• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi maakt 5 miljard winst, geeft werknemers lagere bonus

Auteur: ricardo, gepost 11 maart 2014 om 19:15 – 22 Reacties

Audi maakt 5 miljard winst, geeft werknemers lagere bonus


Audi heeft in 2013 namelijk minder winst geboekt dan het voorgaande jaar.

8,3% meer auto’s

Audi wist in 2013 1,575 miljoen auto’s af te leveren, zo blijkt uit de jaarcijfers die vandaag naar buiten zijn gekomen. Een plus van 8,3% ten opzichte van 2012, toen de Volkswagen-dochter 1.455.123 exemplaren wegzette. De omzet over 2013 steeg met 2,3% tot 49,88 miljard euro. In 2012 was dit nog 48,77 miljard euro.

Minder operationele winst

Echter, ondanks de plussen is de operationele winst lager uitgekomen. Namelijk op 5,03 miljard euro. In 2012 verdiende Audi ruim 350 miljoen euro meer en kwam toen op een totaal van 5,356 miljard euro uit. Dit wordt toegeschreven aan hogere uitgaven, onder meer aan extra productiecapaciteit, en het feit dat de kleintjes met minder marge meer werden verkocht.

Reden tot klagen? Mwah. In Europa (zonder Duitsland) werden 482.253 auto’s verkocht (+4,1% ten opzichte van 2012), in de Verenigde Staten 158.061 (+13,5%), in Japan 28.735 (+20,1%) en in China 491.989 (+21,2%). Alleen in de Heimat slonk het aantal verkochte Audi’s, van 263.163 naar 250.025 stuks (-5,0%). Bovendien verwacht Audi voor 2014 groei in alle regio’s, ook in Europa. Daarnaast neemt Audi in volgend jaar 1.500 nieuwe werknemers in dienst en zijn er 750 stageplaatsen beschikbaar. In de loop van het jaar worden in Mexico 1.000 werknemers in dienst genomen.

Audi’s machen, erhalten Geld

De bonus voor vaste werknemers in Duitsland moet er wel aan geloven. Kregen de Audi-werknemers vorig jaar nog 8.030 bonuseuro’s, nu moeten ze het zien te rooien met ongeveer 6.900 euro. Nog steeds een lekker bedrag, dat wordt onderschreven door de voorzitter van de vakbond die meer dan tevreden is met de prestatiebeloning. Het zevenkoppig bestuur van Audi heeft overigens ook goed voor zichzelf gezorgd. Het zag de gecombineerde beloning met ruwweg 3 procent stijgen naar 23,4 miljoen euro. Verschil moet er zijn…

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Audi RS Nogaro Editions
    Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, bonus, Rupert-Stadler

Vorig bericht: « Hurra! De Nürburgring is verkocht
Volgend bericht: Gordon neemt het ervan in zijn Audi R8 Spyder »

Lees Interacties

Reacties

  1. timmyaudifreak zegt

    11 maart 2014 om 19:28

    Ze zijn natuurlijk ook veel aan het investeren en ze doen het natuurlijk nog niet slecht!

    Login om te reageren
  2. eelco74 zegt

    11 maart 2014 om 19:32

    Mercedes was volgens mij een stuk guller voor het personeel. Maar ja dat is natuurlijk wel een echt premium merk.

    Login om te reageren
  3. caterpie zegt

    11 maart 2014 om 19:34

    Scumbag Audi…

    misgunners

    Login om te reageren
  4. arjontje zegt

    11 maart 2014 om 19:44

    Hmm bij Audi is er dus ook een graai cultuur bij de top. De gewone werknemer moet inleveren op de bonus ivm minder omzet. Maar de top krijgt er dood leuk 3% bij.
    Als je echt een statement wil maken dan hoort de top ook minder bonus te krijgen.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      11 maart 2014 om 20:13

      @arjontje: ga toch weg met je linkse vakbondspraatjes. Niks graaien, gewoon marktconform prestatie belonen. Dom werkvee is er genoeg.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        11 maart 2014 om 20:30

        @parker:

        Ja en die zitten dus nu bij bmw ;)

        Login om te reageren
      • super zegt

        12 maart 2014 om 08:36

        @parker:
        Je hoeft geen lid van de vakbond te zijn om in te zien dat de inkomensongelijkheid steeds verder groeit als je de beloning van de top laat stijgen maar die van de arbeiders niet. 30 jaar geleden verdiende een directeur 12x wat een arbeider verdient, nu is dat meer iets van 100x, en hoe meer die topmensen “outsourcen” naar china en banen laten verdwijnen in europa hoe schever die verhouding komt te liggen. En klapvee als jij stond erbij en keek ernaar en neuzelde iets over “markconform”…
        marktconform is het wel, maar het is steeds meer een graaimarkt, en er zijn genoeg indicaties dat dat de samenleving als een geheel er niet gelukkiger op maakt.

