Audi RS4 Avant Nogaro selection eert de RS2

Auteur: , 38 Reacties

Twintig jaar geleden introduceerde Audi de RS2 Avant, basis voor de daarna verder gegroeide RS familie. Reden voor een feestje en dus komt Audi nu met een actiemodel op basis van de huidige RS4.

Hij zal voor het eerst te zien zijn op de Motor Show van Genève: de in Nogaro blauw parelmoer afgewerkte Audi RS4. De singleframe grille en de raamlijsten zijn in hoogglans zwart uitgevoerd en de dakrails in matzwart. Ook de uitlaatsierstukken zijn in hoogglans zwart gespoten.

Standaard is de Audi RS4 Avant Nogaro Selection uitgerust met het Audi Drive Select Dynamic Driving System, dat in drie verschillende standen bepaalt hoe je stuur voelt, hoe de zeventraps S tronic schakelt en hoe het gaspedaal reageert en hoe de uitlaat klinkt. Als je voor Audi MMI Navigation kiest komt daar de vierde modus bij: Individual, waarbij je zelf kan kiezen hoe je elk van de eerder genoemde systemen laat werken.

Audi RS4 Nogaro interieur
De wielen van de RS4 Nogaro zijn 5-V-spokes uitgevoerd in 20 inch met 265/30 rubber rondom. Daarachter zijn rood geverfde remklauwen te vinden met daarop de RS emblemen. In het interieur kan je kiezen uit twee varianten: all black of zwarte zijkanten van de stoelen met een Nogaro blauwe Alcantara middensectie. Ook zijn er blauwe stiksels te vinden op onder meer de armleuning en het stuurwiel en is er een speciale badge op de pook.

Het natuurlijk ademende V8 blok is net als in de reguliere RS4 goed voor 450 pk en 430 Nm koppel, wat een sprint van 4,7 seconden naar de honderd mogelijk maakt en een begrensde topsnelheid van maximaal 280 kilometer per uur op de klok kan brengen.

“De Audi RS2 beschikte destijds over een 2,2-liter vijfcilinder turbomotor met een vermogen van 232 kW/315 pk en een koppel van 310 Nm. De rode lijn van de toerenteller stond bij 7.200 tpm. De kracht van de vijfcilinder werd via een zesbak overgebracht op de vier aangedreven wielen. De prestaties van de RS2 spreken ook vandaag nog tot de verbeelding: de sprint van 0-100 km/h duurt 5,4 s en de topsnelheid bedraagt 262 km/h.”

Als je één van de twee moest kiezen, zou je dan voor de RS4 of de RS2 gaan?



38 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Geen doorlopende achterlicht unit…?!
@paulaner:
En niet eens echt leer op de stoelen…?!
@Hubert: nee maar wel alcantara ;)
De Porsche graag!
@StijnB:
DIt vind ik altijd zo bijzonder… Door velen wordt deze Audi ook wel ‘Porsche’ genoemd, maar de 924 wordt altijd als nep Porsche benoemd…. Ik snap het niet….
@reactief:
Staat zelfs op het inschrijvingsbewijs (in België dan toch Audi-Porsche). En voor mij is een 924 evengoed een Porsche!
@StijnB: Achja: Er zijn wel meer auto’s die onder een andere merknaam op papier staan. De VoPo ( 914-4 en 914-6 ) is of een VW of een Porsche. Whatever. De Audi 50 staat altijd als Volkswagen op kenteken. Leentje buur binnen de VAG groep is toch niet zo raar? Is een kever nou een opgeklopte Porsche, of is een 356 juist plat geslagen? Is een Passat nou een Audi A4 of andersom?
@StijnB: Dat wist ik niet, van de Audi. En mooi dat jij de 924 wel gewoon als Porsche ziet….
Was ook niet persoonlijk, maar wordt altijd zo moe van mensen die bij elke Porsche die geen 911 is zeggen dat het geen echte Porsche is, en zeker bij de 924. Maar tegelijkertijd hoor je best veel mensen trots roepen dat dit een Porsche is… Tegenstrijdigheid.. Ach ja, voor jou geldt dat dus niet :-)
RS2 voor 100%, heerlijk puur en natuurlijk het geluid van die 5 cilinder!
Audi why u no make 5-spoke? Five spoke or walk…
Kheb nooit gesnapt waarom enkele labeltjes en shit ineens een “tribute” model maken. Doe het juist, flikker dat 2.5 vijfcil turbomonster erin (I know you have one, Audi), handbak, gewichtsbesparing, en idd misschien doorlopende achterlicht-unit ofzo, thing would be hot to trot!
@vla: vijfpitter zou wellicht overdone zijn, maar de overige zaken zijn wellicht ’t overwegen waard. Verder ben ik het vooral met C6 R eens: Why u no 5-spoke? Of nog beter: Waarom flikker je er niet gewoon echt Porsche CUP velgen onder? Destijds moesten ze compleet andere naven monteren, maar bij Porsche is ’t tegenwoordig toch wel mogelijk om 5×112 velgen te bestellen? Ze (Porsche) heeft immers ook de Fuchs velgen nieuw leven ingeblazen.

