Na het nog niet 100% vaststaande besluit om in Duitsland een Autobahn-vignet in te voeren komen nu enkele richtbedragen vrij. Afhankelijk van de duur gaat een vignet 10 tot 100 euro kosten.
Vanzelfsprekend krijg je de keuze voor hoeveel tijd je een vignet neemt, afhankelijk van of je eenmalig door het land komt of er regelmatig reist. Bild noemt de volgende bedragen:
– 10 dagen: € 10,-
– 2 maanden: € 30,-
– 1 jaar: € 100,-
Dit is de laatste stand van zaken, eerder vernamen wij het volgende uit andere Duitse media: Bis 10 Tage 15 Euro, bis 1 Monat 30,–, für das Jahr 50,–, maar deze bron is inmiddels verdwenen.
Iedereen die van de snelweg gebruik maakt zal een vignet moeten hebben, ook de Duitsers, maar zij worden middels belastingmaatregelen gecompenseerd.
73 reacties
Het enige waar je ze kunt raken is namelijk in hun eigen portemonnaie
” omdat ze doen wat andere landen doen ” is beslist niet waar, immers ook Fransen betalen voor hun peages, terwijl Duits ingezetenen voor deze Maut zullen worden gecompenseerd.
Daarnaast heb je in Frankrijk nog steeds de mogelijkheid (keuze) om over de Route Nationales of de Routes Departementales te rijden, indienj e geen tol wenst te betalen.
Enik ben vanmening dat het kinderachtig is van een staat om op dusdanige wijze misbruik te maken van hun machtspositie terwijl ze tegelijkertijd hun eigen bevolking ontzien cq compenseren.
En dan heb ik het niet eens over die Europese Gedachte die Mevrouw de Bundeskanzler zo uitdraagt naar anderen.
Noch over het geld dat onmiddellijk, nadat het in Griekenland is gestort wordt teruggestort naar Duitse banken en Goldman Sachs, omdat die tot hun nek toe geld hebben geleend aan de Grieken.
( Ik zie namelijk geen enkele Griek juichend over straatlopen als de EU weer zoveel miljard heeft gestort)
Maar allez, beschuldig me nu maar van een ongekende nodeloze haat tegen de Duitsers, persoonlijk ben ik van mening dat Duitsland te machtig in Europa is geworden en dat er geen balans meer is, de Fransen laten het afweten, die luie donders (zo ben ik ook gelijk anti Frans)
En die Europese Gedachte waar je het over hebt, die ons zo wordt opgedrongen door de Duitsers, is iets waar alle lidstaten – zonder uitzondering – vrijwillig voor hebben gekozen. Dat er een paar ongeïnformeerde burgers en politici zijn die menen beter af te zijn zonder de EU is een andere zaak.
.
Het is gewoon een ramp – landen met verschillende culturen, tradities en kan je simpelweg niet allemaal bij elkaar zetten. Alles wat divers is en is samengevoegd, werkt niet. Daarom was het in de eerste instantie al niet één maar ‘verschillende’ (johhh).
Dat het (nog) niet zou kunnen om zoveel landen samen te voegen in een unie geef ik je gelijk als je over een Verenigde Staten van Europa praat, maar economisch kan het zeer zeker wel. De interne markt heeft zulke enorme voordelen gebracht dat het ontzettend dom zou zijn om daar afstand van te doen. Alleen omdat er nu een paar moeilijke jaren zijn is het niet nodig om gelijk over het ‘falen van Europa’ te praten, zeker niet als het in de VS en Azië ook niet bepaald van een leien dakje gaat.
