Autoblog-Advies: voordelig dieselend het nieuwe jaar in

Auteur: , 138 Reacties

Het afgelopen jaar heeft Jeffrey zijn kilometer gemaakt in een Renault Megane 1.9 DCI uit 2004, maar met 35.000 kilometer per jaar gaat die 2016 niet meer zonder groot onderhoud doorkomen. Tijd voor een nieuwe wagen dus, bestand tegen veel, maar dan ook veel kilometers.

Jeffrey is begin 2015 afgestudeerd en heeft sindsdien een baan waarvoor hij flink wat kilometers moet maken. Niet voor niks forenst hij nu in een Megane op diesel. Die auto begint echter kuren te krijgen en dus begint Jeffrey het nieuwe jaar het liefste goed met een nieuwe set wielen. En wij mogen hem daarbij helpen.

Huidige auto:
Renault Megane 1.9 DCI 2004
Koop/lease: Koop
Zakelijk/privé: privé en zakelijk
Budget:€ 6000
Jaarkilometrage:ca. 35.000 km
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf:huidige auto krijgt problemen
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken/modellen:Alfa Romeo, BMW, VW en Fiat
No-go modellen:Japans, Koreaans en Amerikaans

Een budget van 6000 euro dus. Beperkt aldus Jeffrey, wij vinden het best een prima uitgangspunt voor een jonge automobilist. Alleen zul je kritisch moeten zijn en soms genoegen moeten nemen met wat minder. Hoe we dat bedoelen? Wel, Jeffrey heeft al gekeken aar een BMW 118D, een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet en een Seat Leon 1.9 TDI uit 2005. Die Fiat is een uitstekende keuze, veel aanbod, veel goed uitgerust, zuinig en het ziet er nog prima uit ook. De BMW en de Leon dan? Lees de volgende alinea maar even…

Doe het niet: BMW 118D
Als je als jonge automobilist voor 6000 euro gaat shoppen voor een dieselauto, dan is er veel mogelijk. Heel veel mogelijk. Bijvoorbeeld een BMW 118D, een auto waarnaar ook Jeffrey heeft gekeken. Niet doen, is mijn advies. Een exemplaar vinden met minder dan 250.000 kilometer op de klok is praktisch onmogelijk en er in drie jaar nog eens een ton bij zetten is vragen om hoge garagerekeningen. Natuurlijk, je kunt net ‘geluk’ hebben en dat ene exemplaar vinden dat Günter in elkaar schroefde toen zijn baas over zijn schouder meekeek, maar die kans is niet zo groot. Hetzelfde geldt eigenlijk voor vergelijkbare auto’s als de Audi A3 en de meer recente Golfjes en Leon’s. Niet doen dus, ook dat is een advies. Alhoewel, deze Leon misschien…

Alfa 147

Met een beetje flair: Alfa Romeo 147 1.9 JTD
Wil je modern Italiaans dieselen, dan denk je misschien in eerste instantie aan de Mito. Helaas zijn er binnen het budget slechts een handjevol exemplaren te vinden en zijn de kilometerstanden relatief hoog. Je kunt natuurlijk iets langer doorsparen, maar je kunt ook op zoek gaan naar een late (ca. 2008-2010) Alfa Romeo 147 die weinig kilometers gedraaid heeft en dik in zijn opties zit. Voor 6 mille koop je een 147 met de lekkere 1.9 JTD, ca. 150.000-200.000 kilometer aan ervaring en opties als fraai lichtmetaal, airco en in sommige gevallen ook een lederen interieur. Schrijft wel veel af, al geldt dat eigenlijk voor alle diesels waarmee je zelf nog eens 35k per jaar gaat rijden. Lekker oprijden dus.

Zuinig met een hoofdletter Z: VAG Spaardieseltjes
Zowel de Volkswagen Polo Bluemotion, de Skoda Fabia Greenline of de Seat Ibiza Ecomotiv hadden hetzelfde zuinige, maar niet al te geciviliseerde 1.2 driepittertje onder de kap. Door fiscale voordelen veel gekocht door particulieren en daarom te vinden met lage kilometerstanden. De Fabia wordt vooral veel als Combi aangeboden en er is voor 6 mille een ruime keus uit exemplaren met minder dan 150.000 kilometer op de klok. Voor de Seat Ibiza’s geldt ongeveer hetzelfde, al lijken de meeste exemplaren nét iets minder in hun spullen te zitten. De Polo (rijtest v.s Punto Evo) is het populairst en dat vertaalt zich naar hogere prijzen. Een exemplaar van 2010 of later vind je voor 6 mille amper met minder dan 2 ton op de klok.

Tigra Twintop

#YOLO: Opel Tigra Twintop
behalve de VAG-spaardiesels, was er ook bij de concurrentie het nodige te vinden. Denk aan de Fiat Punto (veelal goed uitgerust), de Renault Clio (bovengemiddeld degelijk) en de Opel Corsa. Toch heeft Opel ook nog een andere compacte auto uitgerust met een 1.3 CDTI -met 69 hele pk’s- en wel de Tigra Twintop. Je rijdt dan in een iets oudere auto, rondom 2006, maar het handjevol aangeboden exemplaren heeft wel zonder uitzondering een lage kilometerstand. Is door het klapdak wel een stukje zwaarder dan de gemiddelde B-segmenter -1178 kilo ledig gewicht- en daardoor ook iets duurder in de wegenbelasting. Maar je rijdt wel open!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



