• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Sport Quattro laserlight concept schijnt een lichtje

Auteur: CasperH, gepost 2 januari 2014 om 07:45 – 33 Reacties

Audi Sport Quattro Laserlight Concept


Audi heeft een nieuwe variant van de Sport Quattro Concept klaarstaan voor de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas die 6 januari begint. De belangrijkste feature: laserlight.

In de dubbele koplampen -die qua design afwijken van de vorige Sport Quattro Concept die we in Frankfurt mochten aanschouwen- laat Audi zien wat volgens hen de toekomst van licht is: het combineren van Matrix LED en laserlicht technologie. De buitenste van de twee lichtelementen in elke koplamp genereert de standaardverlichting met behulp van LED’s terwijl de binnenste elementen groot licht verzorgen met behulp van laserdiodes. Deze diodes zijn behoorlijk wat kleiner dan LED’s: slechts een paar duizendste millimeter in doorsnede. Dit biedt uiteraard veel ontwerpmogelijkheden voor de toekomst, waarbij je dus wellicht met bijna onzichtbare koplampen zou kunnen werken. De laserlampen kunnen een lichtbeeld van 500 meter creëren en dat is ongeveer twee keer zo ver als een Matrix LED lamp kan komen. De lichtopbrengst is daarbij twee keer zo hoog als die van een LED. De verlichting zal ook op de R18 e-tron Quattro racer voor Le Mans 2014 worden gebruikt.

Ook nieuw aan deze Sport Quattro Concept zijn de verschillende displays en bedieningselementen in het interieur. Alle essentiële informatie wordt weergegeven op een high-res scherm dat wordt aangedreven door een Tegra 30 processor en Nvidia graphics die driedimensionale graphics produceren. De bestuurder kan verschillende modes kiezen die specifieke info weergeven. Bijvoorbeeld in de MMI modus de navigatie en medialijsten terwijl in Classic modus de snelheidsmeter op het scherm verschijnt. Bijna alle functies worden met de MMI-controller (die ook als touchpad dienst doet) bediend.

De Sport Quattro levert nog steeds 700 pk en 800 Nm uit een hybride aandrijflijn bestaande uit een 560 pk en 700 Nm sterke vierliter V8 TFSI met biturbo en Cylinder On Demand techniek, alsmede een elektromotor die tussen de motor en de versnellingsbak hangt en die goed is voor een vermogen van 400 Nm en 150 pk die zijn vermogen uit een lithium ion batterij verkrijgt. De Sport Quattro Concept kan tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. De snelst mogelijke sprint naar de 100 vindt met deze auto plaats in 3.7 seconden terwijl een topsnelheid van 305 kilometer per uur haalbaar is. Niet gek voor een auto die 1850 kilogram (!) weegt.

De Sport Quattro Concept is voor de gelegenheid in het rood gehuld, terwijl we eerdere varianten al voorbij zagen komen in geel en wit. Qua uiterlijk verschilt de auto verder bijzonder weinig van de vorige Sport Quattro Concept. Zoek de verschillen in de gallery, we hebben die van de IAA-versie even bijgevoegd.


Ook interessant!

  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, ces-2013, concept, Coupe, Elektrisch, Hybride, laserlicht, plug-in, quattro, sport-quattro

Vorig bericht: « Video: deze pickup is een rijdend ijssculptuur
Volgend bericht: Nieuwe autobranden in Veen horen er gewoon bij »

Lees Interacties

Reacties

  1. Marijn90 zegt

    2 januari 2014 om 08:04

    Voorsprong door techniek. Benieuwd wanneer de rest volgt. Ziet er gaaf uit overigens.

    Login om te reageren
    • dadutchdude zegt

      2 januari 2014 om 13:24

      @Marijn90: ik wil je zeepbel niet kapot maken, maar BMW is al weer wat langer bezig met die zogenaamde laserlichten. Wie volgt er wie? ;)

      Login om te reageren
  2. thomcarspotter zegt

    2 januari 2014 om 08:11

    Verschil? De kleur.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      2 januari 2014 om 09:19

      @thomcarspotter: net als bij de productie auto’s van Audi dus…

      Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    2 januari 2014 om 08:13

    Zit toch wel een setje reservelampjes bij hè?

