Meer problemen aan het adres van edele Elon.
Het wil nog altijd niet vlotten bij Tesla. Na eerdere berichten dat ze al niet bepaald op schema lagen wat betreft hun doelstellingen voor 2017, blijkt na bekendmaking van de laatste kwartaalcijfers dat er helemaal geen schot in de zaak zit. De naar achter geschoven deadline is volgens hen de oorzaak van het gigantische verlies. Het verlies van $ 619,4 miljoen was zelfs voor de analisten aan de hoge kant en zorgde er dan ook voor dat de aandelen vrijwel direct een duikvlucht namen. Momenteel staat het aandeel al 5 procent lager.
Het bedrijf van Elon Musk zegt te verwachten dat ze hun doelstelling om 5.000 Model 3’s per week te produceren pas tegen het einde van het eerste kwartaal zullen kunnen halen. Dat is een behoorlijk verschil met hun eerdere deadline waar Early Adopters absoluut niet tevreden mee zullen zijn. Musk had namelijk eerder gezegd 20.000 Model 3’s te willen produceren voor december 2017. Tot 2 oktober zijn er echter pas 260 wagens van de band komen rijden. Ouch.
Volgens Tesla zijn dergelijkeproductieaantallen momenteel nog geen optie, omdat er verschillende problemen met het productieproces zijn die uitgevogeld moeten worden. Met name de assemblage van de batterijen schijnt een stevige doorn in het oog te zijn. Toch is Tesla naar eigen zeggen goed op weg om de kreuken eruit te halen, al geeft het wel toe dat het voor het op snelheid brengen van de productie lastig is om een exacte datum te prikken. Sta dus niet te kijken als er binnenkort weer met deadlines wordt geschoven.
UPDATE: meer over de aandelenprijs van TESLA in dit artikel!
rulefollower zegt
De domste recente beslissing is om in China te gaan produceren. Het bedrijf (of de cult) bestaat bij gratie van een immense berg subsidies. Dan moet je ook in de USA bouwen en de UAW respecteren.
Tesla fanboys in 3.2.1…
fiscaal zegt
@rulefollower: Dat “x 3,2,1….” word ik een beetje moe van.
rulefollower zegt
@fiscaal: u heeft gelijk. Ik zelf ook. En het gebruik van woorden als “fanboy”.
fanboy zegt
@rulefollower: :(
koekwaus zegt
@fanboy: Hahaha!! :,)
flutterby zegt
@rulefollower: dat is alleen om China van Tesla’s te voorzien. Dit voorkomt import belasting, net als ze in Tilburg in elke Europese Tesla in elkaar wordt geschroefd.
postzegel zegt
Wat is er met de app gebeurd? Als ik over een advertentie scroll opent ie de reclamelink al als ik er naar wijs?
lekkerlinksrijden zegt
@postzegel: je mag niet wijzen van je moeder
chrisvis zegt
@postzegel: ook al regelmatig voorgehad met de iphone7. En soms een video gezien, de app sluiten en heropenen en kan gewoon artikels lezen maar op de achtergrond blijft de media afspelen die ik voorheen open deed
Robert zegt
@chrisvis: ik heb de app lang geleden al weer verwijderd en bekijk de site gewoon via de browser. Ook niet 100% (met name de brede ‘kantlijnen’ verstoren het leesgemak), maar het scheelt onder de streep wel een hoop frustratie.
trustmeiamanengineer zegt
@postzegel: HEEL irritant ja…. Samen met het verdwijnen van de “enter” knop en de “plus 1” mogelijkheid is ook stuk niet echt een update te noemen…
fietsenmaker zegt
Eerst de stalen carrosserie, toen de toeleveranciers en nu de batterijen… Hier zit een luchtje aan.
hutjuh zegt
@fietsenmaker: Het probleem is juist dat er geen luchtje aan zit.. Petrol is the remedy!
DjIdee zegt
@fietsenmaker: Geen grip op de keten van je eindproduct. Dodelijk bij dergelijke massaproductie. Daar heeft Tesla nog een hoop te leren van de bestaande autobouwers
pomoek zegt
Hm. Vorige week was het nog het lassen van staal wat voor problemen zorgde. Nu dus de batterijen. Zo kweek je geen vertrouwen.
406_v6 zegt
@pomoek: zouden ze batterijen gebruiken om te lassen??
rhellema zegt
De Elon bubbel zal barsten gelijk de oerknal.
olivier420 zegt
Terwijl nu de groten met vele malen meer schaalvoordelen eindelijk al hun innovaties -die al jaren op de plank liggen- op de markt gaan brengen.
