• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Audi overweegt geblazen vijfcilinder voor Huracan en R8’

Auteur: JordyS, gepost 28 mei 2015 om 18:05 – 69 Reacties

Audi R8 prijzen


Downsizing in optima forma: een 2.5-liter vijfcilinder onder de motorkap van je Lamborghini Hurácan of Audi R8. Belachelijk? Dat valt wel mee.

Audi zit namelijk met een probleem. Een probleem ter grootte van China. De supercars van Audi en Lamborghini kosten daar namelijk bakken met geld, omdat er veel belasting betaald moet worden over bolides moet grote, benzine slurpende motoren. Ter vergelijking: de Hurácan kost er zo’n 460.000 euro, dik twee ton meer dan je in ons land voor de brullende Italiaan neer moet tellen.

Audi beseft echter dat de Chinese markt te interessant is om links te laten liggen. Technisch directeur Ulrich Hackenberg zou volgens Car & Driver dan ook overwegen om een speciale versie van de R8 te ontwikkelen. Dat is waar de 2.5-liter vijfcilinder opduikt, want het turboblok uit de Audi TT Clubsport Turbo zou in de ogen van Hackenberg krachtig genoeg zijn om de R8 eer aan te doen. Dat kunnen we niet ontkennen, want het blok levert 600 pk en 649 Nm koppel.

Quattro-directeur Stephan Reil wilde het nieuws niet bevestigen, maar gaf wel toe dat Audi een dergelijke stap overweegt. “We bekijken altijd hoe we zo goed mogelijk om kunnen gaan met belastingregels. We hebben nog geen besluit genomen, maar als er voldoende vraag is, dan is het zeker iets om goed naar te kijken.”

Ook interessant!

  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Lamborghini Huracán STO rijtest video
    Lamborghini Huracán STO rijtest video

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, China, huracan, Lamborghini, R8

Vorig bericht: « Hoe kan het dat deze VW Beetle 1 miljoen moet kosten?
Volgend bericht: Nieuwe Fast & Furious-film wordt opgenomen in New York »

Lees Interacties

Reacties

  1. keeper1 zegt

    28 mei 2015 om 18:06

    Of we maken er meteen een trapauto van

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      28 mei 2015 om 18:46

      @keeper1: Ja want 600pk is echt behelpen.

      Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        28 mei 2015 om 20:06

        @mikkeloentje: nee. Een 5 cilinder in een lamborghini is behelpen

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          28 mei 2015 om 21:40

          @keeper1: in de r8 kan het wel. En misschien wordt hij dan ook een stuk goedkoper in Nederland.

          Login om te reageren
          • keeper1 zegt

            28 mei 2015 om 22:18

            @rolov: ja in de r8 is tot daar aan toe. Maar in een lamborghini… zou ik echt zonde vinden

            Login om te reageren
          • rikus zegt

            29 mei 2015 om 07:07

            @rolov: Zou goed kunnen dat de vijf cilinder alleen voor de Chinese markt is. Dus niet nog niet gelijk naar de showroom rennen.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              29 mei 2015 om 12:53

              @rikus: Grijze import…

              Login om te reageren
        • rickpetrolhead zegt

          28 mei 2015 om 23:20

          @keeper1: Maar de echte vraag is: Is de Huracan nog wel een Lamborghini?

          Login om te reageren
          • ritchie zegt

            29 mei 2015 om 00:12

            @rickpetrolhead: ja

            Login om te reageren
      • O plaat zegt

        29 mei 2015 om 00:38

        @mikkeloentje:
        De grap komt als ze in landen zo als Zwitserland met hun 2.5 een berg op willen en ze door auto’s met slechts de helft van hun PK worden voorbij gestoken.

        Login om te reageren
        • rikus zegt

          29 mei 2015 om 07:12

          @shiva: Daar zijn ze bij Audi ook bang voor; dat al die Chinezen met hun R8 Zwitserland onveilig gaan maken.

          Login om te reageren
        • gregorius zegt

          29 mei 2015 om 08:20

          @shiva: heb de Chinezen liever hier in hun R8 -5cyl dan in een grote groep als zombies achter een leider met paraplu.

          Login om te reageren
          • dillon zegt

            29 mei 2015 om 12:15

            @gregorius: Geen tv meer voor jou.

