Audi introduceert nieuwe variant van de e-tron

Auteur: , 70 Reacties

En deze gaat mogelijk voordeliger worden.

Audi introduceert nieuwe variant van de e-tron

Op dit moment is de volledig elektrische Audi e-tron in één smaak te verkrijgen. Namelijk de e-tron 55 quattro met 300 kW vermogen en 664 Nm koppel. Dit model heeft en opgegeven bereik van 400 kilometer.

Vanaf het begin was al duidelijk dat Audi meer varianten in de pijplijn had voor de e-tron en nu is het moment daar. De Duitse autobouwer introduceert eind dit jaar de e-tron 50 quattro. Deze variant heeft twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 230 kW en een koppel van 540 Nm. De Audi beschikt over een 71 kWh accu en het bereik komt neer op 300 kilometer.

Wat de nieuwe variant moet gaan kosten is nog niet bekend. Gezien de mindere prestaties in vergelijking met de 55 quattro is het aannemelijk dat de 50 quattro enkele duizenden euro’s goedkoper zal zijn, wat de instapprijs van de Audi e-tron verlaagd. De 50 quattro doet 0-100 km/u in zeven seconden en de top ligt op 190 km/u.

De Audi e-tron 50 quattro kan tot 120 kW laden. Een alternatief is laden met wisselstroom (AC). Bij een laadcapaciteit van 11 kW duurt dit ongeveer zeven uur. Voor thuis opladen is de elektrische auto standaard uitgerust met een mobiel oplaadsysteem. Het ondersteunt een laadcapaciteit tot 11 kW bij aansluiting op een industrieel stopcontact van 400 volt. Tot 2,3 kW is mogelijk met een 230 volt stopcontact.

De prijzen en specificaties van deze nieuwe uitvoering worden in augustus bekendgemaakt.



70 reacties

Een nog slechtere range dan de standaard e-tron heeft. Geweldige vooruitgang van topmerk Audi…
En dan wel de hoofdprijs betalen en een enorme auto rijden.
Mislukt ontwerp en concept deze e-tron. Loodzwaar en veel te groot.
@kroon: uiteraard wordt de range minder bij een kleinere accu. Voor performance heb je juist een grotere accu nodig.