138 reacties

Citroën berlingo 1,9D heb ik ook, hardstikke handig
@ronaldddvos: Nooit gesnapt wat particulieren met een bestelbusje doen. Kom op, dat is toch geen autorijden?
@jessepinkman: ik wil er een, ik heb binnenkort een verbouwing. Daarnaast passen er veel racefietsen in. Win win combinatie. (Overigens ga ik wel voor de versie met stoelen achterin)
@xiran: Ok, wil je me dan wel beloven om niet overal 20 km/h onder de max. toegestane snelheid te rijden?
@jessepinkman: gewoon de aangegeven snelheid. Tenzij ik iets zwaars/breekbaars bij me heb.
@jessepinkman: Jij klaagt over busjes omdat ze te langzaam rijden?
Ik klaag meer over die giga Sprinters, die je bijna als vrachtwagen kan zien, die de linkerbaan in beslag nemen met 135 km/u en al je overzicht naar voren weghalen…
@mercedesclk350: of die Volkswagen Crafters die je van de linkerbaan drukken terwijl jij wacht op een auto voor je die een vrachtwagen inhaalt.
@jessepinkman:

If it is good enough for Sean Connery, it sure as hell is good enough for any MAN!

http://cdntbs.astonmartin.com/sitefinity/bond/bond1gf.jpg?sfvrsn=0
@jessepinkman: ik ben er altijd in vervoerd als jonge knaap een 1.8 benzine prima te doen ook op vakanties lekker ruim
@jessepinkman: wij hebben zelf een bestelbus, een Renault Trafic 1.9 dTi, en alhoewel die zeker aan verfijning mist, wat kuren heeft en vrij slechte demping, is het een prachtbak. Alles kan mee op vakantie: fietsen, tig koffers van de vrouwen, dekens, tenten, de 75 liter wijn die we elk jaar uit Italië mee terug nemen… Bestelbusjes missen inderdaad de “feeling” van het autorijden, maar worden toch echt veels te onderschat.
@jessepinkman: ik gebruik hem ook voor m’n werk
@ronaldddvos: heel handig. Neem ik altijd als huurwagen op vakantie. Helaas wel een lelijk ding
Punto evo diesel 1.3. Goedkoop in aanchaf en relatief nieuw. Vaak te vinden met weinig km op de klok. En bizar zuinig.

Beter advies kan niet in dit geval.
@clarkson: Helemaal mee eens! Sterk en zuinig!
@clarkson: misschien ook nog een Clio diesel. Maar om de Fiat kan je niet heen.

Het enige minpunt ia dat er na de 110 km geen puf meer inzit. De max van de helling af in Duitsland was 170. Ondanks veel mishandelingen na 165k geen druppel olie verbruiken of andere storingen.
@clarkson: Inderdaad topwagen. M’n moeder heeft een van de eerste Evo’s in NL. Zuinig, rijd goed, ziet er goed uit en niet eens heel traag ;). Toch zou ik zelf voor een Alfa 147 JTDm gaan met squadra chip en 175pk!
@trustmeiamanengineer: Goh natuurlijk zou je voor de alfa gaan. Maar die is weer wat minder vriendelijk voor de portemonnee.
Fiat bravo 1.9 jtd. Veel Goedkoper in onderhoud en minder gevoelig tegenover de 147. Ook is deze te krijgen met 1.6 jtd al is deze later geleverd dus in de nieuwere bouwjaren.
Ik ben met m’n 24 jaar waarschijnlijk de jongste Toyota (Auris)rijder in het klantenbestand van Louwman, maar toegegeven: hij rijdt prima, zit goed in de uitrusting en dieselt -zonder verassingen- lekker door, inmiddels over de 240dkm. Alleen volgens mij zit de Auris diesel net boven de 6k in aanschaf.
@thomasbol: maar niet echt een mooie auto hè;)
@moatie: neej die standaard grijze muizen Golf is lekker… Misschien vertel ik ke iets wat je nog niet weet: smaak is per persoon verschillend. Zou lekker zijn; hebben we allemaal dezelfde vrouw…
En een wat oudere 3-serie dan? Een late e46 of vroege e90, en dan als 318D of 320D, met relatief lage kilometerstand, is dat geen optie?
@jobberns: voor €6000 kan je een hele redelijke E46 328d of 320d krijgen. Veelal ook degelijk, op wat kinderziektes na, maar daar hebben de latere auto’s toch minder last van en ook van scheurende subframes is nauwelijks sprake icm die motoren
Ik heb een 118d in een paar jaar op 350k gezet. Die is verkocht en rijdt toevallig nog steeds in de buurt. Dus zo slecht zijn die dingen ook niet. Maar als je zoveel rijdt zou ik wel iets nemen met weinig km’s anders kun je elke 2j een andere auto kopen. Zo’n Punto rijdt prima en zijn best ruim. De kans op een jonge met weinig km’s is een stuk groter en het is gewoon een 4 pitter dus heeft net wat meer puf dan de VAG brigade. Persoonlijk vind ik de Punto ook wel een leuk ding om te zien.
@e34m5touring: collega had een 118d met 450K op de teller. Zag er nog als nieuw uit en reed ook zo. Het is maar net hoe er mee om is gegaan.
@awesome: Is ook zo. Maar was toch positief verrast. Ding trok nog steeds prima. Alleen het interieur werd wel slechter. Stoffen bekleding is wel vaker een minpuntje bij BMW na een hoop km’s.
De 147 is echt een heel goede keuze. Rijd erg fijn en de 1.9JTDM 140pk is echt een top blok. Een Leon of een Golf kan, maar dan moet je wel voor een relatief oud model gaan. En die vinden met relatief weinig km`s is gewoon onmogelijk. Wat betreft modern en klein kan je voor de VAG drieling gaan, maar een feit is gewoon dat de Punto veel fijner rijd, en vaak ook nog veel rijker is uitgerust.

Eventueel kun je ook nog voor een Clio Dci gaan. Voor 6k heb je geen heel mooie wagen, maar wel een erg goede, die je gewoon lekker kunt oprijden.

Dit is echt een nette km-vreter :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/279030009?asrc=st|as
No-go modellen: Japans, Koreaans en Amerikaans…. Ok, dan moet je het zelf maar uitzoeken…
@norge: Hahaha, was te verwachten.
@norge: Haha, eigenlijk helemaal mee eens.

Maar doe eens gek en kijk voor een Civic 2.2 diesel van 2006 of nieuwer.
Het uiterlijk moet je mee kunnen leven en het onderstel is ook erg stug maar….

