Bob Lutz: auto zoals we die kennen over 20 jaar dood

Auteur: , 46 Reacties

Geniet er nog maar even van.

Bob Lutz: auto zoals we die kennen over 20 jaar dood

Stinkende uitlaatgassen, mensen die zelf de pedalen bedienen en het stuurwiel vasthebben. Het geluid van een brommende motor. Tja, dat het gaat verdwijnen weet iedereen. Volgens voormalige GM-topman Bob Lutz is het over 20 jaar al voorbij.

Deze uitspraak doet Lutz in een publicatie van Autonews. De ondernemer denkt dat nieuwe wetten het onmogelijk gaan maken om nog zelf een auto te besturen op de openbare weg. Een transitieperiode van enkele jaren moeten mensen de tijd geven om de omschakeling te maken. Auto’s kunnen bijvoorbeeld worden ingeruild voor een volledige autonome variant. De enige plek waar men nog zelf kan rijden zal vermoedelijk op eigen terrein of een circuit zijn.

Honderden jaren maakten de mensheid gebruik van paarden als vervoersmiddel. 120 jaar geleden kwam de auto en in de nabije toekomst maken we de overschakeling op modules, denkt Lutz. Met modules doelt de in Zwitserland geboren ondernemer op autonome voertuigen die met elkaar in verbinding staan. Volgens Lutz zullen merken en de automarkt zoals we die kennen gaan verdwijnen. De modules worden op de markt ingezet door bedrijven als Uber en Lyft. Techbedrijven zoals Nokia zullen de technologie voor deze modules gaan bouwen.

Aan het einde van het interview zegt Lutz deze periode vermoedelijk niet mee te maken. “Ik zal er niet meer zijn om te zeggen: “Ik zei het toch!”, tenzij ik de leeftijd van 105 jaar mag bereiken.



46 reacties

No shit, Sherlock. Als je het nieuws omtrent auto’s een beetje volgt dan zie je dat dat wel de richting is die wij opgaan.

Ik weet niet of het al over 20 jaar… Maar goed, 20 jaar geleden hadden we ook geen kleine computertjes in onze zakken zitten waar we mee kunnen telefoneren (schijnt) en zie waar we nu staan. Het kan verkeren…
@rick-dos:

Auto’s zijn de laatste 20 jaar dan weer groter zwaarder en lomper geworden ..

Omdat “sport” ..
@rick-dos: ehh nee. Als je ziet dat autonome auto’s tegenwoordig alles autonoom doen zonder communciatie met de infrastructuur en andere wagens dan zie je juist niet de techniek in deze richting bewegen. Car 2 car en car 2 infrstructure communicatie wordt al jaren over gesproken maar doorbreken doet het niet.
@mashell: Zo’n 20 jaar geleden hadden we beperkingen in de ontwikkelingen van robotica meestal kwamen de beperkingen door de kracht van de toenmalige computers. Tegenwoordig moeten we de rem op de ontwikkelingen van robotica zetten omdat we bang zijn dat ze de wereld zullen overnemen.

Zo’n 20 jaar geleden lachte iedereen je uit als je zei dat we in de toekomst elektrisch zouden rijden, omdat je toch nooit de infrastructuur zou krijgen om de auto’s op te kunnen laden. Met de politieke wil en de daaruit voortvloeiende marktbeweging staan we nu waar we staan.

