• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi introduceert de e-tron S met ruim 500 pk

Auteur: hayte, gepost 21 februari 2020 om 19:10 – 26 Reacties

Audi e-tron S

Het is een bekende letter uit de benzine- en dieselwereld, maar nu krijgt Audi’s EV ook de letter S in de naam. Oh, en honderd pk meer en bijna 1000 Nm aan koppel.

Wat doe je als autofabrikant, als je fabrieken moet stilleggen omdat je toeleveranciers niet genoeg onderdelen kunnen leveren? Ga je A: rustig aan doen met de promotie, of B: meer modellen aankondigen? Blijkbaar kiest Audi voor optie B. Want waar Audi vorige maand nog werknemers naar huis moest sturen omdat er geen accu’s meer waren, kondigt Audi nu doodleuk een nieuw model aan. Of beter gezegd: twee nieuwe modellen.

Van zowel de e-tron als de e-tron Sportback introduceert Audi namelijk de S-versie. Dat betekent drie elektromotoren (eentje meer dan normaal) en een vermogen van 503 pk. Dat is 95 pk meer dan de Audi e-Tron 55. Het koppel stijgt met meer; van 660 Nm naar 973 Nm. Nul naar honderd duurt 4,5 seconden, een seconde minder dan bij de basisversie.

Audi e-tron S Sportback

De derde motor is ook goed nieuws voor de wegligging: Nu heeft ieder achterwiel één motor, wat elektrische torque vectoring mogelijk maakt op de achteras. Daarmee is de motorkracht per wiel volledig in te stellen. Dit is goed voor de sportiviteit, maar ook voor de veiligheid, zo schrijft Audi. Het gros van de elektrische power gaat naar die achterwielen.

Die 503 pk zijn overigens alleen te gebruiken in de S-stand. In D is ‘slechts’ 435 pk en 880 Nm beschikbaar. Om tot dat systeemvermogen van 503 pk te komen, heeft Audi de 204 pk-motor die normaal de achterwielen aandrijft, naar de voorwielen geschoven. Op de ‘achteras’ zijn twee kleinere elektromotoren geplaatst, samen goed voor 267 pk. Of 359 pk in boostmodus. In ‘normale omstandigheden’ gebruikt de Audi e-tron S alleen de achterwielen. Pas als de bestuurder op het ‘gaspedaal’ trapt (of de kont uitbreekt), springt de voorste motor in actie.

Audi e-tron S Sportback

Hoe je buren kunnen zien dat je niet zomaar een e-tron (Sportback) hebt gekocht? Nou, de wielkasten zijn met 23 mm verbreed, de bumpers zijn anders, de diffuser is breder en er zijn ‘diverse zilverkleurige accenten’. Velgen variëren van 20-inch 5-V-spaken tot 21- of 22-inch exemplaren. Oh, en de remklauwen zijn zwart en hebben een S-logo. Als je Audi wat geld geeft, is die remklauw in fel oranje beschikbaar.

Verwacht in het interieur standaard vooral veel zwart en elektrisch verstelbare en met leder/alcantara beklede sportstoelen. Hoeveel de e-tron S en e-tron S Sportback moeten kosten, is nog niet bekend. Of de extra pk’s gevolgen hebben voor de actieradius is ook niet duidelijk. De nieuwe e-tron’s zijn vanaf mei te bestellen, eind zomer hoopt Audi ze bij de dealers te hebben.

Ook interessant!

  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi e-tron-rijders krijgen gratis extra range
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Facelift Audi e-tron
    Facelift Audi e-tron onderweg, maar einde in zicht

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, audi-sport, e-tron, Elektrisch, sportback

Vorig bericht: « In België staat een échte Porsche 911R te koop
Volgend bericht: ‘Eisen van klanten verdoemden de Bugatti 16C Galibier’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. melkkoe zegt

    21 februari 2020 om 19:15

    De nul-tot-honderd tijd vind ik eerlijk gezegd een beetje tegenvallen voor een auto zonder versnellingen en 4wd

    Login om te reageren
    • emping zegt

      21 februari 2020 om 19:49

      @melkkoe: is een vrij zwaar apparaat

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        22 februari 2020 om 07:11

        @emping: dat veel wielspin zal hebben! Dus vermoedelijk begrensd vertrek koppel

        Login om te reageren
        • ides zegt

          23 februari 2020 om 09:54

          Dat zal wel meevallen met die enorme wielen en vierwielaandrijving.

          Login om te reageren
    • ekiminator zegt

      22 februari 2020 om 11:25

      melkkoe heb je zelf al in 1 gereden?
      De 0-100 is misschien niet zo bijzonder maar het directe koppel is wel heel anders dan een benzine auto.
      En het is best een toffe auto om met te rijden.

