Audi Sport Quattro Concept is sportieve stekkerkar

Auteur: , 117 Reacties

Plug-in hybride, dat is de Audi Sport Quattro Concept. Saai? Als je een gecombineerd vermogen van 700 pk saai kan vinden...

De Audi Sport Quattro Concept zou er in een geheel opgefrist jasje komen, dat wisten we al maar het uiteindelijk concept overtreft de hooggespannen verwachtingen. Na de schetsen van twee weken geleden hebben we nu de definitieve plaatjes en info van deze strak gelijnde coupé van Audi ontvangen. De Sport Quattro krijgt een plug-in hybride aandrijflijn met een gecombineerd systeemvermogen van 700 pk en 800 Nm uit een elektromotor en de bekende 4.0 liter V8 TFSI met Cylinder On Demand technologie die de helft van de cilinders uit kan schakelen als er niet meer vermogen nodig is. Daardoor haalt de Sport Quattro de 100 in 3,7 seconden maar ondertussen verbruikt hij niet meer dan 2,5 liter brandstof per 100 kilometer op papier. De elektromotor is geplaatst tussen de V8 en de versnellingsbak (achttraps Tiptronic) en levert 400 Nm en 148 pk. Deze motor kan de auto tot 50 kilometer ver brengen op alleen de vloeistof gekoelde lithium-ion accu. De bestuurder kan kiezen uit de EV (volledig elektrisch), Hybrid (efficiëntie) en Sport (optimale prestaties) modus. Een topsnelheid van 305 kilometer per uur is haalbaar.

Qua uiterlijk is het allemaal vertrouwd Audi: evolutie, geen revolutie. De Sport Quattro is grofweg gebaseerd op de concept van drie jaar geleden -die geïnspireerd was op de Ur Quattro– maar oogt een stuk productierijper. De overhang voor en achter is kort en geeft het geheel een gedrongen uiterlijk. De centerlock 21 inch wielen dragen daar overigens ook een beetje aan bij en zijn uitgerust met banden in de maat 285/30 R 21. Achter deze wielen vinden we carbon-keramische remschijven die de 1850 kilo wegende coupé veilig tot stilstand moeten brengen.

De Sport Quattro is uitgerust met Audi’s nieuwe Matrix LED lampen, het systeem wat we ook al kennen van de vernieuwde Audi A8. De single frame grille is ook weer iets vernieuwd en er zit een grote splitter onder de neus van CFRP, hetzelfde goedje is ook gebruikt voor de diffuser, motorkap, kofferdeksel en het dak. De deuren en spatborden zijn van aluminium. Audi logo’s zijn te vinden op de neus, bips, ventilatieopeningen achter de voorwielen en op de C-stijlen.

In het interieur zien we fraai gevormde sportkuipjes en we vinden er geen handgeschakelde zesbak meer maar een tiptronic exemplaar om de acht verschillende verzetten te kiezen. Via het stuurwiel kan je kiezen voor een aantal “virtual 3D displays” zoals Race, waarbij je een centraal geplaatste snelheidsmeter toerenteller, track info en een stopwatch in je dashboard te zien krijgt.

Krijg je het warm in de Sport Quattro dan kan je de airco aanpassen met speciale bedieningsmogelijkheden op de ventilatieopeningen, die afhankelijk van jouw input informatie van het infotainmentsysteem weergeven of informatie betreffende de temperatuur in de auto.



117 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Bam! Audi is back!
Ik ben geen Audifanaat, maar toen ik de afbeelding zag vond ik het meteen al een dikke bak. Deze zou nog wel met 180 benzine pk’s geleverd mogen worden.
@jack_abarth: Zodat je hem op elke hoek van de straat ziet staan en het kleautjesvolk er weer lekker overheen kan ‘kotsen’??