Ja, en in Frankrijk kun je over de RN’s en RD’s, maar dat is niet echt een alternatief als je van hier naar Zuid-Frankrijk wilt rijden. Trek daar maar een paar dagen voor uit… Duitsland heeft trouwens ook gewoon binnenwegen, dus ik zie het verschil niet zo. Gewoon de omleidingsbordjes volgen voor als de Autobahn is afgesloten (blauwe bordjes met een U en een nummer).
fransen worden niet gecompenseerd voor tolwegen. ik woon in frankrijk.
ben het met je eens. De hypocrisie van de Duitsers is stuitend, ze profiteren van de economische misere van andere landen (ze kunnen bijvoorbeel in euros die door de crisis in zuidelijke landen laag staat veel autos buiten europa verkopen), weigeren te investeren (zie hun handelsbalans) nu het juist snoeihard nodig is om de economie op gang te brengen , en denken dan ook nog eens andere landen de les te moeten lezen over begrotingsnormen die ze zelf in de tijd van de reunificatie ook hebben overschreden. Van mij mag Duitsland direct uit de EU getrapt worden, kijken hoeveel autos ze nog verkopen met hun “harde” D-Mark.
Hij heeft welzeker een punt, uit de docu Tegenlicht was een Britse bankier, werkzaam in de VS aan het woord, die was weggepest bij de EU waar hij voor een commissie werkte die de Euro zou invoeren.
Hij was ronduit tegen, omdat de tegenstellingen in Europa te groot zijn.
Zij hadden voor de lol berekend wat de Euro per land individueel tegenover de US Dollar zou doen :
De Griekse Euro zou $ 0,34 zijn
De Spaanse Euro zou $ 0,38 zijn
Maar de Duitse Euro zou $ 2,84 zijn.
Dus Duitsland heeft baat bij de zuidelijke landen, omdat ze anders veel te duur zouden zijn in de wereldhandel.
Het was net zo bij de Marshall-hulp: dit kostte de VS kapitalen, maar heeft ze een veelvoud opgebracht. Toch geloof ik nog steeds dat de intentie primair humanitair was en niet berkenend.
Niet dat ik Duitsland en de Marshall-hulp nou op 1 lijn wil zetten overigens.
Ben beslist niet anti Duits, mag ze graag en bij zaken doen is 100 altijd 100, geen 97 of 104 wat bij veel anderen het geval is.
Datgene dat me zorgen baart is dat er geen balans is in de huidge EU, Nederland zou een “kennis land” worden (lees sprookjes land) en noch Frankrijk noch Groot Britannië zijn niet in staat om voor een economische balans te zorgen.
In NL en België wordt zolangzamerhand de gehele industrie willens en wetens de nek omgedraaid, iets wat de Duitsers gewoon veel en veel beter doen dan wij.
We hebben geien wat er gebeurt toen we dachten dat China de fabriek van de wereld zou worden, niet dus, en hetzelfde geldt voor Duitsland.
Dus Smoke, allemaal achter de lopende band en jampotten dichtdraaien !
We laten jouw in ieder geval niet bij Gauloises achter !
(kat en spek enzo)
Als je de luxe hebt om in Aken wat te gaan eten, kan er best ook wel wat tol van af.
Achja, je blijft tenslotte hollander : overal het goedkoopste willen hebben.
Ik woon op 10minuutjes van de grens, maar ik zie geen reden om mijn geld in Duitsland uit te gaan geven.
Ze hebben daar niets waar ik behoefte aan heb en wat in NL niet te krijgen is. (of het moet de wintersport zijn ;-))
Als iemand dus in Aken wil eten vind jij dat diegene maar meer moet betalen, want luxe. Als iemand anders dan zegt dat zaken in Aken niet perse luxe zijn, want goedkoper, begin je er over dat je wel ‘Ollander moet zijn en dat er niks is wat in Nederland niet te vinden is.
Neen ik ben geen Hollander.
En je blijft drogredenen geven.
Wat jij wil.
Eet smakelijk in Aken.
In Frankrijk moet je een kapitaal betalen om één keer van noord naar zuid en weer terug te rijden.
In Duitsland mag je voor hetzelfde bedrag een jaar lang doorgassen.
