• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lease maar: Jaguar F-Type of Range Rover Evoque

Auteur: willeme, gepost 8 november 2017 om 13:00 – 41 Reacties

Jaguar F-Type - Range Rover Evoque


Ben jij die marketingdirecteur bij een zeer succesvolle startup? Dan heb je nu twee topkeuzes om de blits te maken!

In principe kun je elke auto leasen. Normaal gesproken denk je met een leaseauto onwillekeurig aan een Kia Rio, Volkswagen Golf of Renault Talisman, afhankelijk hoe dankbaar je baas is. Op het moment dat het leasebudget een stukje hoger ligt, zien we voldoende aanbod van sedans, stationwagons en SUV’s. Maar wat als je niet zo veel kilometers maakt en totaal iets anders wil. Wat als je de vrijheid hebt om iets knotsgeks uit te kiezen? We slaan de Duitse auto’s bewust even over. Prima auto’s, maar iets te serieus. Wat zijn dan leuke opties?

Deze twee Britse cabrio’s zijn allesbehalve saai en je hebt ze voor de prijs van een redelijk aangeklede BMW 5 Serie, om maar wat te noemen, De Jaguar F-Type behoeft bijna geen toelichting. De Roadster kwam in 2013 op de markt en bijna iedereen was er lyrisch over. De combinatie van looks en prestaties zijn uitstekend. Het enige nadeel was dat de auto redelijk prijzig was. Daar is onlangs verandering in gekomen met de toevoeging van een nieuwe, kleinere benzinemotor. De Evoque Cabrio is ook nog niet zo lang op de markt. Het is een bijzonder type auto dat eigenlijk geen concurrenten heeft, vandaar deze vergelijking.

Merk:JaguarLand Rover
Type:F-TypeRange Rover Evoque
Uitvoering:Roadster i4 Dynamic RConvertible Si4 HSE Dynamic 4WD
Catalogusprijs:€ 83.620€ 87.750
Fiscale prijs:€ 82.470€ 86.600
Leasetarief:1.250 p.m.€ 1.320 p.m.
Vermogen:300 pk bij 5.500 tpm240 pk bij 5500 tpm
Koppel:400 Nm bij 1.500 tpm340 Nm bij 1.250 tpm
Topsnelheid:250 km/u217 km/u
0-100 km/u:5,7 sec.8,1 sec.
Verbruik:1 op 16,11 op 12,2
CO2 uitstoot:163 g/km185 g/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
Deze auto’s zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. De Range Rover is wat completer, maar dat komt ook omdat er meer aanwezig is. Zo is de achterbank neerklapbaar bij de Land Rover, de Jaguar heeft natuurlijk geen achterbank. De stoelen zijn in de Jaguar bekleed met leder en alcantara, de Range Rover heeft vol-lederen bekleding. Parkeersensoren zijn erg handig bij dit soort auto’s, beide hebben het aan de achterkant, alleen de Evoque heeft ze ook aan de voorkant zitten.

Je kan beide auto’s zo luxe maken als je zelf wilt. Er is een breed scala aan velgen, kleuren en bekledingen om jouw unieke auto samen te stellen. De standaarduitrusting is overigens keurig: climate control, cruise control, navigatiesysteem, regensensor, simmende binnenspiegel, alarm en schakelflippers aan het stuurwiel krijg je er altijd bij in deze uitvoeringen.

Exterieur
Wat is die Jaguar een plaatje. De tijd heeft er voorlopig nog geen vat op gekregen. Die lange neus in combinatie met de korte, gedrongen achterkant zorgen voor een uiterst fraai zijaanzicht. De neus is onlangs subtiel strakgetrokken, je kan de nieuwe F-Type het makkelijkst herkennen aan de nieuwe bumper en de indeling van de koplampen. De Dynamic R uitvoering die wij hier behandelen is helemaal af. Je krijgt dan 19″ lichtmetalen velgen, het ‘Design-pack’ in glanskwart, wat kleine afwerkingdetails in het interieur en de gave LED-koplampen. Dan de hamvraag: is deze auto zakelijk verantwoord? Nee, maar een Jaguar kan waarschijnlijk wel wat meer sympathie opwekken dan bijvoorbeeld een Porsche of BMW.

Jaguar F-Type Roadster

De Evoque cabrio is een polariserende auto. Je vindt hem ontiegelijk gaaf of verschrikkelijk lelijk. Een middenweg lijkt er niet te bestaan. Zeker het exemplaar op de foto’s doet daar nog een paar schepjes bovenop met de oranje lak en de zwarte velgen. Het is een van de weinige cabrio’s die er mooier uitziet met het dak dicht. Aan de voorkant is het allemaal prima: gewoon een dikke Evoque. Maar het lijkt wellicht een beetje op een badkuip op wielen. Een hele dikke badkuip, dat wel.

