• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Q3 “RS” krijgt 310 pk sterke 2.5 liter vijfcilinder

Auteur: robbie, gepost 20 november 2011 om 17:03 – 42 Reacties

Audi Q3 RS 2.5 TFSI


Dat Audi werkte aan een Q3 met een geblazen vijfcilinder onder de motorkap wisten we al, maar nu kunnen we jullie ook verklappen dat deze extra hete Q3 maar liefst 310 pk zal krijgen. Dat is iets minder dan een RS3 Sportback of TT RS, maar niemand die daar wakker van zal liggen lijkt me zo.

Audi is zo verstandig geweest om in hun onderdelenbestelprogramma (Wordfeud knaller!) alvast wat informatie over deze snelle kleine SUV te zetten. Zo zien we dat de Q3 2.5 TFSI maar liefst 310 pk krijgt en daarnaast een 7-traps DSG bak. Ook zien we dat productie zal starten in mei 2012. Reken er dus maar op dat we in maart tijdens de autoshow van Genève kennis kunnen maken met de productieversie. (via: paraisomotor.com)

Audi Q3 specs uit ETKA

Enkele gelukkig journalisten mochten een tijdje geleden al met een prototype rijden zoals je hieronder kan zien:

Ook interessant!

  • B&B RS Q3
    B&B RS Q3 is een onopvallend monster met 593 pk
  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • Koop een jong gebruikte Audi van een Real Madrid speler
  • Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door
    Audi Q3 krijgt limited edition, maar niemand heeft dat door

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, q3, rs-q3

Vorig bericht: « D66 en GroenLinks: Snelheid 80 km wegen moet omlaag
Volgend bericht: Een matgouden Audi TT Roadster. Mag dat? »

Lees Interacties

Reacties

  1. carmasterr zegt

    20 november 2011 om 17:04

    Tjah, wat moeten we daar nou weer mee?

    Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    20 november 2011 om 17:06

    Een Q3 RS met minder PK’s dan een RS3…ofwel, hij moet ‘snel heten’, maar wordt het door z’n gewicht nevernooitniet.

    Login om te reageren
  3. meneersander zegt

    20 november 2011 om 17:08

    En daarna krijgen we een Q5 RS met de V8 uit de S6 en aanhangsels…

    Login om te reageren
  4. Flamingo zegt

    20 november 2011 om 17:10

    t wordt een beetje saai al die rssen

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      20 november 2011 om 17:47

      @Flamingo: Dat heb ik ook, zo’n RS is het sowieso net niet, niet zo scherp als een BMW, acceleratie is van een RS super, alleen dat heeft (voorbeeld)een GT500 ook en die is toch extremer (zeker qua uiterlijk).
      Een RS is ook niet echt gaaf om te zien, het is een beetje een van alles wat auto, geen bijzondere kwaliteiten die andere merken wel hebben, en daardoor is er ook niet echt een reden om specifiek een RS te kopen.

      Login om te reageren
  5. rechercheur zegt

    20 november 2011 om 17:11

    Die 2.5 ltr vijfcilinder is zo’n beetje het lekkerste blok wat Audi ooit gemaakt heeft, in lijn met de 20V vijfcilinder uit o.a. de quattro, S2, S4, RS2, …

    Wat kun je met een RS2 toch lekker bruut hoeken, heerlijk !! :-)

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      20 november 2011 om 17:25

      @rechercheur:

      Eens, maar zou je dan niet zeggen dat deze motor beter verdient dan in een Q3 RS te worden gestouwd?

      Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        20 november 2011 om 17:29

        @carmasterr:

        Waarom, je hoeft ‘m toch niet te kopen ? …

        Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      20 november 2011 om 18:41

      @rechercheur: Dat in de RS2 was een 2,2-literblok. Behalve het aantal cilinders heeft die vrij weinig gemeen met het hedendaagse 2,5-literblok. :P

      Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        20 november 2011 om 19:54

        @Tommy2:

        Ja uiteraard, we zijn alweer zo’n 15 jaar verder.

