Autoplannen Dyson al twee jaar bekend bij Tesla

Auteur: , 18 Reacties

It's a small world after all..

Auto plannen Dyson al twee jaar bekend bij Tesla

Nu EV’s en autonome voertuigen steeds meer gezien worden als de onontkomelijke toekomst, rijzen er heel wat nieuwe autofabrikanten uit de grond. Eind september hoorden we echter plots over een wel heel opvallende nieuwe deelnemer: stofzuigerfabrikant Dyson. Ik zou graag willen zeggen dat de meesten dit niet hadden zien aankomen, maar dat blijkt dus niet helemaal waar. Bij Tesla wisten ze namelijk al twee jaar van het bestaan van hun plannen.

Om te zeggen dat ze deze plannen in hun schoot geworpen kregen zou een understatement zijn. Uit papieren van een Amerikaanse rechtbank blijkt dat een ingenieur genaamd Pierre Pellerey Dyson’s plannen aan een advocaat van Tesla onthulde toen laatstgenoemde hem een baan in de VS had aangeboden. Dit terwijl de stofzuigermagnaat er tegenover hem persoonlijk op had aangedrongen zijn mond te houden. Hun plannen waren immers geheim, en dat moest ook zo blijven.

Het is wel duidelijk dat Pellerey, een geboren Fransman, zich in een lastig parket bevond. Des te meer omdat uit diezelfde documenten van de rechtbank blijkt dat Tesla hem de baan bood precies terwijl Dyson hem betrok bij hun geheime project. Omdat de Fransman op een visum moest wachten nam hij geen directe beslissing, wat de problematiek alleen maar verder opblies. Vervolgens bleek hij heel het visum niet nodig te hebben, omdat Tesla hun eerste voorstel introk en hem een plek in Europa aanbood. Hier stemde Pierre direct mee in, maar daar was Dyson niet van gediend.

Wat volgde was een twee jaar durende rechtszaak tussen beide partijen. Via een brief van een advocaat van Dyson werd hem verteld dat hij pas na 12 maanden mocht vertrekken naar Tesla, omdat hij over teveel informatie beschikte waar Tesla profijt van kon hebben. Het uiteindelijke oordeel van de rechter verlaagde deze eis tot 9 maanden. Opvallend genoeg was de rechter het niet eens met Dyson’s tweede eis, waarmee ze Pierre wilden verbieden om zijn kennis over hun geheime plannen te delen. Aan de andere kant was dit niet eens zozeer meer nodig, omdat Tesla na het aangaan van de rechtszaak eigenlijk alle nodige informatie kreeg voorgeschoteld.

En die Pellerey? Die werkt inmiddels alweer anderhalf jaar bij Tesla.

Foto credit: @topcarslive



18 reacties

Vandaar dat Tesla’s ‘zuigen’….. Oeps, te makkelijk.
Dus Honda gaat ook voor autonoom rijden.
Dacht dat Dyson al motoren maakte voor de formule 1?
Jalopnik
edit: De baas had ook al gebeld.
OT: zo’n beetje iedere fabrikant van betekenis is bezig met ‘autonomy’, of het nou over auto’s of andere ‘robots’ gaat, straks zitten we allemaal de hele dag in een stoel en doen niks meer (kijk Wall-E maar eens, dat is echt gebeurd, echt waar, want het stond op Facebook!).
Dat moet je juist zwaarder bestraffen, de concurrentiebeding wordt veel te makkelijk mee omgegaan en is te moeilijk aan te vechten momenteel. Hierdoor worden hele bedrijven kapot gemaakt. Het is natuurlijk een moeilijke kwestie, interessante discussies dus.
@lekkaah: Zoals ik het lees, gaat het om een geheimhoudingsbeding. Over een concurrentiebeding wordt niet gesproken.
@berlinetta: Ze beoordeelde de rechter het in ieder geval. Niet iedereen is het daarmee eens.
Dyson stofzuigers, zijn dat niet die motorenleveranciers voor de F1?
Een Fransman zonder werkethiek, je verwacht het niet he….
@E34M5Touring: Een Nederlander zonder vooroordelen, je verwacht het niet he…

Sorry, inkoppertje.
@redneckdarian: Vooroordeel, hahaha good one.
Wat een mooi verhaal!
Dus binnenkort lekker sucky sucky in de file…..hmmm lekker!
Dyson verzorgt tegenwoordig de uitlaatsystemen al bij BMW toch?!
Dyson is al heel lang bezig mensen aan te trekken voor het autoprojekt. Binnen de autoindustrie is het algemeen al minstens 2 jaar bekend. Heb er ook direkt wat mee te doen gehad, maar een Dyson auto in produktie in 2020 zie ik nog niet gebeuren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).