– Veeeeel meer ruimte dan in die. bluemotion gebakjes.
– Rijdt makkelijk 1 op 18 en 1 op 20 is ook nog haalbaar, daarnaast heb je altijd 140 pk en héél veel koppel beschikbaar.
– Honda -> betrouwbaar

Het belangrijkste aandachtspunt is de distributieketting, maar voor de rest vrijwel foutloos.

@norge: hij heeft Frankrijk niet buitengesloten, dus er is hoop…
Grande Punto of Punto Evo. Heerlijk zuinig, vaak volgehangen met allerlei opties zoals climate control, bluetooth, cruise control en een multifunctioneel stuurwiel en zonder twijfel de mooiste wagen in zijn klasse.
@Edge: Helemaal eens! Tijdloos, zuinig en sterk!
De ALFA without a doubt. Heb zelf de 1.6 jts gehad. Vooral met leer is t een beeldschone auto.
Grappig. Ongeveer dezelfde eisen als wat ik eens naar AB gestuurd heb. Ik zoek ook een diesel, €6K, ~35.000 per jaar, en bijna dezelfde go/nogo modellen!
@jaccovdzaag: Dus jij gaat ook voor de Punto evo diesel?
@clarkson: Kans is redelijk aanwezig. Liefhebber van Italiaans, schuur staat vol met Fiat, Lancia en AR, plus de reputatie van de JTD’s en Multijets. Ja.
Heb zelf een Twingo diesel gehad.
Voor 400 euro laten chippen naar 120PK en 270Nm en je lacht je slap op de snelweg.
En veel goedkoper kun je niet rijden.
@Hubert: Ja want met 120pk ben je wel het mannetje op de (snel)weg..
@jessepinkman: Ik denk dat dat anders best prima vooruit wil. Het is immers een auto die net zoveel weegt als de drol die ik net heb gelegd.
@jessepinkman:
Je hebt natuurlijk altijd van die stumperts die denken dat je veel pk’s nodig hebt om op de snelweg te kunnen rijden.
@Hubert: Je hebt ook mensen die zich slap lachen omdat ze in een twingo rijden. Ik zou eerder huilen.
@jessepinkman:
Toch altijd triest als je imago afhangt van het type auto dat je hebt…
@jessepinkman: Het formaat auto maakt niet uit. Zo lang je ego er maar in past. Vandaar dat sommige (waaronder jij) een grotere auto nodig hebben om zich goed te voelen. Andere rijden klein en zuinig omdat het ze niets uit maakt.

Al moet ik eerlijk zeggen dat mijn ego ook niet in een twingo past…
@clarkson: Ach, het heeft weinig te maken met mijn ego of imago. Pronken met je Twingo op AB en dan ook nog vermelden dat je een soort van snelwegbaas bent is gewoon lachwekkend.
@jessepinkman: Neem anders eerst eens een cursus sociale vaardigheden. Op deze manier maak je geen vrienden.
@jessepinkman: in een auto met een leeggewicht van 955 kg kan een 120 PK diesel erg grappig zijn.
@knipperlichtje:
Zeker.
Regelmatig bij het invoegen op de snelweg dat degene achter meteen naar de meest linkse rijbaan gaat om mij bij het invoegen al meteen in te halen.
De meesten waren toch verrast en kwamen daarna toch weer naar de rechter rijbaan om vervolgens achter mij aan te sluiten.
@Hubert: misschien schuift de ander gewoon uit beleefdheid een baantje op. Niet voor iedereen is de snelweg de plek om jezelf te bewijzen.
@ab1963:

Aan de manier zoals hij op mijn bumper zat te drukken in de oprit en zoals hij behoorlijk lomp ineens 2 rijbanen overstak, kun je niet echt van beleefd spreken.
@Hubert: daar heb jij weer gelijk in; zo las ik dat niet in je post. Dat soort inhalen is bijzonder irritant; overkomt niet alleen Twingo rijders overigens.
@knipperlichtje: denk eerder dat de 270 nm voor de lol zorgt ;)
als je vorkeusr merk al uitgaat naar de italianen en de duitsers.
dan is de keuze toch al gemaakt.

een lekkere vette 147. lust een slokje maar dan heb je ook wat.
@kimhung: Als je voorkeurs
Doe jezelf geen spaardiesel aan. 35.000 km per jaar afzien. Daarnaast hebben ze geen power. Op zich geen probleem maar de reactie van de gemiddelde Nederlander. Trap het gas nog wat dieper in. Dat ia exact wat je niet wilt met een kleine koude diesel.

Ik zou even bij onze Duitse buren kijken en gaan voor een Renault Clio. Het 1.5dci blok is een goed blok. Daarnaast kost het onderhoud van een clio niet veel.
@xiran: ik heb helaas een andere ervaring met dit type blok ( 2 keer de drijfstang lagers kapot,en dit bij twee verschillende auto’s en bouwjaren)
@vvti: dat is naar, hebben ze ooit de oorzaak gevonden? Ik heb geen nare ervaringen gehad met een clio.
Ik zou zelf ver weg blijven van die VAG modellen met een 1.2 driecilinder. Diesel en Italiaans gaat ontzettend goed samen dus ik denk dat het beste advies al meermaals gegeven is. Fiat Punto of alfa lijkt me het best.
Misschien makkelijk praten, maar doe er 3000 euro bij en kijk voor een nette Citroën DS3.
@BmwMPower: Dat is inderdaad makkelijk praten. 3000 euro is een hoop geld, al helemaal voor een starter. En dan ook nog voor een DS3? Niks mis mee , maar ik zie er de meerwaarde niet van in tov een 147 of Punto. Dat zijn dan ook de opties die ik zou opteren. Vooral de Punto. Serieus een mooi ding en diesels bouwen kan Fiat wel.
@berlinetta: Met de 147 is niets mis, maar die gaat al een poosje mee natuurlijk.
We hebben als start ook niet bakken met geld, het was slechts een suggestie op een zeer matig lijstje aan voorstellen.
Kan zelf wel aangeven dat ik heb gereden met zo’n DS3. Venlo – Parijs – Venlo op net geen volle tank!
@BmwMPower: De DS3 is zeker een goede auto. Ziet er ook erg leuk uit, vooral als je hem vergelijkt met de saaie concurrentie.

