
In een 30 km/u-zone nota bene.
Een Audi RS3 is met zijn vierwielaandrijving niet de meest listige auto, maar je kunt toch een hoop schade aanrichten als je maar lomp genoeg doet. Een RS3-rijder kreeg het vannacht voor elkaar om een ware ravage aan te richten in Breda.
Rond kwart over één verloor de RS3-rijder de controle en vloog de auto tegen meerdere geparkeerde auto’s. Dit ging dusdanig hard dat een Jeep Avenger op zijn kant belandde. Een Ford Focus raakte ook zwaar beschadigd, terwijl nog vier à vijf auto’s lichtere schade opliepen. Iets zegt ons dat de RS3 geen 30 km/u reed.



Drie personen die in de RS3 zaten raakten gewond, waaronder een 17-jarige en een 20-jarige. Van een onfortuinlijk echtpaar, dat net uit hun auto wilde stappen, raakte ook nog één persoon lichtgewond. De 17-jarige en 20-jarige zijn meteen aangehouden. De politie kon nog niet melden of ze onder invloed waren, maar volgens getuigen was er een wiet- en alcohollucht waarneembaar. Ook zou één van hen een lachgasfles hebben verstopt.
De auto is nauwelijks te herkennen op de hoofdfoto, maar het gaat om een RS3 van de laatste generatie. Deze stond op Duits kenteken, niet geheel verrassend. Het rechtervoorwiel van de auto ligt tientallen meters verderop. Omroep Brabant heeft van de politie vernomen dat de RS3 waarschijnlijk op een vluchtheuvel is gereden.
Foto’s: Perry Roovers / Persbureau Heitink





Je kan er bijna een bingo kaart van maken. Dit was voor de bestuurder (20) al de tweede keer.
Hoop schade, hoop ellende. Maar het is nooit de laatste keer.
Laat dat bijna maar weg.
En iets met laffe strafjes hier in dit land.
Dit soort gasten moeten gewoon compleet opdraaien voor alle schade en kosten die er mee gemoeit zijn.
Pluk ze maar kaal.
Maar hoe. Dat is het hele ding. Stel alles bij elkaar inclusief inzet van politie en ambulance heeft 5 ton gekost, ik roep maar wat. Hoe wil je die 5 ton ooit gaan verhalen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben erg voor veel harder straffen, maar ik heb zelf nog geen goede invulling gevonden in hoe we dat moeten doen. Komt ook bij, als je zo iemand keihard laat werken om alles terug te lappen, en zelf minimaal leefgeld geeft, je alleen maar kans hebt dat zo iemand weer criminele dingen gaat doen voor geld.
Bij aantoonbaar nalatig handelen simpelweg een rekensom voorschotelen. De overheid laten betalen, en die wordt dan een levenslange debiteur van de inzittende. Kan van elke euro die je wit verdiend geld inhouden om de schade af te lossen. Tot aan je dood of het daadwerkelijke moment dat het afgelost is.
Of je betaalt af, of je kan nooit meer Europa in. Beiden lijken me prima bij dit soort kanslozen.
Want? Feitelijk beloon je dan iemand die strafbare feiten heeft geplaagd en/of schade heeft berokkend, door hem of haar milder te straffen.
In Nederland wordt een schadevergoeding sinds een aantal jaar voorgeschoten door de overheid (via Slachtofferhulp), en geïncasseerd door het CJIB. Die zijn uitstekend instaat om afbetalingsregelingen te treffen, desnoods door een bewindvoerder aan te stellen om zo iemand te begeleiden. En na drie jaar(?) kan de restschuld worden weg gesaneerd – dus ook leven op het bestaansminimum hoeft niet oneindig te zijn. Maar bij recidivisten als deze mogen er wat mij betreft wel een aantal aanvullende voorwaarden en een dikke proeftijd aan worden verbonden.
Hoe leer je anders dit soort lui hun verantwoordelijkheid laten nemen ?
Met een boete van een paar ruggen en een taakstrafje ?
Ja, het zal best wel heel veel geld zijn.
En dat zullen ze bij elkaar moeten werken en van mijn part zijn ze daar de rest van hun leven mee zoet.
Zet ze maar onder toezicht van schuldsanering en reclassering.
Werken ze niet mee ? Hup, de bak in !
Maar de schuld blijft staan !
Mijn punt is: het “straffen” in Nederland heeft niks meer te maken met mensen laten zien waarvoor ze verantwoordelijk zijn door en met hun gedrag.