Moeten ze anders ook maar in NL invoeren. (Europese gelijkheid enzo…)
Nee, in Frankrijk hoef je niets te betalen. Het hele systeem van wegen is zo gemaakt dat er altijd een alternatief is via de Route Nationale. Of je dat wilt is een tweede, maar je bent niet verplicht de tolweg te nemen.
In Duitsland wordt dat lastiger.
Ik zou er geen probleem mee hebben als jan en alleman van “mijn” straat gebruik zou maken.
Laat ze maar lekker meebetalen aan het onderhoud en vervanging.
2. Kunnen we dat ook even snel hier invoeren voor alle buitenlandse kenteken auto’s en vrachtwaggels?
dat impliceert discriminatie in Europa ,Het EH heeft hier al veel ober uitgesproken , veelal ten nadele van individuele lidstaten. Duitsland zal iets anders moeten verzinnen , of we stoppen gewoon met Europa . ( anderszijds een strandbelasting voor duitsers in Nederland).
En wat te denken van die “tol” die je moet betalen om op de Nord-Schleife te mogen rijden?
Helaas voor jou, Jan. Dat referendum heeft al plaatsgevonden en “het volk” heeft ertegen gestemd. Reden: De Zwitsers zouden zelf zonder compensatie moeten meebetalen.
Maar afgezien van die tol wil ik helemaal geen stickers op mijn voorruit.Niet van de airbag, niet van de parkeerontheffing en niet van tol/belstingontheffingen. Gewoon GEEN stickers.
Aan de andere kant, straks wordt je weer staande gehouden en krijg je een prent, omdat diezelfde raamband het zicht te veel belemmerd. Dan denk ik dat ik maar een stickerbom ga maken van mijn voorspoilertje met daarop alle stickers die ik nodig heb: probleem opgelost!
We betalen toch al de accijnzen als we daar tanken? Als Duitsland dit doet moet NL en België het ook maar gaan doen. Meer dan Duitsland is België een transit land dat zelf maar weinig profiteert van het verkeer over hun wegennet maar daar wel de consequenties van draagt.
Hetzelfde geldt voor de Spaanse autopista’s die veelal met EU subsidies zijn aangelegd.
Redenerend van die kant af, is tol voor Duitsland enigszins te rechtvaardigen, echter we hebben een Europese Comissie in Brussel, kunnen die nu niet eens gaan doen waarvoor we ze betalen en er voor zorgdragen dat een gedeelte van onze MRB dat naar Duitsland wordt gestort, op die manier wordt de automobilist niet direct gepakt.
Ik ben namelijk van mening dat straks ons vrij verkeer van goederen en personen alleen maar zal gelden voor de meer gefortuneerden onder ons.
En neen, driewerf neen ik ben geen socialist, maar als je ziet wat de onafhankelijke Europese staten al roven van de transportsector, dan zie ik een sombere toekomst voor ons persoonlijk en individueel vervoer weggelegd, een vrije keuze overigens, die straks onmogelijk wordt gemaakt door allerlei toeslagen.
En aan de andere kant willen die Duitsers maar al te graag dat we hun auto’s kopen……………
in spanje etc. betalen de spanjaarden zelf ook, het verkeerde aan het duitse voorstel is juist dat ze onderscheid gaan maken tussen duitsers en andere EU burgers. maar goed, duitsers zijn goed in onderscheid maken.
Alleen jammer van zo’n lelijke sticker.
Hoe dan ook weet niemand nog wat de prijzen gaan worden en of het allemaal juridisch kan. Kranten zuigen nu wat bedragen uit hun duim, dus laten we nog even niet zo paniekerig doen.
ik vind de prijs nog wel meevallen, maar afgezien daarvan wil ik eigenlijk wel ff een zoen van Angela. Als ik genaaid word, wil ik zoenen ook.
Tijd voor een Europees tol systeem à-la de chipkaart. Maar dan wel goed..
Wanneer België ook weer hun tolplannen van stal halen, gaat een dagje Spa (snelste route is via Duitsland naar België) me dus 20 euro meer kosten. Over inflatie gesproken.