Tom Coronel is hartstikke blij. Waarom? Hij is verzekerd van een stoeltje in het WTCC van 2014. Maar geen BMW-stoeltje.
Coronel reed de afgelopen jaren met zijn BMW zeker niet onverdienstelijk binnen FIA’s WTCC. Hij zakte zelfs een enkele keer uit pure euforie door het dak van zijn 3 Turbo. Maar doordat het wereldkampioenschap komend seizoen onder nieuw reglement gaat rijden, pieste Coronel met zijn BMW net naast de wk-pot.
Speciaal vanwege die kersverse reglementen, stapt ROAL Motorsport, het team waar snelheidsduivel Coronel deel van uit maakt, voor het eerst sinds haar bestaan over op een ander merk. As we speak wordt een aantal Chevrolet Cruze racewagens geprept door het Engelse RML, daarvan zijn er twee voor ROAL Motorsport. En dus kunnen Coronel en teammaat Tom Chilton gewoon weer aan de start verschijnen.
Afgelopen weekend mocht onze Tom nog de BMW Sports Trophy 2013 ophalen en tijdens dat gebeuren was zijn deelname aan het WTCC in 2014 het gesprek van de dag. Tom Coronel zelf zag alle lichten een voor een op groen springen, maar nu pas is er zekerheid. Als we een tevreden Coronel even mogen quoten uit het persbericht: “En ruim van te voren ook. Ook dat is wel eens anders geweest.”
Extra lichtpuntje aan deze kogel die vroegtijdig door de kerk gejakkerd is: Tom kan zich nu storten op de rol van razende RTL-reporter tijdens Le Dakar, die toch wel heel dichtbij begint te komen.
Om Tom nog even het slotwoord te geven over zijn aanstaande deelname aan de hoogste klasse binnen het toerwagensegment: “Ik ben vanaf het begin actief in dit kampioenschap en ik ben trots er weer een jaar bij te mogen zijn. Ik heb er zin in en kijk er naar uit!”
Foto: Autojunk.nl
Met dank aan Floris en Johan voor de tip.
24 reacties
Tom is ooit begonnen in een Citroën AX
Reed F3 in een Dallara Opel
Was fabriekscoureur voor Toyota in het Japans F3
Was een paar jaar Honda fabrieksrijder n de F-Nippon en het Japans SuperGT
Reed meerdere jaren ETCC en WTCC met een SEAT
Ja, Tom was best happy met zijn achterwiel aangedreven BMW, maar die kon de afgelopen jaren eigenlijk al niet meekomen met o.a. de Chevvy’s dus ik denk dat Tom best blij is met een ander merklogo op z’n nieuwe bolide.
Neemt BMW het komend jaar wél weer deel met een fabrieksteam?
Yep, dit jaar reden alleen Honda (constructeurskampioen) en Lada met een fabrieksteam.
Dat weerhield Yvan Muller er echter niet van om het WTCC op zijn sloffen te winnen voor Chevrolet (lees Deawoo).
Al met al een logische keuze voor Roal om daar mee verder te gaan. BMW voelt zich immers al jaren te goed om met een fabrieksinschrijving te komen in een kampioenschap waar ze tegen Lada’s Deawoos en Citroëns moeten racen. Dat is natuurlijk niet goed voor hun “premiujummie” imago.
Wanneer opa Coronel al kiest voor namen als Alfa & Romeo, sta ik ook hier niet gek van te kijken. Tom’s Cruze – Mission Impossible.
Dat zijn allang geen toerwagens meer.
Heeft meer te maken met sportscars.
Met maakt dus voor zowel de bouwer, als het team(roal motorsport, de grootste bmw dealer can italie) niets uit met welk merk er gereden wordt.