• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Eisen van klanten verdoemden de Bugatti 16C Galibier’

Auteur: hayte, gepost 21 februari 2020 om 19:59 – 20 Reacties

Voorkant Bugatti 16C Galibier

Als je auto’s bouwt die ruim een miljoen euro kosten, is het wel handig als je klanten hebt die ze willen kopen. Kennelijk hadden mensen wel interesse in een vierdeurs Bugatti 16C Galibier, maar moest er dan van alles veranderen…

Het merk Bugatti van de 21ste eeuw kennen we vooral van de tweedeurs coupés die bizarre snelheden kunnen halen met een extreem niveau aan luxe en comfort. Er was echter een tijd waarin Bugatti werkte aan een vierdeurs snelheidsmonster: de 16C Galibier. In 2009 getoond, vier jaar later weer dood. Waarom was nooit echt honderd procent duidelijk. Enerzijds waren er vraagtekens over de winstgevendheid van het project, anderzijds waren er vragen of Bugatti wel de productiecapaciteit had voor twee auto’s. Destijds bouwde het immers ook nog de Veyron.

Tegenover Hagerty geeft hoofdontwerper Achim Anscheidt echter eindelijk duidelijkheid: het lag aan de klanten. De bazen van Bugatti hadden namelijk naar de opmerkingen van klanten geluisterd en kwamen daarbij een aantal conclusies. Zo moest de auto hoger en (nog!) langer zijn. De hoogte steeg met 15 centimeter, in lengte kwam er maar liefst anderhalve meter bij. Dat terwijl het conceptmodel al 5,3 meter lang was.

Zijkant Bugatti 16C Galibier

Die heerlijke kont van de 16C had zelfs plaats moeten maken voor een (kleine) kofferbak. Dat zou met name voor de Chinese markt zijn, waar een grote kofferbak kennelijk belangrijk is. Daardoor raakte de Bugatti echter wel zijn subtiele hints naar het verleden kwijt, ook was het ronde lijnenspel compleet weg, aldus Anscheidt. De ontwerper zegt zelfs dat de auto er vanaf de zijkant uitzag als een teckel en vanaf de achterkant als een bolhoed op wielen. Klinkt niet bepaald goed.

In 2012 werd de auto ‘na hoog bezoek van een man uit Salzburg, Oostenrijk’ dan ook als dood verklaard. Gelukkig werkte Bugatti stilletjes al een aantal maanden aan de Chiron. Anders was het Franse merk na één auto alweer verdwenen. Wie overigens wel zin had in zo’n vierdeurs Bugatti: opperbaas Stephan Winkelmann wil een tweede Bugatti uitbrengen…

Ook interessant!

  • Laatste Bugatti Divo is ook de mooiste
  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Bugatti scheermes
    Bugatti scheermes is vlijmscherp en peperduur
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

16c, Bugatti, galibier

Vorig bericht: « Audi introduceert de e-tron S met ruim 500 pk
Volgend bericht: Volkswagen Caddy: uitgebreid kennismaken met VW’s nieuwste »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    21 februari 2020 om 20:29

    Het blijft jammer dat de Galibier, in de vorm zoals deze in 2009 aan de wereld werd voorgesteld, het nooit tot het productiestadium heeft weten te schoppen. Ik vind het nog steeds een fraaie auto om te zien.

    Login om te reageren
    • willemvdberg zegt

      21 februari 2020 om 20:41

      @RRRobert: precies dit. Hij zou zelfs nu nog mee kunnen qua design!

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        21 februari 2020 om 23:44

        @willemvdberg: zeker weten, en meteen de Lamborghini Estoque ernaast in productie !

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          22 februari 2020 om 09:37

          @sr20det: Een S8 is toch niet te vergelijken met deze Bug?. Ben het wel eens dat ze moeten komen!

          Login om te reageren
  2. joejojo2012 zegt

    21 februari 2020 om 20:51

    Gewoon de stoffige mallen van de EB112 van zolder halen en produceren maar. Vooral in bordeaux met die putdeksels als velgen. Gewoonweg kwijlen met een bakje

    Login om te reageren
  3. banderas zegt

    21 februari 2020 om 20:55

    Logisch lijkt me dat je koffers mee moet kunnen nemen..

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    21 februari 2020 om 21:04

    Een soort S-Type, maar dan voor echt rijke mensen…

    Login om te reageren
  5. joos straetmans zegt

    21 februari 2020 om 21:05

    Nee, laat maar. Lijkt teveel op de eerste Panamera. Dit ding is te lomp, te opzichtig met die zilveren flanken. En hij lijkt nu al teveel op een bolhoed, inderdaad. Doe mij maar de Estoque van Lamborghini, die ziet er nu nog steeds waanzinnig goed uit.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      22 februari 2020 om 00:22

      Blijkbaar zijn wij niet de juiste klanten voor zo’n ding…. want de potentiële klanten wilden blijkbaar een (nog) veel lomper ding….

      Login om te reageren
  6. dwfc zegt

    21 februari 2020 om 21:22

    Hayte, dit is het beste artikel van vrijdag 21/02/20 … met voorsprong ! Dit mag je meer inlassen dan de algemene pers releases.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2020 om 22:05

    Niet naar klanten luisteren levert soms geniale auto’s op. XJ220…..

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      22 februari 2020 om 00:45

      @dutchdriftking: ja dat was n fantastische auto…

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      22 februari 2020 om 10:10

      @dutchdriftking: het hele model van Apple is erop gebaseerd. “Klanten weten zelf niet wat ze willen totdat ze het zien.”

      Login om te reageren
  8. robbie123 zegt

    21 februari 2020 om 22:15

    Als je een beetje autobouwer van “caliber” bent dan bouw je een auto naar eigen inzicht en luister je juist niet naar je rijke vervelende egoistische klanten. Kom op zeg Bugatti! Wees een held

    Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      21 februari 2020 om 22:22

      @robbie123: precies. Aan een kunstenaar vraag je na het maken van een beeld ook niet of hij er nog even wat vanaf kan hameren. You take what you get.

      Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        22 februari 2020 om 00:36

        @timobac: een kunstenaar maakt slechts 1 beeld en heeft dus maar 1 klant nodig om het aan te verkopen. Een auto volledig uitontwikkelen kost bakken met geld, dus je moet er wel zeker van zijn dat je er meer dan 1 van kan verkopen.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          22 februari 2020 om 07:32

          @vroaaaaaaaaaar: nee, ze hebben gelijk; deze fabrikant moet gewoon producten produceren die ze niet kunnen verkopen /s

          Login om te reageren
  9. rynnus zegt

    21 februari 2020 om 23:01

    Snap de beslissing van Bugatti nog steeds niet. Als mensen dan meer ruimte willen, kun je het ontwerp niet gewoon in alle dimensies uitvergroten? Maar goed, zo zal het wel niet werken of zo…

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    22 februari 2020 om 12:24

    Waarom wordt de man uit Salzburg niet bij naam genoemd? Het is toch geen geheim wie er in 2012 bij VW de alles bepalende stem had en in Salzburg woonde? Als een Bugatti sedan nog absurder en lomper moet zijn dan een Rolls Royce Phantom dan is het misschien inderdaad maar beter die weg niet in te slaan.

    Login om te reageren
  11. ericd zegt

    22 februari 2020 om 16:17

    Het zijn natuurlijk al geen wondertjes van subtiel design, laat de gemiddelde nouveau meebabbelen, en dan kunnen ze beter de uit te brengen toplimo de Bugatti Potpourri noemen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North