In 2009 was het BMW die vriend en vijand verbaasde toen ze aankondigden een heus ‘indoor circuit‘ neer te leggen op de IAA in Frankfurt. Nu denkt Audi het beter te kunnen en komen daarom dit jaar met een zelfde soort idee. Control-C, Control-V en klaar is je stand-idee. Ze slaan in totaal even 10 miljoen euro stuk op een circuitje en aanverwante zaken voor de autoshow in september.
Dat de grote Duitse Drie compleet losgaan met hun stands op de IAA in Frankfurt is al wel langer bekend. Er worden soms bijna complete hallen omgetoverd tot BMW-, Mercedes- en Audi-paradijzen. Jep, daarbij vergeleken is de AutoRAI slechts een bescheiden McDonalds-meeting van automerken. Op de Autosalon van Genève na is Frankfurt dé place to be om echt alles uit de kast te trekken.
Voor de editie van dit jaar heeft Audi de smaak al flink te pakken en even goed gekeken naar wat BMW twee jaar geleden deed. Ze komen met een stand van 70 meter lang, 100 meter breed en een testcircuit van 400 meter dat van buiten de IAA te zien zal zijn. En net als bij BMW het geval was kunnen Audi-klanten ‘proefritten’ maken op het overdekte stukje track. Ze komen met ongeveer 30 modellen naar Frankfurt, een stuk of twaalf daarvan schijnen beschikbaar te komen voor testritjes. Geld uitgeven mag weer!
En Mercedes? Die hebben ook goed opgelet, want zij komen met een soortgelijk circuit-idee naar het Duitse autofeestje. Ergens in de buitenlucht naast de IAA zullen zij een testbaantje aanleggen waar geïnteresseerden een aantal muesli-modellen en elektrische Benzjes kunnen testen.
Kortom, wie dit jaar naar de IAA gaat (15 tot 25 september) doet er goed aan zijn rijbewijs mee te nemen. En wie het voor elkaar krijgt om een stukje te indoor-driften krijgt een eervolle vermelding op de frontpage van AB.
UPDATE: een eerste schets van de Audi stand…






o,ja .. eerst hun eigen modellen-lijn copieeren .. en nu dit ..
schande schande schande ..
achter het nieuws! audi xeroxed al jaren BMW..
@rijgewoonbmw: Fijne username heb je ook, als je hierin overtuigend wil zijn. Next.
weet wel waar jij heb gezeten! trapped
Ze mogen wel eens iets origineler worden. Ze apen bmw dus niet alleen qua modellen na.
@Alpinaa: aapte BMW Audi maar meer na, hadden ze nu ook een supersportwagen.
@mashell: niet nodig toch? Waarin excelleert de R8 dan tov de M6 ?
@Megakix: Productie. De M6 is er ff niet meer :D En hij is ook een stukje sneller en nieuwer.
@mashell: Die komt nog wel hoor. ;) De I8 wordt sowieso al een gaaf apparaat.
@mashell:
BMW M6 4.6 sec naar 100 – R8 4.6 sec naar 100. En de nieuwe F10 M5 4.4 sec naar 100. Ben je ook zo benieuwd naar de nieuwe M6 :D
@majinstar: nieuwe rs6 zal ongetwijfeld een betere acceleratie hebben.
@majinstar: ach ja, volgens mij wil de neutrala persoon liever in een r8 zitten dan in een m6, een r8 is toch meer supercar dan een m6.
@avda: neutrale*
@avda: ..want ? Die opmerking krijg ik gewoonweg niet in mijn (bekrompen?) hersenpan hoor !
Wat een helden!
Oh wat is audi toch weer lekker origineel….
driften met 4wd, tuurlijk haha
@maxx1:
Gaat prima hoor met AWD driften. Ok, niet met alle.
http://www.youtube.com/watch?v=Ig7-T8CJ7KI
Er ontbreekt een ‘i’ bij ‘Audi’ i.d. 2e paragraaf.
(ja ik weet het ik ben een muggenzifter)
Verder best te verwachten, i.d. Toekomst zullen ze blijven kopieren van elkaar..
@jensdm:
Toevoeging: de U moet een L zijn.
Nou ja… het was waarschijnlijk dan een goed idee van BMW. Zowel Audi en Mercedes gebruiken het dan ook sooner or later.
Inherent aan dergelijke concurrentie lijkt me…
Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch.
@GOD: Zit wat in ja :P. blijkt toch maar weer dat bmw aardig goede ideetjes heeft (A)
@geengehoorisrechtdoor: Ja bmw ruullzz!!!