Range Rover Evoque Convertible

Interieur
Het interieur van de Jaguar is minder uitgesproken dan het exterieur van de Britse Roadster. Dat is op zich niet erg, want het is nog altijd de moeite waard. Op zich zit het logisch in elkaar, maar er zijn een paar kleine missers. Een kniesoor die daar op let. Mocht het interieur je te zwart en donker zijn, kun je uiteraard andere combinaties kiezen. Er is zelfs een mogelijkheid om het dashboard in een andere kleur dan zwart te krijgen, maar dat kan in alleen in combinatie met de ‘Performance’- stoelen en maken de auto een stuk duurder. Nog een minpuntje: er is weinig aflegruimte in het interieur, ook in de kofferruimte is het huilen met de spreekwoordelijke pet op.

Jaguar F-Type Roadster

Dan de Land Rover. Ehh, Range Rover. Het zal je niets verbazen dat het interieur bijna identiek is aan dat van de reguliere Range Rover Evoque. Dat betekent een zeer strak ontwerp, zonder dat het saai wordt. Ook hier heb je enorm veel keuze om de auto naar wens aan te kleden. In tegenstelling tot de Jaguar is dit wel een relatief praktische cabriolet. Ten eerste vanwege de achterbank. Voor boodschappen, koffers en niet al te veeleisende passagiers is het prima te doen. De bagageruimte is ietsjes groter dan in de Jag, maar met 250 liter nog steeds erg klein. Dat dak moet natuurlijk ergens weggeklapt worden.

Range Rover Evoque Cabrio

Rijden
Dit lijkt een eenvoudige zaak: de Jaguar wint op alle fronten. De Jaguar heeft 60 pk meer vermogen, 60 Nm meer koppel en een lager gewicht. De Jaguar zit net over de anderhalve ton, de Evoque Cabrio zit bijna op twee ton. Die viercilinder-motor is een uitkomst voor de F-Type. Natuurlijk, het surplus aan vermogen van de V6 is leuk, maar de V6 is beetje een bedenkelijk blok. Het is namelijk gewoon de V8, maar dan met zes potten in plaats van acht. Dat is een goedkope oplossing (Jaguar kon geen Ford-motoren meer gebruiken), maar de V6 is daardoor behoorlijk zwaar. De viercilinder is een bijzonder lichte en compacte krachtbron, waardoor insturen veel prettiger is. Qua prestaties kunnen we kort zijn: die zijn goed voor elkaar.

Jaguar F-Tyope Roadster

De Range Rover is dus erg zwaar en heeft minder vermogen uit eenzelfde soort motor. Daar lijden de prestaties onder. Die zijn namelijk op zijn best acceptabel te noemen. Maar daar gaat het niet om bij deze auto. In combinatie met de acht-trapsautomaat is de Evoque snel genoeg voor het verkeer op de asfaltjungle in Nederland. Je zit lekker hoog en de afstelling is verrassend strak. Ondanks dat waarschijnlijk niemand het gaat doen, kun je er ook mee in het terrein uit de voeten. Het is geen Defender, maar omdat het een Land Rover is, kun je ook buiten de gebaande paden nog voortbewegen.

Range Rover Evoque Cabrio

Conclusie
Twee compleet verschillende auto’s van hetzelfde concern. Sterker nog, zelden waren auto’s qua prijs zo aan elkaar gewaagd, maar qua uitvoering zo enorm verschillend. Het zijn wel unieke, karaktervolle aanbiedingen. Een standaard crossover ligt natuurlijk veel meer voor de hand, maar het is goed om te weten dat er nog wat anders te krijgen is voor dit enorme bedrag. Dan is het alleen even de vraag welke het moet worden.

Ook interessant!

  • Range Rover Evoque P300e rijtest
    Range Rover Evoque P300e rijtest
  • Video: Carwash sloopt Range Rover
  • Politie treft Range Rover en Jaguar in container in Brabant
    Politie treft Range Rover en Jaguar in container in Brabant
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Convertible, evoque, f-type, Jaguar, kies-maar, Land Rover, lease, lease-maar, range-rover, roadster, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Autoplannen Dyson al twee jaar bekend bij Tesla
Volgend bericht: Video: de hoogtepunten van Max’ inhaalrace in Brazilië 2016 »

Lees Interacties

Reacties

  1. O plaat zegt

    8 november 2017 om 13:06

    Ik kies de jaguar daar moet ik niet eens over nadenken. De evoque vind ik een verschrikkelijk ding. Het weegt evenveel of een jaren 60-70 Amerikaan maar dan lelijker.

    Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      8 november 2017 om 20:18

      @shiva: Even veel als wat? Hou ons niet in spanning!

      Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    8 november 2017 om 13:07

    De Jag voor mezelf, de Range voor de lady of the house. Wel de coupe Jag want ik pas niet in de cabrio.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      8 november 2017 om 13:16

      @E34M5Touring: wat is je lengte? Dan kan ik ook een beetje inschatten of ik er misschien nog net in pas.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        8 november 2017 om 14:15

        @banaan7: Ik ben 2.07m en met de stoel op de achterste stand (krakend tegen het achterbord) zit ik nog niet onderin de stoel. Klem tegen het dash. Zelfs als passagier kan het eigenlijk niet. Heb dat wel gedaan maar had het logo 2 dagen in mn knie staan.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          8 november 2017 om 14:54

          @e34m5touring: aan je reacties te lezen ben je nog steeds in de groei ;-).

          Login om te reageren
        • sr20det zegt

          8 november 2017 om 18:00

          @e34m5touring: als passagier zit je sowieso krapper in een F-type als de bestuurder, dingetje om rekening mee te houden.

          Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      8 november 2017 om 13:25

      @e34m5touring: Goed ingeburgerd al zie ik. Een Amerikaan is vaak wat groter (en dikker).

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 november 2017 om 14:09

      @e34m5touring: Dat begrijp ik niet helemaal. Heeft de cabrio een lager dak of hoe zit dat?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        8 november 2017 om 14:16

        @berlinetta: Stoel kan niet ver genoeg naar achter waardoor mn benen geen plek hebben.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          8 november 2017 om 14:38

          @e34m5touring: Ahzo, best logisch ook. Dat dak moet ergens naar toe inderdaad.

          Login om te reageren
  3. mashell zegt

    8 november 2017 om 13:21

    Ik weet het zo net nog niet. De Range Rover is redelijk uniek. Maar bij de Jaguar blijft het klagende gevoel of een Porsche Boxster niet een betere auto is.

    Login om te reageren
    • itiswhatitis zegt

      8 november 2017 om 13:40

      @mashell: wil je een perfecte auto kies een boxster. Wil je absolute fun kies de Jag.

      Login om te reageren
    • stribo zegt

      8 november 2017 om 16:51

      @mashell: haha beetje verveelde snobben opmerking. Onbereikbaar voor het gros, al dan geen vergelijk met Porsche. Uniek of niet, zit niks tussen.

      Login om te reageren
  4. Henk_he zegt

    8 november 2017 om 13:22

    Zonder het artikel te lezen: de Jaaaaaaag! Wat een plaatje.
    Evoque is voor succesvolle kapperszaakketeneigenaren.

    Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    8 november 2017 om 13:23

    Met die Evoque denk ik alleen maar: Wat een hoop geld voor weinig auto.

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    8 november 2017 om 13:27

    Godskolere wat een geld voor de Evogue. Ik vind het wel een aardig ding. Hij is anders, excentriek.. Kan ik best wel waarderen.

    Maar ja, als je dat ding tegenover de F-type zet… Dat vind ik wel zo’n schitterende wagen. Een keuze maken is nog nooit zo makkelijk geweest.

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    8 november 2017 om 13:30

    Buiten mijn normbudget en buiten de richtlijnen, coupe en cabrio, zijn uit den bozen.

    Login om te reageren
  8. lekkaah zegt

    8 november 2017 om 13:34

    Grappig, ik zag toevallig een uur geleden voor het eerst zo’n caab evoque rijden hier.. heel apart.. niet mijn ding iig. Wel weer wat anders.

    Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    8 november 2017 om 13:50

    De F-Type. T blijft een schoonheid! Wel met een kleurtje. En als ik dan een dakloze terreinridder zou moeten kiezen: de Wrangler.

    Login om te reageren
  10. stephane8200 zegt

    8 november 2017 om 13:59

    Laatst een F-type gereden met V8 en compressor voor een paar dagen. Lijkt me toch wat minder met de 4 cilinder. Net zoals bij de 718 Boxster trouwens.

    Die Evoque vind ik helemaal niets. Collega heeft een hardtop versie en ik vind het allemaal net niet wat betreft kwaliteit en bediening.

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    8 november 2017 om 14:01

    Bizar dat je die jaguars vrijwel nooit ziet rijden ..

    Misschien omdat die mensen voor een Toyota GT86 of een 124 spider gekozen hebben ..

    Login om te reageren
    • noosaheads zegt

      8 november 2017 om 14:03

      @lincoln: Nice..

      Login om te reageren
  12. noosaheads zegt

    8 november 2017 om 14:02

    Ik heb tot vorig jaar in een vestiging gewerkt die op een steenworpafstand ligt op die van Kimman Amsterdam en woon in het centrum, toch heb ik die oerlelijke Evoque Cabriolet tot op de dag van vandaag nog nooit in het echt gezien.Gelukkig maar. Zal wel iets met onderbewustzijn te maken hebben.Of zo.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    8 november 2017 om 14:09

    Die Evoque is voor mensen met schijt aan alles. Geniaal dat Landrover een model maakt voor die doelgroep. De F-type met 4 pitter is wellicht de allerbeste F-type en als liefhebber van sportwagens absoluut mijn keuze. Wel als coupe graag.

    Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    8 november 2017 om 14:10

    Een jag met 4 cilinders… hoe goed het blok ook is… voor 80k€ móeten er meer cilinders in mijn auto liggen.

    De evoque kan ik kort over zijn. Ik ben geen voetbalwijf.

    Login om te reageren
  15. Loek zegt

    8 november 2017 om 14:22

    De Evoque is al nooit een mooie auto geweest. En toch hebben ze een nog lelijkere variant weten te verzinnen.
    Betekent dat dat ik de Jag kies? Absoluut niet. Mooie auto, verkeerde motor (voor mij). Een Jag moet meer cilinders hebben.
    Ik zou er gewoon een mooie Audi A6 van leasen. Van het overige geld zou ik niet eens een roadster kopen, maar gewoon een relatief oude coupé.

    Login om te reageren
  16. ttr6 zegt

    8 november 2017 om 14:24

    Even flauwe reactie: een simmende binnenspiegel is in Brabalonie een zeurende binnenspiegel…. Maar on topic: ik heb de diesel Evoque cabriolet gereden en vond het helemaal niks. Wat een foute bak. De F daarin tegen…

    Login om te reageren
  17. ericc zegt

    8 november 2017 om 14:29

    Ik zou voor de Jag gaan. In België begint de 4 cilinder bij 57 000 euro maar ,zoals hierboven reeds enkele hebben aangehaald, zou ook ik voor de coupé gaan.
    MAAR als de andere wagen de Boxster/Cayman met 4 cilinder (2 liter) zou zijn , weet ik het nog niet.

    @AB : een vergelijkende test dringt zich op tussen Jag/Porker met 2 liter cilinderinhoud……..

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      8 november 2017 om 15:43

      @ericc:

      Als het om 2.0 4-cilinders zou gaan dan zou ik wanneer ik in werkelijkheid een keuze moest maken voor een Golf GTI gaan. Without a doubt.

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        9 november 2017 om 09:54

        @jack_abarth: Nou nee. Bij een hatch-back zou ik de A45 AMG nemen. En waarom de GTI als de R ook een 2 liter is met 300pk?
        Bij de Jag en de Porker spreken wel andere waarden mee dan bij een Golf. De Golf GTI is zeker geen slechte auto maar de “next step” speelt ook een rol. Klanten voor de Jag of Porker gaan niet kijken naar een hatch-back, ze zoeken ook nog luxe, afwerking, rijgenot in een niet dagelijkse auto.

        Login om te reageren
  18. jack_abarth zegt

    8 november 2017 om 14:34

    Bij de Evoque moet ik altijd aan zo’n kinderauto denken:

    https://www.epicplay.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/1200x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/6/1618__1.jpg

    Login om te reageren
  19. berlinetta zegt

    8 november 2017 om 15:08

    Makkelijke keuze: een van de mooiste auto’s van het afgelopen decennium tegenover handtasje numero uno.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      8 november 2017 om 17:37

      @berlinetta: de Jag een handtasje noemen gaat ook wel weer erg ver ?

      Login om te reageren
  20. joost1996 zegt

    8 november 2017 om 16:38

    Uiteraard de Jagg, maar wel de V6! Dat geluid is fenomenaal!

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      8 november 2017 om 18:02

      @joost1996: v8 maar wel met enkel RWD. Het geluid van de motor en de je banden enorm lijden is fenomenaal!!

      Login om te reageren
  21. kobus1967 zegt

    8 november 2017 om 17:08

    Eh 22% bijtelling over veel, laat maar dan liever de Jaguar I-Pace met 4% bijtelling volgend jaar.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      8 november 2017 om 18:04

      @kobus1967:

      Dat geldt alleen als je ‘m zakelijk gaat rijden.

      Login om te reageren
      • kobus1967 zegt

        8 november 2017 om 21:48

        @jack_abarth: dat was toch de strekking van het verhaal?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          9 november 2017 om 14:39

          @kobus1967: ja. Maar het moest ook open en leuk zijn, de I Pace is dat beide niet ;-).

          De 4% geldt alleen tot 50.000, fe vanafprijs van de I Pace is ongeveer 80-85 mille.

          Login om te reageren
  22. shadowbroker zegt

    8 november 2017 om 21:43

    Tijdje terug een f-type met 6 cillinder zien rijden. Die man gaf gas en er kwam een behoorlijke grijzige rook uit de uitlaat… Met koude motor gaan trappen of een gevoelig/slecht motorblok?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North