• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi stopt straks met V10 motoren

Auteur: Wouter, gepost 23 september 2009 om 18:39 – 63 Reacties

Audi RS6 logo


Nu kunnen we nog genieten van die 10 kleine kabouters die zich onder de motorkap van de S6, RS6 en S8 roeren.

Dat kan straks zo maar over zijn. Het milieu vereist dat alle motoren zuiniger worden. De V10 is gebaseerd op een blok afkomstig van dochtermerk Lamborghini en zou eigenlijk te complex, zwaar en dorstig zijn voor toekomstige toepassingen. De V10 gebruikt Audi in diverse gedaanten: in de S6 is de motorinhoud 5,2 liter en het vermogen 435 pk. De RS6 heeft een kleiner blok (5.0 liter), maar wel twee turbo’s en dus is er 580 pk beschikbaar. Straks is het V10 feestje mogelijk voorbij en zal Audi een V8 motor gaan gebruiken. Volgens Autobild zal het ook weer een geblazen blok worden die in de sterkste variant ongeveer 550 pk en 700 nm zal leveren.

Net als bij de S5 Cabriolet en S4 gaan er dus een paar cilinders af en worden superchargers of turbo’s toegevoegd. Hoewel deze trend van downsizing niet bij iedereen op enthousiasme kan rekenen, worden de auto’s wel lichter, zuiniger en ook nog wat sneller. Eigenlijk mag je daar niet over klagen of wel? Overigens speelt ook bij concurrent BMW dezelfde overweging voor de volgende generatie M5.

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Audi RS6 Woody
    Audi RS6 Woody stationwagon is pure hommage
  • YES! Er komt een elektrische Audi RS6
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, R8, rs6, s6, s8, V10

Vorig bericht: « Vrijdag congres met auto-ontwerpers in Delft
Volgend bericht: Topman autobedrijf gelyncht door boze arbeiders »

Lees Interacties

Reacties

  1. JDM__Wotevajjjj zegt

    23 september 2009 om 18:41

    na spa nog meer slecht nieuws dus.. plz laat de volgende post zijn over een boom die op een hippie is gevallen

    Login om te reageren
    • vla zegt

      23 september 2009 om 18:42

      @JDM__Wotevajjjj:
      *Kapt boom om*

      Login om te reageren
  2. vla zegt

    23 september 2009 om 18:42

    Want we weten allemaal dat als je een miniem gehalte van die 10% van totale uitstoot waarvoor auto’s verantwoordelijk zijn, afdoet, de wereld niet zal vergaan! Gebeurt dat wel, dan is het alsnog jouw schuld omdat je geen Audi of Prius of whatever kocht. Nadruk op het laaste woord.

    Login om te reageren
  3. MattCurlew zegt

    23 september 2009 om 18:45

    Ach zo’n V8 zal vast ook lekker klinken..

    Login om te reageren
  4. technopatat zegt

    23 september 2009 om 18:47

    inderdaad, wist je trouwens dat in Italië (enige land waar de studie was) de totale uitstoot van co2 van voertuigen komt van Moto’s en andere tweewielers! die dingen staan gewoon practisch vrij van regelgeving hier in belgie en draaien rond de 10.000 revvs, geen wonder dat ze uitstoten… zelfde voor cammionnetten (ween het an woord ff niet :p), ook weinig regels, als ze in de ene categorie regels invoeren, moeten ze dat bij alle categorieën evenredig doen vind ik!

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      23 september 2009 om 19:04

      @technopatat: hier in NL komt alle rook uit de schoorstenen van open haarden en houtkachels, die zijn gek genoeg vooral populair bij het groene gepeupel ;-)

      Login om te reageren
  5. rebbels zegt

    23 september 2009 om 18:49

    Je mist wel het geluid van een huilende V10..
    Het is een echte liefhebbersauto maar zal straks dus wel een collectors item gaan worden.

    Login om te reageren
  6. Timmie zegt

    23 september 2009 om 18:51

    Man, je vergeet de R8! (heeft ook een V10 hoor…)

    Login om te reageren
  7. Oul@ zegt

    23 september 2009 om 18:53

    @vla en JDM_Wotavajjjj:
    dat bericht zal niet het nieuwe zijn aangezien dit autoblog is.

    Misschien is het zo beter. Rijdende boom in een RS6 rijdt een hippie aan.