Maar 3k meer lijkt me voor een starter niet reëel. Ik ben zelf ook een starter en ik zou me dat niet zomaar kunnen permitteren.
@BmwMPower: het budget verhogen om een Citroën te kopen, ’t is net de omgekeerde wereld!
@poeperman: want?
@rufctr01: …je koopt een citroën enkel omwille van de lage prijs. Dus je budget naar boven halen lijkt mij een beetje absurd
@BmwMPower: Inderdaad, dat heb ik ook gedaan. Erg prettige auto vind ik het, in een jaar tijd probleemloos 45.000 kilometers mee gereden. Met de nodige luxe zoals leder, stoelverwarming en navigatie erg prettig te doen. Met de kerstperiode 1000 kilometer gereden naar een plaatsje in Frankrijk, Aubusson. Absoluut probleemloos aan een stuk door gereden.
Mocht Jeffrey het budget hebben is het een aanrader.
Deze bijvoorbeeld: http://ww3.autoscout24.nl/classified/281045416?asrc=st|as
@viezefreddyw: ik zou ook een DS3 halen. Erg zuinig en ziet er ook nog eens goed uit!
Met de door jouw gestelde eisen zijn er genoeg auto’s te vinden. Het eentje uitzoeken en aanschaffen moet dus geen probleem zijn.
Ik persoonlijk zou kijken naar een hatchback, 3 of 5 deurs. Eentje die niet al te veel weegt.

Als ik even zo kijk op het internet wordt ik zowat doodgegooid met de Fiat Punto Evo. En terecht, want het is nog steeds een van de mooiste hatchbacks op het moment. De auto’s rijden ook zeer prima en zuinig.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/281692628?asrc=st|as

Ook zijn er veel Clio’s te vinden in het aanbod. Een auto die relatief comfortabel rijdt, zuinig is en qua gewicht niet te hoog is. Van het Franse ontwerp moet je houden, maar ik vind dit geen lelijk bakkie om te zien. Zit ook prima in de opties en aangezien je kilometers gaat maken wil je cruise-control.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/279062727?asrc=st|as

Wil je gaan voor een van de best sturende auto’s, ga dan vooral kijken naar een Ford Fiesta of een Focus. De Fiesta stuurt het prettigst, maar zien er nogal karig uit met jouw budget. Een iets oudere Focus is ook een meer prettigere cruiser. Comfortabel vele kilometers met de nodige luxe om je heen. Ze zijn wel iets zwaarder, maar liggen prettig op de weg. En tja, Amerikaans, maar wat merk je daar nou van?
http://ww3.autoscout24.nl/classified/282634821?asrc=st|as

Samen met de Fiat vind ik de Opel Corsa nog steeds een prima ogende auto, ondanks het aantal jaren dat hij meegaat. Misschien is het nog wel de betere auto ook. Rijdt echt prima en zuinig. Er zijn er genoeg te vinden, dit exemplaar ziet er nog strak uit, heeft weinig kilometers en is nog geen 5 jaar oud.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/282441491?asrc=st|as

Van zijn grote smoelwerk moet je houden, maar ik vind het nog wel een leuke auto, deze Peugeot 207. Zeker met zijn lichtmetalen velgen. Ook nog eens een Feline-uitvoering, waardoor ie wat extra’s heeft. Weegt wel ietsje meer dan mijn andere tips, maar vind het wel een van de mooiste.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/282412443?asrc=st|as