Nee, houd het maar lekker exclusief.
@2800cc: Want klootjesvolk geeft ook masaal 50K+ aan een auto uit ??? Nee jij geniet liever in je eentje van hele exclusieve kunst in een museum, dan dat de hele maatschappij er ‘gratis’ van kan genieten in het straatbeeld ? Sympathiek hoor !
@dawwg: Ik ben ook heel onsympathiek.., mag dat? ja dat mag!
@jack_abarth: eerlijk is eerlijk, van opzij een mooie auto! Alleen die sippe grill…stop daar eens mee.
@rufctr01: Gelukkig gaat die sippe grille straks deels verstopt achter zo’n ‘prachtige’ kentekenplaat
@jack_abarth: Ik vind de achterkant op een Aston lijken waar iemand per ongeluk een jaren 80 dak op heeft laten vallen. Het is naar mijn idee een beetje een onsamenhangend geheel.
Kijk! Dit is toch even een dikke bak. Niets meer aan doen. (op de kleur na)
@rijnooit: zilver wit of zwart zeker ?
@hoonigan247: Sowieso mooi, maar zo’n gouden kleur als bij een 350z zou hem ook wel mooi staan denk ik.
@rijnooit: gewoon is een keer een kleur die lekker fris is in plaat van die saaie wit zwart of zilvere kleuren. Zelf vind ik die kleur ook niet mooi maar wel 10000 keer beter dan die andere 3 kleuren
@hoonigan247: Suzuka Grey.. met de vier Audi ringen op de portieren..
@hoonigan247: die “is” achter het woord “gewoon” leest heel vervelend: “gewoon is…is wat?” Als ik een tip mag geven: typ maar gewoon “eens” in plaats van “is” als je “eens” bedoeld. Dat scheelt 3x lezen van je tekst.
Van mij mogen ze hier gewoon een 5 cilinder in leggen, dan maar half zoveel vermogen.
Dan is hij historisch ook correct en 350pk is ruim voldoende. Zonder accu’s is hij ook nog honderden kilo’s lichter.
@jrk68: Eens. 2.5T erin en graag onder de 1300kg.
Vorsprung durch Sonja Bakker.
@ab
In standje race staat de toerenteller in het midden, niet de snelheidsmeter.
@jrk68: oh ok. Want Audi zegt in haar persbericht “Choices include a Race mode with central speedometer” maar dat zal waarschijnlijk niet kloppen dan. Als jij het zegt. Ofzo.
@CasperH:
Op de foto staat anders duidelijk de toerenteller in het midden. OFZO.
@jrk68: en waar zie jij dan dat dat de “Race” modus is?
@CasperH: Audi.nl geeft jrk gelijk,

“Zo is er de Race-modus waarbij de toerenteller centraal komt te staan en waarbij functies als stopwatch en de ‘lap-timer’ onder handbereik komen”

