Zelfontbranding wordt vervangen.
De Audi SQ7 en SQ8 waren in Nederland altijd alleen verkrijgbaar met een dieselmotor. Voor de S4, S6 en S7 geldt hetzelfde. Raar, want in bijvoorbeeld de VS zijn deze auto’s wel met een benzinemotor verkrijgbaar. In de VS werden de benzineversies (4.0 V8 TFSI met 507 pk en 770 Nm koppel) al begin dit jaar gepresenteerd. Audi gooit nu het roer om en lepelt deze benzinemotor ook in Nederland in de SQ7 en SQ8. De diesel wordt van de prijslijst geschrapt.
De benzinemotor vs dieselmotor
De V8 diesel had 435 pk en 900 Nm koppel in de vierliter TDI. De nieuwe V8 TFSI heeft dus meer vermogen en wint het ondanks het verschil in koppel van de diesel. In 4.0-4.1 seconde sprint het bakbeest naar de 100 kilometer per uur terwijl de diesel daar 4,8 seconde voor nodig had. De sprint stopt bij een snelheid van 250 km/u, de Audi SQ7 en SQ8 zijn beide begrensd. Het benzineblok heeft twee twinscroll turbo’s en maakt gebruik van cilinderuitschakeling. De V8 blijft een vierwielaandrijver gekoppeld aan een achttraps tiptronic. Het afremmen doet het tweetal met schijven van 40 centimeter en kenmerkende zwarte klauwen met S-logo. Leg je wat geld bij zijn keramische remmen met antraciet klauwen mogelijk.
Vierwielbesturing en adaptieve luchtvering
Kleine boodschappenkarretjes zijn de Audi SQ7 en de SQ8 allesbehalve. De draaicirkel is dan ook vele malen groter. Audi heeft het tweetal daarom voorzien van vierwielbesturing. Bij lagere snelheid draaien de achterwielen in tegengestelde richting om de draaicirkel kleiner te maken. Op hogere snelheid draait het systeem alle wielen in dezelfde richting voor hogere stabiliteit in de bochten.
De Audi SQ7 en SQ8 krijgen standaard ook adaptieve luchtvering. Hiermee kan het niveau geregeld worden en kan de auto afgesteld worden naar rijgedrag en wegdek. De SQ7 heeft twee reservoirs van tien liter om het systeem naar behoren te laten werken. De SQ7 staat standaard op 20 inch, de SQ8 op 21 inch. Wil je de SUV’s nog hoger op zijn poten staat er bij de SQ8 een velgenset van 23 inch in de optielijst.
Najaar
Het duurt nog even voordat Audi de V8 benzine in de SQ7 en SQ8 heeft gelepeld. In het najaar zullen de eerste leveringen zijn. Prijzen en andere specificaties laten ook nog even op zich wachten. Het is onbekend of Audi hetzelfde gaat doen met de S4, S6 en S7 die nog wel alleen een dieselmotor onder de kap hebben liggen.
Berend zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
E34M5Touring zegt
0-100km/h geloof ik meteen. Door de kortere overbrengingen is een diesel dan gewoon minder goed. Maar of je er 80/150km/h zoveel mee opschiet… Dan is 900Nm gewoon heerlijk.
dalmore zegt
Wauw dat is lelijk. Ongekend
Onehp zegt
Das jammer, die V8 diesel is niet zomaar ‘een diesel’ en past mijns inziens veel beter bij een SUV….
Dutchdriftking zegt
Jammer. Bij de S4 en S6 is de diesel een net niet gevalletje en is de benzine gewoon heel veel fijner. Bij een slagschip als een Q7 is een V8 diesel met drie turbo’s juist geniaal. Veel comfort, en op hoge snelheid naar de wintersport, zonder iedere 300km bij de pomp te staan…..
RutgerK zegt
Oei, wat heeft de RSQ8 extra te bieden. Die SQ7 zal ook rap richting RSQ8 waarden gebracht kunnen worden.
christian85 zegt
Ik zag er vandaag één met van die digitale spiegels, poehee dat ziet er aan de buitenkant dus echt niet uit
Ot92 zegt
@christian85 Dat is een E-Tron.
LaCotse zegt
Over 5-8 jaar op iedere auto… Veel beter in het donker (infrarood), bredere kijkhoeken instelbaar, zichtbaarheid in de regen, correcties bij dode hoek, koppelen van rem- en stuuracties bij bijna botsingen etc, nu nog eng en nieuw maar ook deze technologie vernieuwing stopt echt niet hoor.
stuko zegt
Misschien een domme vraag, maar waarom niet beide behouden? De ontwikkelkosten zijn al gemaakt en beide varianten is ongetwijfeld animo voor.. dont get it
Ot92 zegt
Wanneer volgt de rest? Desnoods leggen ze de 2.9 TFSI van de Rs4/5 in de S4 en S5 met minder vermogen en in de S6 en S7 met het zelfde aantal vermogen als een Rs4/5.
dare2think zegt
Wat maakt het uit dat er geen Diesel meer naar Nederland komt, als je de diesel wilt, dan is importeren toch prima mogelijk? Of gaat de RDW dan moeilijk doen?
mashell zegt
Niet de RDW (de wagen heeft gewoon een typegoedkeuring) maar jij zelf gaat moeilijk doen. Een wagen importeren is gewoon veel (papier) werk. Dat kost dus tijd en geld. Onderhoud is lastig want de dealer kent het model niet. En als je een garantie geval hebt dan wordt het helemaal ingewikkeld.
carmasterr zegt
De dealer kent het model dus wel, want de diesel werd gewoon bij hun verkocht.
87sandyd zegt
Audi komt er na 2 jaar achter dat diesels toch niet echt meer een ding zijn in Europa. Wist iedereen al behalve de hoge heren bij Audi. Overigens wel jammer mijns inziens
pignon zegt
‘t Zijn echt wilde jongens, daar bij Audi. Tegen meerprijs anthraciet remklauwen ipv zwart.
clubbtraxx zegt
Je vergeet de rest van de keramische remmerij te benoemen, beetje flauw dus.