Succes met de keuze en laat je ons weten wat het geworden is?
Ik heb in 3 jaar 130000km afgelegd met een Punto 1.3 Multijet, hoewel ie (zeker koud) niet altijd fijn klinkt loopt ie wel lekker zuinig (1:20 zonder echt ‘proberen’ zuinig te rijden) en komt ie prima mee met het verkeer.
Mijn advies: steek je geld in het onderhoud van je huidige auto. Dan houd je geld over en kun je doorsparen voor iets beters.
@e1000bmw523i: dat wilde ik in eerste instantie ook adviseren. Echter weet je niet wat voor onderhoud er aan zit te komen en je weet de km stand niet. Als die auto een hoop gereden heeft en de banden, remmen, en distributie hebben aandacht nodig loopt het al heel behoorlijk in de papieren. Als je dan nog ergens een gekke rammel hebt zou ik ook voor wat nieuws kiezen.
Ik zat 1,5 jaar geleden in nagenoeg dezelfde situatie als Jeffrey, enkel met wat minder budget, 2 kinderen en 45.000 als jaarkilometrage. Ik heb gekozen voor Fiesta 1.4 TDCI 5-deurs met 140.000 op de teller. Inmiddels 70.000km verder absoluut geen spijt van gehad.
Ik zou voor de Alfa 147 gaat.
Waar ik zelf heel erg naar kijk met een kilometrage van 40k per jaar is ook de ergonomie van het interieur. Zithouding, plek van de knoppen etc. Je brengt toch best veel tijd door in de auto.
Wat een hartverwarmende reacties voor Italiaanse diesels. zien we ein-de-lijk in dat pon jarenlang een oor aangenaaid heeft?
1 serie miss beetje te hoog gegrepen, maar waarom geen e46
je moet een beempie e36 kopen en dan hou je nog doekoe over voor 20 inch
@e36thuglife: alleen is de keuze aan diesels bij de E36 beperkt. Even los van de kilometerstanden. En ze zijn nog relatief traag.
Ik zou een E46 320d zoeken met weinig km’s in Duitsland, zijn prima te vinden en supergoed, en niet zo zwaar als bijvoorbeeld een even oude Golf TDI. Heb mijne destijds zonder noemenswaardig euvel naar 280.000 geknald en reed toen nog steeds supergoed, was nooit weggegaan maar moest plaats maken voor een leasebak. Vrienden met vergelijkbare E46 320d’s reden die auto’s zonder noemenswaardige problemen naar 4 ton.
Raar dat iedereen geilt op lage km standen bij diesels. Ik koop liever een auto met meer km dan weinig.. Dan wordt de motor tenminste knap warm.. Ipv dat moeder des huize met haar spaardiesel dagelijks naar de buurtsuper gaat voor amper één à twee kilometer (slechts mijn mening)
@davejeremy: persoonlijk denk ik dat juist een lage kilometerstand relevanter is geworden. Aangezien motoren en oliën door technologie vele malen beter zijn geworden dan pakweg 20 jaar geleden, is het onderstel en daarbijbehorende draaiende en bewegende delen vaak degene die door te regelmatige falen en vervangen de afschrijving drukt.
Motoren gaan minder snel kapot > er zijn meer kosten Aan onderstel maar ook bak en bijbehoren.
@nord: kan kloppen. Maar toch gaat mijn voorkeur de andere kant op als het over een diesel gaat
@nord: Helaas zijn het de laatste jaren juist de motoren die het eerste de geest geven. De rest is gewoon een kwestie van goed onderhouden.
@nord: diesels van tegenwoordig kunnen niet (ik bedoel dan ook niet ‘slecht’, maar echt ‘niet’) tegen alleen korte afstanden. Er zitten een aantal dingetjes op die ze schoner moet maken en die vervuilen als ze niet zeer geregeld schoon worden geblazen. Ik noem een aantal dingetjes zoals egr klep en roetfilter. Lang rijden is belangrijker dan ooit voor een diesel.
@davejeremy: minder km wil niet automatisch zeggen korte afstanden hé, en omgekeerd ook niet. De wagen kan in principe ook enkel gebruikt worden voor de wekelijkse uitstap naar Oostenrijk @ 1000km.
@poeperman: probeer die auto maar eens te vinden in nl
@davejeremy:
Mijn auto staat door de week op de oprit (ga lopend naar werk) en in het weekend komt er iedere keer 250 / 500km bij.
Dus ze zijn er wel.
@Hubert: ieder zijn eigen ervaring. Zelf heb ik een 318i Touring gekocht met 320.000 km gekocht. De stand staat nu op 334.000 in minder dan een half jaar tijd. Ik heb tot nu toe probleemloos gereden. Maar van me heeft een 316i (bijna dezelfde motor) Met minder dan 200.000km en heeft meer problemen/storingen en dus kosten. (Oké oké, benzine is anders dan diesel).
@Hubert: dat in een compacte diesel?
@gregorius:
Nee, ben 3 jaar terug overgestapt op V50 2.4 benzine
Sowieso een JTD. Hele betrouwbare blokken. Rijden er diverse met tonnen op de klok. Wil je iets meer luxe dan de 147. Heb je direct ook wat meer power dan met het 1.3tje uit de Punto. Overgens is dat met een chipje ook al weer te brengen naar tussen de 110 en 120 pk als je de 90 pk variant hebt..
@TheVeenmeister: Ja. En de 90pk variant is nergens te vinden in NL. Wel de 86/70 variant.
@jaccovdzaag: Hij is ook maar heel kort in de Grande Punto geleverd (08-09). Vanwege de emissie regeling hier in NL niet de meest interessante, daarom heeft Fiat Nederland hem al weer snel uit de leverlijst geschrapt. Geen idee hoeveel er van verkocht zijn.
De 1.6 16v JTDm is ook een fijne machine in de Grande Punto.. Die ik stiekem nog steeds mooier vind dan de Evo..
@TheVeenmeister: Sowieso +1 van de GP.
Een Mercedes diesel bouwjaar halverwege jaren 80. Zijn er ook wel met enige luxe. Of je koopt hè een oude volvo. Of een oude golf diesel. Zijn niet de nieuwste maar werken altijd. Mijn pa had een collega die reed in een golf 4 diesel. Heeft er iets meer als 1.000.000. Km mee gereden met het zelfde blok. Alleen de nodige onderhoud gehad verder niks speciaals. Oudere auto hebben zich meestal al bewezen.
@gerjan: een Mercedes 190 turbodiesel, rijdt zeer goed. Weegt net zoveel als een boodschappen wagentje van nu en is relatief zuinig. Wel goed zoeken naar een exemplaar wat rond de 3 ton heeft gereden. Klein beetje preventief onderhoud uitvoeren en je rijdt er zo nog een paar ton bij.
Zeker de Alfa 159!!
@Jochempie: Jawel, maar voor 6k…… Ik wacht nog even op het advies van @gtwillem
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels is de keuze al gemaakt, mijn Megane had het vroegtijdig begeven. (Veel elektronische problemen). Ik heb een Fiat Punto 1.3 Multijet gekocht met redelijk wat opties. (Leder, panoramadak en Blue
@mrbilzerian: Gefeliciteerd, goede keuze! Ik rij geregeld in een Grande Punto diesel en vind het een erg fijne auto die er gewoonweg het beste uitziet in z’n klasse.
@mrbilzerian:
@autoblog: Als dit artikel op 06-01 om 14:00 wordt gepubliceerd, en op 06-01 om 15:09 geeft mrbilzerian aan een auto te hebben gekocht, waar is dit hele advies dan voor nodig om er juist over te discussïëren?
@BmwMPower @mrbilzerian: we krijgen erg veel advies-aanvragen en we kunnen ze niet allemaal per direct beantwoorden. We posten er nu 2 per week, dat was eerst 1x per week, dus we doen ons best;)
@autoblogger: Wordt elke aanvraag in behandeling genomen of worden er ook wel eens aanvragen afgewezen?
@BmwMPower: we moeten keuzes maken, en soms lijken de vragen ook erg op elkaar (we hebben ze ook wel eens gebundeld), we kunnen dus niet elke vraag behandelen.
@BmwMPower: Was laatst ook al. Die had 3 dagen voor het advies online ging al foto’s op autojunk staan….
2 jaar lang gereden in een 147 1.9 JTD. Heerlijke auto.
Koop een S40 of V40 1.9D. Niet duur en hondsbetrouwbaar. De Renault-diesel houdt ook nooit op. Ok, beetje burgerlijk, maar wel 1 op 19 en je houdt zo wel geld over voor de minder burgelijke vakanties :).
@marcow: Ik rijd zelf in een V40 uit 2001 met het 1.9D 115 pk blok. Rijdt erg goed, erg betrouwbaar en bijna full options, dus luxe genoeg. Kost bovendien in de aanschaf ook geen drol.
Momenteel staan er op mijn auto alweer 385.000 km. Heb wel overwogen ‘m weg te doen, maar is eigenlijk nergens voor nodig. Ik rijd ‘m lekker af en tegen die tijd kan ik wel de BMW kopen die ik echt wil :)
2x een BMW 118d gehad. Beide ongeveer 400.000 km mee gereden en nog nooit een centje pijn mee gehad. Onderhoud is wel wat duurder dan gemiddeld maar ook nog wel te overzien.
Ik zou in ieder geval niet voor de 147 gaan. Mijn zus heeft een 147 JTD uit 2005. Inmiddels met 280000km op de teller. Op zich valt het qua motor technische problemen wel mee maar ik vind het een rammelbak. Overal komt gekraak vandaan en er zijn al vaak reactiestangetjes en draagarmrubbers of complete draagarmen vervangen. Daarnaast heeft de auto veel last van cuppende banden. Zeker bij de winterbanden maakt de auto een hoop rij herrie.