    Login om te reageren
  8. RDNS zegt

    23 september 2009 om 18:54

    We vergeten de R8 idd…

    Login om te reageren
  9. Ricosuave zegt

    23 september 2009 om 18:55

    Wel jammer.. een V10 onder je kap is wel sexy :)

    Login om te reageren
  10. mikkeeey zegt

    23 september 2009 om 18:57

    egt jammer van de R8

    Login om te reageren
  11. matthisl zegt

    23 september 2009 om 19:02

    echt jammer van je g

    Login om te reageren
  12. MattCurlew zegt

    23 september 2009 om 19:14

    Eén van mijn favo auto’s ever; vorige S8.. met W8 350pk en niet veel slomer dan de huidige V10 met 450pk…

    Gooi maar voor de deur..!

    Login om te reageren
    • rider zegt

      24 september 2009 om 08:12

      @MattCurlew: heeft geen W8 maar een V8!!

      Login om te reageren
  13. mikkeeey zegt

    23 september 2009 om 19:25

    blijft de v10 wel ik de R8 liggen???

    Login om te reageren
  14. Tommy2 zegt

    23 september 2009 om 19:29

    In de nieuwe S8 komt nog een 5 litr V10 TFSI te liggen afkomstig van de RS6, gelukkig, maar dat zal de laatste wel zijn. Nieuwe S6 krijgt een geladen dacht ik zo V8, wel sterker!

    Maar laten we eerlijk zijn, de auto-industrie is momenteel op zijn hoogtepunt qua dikke motoren, het gaat nu alleen nog maar bergafwaarts…

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    23 september 2009 om 19:31

    Niets mis met een V8 hoor. Sterker nog, het geluid van een V8 vind ik mooier dan dat van een V10. Ik hoef dat gejank niet, liever lomp gebrul. Maar goed, de Duitsers zullen het wel weer voor elkaar krijgen het geluid veel te beschaafd te laten klinken.

    Login om te reageren
  16. liljeezy zegt

    23 september 2009 om 19:32

    Misschien gaat het alleen om de S en RS modellen? daarom is waarschijnlijk de R8 niet in het bericht vermeld, hoewel het wel in de tags staat..

    Login om te reageren
  17. CarWasher zegt

    23 september 2009 om 19:46

    waarschijnlijk zullen ze de R8 ook proberen op de markt te brengen met een kleinere motor met dezelfde kracht

    zou een goede stap zijn voor de milieuhippies, maar toch jammer.. hopelijk kan het nog ff wachten

    Login om te reageren
  18. integralechubasco zegt

    23 september 2009 om 20:06

    auto’s zijn enorm groot en motoren enorm klein bij de gemiddelde audiwagenpark. Neem bijvoorbeeld zo’n audi A5 1.8T coupe. je ziet ze bij bosjes…
    van die figuren die verlangen naar een maserati maar in het leasekeurslijf gedwongen toch maar voor een voorwielaangedreven schijncoupe gaan. en dan hebben ze ook nog een eender, enorme plastic grille en hol geluid… bleeeh.

    Login om te reageren
  19. lamdi zegt

    23 september 2009 om 20:10

    spijtig.. :(
    was altijd JUIST opgewonden een S8, S6 of RS6 te zien vanwegen dat heerlijke gallardo V10 blok..

    denk ook dat dat voor sommige kopers een overweging is geweest..

    hopenlijk is dit niet een voorbode voor dochtermerk lamborghini, waar de V10 blokken van afkomstig waren.
    is daar toevallig nieuws over?

    anders krijgen we nog zon vreselijke hoogtoerige V8 in een hypercar.. dat kan toch gewoon niet..

    gr. japp

    Login om te reageren
  20. jzaero zegt

    23 september 2009 om 20:12

    Inderdaad, waar is de R8 V10?

    Login om te reageren
  21. Alwood zegt

    23 september 2009 om 20:16

    vind de C5 RS6 ook wel leuker dan de C6 RS6, dus doe maar :-) V8 is prima.

    Zo mag BMW eigenlijk ook wel weer zesinlijn of een V8 in haar nieuwe M5 stoppen :D

    Login om te reageren
  22. CS zegt

    23 september 2009 om 20:26

    “De V10 is gebaseerd op een blok afkomstig van dochtermerk Lamborghini”

    Dat is vrije aparte omschrijving van de herkomst van de V10. De V10’s hebben dezelfde architectuur als de V8-en die Audi al jaren in productie heeft.

