• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto’s vallen buiten de BPM-vrijstelling

Auteur: ricardo, gepost 22 juni 2011 om 16:42 – 48 Reacties

Jij ontspringt de dans, Mues Lee

Zoals inmiddels bekend gaat het belastingstelsel voor ‘milieuvriendelijke’ auto’s flink op de schop. De regels en uitstootnormen worden de komende jaren strenger, waardoor steeds meer rijdende mueslibollen niet langer van de regels kunnen profiteren. Regels die de verkoop van deze zuinige wagentjes nou net zo’n boost gaven.

De Bovag is in de boeken gedoken en heeft de plannen van staatssecretaris Frans Weekers vertaalt naar een overzicht waarin te zien is welke auto’s nou wel en welke juist niet meer aan de subsidiekraan van de overheid komen te hangen. Voor de milieubewuste geldbewuste leaserijder is er slecht nieuws: vanaf 2015 zijn alleen auto’s als de Opel Ampera en Nissan Leaf nog BPM-vrij. Tenzij fabrikanten voor die tijd nog andere modellen lanceren die onder de gestelde norm zitten qua CO2-uitsoot. Die nieuwe normen kan je overigens HIER vinden.

Nu is het zo dat dertig procent van nieuwe auto’s BPM-vrij is, de overheid verwacht dat dit in 2015 is gezakt naar 10 a 12 procent.

De complete lijst met modellen staat in dit PDF’je van de Bovag.

Deze auto's vallen buiten de BPM-vrijstelling

Deze auto's vallen buiten de BPM-vrijstelling

Deze auto's vallen buiten de BPM-vrijstelling

Ook interessant!

  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • Audi RS3 Sedan
    2022 heeft nodige impact op automobilist: alle wijzigingen

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, 20%-bijtelling, bijtelling, bovag, bpm, Elektrisch, frans-weekers, Hybride, milieu, muesli-autos, wegenbelasting

Vorig bericht: « Audi kopieert BMW en komt met een circuit op de IAA
Volgend bericht: Toyota GRMN Sports Hybrid Concept II: omgebouwde MR2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mich zegt

    22 juni 2011 om 16:46

    Dacht dat de Fisker Karma ook volledig elektrisch was? Ben ik verkeerd verbonden?

    Login om te reageren
    • veyronslr zegt

      22 juni 2011 om 17:01

      Hoe zit het met de wegenbelasting voor deze auto’s?
      Is daar al meer over bekend?

      Login om te reageren
    • jobh zegt

      22 juni 2011 om 17:03

      @Mich : de fisker is een hybride.
      en dieselen is dus ook over, dat kan dus niet meer met 14% bijtelling.

      Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      22 juni 2011 om 17:52

      @Mich:

      Range extender. De auto rijd in principe puur op electromotoren, maar het accupakket wordt bijgeladen door een verbrandingsmotor :)

      Login om te reageren
    • mattraket zegt

      22 juni 2011 om 19:42

      @Mich: De Fisker Karma kan – naar verluidt – zo’n 80 km elektrisch rijden, daarna springt de range-extender bij. De 83 gram uitstoot is berekend over een rit van 200 km volgens de Europese norm.
      Overigens klopt het overzichtje van de Bovag niet helemaal. De Karma zou volgens de Bovag in 2015 niet meer in aanmerking komen voor de vrijstelling, maar met 83 gram zit-ie dan nog precies aan de goede kant van de grens (die bedraagt in dat jaar namelijk 83 gram of minder).

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    22 juni 2011 om 16:50

    dus met “geen belasting betalen” zit je tegenwoordig aan de “subsidie-kraan” ..

    that,s a fucked up interpretation ..

    als die denkwijze al in je gestel zit dan vind je het ook niet vreemd meer dat de regels tijdens het spel veranderd worden ..

    maar goed dat ik uitgeburgerd ben ..

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      22 juni 2011 om 16:58

      @lincoln: uitgeburgerd, dat lijkt mij ook wel wat. is er een cursus?

      ot: was te verwachten, volgens de regels van Reagan:
      http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/r/ronaldreag109938.html

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        22 juni 2011 om 17:09

        @Simpson:

        wowowow .. wat een gave site ..
        ik ben verlopig wel effe zoet ..