        De 2.5 ltr vijfcilinder Turbo uit o.a. de TT RS is in de basis een 2.5 ltr blok uit de Amerikaanse VW Jetta. Echter zou de TT RS wel verwijzen naar de oude vijfcilinder turbo’s van Audi.

        De 2.2 ltr uit de RS2 is een door Porsche opgepimpt blok uit de Audi quattro / S2 / S4.

        Hoewel, in de eerste quattro lag een 2.1 ltr 10V, later kreeg deze een upgrade naar 2.2 ltr 10V en weer wat later naar 2.2 ltr 20V. In de Coupé S2 had de 20V Turbo in eerste instantie 220pk (vijf versn.bak), later 230pk met een zesbak. In de Avant RS2 kreeg dit blok door toedoen van Porsche 315pk, en een redelijk groot en slaapverwekkend turbogat.

        Er bestaat ook een sedan-versie van de RS2, als prototype. Deze is te aanschouwen in het Audi Museum in Ingolstadt.

        Login om te reageren
  6. spotu2 zegt

    20 november 2011 om 17:11

    Een Q3 rs…. je merkt wel dat ze van alle markten thuis zijn. -_-

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      20 november 2011 om 17:35

      @spotu2: misschien komt er dan ook wel een ///MX3…

      Login om te reageren
      • MarkieS zegt

        20 november 2011 om 17:52

        @Megakix: BMW X3 M, Mazda MX-3 ;)

        Login om te reageren
  7. Carreza zegt

    20 november 2011 om 17:12

    Nou mooi, dan kunnen we allemaal 60 km/u met een RS rijden!

    Login om te reageren
  8. the-budel-guy zegt

    20 november 2011 om 17:15

    Die 2.5 van Audi is een geweldige motor. Als bijrijder mogen ervaren.

    Login om te reageren
  9. Tommy2 zegt

    20 november 2011 om 17:15

    Het RS-label komt er niet aan te hangen. Hoewel hij natuurlijk snel zal zijn, is hij uiteraard zwaar RS-onwaardig.

    Login om te reageren
  10. bsxc2 zegt

    20 november 2011 om 17:16

    Erg nutteloos deze uitvoering v/d Q3, de gewone Q3 is al veels te duur met een paar opties en het is geen model om mee te racen.

    Login om te reageren
  11. tunefuldjmike zegt

    20 november 2011 om 17:18

    Wordfeud, hier ook al OMG

    ot: leuke motor lelijke hok

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      20 november 2011 om 18:24

      @tunefuldjmike: potje spelen? Mijn nickname is HemaRookworst ;)

      Login om te reageren
  12. rechercheur zegt

    20 november 2011 om 17:21

    Audi Coupé S2”tje van zo’n 20 jaar oud ….. :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=9NZzW1bgBF4

    Login om te reageren
    • BMW330Ci zegt

      20 november 2011 om 17:38

      @rechercheur: haha geweldig, kijk hoe de benzinemeter aangeeft dat de tank langzaam volloopt

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        20 november 2011 om 17:48

        @BMW330Ci: Tja, als de snelheidsmeter ook zo nauwkeurig is… ;)

        Login om te reageren
      • rechercheur zegt

        20 november 2011 om 18:19

        @BMW330Ci:

        G-krachten …..

        Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    20 november 2011 om 17:29

    Dat Audi nog geen A2 RS heeft gemaakt? In mijn ogen is een blijft het maar een Audi. Niks bijzonders dus.
    De Audi 80 Avant RS2 was de laatste echte Audi. Daarna werden ze alleen maar minder.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      20 november 2011 om 17:37

      @rufctr01: en de Audi V8…

      Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      20 november 2011 om 17:49

      @rufctr01: dus als jij over straat loopt en achter jou rijd een Audi RS6 c6 volgas weg draai je je niet even om???

      Login om te reageren
    • rechercheur zegt

      20 november 2011 om 18:20

      @rufctr01:

      De RS2 was de laatste echte Audi, alleen jammer dat die uitvoering juist door Porsche gebouwd werd …..