Uiteraard is een performance motor iets minder efficiënt dan een motor voor efficiency (zoals de Model 3 achterin of een nieuwe S/X voorin), maar dat scheelt hooguit 5%.
@kroon: de 55 kost 84k. Haal daar wat range en performance vanaf en het kan niet anders dat de prijs zakt met een rug of 10, misschien 15. Met 65k, mits je een concessie neemt op het gebied van range, is het veruit de goedkoopste ‘premium’ elektroSUV. Als ze dit doen naar aanleiding van het feit dat de 55 toch iets te duur was, dan begrijp ik deze zet heel goed.
@720s: ik hoop dst je gelijk hebt, maar ik denk dat een prijszakking van €10K tot €15K wel erg optimistisch is..
@720s: in hoeverre is een premium instapper écht premium? De launch editie van de E-tron ging ruim over de ton.
@720s: En na 3 uur 100KM per uur gemiddeld kan je dus 7 uur laden om de batterij volledig op te laden?
@720s: nog even je rekenkunsten bijpoetsen… 😉 die 65K is zelfs met meer dan -15K niet haalbaar, vrees ik.
@kroon: Nou loodzwaar en veel te groot. Wij hebben sinds kort onze E-Tron en hij is net een tikje kleiner dan onze X5 was, dus perfect voor een gezin. Het is zeker een zware wagen, maar hij steekt zijn gewicht heel goed weg. De range is idd niet genoeg, realistisch zitten we op 360km, maar we gaan er nooit verre afstanden mee doen (doet geen enkele elektrische bestuurder die ik ken, ook niet de tesla’s) en we kunnen elke nacht thuis opladen.
@brent_decat: Ik kan er genoeg die lange afstanden rijden met Tesla’s (ruim 300.000 km op de teller van een vijf jaar oude Model S bijvoorbeeld..). Door het superchargernetwerk kan het ook gewoon zonder zorgen.
@koffiekopje: Precies. Mijn broer rijdt heel Europa dor met zn Model X, geen centje pijn met de superchargers.
@brent_decat: hier ook, zonder enig probleem alle vakanties volledig elektrisch met een Tesla. 1500 km enkele reis maximaal 2 uur meer reistijd.
@FB_100001036415374: Ik rij met de model S vrolijk heel Europa door. Met diengeweldige ladingdrager en goede aandrijflijn heb je het dan ook wel gehad. Als de concurrentie het laadnetwerk op orde heeft dan ben ik weg bij Tesla. Mijn vorige Audi had dik 2 ton op de teller en was als nieuw. Ook de 2018 Tesla’s zijn slecht afgewerkt en sinds de Model 3 hier verkocht wordt is service zo ongeveer afgeschaft. Een vergeeld scherm? Oh sorry, doen we niets aan. Is alleen cosmetisch. Krakende vering en rammelende assen bij hard optrekken? Komt misschien ooit een oplossing voor. En die bejubelde autopilot is gewoon lane assist met een matig werkende adaptieve cruise control. De aandrijflijn is geweldig en de MMI ook, maar Tesla moet eerst eens pas op de plaats maken. Zorg eerst dat je de service op orde krijgt voordat je gaat blaten over robotaxi en andere prietpraat. Alleen de echt fanboys blijven dat verhaal slikken.
@bugboy: ladingdrager is laadinfra…
@FB_100001036415374: Hier ook, van een Q7 naar een E-tron gegaan en die is toch wel een stuk kleiner. Qua range laat het soms idd te wensen over ten opzichte van een Tesla, maar de auto zelf maakt dat allemaal goed. Bovendien staan er tegenwoordig overal langs de snelweg fastchargers, dus flinke ritten zijn prima te doen met af en toe een stop van 20 min…
@kroon: haha veel te groot…eh dat is het idee van een SUV, dat ze groot zijn.
@kroon: pffffffffffff azijnzeiker
@kroon: over smaak valt niet te twisten, maar naar mijn mening heeft Audi met de E-tron een sterk debuut gemaakt in het elektrische segment. Men blijft elektrische range geheel ten onrechte vergelijken met de range van een auto met een brandstof motor. Vergeleken met een Tesla is er inderdaad ruimte voor verbetering, maar Audi en Jaguar zijn momenteel de enige fabrikanten van elektrische auto’s waar een premium label aan mag hangen.
Wow effectief kun je er dus precies mee naar de bakker om de hoek en terug.
Elon zit vast en zeker huilend in een hoekje.
@harrie: jouw bakker zit dus 150km verderop? :)
@harrie: nee hoor die rookt wiet om al zn problemen te negeren 👍🏻
Net als bovenstaande reaguurders snap ik de buisiness cause van een e-mobiel niet die onder de pakweg 450 km range valt, met name als light variant van hetzelfde model die daar wél boven komt.
@ralfast: ze introduceren nu de light variant. Die gaat minder hard en heeft minder verbruik. Beide vanwege de kleinere batterij waardoor die ook voordeliger wordt.

Voor mij is 200 km bereik ruim voldoende en die paar keer dat het niet lukt heeft mijn vrouw nog een auto. De kans dat we tegenlijk en apart van elkaar zo ver moeten is 0.
@flutterby: verbruik zal niet veel schelen. Gewicht heeft maar marginaal impact. De airodynamica is hetgeen de etron beperkt in range.
@pramm: in stop&go verkeer speelt gewicht wel zeker een rol, maar op constante snelheid inderdaad nauwelijks.
@flutterby: bij veelvuldig stop&go is de range sowieso meestal geen issue. Dan rij je langzaam en haal je het opgegeven bereik wel. Juist bij lange afstanden op hogere snelheden is de range een beperking.
@ralfast: die business case is prima te maken. Ik rijd bijna elke werkdag 400-500km met mijn Tesla Model S 75D. Die heeft een praktische range van 350km bij 80% geladen accu en 90% snelweggebruik. Ik rijd met gemak 210km naar ons verste kantoor en daar is hij in 2,5 uur weer vol voor het volgende ritje. Scheelt me heel veel tijd qua tanken tussendoor t.o.v. mijn diesels Mondeo die ik eerder reed. Daarnaast rijdt ik nu voor 4 cent per kilometer aan stroomverbruik t.o.v. 9 cent met de Mondeo diesel. Ik maak gebruik van de 18k MIA en het niet hebben van wegenbelasting. Daarnaast is de bijtelling veel lager. Ik had anders weer een Mondeo/Talisman/V60 diesel gereden en nu vol elektrisch. Scheelt me zakelijk makkelijk 300 euro per maand en privé 400 euro per maand. Prima business case.
@maxhunter: en dan te bedenken dat jij echt een uitzondering bent met 400-500 km per dag. Al dat gezeur over range is in veel gevallen gebaseerd op die 1 of 2 keer per jaar dat men met de auto op vakantie wil. Is meer een mentaliteitskwestie. Mijn vakantie begint als ik van huis vertrek, niet pas als ik aankom op mijn bestemming. Dus als de hele reis dan 1 of 2 uur langer duurt omdat je af en toe moet laden (en je rust pakken), kan dat voor mij de pret niet drukken.
@vroaaar: deels ook omdat hij ene Tesla rijdt. Met de E-tron laad simpelweg minder kilometers per uur vanwege het hoge verbruik.