Ik zelf rij een E39 530D uit 2003. Inmiddels met 310000km op de teller en technisch nog perfect en de onderhoudskosten vallen best mee. Natuurlijk kun je pech hebben maar afgelopen jaar heeft alleen de aircopomp en een sensor in de motor (weet even niet meer welke, meen bij de krukas) het bij mij begeven. En in de jaren ervoor is het ook niet veel geweest. In 2013 een dieselpomp bij de motor die lek ging.

Het lijkt vooralsnog geen toeval dat mijn auto het zo goed doet. Mijn vader heeft een 730d uit dezelfde tijd met ook ruim 320000km op de teller en daarnaast hebben we nog het eerste type X5 3.0d (2005 geloof ik) met over de 3 ton op de teller en het tweede type X5 3.5d uit 2010 (die heeft alleen minder km’s op de teller. In de basis allemaal dezelfde motoren (hooguit de X5 3.5d is afwijkend) en alle 3 (4) probleemloze motoren.

Daarnaast heeft de schoonvader van mijn zus ook een E46 330d, ook bij hem probleemloos functionerend.

Wellicht een 330(c)d E46 een optie?
@sportevo: en je vriendin heeft net zoveel verstand van (en gevoel voor) auto’s als jij? Wellicht dat je storingen eerder opvangt en op tijd vervangt en erger voorkomt..
Ik bedoelde uiteraard je zus, foutje ;)
@nord: Het zijn bij de Alfa niet zozeer storingen van de motor maar meer de kwaliteit van de auto. Motorisch denk ik dat die JTD motor niet slecht is, de onderhoudskosten van die auto vallen ook wel mee. De laatste reparatie onder de motorkap was een lekke turboslang, kan ik niet van wakker liggen.

Maar als ik met haar auto over een klinkerweg heen rij dan hoor ik gewoon een hoop gerammel en gekraak en als ik dan een auto heb waar ik jaarlijks 35000km mee moet rijden, dan zou ik toch wel graag een rammelvrije auto willen hebben. Een collega van me heeft een 159 JTD, die hoor ik ook al rammelen. Als ik dat dan vergelijk met mijn bijna 13 jaar oude 5 serie, dan weet ik het wel. Ik denk dus dat dat een minpuntje is bij Alfa’s: de wielophanging.

Ik ben het overigens wel 100% met je eens dat een beetje gevoel voor auto(techniek) pech onderweg kan voorkomen. Die sensor in de krukas bij mijn auto merkte ik al snel omdat de auto ongelukkig stationair begon te lopen, en dan soms wel, soms niet en dan heel erg op de achtergrond. Mijn zus (en mijn vriendin ook) had dat niet gemerkt totdat ze stil had gestaan.
@sportevo: Bmw is sowieso mijn voorkeurmodel. Maar de keuze is toch gevallen op een Punto 1.3 Multijet, wellicht een wat bravere keuze. Vriend van mij heeft ook een E46 330D, probleemloos van 187.000km tot nu (330.000+) Super auto, maar toch wel duur in MRB en verzekering, vooral voor een 21-jarige.
@mrbilzerian: Voorkeursmerk* typefout.
@mrbilzerian: je keuze hoeft ook helemaal niet verkeerd te zijn. En je bent nog jong, die BMW komt nog wel!

Veel plezier in je nieuwe aanwinst en bovenal veel veilige en pechvrije km’s toegewenst!
Dus niet nuttig meer voor Bilzerian, maar mogelijk een gekke optie: een late 406
Voor dit geld is er voldoende leuks te vinden. Ik zou wel aanraden om een auto te kopen met een lagere kilometerstand, anders zit je zo weer met hetzelfde probleem. Daarbij zou ik een B-segmenter afraden. De enige die ik wel prettig vond rijden is de Citroën C3. Alle anderen bieden gewoon te weinig comfort, in mijn beleving. Daarbij zijn die geknepen motortjes alleen zuinig onder bepaalde omstandigheden, en als je een beetje doorrijdt, wat lastig is met nul vermogen, verbruiken ze ineens flink meer. Dus ik zou een wat ruimere auto aanraden, prijs technisch ook nog eens interessanter.

