• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Australische superstation: Holden ClubSport R8 Tourer

Auteur: RubenBaeten, gepost 3 september 2008 om 10:23 – 32 Reacties

Holden ClubSport R8 Tourer

HSV (Holden Special Vehicles), de AMG van de Australische GM-tak, heeft aan een snelle gezinssloper zitten werken. Het is dan wel geen RS6, maar voor een kloeke station met een potente V8 en achterwielaandrijving mag je ons altijd wakker maken.

De techniek van deze vijfdeurs R8 [sic] mag je niet onbekend voorkomen; die vonden we namelijk al in de Pontiac G8 GXP en de Vauxhall VXR8. Het betreft de 6.2 LS3 V8 uit de Corvette die hier zo’n 430 pk en 550 Nm levert. Je kunt zelf tandwielroeren met een zesbak, of de taak uit handen geven aan een automaat met evenveel verzetten. Verder kun je kiezen voor een vollederen interieur en 20″ wielen.

De ClubSport R8 Tourer verschijnt slechts 120 keer op de Australische wegen, maar de kans bestaat dat de auto zijn sedanbroertje achterna gaat en als Vauxhall de oversteek naar Groot-Brittannië maakt. Over een (linksgestuurde) Pontiac-versie is nog niets bekend. (via motorauthority)

Holden ClubSport R8 Tourer

Ook interessant!

  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Maakt een zeer gave versie van de Audi R8 een return?
  • Nieuwe Audi R8 wordt een volledig elektrische supercar!
    Nieuwe Audi R8 wordt een volledig elektrische supercar!

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

GM

Vorig bericht: « Komt er een Ferrari 430 Scuderia Spider?
Volgend bericht: Ben jij klaar voor de VW New New Beetle? »

Lees Interacties

Reacties

  1. HJ Hop zegt

    3 september 2008 om 10:31

    Vette bak. Hoewel hij natuurlijk wel de helft moet koste ten opzichte van bijvoorbeel een audi s6.

    Login om te reageren
  2. Jesper zegt

    3 september 2008 om 10:33

    Ziet er behoorlijk agressief uit zeg :D
    Toch jammer dat je met 430pk nog altijd plaats moet maken voor de M5 Touring, de E63 AMG, en bovenal de RS6, die in een andere league zit…
    Gelukkig heeft de Saab Aero die naast je parkeerd bij t stoplicht geen kans :D

    Login om te reageren
  3. Emmer Inc zegt

    3 september 2008 om 10:38

    Hij ziet er zelfs wat Saab-achtig uit op de eerste foto! Ivm de vergelijking met M5, E63 AMG en dergelijke: deze kost uiteraard ook een pak minder, dus dat rechtvaardigt het (ontbrekende) vermogen denk ik wel. Hoewel dat blok uiteraard veel meer eruit kan persen, zie maar naar de Z06.

    Login om te reageren
  4. HJ Hop zegt

    3 september 2008 om 10:47

    qua PK’s moet je hem niet met een M5, E63AMG of natuurlijk een RS6 vergelijken. Meer met een audi s6 of een chrysler 300c srt 8 die wel qua PK’s op hetzelfde niveau zitten.

    Hoewel op afwerkings niveau je zowieso geen auto’s van het GM concern met de Duitsers kan vergelijken.

    Best vergelijking dus met de 300c srt 8 ofzo

    Login om te reageren
  5. DockVenom zegt

    3 september 2008 om 10:48

    leuk om je kinderen mee naar school te brengen, kun je daarna lekker potje stevig gassen naar huis. leuke auto

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    3 september 2008 om 10:48

    Waarom zijn er niet meer merken die een leuke uitvoering maken met het onderstel van/voor zo’n kanon en dan ook echt leuk om mee te sturen maar dan met 300 of 350 pk of zo? Die pk’s gebruik je niet veel maar van de grip en de balans van de auto kun je dan wel veel genieten. Een auto met 250pk per ton kan best leuk zijn ook op het circuit en het kan niet zo moeilijk of duur zijn om van zo’n kanon een lichtere en minder sterke uitvoering te maken. Een m5 light of een diet e63amg (de e36 amg of zo) of een rs6 min met de 3.6 v6 met turbo en het onderstel op het niveau van deze… En misschien zelfs ook wel alle toeters en bellen allen minder gezicht en een minder extreme motor..

