• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi R10 met biodiesel naar Le Mans

Auteur: autoblogger, gepost 17 december 2006 om 13:54 – 18 Reacties

Audi R10


Audi laat weer eens zien wat ze bedoelen met “Vorsprung”, de nieuwe Audi R10 zal tijdens de 2008 LeMans 24-uurs race gebruik gaan maken van Biomass to Liquid (BTL) brandstof. Dit is een soort synthetische variant van plantaardige olie AKA biodiesel.

Leuke testcase voor Shell, de sponsor van het team. Die is namelijk druk bezig met diverse alternatieven: ethanol en waterstof, biobenzine, afval en natuurlijk olie en gas (via germancarblog.com).

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Audi RS3 in puin na dollemansrit in Rotterdam
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, biobrandstof, Hybride, le-mans, r10, Racing, shell, Techniek

Vorig bericht: « Shocking: slechts 1 procent brandstof wordt efficiënt gebruikt…
Volgend bericht: Videotime: 8x The Trunk Monkey »

Lees Interacties

Reacties

  1. lambo zegt

    17 december 2006 om 14:07

    zinloos
    dit is toch voor niks nodig gaat hij nu sneller of trager??

    Login om te reageren
  2. Bartholomeo zegt

    17 december 2006 om 14:09

    zo willen ze bewijzen dat altenatieve brandstof wel degelijk kan gebruikt worden in high-end toepassingen.
    Het zal ook wel zijn voordelen hebben anders zouden ze het niet in hun R10 gieten.

    Login om te reageren
  3. fubar zegt

    17 december 2006 om 15:11

    http://www.youtube.com/watch?v=YTEVeioFSaE&search=le%20mans

    mooi filmpje

    Login om te reageren
  4. Ed zegt

    17 december 2006 om 16:39

    @lambo: als je niets met het milieu inzit is het inderdaad zinloos

    het is goed dat grote marktspelers zoals audi (link: prototype van een volledig recycleerbare auto http://www.desktopmachine.com/framepic.php?id=8736&size=1024) en bmw (met de H2R waterstof-auto) investeren en denken over milieuvriendelijke oplossingen

    Login om te reageren
  5. Dude zegt

    17 december 2006 om 17:14

    hier hebbe ze Le Man toch niet voor bedacht? ik dacht dat het om racen ging, niet om de nieuwe brandstoffen te promoten?!?

    Login om te reageren
  6. Ed zegt

    17 december 2006 om 17:21

    hoe kan je beter een brandstof promoten als er de 24u van Le Mans mee winnen?

    Login om te reageren
  7. Supermug zegt

    17 december 2006 om 18:15

    Als je ziet wat Audi heeft bereikt met de stunt in Le Mans dit jaar dan stel je hierbij geen vragen. Oké het heeft niks te maken met sneller gaan of niet. Maar als ze weer slagen in hun opzet dan plukt de pr van Audi hier weer de vruchten van. Stel dat Audi in de Formule 1 zou stappen en stel dat ze daar op redelijke termijn succes zouden halen (wat niet evident is maar stel).
    Het zou nooit het effect hebben van hun historische overwinning met hun diesel en hun eventuele overwinning met biodiesel.
    En denk ook eens aan het milieu. Dat is niet onbelangrijk.

    Login om te reageren
  8. Edwin zegt

    17 december 2006 om 18:20

    Naast mileu en (brandstof) promotie kan ik me voorstellen dat een diesel in de racerij ook voordelen kan hebben vanwege de actieradius = minder pitstops en het koppel = sneller accelereren…

    Login om te reageren
  9. Topless zegt

    17 december 2006 om 18:49

    De enige reden dat Audi dit jaar Le Mans heeft gewonnen, is dat er voor hun een wel heel erg gunstig technisch reglement is gemaakt. Volgens de regels van de anderen rijdend hadden ze geen schijn van kans gehad. Nu zal er voor Audi ook wel weer een maatgesneden reglement worden gemaakt. Heeft niks meer met racen te maken.

    Login om te reageren
  10. helmirossi zegt

    17 december 2006 om 21:37

    @Topless
    Welke regels zijn dat dan?

    Login om te reageren
  11. jaap zegt

    17 december 2006 om 23:12

    topless je moet niet zo uit je nek lullen, je bent zeker een bmw fanaatje

    Login om te reageren
  12. eMilt zegt

    18 december 2006 om 00:10

    Ben benieuwd of Peugeot dat ook durft, met biodiesel rijden (Peugeot gaat in 2007 ook met een diesel naar Le Mans).

    @Topless: Er waren geen aparte regels. De regels waren voor iedereen hetzelfde. In 2007 gelden er wel restricties voor diesel auto’s. De tank van deze auto’s is dan 10% kleiner dan van benzine auto’s. De R10 was gewoon superieur en is tot nu toe in alle races ongeslagen (alle races die er in de ALMS mee gereden zijn, zijn ook gewonnen).

    Login om te reageren
  13. Lampredi zegt

    18 december 2006 om 08:16

    Ik ben blij, dat Le Mans weer gebruikt gaat worden voor de ontwikkeling van nieuwe technieken. Zo hoort dat. Als je dat niet wilt, kun je beter Nascar gaan kijken.

    Login om te reageren
  14. Topless zegt

    18 december 2006 om 12:47

    @eMilt+helmirossi

    Met turbo mag een diesel 5.5 liter cilinderinhoud hebben en een benzine slechts 4 liter. Diesels mogen bovendien variabele turbo geometrie toepassen en de turbodruk voor een benzine is maximaal 1.5 bar terwijl diesels 2.94 bar mogen hebben

    @Jaap

    Ik heb helemaal niets met BMW.

    Login om te reageren
  15. Mpower zegt

    18 december 2006 om 13:08

    Diesel is zo hot, ondanks de puristen bloeit de diesel-rage vrolijk verder. Het verbaast mij echt niet dat we over 10 jaar een Lambo hebben met een dikke diesel als optie. Nog een reden om je te onderschijden van andere Italiaanse exoten, VAG is vies bezig. Het was weer VAG die met de TDI motoren voor de diesel revolutie heeft gezorgd. *kuch* diesel rook in me keel…

    to be continued..

    Login om te reageren
  16. Bartholomeo zegt

    18 december 2006 om 17:33

    en als ze nu nog het geluid goedkrijgen van die diesels is het helemaal ok :D

    Login om te reageren
  17. Torquestein zegt

    18 december 2006 om 17:41

    @ Bartholomeo,

    Ik vond het geluid van die Audi’s wel indrukwekkend, OK een jankende V8-V10 of V12 is lekkerder, maar wel goed voor de mix aan geluiden vind ik….

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    18 december 2006 om 20:11

    Goed zo Audi! Aandacht vestigen op de mogelijkheden van biodiesel! Ik hoop dat meer mensen er gebruik van gaan maken. Het milieu moeten we toch een beetje sparen (niet te veel, er moeten nog wel auto’s blijven!)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North