      Login om te reageren
  2. Donstil zegt

    21 februari 2020 om 19:22

    500 Pk voelt dan toch wat weinig als je naar de Model X kijkt.

    Login om te reageren
    • soundgarden zegt

      21 februari 2020 om 21:31

      @Donstil: but this one could do it again, and again.. And again.. without a recharge :)

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        21 februari 2020 om 22:02

        @soundgarden: In de tesla lukt dit ook aardig hoor. https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/videos/a32831/heres-exactly-how-much-a-tesla-slows-down-as-its-battery-gets-depleted/

        Login om te reageren
    • 560pk zegt

      21 februari 2020 om 22:29

      @Donstil, @melkkoe: waarin rijden jullie zélf, als je dit “een beetje tegen vindt vallen”? Ik (BMW M6, BMW 550) ben onder de indruk

      Login om te reageren
      • Donstil zegt

        21 februari 2020 om 23:08

        Ik rij een i3 maar je Humble brag is hier het punt niet, ik ben ook onder de indruk van een Model X met bijna 700 PK, of een Taycan met 761. 500 PK voelt dan gewoon “weinig” in het elektrische boven segment en dat is het punt dan weer wel.

        Login om te reageren
        • dirkv zegt

          22 februari 2020 om 10:14

          @Donstil: wellicht dat Audi nog met een e-Tron RS komt die wel richting die 700 pk gaat.

          Login om te reageren
      • vondick zegt

        22 februari 2020 om 16:54

        @560pk: Ik vind niet een beetje tegenvallen, maar enorm. Je moet het natuurlijk niet met brandstofauto’s vergelijken zoals een 550, die zijn op de sprint niet snel genoeg.. Dat is simpelweg niet opgewassen tegen prestatiegerichte elektroaandrijvingen. Je doet daar pas leuk mee onder de 3,5s.

        Login om te reageren
  3. ty5550 zegt

    21 februari 2020 om 20:00

    Vind het nogal cliché om altijd met Tesla te vergelijken. Maar de zwaarse tesla model x gaat rond de 3 sec naar 100 (-1.5 sec). En dat is nog zonder de deze jaar verwachte plaid versie die het het op het circuit ook gaat moeten waarmaken en nog een stuk sneller zou zijn. De Audi zal best een mooi interieur hebben maar echt wild word je niet van de eerste cijfers..

    Login om te reageren
  4. tttijn zegt

    21 februari 2020 om 20:13

    Tesla is de benchmark en dat blijft t nog wel even. Logisch dat de vergelijking blijft gemaakt worden.

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      21 februari 2020 om 22:33

      @tttijn: qua 1- malige versnelling en actieradius, verder niet echt. Ik zou er nooit 1 kopen, terwijl er steeds meer E-auto’s komen waar ik wél hebberig van wordt, zoals deze Audi

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        21 februari 2020 om 22:56

        @560pk: Geneuzel van 16 jarige kereltjes inderdaad. Als Audi er nou eens 75km meer range in propt, dan staat hij hier direct op de oprit. Ecq zelfde verhaal.

        Login om te reageren
        • mp014 zegt

          22 februari 2020 om 08:30

          @kareljansen: hier van hetzelfde! Heb de e-tron nu meerdere malen in het “eggie” gezien en vind hem, mits de juiste kleur, velgen en die grille helemaal zwart, een erg geslaagde auto! Van binnen ook prachtig. Ik wacht ff op de e-tron RS…. let wel; op de “gewone” dan want die e-tron coupé, of hoe noemen ze die nieuwe?, vind ik dan weer niet mooi!

          Of toch wachten op de e-tron GT ??

          Login om te reageren
  5. wimof zegt

    21 februari 2020 om 20:19

    In de E-tron zal het fijn toeven zijn , zowel voor ogen als oren.

    Login om te reageren
  6. HZW zegt

    21 februari 2020 om 21:06

    Een e-tron RS krijgt dan 4 motoren.

    Login om te reageren
  7. j05b zegt

    21 februari 2020 om 21:56

    Dit is waar Audi goed in is. Lekker agresief ogende edities uitbrengen. De standaard E-tron is net iets te ‘E’. Dit ziet er al veel meer uit als waar een audi liefhebber geld aan zou uitgeven.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2020 om 22:07

    Nu nog in mooie auto en hij is af. E-tron GT bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  9. pramm zegt

    21 februari 2020 om 22:46

    Mooie slimme actie van Audi. Op het moment dat je de productie van de etron staakt omdat je geen onderdelen hebt, gooi je een rookgordijn op met specificaties van een toekomstige variant.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      22 februari 2020 om 08:33

      @pramm: volgens mij presenteerde onze wiet rokende, mensen voor pedo uitmakende, briljante Amerikaanse ondernemer van het jaar, ook nieuwe modellen op het moment dat er ergens anders wat mis ging met productie, personeel of financiën. Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen zeg ik maar altijd.

      Login om te reageren
  10. niex zegt

    22 februari 2020 om 05:24

    En over een weekje met 100 max op de snelweg haha wat een afgrijselijk app.

    Login om te reageren
  11. intimrasiert zegt

    22 februari 2020 om 12:18

    De range is werkelijk veel en veel belangrijker dan vermogen. Die moet echt nog met 100 km omhoog minimaal, dan pas wordt hij interessant in mijn optiek.

    Login om te reageren
  12. HZW zegt

    3 maart 2020 om 10:37

    Hoe groot wordt/is het accu pakket van deze S versie. ??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North