@geengehoorisrechtdoor: ja goeie ideeen, het uiterlijk van de nieuwe 1 serie zeker *kuch*
@audirs6ravant: Idee was goed alleen de uitvoering niet ;)
erg man, ik zou nu echt heel Audi compleet uitmaken voor alles wat niet goed is.
die elektrische autotjes van mercedes waar je een testrit mee kan maken , zit daar de SLS E-cell bij? :)
Als toch Mercedes BMW en Audi het hebben wat is dan het probleem? zo werkt die markt daar nou in in Duitsland (en hele wereld)
alsof we de TouchPad van Audi niet terug gaan zien in andere auto’s of het Panorama dak van de Mercedes SLK?
nou dan.
wat maakt het uit?
@KaCh1ng: Ja, dat zou ik ook zeggen. Maar zodra de Chinezen een Audi kopiëren dan is het een schande :)
Tja het kopieergedrag begon toen ze de typeindeling van BMW overnamen (3,5,7) en +1 deden voor de psycholigische marketing.
Wanneer komen die gasten weer eens met wat innovatiefs zoals Quattro destijds? Vind het echt jammer dat ze zich zo als volger gedragen, alleen wat betreft marketing zijn ze écht leider in de autoindustrie. (en néé een paar ledjes doen het niet voor mij)
@erwh: en zelfs quattro aandrijving hebben ze niet uitgevonden, 4-wiel aandrijving is namelijk een jawel Nederlandse uitvinding van het merk Spyker
@onlycocksdriveaudi: het gaat niet om4x4 maar het quatro systeem (beter dan die van spyker toen des tijds)
Jep, ik ga, thx voor de tip! :) *rijbewijs klaar leggen doet*
een heel stuk dat audi het kopieerd en dan maar 1 zinnetje dat mercedes het ook doet. kortom ik weet genoeg.
@the-budel-guy: Mercedes legt slechts buiten de IAA een testbaantje aan, dat is niet hetzelfde wat BMW deed in 2009.
@the-budel-guy: Ik weet ook genoeg, jij kan niet zonder DT fouten schrijven…
@York: Typisch Audi hè, wel de buitenkant maar geen inhoud….
Tjeemig, wat doe ik nu… Lijk wel een vakkin fanboy van BMW. No worries, “Elvi, I was just kidding” (jaja, van welke klassieker is deze tekst)?
Verder een compleet onzinnig bericht. Gaan we nu alle fabrikanten afpissen omdat er koplampen op een auto zitten terwijl zij deze niet als eerste verzonnen hebben… Pff, dat eeuwige, infantiele en onnozele “mijn merk is de beste”…
@highperformance: Nee het mijne :D
@norge: Hyundai rulez mothervakker….. ;-) al tiepend voel ik me infantiel….
Mercedes had op de IAA ook al buiten een testcircuit waar de verschillende veiligheidssystemen konden worden getest. Er is dus in het geval van Mercedes geen spraken van kopieergedrag.
Waarom altijd zulke tendentieuze bericht het net opsturen?
Eentje in de categorie boeiend….
De Duitse 3 houden elkaar heel erg goed in de gaten en leren van elkaar. Vandaar dat de Duitse 3 allen fantastische auto’s zijn
@Bisazza: Ps. Lekker kleurtje dat bruin
Waarom moet Audi er altijd achteraan hobbelen?
@mrbones: Weet deed BMW dan met de 1-serie? Iedereen elke fabrikant volgt iets op van elkaar op het moment dat het verkoopt. Zo werkt de automarkt, kledingmarkt etc.
@mrbones: De slogan van audi klopt tenminste in tegenstelling tot die van bmw (*mercedes geen ervaring mee)
Nou wat deed BMW dan met de 1 serie?
@DonEmilio: @bisazza
@DonEmilio: Maken? Ik denk dat Bisazza doelt op het succes van het A3-model van Audi, waarna BMW besloot ook een model in die klasse uit de brengen.
@Tommy2: Ja ik vermoede al dat hij dat bedoelde, maar de BMW 1serie zijn voorganger is eigenlijk de BMW 3serie compact en die was er eerder dan de A3.
@DonEmilio: Was die succesvol dan? Mercedes heeft toen bij BMW zitten spieken (naar de 3 Compact), maar had niet door dat het een flop was. Dus Mercedes bouwde een nog grote flop, de C-Coupe.
@Gideon: Het gaat er niet om of die succesvol was, maar dat BMW gewoon eerder compacte middenklasser bouwde dan Audi en dus niet zo origineel overkomt.
@DonEmilio: en de a4 dan??
@audirs6ravant: De a4 is een middenklasser en geen compacte middenklasser. De e36 sedan was er overigens alsnog eerder dan de a4, maar dat doet er niet toe, want beide merken bouwden al jaren sedan’s voor ze deze op de markt brachten.