    Login om te reageren
  7. HJ Hop zegt

    3 september 2008 om 10:48

    Emmer Inc schrijft,

    3 September 2008 om 10:38
    Hij ziet er zelfs wat Saab-achtig uit op de eerste foto! Ivm de vergelijking met M5, E63 AMG en dergelijke: deze kost uiteraard ook een pak minder, dus dat rechtvaardigt het (ontbrekende) vermogen denk ik wel. Hoewel dat blok uiteraard veel meer eruit kan persen, zie maar naar de Z06.

    In de Z06 zit een 7 liter v8 hoor en geen 6.2 liter. Kijk ff of de feiten kloppen voor dat je wat zegt.

    Login om te reageren
  8. markieanta zegt

    3 september 2008 om 10:55

    Het betreft de 6.2 LS3 V8 uit de Corvette die hier zo’n 430 pk en 550 Nm levert

    U zei, meneer Hop?

    Login om te reageren
  9. MrJones zegt

    3 september 2008 om 10:58

    Daar (Australie en Nieuw-Zeeland) rijden nog wel vette bakken rond.
    Eén op de twee ford falcon’s is een XR8 (sport versie) en daar rijden veeeeeeel Holden Commodore’s en Ford Falcon’s rond
    http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ford_BA_falcon_XR8_01.jpg
    Wel geen idee hoeveel pk’s ofzo erin zitten, ziet er alleszins wel leuk uit.

    Login om te reageren
  10. Sven zegt

    3 september 2008 om 11:05

    De Corvette is er in C6, Z06 én ZR1. Deze hebben niet dezelfde motorcode, en die uit de Z06 is inderdaad een 7 Liter, meneer hop heeft dus gelijk.

    Login om te reageren
  11. sjazz zegt

    3 september 2008 om 11:09

    is die er ook met een betaalbare motor? best wel mooie bak…

    o ja… mr Hop…
    “vroeger” had je een small block en een big block bij GM.
    Small block was 5.7 en big block 7.3 of zo… inmiddels zijn tijden veranderd ha!

    Login om te reageren
  12. Sven zegt

    3 september 2008 om 11:17

    sjazz,

    De term small block en big block is niet gebaseerd op de inhoud van de motor, maar op de dikte van de cylinderwand. In de nieuwe ZR-1 zit bijvoorbeeld een 6.2 Small block. Maar in de Chevy van van m’n buurman zit een 5.7 Big block.

    Login om te reageren
  13. RubenBaeten zegt

    3 september 2008 om 11:31

    De 7.0 uit de Z06 is ook een smallblock, de grootste van Chevy ooit zelfs. Zelfde basis als de LS3, dus wat Emmer zegt klopt.

    Login om te reageren
  14. ripjans zegt

    3 september 2008 om 11:38

    Ik vind het lijken op een uit de kluiten gewassen Opel Astra hatchbak, check de styling van de lampen!
    Overigens niks ten nadele van deze bak, ziet er lomp uit en zal gelijksoortig klinken :D

    Login om te reageren
  15. jampa zegt

    3 september 2008 om 11:42

    ik vind hem echt enorm vet, vooral het feit dat ie ook in handbak te verkrijgen is maakt het extra leuk, dat is zo’n beetje het enige minpunt aan de rs6

    Login om te reageren
  16. TBK zegt

    3 september 2008 om 11:46

    Ziet er zeker leuk uit. Best wel stoer ook…

    Login om te reageren
  17. Vincent996 zegt

    3 september 2008 om 12:04

    Als ik iemand van Holden óóit tegen kom…. dan zeg ik “Bring it to mainland Europe, Left hand drive please.” Gewoon een vette bak voor weinig geld.

    Login om te reageren
  18. N!SS@N zegt

    3 september 2008 om 12:05

    [vergelijkingsmogool]

    Een Stagea met Saab achterkant!