    De Lamborghini V12 heeft wel Italiaanse roots.

    Login om te reageren
  23. Henk zegt

    23 september 2009 om 20:28

    daar gaat audi

    Login om te reageren
  24. Windhoos zegt

    23 september 2009 om 20:32

    @Wouter,

    “Hoewel deze trend van downsizing niet bij iedereen op enthousiasme kan rekenen, worden de auto’s wel lichter, zuiniger en ook nog een sneller.”

    Jij hebt hem helemaal door, zolang het de prestaties niet beinvloed dan is er mijn inziens helemaal niets aan de hand……

    Login om te reageren
  25. Spuit11 zegt

    23 september 2009 om 20:39

    En terecht. Er is een sterk vermoeden dat dit bijdraagt aan het milieu dus waarom niet? Een V8 kan beter klinken dan een V10. De reacties dat dit minimaal bijdraagt aan een beter milieu en dat het daarom niet zou moeten slaat natuurlijk nergens op want je moet ergens beginnen he…

    Leve de nostalgie maar je wilt toch vooruitgang? Wat als we door waren blijven borduren op motorinhoud dan zouden we nu met een 25 liter blok rond moeten rijden?

    Login om te reageren
  26. Mr. V8 zegt

    23 september 2009 om 20:39

    Maar behoud Lamborghini wel de V10?! Dat is veel belangrijker lijkt me…

    Login om te reageren
  27. Goof zegt

    23 september 2009 om 20:41

    zouden jullie die rijtest op istore kunne zette als podcast?
    dat zou egt geweldig zijn!

    Login om te reageren
  28. Pixed zegt

    23 september 2009 om 20:43

    Tja, op zoek dus naar een alternatief voor de V10 zeker.
    W12 en W16 dan maar :-)

    Login om te reageren
  29. northspotting zegt

    23 september 2009 om 20:46

    Ja en Lamborghini is ook nog eens van Audi (of VW, zo je wilt..) dus dat zou een beetje doorzichtige manier zijn om een V10 in je gamma te houden :P Dan kunnen ze voor de S8 en S en/of RS6 ook wel zeggen dat die V10 is afgeleid van de V10 van Lamborghini. Lekker makkelijk, want dan hoeven we ons ook geen zorgen te maken! Nee ik denk dat de opvolger van de R8 dan eventueel een V8 met turbo en kompressor krijgt of met 2 turbo’s…

    Login om te reageren
  30. RickB zegt

    23 september 2009 om 20:46

    Of natuurlijk de V10 van lambo en dan twin-turbo.
    Nou, dat wil wel!

    Login om te reageren
    • AriM6 zegt

      23 september 2009 om 21:14

      @RickB:
      Wat ligt er ook alweer in die RS6 ?
      Ooh ja een twin-turbo V10 van Lambo ..
      Dus dat ze een V10 bij lambo moeten halen lijkt me niet echt een optie ..

      Login om te reageren
  31. Benz.. zegt

    23 september 2009 om 20:48

    Zolang de prestaties, het geluid en de beleving er niet onder zal leiden, is er nog hoop.. :)

    Login om te reageren
  32. Cantago zegt

    23 september 2009 om 21:46

    Zou wel zonde zijn… Want hoe gruwelijk is die V10!

    Login om te reageren
  33. six-trey zegt

    23 september 2009 om 21:50

    voledig off topic maar 5.2L en 435PK is zooo indrukwekkend niet hoor mijn 46 jaar oude Chevy haalt ook 400pk uit 5.3L dus al die USA bashers die klagen over de slechte pk/liter verhouding zijn wrong :twisted:

    Login om te reageren
    • Prof. Dr. Vliegwiel zegt

      23 september 2009 om 22:35

      @six-trey:

      Wat is het koppel van jouw 46 jaar oude Chevy?

      Login om te reageren
  34. Huub zegt

    23 september 2009 om 22:47

    @six-trey

    Jup, en Audi haalt ook 560pk uit datzelfde blok. Kwestie van markt positionering.