Je moet veel kilometers maken. Dan zijn er een paar dingen erg handig: fijn onderstel, goede stoelen en climate control. Deze Volvo C30 1.6d Momentum biedt dat. de 1.6 diesel is een heel fijn smeuïg blokje dat daadwerkelijk zuinig te rijden is. 1 op 18 is echt niet moeilijk om te halen. De stoelen zijn uitstekend, alleen ruimte is een dingetje. Kofferbak is krap en de ruimte op de achterbank is ook niet alles. Ik vind het nog wel altijd een zeer fraaie auto, zeker een pre-facelift model.

Datzelfde motortje zit ook in de volgende auto, waar je vrouw ook blij van word, namelijk deze Peugeot 207 CC 1.6 HDI. Ooit eentje als huurauto gehad en het viel niets tegen. Onderstel is lekker comfortabel met nét voldoende scherpte om het leuk te houden. Snel is ie niet, maar net als de Volvo wel lekker zuinig. Persoonlijk zou ik deze Peugeot aanraden boven de Tigra. De basis van die auto is een stuk ouder en de motor is niet toereikend.

In het C-segment zijn hatchbacks en stationwagons het meest gangbaar, in tegenstelling tot de sedans. En dat is goed nieuws, want dit betekent dat je voor minder meer auto hebt. Mooi voorbeeld daarvan is de Volkswagen Jetta, een van de meest geslaagde. Deze Jetta 1.9 TDI Comfortline is daar een mooi voorbeeld van. Deze is iets aan de hoge kant qua prijs, maar heeft slechts iets meer dan anderhalve ton gelopen. De 2.0 TDI’s zijn sneller, maar ik mag deze 1.9 dieseltjes wel. Ze trekken goed van onderuit en zijn lekker zuinig. Skoda Octavia is ook optie. Beetje troosteloos allemaal, maar wel prima snelwegvervoer. Aan de andere kant: nee, niet doen. Heb nog veel leukere tips. Zie dit meer als een tip om eens te kijken naar C-segment sedannetjes.

No-go was amerikaans, en dat schuif ik uiteraard geheel terzijde. Met een goede reden, want de volgende auto heeft gewoon een Volkswagen (sjoemel) diesel in het vooronder liggen. Dames en heren, ik presenteer jullie de deal van het jaar: de Chrysler Sebring 2.0 CRD Touring. Ok, het is niet de meest sexy auto aller tijden, maar het is wel een originele auto. Ook wat waard. En daarbij krijg je belachelijk veel waar voor je geld: navigatie, airco lichtmetaal: alles. En het is een model uit 2007, niet eens zó oud. En net een ton gelopen. Deze is nog goed voor flink wat kilometers.

Iets totaal anders is deze Citroën C3 1.6 HDI Dynamique. Ook deze heeft een hele fijne 1.6 diesel. Dit is wel een beetje een grijze muizen uitvoering, maar het is wel een 2011 model en er staat slechts anderhalve ton op. De hippere DS3 is aanmerkelijk duurder, dus daar kun je je voordeel mee doen. Voor een C-segmenter bijzonder ruim te noemen. En comfortabel. Een van de weinige auto’s die niet dynamisch is, alhoewel die wél zo heet ;-)

Nu we toch over Citroëns aan het praten zijn, ik heb altijd een zwak gehad voor de C4. Met name de Coupe is een hele leuke auto om te zien. Qua rijden prima, maar je moet wel even wennen aan dat stuur, en het remgevoel is apart. Maar verder is het een leuke auto. Van het aanbod in NL zijn er twee die eruit springen. Ten eerste deze C4 Coupe 1.6 HDI Image: ziet er leuk uit met die witte wielen, wel iets aan de hoge kant qua km’s. Ga je voor een wat bedaagdere look, dan staat deze C4 Berline 2.0 HDI Exclusive voor je klaar: lekker compleet met een dikke motor. met 150k op de klok veel waar voor je geld, 5 mille en hij is van jou.

Geheel in traditie valt ook de volgende auto aan te prijzen. Jazeker, de Alfa Romeo 159 1.9 JTD Business is natuurlijk auto voor de stijlvolle zakenman. Deze heeft 167k gelopen, dus daar kan nog wel een tonnetje bij. Tevens valt ie keurig in het budget. En kijk eens wat je krijgt voor dat geld: 18″ teledial-wielen, airco, navigatie en zelfs een heuse trekhaak.

Om de traditie voort te zetten, moet de volgende ook worden aangehaald. Mocht je een tankpas krijgen, is misschien deze Mazda RX-8 Renesis HP een goede optie. Lekker compleet, en zeer weinig kilometers.Houd er wel rekening mee dat je elk jaar een nieuw motorblok moet plaatsen, maar dat mag de pret niet drukken!

Waar voor je geld krijg je vooral bij heerlijk incourante auto’s, dus als je een auto tóch op gaat rijden, neem eens kijkje naar de ze Fiat Croma 1.9 JTD Dynamic. Dit is een model van na de facelift. Heerlijk comfortabele cuirser met alle ruimte. En het is Italiaans, dus stijlvol en betrouwbaar (zonder gekhied, Croma’s zijn erg goede kilometervreters). Deze heeft wel een beetje TLC nodig, maar met 134.000km kun je er makkelijk het dubbele bovenop rijden. Mocht je BMW 318d rijders het snot voor de ogen rijden, er was ook een 200pk sterke vijfcilinder leverbaar.

Er is een verschil trouwens tussen wat ik zou aanraden en wat ik zélf zou kopen. Als ik wist dat ik veel kilometers ging doen, zou ik meteen kijken naar een Mercedes-Benz C200 CDI Elegance. Dit is een schitterend exemplaar van de eerste eigenaar. Kilometerstand: net een ton! Hier kun je er comfortabel nog twee ton bij rijden zonder dat je je zorgen hoeft te maken. Ik zou wel wegblijven bij de Youngtimer paleizen die oudere Mercedessen aanbieden. Je kunt voor dat geld bij hen terecht voor de vorige generatie C-klasse, en dat zou mij een brug te ver zijn. Wel heel erg troosteloos.

