• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de Sachsenring

Auteur: Author, gepost 18 juni 2015 om 14:09 – 34 Reacties

Afbeelding Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de SachsenringAfbeelding Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de SachsenringAfbeelding Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de SachsenringAfbeelding Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de SachsenringAfbeelding Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de SachsenringAfbeelding Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de Sachsenring

Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de Sachsenring
De Duitsers laten middels de RS5 TDI Competition Concept nog maar eens zien wat je zoal met een elektrische turbo kunt bereiken.

Vorig jaar maakten we al kennis met de RS5 TDI, een studiemodel waarmee Audi de mogelijkheden van elektrische turbo’s wil onderzoeken. Destijds was de RS5 nog goed voor 385 pk en 750 Nm, maar in de tussentijd is er een schepje bovenop gedaan. Het resultaat? Een straffe 435 pk bij 800 Nm.

Daarmee heeft de RS5 het ronderecord voor dieselauto’s op de Sachsenring verbeterd. Helaas rept Audi met geen woord over de rondetijd, laat staan over het oude record, maar de potentie van de snelle RS5 is duidelijk. De techniek zorgt ervoor dat de biturbo V6 TDI mét elektronische compressor de turbodruk sneller opbouwt en dat de gasrespons verbetert.

Het studiemodel sprint van 0-100 km/u in 4 tellen rond, 200 km/u staat in 16 seconden op de klok. Natuurlijk gaat de RS5 TDI -net als de TT Clubsport Concept– niet in ongewijzigde vorm in productie, maar de techniek kunnen we wel binnen afzienbare tijd op straat-Audi’s verwachten.

Ook interessant!

  • Audi RS Nogaro Editions
    Audi RS Nogaro Editions geven hoedtik aan RS2
  • Video - maakt de nieuwe BMW M3 gehakt van de Audi RS5?
  • Audi dealerschap onder water
  • Een nieuwe Audi R8 met handbak? Dat kan
    Een nieuwe Audi R8 met handbak? Dat kan

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, circuit, concept, Coupe, Diesel, Racing, RS5, tdi, turbo

Vorig bericht: « BBC houdt open audities, word jij de nieuwe Clarkson?
Volgend bericht: ABT geeft ons deze dikke Touareg »

Lees Interacties

Reacties

  1. TDI-goeroe zegt

    18 juni 2015 om 14:14

    TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt!!!

    Login om te reageren
    • jobberns zegt

      18 juni 2015 om 15:39

      @TDI-goeroe: zeker power, want hij is sneller dan de ‘normale’ RS5 die op benzine loopt

      Login om te reageren
    • guusboum zegt

      18 juni 2015 om 19:36

      @TDI-goeroe: power valt te bezien, koppel wel, naar door het gebrek aan toeren niet al teveel power in Watts…

      Login om te reageren
    • deboes zegt

      18 juni 2015 om 21:14

      @TDI-goeroe: tttttttttttrrrrrrrrrrrrrrbbbbbbbbrrrrrrrrrrrklabam en sta je weer stil met een VAG kwaal

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    18 juni 2015 om 14:18

    BMW loopt een beetje achter met hun M-performancediesel met 3 turbo’s. Volgens mij is dit een beter concept.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 juni 2015 om 14:27

      @berlinetta: Denk ik ook, al is dat natuurlijk ook een fijne machine. Gaat mooi zo die dieselstrijd.

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      18 juni 2015 om 14:37

      @berlinetta: Alleen is die BMW al een paar jaar te koop en (voldoende) betrouwbaar gebleken. Vooralsnog is die Audi nog maar een prototype…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        18 juni 2015 om 14:55

        @dondeboer: Daar heb je een punt. De BMW-motor is inderdaad al lang op de markt. Vooralsnog heb ik nog niks gehoord over BMW dat bezig is met de ontwikkeling van elektrische turbo’s.

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          18 juni 2015 om 15:06

          @berlinetta: Ik vermoed dat elke zichzelf respecterende fabrikant daar in het geheim wel mee experimenteert. Is natuurlijk ook vrij makkelijk onzichtbaar te doen.

          Login om te reageren
          • HzR zegt

            18 juni 2015 om 22:31

            @dondeboer: meerdere fabrikanten onderzoeken het, maar het heeft ook enige nadelen: het systeem werkt op 48V, dus heb je een extra accu + omvormer nodig. Ook worden deze turbo’s naast de gewone turbo ingebouwd en zijn behoorlijk zwaar met de elektromotor. Je hebt dus veel ruimte nodig + een hoop extra gewicht.

            Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      18 juni 2015 om 14:39

      @berlinetta: het kritieke puntje js alleen dat het een concept is. Allemaal leuk en aardig maar je kan net nog niet kopen,

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        18 juni 2015 om 14:55

        @lambo4all: En daarbij is BMW er wellicht niet zo open over op het moment. Dat sluit niet uit dat ze ongetwijfeld ook al wel testen met vergelijkbare oplossingen.

        Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    18 juni 2015 om 14:19

    Inplaats van banden roken lekkere roetwolken, ik hou ervan!