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      2 januari 2014 om 09:45

      @Svenska_Aeroplan_AB: ja 10k per stuk.

      Login om te reageren
  4. tt123 zegt

    2 januari 2014 om 08:41

    De lijnen van de concept vind ik wel erg mooi.

    Login om te reageren
  5. Design_Driven zegt

    2 januari 2014 om 08:51

    Mooie techniek die lezers, maar het lijkt me dat je niet direct in de lazer straal wil kijken (bv bij een heuveltje)

    Login om te reageren
  6. enricoleerdam zegt

    2 januari 2014 om 09:00

    wel een gaaf ding hoor !

    Login om te reageren
  7. JvT zegt

    2 januari 2014 om 09:35

    Laserlight? Klinkt als een jaren ’80 concept…

    Login om te reageren
  8. julez zegt

    2 januari 2014 om 10:03

    Pleeaase Audi, doe deze gauw in productie nemen!! Wat een geweldig design en dat interieur is prachtig

    Login om te reageren
  9. bsxc2 zegt

    2 januari 2014 om 10:04

    Laserkraft 3d?

    Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    2 januari 2014 om 10:05

    …..?………laserlicht technologie is toch dadelijk al als optie op de BMW i8 te bestellen? En je kunt in huidige BMW’s toch al je display aanpassen op hoe je de of wat voor informatie je wilt zien?

    Vorsprung durch technik?

    Login om te reageren
    • 2cool4school zegt

      2 januari 2014 om 18:25

      @Rick-dos: alleen de i8 is ontiegelijk lelijk en die is prachtig

      Login om te reageren
  11. sirmustang zegt

    2 januari 2014 om 10:16

    Ze moeten dit ding maar snel uitbrengen… Elke keer als hij weer op een show te zien is, wordt hij weer een stukje lelijker gemaakt…

    Login om te reageren
  12. jasperjvr zegt

    2 januari 2014 om 10:43

    Super gave bak, vindt vooral de combinatie van de kleuren olijf groen en zwart mooi

    Snel uitbrengen

    Login om te reageren
  13. nibor zegt

    2 januari 2014 om 10:47

    Tegra 30 moet 3 zijn neem ik aan?

    Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      2 januari 2014 om 12:12

      @RRenault: Dacht ik ook, we zitten nog maar aan 4. Die Voorsprong door Techniek gaat anders wel zéér ver.

      Login om te reageren
  14. lexlfa zegt

    2 januari 2014 om 10:59

    Als er nog 200-300 kilo afgaat is het nog veel mooier!
    Niet dat 3,7 seconde naar de 100 langzaam is ofzo…

    Login om te reageren
  15. Pordon zegt

    2 januari 2014 om 11:27

    Dat deze auto maar voor altijd een concept mag blijven. Wat een gedrocht.

    Login om te reageren
  16. tysoquattro zegt

    2 januari 2014 om 11:33

    Echt een toppie deze, moest ik de lotto winnen, laat ik hem direct laten produceren en eentje aanschaffen ;) echt mooi ding exterieur als interieur ( een woord WOWW)

    Login om te reageren
  17. HZW zegt

    2 januari 2014 om 11:35

    De eerste “Audi quattro Concept” was mooier en compacter.
    Deze tweede is behoorlijk groter en zwaarder geworden.
    Er gaat ook nog een derde design versie komen die weer een ander uiterlijk zal hebben.

    Login om te reageren
  18. boomhauwer zegt

    2 januari 2014 om 12:55

    Precies een A3…

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    2 januari 2014 om 12:56

    Als de volgende A5 die richting uitgaat zit er tenminste wat karakter in dat ding, maar daar zullen we niet op moeten hopen denk ik.

    Ik vind het hoe dan ook nog altijd een droog ding voor een concept te zijn.

    Login om te reageren
  20. gallardogt zegt

    2 januari 2014 om 13:26

    Een grotere stap vooruit zou eerder zijn de 2.0L TFSI als ‘hulpmotor’ met 300pk en twéé electromotoren van elk 150pk. Lijkt mij meer spektakel en milieuvriendelijker.