        Login om te reageren
        • parker zegt

          12 maart 2014 om 09:05

          @super: met inkomensongelijkheid is helemaal NIKS mis. Kwestie van vraag en aanbod: dom produktiewerk zijn genoeg mensen voor te vinden dus daalt de prijs terecht. Het systeem werkt perfect.

          Login om te reageren
    • bofkont zegt

      11 maart 2014 om 20:30

      @arjontje: Wat een onzin praat! een bedrijf dat zichzelf geheel kan bedruipen zonder enige staats steun mag zijn CEO betalen wat hij wil, De EU is geen communistische heilstaat.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2014 om 23:12

      @arjontje: die 3% zal wel regulier salaris zijn. Ik ga er vanuit dat de de gewonen werknemers wel meer dan 3% erbij hebben gekregen. De looneisen in Duitsland zijn fors, ze hebben daar een achterstand in te halen na jaren van extreme loonmatiging.

      Login om te reageren
  5. nickimhoff zegt

    11 maart 2014 om 19:52

    Ik wil ook bij Audi werken, lekker extratje. De top heeft het toch altijd beter, moet je je voorstellen dat je ook even 6900€ erbij krijgt dat maak je bijna nergens mee als arbeider.

    Login om te reageren
  6. audifreak zegt

    11 maart 2014 om 20:02

    Wel een beetje een opruiende titel, het lijkt de Socialistische Partij wel: de grote bazen graaien maar, terwijl de gewone arbeider ervoor krom ligt.. Volgens mij is het wel wat genuanceerder: als de bonus is gerelateerd aan de operationele winst is het logisch dat de bonus (die nog steeds behoorlijk is) wordt verlaagd wanneer de winst daalt. Dat de top desondanks toch nog meer verdient is niet zo heel gek, want vooral dankzij hun succesvolle leiding is Audi keihard op weg het grootste premiummerk ter wereld te worden. Wie had pak ‘m beet 20 jaar geleden ooit verwacht dat het zo goed zou gaan? Ik in ieder geval niet..

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    11 maart 2014 om 20:22

    En bij de design afdeling kregen ze een nieuwe Xerox..

    mooie bonus hoor. Geeft toch wel aan dat ze aardig wat verdienen op zo.n 0000

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      11 maart 2014 om 22:41

      @norge: Vind je het gek, elke optie bij Audi kost zeker 50% TE duur

      Login om te reageren
    • denniz zegt

      12 maart 2014 om 07:37

      @norge: doe mij maar zo’n kopietje met een v10 biturbo

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    11 maart 2014 om 23:19

    Laat die bonus maar zitten, ik wil ook zo’n theemuts.

    Login om te reageren
  9. speedie zegt

    11 maart 2014 om 23:24

    Gezond bedrijf en bonus wil ik ook wel.

    Login om te reageren
  10. speedie zegt

    11 maart 2014 om 23:28

    http://www.autoweek.nl/nieuws/27295/audi-geeft-bmw-mercedes-nakijken

    Login om te reageren
  11. timmehh zegt

    12 maart 2014 om 07:47

    Omg, iedere post weten de haters wel weer wat te vinden om over te bashen.

    Ik kan alleen maar zeggen diep respect voor de bedrijfsvoering, in zo een korte tijd een merk van bijna afgrond tot nr 1 premium auto verkoper brengen is een super prestatie.

    Zet m op Audi, wees iets meer innoverend wat betreft nieuwe auto designs. Jullie laten de 2 andere duitsers qua interieur al ver achter jullie in ieder geval :)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 maart 2014 om 09:09

      @timmehh: welke korte tijd? welke afgrond? BMW heeft met de E30 in de jaren 80 de swing naar premium gemaakt, Audi heeft dat in de jaren 90 gedaan. Zijn beide dus zo’n 20 tot 30 jaar bezig. Is toch serieus tijd.

      Login om te reageren
  12. sydney zegt

    12 maart 2014 om 09:03

    Audigekkies, leuker wordt het niet.

    Login om te reageren
  13. endofline zegt

    12 maart 2014 om 09:03

    Wat een hoop linkse afgunst hier. De winst is lager omdat ze mega investeringen doen in R&D wat me goed beheer lijkt voor de toekomst. Een bedrijf moet winst maken, dat is het bestaansrecht van een bedrijf. Maar de werknemers komen er met een bonus van 6.900 euro helemaal niet verkeerd vanaf. Hiervoor zou ik met plezier tekenen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North