            Login om te reageren
  2. agera zegt

    28 mei 2015 om 18:06

    Ik vind het prima zolang ze het maar daar houden, hier wil ik er niks van weten

    Login om te reageren
  3. guusboum zegt

    28 mei 2015 om 18:08

    Audi R8 met vijfcilinder is oke, stukje historie voor dat merk. Maar een Lambo klinkt al vreemder.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    28 mei 2015 om 18:08

    Maakt zo’n 5 pitter de V10 niet direct overbodig? Klinkt ook goed. Weegt veel minder. Ook bij ons moet het wat belasting voordeel opleveren.

    Login om te reageren
  5. gwnbmw zegt

    28 mei 2015 om 18:09

    NEIN AUDI, NEIN! tjonge jonge jonge, een lambo met een 5 pitter? aan welke neppert gaat dat nou weer verkocht worden?

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      28 mei 2015 om 18:12

      @gwnbmw: Aan de Chinezen.. Staat toch in het artikel? ;-)

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 mei 2015 om 18:22

      @gwnbmw:
      Als ze die 5 pitter overdwars achterin leggen met de aandrijving op de achterwielen, dan zou de R8 zomaar eens een echte supercar kunnen worden….
      Minder gewicht en een betere gewichtsverdeling daar kan je toch niets op tegen hebben…?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        28 mei 2015 om 18:50

        @jrk68: Een handbak en hij is af. Als ze nou ns doorkomen met die concept……

        Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        28 mei 2015 om 18:52

        @jrk68: In de lengterichting is ook geen probleem. Ruimte heb je toch al… En gezien de lengte van de hoerakan is dat misschien wel beter.

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        29 mei 2015 om 08:21

        @jrk68: precies, ik heb er ook geen probleem mee.

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      28 mei 2015 om 19:46

      @gwnbmw: aan alle nepperts die denken dat Audi bijzonder en premium is.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        28 mei 2015 om 19:57

        @rufctr01: en die geen rekening houden met olie.

        Login om te reageren
  6. patbenz zegt

    28 mei 2015 om 18:23

    Gayshit

    Login om te reageren
  7. steef2 zegt

    28 mei 2015 om 18:23

    Gaat Volvo dan binnenkort ook supercars maken?
    Beetje jammer dit Audi..alles voor het afzetten van zoveel mogelijk auto’s..een Lamborghini moet niet voor jan en alleman bereikbaar worden..

    En een geblazen 5 cilinder is toch wel heel iets anders dan een v10. De 5-cilinder kan wel de prestaties van de v10 hebben maar nooit het geluid en de beleving..

    Login om te reageren
    • alfaitak zegt

      28 mei 2015 om 22:46

      @steef2: geld… Het gaat alleen maar om geld

      Login om te reageren
  8. steef2 zegt

    28 mei 2015 om 18:25

    Is drie testaretta-blokken geen optie? Dat is ook ruim 600 pk..en met het geluid zit het dan ook wel goed.!:)

    Login om te reageren
  9. jeroen797 zegt

    28 mei 2015 om 18:26

    Kunnen ze hiermee de R8 niet meer onderscheiden van de Hurracan? 5 pitter en V8 voor de R8 en de V10 voor de lambo.

    Login om te reageren
  10. henkhupelschoten zegt

    28 mei 2015 om 18:27

    Nooit gedacht dat er in een land nog meer belasting wordt gegeven dan in Nederland. Ongelooflijk

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      28 mei 2015 om 18:55

      @henkhupelschoten: Tja, auto rijden is praktisch onbetaalbaar in China.

      Login om te reageren
    • super zegt

      28 mei 2015 om 19:57

      @henkhupelschoten:
      Er zijn bijzonder veel landen waar meer belasting op autos wordt geheven dan in nederland.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      28 mei 2015 om 20:12

      @henkhupelschoten:
      Om landen te vinden waar de auto belastingen hoger zijn dan hier hoef je niet ver te kijken hoor.
      Dat begint al bij Denemarken.

