of is de M3 sneller rond de ring?
@jrk68:

Dat is de M3 GTS ;)

http://www.sportauto.de/supertest/bmw-m3-gts-im-test-jubilaeumsmodell-als-wuerdiger-csl-nachfahre-2206288.html

En ja de C43 had een V8, maar dat werd niet echt een trend gezien de C32 weer een 6 cilinder had net als de B5 RS4 en E46 M3.
@jrk68: Het uitgeklede model M3 GTS welke gemaakt is voor circuitgebruik en met andere banden heeft 7.48 gereden. De standaard M3 (dus vergelijkbaar met de RS4 en RS5 heeft een beste rondetijd van 8.05… Ben ik nou gek of zijn de RS4 en RS5 sneller….
@kor1:
Er werd gevraagd om een M3 V8 en die hebben ze gekregen, of wil jij nu beweren dat de M3 GTS geen V8 heeft?
Laten we wel wezen, als de tijden zo dicht bij elkaar liggen is er geen zinnig woord over te zeggen. Een paar graden temperatuur verschil kan op een dergelijk lang circuit makkelijk seconden schelen.
Deze tijden zouden pas echt enige waarde hebben als ze op de zelfde dag en omstandigheden gereden zouden zijn.
Maar het blijft uitermate vermakelijk om te lezen hoe simpel je op de kast te jagen bent….
@kor1: In dezelfde lijst als waar je die 8:05 haalt van de M3 staat de RS4 op 8:09 door hetzelfde magazine en even verderop nog eens op 8:25. Denk dat je het bent inderdaad ;)
Wat betreft performance zal het wel goedkomen, daar maak ik me weinig zorgen om.
Het enige wat ik jammer vind aan veel van de huidige geblazen performance blokken is het over-engeneerde geluid, waardoor vaak het laatste sprankje karakter uit zo’n auto verdwijnt.
Maar goed, ik zal wel een verstokte petrolhead zijn…
@erwh: engeneerde=engineerde
@erwh: geen Nederlands woord, dus geen Nederlandse vervoeging. Over-engineered of overontwikkeld ofzo
Alles beter dan dat incapabele blok dat er nu inhangt, tenzij je tot het rode lijntje gaat ben je grootste moeite snelle diesels bij te houden. Bij een snelle station wil je veel koppel, en dat heeft die huidige v8 niet.
@lambo4all: tsja, their ain’t no replacement for displacement, maar de moderne geblazen blokken (zowel benzine als diesel) hebben wel erg veel koppel.

Ik hou de moderne powerdiesels in elk geval niet meer bij. De techniek gaat toch verder.
ejs via Android app
Ik vind de 2,7 bi-turbo nog steeds de leukste RS4 die er is dus..

En over dit motorblok, is het niet gewoon een door Porsche getunede versie van het 3,0 compressor blok?
Over 5 jaar vier-in-lijn meet turbo, daarna 2 cilinder met turbo, 1.. En op het einde een elektische RS4..Milieu….;
Tja, dit viel te verwachten. Ik denk dat het wel beter is voor karakter van de auto. De huidige V8 deed me eerlijk gezegd erg weinig. De blokken van BMW en Mercedes vond ik toch een stuk lekkerder.
@berlinetta:

Een V8 die 9000rpm draait doet je weinig?

Ik kan me nog herinneren dat iedereen met een hoogtoerig blok geprezen werd en dat Audi inferieur was omdat ze turbo’s nodig hadden om een hoge pk/liter te behalen.
@heyhuub: Als het een audi betreft dan hoeft het allemaal niet meer. Maar als het een bmw is dan is het opeens de beste atmosferische blok
@heyhuub: ik vind een hoogtoerige V8 weliswaar knappe techniek, ongeacht of het bij BMW of Audi of waar dan ook vandaan komt, maar mijn voorkeur gaat uit naar een laagtoerige V8 met een mooie lage roffel.
@heyhuub: Voor zover ik weet draait het blok van de RS4 geen 9.000 rpm. Een M3 haalt 8.500 rpm. De Audi 8.250 volgens mij. Ik was gewoon nooit zo onder de indruk van dat blok van Audi. Ik vond die van BMW en Mercedes altijd net even wat lekkerder.
@berlinetta:

Top vermogen bij 8250rpm, limit 8500 zie ik net.
De B7 RS4 Avant blijft veruit mijn favoriet Audi. Gewoon zo’n prachtige wagen!! en standaard klinkt ie werkelijk briljant mooi.
Het voordeel is dat de wegenbelasting in belgie door de kleinere cilinderinhoud heerlijk betaalbaar wordt. (Ongeveer 750euro per jaar)
Mileu… 1 dag tractorpooling stoot meer uit dan de a2 in een jaar. Gezeik om dat milieu.
Die RS4 B5 was de slechtste niet. Het was alleszins een veel begeerlijkere wagen dan de huidige audi’s.
@jrk68 Wanneer je dan toch de officiele tijden er bij haalt is het wel zo handig om er bij te vermelden dat de tijd van de RS4 al in 2005 werd gereden en de tijd van de M3 pas in 2010. Ook is het vermelden waard dat dit geen gewone M3 betrof maar een M3 GTS.
@zweed71: is it you? :)
Waarom geen 2.2 liter 5 cilinder?
Jammer, want ik ben wel een fan van atmosferische blokken. Aan de andere kant, de overgang van de V10 naar V8 biturbo heeft de S8 qua prestaties ook geen kwaad gedaan, dus dat zal ook voor de nieuwe RS4 gelden.. ondanks het tragische verlies van twee cilinders zal het zeker weer een geweldige en supersnelle auto worden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).