
Het is een bekende letter uit de benzine- en dieselwereld, maar nu krijgt Audi’s EV ook de letter S in de naam. Oh, en honderd pk meer en bijna 1000 Nm aan koppel.
Wat doe je als autofabrikant, als je fabrieken moet stilleggen omdat je toeleveranciers niet genoeg onderdelen kunnen leveren? Ga je A: rustig aan doen met de promotie, of B: meer modellen aankondigen? Blijkbaar kiest Audi voor optie B. Want waar Audi vorige maand nog werknemers naar huis moest sturen omdat er geen accu’s meer waren, kondigt Audi nu doodleuk een nieuw model aan. Of beter gezegd: twee nieuwe modellen.
Van zowel de e-tron als de e-tron Sportback introduceert Audi namelijk de S-versie. Dat betekent drie elektromotoren (eentje meer dan normaal) en een vermogen van 503 pk. Dat is 95 pk meer dan de Audi e-Tron 55. Het koppel stijgt met meer; van 660 Nm naar 973 Nm. Nul naar honderd duurt 4,5 seconden, een seconde minder dan bij de basisversie.

De derde motor is ook goed nieuws voor de wegligging: Nu heeft ieder achterwiel één motor, wat elektrische torque vectoring mogelijk maakt op de achteras. Daarmee is de motorkracht per wiel volledig in te stellen. Dit is goed voor de sportiviteit, maar ook voor de veiligheid, zo schrijft Audi. Het gros van de elektrische power gaat naar die achterwielen.
Die 503 pk zijn overigens alleen te gebruiken in de S-stand. In D is ‘slechts’ 435 pk en 880 Nm beschikbaar. Om tot dat systeemvermogen van 503 pk te komen, heeft Audi de 204 pk-motor die normaal de achterwielen aandrijft, naar de voorwielen geschoven. Op de ‘achteras’ zijn twee kleinere elektromotoren geplaatst, samen goed voor 267 pk. Of 359 pk in boostmodus. In ‘normale omstandigheden’ gebruikt de Audi e-tron S alleen de achterwielen. Pas als de bestuurder op het ‘gaspedaal’ trapt (of de kont uitbreekt), springt de voorste motor in actie.

Hoe je buren kunnen zien dat je niet zomaar een e-tron (Sportback) hebt gekocht? Nou, de wielkasten zijn met 23 mm verbreed, de bumpers zijn anders, de diffuser is breder en er zijn ‘diverse zilverkleurige accenten’. Velgen variëren van 20-inch 5-V-spaken tot 21- of 22-inch exemplaren. Oh, en de remklauwen zijn zwart en hebben een S-logo. Als je Audi wat geld geeft, is die remklauw in fel oranje beschikbaar.
Verwacht in het interieur standaard vooral veel zwart en elektrisch verstelbare en met leder/alcantara beklede sportstoelen. Hoeveel de e-tron S en e-tron S Sportback moeten kosten, is nog niet bekend. Of de extra pk’s gevolgen hebben voor de actieradius is ook niet duidelijk. De nieuwe e-tron’s zijn vanaf mei te bestellen, eind zomer hoopt Audi ze bij de dealers te hebben.





De nul-tot-honderd tijd vind ik eerlijk gezegd een beetje tegenvallen voor een auto zonder versnellingen en 4wd
@melkkoe: is een vrij zwaar apparaat
@emping: dat veel wielspin zal hebben! Dus vermoedelijk begrensd vertrek koppel
Dat zal wel meevallen met die enorme wielen en vierwielaandrijving.
melkkoe heb je zelf al in 1 gereden?
De 0-100 is misschien niet zo bijzonder maar het directe koppel is wel heel anders dan een benzine auto.
En het is best een toffe auto om met te rijden.
500 Pk voelt dan toch wat weinig als je naar de Model X kijkt.
@Donstil: but this one could do it again, and again.. And again.. without a recharge :)
@soundgarden: In de tesla lukt dit ook aardig hoor. https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/videos/a32831/heres-exactly-how-much-a-tesla-slows-down-as-its-battery-gets-depleted/
@Donstil, @melkkoe: waarin rijden jullie zélf, als je dit “een beetje tegen vindt vallen”? Ik (BMW M6, BMW 550) ben onder de indruk
Ik rij een i3 maar je Humble brag is hier het punt niet, ik ben ook onder de indruk van een Model X met bijna 700 PK, of een Taycan met 761. 500 PK voelt dan gewoon “weinig” in het elektrische boven segment en dat is het punt dan weer wel.
@Donstil: wellicht dat Audi nog met een e-Tron RS komt die wel richting die 700 pk gaat.
@560pk: Ik vind niet een beetje tegenvallen, maar enorm. Je moet het natuurlijk niet met brandstofauto’s vergelijken zoals een 550, die zijn op de sprint niet snel genoeg.. Dat is simpelweg niet opgewassen tegen prestatiegerichte elektroaandrijvingen. Je doet daar pas leuk mee onder de 3,5s.
Vind het nogal cliché om altijd met Tesla te vergelijken. Maar de zwaarse tesla model x gaat rond de 3 sec naar 100 (-1.5 sec). En dat is nog zonder de deze jaar verwachte plaid versie die het het op het circuit ook gaat moeten waarmaken en nog een stuk sneller zou zijn. De Audi zal best een mooi interieur hebben maar echt wild word je niet van de eerste cijfers..
Tesla is de benchmark en dat blijft t nog wel even. Logisch dat de vergelijking blijft gemaakt worden.
@tttijn: qua 1- malige versnelling en actieradius, verder niet echt. Ik zou er nooit 1 kopen, terwijl er steeds meer E-auto’s komen waar ik wél hebberig van wordt, zoals deze Audi
@560pk: Geneuzel van 16 jarige kereltjes inderdaad. Als Audi er nou eens 75km meer range in propt, dan staat hij hier direct op de oprit. Ecq zelfde verhaal.
@kareljansen: hier van hetzelfde! Heb de e-tron nu meerdere malen in het “eggie” gezien en vind hem, mits de juiste kleur, velgen en die grille helemaal zwart, een erg geslaagde auto! Van binnen ook prachtig. Ik wacht ff op de e-tron RS…. let wel; op de “gewone” dan want die e-tron coupé, of hoe noemen ze die nieuwe?, vind ik dan weer niet mooi!
Of toch wachten op de e-tron GT ??
In de E-tron zal het fijn toeven zijn , zowel voor ogen als oren.
Een e-tron RS krijgt dan 4 motoren.
Dit is waar Audi goed in is. Lekker agresief ogende edities uitbrengen. De standaard E-tron is net iets te ‘E’. Dit ziet er al veel meer uit als waar een audi liefhebber geld aan zou uitgeven.
Nu nog in mooie auto en hij is af. E-tron GT bijvoorbeeld.
Mooie slimme actie van Audi. Op het moment dat je de productie van de etron staakt omdat je geen onderdelen hebt, gooi je een rookgordijn op met specificaties van een toekomstige variant.
@pramm: volgens mij presenteerde onze wiet rokende, mensen voor pedo uitmakende, briljante Amerikaanse ondernemer van het jaar, ook nieuwe modellen op het moment dat er ergens anders wat mis ging met productie, personeel of financiën. Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen zeg ik maar altijd.
En over een weekje met 100 max op de snelweg haha wat een afgrijselijk app.
De range is werkelijk veel en veel belangrijker dan vermogen. Die moet echt nog met 100 km omhoog minimaal, dan pas wordt hij interessant in mijn optiek.
Hoe groot wordt/is het accu pakket van deze S versie. ??