http://www.audi.nl/nl/brand/nl/tools/news/pool/2013/09/verleden_en_heden.html

Wat natuurlijk ook veel logischer is.
@stirling: Bovendien is die stopwatch die je in Race modus krijgt ook op de foto te zien…
@stirling: het leek mij ook onlogisch, vandaar dat ik het Engelstalige persbericht zes keer heb gecheckt. Doorgaans is dat betrouwbaarder dan de Nederlandse vertaling. Ik ga de PR manager van Audi even om opheldering vragen voor jullie ;-)
@stirling: het Duitse pb zegt ook “Drehzalmesser” dus het lijkt erop dat er iemand ergens heeft zitten pitten bij het vertalen van het persbericht. Ik heb voor de zekerheid de vraag uitgezet naar Audi zelf maar ik ga nu ook uit van de toerenteller, excuus @jrk68 !
@CasperH:
Ik moet het zonder persbericht doen maar snelheid interesseert iemand op het circuit (de plek voor een racemodus) veel minder dan de toeren.
Mij lijkt het dus logisch dat in racemodus de toerenteller centraal wordt weergegeven.
Dat ze daar speciaal een foto van vrijgegeven hebben sterkte mij in deze visie.
Jammer dat je het zo oppakt trouwens.
@jrk68: nogmaals: excuus. Het lijkt erop dat ik ernaast zat inderdaad, gevoed door een foutief vertaalde Engelse versie van het persbericht (dat overigens gewoon online en openbaar te vinden is als je de foute tekst nog wil lezen ;) ).
@CasperH: Een stoere vent durft zijn excuus te maken, hulde daarvoor.
Meer van dit soort mensen op AB!
@jrk68: Wat is er precies “jammer” aan, excuus is toch vriendelijk.
@stirling:
Dat had ik geschreven voordat Casper zijn excuus aanbod en was gericht op zijn eerdere reacties.
@CasperH Excuus aanvaard.
De 2010 versie was mooier. Ik vermoed dat we hier een mooier dak en eleganter neusje op moeten denken om de nieuwe MQB TT te zien. De achterlichten staan bijvoorbeeld veel te schuin voor een echte retro quattro.
@mashell: volledig mee eens…
Lijkt wel erg veel op een Scirocco…
@bsxc2: idd, die indruk had ik ook. Wel de oude, niet de huidige.
@bsxc2: ja ook wel beetje corrado daklijn!
Tja, het is zoals mijn medereageerder al noemt een beetje een Audi variant op een Scirocco, een soort ingekorte A5 coupe hatchback. Dan heb ik dit soort vermogens toch liever verpakt in een vorm a la R8
@4x4wheels: Ja, deze moeten ze gewoon tussen de 200 & 350 pk geven en niet meer. Dan is hij ook al erg snel, dit vermogen is gewoon nutteloos.
@bsxc2: Een vijfcilinder zou stukken beter zijn… Minder zwaar en toch nog heel snel. Neem nou de TTRS, die heeft 340 pk (dat is al veel) en toch heel snel, is meer dan het dubbele dan niet een beetje veel?
@bsxc2: dan krijg je net als de GT86, een schaap in wolfskleren. Zelf heb ik 290 diesel pk’s en ik heb nou niet bepaald het idee een race-auto te rijden.

Deze quattro moet minimaal 350pk krijgen, om iig alle leasebakken voor te kunnen blijven. Ben je tevreden met minder, dan koop maar een TT of ga kijken bij de concurentie
@melkkoe: Een TTRS met 340 pk doet 0-100 in ongeveer 4,3 seconden… Dat is allesbehalve langzaam. Je hebt geen 700 pk nodig om echt hard te gaan. De pk/gewichtsverhouding moet goed zijn…
@autobart:
Amen.
Met al die lichte materialen zouden ze hem met een 5 cilinder onder de 1300kg moeten kunnen houden. Zo als hij nu is met V8 en de hybride meuk is dat zomaar 2 ton.
@autobart: nou.. Dan zal ik je moeten teleurstellen, want wat ab is vergeten is dat dit ding 1850kg weegt…
@lambo4all: 1850 kg? Asjemenou zeg, dat is wel serieus zwaar… Ze kunnen beter een lichte auto bouwen met Quattro en een vijfcilinder, die men moet laten denken aan de oer-Quattro…
@autobart: Volgens de boekjes ja, maar in werkelijkheid doet de S-tronic het standaard in 3,9. Na eenvoudige tuning: 3,4 :)
@Joerek: Dat weet ik, ik haalde enkel autoweek erbij om ‘harde’ getalletjes te krijgen… De TTRS is gewoon erg snel en ook zeer mooi!
@melkkoe: Moet je ook geen diesel gaan rijden. Wat voor auto is het trouwens: BMW?
@bsxc2: wat maakt het uit, een benzine-pk is gelijk aan een diesel-pk. Het liefst zou ik een EV rijden met >300pk maar die zijn onbetaalbaar. Benzine klinkt leuker dan diesel maar dan sponsor ik de werklozen, bijstandsmoeders en gratis-geld-trekkers in ons land nog meer dan ik nu al doe.
@melkkoe: Je moet niet zo zielig doen, iedereen moet belasting betalen over diensten en producten, wen er maar aan.
Daarentegen kunnen werklozen/bijstandsmoeders geen auto met 290 pk betalen, heb je toch nog een streepje voor.
@bsxc2: het komt lomp over. Maar in NL ben je gewoon de L*L als auto’s je hobby zijn. Ik had liever een hobby gehad zoals wandelen ofzo, kost je niets. wandelpaden, bankjes en snoeien wordt allemaal gratis voor je onderhouden/gedaan.
@melkkoe: Ik woon in België (ben gewoon Nederlander) en daar wordt je wegenbelasting berekend op CC’s. Bijv. een BMW M5 E39 rijden kost daar 2500,- euro p/j aan belasting!!!!
Dat gaat toch nergens meer over.
@bsxc2: dat is inderdaad erg veel. Zal belgie wel overspoeld worden met fiat 500 twinair en ford mondeo 1.0ecoboost.
@melkkoe: Er worden heel veel kleine spaardiesels verkocht in België inderdaad.
Bij een grotere Mercedes wordt dan ook vaak voor een 250 of 350 motor gekozen, omdat dat nog te betalen is.
Ook veel Porsches met de 3.0 TDI.
@melkkoe: in welk land is autorijden net zo goedkoop als wandelen dan? Dan ga ik daar heen
@bsxc2: Je moet je niet zo onder laten sneeuwen, de overheid komt met bezuiniging na bezuiniging en de benzineprijs neemt exponentieel toe. En geen haan die er naar kraait, niet luid ten minste.
Qua design, als je me verteld had dat dit een concept auto uit GTAV was, dan had ik je ook geloofd :p
Gooi hem er maar in, Aston Martin kontje?:P