Want ze weten toch dat ze met een geldboete, een taakstraf of hooguit een paar maanden zitten er vanaf komen …
Dit soort lui hebben niks te verliezen, het gaat hun alleen maar om uiterlijk vertoon en stoer doen en aanzien krijgen bij hun peers.
Om ze echt te straffen moet ze dat worden afgenomen en dat kan gewoon alleen maar door zo ook echt te laten opdraaien voor alles.
En dat zo’n straf dan ook voorpagina nieuws zijn in alle dagbladen, tot ver over de grens.
Misschien, heel misschien, gaat de rest dan toch eens nadenken over de gevolgen van hun gedrag.
@aerohead. Dit soort gasten leert het nooit. Boetes helpen niet, ze gaan in hun gemeenschap met de pet rond en één of andere neef handelt een paar ons coke extra en de boete wordt betaald. Alleen kei- en keihard optreden helpt. Maar daar gaat de rechter weer voor liggen. Zie het voorbeeld van een jihadist waarvan ze het Nederlands paspoort (terecht!!) wilden afpakken omdat hij nog een Marokkaans paspoort heeft. Rechter zegt nee want discriminatie. Echt niet te geloven…
Ondanks dat ik de woorden begrijp mij niet verkeerd heb gebruikt, heb ik het gevoel verkeerd te worden begrepen.
Jaren taakstraf laten uitvoeren. Stoepjes schoonmaken, parkjes aanharken met roze hestjes aan waarop staat wat voor ontzettende loser het is.
Maar ook zal niet werken… de bak in werkt ook niet… boetes ook niet…
Je zou bijna middeleeuws gaan denken dat je na drie pogingen op een nette manier straffen daarna maar over gegaan wordt op hardere straffen als uitzetten en of aan de ballen ophangen…
Wanneer houdt het nu eens op met die duitse huurauto’s.
Ik vraag me af hoe die constructies werken ?
Is het dan een neef/oom/broer die dan in Duitsland woont die dan soort auto’s daar koopt ?
Die dingen kosten daar een flinke duit minder hier natuurlijk.
Of is het een soort BV constructie zodat die auto daar op naam kunnen zetten en hier als een huur auto rijden ?
Je zou toch zeggen dat onze wetgever daar onderhand toch wel mee bezig is om dat aan te gaan pakken.
Of het verhuur bedrijf is ook gewoon van het kartel en de autohuur is een manier om geld wit te wassen, dure auto’s, hoge prijzen, meer geld witgewassen.
Het is wel eens aan bod gekomen in die politie programma’s. Toen werd een Duitse huurbak aangehouden. Alles is in orde als het huurcontract in de auto aanwezig is en de huurder ook de bestuurder is. Je snapt em al, er zat iemand anders achter het stuur en het contract was er niet. Nou dat werd afslepen. Maar uiteraard wordt er dan even gebeld en komt iemand met het contract aanzetten. En meer dan foei kunnen ze dan niet. Ook al weer je dat het zaakje aan alle kanten stinkt.
Het slag volk wat dit doet weet dat ze ermee wegkomen. De pakkans is nihil en de feiten licht. Dit liep even wat uit de hand met veel schade maar ach, verzekering. En als er iemand aanklopt voor een schadevergoeding dan hebben ze geen werk en geen cent te makken.
Het is de moderne variant van de aloude katvanger: je huurt een auto, die verhuurder betaalt voor jou de verzekering en de belasting, en jij rijdt er vrolijk mee rond. Sommige van zulke bedrijven stellen geen lastige vragen, regelen een (gedeeltelijke) betaling onder de tafel en knijpen een oogje dicht waar nodig. En in het kader van de pluk-ze wetgeving, kunnen ze je de auto ook niet zo maar afpakken.
Jaren terug al zijn er tig van die bedrijfjes in met name Brabant opgedoekt, dus sindsdien is die handel voor een groot deel naar onze Oosterburen verplaatst, waar men nog niet zo moeilijk doet over het betalen van grote bedragen in contanten.
Alleen maar verliezers. Waarbij iets mij zegt dat de bestuurder nog wel het minste verliest, of uberhaupt verlies ervaart.
Zo’n RS3 is op zich echt wel een leuke auto, maar je kunt je inmiddels met goed fatsoen niet meer in zo’n ding vertonen joh…
Ja dat laatste. Ik zou best een zoveelstehands RS3 willen maar daar rijdt toch zowat ook alleen maar asociaal gajes in.
Een soort Tesla van de hot hatches.
Eind van de ramadan weet je, ff vette auto huren broer.