        Login om te reageren
  3. theblackstig zegt

    22 juni 2011 om 16:53

    @Mich: Je hebt zeker gelijk! Net als de Tesla Roadster, die staat er ook niet bij!

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      22 juni 2011 om 19:46

      @theblackstig: De Tesla Roadster – net als de komende Tesla Model S – zijn volledig elektrisch en blijven dus wel degelijk vrijgesteld van belastingen.

      Ze staan gewoon niet in de lijst. Ik denk dat het komt omdat de productie van de Roadster wordt gestaakt (Lotus bouwt het chassis niet meer) en de Model S nog niet te koop is (duurt nog ruim een jaar).

      Login om te reageren
  4. jasperverweij zegt

    22 juni 2011 om 16:53

    Ter info, Autodisk heeft op haar site http://www.nieuweautoprijzen.nl/ alle doorrekeningen ook al inzichtelijk gemakkelijk het weekend na lancering brief.

    Login om te reageren
  5. DennisS65B40 zegt

    22 juni 2011 om 16:55

    Hehe al die l*lletjes die een Prius hebben…

    Login om te reageren
    • Brokkenpiloot zegt

      22 juni 2011 om 17:27

      @audir8v10: Die hebben het goed gedaan want die hebben geen BPM betaald en blijven de lage ijtelling gedurende het gehele leasecontract houden.
      Voor 1 januari 2014(!) een Prius gaan rijden, loont dus nog steeds.

      Login om te reageren
    • mattraket zegt

      22 juni 2011 om 19:48

      @audir8v10: Eén ding is zeker: jij blijft op jouw fiets ook gevrijwaard van belasting!

      Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        23 juni 2011 om 13:57

        @mattraket: gelukkig wel en erg makkelijk in de stad met een slokkie op. Zou prettig zijn geweest als de belasting op mijn auto lager zou zijn geweest, maar als het petrolhead laat ik de keuze van mijn auto niet afhangen of er wel of geen wegenbelasting over wordt betaald. Ieder zijn ding en als iemand graag een Prius rijdt vanwege de belasting, prima. Vind het dan nog steeds een hondslelijke auto.

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 juni 2011 om 21:12

      @audir8v10:

      your nick-name says it all ..

      Login om te reageren
      • mattraket zegt

        22 juni 2011 om 22:49

        @lincoln: Nog 3 maandjes tot mijn Fisker komt, #2 in Nederland, yeah. Maar dat hoef je niet te geloven natuurlijk.

        Login om te reageren
  6. jasperverweij zegt

    22 juni 2011 om 16:56

    BTW, je moet vooral op de site http://www.nieuweautoprijzen.nl/ meest vervuilende auto’s bekijken en dan zien wat de brief met nieuwprijzen doet in deze categorie (lees: ze worden in theorie goedkoper)

    Login om te reageren
    • vincent_995 zegt

      22 juni 2011 om 17:19

      @jasperverweij:
      Dat verschil is wel enorm, bij een Veyron loopt het verschil op tot bijna drie ton!!!

      Login om te reageren
  7. Melvivio zegt

    22 juni 2011 om 17:09

    Nou, fijn dat deze regels ook alleen voor Nederland gelden. Alsof Europesche & wereldwijde automakers een model gaan maken speciaal voor ons.
    [
    Als dit de uitvoering van het plan ‘om Nederland koploper te laten zijn met EV’ is. Dan houd ik mijn hart vast voor de oldtimer-regeling.
    [
    Nederland word in steeds rapper tempo een land waar onoverzichtelijkheid, on-eenheid & overvloed aan regels er komen door mensen met een wijzend vingertje.
    [
    Simpel word het in ieder geval niet…. & maar vreemd vinden dat er weinig gedaan kan worden…. Je bent dagen bezig met uitzoeken hoe&wat je mag!