Totaal geen Audi liefhebber, maar dit is niet gek!
Ziet er echt heel goed uit !!.
En hoe duur wordt ie?
@rb26dett: Te duur natuurlijk.
Zet hem maar hier maar neer voor de deur.
@dahlback: Als je even je adres doormailt naar Audi komen ze hem morgen vast wel afleveren…
Wordt een V8, elektro motor, en accus aan boord niet een beetje zwaar voor een relatief kleine auto?
@timmehh: 1850 kilo volgens het artikel
@potver7: in dit artikel kan ik het niet vinden, maar wel in de reactie,s.
Hele mooie Audi alhoewel het zij aanzicht mij toch een beetje aan een vw corrado denken…
@patvg: 2 x vind ik ook, corrado was ook een mooie auto in die tijd
@patvg: De appel vagt niet ver van de boom.
@patvg: Zou willen dat mijn Corrado in de tijd 700pk aan boord had, wat een prachtige bak is het!
@Corrado16v: Niet op de voorwielen neem ik aan?
Synchro 700 pk corrado zou wel echt gaaf zijn.
*doet ergens tussen
@CasperH: -edit: check!-
Prachtig natuurlijk! Maarrrrrr die van 2010 is in mijn ogen toch nog wel stukken mooier en zeker veel gaver. Deze mist precies een kleine spoiler.
Uhm, ja. Dit had net zo goed een 2018 Audi A3 coupé kunnen zijn (lijnen van de cabrio alleen dan met vast dak). Ik vind het uiterlijk echt zwaar teleurstellend, geef mij maar het concept.
@phaeton:
Psst, dit is een concept….
Hoe gaat ie heten? R4 ofzo
Mooi eerbetoon aan de legendarische Urquattro. Mooie oplossing trouwens om ipv een groot scherm in de middenconsole alle noodzakelijke informatie op een display achter het stuur te projecteren. Ziet er niet alleen veel strakker uit, maar is ook overzichtelijker, waardoor je je meer op het autorijden zelf kan richten en daar van kan genieten.
gedwongenleaser
Denk dat ik 1 van de weinige reaguurders ben die toch een beetje teleurgesteld is. Ik vond die vorige concept juist fantastisch wegens zijn cleanheid, nu hebben ze wat mij betreft allemaal onnodige lijntjes en vouwen toegevoegd (zijkant en motorkap) :(… Daarnaast vind ik een lomp blok + elektro helemaal niet bijpassen, hier moet gewoon een peppi 5 cilinder in!
@gedwongenleaser: Nee, ik ben het met je eens. Het concept was veel mooier. De vijfcilinder was veel beter. Dit is veel te zwaar en de prestaties zijn niet bizar te noemen. Het is geen vorsprung durch technik.
@gedwongenleaser:
Ik ben het helemaal met je eens, de concept zag er veel strakker uit.
Alsnog is het een dikke auto, ik kan niet wachten om hem in het echt te bewonderen
Waarom een V8?!
Maken ze een auto gebaseerd op de UR Quattro, leggen ze er een V8 in…
Ik vond dat ze goed bezig waren met de 5 cilinders de laatste tijd en dan doen ze dit.
Hang als het zo nodig is om hybride te gebruiken die 5 cilinder aan de hybride aandrijflijn.