M.a.w. wat vandaag misschien nog “onmogelijk” wordt geacht zal morgen ineens heel anders kunnen zijn. Redeneer niet vanuit de huidige beperkingen, maar vanuit de mogelijkheden die er morgen kunnen zijn. De obstakels waar we nu tegenaan lopen mbt C2C en C2I zijn overkomelijk. Vooral als de politieke wil er achter wordt gezet. Nogmaals had jij 20 jaar geleden gedacht dat het straatbeeld tegenwoordig mede bepaald wordt door oplaadpunten en speciale parkeervakken?
@rick-dos: Laten we hopen dat de politieke wil ontbreekt voor deze waanzin!!
Hele auto hobby naar de kloten, al zit het mijn tijd wel uit, tegen die tijd loop ik tegen mijn pensioen aan.
Dan maar naar Brazilië en een paar jonge meiden kopen ;)
@rick-dos: 20 jaar terug riep iedereen “brandstof wordt onbetaalbaar, de olie raakt op. We stikken van de fijnstof in de steden” en nu doen we er iets aan. Na wat experimenten met aardgas en waterstof is het duidelijk geworden dat het electrisch rijden gaat worden in de toekomst. Exact de toekomst voorspellen is moeilijk (anders wist ik wel de komende lotto getallen) maar algemener de toekomst voorspellen als in we gaan weg van brandstof (en over 20 jaar is er nog steeds lotto) kun je precies doen.
Daarom zit oude Bob er ook geheid naast, hij doet een specifieke voorspelling in de richting van c2c en die gaat het zeer waarschijnlijk niet worden (zoals alle specifieke voorspellingen nooit uitkomen). Dat wist ik al (ik doe niet mee aan de Lotto), dat wist Nostradamus (met z’n strakke groene broek) al, dat weet Piet Paulusma (hier en daar een büüüüüüi) maar dat weet Bob Lutz blijkbaar niet.
Betekent dat ook het einde van Autoblog?
@berlinetta: De auto’s zelf ga ik nog niet eens zo missen. Het oneindig zeveren ga ik wel missen.
@berlinetta: autonoomblog. De nieuwsberichten plaatsen zichzelf dan ook. Bye bye redactie!
@thomasbol: Misschien dat we dan wel onze reacties kunnen editten.
@viezefreddyw: Een soort autocorrect.. oh wacht
@viezefreddyw: Onze reacties worden ook automatisch geplaatst
Modules achter elkaar🙄
Dan is de F1 van 2005-2017 toch het voorbeeld geweest.
@yipikaye: totdat onze Max kwam natuurlijk 😁
@yipikaye: “onze max” mannekes toch… Is hij jouw zoon ? dat je er zo over kunt spreken
@lowlow: wat is er mis met het zeggen van onze Max? Ik denk dat onze Max daar geen probleem mee heeft.
@lowlow: deze jongen heeft op zijn 17e al meer bereikt dan jij in jou hele leven kunt bereiken.
Maar dat begrijpt een zuurpruim zoals jij natuurlijk niet.
@yipikaye: fanboy allert, mijn hemel kent u ons persoonlijk ?? hier zitten een paar erg succesvolle jongens kan ik u zeggen waar Max nog een voorbeeld aan kan nemen.
@yipikaye:

Het zit hier helemaal vol met zeer succesvolle entrepreneurs die toevallig ook een mening over velgen hebben ..
@lincoln: yep, achter het toetsenbord zijn ze allemaal Bill Gates in het kwadraat.
Soms denk ik dat ik te laat geboren ben… muziek, auto’s, etc. Soms is het er niet op vooruit gegaan… Ik kan me niet een leven voorstellen waarin ik niet betrokken bennbij het proces van autorijden. Ik mag dan wel een “lullige” Alfa 147 rijden. Ik geniet vrijwel van elke minuut achter het stuur van vrijwel elke auto (behalve de C3 pluriel, dat ding is gewoon puur geconcentreerd kwaad).
@goodolddays: Ik maak de meeste kilometers op twee of drie wielen. Heb daarnaast een overdekte brommer (Subaru Vivio) en zelfs met 658cc heb ik vrijwel iedere kilometer dikke pret, zolang ik de snelweg links laat liggen. Of rechts. Of onder me, maakt niet uit.
@goodolddays: ben het wat muziek betreft volledig met je eens. Tot ik stopte met naar de standaard radiozenders te luisteren, er ging een wereld voor me open
Maar een ding is zeker, over 20 jaar doet Bob Lutz op de een of andere manier nog steeds toekomst voorspellingen over de autoindustrie.
Dergelijke luchtfietserij horen we al sinds de jaren 80. Autonome auto’s hebben alleen toegevoegde waarde voor gehandicapten en bejaarden. Maar ik begrijp dat meneer Lutz zich graag als een visionair wil profileren en niet achter wil blijven bij zijn met narcisme doorspekte collega CEO’s.
@riddertevoet: “Autonome auto’s hebben alleen toegevoegde waarde voor gehandicapten en bejaarden.”