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      28 mei 2015 om 21:42

      @henkhupelschoten: probleem is de import. De auto’s die daar gemaakt worden zijn goedkoper maar Ferrari of mclaren gaan daar geen fabriek neerzetten voor die paar auto’s.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      29 mei 2015 om 12:56

      @henkhupelschoten: China zet tegenwoordig, gelukkig, zwaar in op milieu en luchtkwaliteit…

      Login om te reageren
  11. mcaa zegt

    28 mei 2015 om 18:29

    Maak dan ook gelijk een lambo tdi…

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      28 mei 2015 om 18:34

      @mcaa: v12 TDI is ook wel gretig

      Login om te reageren
      • mcaa zegt

        28 mei 2015 om 22:33

        @jrsmoke: daar heb je een punt, maar in een lambo? No way!

        Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    28 mei 2015 om 18:33

    Hoezeer ik die vijfpitter ook waardeer, een 2,5 literblok in een Lambo is wel vreemd. Wat is het toch met die uitbreidingsdrift van de Duitsers? @jrk68 kun jij me daar iets meer over vertellen?

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      29 mei 2015 om 09:23

      @berlinetta: wikipedia/bedrijfsvoering?
      Breed/diep assortiment/doelgroepen aanboren? concurrentie? vooruitgang? etc etc.

      Login om te reageren
  13. gtwillem zegt

    28 mei 2015 om 18:35

    Dan ben ik de enige die dit ‘Good News!’ vind…

    Een R8 met vijfpitter klinkt mij namelijk als muziek in de oren. Een lichter blok in het midden zal zorgen voor een nog mooiere balans en een lager overall gewicht. En het geluid van een vijfcilinder turbo is altijd goed. Kan zo maar eens de rijders-R8 worden. Je hebt helemaal geen tiencilinders nodig om een snelle supercar te bouwen (XJ220, nieuwe Ford GT, NSX-R, Esprit Sport 300/GT3, Nissan GT-R, alle Porsches 911).

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 mei 2015 om 18:49

      @gtwillem: eensch .. Vijfpitters hebben een prima loop .. Maar of het lichter is ?? Of het zuiniger is ?? Tis in mijn opinie een keuze erbij ..

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      28 mei 2015 om 20:00

      @gtwillem:

      Je moet voor de gek een volledige alluminium 4 cilinder eens vergelijken met een volledig alluminium V8. Je mag zelf kiezen de welke.

      Bijvoorbeeld de audi 1.8t dat blok weegt droog 149kg. All alluminium met een turbo erop. Blok is gekend voor z’n lage gewicht en goede prestaties in de racerij.
      Van de audi v8 vind ik niet direct cijfers, maar bvb een LS1 blok weegt ook maar 170kg.

      Logisch ook, die extra 4 cilinders krijg je er bijna gratis bij, de voorzieningen zijn er toch al.

      Een turbo, weegt ook behoorlijk wat, dus zo’n 5pitter met turbo zal op een totale massa van anderhalve ton, weinig verschil gaan maken.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        28 mei 2015 om 20:27

        @Hupke: ik begrijp wat je bedoelt, maar de vergelijking gaat mijn inziens niet helemaal op. Correct me if I’m wrong!

        1. De LS motor van GM is inderdaad erg licht, en compact. Het ontwerp is simpel doch dieltreffend, zestien kleppen die bediend worden door één centrale nokkenas. Door slim gebruik van lichte materialen en een groot slagvolume, weet de LS motor toch redelijk toeren te maken en flink vermogen te leveren.
        2. De Audi V10 is vele malen complexer, met vier bovenliggende nokkenassen en 40 kleppen. Dus ook meteen een stuk zwaarder.
        3. Wat vaak niet wordt meegerekend met het gewicht van een motorblok is de hoeveelheid koeling. Zeker zo’n motor als de V10 van Audi heeft veel koeling nodig, volgens mij heeft de Huracan 4 aparte koelinginstallaties om de temperatuur huishouding op orde te brengen.

        Ergo:
        – De LS6 motor uit een o.a. Corvette is gewoon briljant in zijn eenvoud. En op deellast nog relatief zuinig ook. Vooral qua afmetingen en gewicht een fijne motor om in je auto te hebben. En nog betrouwbaar ook. Dat zijn de redenen waarom dat blok overal in gelegd wordt.
        – De Audi vijfpitter zal wel degelijk lichter zijn. De V10 is best zwaar, groot en vrij ‘hoog’. De vijfpitter kan makkelijker ‘dieper’ in het chassis geplaatst worden. Daarbij zijn de afmetingen van de vijfcilinder in het voordeel.
        – De vijfcilinder heeft minder koeling nodig dan de V10. Extra koeling neemt extra ruimte in en draagt bij aan een hoger gewicht.