    Login om te reageren
  8. ds3thp zegt

    22 juni 2011 om 17:27

    Wat gaat er nou gebeuren / veranderen voor de mensen die al zo’n auto hebben? Moeten die voor bijv. Een Ibiza ecomotive vanaf 1 juli 2012 weer bijtelling / wegenbelasting betalen?

    Login om te reageren
    • Brokkenpiloot zegt

      22 juni 2011 om 17:29

      @ds3thp: Als ik het goed begrijp, houderschapsbelasting: ja, bijtelling loopt tot einde leasecontract.

      Login om te reageren
  9. Olifant zegt

    22 juni 2011 om 17:30

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  10. mrB zegt

    22 juni 2011 om 17:35

    best wel terecht dat de regels strenger worden. Doel was dat de autofabrikanten moesten innoveren om dat ‘vreselijke’ CO2 te reduceren. Nu is het gewoon dat iedereen goedkoper rijd… Innovatie moet blijven door gaan.

    Login om te reageren
  11. marokkaanseheld zegt

    22 juni 2011 om 17:54

    Waar blijft de Mercedes 190?

    Login om te reageren
  12. sir_smokalot zegt

    22 juni 2011 om 18:48

    Lol @ Mues Lee! In de trant van: “nu is het tussen jou en mij, marrrs.”

    Login om te reageren
  13. The360box zegt

    22 juni 2011 om 18:58

    Ja, tuurlijk mag je BPM vrij rijden, maar wacht, dat kost onns geld, stoppe! Dit is nou typisch Nederland, alles wat uiteindelijk veel geld kost(kost ze geen reet) draaien zeweer net zo snel om als het gekomen is. triest

    Login om te reageren
    • anuspraeternaturalis zegt

      22 juni 2011 om 19:12

      @The360box: En terecht! Stoppen die belachelijke geldverspillingen.

      Login om te reageren
    • mattraket zegt

      22 juni 2011 om 19:52

      @The360box: Het doel van de regeling was de uitstoot omlaag te krijgen. Dat is gelukt. Zo goed zelfs dat over een paar jaar 2/3 van de auto’s aan de norm zou voldoen. Dan kost het niet alleen veel geld, maar schiet het ook zijn doel voorbij. Er is dan fiscaal geen reden meer om nog verder te zakken dan 95 gram.

      Het is dus best logisch om die norm mee op te schuiven met de technologische vooruitgang en er ieder jaar een paar gram af te halen. Dan zorg je ervoor dat je de vooruitgang fiscaal blijft stimuleren en niet tegelijkertijd een gat slaat in de rijksbegroting.

      Login om te reageren
      • sebasjuhh zegt

        22 juni 2011 om 22:15

        @mattraket: die kerel (360doos) begrijpt geen fck van wat je zegt, probeer het even in puber-taal te vervormen!

        Login om te reageren
        • mattraket zegt

          22 juni 2011 om 22:50

          @sebasjuhh: een welgemeende poging tot opvoeding :-)

          Login om te reageren
      • amateur zegt

        23 juni 2011 om 01:15

        @mattraket: Jij kan zo de politiek in, je bent net zo ge-brainwashed als hun. Hoe kom je er nou bij dat de uitstoot omlaag gegaan is, je leest teveel de telegraaf of juist niet.
        Maar ja, je praat als een modelburger (robot) en dat is precies wat de regering wil hebben.

        Login om te reageren
        • mattraket zegt

          23 juni 2011 om 14:29

          @amateur: De gemiddelde uitstoot per verkochte auto is de afgelopen jaren fors omlaag gegaan, en daar hebben de fiscale stimuleringsmaatregelen flink bij geholpen want hele volksstammen kozen voor een kleinere, zuinigere auto om te profiteren van BPM-vrijstelling, wegenbelasting-vrijstelling en een lagere bijtelling. Als je de feiten wilt ontkennen, houdt het op.

          Login om te reageren
          • amateur zegt

            24 juni 2011 om 09:48

            @mattraket: Ik heb het over de uitstoot in het algemeen, dus van alle auto´s en niet alleen de recente verkochte exemplaren. Circa 5% van ons totale wagenpark is milieu vriendelijk.
            Ook zijn er meer mensen die sinds die mooie regeling, auto zijn gaan rijden.
            Dus tel uit je winst, dan heb natuurlijk ook nog de nodige fabrieken en andere vervuilers.