Anyhoe: Als ik tussen deze 2 moest kiezen: Liever een RS2 ( in nieuwstaat ) dan een wannabe RS4. Maar als ’t niet dit tribute-model hoeft te zijn, ging ik wellicht toch voor de moderne variant.

PS: 14K stuk slaan?
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-rs2-avant-rs-blau-originalzustand-grimma/185997530.html
Lullige fotoshop van Audi, op de ene foto heeft de RS4 chrome spiegelkappen en op de andere blauwe spiegelkappen, wat is het nou Audi?
@kraakensmaak: Viel me ook op…Ik vind die chromen spiegeltjes op S/RS modellen altijd nogal tokkie overkomen dus toen ik het blauwe spiegeltje zag dacht ik ‘he, zowaar een reden voor de RS koper om voor dit pakketje te gaan’, maar vrees dat het gewoon een slechte ‘shop is van VAG en deze ook gewoon die afzichtelijke spiegeltjes heeft.
Voor mij de rs2! Hele gave bak!
Iemand een idee hoeveel een goede tegenwoordig kost?
@wouteraerox: 14K :-)

Maar vergis je niet. Die dingen worden (werden?) massaal gesloopt, omdat de auto’s in onderdelen méér opbrachten dan compleet. Prijzen van een mooie, nette “eerlijke” stijgt alleen maar.
Heerlijke wagen die Good old RS2.
Heb een S3 8l gehad met dit blauwe heerlijke interieur :)
Ik de rs2 en mijn vrouw de rs4 hahahaha. Super wagen in die periode samen met de Lancia Delta Integrale.
Conclusie: In 20 jaar tijd is er bij Audi qua uiterlijk weinig veranderd.
RS2 natuurlijk. Samen met de Quattro voor mij de meest begeerlijke Audi. Alleen al voor die 5 pitter
Er was maar één foto die ik eigenlijk wou zien, en die staat er weer niet bij. Hoe ziet er de voorkant uit?! De RS2 heeft een nogal typische styling en ik verwacht niet dat de RS4 hier bij in de buurt komt.
En zoals boven al aangegeven, pak dan ook bijpassende velgen.

De enige echte overeenkomst is dus eigenlijk gewoon de kleur….
RS4, die RS2 is alleen geschikt als zelf over een tankstation beschikt. Maar waarom Nogaro Selection? Heeft Audi grote successen in dit dorp of op het nabije circuit in Zuid Frankrijk?
@mashell:

Wat verbruikt zo’n RS2 dan? Kan toch moeilijk meer zijn dan de 10L a 15L die zo’n RS4 verbruikt.
RS2 bijna boven alles. Wat een heerlijk ding.
Ik heb ooit de fout gemaakt een Audi TT 225pk quattro in te ruilen. Die auto had nogal wat problemen bleek later. Zodoende is mijn oom met VAGCOM te hulp geschoten.

We kregen de TT niet aan de praat dus zodoende bood mijn oom aan dan maar een andere Audi mee te nemen om naar huis te rijden. Dat was zijn zwarte, origineel NL RS2. Staat overigens ook Audi-Porsche op NL kenteken.

Kan niet anders zeggen dan dat een indrukwekkend apparaat is. Naar verluidt 400pk na wat wijzigingen. Turbolag tot in de gloria, maar als hij gaat – gaat hij ook echt. Ook de remmen doen aardig hun werk. 2 dagen in kunnen rijden en ik werd er wel blij van. Auto niet op de limiet gereden natuurlijk dus kan verder weinig zeggen over de wegligging. Al met al een leuke ervaring. Zelf ook nog een Audi Coupe GT 5 cilinder gehad. Geluid was machtig maar wegligging dramatisch met motor vóór de vooras.
Op Autoblog kies ik de RS2 natuurlijk..

In de echte wereld kies ik gewoon de RS4, zoals 95% hier ook zal doen.
@melkkoe: haha precies
Een RS2 sedan graag.
@gash:

Hebben ze die wel ooit gemaakt gehad?
@Hupke:

Helaas slechts maar een handvol.
http://spoki.tvnet.lv/upload/articles/48/488955/images/_origin_Audi-muzejs-14.jpg
@gash:

Dat heb ik nooit geweten, weer iets bijgeleerd vandaag.
“Als je één van de twee moest kiezen, zou je dan voor de RS4 of de RS2 gaan?”

De RS2 uiteraard, geen twijfel over mogelijk. Sowieso een van de enige audi’s die ik ooit zou willen hebben. Die en de S8 D2.
Ze moeten dan wel de Porsche remklauwen monteren, vind ik.
niet echt heel veel vooruit gegaan in 20 jaar qua cijfers
No-brainer: RS2 natuurlijk! Omdat dat nog altijd een van de tofste Audi’s ever is. En nog altijd spannender dan 95% van alle Audi’s.
Doe mij toch maar de rs4. Als ik.hem dan toch gratis voor de deur krijg.
Leuk dat ze een eerbetoon uitbrengen aan de originele RS2, uit de periode dat Audi nog begeerlijke auto’s bouwde. Wat m’n keuze meteen ook heel gemakkelijk en voorspelbaar maakt : de RS2 natuurlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).