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk namelijk dat autonome auto’s voor iedereen toegevoegde waarde hebben. Minder ongelukken, minder files, lager brandstofverbruik etc. De enige voor wie het nadelig is, is de overheid. Ik neem aan dat autonome auto’s zo worden ingesteld dat ze zich altijd aan de snelheid houden. Dan moet de schatkist toch op een andere manier worden gespekt.
@berlinetta: Brandstofverbruik moet uiteraard minder stroomverbruik zijn.
@riddertevoet: “Autonome auto’s hebben alleen toegevoegde waarde voor gehandicapten en bejaarden.”
Dan hebben we er ineens wel een flinke klap gehandicapten bij.
– Visueel gehandicapten: het niet kunnen onderscheiden wanneer een rechter rijbaan leeg is.
– Meteorologisch gehandicapten: het regent een beetje laat ik mijn snelheid en afstand onnodig veel aanpassen
– Rits/invoeg gehandicapten: ik moet van baan wisselen zodra de onderbroken streep begint. Die 300 meter daarna kan ik echt niet benutten. Hiervoor moet ik wel 60 kilometer per uur gaan rijden en zeker niet de snelheid aanpassen aan die van de andere baan.
– Sociaal gehandicapten: ik heb schijt aan alle andere mensen en neem overal voorang en haal in waar ik wil
– Sociale media gehandicapten: ik moet echt even dit whatsappje sturen tijdens het rijden
– Gender(neutraal) gehandicapten: op de middelste baan voel ik me veilig
– Emotioneel gehandicapten: ik stoor me aan al die andere gehandicapten op de weg en daarom negeer ik de regels bewust.
– Professioneel gehandicapten: ik ben te druk bezig met masturberen en daarom slingert mijn vrachtwagen over de snelweg

Ik denk dat ik ook maar persoonsgebonden budget ga aanvragen.
Dat is maar goed ook de meeste mensen kunnen niet rijden
Je zal maar 2 generaties lang Ferrari’s hebben verzameld. Je collectie omvat plus minus 25 Ferrari’s, van een 288GTO, F40, F50, Enzo, LaF en LaF Aperta. Dan wordt dat dus straks 1 grote kapitaalvernietiging van jewelste.
@ghost: juist niet dan toch??
@lekkaah: leuk om nog eens een keertje langs te lopen in het museum. Meer niet.
@lekkaah: Ligt eraan. Als de wetgeving autorijden verbiedt, dan kan het inderdaad wel eens flink minder waard worden. Wellicht dat de bubbel daardoor knapt.
@ghost: Waarom? Ik plak al jaren geen postzegels meer, maar verzamelingen houden hun waarde. Schilderen met verf en penseel? Kijk eens voor welke bedragen schilderijen van meesters als “Ferrari” van eigenaar wisselen.
Er rijden ook nog altijd paarden met wagens rond en over 20 jaar ook nog.
Gezever van de oudere broer van het Muppetduo Waldorf en Statler.
Ik ga vast sparen om de Alpen te kopen.
Ik voorzie ook wel een toekomst waarin de mobiliteit geregeld is zoals Lutz hem voorspelt, maar de door hem geopperde termijn van 20 jaar is echt veel te kort. De technologie moet nog aanzienlijke stappen, zowel in technologisch opzicht (duh) als in economische zin. Een markt zoals Lutz die beschrijft ontstaat immers niet als de technologie voor autonoom rijden zo duur blijft dat het exclusief blijft voorbehouden aan wagens als de S-klasse, 7-serie en A8. Het proces van eerste volledig autonome auto naar volledige marktpenetratie duurt jaren, net zoals dat met andere functies en opties het geval was. Daarnaast zal ook de infrastructuur wereldwijd op de schop moeten, een proces dat naast vele miljarden ook jaren in beslag gaat nemen. Dan moeten er op nationaal niveau en op internationaal niveau wetten en afspraken gemaakt worden, en dienen ethische vraagstukken (veiligheid van de inzittenden versus het minst aantal slachtoffers?) beantwoord te worden. Dat allemaal samen, zie ik toch echt niet binnen 20 jaar gebeuren.
Ik hoop, dat die Lutz(er) er minstens een halve eeuw naast zit met z’n “20 jaar”, wil graag nog even onder eigen regie i.p.v. allerlei electrieke meuk doorkarren.
Wat een doemdenker…
“De ondernemer denkt dat nieuwe wetten het onmogelijk gaan maken om nog zelf een auto te besturen op de openbare weg.”

Zeer beangstigend vind ik dit… Word gewoon ff mn grootste (en enigste) hobby afgenomen…. mits het echt zo is dat dit doorgevoerd word…
@spykerboy: ik vind het ook beangstigend. Maar goed, ook nu is het nog gewoon mogelijk om zo nu en dan met paard en wagen rond te rijden. Ik verwacht dat de auto eenzelfde toekomst tegemoet gaat. Buiten de stad op het platteland en de mooie weggetjes kun je de hobby vast nog blijven beoefenen.