    Login om te reageren
  21. HZW zegt

    2 januari 2014 om 14:26

    Deze Concept slaat helemaal nergens op, het ding weegt maar liefst 1750+ Kg.
    Ook de toepassing van een 560 pk 4.0 V8 TFSI heeft totaal geen toegevoegde waarde.
    Het had spectaculair kunnen zijn als ze de Audi Crosslane Coupe Concept 1.5 ltr TFSI 3-cilinder motor met 140 en 200 Nm er in gehangen hadden die de 2 electro motoren van stroom zou voorzien.
    Dan had hij waarschijnlijk ook een kilo-tje of 300 lichter gewogen.

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      2 januari 2014 om 15:13

      @HZW: Hé hallo, heb je mijn bijdrage ook hierboven niet gelezen,daar zeg ik ongeveer hetzelfde ;)
      Trouwens, het is volgens mij ‘dit concept’ ipv ‘deze concept’.

      Maar ik ben het wel met je eens dat de 1.5 ltr TFSI nog beter is als mijn 2.0 TFSI, je moet dit soort zaken voorzichtig brengen op autoblog ;)

      Login om te reageren
  22. ardonjr zegt

    2 januari 2014 om 14:34

    Hebben ze ook in de achterlichten.. http://www.youtube.com/watch?v=UCeJV8_BDPw
    Ben benieuwd hoe dat er dan van voren uitziet..
    Overigens heeft de BMW i8 dit ook als optie.. http://www.youtube.com/watch?v=YFo5T-yt6_0

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      2 januari 2014 om 14:37

      @ardonjr: En een demo setup van de BMW i8 Laserlight http://www.youtube.com/watch?v=h29SwJDXMBc

      Best gaaf eigenlijk. Ook hoe ze de veiligheid weten te garanderen van het feit dat lasers in je ogen eigenlijk niet echt goed voor je is..

      Login om te reageren
  23. schellekens006 zegt

    2 januari 2014 om 15:20

    Super gaaf..alleen weet nu al dat het weer onbetaalbaar gaat worden voor Nederland.

    Login om te reageren
  24. 9-jos-001 zegt

    2 januari 2014 om 19:16

    ik ruik een nieuwe TT

    Login om te reageren
  25. stamp zegt

    2 januari 2014 om 21:11

    Laser, ’t is toch wel echt iets uit het vorig millenium… of ben ik de enige die d’r een hoog ‘ d’r staat laser op, dus ’t is fantastisch ‘ gevoel bij krijgt. Snel: druk op REC en PLAY te gelijk, dan neem ik het op met mijn Cassette recorder! :-)

    But anyways: nog kleinere lampen zijn mogelijk, maar voorlopig zal Peugeot gewoon meer dan 20% van de buitenkant blijven bedekken met ‘ lampen ‘. (Moehahaha, insert lachband)

    Audi (en BMW en alle andere fabrikanten) zal wellicht kleine lichtbronnen kunnen maken zo, maar d’r zal altijd een compleet ‘ dagrijverlichtingsunitsysteem’ naast komen omdat de auto anders ‘ onzichtbaar’ blijft: Hoe kleiner de lichtbron, hoe minder goed deze voor het overige verkeer zichtbaar blijft. In theorie is elke vorm mogelijk, in de praktijk zien we nog steeds ‘ bakken van plastic waar ergens een klein lampje in zit verborgen ‘ .

    Zo, en nu ga ik lekker sentimenteel werken aan het koplamp-stelsysteem van een 928!

    Login om te reageren
  26. asfaltjunk zegt

    13 februari 2014 om 01:49

    ik vond die motorkap van de eerste concept juist wat hebben van de urquattro als ze die er op zetten dan heb ik geen kritiek op het exterieur en het interieur
    MAAR!!
    wel over de motor
    gooi die 2.5 liter 5 in lijn blokje er in van de RS3/TTRS
    desnoods een grotere turbo dat hij 400pk er uit krijg waar door die toch wat spannender maakt
    een 4.0 V8 van 560pk en dan zo elektro motor van 150pk en dan nog is 1850kg wegen kan beter dan een RS6 of 7 nemen kan je minste met 5 mensen in
    echt een mooie auto
    als er gewoon een 2.5 5 cilinder met 400pk er in hang en van eerst concept de motorkap er op zit en zelfde aandrijving heeft als de RS4,5,6,7 heeft meer overbrenging naar de achterwielen dan denk ik dat hier echt een super leuke nieuwe audi kan kommen !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North