Een concept uitbrengen met een dikke 5 cilinder en dan een V8 in het productiemodel leggen…
@yisuru: oh ja vergeten te vermelden. Ik vind het verder wel een dikke auto. Alleen jammer van de motor.
Lomp ding, vergeleken met de oude concept uit 2010. Maar toen zei Audi nog fok deze auto. Kijk dit nu…
@racenderechter: idd! Audi moet zich schamen voor dit stuk obesitas!
1850 kg? Gewoon een vette audi dus, niet een speeldingetje. Maar goed, 700pk krijgt hem wel van z’n plek, hopelijk is ie nog redelijk dynamisch.
Ga hem nou maar gewoon eens maken in plaats van het zoveelste concept. Zal nog wel even duren als ze niet meteen een productieversie aan het testen zijn.
TFSI plugin? dat is vragen om problemen. De TSFI zonder accu’s hebben al genoeg problemen.

Verder is het wel een mooie verschijning, een stuk minder saai dan de huidige productmodellen.
@premiumbmw: idd en een stuk minder saai dan de ‘facelift’ van de 5 serie..
@solmatje: Ik bedoel uiteraard de huidige productiemodellen van Audi. Ik snap niet waarom je BMW hier overigens bij haalt, die opereren namelijk in een hoger (Premium) segment.
@ premiumbmw: blablabla tfsi heeft weinig problemen in tegenstelling Bmw met diesels heeft. Je moet geen oude koeien uit de sloot gaan halen anders heb ik er nog zat van de ”premium” Bmw die laag opereert.
@premiumbmw: nee dat doen ze dus niet en dat weet jij net zo goed als ik. Puur een reactie om mensen te sarren.je wilt bewijs? Duurste BMW: € 222.000,- en duurste Audi: € 261.740,-. Verder nog vragen?…..
@kor1: er is een verschil tussen Premium zijn, en jezelf benoemen tot Premium. Als Lada zich benoemt als Premium, en de duurste auto 300.000 euro maakt, dan is het in jouw ogen dus Premium? Haha.

Een audi is slechts een opgewaardeerde volkswagen.
@premiumbmw: ik zal je 1x uitleggen wat premium inhoudt. Dat houdt in dat je in het duurdere en kwalitatief betere segment producten verkoopt. Met premiumproducten bedien je consumenten met een dikkere beurs. Zou Audi wellicht in die categorie kunnen vallen denk je? Ach je weet het zelf ook drommelsgoed hoe het zit, maar je houdt er nou 1x van om BMW op te hemelen en Audi af te kraken. Daar valt toch niet mee te praten.
@premiumbmw: Jij bedoeld zeker de TSI’s die problemen met de kettingen hadden. TFSI bestaat al sinds 2006 en die hebben amper problemen.

P.s. De nieuwe TSI’s hebben geen ketting meer, maar een distributie riem die 180.000km mee gaat.
Enne… bij BMW is het ookal bekend hoeveel problemen zij met die kettingen hebben…
@ot92: TSI en TFSI is allemaal hetzelfde. Dat audi er een ander naampje aan geeft maakt verder niet uit. Ze komen allemaal uit dezelfde VAG fabriek, en staan bekend om veel problemen.

En het gaat niet alleen om de ketting, er zijn veel meer problemen (turbo, injectoren, kop met een ontwerpfout, etc.). Lees de diverse VAG fora er maar op na, en je ziet veel splinternieuwe wagens met allerlei problemen.
De nieuwe GTI (7) is bijvoorbeeld nu al een probleemkindje (gare electronica), terwijl die maar net uit is. de A3 en Leon zullen deze problemen dus ook krijgen, aangezien het allemaal klonen van elkaar zijn met een ander logo erop.
@premiumbmw: Nee… het heette in 2006 bij Vw/Seat/Skoda ookal TFSI en het is pas TSI geworden (bij Vw, Seat en Skoda) toen er een ketting in kwam, ipv een d-riem.