    Login om te reageren
  35. tibor zegt

    23 september 2009 om 22:55

    @JDM__Wotevajjjj en vla

    duuwt hippie onder de vallende boom van vla

    Login om te reageren
  36. vla zegt

    23 september 2009 om 23:05

    *Audi RS6 van oul@ nemen doet*

    *Hippie van tibor één van zijn spliffs geven doet en zegt om te blijven staan naast eikenboom*

    *Zet koffer open van RS6, hangt kettingzaag aan vast en rijdt achteruit.*

    *Legt alles vast op beeld en doet mailtje sturen naar [email protected].*

    Login om te reageren
  37. six-trey zegt

    23 september 2009 om 23:13

    @Prof. Dr. Vliegwiel
    heb de stats van de dynamo test er eens bijgenomen 413PK en 471 lb-ft torque en daarbij wil ik nog eens toevoegen dat de audi waarschijnlijk directe injectie heeft en de lucht benziene toever waarschijnlijk met de computer zo perfect mogelijk is geregeld terwijl mijn chevy met een edelbroch carb zit die ik met een schroevendraaier heb geregeld :P

    @Huub
    een turbo ofzo plaatsen kan ik ook hoor ;)

    Login om te reageren
  38. bmw x1=wrak zegt

    23 september 2009 om 23:19

    @matt curlew: dat was een 4.2 V 8 en geen W. lijkt me ook leuke wagen 2e hands niet eens zo duur

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      23 september 2009 om 23:28

      @bmw x1=wrak: ok thanks. Dan heeft Carbase het verkeerd..

      Login om te reageren
  39. GTR zegt

    23 september 2009 om 23:29

    Erg jammer om te horen! Ik ben helemaal weg van die V10 motoren! Zo lekker. En de RS6 ook, hoe hard dat ding kan trekken. En dat ook door zijn V10-hart. Zou jammer vinden als een V8 de vervanger word van de V10. Hoeveel kracht het ook mag hebben. Het idee dat zo’n dikke S6 t/m R8 zo’n enorme V10 onder de kap heeft is gewoon een lekker idee! Ik vind het eenmaal bij Audi horen nu. Het zijn meesterlijke motoren!

    Login om te reageren
  40. mashell zegt

    23 september 2009 om 23:53

    De tijd van big blocks is gelukkig voorbij. Ik heb het eigenlijk altijd jammer dat een merk dat “voorsprong door techniek” als slogan heeft zich tot die absurde ouderwetse grote motoren heeft verlaagd. Kleine motoren met turbo’s passen veel beter bij Audi.

    Login om te reageren
  41. Ferdinand1 zegt

    24 september 2009 om 00:07

    En de W12 dan in de A8. Die mag dan wel zeker! En die is nog even snel als de S8 ook… Maar de V10 reeks klinkt zo lekker! Gewoon jammer als dat verdwijnt.

    Login om te reageren
  42. micheloo0 zegt

    24 september 2009 om 08:22

    Man dit kan je toch niet serieus nemen he :( godverdomme man .

    Login om te reageren
  43. sjorsx87 zegt

    24 september 2009 om 08:40

    Is het niet gewoon dat de leaserijders minder bijtelling wil en milieuvriendelijke auto’s daarom beter verkopen en “gewone” consumenten geen slurptaks willen betalen en daarom eerder voor een goedkopere en efficientere auto(lees:motor) koopt? Ipv. “Het milieu vereist dat alle motoren zuiniger worden.” Het grootste geneuzel over heel die eco-hype gaat elke fabrikant gewoon in mee omdat ze daardoor in de toekomst meer auto’s kunnen verkopen. En mensen de grootverbruikers steeds meer laten staan omdat ze te duur zijn.

    Login om te reageren
  44. Treff zegt

    24 september 2009 om 09:16

    daar gaan de eerste snelle wagens!! Heel jammer dit allemaal, gaan de hippies dan toch winnen?

    Login om te reageren
  45. Bob zegt

    24 september 2009 om 09:20

    @ sjorsx87

    Alsof in elke straat een V10 staat…

    Login om te reageren
    • sjorsx87 zegt

      24 september 2009 om 17:53

      @Bob: Ik doelde eigenlijk op die uitspraak dat die niet klopt, correct me if I am wrong…

      Login om te reageren
  46. DenE zegt

    24 september 2009 om 10:12

    :evil: BOEHOE !!!!! :evil:
    De Groene-terroristen hebben weer een slachtoffer gemaakt :( Wanneer gaat Barak Obama DIE gasten eens aanpakken ?
    Wat een eeuwige zonde voor de auto-industrie

    Login om te reageren
  47. Sorcerer zegt

    24 september 2009 om 12:32

    Ach, een V8 klinkt vaak ook lekker… En ik neem aan dat ze het wel in de R8 V10 en dat soort auto’s gaan gebruiken.