Overigens is vakantie geen probleem. Hier staat een weekendje Parijs op de planning en dat is hooguit 15-20 min laden, prima pauze voor een rit van 6 uur.
@vroaaar: en buiten dat… hoeveel mensen gaan er nu nog met de auto op vakantie. Mensen die TESLA kunnen betalen kunnen een vlieg vakantie ook makkelijk betalen.. En dan een normaal huurautootje op vakantie er bij en voila.. welk probleem?? Zeker alleen al van het geld dat ze uitsparen door geen of nauwelijks bijtelling te betalen.. HOE bedoel je dat het systeem krom is… Niemand die koopt die dingen ivm milieu.. Want anders zou je er ook mee op vakantie gaan.. Maar kijk is op Schiphol nu hoeveel tesla’s er in de de garage en parkeerterreinen daar staan.. Je schrikt je rot..
@tvr1974: je doet wel een hoop aannames over anderen..
@tvr1974: ik ga er toch echt bewust mee op vakantie, en ik ken er velen die dat met mij doen. Dus dit zijn idd wel heel veel aannames
@pramm: ok.. Ik heb 4 relaties met Teslas.. Geen 1 gaat op vakantie met de auto.. Maar ok, jij dus wel. Andere relatie van mij die bij TESLA werkt op t hoofdkantoor zegt ook; 95% van de mensen met een Tesla komt er misschien mee in België of Duitsland.. een enkeling in Frankrijk of bijv Oostenrijk/Zwitserland.. maar het overgrote deel gaat er echt niet mee naar de Spaanse Costa of Zuid-Italie..
@tvr1974: Geld is meestal niet de reden dan mensen de auto kiezen in plaats van het vliegtuig…
@maxhunter: de besparing komt natuurlijk grotendeels door de overheid, maar ook zonder en met een Model 3 (vergelijkbaar met de Mondeo) houd je met zoveel kilometers nog steeds een sluitend businessmodel. Al komt dat vooral doordat je bizar veel kilometers maakt.
@maxhunter: Ik kom ook prima weg met de range van de Model S 75D. Maar netto range van 350km bij 80% lading? Dat is 435km bij 100% en bij een 75D dus 170Wh/km. Bij 25 graden, weinig wind en constant rustig snelwegtempo is dat haalbaar. Ik rij regelmatig van Enschede naar Emmen. Dan rij ik 130 op de snelweg en 90 op de N-wegen. Dan haal ik met mooi weer die 170Wh/km en dat komt vooral door heten colonne rijden op de provinciale weg. Over het hele jaar genomen is gemiddeld 170Wh/km niet realistisch in een Model S.