Goh, iedere Japan-proleet hier zit altijd af te geven op de Duitse merken, nu doen de Duitsers iets wat de Japanners als jaren doen (Kopieren) hebben we allemaal wéér ons mond er van vol. Ik kan me de auto RAI-en nog herinneren hoor, dat bussen zak-Japanners, met hun dikke, Canonnen het pand binnenstoven en er volgens mij een ondelinge wedstrijd was wie de meeste ’techniek’ foto’s konden maken van de Europese en Amerikaanse auto’s. Ze lagen plat op hun rug onder de auto’s om maar zoveel mogelijk inside-shots te krijgen…..
Tja, met kopieren is Audi al jaren bezig. Het zijn de Duitse Chinezen van de autowereld. Al hun modellen zijn gekopieerd en 1,5 keer vergroot.
@rufctr01: ja maar wel 1,5 x beter/mooier gemaakt (gekopieerd van het idee van daimler: de auto) en bmw maakt m 1,5 x slechter
@rufctr01: ja en nu ik jou naam zo zie is porsche ook niet bepaald orgineel (totaly not duss), ze hebben tig jaar geleden een auto genomen: de kever. beetje halveren, verlagen en dan maar uitmelken tot zelfs vandaag de dag noch.
nouja echt een boeiend bericht,of mensen daar een vergelijking op gaan maken
Toch jammer dat dit soort taferelen zich niet op de autorai afspelen
tsjonge jonge nu moeten alle bmw mercedes en Audi fans elkaar weer verrot schelden dat het idd van bmw was maar Audi kopieert bla bla bla, verzin iets originelers jongens.
ze hebben allemaal goede auto’s en ja de ene zal toch meer in je smaak en portemonnee vallen dan andere maja lekker boeiend.het wiel is toch ook al 100 x uitgevonden?
@mightymike: +1
WOW, wat een DIEFSTAL, had bmw het concept van circuits niet gepatenteerd? [sarcasm mode off]
serieus, wat voor een opgeblaas is me dit, als dit al onder kopieren valt kunnen we ineens gaan vergelijken welke kleuren de perswagens hebben, en welke dassen de verkopers, zulle waarschijnlijk ook overeenkomsten zijn -.-
En als we het over kopieren hebben, *kuch* led-verlichting *kuch*
@jonathan: Ja toen kwamen er een tornado los van alle Saab fanboys omdat Aldi hun led-verlichting had gekopieerd, heb jij dat gemist dan?
@onlycocksdriveaudi: net zoals circuits al eerder voor zijn gekomen…
@onlycocksdriveaudi: ja maar dankzij Audi is het ongeloofelijk populair gemaakt, en niet dankzij de grote afzetmarkt van Saab (omdat Audi een van de 3 preminum merken is). En dan noch iets Audi past de ledjes op een hele andere manier toe als Saab. En ongetwijfeld zal jouw favo merk ookal volgeplakt zijn met Ledjed.
@Ricardo: Objectie: Sjanghai Autoshow is wss meer the place to be dan deze twee.
“Er worden soms bijna complete hallen omgetoverd tot BMW-, Mercedes- en Audi-paradijzen.”
Lijkt mij dat de grote Duitse Drie een dealer-sfeer willen creëren, waarbij het bedoeling is dat de klant zolang mogelijk op hun vloer rondloopt en vanzelf iets naar z’n gading tegenkomt.
Op andere soorten beurzen gebeurd overigens vrijwel hetzelfde. Ik weet me nog wel een Cebit te herinneren waar o.a. T-Mobile, O2 en Sony Ericsson megagrote stands hadden.
BMW en Audi zitten de laatste tijd wel enorm op lip. Ik ga niet zeggen dat een van beiden niets is zoals de fanboys prediken hier. Wat verlang ik toch weer terug naar te tijd dat Autoblog nog niet zo bekend was en er normaal op een topic werd gereageerd op basis van argumenten en niet blind door 14 jarige jochies die enkel op merken reageren. Lijkt wel voetbal hier. Ik vind het overigens allemaal best. Mercedes is en blijft toch de lachende derde.
audi neemt 30 modellen mee?-> audi neemt audi mee\
ze hebben een model in vele varianten
‘op zich’ vind ik iedere audi een mooie verschijning, alleen het totaal plaatje is gewoon een te eentonig beeld
4 * 0 blijft 0
Waarom kan Audi niet eens zelf wat verzinnen. Ik vond in 2009 de BMW stand best aardig met die baan en roltrappen. Maar ik was echt flabbergasted over de Mercedes-Benz stand. Die had gewoon zijn eigen hal. Met een stand van 20 miljoen euro.
