• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi SQ7 en SQ8 in Nederland ook met benzinemotor

Auteur: britt, gepost 15 juli 2020 om 15:10 – 17 Reacties

Audi SQ7 en SQ8 in Nederland ook met benzinemotor

Zelfontbranding wordt vervangen.

De Audi SQ7 en SQ8 waren in Nederland altijd alleen verkrijgbaar met een dieselmotor. Voor de S4, S6 en S7 geldt hetzelfde. Raar, want in bijvoorbeeld de VS zijn deze auto’s wel met een benzinemotor verkrijgbaar. In de VS werden de benzineversies (4.0 V8 TFSI met 507 pk en 770 Nm koppel) al begin dit jaar gepresenteerd. Audi gooit nu het roer om en lepelt deze benzinemotor ook in Nederland in de SQ7 en SQ8. De diesel wordt van de prijslijst geschrapt.

De benzinemotor vs dieselmotor

De V8 diesel had 435 pk en 900 Nm koppel in de vierliter TDI. De nieuwe V8 TFSI heeft dus meer vermogen en wint het ondanks het verschil in koppel van de diesel. In 4.0-4.1 seconde sprint het bakbeest naar de 100 kilometer per uur terwijl de diesel daar 4,8 seconde voor nodig had. De sprint stopt bij een snelheid van 250 km/u, de Audi SQ7 en SQ8 zijn beide begrensd. Het benzineblok heeft twee twinscroll turbo’s en maakt gebruik van cilinderuitschakeling. De V8 blijft een vierwielaandrijver gekoppeld aan een achttraps tiptronic. Het afremmen doet het tweetal met schijven van 40 centimeter en kenmerkende zwarte klauwen met S-logo. Leg je wat geld bij zijn keramische remmen met antraciet klauwen mogelijk.

Audi SQ7 en SQ8

Vierwielbesturing en adaptieve luchtvering

Kleine boodschappenkarretjes zijn de Audi SQ7 en de SQ8 allesbehalve. De draaicirkel is dan ook vele malen groter. Audi heeft het tweetal daarom voorzien van vierwielbesturing. Bij lagere snelheid draaien de achterwielen in tegengestelde richting om de draaicirkel kleiner te maken. Op hogere snelheid draait het systeem alle wielen in dezelfde richting voor hogere stabiliteit in de bochten.

De Audi SQ7 en SQ8 krijgen standaard ook adaptieve luchtvering. Hiermee kan het niveau geregeld worden en kan de auto afgesteld worden naar rijgedrag en wegdek. De SQ7 heeft twee reservoirs van tien liter om het systeem naar behoren te laten werken. De SQ7 staat standaard op 20 inch, de SQ8 op 21 inch. Wil je de SUV’s nog hoger op zijn poten staat er bij de SQ8 een velgenset van 23 inch in de optielijst.

Audi SQ7 en SQ8

Najaar

Het duurt nog even voordat Audi de V8 benzine in de SQ7 en SQ8 heeft gelepeld. In het najaar zullen de eerste leveringen zijn. Prijzen en andere specificaties laten ook nog even op zich wachten. Het is onbekend of Audi hetzelfde gaat doen met de S4, S6 en S7 die nog wel alleen een dieselmotor onder de kap hebben liggen.

Ook interessant!

  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Audi SQ7 ABT met de juiste motor nu ook het juiste uiterlijk?
  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, sq7, sq8, SUV, V8

Vorig bericht: « MotoGP seizoen begint eindelijk!
Volgend bericht: G-Klasse modelupdate: meer standaard »

Lees Interacties

Reacties

  1. Berend zegt

    15 juli 2020 om 15:33

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    15 juli 2020 om 15:42

    0-100km/h geloof ik meteen. Door de kortere overbrengingen is een diesel dan gewoon minder goed. Maar of je er 80/150km/h zoveel mee opschiet… Dan is 900Nm gewoon heerlijk.

    Login om te reageren
  3. dalmore zegt

    15 juli 2020 om 16:38

    Wauw dat is lelijk. Ongekend

    Login om te reageren
  4. Onehp zegt

    15 juli 2020 om 16:53

    Das jammer, die V8 diesel is niet zomaar ‘een diesel’ en past mijns inziens veel beter bij een SUV….

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    15 juli 2020 om 16:58

    Jammer. Bij de S4 en S6 is de diesel een net niet gevalletje en is de benzine gewoon heel veel fijner. Bij een slagschip als een Q7 is een V8 diesel met drie turbo’s juist geniaal. Veel comfort, en op hoge snelheid naar de wintersport, zonder iedere 300km bij de pomp te staan…..

    Login om te reageren
  6. RutgerK zegt

    15 juli 2020 om 17:10

    Oei, wat heeft de RSQ8 extra te bieden. Die SQ7 zal ook rap richting RSQ8 waarden gebracht kunnen worden.

    Login om te reageren
  7. christian85 zegt

    15 juli 2020 om 17:44

    Ik zag er vandaag één met van die digitale spiegels, poehee dat ziet er aan de buitenkant dus echt niet uit

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      15 juli 2020 om 17:57

      @christian85 Dat is een E-Tron.

      Login om te reageren
    • LaCotse zegt

      16 juli 2020 om 10:39

      Over 5-8 jaar op iedere auto… Veel beter in het donker (infrarood), bredere kijkhoeken instelbaar, zichtbaarheid in de regen, correcties bij dode hoek, koppelen van rem- en stuuracties bij bijna botsingen etc, nu nog eng en nieuw maar ook deze technologie vernieuwing stopt echt niet hoor.

      Login om te reageren
  8. stuko zegt

    15 juli 2020 om 17:57

    Misschien een domme vraag, maar waarom niet beide behouden? De ontwikkelkosten zijn al gemaakt en beide varianten is ongetwijfeld animo voor.. dont get it

    Login om te reageren
  9. Ot92 zegt

    15 juli 2020 om 18:00

    Wanneer volgt de rest? Desnoods leggen ze de 2.9 TFSI van de Rs4/5 in de S4 en S5 met minder vermogen en in de S6 en S7 met het zelfde aantal vermogen als een Rs4/5.

    Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    15 juli 2020 om 18:27

    Wat maakt het uit dat er geen Diesel meer naar Nederland komt, als je de diesel wilt, dan is importeren toch prima mogelijk? Of gaat de RDW dan moeilijk doen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 juli 2020 om 19:28

      Niet de RDW (de wagen heeft gewoon een typegoedkeuring) maar jij zelf gaat moeilijk doen. Een wagen importeren is gewoon veel (papier) werk. Dat kost dus tijd en geld. Onderhoud is lastig want de dealer kent het model niet. En als je een garantie geval hebt dan wordt het helemaal ingewikkeld.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        16 juli 2020 om 11:08

        De dealer kent het model dus wel, want de diesel werd gewoon bij hun verkocht.

        Login om te reageren
  11. 87sandyd zegt

    15 juli 2020 om 18:45

    Audi komt er na 2 jaar achter dat diesels toch niet echt meer een ding zijn in Europa. Wist iedereen al behalve de hoge heren bij Audi. Overigens wel jammer mijns inziens

    Login om te reageren
  12. pignon zegt

    15 juli 2020 om 19:59

    ‘t Zijn echt wilde jongens, daar bij Audi. Tegen meerprijs anthraciet remklauwen ipv zwart.

    Login om te reageren
    • clubbtraxx zegt

      15 juli 2020 om 22:16

      Je vergeet de rest van de keramische remmerij te benoemen, beetje flauw dus.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North