            Login om te reageren
  14. birdboy zegt

    22 juni 2011 om 19:02

    Geld dit ook voor mensen die bijv. vorig jaar een Mito hebben gekocht, tot nu geen wegen belasting hebben moeten betalen maar vanaf 2012 wel? Of alleen voor auto’s die na het overstap punt gekocht zijn.

    Blijven de financiele regels gelden van de tijd waaruit de auto is gekocht, of moet iedereen gaan betalen ongeacht onder welke omstandigheden/wetten/regelingen de auto gekocht is?

    Login om te reageren
  15. zdev zegt

    22 juni 2011 om 19:10

    Jammer dan, geen Fisker Karma of Tesla voor mij.
    Blijf lekker V8 rijden.

    Login om te reageren
    • mattraket zegt

      22 juni 2011 om 19:55

      @zdev: Een Tesla blijft vrij van belasting, een Fisker Karma in elk geval t/m 2015. Geen reden dus om lekker op je fie.. eh, in je V8 te blijven rijden.

      Login om te reageren
    • Sorcerer zegt

      23 juni 2011 om 10:44

      @zdev: jij zou daar alleen voor de vrijstelling in gaan rijden? :P

      Fisker Karma lijkt me potentieel nog best een leuke auto trouwens. Wel even een proefritje regelen eerst…

      Login om te reageren
  16. JeanJacque zegt

    22 juni 2011 om 19:17

    Goed bezig Nederland, de prijzen van vervuilende auto’s gaan omlaag en die van niet vervuilende omhoog. Echt weer een top idee.

    Precies zoals @zdev zegt, voor autoliefhebbers totaal geen reden om ook maar een moment na te denken over een (iets) minder vervuilende auto. Dus voor ons is het natuurlijk een top idee daar niet van ;)

    Login om te reageren
    • F1Tim zegt

      22 juni 2011 om 20:32

      @JeanJacque: prijzen van schone auto’s gaan omhoog. Dat is wél logisch, want:
      – vraag en aanbod terug in balans brengen
      – leegloop van schatkist vertragen

      Login om te reageren
  17. F1Tim zegt

    22 juni 2011 om 20:31

    30%… De gemiddelde Nederlander is dus toch gierig!

    Login om te reageren
  18. Orichy zegt

    22 juni 2011 om 21:43

    De echte petrolhead heeft hier toch maling aan en vele van jullie zouden een petrolhead zijn.
    Ik heb het nooit zo interessant gevonden, die bijtelling. Iets als overheidsgeneuzel, over milieu en goed doen voor de toekomst, in de meest onzinnige vorm van denken en doen. Ik heb er ook niet mee te maken, ik heb een auto alleen voor privedoeleinden nodig.

    Login om te reageren
  19. sebasjuhh zegt

    22 juni 2011 om 22:09

    Erg handig deze voor als ik mijn eerste bakkie mag aanschaffen! Dank dus

    Login om te reageren
  20. ErikkNL zegt

    22 juni 2011 om 23:09

    Nog een paar mandjes wachten nog jongens dan zijn we van de Opel corsa reclame af!

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      22 juni 2011 om 23:10

      @ErikkNL: alleen zullen ze dan vast gaan adverteren met de Ampera

      Login om te reageren
  21. Northwestern zegt

    22 juni 2011 om 23:41

    Moet je dan ook meteen wegenbelasting gaan betalen zodra je auto niet meer BPM vrij is? Dat vind ik namelijk niet terug.

    Login om te reageren
  22. Cantago zegt

    23 juni 2011 om 03:15

    Net of 10-12% van alle nieuwe auto’s in 2015 elektrisch is? Ik geloof er helemaal niks van!

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    23 juni 2011 om 03:19

    Goed nieuws! Weer lekker betalen voor ellende auto’s (zoals de Prius) en alle dikke auto’s (Lamborghini’s, Ferrari’s, Rolls Royce’s, enz) worden zomaar €50.000,- goedkoper! Heerlijk!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North