@Kvgorp: sinds wanneer is een indoor circuit door bmw uitgevonden.?
Eén woord mensen: Oligopolie. Get over it weners
maakt het uit wie wie na-aapt. ze apen elkaar allemaal na. En dat is maar goed ook, hoe kun je anders concurrent blijven.
zo wordt de “Balans of power” toch bewaard tussen de drie.
Ik ga alvast eens kijken op de IAA.
aah kom op bmw is gwn geweldig maar audi heeft zo ook beetje zijn manieren en dit is 1 daar van.
gwn kopppieren en klaar ben je!!!!
wat een mooi kleurtje is het ook op die RS6, dat Ipanama bruin :)
Ik had ook niet anders verwacht. Dit zal de komende 20 jaar nog wel zo blijven. Wel lachen als je straks met een A1 een A7 sportback kan inhalen indoor. :)
Wel een mooi kleurtje dat bruin, dat dan weer wel ….
@majinstar heb gelachen om jou, de M6 heeft een V10 met 500+ pk, dan neem je vanzelfsprekend ook de V10 van de R8 he die 500+ pk heeft, en dan zijn de prestaties opeens dik in het voordeel van Audi bij vergelijkbaar vermogen, maar de Audi weegt wel ietsjes minder.
OT: ja ik snap het de titel niet, Mercedes doet precies hetzelfde en komt niet in de titel voor.
Niet moeilijk ook dat ze alles kopiëren, hieronder een foto van een van de bureau’s waar “de magie tot leven komt” :
Toch weer schaamteloos copieren van dat Volkswagen.
@norge: kijk ff stukje naar beneden bij die polisieagent
Eerst al de reclame campagne van Chrysler kopiëren en nu de stand van BMW. Daarbij kopiëren ze ook al hun eigen modellen. Sowieso een van de grootste automakers met de minste inspiratie.
@barney:
So what? Volgens mij doet Audi erg goed zaken op dit moment, dus blijkt er voldoende vraag te zijn. En als er vraag uit de markt is, waarom zou je dan niet leveren wat gevraagd wordt. Lijkt me juist erg slim dat je een Volkswagen kunt verkopen als een Audi.
Zo zijn er ook personen die graag in een koekblikje met plastic dashboard en waardeloze wegligging willen rijden, dus daarvoor heeft Hyundai speciaal de i30 CW gemaakt. Da’s dan toch ook prima? Voor iedere doelgroep wat wils …
@rechercheur: Oeh, Norge wordt geen vriend van je…. is dat belangrijk, neuh, denk ut nie ;-)
@rechercheur: Die prachtige omschrijving van die Hyundai geld toch voor alle “normale” auto’s ?
Alleen bij andere merken betaal je extra voor gebakken lucht .
Ben maar al te blij met m’n 2010′ BMW 325d Touring, maar ik kan een merk zoals Audi ook zeker waarderen. Zeker de huidige A4 en A5 zijn erg mooie bakken. Een quattro S-line met 2.0 TSFI is wel errug lekker hoor! Snap dan ook niet waarom mensen zich zo druk kunnen maken. Ga iets nuttigs doen, het is namelijk zo zielig allemaal..
Figuren die over dit soort merken ‘klagen’ doen dit in de regel vanuit afgunst en jaloezie. Prima, ieder z’n ding. Ik zou nog niet dood gevonden willen worden in een Koreaans koekblikje, wat een emotieloos stuk blik is zo’n i30.
Ik betaal nameljk graag wat extra voor beleving, rijplezier, emotie en luxe. Want laten we nu eerlijk zijn, een Harman/Kardon setje van € 1.350,- in een BMW 3-serie is natuurlijk van de zotte, maar het is wel lekker. Waarom? Omdat het kan. Zo simpel kan het leven soms zijn, het leven is immers maar kort. Dus waarom jezelf jarenlang kwellen met een Hyundai ? …
@rechercheur: Hoe kun je het, als autofabrikant, niet hebben van inspiratie wegmoffelen met een “so what”?! Daarbij heb ik het niet over de prestaties van het bedrijf, die zijn dik in orde. Weten we allemaal. Het gebrek aan inspiratie doet daar alleen zo veel aan af. Een merk als Audi zou dat kopieergedrag niet nodig moeten hebben.
@barney:
je kunt jezelf maar ergens druk om willen maken ….
Jammer weer… Waarom niet zelf met iets origineels komen?
Beter goed gekopieerd als slecht verzonnen!
Boehoe alle automerken kopiëren dingen van elkaar dus hou maar snel op met deze nutteloze discussie:D
Miljaar, altijd weer dat schijtbruin…
Dat die mode maar snel over is!