        Kortom, alle auto’s zouden een LS6 V8 moeten hebben ;-)

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          29 mei 2015 om 00:45

          @gtwillem:
          Klopt wat je zegt.

          Bovenliggende nokkenassen klinken zwaar.
          Nu heb ik guzzi V2 blokken liggen 4 kleppen per cilinder met bovenliggende nokkenassen en eentje met 1 onderliggende nokkenas en ook 4 kleppen per cilinder en op de weegschaal is er amper verschil, beiden volledig van alluminium.
          Motor met variabele valvetiming etc. gaat dat mss wat meer meespelen. Qua koeling, het gaat om het vermogen dat je ontwikkeld en hoe goed je de warmte kwijt raakt. Een 5 cilinder turbo gaat ook verdomd veel koeling nodig hebben. En bovendien nog een intercooler,… etc.

          We zullen uiteindelijk wel zien hoe groot het verschil is.

          Als je echt een lichte motor wil, vergeet de LS blokken en kijk richting koenigsegg, pneumatische kleppensturing, daar verlies je een hoop kilo’s mee. Dan nog wat keramiek en plastic gebruiken waar mogelijk en je kan een lichte v8 hebben.

          Overigens, de V8 van TVR en de hartley V8 komen allebei al onder de 100kg.
          Waarbij de Hartley V8 (2 hayabusa blokken aaneengeplakt) 90kg weegt en enkel hayabusa blok (met gearbox erin dan) 91kg.

          Login om te reageren
        • crackdavid zegt

          29 mei 2015 om 01:12

          @gtwillem: ik denk dat een 5-cilinder met 600 pk ook best wat koeling nodig heeft :p

          Login om te reageren
  14. trustmeiamanengineer zegt

    28 mei 2015 om 18:38

    Ferrari zorgt gewoon dat ze een V8 maken onder de 4 liter, moet Audi toch ook kunnen ?!

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      28 mei 2015 om 19:14

      @trustmeiamanengineer: Precies die reden is AMG met een 4liter v8 gekomen

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        28 mei 2015 om 20:05

        @henkhupelschoten: is die sub 4000cc??

        Het probleem waar Audi mee zit is die cilinderinhoud. De V8 is geloof ik ook al niet “klein genoeg”. De ene optie is die kleiner maken maar de andere is de 2,5 met elektrische (twin) turbo.
        Ze zouden em ook nog R7 kunnen noemen.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          28 mei 2015 om 20:21

          @w0o0dy: foutje de 4.0 tfsi v8 is klein genoeg maar de redenatie is dat het verschil met de V10 te klein wordt en dat de V8 de V10 grotendeels overbodig zou maken en daarmee zou Audi winst verliezen (want v8 is minder marge dan de V10). Dus een veel kleinere motor maar wel met genoeg power, al zal dar geen 600pk worden. Reken maar op 500.

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            29 mei 2015 om 15:29

            @w0o0dy: Ik snap er letterlijk geen ene fuck van, sorry

            Login om te reageren
  15. bas038 zegt

    28 mei 2015 om 18:51

    Zoals Lamborghini zei tegen Luc Donckerwolke:’Jij ontwerp de auto, wij ontwerpen de motor.’

    Login om te reageren
  16. mercedesbenz63 zegt

    28 mei 2015 om 18:53

    Doe maar gewoon niet!

    Login om te reageren
  17. casperfcb zegt

    28 mei 2015 om 18:54

    Bij deze heb ik echt een schijt hekel aan VAG!

    Login om te reageren
  18. HZW zegt

    28 mei 2015 om 19:22

    Vroeger had Audi ook aangepaste motoren voor bv Italië, waar meer dan 2.0ltr extra belast werd.
    Waar overal de Audi 90 quattro een vijfcilinder 20V met 2.3 ltr had en 170 pk, was er voor de Italiaanse markt een vijfcilinder 20v met 2.0ltr en 160 pk.

    Een Audi R8 met vijf cilinder 2.5 ltr motor kan mooi als als Audi R5 op de markt gebracht worden.