Tesla down the drain
Stefje zegt
@olivier420: Lol, jij denkt niet dat Tesla maar 1 doel heeft; het zo duur mogelijk overgenomen worden door Google of Apple? Tesla gaat niet down the drain, als je 600mio verlies kan pakken dan zit er geld zat. Ze wachten tot ze groot genoeg zijn om voor echt een bizar bedrag verkocht te kunnen worden aan een bedrijf wat nog een paar honderd miljard op de bank heeft staan.
olivier420 zegt
@Stefje: Lol. Heb je een aluminium hoedje op?
Ze hebben al diepe zakken en ondanks dat zitten ze op problemen met opschalen. Een Google gaat ook daar niet helpen, specifieke kennis wel vanuit de auto industrie.
Enige overname zou een strategische dus zijn – en dat zal niet gaan door de verschillende kartelwaakhonden.
peug206 zegt
@olivier420: hulp uit de automotive… jup, daar zitten ze op te wachten, na zelf de afgelopen jaren zoveel te hebben geïnvesteerd. De grote merken kunnen net als Tesla een zelfrijdende auto in de markt zetten. Alleen tesla was zo dom om het te doen voordat de mensen er klaar voor waren. En nu is het vertrouwen weg, en dus het geld straks ook.
Alleen een gigant ZONDER automotive tak, maar met kennis van grootschalige productie zou tesla straks nog kunnen redden. De rest ziet Tesla liever bloeden.
fouadski zegt
Tijd dat VAG tesla over gaat nemen..
Dizono zegt
@fouadski: dat is tegen de huidige aandelekoers geen optie lijkt me.
sbmmaxx zegt
Nauw wat erg, dat de productie niet wilt vlotten. Houd het straatbeeld tenminste nog even een iets beter gezicht. Wat een afschuwelijk ontwerp van die Tesla’s.
Ps kan iemand mij uitleggen waarom de naam Tesla wordt verkozen in een gelijkstroom energie puttend voertuig?
pomoek zegt
@sbmmaxx: bedoel je nou wat erg of miauw wat erg?
lekkerlinksrijden zegt
@pomoek: of gewoon lekker nauw
stekel zegt
@lekkerlinksrijden: lekker nauw is niet wijd, maar wel lekker op zijn tijd?
SimonMc zegt
@pomoek: Nauw, als in: Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
dare2think zegt
@sbmmaxx: Dit is autoblog en voor elektrische auto’s is nog niet het ons kent ons termenwereldje ontstaan als bij brandstofauto’s (zoals turbodruk, cilinderinhoud, cilinders, compressieverhouding enzo). Er wordt wat af geprobeerd bij elektrische auto’s om ook zoiets te creëren, zo keek ik pas een filmpje waarin de diameter van de elektromotor als maat werd genomen voor het vermogen.. Punt is, dat soort termen komen er pas in nadat er eerst sympathie is ontstaan voor een technologie en dat zal ook hier nog wel even duren. Nu is dat vooral nog een feestje voor mensen die zelf google gebruiken.
Tja en war of the currents hè? Ik denk dat de naam ‘edison’ minder lekker in de mond ligt dan Tesla. Bovendien zijn de gebruikte motor(en) in een Tesla ‘AC induction motors’ dus er zit toch wat van Tesla in.
PunicaOase zegt
Gisteren voor het eerst in eentje zelf gereden… man man man wat is een Mercedes, BMW of Audi voor hetzelfde geld veeeel beter en zonder ‘accustress’…
pomoek zegt
@punicaoase: in een 3?
fanboy zegt
@punicaoase: Nou, het interieur zal misschien beter zijn, maar ik heb nog geen Audi, Mercedes of BMW gereden die vanaf 0 toeren/stilstand met zoveel power optrekt, zonder enige vertraging en dat geruisloos.
Accustress is voor mensen die denken in problemen. Zie ook dit:
https://cleantechnica.com/2017/08/13/driving-tesla-model-s-zurich-kazakhstan-back-cleantechnica-exclusive/
viezefreddyw zegt
@fanboy: En ik heb nog geen Tesla gereden die ik zonder problemen, omringt door luxe en comfort kan rijden naar een vakantieoord of een ander ver gelegen plaats.