Sow… jij weet wel heel erg veel zeg! Echter kom ik niks tegen op verschillende fora’s… Ik denk dat jij hier gewoon zwaar aan het lullen bent…
@ot92 en @premiumbmw: kunnen jullie aub hier verder gaan met je discussie:
http://www.autoblog.nl/eindelijk-vw-reageert-op-falende-tsi-motoren
Leuke auto voor op de zaak :)
Lijkt net een TT facelift
Bouwen bouwen bouwen
Schiet niet veel over van de 2.5L 5cil 355pk 1300kg -€100.000 quattro..

k*t hybrides 1830kg is gewoon belachelijk waar gaat dat heen.. rijplezier -1

http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/08/gaat-de-audi-quattro-concept-in-productie
Audi gaat BMW achterna…
Ik vond de concept met 5 cilinders velen malen mooier. En die woog tenminste niet zo achterlijk veel!
Dat ziet er erg mooi uit!
Mooi hoor, maar ik vind de vorige Sport Quattro concept (die witte met verticale sleuven in de voorbumper) toch net even wat mooier. Deze straalt we al meer rally uit dus wat dat betreft hebben ze wél vooruitgang geboekt!
Mooi van buiten maar veel te onnodig gecompliceerd van binnen. Vlak twee ton, voor een zgn. sportwagen…
Hou maar op. Hybride op zich is niet perse erg. Een V8 op zich is ook niet erg. Maar één van de twee in een auto die Sport Quattro heet is erg. Beide in een auto die Sport Quattro heet is gewoon heiligschennis.
Geweldig! Qua uiterlijk.. wel jammers dat Audi er een V8 in doet i.p.v. een vijfcilinder en ook nog eens een hybride aandrijflijn! De auto is daardoor veel te zwaar om even lekker wat bochtjes mee te pakken.. (ter vergelijking de originele Sport Quattro was ongeveer 1200 kilo, dus deze concept is ruim 1,5 keer zo zwaar!)
Ja, nee, ik weet niet,…
Niet echt een wagen die veel bij me losmaakt, zoals quasi elke audi.

Ooit was dat anders, de ur-quattro, RS2, S8 D2, A2 die werken nog wel op m’n systeem. Ik zal niet in de doelgroep vallen zeker.
Het ding wordt steeds lelijker zeg! Dat eerst concept was mooier! Het mooiste was gewoon geweest die 5 cilinder erin met flink pk’s en max 1500 kg aan gewicht.

Hier zie ik weinig begeerlijks in..
Best wel aardige auto.. Beetje Mustang achtig. zeker de achterkant.
Wauw dit is de mooiste auto ooit gemaakt bij Audi
Dit is nou de eerste keer dat ik de reaguurders hier hoor roepen om een kleinere motor met minder power :). Verder ben ik het natuurlijk roerend met jullie eens over de vijfcilinder. En Audi moet deze lijfspreuk ff niet vergeten: “To add speed, add lightness”
Wat een gedrocht!

Die voorkant bah…

Lelijk!
Duizend achthonderd en vijftig kilo. Voorsprong in obesitas!
Los van ’t feit dat er een V8 in zit (dat moet uiteraard een 5 cilinder zijn), ben ik ook minder fan van het design. Ik was een grote fan van de witte concept, die had iets lekker ruigs, deze ziet er (op foto in elk geval) uit als een veredelde A3.
Wow, bijna 2 ton aan gewicht. Dan vergaat het lachen je snel denk ik. En waarom een V8? Op de een of andere manier weet VW hun klassiekers niet in ere/op waarde te houden zoals bmw dat doet. Ik vind het model wel aardig, hoop dat we er kenmerken in andere modellen van zien.
Kijk, een mooi Europees alternatief voor een Amerikaanse Musclecar…
Lancia Delta ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).