    Verder klinkt deze V10 vooral in Lambo’s mooi… in Audi’s toch een stuk minder spectaculair (hoewel ook niet slecht). En het is toch wel érg handig dat je een stuk meer kilometers op een tank kan rijden (bij de geblazen V6 vs atmosferische V8 scheelt het bijna 2L/100km!!!)

    Conclusie: dit soort blokken blijft waarschijnlijk wel, maar dan echt alleen in de pure liefhebbersauto’s. Zou me ook niks verbazen als ze het bijv. alleen nog in de S8 en R8 leveren; echt alleen in de top-topmodellen dus.

    Maargoed, we zullen zien hoe ver dit nog doorschiet. Zuinig is belangrijk, maar de échte liefhebber (vaak helaas toch wel een beetje uitzondering bij sloepen als de A8 W12 enzo) moet toch nog een speeltje kunnen krijgen lijkt me :)

    Login om te reageren
  48. Huub zegt

    24 september 2009 om 13:46

    @six-trey

    Ik doelde op de atmosferische V10 uit de Gallardo. Dan is Chevrolet er overigens ook nie op vooruit gegaan gezien de 6.0 uit de Corvette die cijfers van jouw niet haalt.

    Volgens mij is jouw blok ook niet standaard, gezien de chevy 427 uit die tijd nog niet eens de 400pk haalde.

    Login om te reageren
  49. Vinny_93 zegt

    24 september 2009 om 14:24

    Dan maar een Porsche Carrera GT laten maken…

    Login om te reageren
  50. F355GTB zegt

    24 september 2009 om 19:25

    Jammer van het V10-geluid…
    Sowieso jammer dat ze ook dit soort auto’s aan gaan pakken… Alsof hun aandeel in de CO2-uitstoot merkbaar is…

    Login om te reageren
  51. six-trey zegt

    24 september 2009 om 19:44

    @Huub
    niet standaard ook niet echt getuned gereviseerd dus uitgeboord en nieuwe nokkenas carburator en uitlaat enz en daar heb ik “preformance” onderdelen voor gebruikt van Hooker & Edelbroch gewoon om dat die goedkoper zijn dan GM onderdelen en meer PK en lager verbruik geven

    Login om te reageren
  52. Tommy2 zegt

    24 september 2009 om 20:26

    Die biturbo V10 blijft er iig nog jaren in (S8 etc) De atmosferische V10 zullen we alleen nog in de R8 blijven zien denk ik zo… :D Kortom: het zal zo vaart niet lopen met Audi’s tiencilinder.

    Login om te reageren
  53. defenderG4 zegt

    24 september 2009 om 21:53

    wie zegt dat ik heb met iemand gesproken die een audi garage heeft en de V10 blijft nog voor heel lang want de R8 spider is enkel met V10 verkrijgbaar !!!!!!

    Login om te reageren
  54. Windhoos zegt

    25 september 2009 om 06:28

    @Tommy2,

    “Die BITURBO V10 blijft er iig nog jaren in (S8 etc)”
    Heb ik soms iets gemist?……

    Login om te reageren
  55. Tommy2 zegt

    27 september 2009 om 22:07

    @Windhoos: Naar mijn weten krijgen we een Audi S8 5.0 TFSI quattro die rond de 600 pk zal blijven steken ja… XD

    Lijkt me ook de meest logische zet, van een atmosferische V10 naar een iets kleinere maar krachtigere geblazen V10.

    Login om te reageren
  56. Sekkiestyle zegt

    23 oktober 2010 om 12:34

    Ik zelf ben Audi fan, dat is eigenlijk gekomen door de komst van de RS6 C5. Ik zag de test rit op http://www.autoweek.nl en was meteen weg van deze bak. Gisteren terug gekomen van Neckersalum en daar 25 RS6’n gezien. Natuurlijk ook de super elegante A7, A8, A5 SPORTBACK

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North