En nee, ik rijd niet elke week naar een ver gelegen plaats. Maar het is wel een eis die ik stel aan een auto. Ik wil er lange afstanden mee kunnen rijden zonder dat ik 3 keer moet tanken of 8 keer moet opladen.
fanboy zegt
@viezefreddyw: Wat is ver weg? Als je die link checkt, die zijn zelfs naar Kazachstan gereden.
Maar goed, er worden wel vaker Tesla’s gebruikt om naar zuid-frankrijk te rijden of naar de pool cirkel. De infrastructuur ligt er al.
Echter, vinden sommige het te veel, als je iedere drie uur een kwartier pauze moet nemen (wat eigenlijk verstandig is). Of men wil gewoon de hele tijd hard rijden, dan lukt het ook nog niet helemaal.
Maar, dan wachten we even op de Solid State battery, en kun je in een paar minuten opladen. Dan zijn de argumenten wel een beetje op denk ik. Zeker als, bij die tijd, de prijs verder is gezakt.
viezefreddyw zegt
@fanboy: Tot hoever kan een Tesla opgeladen worden in een kwartier? Niet veel denk ik. Tesla zelf geeft op dat 270 kilometer bereikbaar is na 30 minuten laden langs de weg. Let wel, dit is de fabrieksopgave. Deze willen nog wel eens afwijken natuurlijk… Als je geen last van files o.i.d hebt, doe je 270 kilometer tussen de 2 en 3 uur. Ik moet er niet aan denken om dan steeds 30 minuten te moeten laden.
En man, wat een gedoe voor die gasten om een lange rit te kunnen maken naar Kazachstan. Dat moet je toch niet willen?
fanboy zegt
@viezefreddyw: Ze wilden een punt maken, en wat mij betreft is dat aardig gelukt :)
Ik ga niet zeggen dat het momenteel perfect is. Je moet inderdaad rustig rijden, en dan 20 minuten laden weer 300 kilometer. Zo begreep ik het. Dus steeds maar 80% laden. Met iedere nieuwe Tesla wordt dat weer beter.
viezefreddyw zegt
@fanboy: Op de site van Tesla zelf staat dat je voor 270 kilometer 30 minuten aan de lader moet. Dat vind ik te lang duren voor een te korte rijafstand. Op dit moment vind ik een Tesla, of welk ander elektrisch voertuig dan ook, totaal niet interessant.
vtechlover zegt
@viezefreddyw: vergeet niet dat je elke ochtend een volle accu hebt.
peug206 zegt
@vtechlover: maar naar Italië mag je wel 1.5 uur extra rekenen. Om het nog maar niet over Kroatië oid te hebben…
fanboy zegt
@viezefreddyw: Maar goed, sommige mensen hebben haast op vakantie :P
Hoe dan ook, dit argument net als het prijs-argument gaan straks ook verdwijnen en dan zijn de argumenten op. Niet vandaag of morgen, maar zeker wel voor 2030. Dan zal er geen reden meer zijn om een benzine of diesel te kiezen, alleen nog uit nostalgische redenen.
vierkoloms zegt
@viezefreddyw: hoe vaak moest je tanken met de F430 naar Kroatie? ;-)
viezefreddyw zegt
@vierkoloms: Een stuk minder vaak dan een Tesla moet opladen. Plus dat ik een stuk korter heb stil moeten staan om te tanken.
En wat een vergelijk zeg.. Een ‘funauto’ voor erbij tegen een Tesla wat dagelijks vervoer is.
dutchneon zegt
Je maakt me niet wijs dat een andere fabrikant dit beter kan… alleen omdat je bij tesla veel meer openheid
in de communicatie hebt zie je precies hoe het gaat. Iedereen die zo naïef is om te denken dat in 1 maandje de productieproblemen ineens zijn opgelost is niet meer als een koekenbakker.
weem zegt
@dutchneon: Dan is Musk toch de grootste koekenbakker, en niet de klanten die deze ‘naïeve’ verwachtingen hadden op basis van zíjn uitspraken dat ze dit soort productieaantallen wel even voor elkaar zouden krijgen (en dus zelf behoorlijk naïef was over de mogelijke problemen die daarbij zouden kunnen optreden).
dutchneon zegt
@weem: Als je enigszins zelfdenkend vermogen hebt, zul je begrijpen dat hij niet van de daken gaat schreeuwen dat het weleens een half jaar langer kan gaan duren voordat productie op stoom is…….
Pappen en nat houden is het devies, zeker met het persoonlijk kapitaal wat Musk er in heeft zitten.