    [/vergelijkingsmogool]

    Login om te reageren
  19. Een betere ontwerper zegt

    3 september 2008 om 13:09

    Voorkant lijkt beetje smal, maar het is wel een dikke bak hoor. Ben sowieso wel beetje fan van superHoldens en superVauxhalls.

    Login om te reageren
  20. LP640 zegt

    3 september 2008 om 15:41

    LOL @ N!SS@N !!!

    Login om te reageren
  21. Hete_stefan zegt

    3 september 2008 om 15:55

    Kijk, dit vind ik nou een mooie wagen!

    Login om te reageren
  22. R.Groen zegt

    3 september 2008 om 17:59

    ’t is toch gewoon een VECTRA….???
    Iets dikker uitgevoerd dan.

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    3 september 2008 om 17:59

    lekker retro hoor .. jaren 80 ..
    dat ding heeft helemaal nix behalve wat peekaas ..

    trouwens al dat down-under spul is te ugly voor woorden .. en blijven hangen in de jaren 80 ..

    Login om te reageren
  24. ZwerverRoodbaard zegt

    3 september 2008 om 18:21

    Meesterlijk :) Denk dat men menig tuning pakketjes gaat zien voor de 6.2 LS3. Want daar moet men ook met gemak meer dan 700 pk uit kunnen persen. Dan heb je pas een RS6 beater met een beetje geluk en goede bandjes.

    Login om te reageren
  25. AMG Powerrr zegt

    3 september 2008 om 19:13

    Doe eens gek, en koop een Holden!!! Die is echt wel mooi!

    Login om te reageren
  26. 406_v6 zegt

    3 september 2008 om 20:03

    Ik zeg “kom op GM Nederland, haal die Holdens maar op !!!”

    Login om te reageren
  27. sus zegt

    4 september 2008 om 11:24

    Hij valt echt wel te vergelijken met een m5, e63 amg en s6.
    In top gear testten ze de sedan van deze tegen dit drietal.
    Alledrie moesten ze er achteraan hoor.
    Tegen de rs6 zal hij wrs wel moeten opgeven maar das dan ook wel wat anders..
    Stoere wagen trouwens.

    Login om te reageren
  28. sjazz zegt

    4 september 2008 om 12:00

    @sven en autolievend nederland… ik zal jullie mijn gezever voortaan besparen :oops:
    ik in mijn naïviteit maar denken dat small en big met de maat te maken had van de inhoud van het blok. Sorry… waar kon ik me ook alweer opgeven voor die schriftelijke teleac cursus?

    Login om te reageren
  29. Lars zegt

    4 september 2008 om 16:53

    VET!! maar wel jammer dat de achter lichten een beetje golf variant achtig zijn qua vorm

    Login om te reageren
  30. Jordi zegt

    4 september 2008 om 17:54

    Hele dikke bak! Vind het alleen zo jammer dat als dit een Amerikaan zou zijn, dan zou iedereen deze auto uitmaken voor van alles en nog wat.. en zodra het een auto is die NIET uit de VS komt is het ineens wel heel mooi en aardig.

    Vind ik altijd zo jammer van het grotendeelse publiek van deze site!

    Login om te reageren
  31. sjazz zegt

    5 september 2008 om 08:45

    @jordi,

    amerikaanse bakken zien er vaak ontzettend wreed uit (challenger, charger, camaro etc…). Trouwens deze holden is ook vet.

    Ga echter eens voor de lol naar bij voorbeeld de chrysler dealer en ga eens in een 300C zitten en vergelijk de kwaliteitsbeleving eens met bijvoorbeeld een mercedes of volvo of wat voor europees ding dan ook. Daarnaast zijn amerikaanse bakken vaak groot en lomp en slurpende v8! Dat ben ons europeanen niet gewend he. O ja… de wegligging van amerikanen is vaak erg gericht op rechte wegen en comfort… prima dus voor de US met zijn lange rechte wegen en hobbels… maar niet altijd voor het betere bochten werk. (uitzonderingen like corvette daargelaten)

    Login om te reageren
  32. FORDGTFREAK zegt

    5 september 2008 om 15:58

    nee dankje.. hij ziet er wel cool uit maar doe mij maar de Audi RS6 avant

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North