    Login om te reageren
  4. gillesvda zegt

    18 juni 2015 om 14:24

    Still don’t like it, een V6 met turbo’s is tot zoveel meer in staat als het geen diesel is.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 juni 2015 om 14:27

      @gillesvda: Ja, want 800nm is behelpen…..

      Login om te reageren
      • slipstreamer zegt

        18 juni 2015 om 14:32

        @dutchdriftking: Volgens mij bedoelt hij dat er andere auto’s zijn met meer vermogen zoals de nissan gtr etc.

        Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        18 juni 2015 om 14:36

        @dutchdriftking: 800nm klinkt leuk, maar alleen het koppel zegt net zo veel of net zo weinig als alleen het aantal PK’s. Het gaat om de totale karakteristiek van de motor. En een V6 benzine met turbo’s heeft doorgaans wel iets minder koppel onderin, maar vaak wel een veel bredere powerband en veel meer topvermogen. En dat is bij sportief rijden gewoon leuker.

        Login om te reageren
      • gillesvda zegt

        18 juni 2015 om 14:39

        @dutchdriftking: Het draait niet om die cijfers in mijn ogen, het draait om de prestaties. Die zeggen dat hij 4sec nodig heeft om 100km/u te bereiken. Dat is snel maar als ik dan denk aan een GT-R, die heeft met zijn V6 2,8 seconden nodig. Oké, zijn versnellingen staan kort afgesteld maar hij zit ook veel sneller aan 200km/u. 16sec vind ik best lang voor een V6 biturbo met 800nm.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          18 juni 2015 om 15:56

          @gillesvda: Het totaal pakket heeft ook wel wat. 800nm is opzich best heel fijn, en natuurlijk heb je een relatief korte vermogensband, maar voor dagelijks gebruik is het juist fijn dat je niet hoeft door te halen. Daarnaast rijdt je met een motor als dit zomaar 1/10 tot 1/12 als je een beetje normaal doet. Probeer dat maar eens met en GT-R….

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 juni 2015 om 15:09

        @dutchdriftking: koppel alleen zegt niks.

        Tijd dat autoblog eens duidelijk maakt wat koppel, vermogen en de bijbehorende grafiekjes precies betekenen. Leuk als opvolger van bijv dat luchtweerstands artikel van laatst.

        Login om te reageren
        • Captain zegt

          18 juni 2015 om 15:30

          @lekbak: Inderdaad, er zijn te wening mensen die deze termen vatten/correct interpreteren. Terwijl het eigenlijk erg eenvoudig is.

          Login om te reageren
        • baasbas zegt

          19 juni 2015 om 21:21

          @lekbak: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

          ;-)

          Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    18 juni 2015 om 14:25

    Mooi blok voor in de A6. In de A4 zou natuurlijk nog leuker zijn, maar dat zullen ze wel niet doen.

    Login om te reageren
  6. Mielie zegt

    18 juni 2015 om 14:30

    Tja, je moet wat als je Le Mans niet gewonnen hebt.

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      18 juni 2015 om 14:45

      @mielie: whahahah

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 juni 2015 om 17:05

      @mielie: padoem tsssjjj!

      Login om te reageren
  7. jeroendenotter zegt

    18 juni 2015 om 15:03

    Sgoed

    Login om te reageren
  8. fejjie zegt

    18 juni 2015 om 15:27

    Hoop dat ze hem in de A6 lepelen. Rij nu al bijna 2 jaar in de A6 biturbo en dat is echt een heerlijke wagen. Ben benieuwd wat ze met de wetgeving rond bedrijfswagens gaan doen in belgie, als die blijven zoals ze nu zijn wordt dit mijn volgende leasertje.

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    18 juni 2015 om 15:31

    Kudo’s voor BMW dat ze de M550d al gewoon een paar jaar in productie hebben. Erg leuk dat Audi een verbeterde concept hebben, maar het blijft een concept. Het zal nog wel even duren voordat dit blok in een straatauto gemonteerd wordt.

    Desalnietemin spreekt zo’n diesel RS5 mij wel aan eigenlijk. Qua vermogen zit ie al heel dicht bij de benzine versie en dat koppel is natuurlijk fantastisch en geweldig, de benzineversie heeft toch een beetje tekort daaraan.

    BMW en Mercedes zullen ongetwijfeld ook kijken naar de haalbaarheid van elektrische turbo’s, en over een jaar of vijf is het gemeengoed.

    Login om te reageren
  10. philipf zegt

    18 juni 2015 om 16:37

    Beest! Doe maar in productie nemen!

    Login om te reageren
  11. deboes zegt

    18 juni 2015 om 21:07

    De grote vraag bij VAG is natuurlijk weer, blijft het heel?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      18 juni 2015 om 21:21

      @deboes:
      Daar weet jij als ervaringsdeskundige vast het antwoord wel op.?

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      18 juni 2015 om 21:40

      @deboes: Hij doet 0-100 in 4 liter olie.

      Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    19 juni 2015 om 14:06

    Altijd lekker zo een dikke diesel!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North