    Login om te reageren
  19. crackdavid zegt

    28 mei 2015 om 19:44

    Voor Nederland komt de Huracan 1.2 TSI.

    Login om te reageren
  20. E550 zegt

    28 mei 2015 om 20:00

    Waarom neem je niet gewoon de TT als je de R8 met V8 of V10 te duur vind? Audi TT-RS bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      28 mei 2015 om 22:31

      @e550: China… Om dezelfde reden hebben/kopen ze daar liever een verlengde 3-serie in plaats van de 5-serie…

      Login om te reageren
  21. Hupke zegt

    28 mei 2015 om 20:01

    Waarom niet?

    Word ook belachelijk interessant in België, zo’n 2e hands R8 is niet echt duur meer, maar de jaarlijkse taksen erop zijn nogal aan de hoge kant. Zo’n R8 2.5 zou serieus meevallen als je langst de belastingen moet passeren.

    Login om te reageren
  22. carmasterr zegt

    28 mei 2015 om 20:18

    Doet me denken aan de 2.0 TFSI versie van de Porsche Macan, die is er ook gewoon gekomen.

    Login om te reageren
  23. alfablog zegt

    28 mei 2015 om 20:28

    Degradeert de auto. Ondereeel van het supercar-zijn is exotischere techniek.
    Een supercar kan het tegenwoordig niet meer op prestaties winnen van een hatchback. Zie de tijden op de Ring van een Megane bijvoorbeeld. Stop je er dan ook nog de zelfde techniek in, waar is dan nog je gevoel van in iets bijzonders te rijden gebleven.

    Login om te reageren
  24. PeugeotGTI zegt

    28 mei 2015 om 20:32

    Die vijfcilinder is echt een fantastisch blok. Niets om je voor te schamen. Als je een Mustang kunt kopen met een viercilinder waarom dan geen R8 met een vijfcilinder?

    Login om te reageren
  25. gt500eleanor zegt

    28 mei 2015 om 20:35

    Ook met trekhaak dan maar?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      28 mei 2015 om 21:20

      @gt500eleanor: ach het kan gekker… Kwam vandaag een Lotus 7’achtuge tegen met een caravan (oké kleine caravan) erachter!

      Login om te reageren
  26. reistje zegt

    28 mei 2015 om 21:09

    Lijkt mij prima, zeker als het zo’n top blok word als de 3B uit de (R)S2.

    Alleen lijkt mij het mij niet waarschijnlijk dat hij meer pk’s krijgt dan de V10 en in de hoerecan komt.

    Login om te reageren
  27. Joerek zegt

    28 mei 2015 om 22:20

    Interessant nieuws, maar op zich gewoon TT-RS terrein. Machtig blok (rij zelf TT-RS) en de DSG complementeert de bak. De standaard 5cilinder kan zoveel meer aan. Simpele tuning zit je op 430. Het blok en DSG niet kapot te krijgen. Qua performance (acceleratie) kan de R8 daar niet tegenop, dus wat dat betreft heeft de combinatie zich bewezen.
    Of het in de R8/Huracan past? Denk het niet. Dan TT-RS omvormen tot een R5 oid, lijkend obv de clubsport. Dan wordt het een topper.

    Login om te reageren
  28. prop zegt

    29 mei 2015 om 00:03

    Over 2jr komt de nieuwe 3.3 ltr V6 uit de nog te introduceren RS 4 ook in de R8 beschikbaar

    Login om te reageren
  29. michaelcorleone zegt

    29 mei 2015 om 00:50

    De Audi R8 is een volbloed supercar, dat het een succes is en als warme broodjes gaat is gebleken. Slimme zet van Audi, tegemoetkomen aan de wensen van de koper. Als het blijkt dat er voldoende belangstelling is komt die er, zo simpel. Al die geneuzel over de V8 en V10 altijd. Alsof er een V10 zit in een 911 of de GT-R, terwijl die ook tot de beste horen in hun klasse.
    De Audi R8 is een blijvertje en dit moet lijden tot meer afzet.
    De R8 is ook een heerlijke supercar.

    Login om te reageren
  30. mrrallycross zegt

    29 mei 2015 om 22:30

    Downsizing… Maar liever nog een geblazen 5 cilinder dan een 4 cilinder

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North