      ;-)

      Login om te reageren
  14. janklaassen zegt

    20 november 2011 om 17:31

    Hoppa; dit is wel erg lekker!

    Klasse van Audi, die 5-pitters in het modellengamma rammen!

    Login om te reageren
  15. love4sportcars zegt

    20 november 2011 om 17:47

    zouden ze dit dan niet SQ3 noemen? logische volgorde toch?
    voor mij hoef er eigenlijk geen sportversie van SUV’s te komen.
    De Q7 V12 TDI mag blijven, zo sportief is ie nu ook weer niet

    Login om te reageren
  16. Alpinaa zegt

    20 november 2011 om 17:49

    Heel gaaf blok, zeker voor Audi begrippen! Al kunnen ze net niet tippen aan zo’n heerlijke 6-in lijn.

    Login om te reageren
  17. Punk zegt

    20 november 2011 om 18:15

    6-in lijn blijft heer en meester!

    Login om te reageren
  18. zwemk zegt

    20 november 2011 om 19:00

    beste mensen, waarom klagen jullie erover dat de q3 niet rs waardig is want je weet nog niet of het een rs gaat heten. Het kan net zoals de audi a1 worden die 180 pk heeft. Die heeft ook geen speciale benaming. Meer cilinders dan een 4 pitter is altijd beter, al is is het maar eentje meer.

    Login om te reageren
  19. rufctr01 zegt

    20 november 2011 om 19:22

    @ rechercheur: dat klopt, werd idd door Porsche gebouwd. Ik zag er laatst nog een rijden in het blauw. Helemaal geweldig.
    @ the-budel-guy:En dat is nou net de reden waarom ik niet naar een Audi RS6 kijk. Zo’n auto vind ik niet mooi en de mensen die erin rijden….
    Tja, Jeremy Clarkson zei het ook al: Audi’s are driven by cocks. Proleten dus….

    Login om te reageren
    • rechercheur zegt

      20 november 2011 om 21:06

      @rufctr01:

      De RS2 is inderdaad een heel ‘bijzondere’ auto om te zien, echter het turbogat is wel erg aanwezig en daardoor behoorlijk nerveus. Misschien hadden ze bij Porsche wat minder pk’s er uit moeten halen, en een wat meer bruikbaar karakter mee moeten geven ….

      Login om te reageren
      • norge zegt

        20 november 2011 om 21:42

        @rechercheur: Meer geschikt voor mietjes dus?

        Login om te reageren
    • Jimmy zegt

      20 november 2011 om 22:09

      @rufctr01: Lekker trekken bij Jeremy of niet?

      Login om te reageren
  20. Dimglor zegt

    20 november 2011 om 19:46

    Klinkt toch wel aardig dat blok uit het filmpje…
    Verder zie ik niet echt in waarom ze zo’n Q3 “RS” zouden maken…

    Login om te reageren
  21. KaCh1ng zegt

    20 november 2011 om 19:47

    heb de Q3 gezien int weekend , is niets meer dan een modelopvulling imo .. een RS 3 sportback is niet zoveel kleiner , mr liever een RS 3 sedan (volgend model)

    Login om te reageren
  22. wimbers zegt

    20 november 2011 om 21:03

    waarom zou je dan nog een s4 met v6t nemen, leg daar dan ook een 5-cylinder in.

    Login om te reageren
  23. michielh zegt

    20 november 2011 om 21:59

    Een lelijk hok,
    met een prachtig blok

    :)

    Login om te reageren
  24. ione zegt

    21 november 2011 om 09:28

    Yes, mooi nieuws in tijden van downsizing.. hopelijk komt dit blok ook in andere VAG producten ;)

    Login om te reageren
  25. 135i zegt

    21 november 2011 om 15:58

    Is die Q3 dan al op de Nederlandse markt? Ik heb er namelijk nog nooit een in het wild gezien :o

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North