Hoop ik….
Bob Lutz van de Stichting Open Deur.
Vroegah werden paarden gebruikt door de massa en was dat nog redelijk te betalen. Sinds de auto het paard heeft ingehaald is het paard een luxe-artikel geworden. Veel duurder dan vroeger en je moet hem vaak bij een manege of boerderij oid stallen wat ook weer geld kost. Vervolgens betaal je ervoor als je ermee wilt rijden.

Ik denk dat het dalijk met auto’s ook zo zal gaan. De auto’s met verbrandingsmotor staan bij het lokale circuit voor een leuk bedragje onder de pannen en die worden verzorgd door het personeel. Een keer in de zoveel tijd ga je eens langs om een uurtje je rondjes te rijden waarna je hem afspoelt en aan de druppellader onder een dekentje in de garagebox achterlaat.

Ik moet gaan investeren in circuits nu het nog kan denk ik.
In de rijkere westerse wereld met goede infrastructuur zullen we eerder toe zijn aan autonoom rijden. Het lijkt me echter sterk dat een stad als New Delhi of Calcutta er over 20 jaar klaar voor is. En of er dan al autonome Maruti’s bestaan.

Voor autofabrikanten wordt het doorvertellen naar goedkopere modellen waarschijnlijk pas interessant als ze het overal kunnen slijten.
Ik denk dat dhr. Lutz iets te voorbarig is met zijn 20 jaar, maar uiteindelijk zal het er wel van komen. Hopelijk ga ik het niet meer meemaken. Want als ze autonome auto’s verplicht gaan stellen, zal je wel helemaal niet meer op een motor mogen kruipen.
Dan mag geen enkele auto die nu gebouwd word nog op de weg en geen enkele motor. Dat krijgen ze er nooit door. Dat een zelfrijdende taxi en vrachtwagen een ding zijn binnen 20 jaar en dat autonome functies even normaal als cruise controle nu worden kan ik begrijpen maar een verbod op zelf rijden komt er niet de eerste 50 jaar, als dat er zelf ooit komt. Als een autonome wagen niet om kan gaan met rijdende mensen zal hij nooit de baan op mogen. Nu niet en binnen 20jaar zeker niet.
Indien die vent gelijk heeft (wat ik betwijfel) dan zullen er heel veel werknemers op straat belanden met de bijhorende verdriet ten gevolg:
-Aston Martin, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Lotus, Porsche en Koenigsegg hebben samen zo’n 32 523 werknemers en dan tel ik niet eens de andere merken zoals Morgan, Ariel, Pagani, etc… mee noch de vele toeleveranciers die in sommige gevallen wel degelijk afhankelijk zijn van een bepaald model ( Lamborghini telt zo’n 450 verschillende leveranciers.) En dan komen waarschijnlijk nog eens de motormerken aan beurt ook zoals Ducatti en Yamaha. Wat verwacht je dat je niet meer zelf een wagen zou mogen besturen maar wel nog een tweewielige machien van 150 kilo? Een ban betekend een economisch bloedbad en dat terwijl er geen reden om toe is.

Geen reden? Wat dacht je van geen doden in het verkeer meer? Ja, maar Nissan liet al eerder hier en daar uitschijnen dat zelf rijden nog tot de mogelijkheid zal behoren en volgens de hoofd van de autonome afdeling worden we dankzij de tech betere chauffeurs dan F1 piloten. Ook stellen ze geen doden of zwaargewonden meer in het verkeer vanaf 2020, de technologie werkt mee met de bestuurder. Toyota kennen we met hun parallel autonomie (zowel zelf rijden en tegelijkertijd werkt de autonome gedeelte van de wagen als een extra chauffeur). Doel is zelf rijden zonder brokken te maken. Miljarden kruipt in hun samenwerking met MIT om de Guardian Angel spoedig te kunnen lanceren. Ook Volvo claimt geen doden noch zwaargewonden meer in al hun nieuwe modellen vanaf 2020, terwijl ze hoogstens semi-autonoom zullen zijn. Volvo’s staan nu al in de zeer beperkte lijst van automodellen die nog geen doden of zwaargewonden hebben veroorzaakt per miljoen verkochte units/miljoen gereden km’s.

Verder de baas van Intel heeft al lopen te roepen naar aandacht met zijn claim dat binnen een aantal jaren niemand meer naar bars, restaurants, festiviteiten, musea’s, concerten, sport-evenementen, beurzen en zelfs fysiek op reis gaan omdat we dan met zen allen zullen leven via onze VR-brillen. Yep, zulke bagger kan dus uit de mond van belastingsontduikende euh ‘respectvolle’ CEO’s van belastingsontduikende multinationals komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).