Komt het goed? tuurlijk en dan loopt hij nogsteeds 5 jaar voor op ‘de rest’.
weem zegt
@dutchneon: Altijd chique om kanttekeningen te plaatsen bij iemands ‘zelfdenkend vermogen’ als diegene een weerwoord heeft, maar goed… Musk heeft z’n hand hier gewoon overspeelt, dat is niet erg, dat hoort erbij als je een visionair bent, en gelukkig hebben we dat soort mensen. Ik ben zelf absoluut fan van Musk en mensen zoals hij die de wereld ten gunste willen vernieuwen. Maar ook hij maakt fouten, niets mis mee om dat dan ook ter erkennen.
rhellema zegt
@dutchneon: ik snap je niet helemaal, in je eerste reactie zeg je dat Musk/Tesla zo heerlijk open is in de communicatie terwijl je 1 reactie later zegt dat Musk/Tesla het stil houd dat ze problemen hebben. Probeer je nou iets goed te praten ofzo? Musk heeft zich gewoon verkeken op het maken van een volumeproduct. Is dat heel erg? Nee want hij zal er heel veel van geleerd hebben en een eventueel volgend volumeproduct compleet anders aanpakken.
dutchneon zegt
@rhellema: Ik snap waar je op doelt, maar er is een onderscheid te herkennen, de kleinere informatie die doorkomt en de openlijke publicaties die meteen breed uitgemeten worden door de media ;)
spykerboy zegt
Snap niet dat Tesla nog niet gesloten is door banken etc vanwege de vele verliezen… Moet elke andere ondernemer is doen zoveel jaar open met zulke verliezen, je kan gewoon niet blijven bestaan dan…
sjonniedeluxe zegt
@spykerboy: zo zie je dat die banken eigenlijk best redelijk en meegaand zijn
audirijder zegt
@spykerboy: dit project wordt dan ook gefinancierd voornamelijk met eigen vermogen bestaande uit aandelen emmissie en achtergestelde leningen.
audirijder zegt
@audirijder: Beleggers hopen dat tesla in de toekomst heel veel rendement maakt, waardoor ze flink kunnen cashen.Banken lenen dit soort bedrijven niet zoveel, zonder garanties.
pietertjep85d zegt
Gauw aandelen kopen dan. Ik heb er nog vertrouwen in.
sjonniedeluxe zegt
@pietertjep85d: dan liever bitcoin, net zoveel risico
jippie zegt
Het komt allemaal goed. Het grootste probleem is dat de verwachtingen (deels ook door Tesla gecreëerd) veel te hoog gespannen zijn. Het geeft ook aan dat het bouwen van een efficiënt en solide productieproces dat zulke enorme aantallen auto’s kan produceren bepaald geen sinecure is. Het is met name vervelend voor de hipsters en gadget-fans die nu toch iets langer moeten wachten op hun nieuwste hippe speeltje.
dirkv zegt
Lastig hoor als je product zo populair is dat je de vraag niet bij kan benen. En dat voor een auto bouwer waar we 10 jaar geleden nog nooit van gehoord hadden. Het zal allemaal wel goed komen.
E34M5Touring zegt
@dirkv: Hoezo lastig? Dankzij de pre orders wisten ze vrij nauwkeurig hoeveel ze er moesten maken. Als je dat vervolgens niet kan heb je ergens zitten slapen.
trustmeiamanengineer zegt
Wel sterk dat nu de batterijen problemen opleveren, terwijl ze daar juist wel veel ervaring in hebben opgedaan de afgelopen jaren…. Ik weet niet hoeveel kridiet ze hebben bij de investeerders, maar eens zal het einde van de put in zicht komen…
peke zegt
@trustmeiamanengineer: denk dat het wel meevalt, 600mio is ‘niks’ voor deze industrie.
Voor ons als normale mens lijkt met dit soort verliezen het einde nabij, maar door investeerders ed is er kapitaal genoeg.
Dit soort investeerders kijken naar de lange termijn en zien over 10 jaar mega rendement door bijvoorbeeld verkoop aan Google? Als je nu al zoveel geïnvesteerd hebt stap je er niet zomaar uit en ga je nog wel een keer mee.
Kortom: kinderziektes en groei kosten geld alvorens het gaat renderen.
justsomebody zegt
@peke: het probleem is dat de concurrentie nu moordend is, de rest van de industrie zal gegarandeerd instappen en dit vacuum gebruiken om tesla uit de markt te drukken, elon heeft veel vijanden gemaakt ondertussen