Als je thuis kan laden is range niet zo’n issue. Ben je afhankelijk van publiek laden, dan stapte ik morgen nog weer in een ICE. Wel sta ik regelmatig bij de superchargers tijdens de vakantierit. Ben ook langer onderweg, maar Het is prima te doen…
Sorry, maar als het PSA al lukt om een WLTP range van 330 kilometer te realiseren in een kleine B-segmenter als de e-208 en Corsa-e, moet je als Audi zijnde toch geen 300km in je e-tron willen aanbieden?
@edge: Als de klant in realistisch gebruik niet meer nodig heeft. Denk ook dat gewicht rolletje speelt, een koekblik rondsleuren kost ook minder energie aka makkelijker de range te halen?
@dakarbemo: Ja, ongetwijfeld. Frontoppervlak ook. De Audi heeft 71kWh nodig om aan die 300km WLTP te komen, terwijl de Opel en Peugeot met 50kWh aan de 330km WLTP komen. Het is ook meer een perceptiedingetje. Dat je met een premium Audi, met hun “Vorsprong durch Techniek” slogan en bijbehorende prijskaartje minder ver komt dan Jan met de Elektropet in zijn Corsa of 208 zou eigenlijk niet moeten kunnen.
@edge: is actieradius nou echt de enige relvante eigenschap van een auto? En waarom worden er dan nog steeds benzine auto’s verkocht, terwijl die flink minder actieradius hebben dan hun dieselzusjes en ook nog duurdere brandstof gebruiken? Actieradius is maar één eigenschap van een auto, er zijn er heel veel meer waarvan sommige voor de klanten relevanter kunnen zijn.
@Edge: Met een Range Rover supercharged V8 kom je ook niet ver…
@Edge: Een dergelijke range is makkelijker te behalen met een gewicht van een Corsa dan met zo’n tank als een E-tron.
Doe mij er maar 1 met een range van 200-250km en een prijs van 45k. Dan had ik er nu eentje besteld.
@ghost: het is Audi, doe die prijs maar keer 3, en een lagere effectieve range.
@rike: Sjoemelrange.
Geen range en geen performance.