Een onderschatte auto waar ik ook altijd wel blij van word is de MG ZT 135 CDTI. Een sportieve Rover 75 met BMW diesel erin (320d motor). Wel wat ouder, maar daar is de prijs ook naar. Voor nog geen vier mille rijd je in een van de fijnste sportsedans, op de Alfa 159 na dan. En je houdt wat geld over om een leuke vakantie met je meisje te boeken. In je nieuwe MG!

En de laatste die ik daadwerkelijk écht zou overwegen is deze Alfa Romeo GT 1.9 JTD Distinctive. Sterker nog, heb er zelfs eentje gehad (nou ja, de werkgever liet mij er in rijden ;-)). Hele fijne en mooie auto. En die stoelen zijn top, zeker met dat alcantara. Dus als je toch aan het kijken bent naar een 147, zou ik altijd de GT kiezen. Klassieke coupelijnen gecombineerd met een Alfa hart: de perfecte symbiose tussen de Mazda RX-8 en Alfa 159!

 

Succes met de keuze!
@gtwillem: waarom doe jij de aankoopadviezen niet gewoon? Volgendsmij zijn er weinig die zon brede autokennis hebben als jou.
@gtwillem: Amen 🙏
@gtwillem: Eigenlijk best jammer dat @mrbilzerian al (noodgedwongen, maar wel een goede) keuze heeft moeten maken, wat een toptips zet je weer neer! De Alfa 159 en GT zijn twee pareltjes, vooral de GT. Prachtige kleur, zie je niet vaak.
@gtwillem: De C30 had ik er oorspronkelijk ook in zitten. Leuke auto, maar voor zes mille koop je eigenlijk net geen mooi exemplaar voor wie 35k per jaar wil rijden. Voor 7 mille heb je al veel meer keus en ook veel lagere km-standen.
Deze punto maar doen? Weinig kilometers en binnen het budget. Zit zelfs nog een leuk kleurtje op: http://ww3.autoscout24.nl/classified/282507419?asrc=st|as
Een Clio is ook een erg leuk wagentje!
Doet hij goed. In 2015 afgesturd en een budget van 6000 euro. LOI Cusrus geweest? ;-)
Alfa 147 of Punto nemen.
@milan0: Automotive business op de IVA in Driebergen. Meteen baan gevonden na het afstuderen, mede door dat de IVA zo hoog staat aangeschreven. 😁
Het omslagpunt wanneer een diesel rijden goedkoper is dan bezine rijden is in Nederland de laatste jaren steeds hoger geworden. Waar je vroeger meer dan 30.000km per jaar moest rijden.

Ligt het omslagpunt voor diesel bij 45.000km per jaar!

Op dat punt speel je break-even. Je zou dus nog meer moeten rijden wil je er voordeel uit halen. Benzine kopen dus. Diesel zou je wel kunnen kopen voor het rijgemak, niet voor het voordeel.

bron: http://dieselprijs.eu/omslagpunt-diesel.html
@mayk_thewessen:

Dat gaat waarschijnlijk over nieuwe auto’s. Wanneer ik een V70 2.4T vergelijk met een V70 D5, allebei ongeveer dezelfde vermogens, ligt het omslagpunt rondom de 12-13 duizend kilometer.
6000 budget ? kun je dan niet beter 6000 in die Megane steken voor een paar beurten ? een oude alfa kopen lijkt me vragen om problemen.
@menno: toen ik de auto kocht had ik al de koppakking, turbo, remschijven en blokken vervangen. Vond het wel goed geweest. Begin december kreeg de elektronica ook kuren, dus vond het toen wel de tijd voor een nieuwe auto.
fiat grande punto 1.9 jtd! met de 1.3 mis je echt gewoon vermogen vooral als je veel op de snelweg rijd, rijd zelf ook grande punto 1.9 jtd en is echt een heerlijke cruiser


liever een 5 deurs? fiat bravo 1.9 jtd (120 of 150 pk) zie je niet veel maar blijft een mooie vertoning op de weg, en is echt zwaar onderschat!


wil je echt zuinig rijden?, lekker voor de punto evo 1.3 jtd gaan
Heb een tijdje met een Punto 1.3 dieseltje gereden met standaard 89pk als ik me niet vergis, en dat schoot eigenlijk best goed op.

Klinkt niet erg verfijnd, maar doet z’n werk goed.
Kheb eens een grande punto multijet als huurwagen gehad, blij dat ik er niet lang mee heb moeten rijden, mss handig in de stad maar traag en zuipt.

Alfa kan @desjonnies je waarschijnlijk iets goed over zeggen maar ik ken enkel horrorverhalen ‘van horen’ zeggen.
Genoeg keuze’s mogelijk. Meeste al genoemd hierboven maar mis er toch nog een paar. Volkswagen Polo 9N, wel 1 uit Duitsland, met 130 pk 1.9 TDI en 6-bak. Beter wordt het niet. Met chip 180 pk en een gemiddeld verbruik van 1:20. Als je echt saai en degelijk wilt rijden een Corsa 1.3 cdti. Eigenlijk waar je nu ook voor gekozen hebt maar dan in een Duits jasje.
@riceaux90: ja het beste wat je kan nemen is een 1.9 TDI van vag, en in Duitsland kan je nog een mooi exemplaar vinden die niet 5 X is teruggedraaid. Overigens zou ik een golf nemen ipv een polo, toch iets meer auto.

Je bent helemaal gek als je die 1.2 TDI neemt, zuinig ja., maar daar is alles mee gezegd. Geen power, geen lol. Auto’s waren MRB vrijgesteld, dus veel mensen reden weinig km.s en dus vaak roetfilter problemen. En bij dit type kan je alleen een nieuwe eronder zetten. Erg duur
De alfa! Stuurt geweldig en italiaanse looks

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).