Welke gek koopt dit?
@karaya: iedereen die niet een onwijze technerd wilt zijn in een Tesla of een golfkakker in een Jaguar..
@karaya: wie niet zoveel aan een auto wil of kan uitgeven? Kijk al die 3 cilinders op de weg, niemand koopt dat voor zijn plezier.
Tja, we kunnen er over zeuren, maar de sprinttijden zijn sneller dan de meeste wagens van ons, en ook rijden er maar weinig meer dan 300km per dag. Kortom, buiten vakanties om nog altijd een prima optie. Nu deze aandrijflijn nog in een knappe wagen stoppen.
@dutchdriftking: mensen zeuren gewoon, ik rijd stad en land af, had voorheen een klus in Bladel, terwijl ik in Amsterdam woon. Zelfs dat (135km enkele reis) haal je gewoon prima. Veel groter is Nederland niet. Er zullen mensen zijn die 200km enkele reis rijden maar dat zijn eerder de uitzonderingen dan het overgrote deel van de forensen. Ik denk dat een reikwijdte van ~ 300km op 1 lading meer dan prima is. En anders kan je altijd een 15-20 bijladen tot 70-80%, ook niet echt een big deal. Enige wat ik mij kan voorstellen is, als je accountmanager bent en van klant naar klant rijdt, dat je niet overal bij elke klant of bij elk bezoek de wagen aan de stekker kan hangen, maar goed, met de tijd zal dat wellicht beter worden en zie het nog wel voor me dat inductieladen via de parkeerplek waar je parkeert ook nog wel komt waardoor je geen tijd meer kwijt bent aan het aansluiten van je laadkabel. Ik zeg overigens ook niet dat ik nu helemaal om ben, vind dieselen nog steeds heerlijk maar ik snap bovenal het commentaar niet op die km-range..
@ghost:
Dat zal allemaal wel, maar die Audi is en blijft gewoon een slechte deal in vergelijking met de concurrentie.
@harrie: welke concurrentie? Hij is vergelijkbaar met de Mercedes EQC. De Tesla Model X kan een stukje verder maar is ook veel duurder en heel veel lelijker. Alleen de modellen van Hyundai, Kia en Renault bieden vergelijkbare of betere specificaties met een betere prijs/prestatie verhoudng. Zo heel slecht is die Audi eigenlijk niet.
@mashell:
Ah daarom verkopen ze als warme broodjes
@harrie: niks in deze klasse verkoopt goed in 2019. De Model X en op de valreep de I-Pace profiteerden nog van 4% bijtelling, sinds dat weg is verkopen die ook steeds matiger. Ik snap het bashen van deze Audi niet zo. De range en prijsklasse zijn maar nipt slechter, maar volgens mij gelijk aan de concurrentie. Het is beter dan Jaguar die beweert een range van 400 km te hebben terwijl je blij mag zijn met 280. Ik vind dat Audi een zeer nette auto heeft neergezet, en als blijkt dat de e-tron 55 toch te duur was terwijl het verschil tussen 300 en 400 km niet zoveel uitmaakt, dan hebben ze bij deze ook de prijspakker.
@720s: leuk die cijfers op papier, maar ga 130 rijden met je dikke Audi en er blijft erg weinig van over. Ze maken veel goed met fatsoenlijke laadopties, maar het verbruik is enorm in vergelijking met de concurrentie waaronder ook de I-PACE.
@dutchdriftking: Dat valt nog te bezien. Ik denk dat de meeste auto’s met turbomotor die 0-100 binnen 9 seconden doen boven de 120 gehakt maken van deze Audi.
Een Tesla is snel vanaf stilstand en bij lage snelheden, maar als het écht hard gaat valt het toch een beetje tegen.
Ik lees 12000€ minder. Op Belgische site.
Als je een versie levert met zo’n range (door 15kWh kleinere accu), mag er wel €15k af om het een beetje interessant te maken. De enige reden dat je met een Tesla wel met 300km range wegkomt, zijn de superchargers. Met Audi sta je halverwege stil.
@krisp: aan die superchargers voor andere merken wordt gewerkt onder de naam Ionity. Maar Telsa heeft hier nog wel een flinke voorsprong.
@mashell: Tesla houd altijd het voordeel van de optie tot beide.
@krisp: Vraag me oprecht af hoeveel Tesla rijders nu echt altijd laden bij superchargers. 90% doet dat gewoon bij bestemming lijkt me. Hopeloos inefficient dat “onderweg” opladen. In de praktijk ben je dus totaal niet afhankelijk van dit soort speciale laadplekken, en nederlandje begint al aardig voorzien te worden van laadplekken. Dat voordeel van die superchargers is in mijn optiek vrijwel 0 anno nu.
@dakarbemo: De mensen die stukken rijden die langer zijn dan de range van de accu.
@koffiekopje: open deur, maar hoe groot is die groep nu echt die met regelmaat van a tot b meer dan de accucapaciteit oprijd.Vrij klein volgens mij en dus is de meerwaarde van supercharger netwerk ook nagenoeg 0 in mijn optiek.
@dakarbemo: Tip: Stap voor de grap eens in een Tesla en bekijk de superchargers op de map. Je kan zien hoeveel stations er zijn en hoe druk het is.

Tussen de middag zijn ze vaak behoorlijk druk.
@dakarbemo: Eens, in de praktijk doe je het veel minder. In Nederland is de noodzaak (door het gebrek aan afstand en vele destination chargers) al kleiner, maar als je naar Zuid-Europa reist is een Supercharger nog wel fijn.

Maar ook: het overgrote deel van de auto’s rijdt helemaal niet zo ver. Vrijwel nooit.
Ik snap niets van de strategie van Audi. De e-tron 55 quattro raken ze nu al niet aan de straatstenen kwijt. Degene die dit model wel aanschaffen geven kennelijk niet zoveel om de teleurstellende range van dit model. Aangezien de beperkte range geen rol speelt bij dit kopersgroepje is de e-tron 50 quattro een prima alternatief voor minder geld. Waarom de e-tron 55 quattro dan überhaupt nog gekocht zal worden is mij een raadsel.
ipv een (veel lichter) en beter gestroomlijnd model uit te brengen komen ze hiermee… Dat gaat echt zoden aan de dijk zetten.. not.
@tvr1974: de markt vraag niet om gestroomlijnde modellen, de markt vraagt om SUVs. Maar ze hebben al een concept van een gestroomlijnde wagen laten zien, die zal wel niet goed verkopen want onpraktisch…
En er is ook nog een terugroepactie voor de audi. Kan namelijk in de fik vliegen. Voorsprong door techniek😂
AMS spreekt van onder de 70 k

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).