Waar schreven we precies een jaar geleden over? Wel, het belangrijkste nieuws was natuurlijk dat we nog lang niet van de verbrandingsmotor af zijn. Helaas bleek diezelfde week ook dat biodiesel uit liposuctievet een hoax is.
Bovendien waren we treurig gestemd omdat BMW voorgoed vaarwel zei tegen een goede bekende: de 3.2 zescilinder uit o.a. de E46 M3 en de Z4 M. Daar stond tegenover dat eindelijk, na 25 jaar, wielklemmen voorgoed uit Amsterdam verdwenen. Ook bleek dat je volgend jaar al vanaf 17 jaar je rijbewijs mag halen, en dat oud-ministers een stuk slimmer zijn dan de huidige ministers wanneer het op kilometerheffing aankomt.
Er waren ook leerzame praktijkmomentjes. Zo weten we sinds een jaartje hoe je een Lamborghini Gallardo LP560-4 bouwt, hoe je een stroomstoring kunt overleven met een Prius en hoe je met een Bentley op kalkoenen kunt jagen. Helaas stelden Subaru en Toyota hun kleine achterwielaandrijvertje uit en sneuvelde er een Pagani Zonda F in Polen. De Peugeot 207 werd verkozen tot leasesletje van het jaar, maar Jeremy Clarkson sprak zijn voorkeur uit voor de Corvette ZR1.
Er gingen geruchten dat een Mexicaanse miljardair het F1-team van Honda had gekocht, maar dat bleek natuurlijk onzin. Een Chinese trucker liet ons zien hoe je de politie onder de duim houdt en een paar gekke Britten moesten zonodig gaan driften met een lijkwagen. Verder schreven we in onze klassiekerserie over de Porsche 930.
Het einde van het jaar is natuurlijk een uitgelezen moment voor lijstjes, en die hadden we vorig jaar dan ook genoeg. Een kleine greep: de meest vreemde voorwerpen in ingeleverde huurauto’s, de meest achterlijke bestuurders van 2008, de top 10 concept cars van 2008, de top 10 gespot van 2008 en de meest actieve reaguurders van het jaar.
The360box zegt
Die 3.2L 6Cil zullen we cht niet missen.
Citrofiel zegt
Ook vorig jaar was dit dus al een onzinweekje. Ach, in deze tijd is er nu eenmaal geen nieuws van de fabrikanten zelf, dus dan moet je wel gaan ‘opvullen’. Doe je nog goed.
vla zegt
Oooh, die Zonda was idd helemaal afgeschreven… :shock:
vla zegt
Vlug nog een paar reacties erdoor jagen…
vla zegt
…voor die volgende top 25.
vla zegt
:mrgreen:
Citrofiel zegt
Da’s flauw. :P
vla zegt
Nee dat is het niet. :D
vla zegt
^ Kijk, allemaal in één reactie! :P
Citrofiel zegt
Ik ben trots op je.
vla zegt
Haha! :P Die eindspurt bepaalt de wedstrijd mss wel hé. :mrgreen:
Krijgen we btw geen flashback naar de flashback? Ben gek op die dingen!
Citrofiel zegt
Eindsprint? Je maakt geen kans joh. :P (en ik ook niet voor de eerste plek ;) )
vla zegt
Ik moet kleur bekennen… Ik hoop op de top 5? :? Maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet om hé. ;)
Het gaat om het cadeautje van Autoblog! :D
Maar de jongste tijd ben ik wel minder gaan reageren… :| Heb jij dat ook, dat de site soms helemaal oninteressant lijkt volgens jou?
Citrofiel zegt
Vloeken in de kerk, maar ik ken dat soort momenten/dagen/weken zeker. Na een poosje heb ik er een keer wel weer zin in en dan ga ik gelijk weer alle onderwerpen langs en reageer daar. Maar ineens kan de desinteresse weer toeslaan. Dan ga ik ineens weer onderwerpen overslaan en doe ik niks meer. Heel vreemd eigenlijk. Psychologen hier? :P
Dit jaar denk ik geen goede notering te hebben. Ik ben dit jaar echt een hele poos vrij inactief geweest met vakantie + studiekeuze + studiebegin. En dit jaar is the rise of lincoln en RenesisHP. ;)
vla zegt
@Citrofiel:
Mjah, ik denk dat er veel “nieuwelingen” in deze top zullen zijn… Hoewel lincoln en RenesisHP ook heel erg veel gereageerd hebben idd. Zou ik het aandurven een top 5 te voorspellen? :P
1) Lincoln
2) Citrofiel
3) RenesisHP of w0o0dy
4) W0o0dy of RenesisHP (lekkere naam trouwens hé :P )
5) Vla?
En ik ben geen psycholoog, maar ik steek het op de inhoud van AB, en dan bedoel ik het complete beeld, dus ook de reaguurders, want soms is het één grote modderpoel. Ook veel zinloze reacties… Maar het kan evenzeer aan mij liggen, ik weet het helemaal niet (AB is niet zo veel veranderd, het is enigszins normaal voor een site zo groot als deze).
vla zegt
Weet je wat het is? Na lang nadenken, ben ik er eindelijk op gekomen!
De meeste artikelen waar ik vroeger op zou reageren, becommentarieer ik niet meer omdat er al genoeg comments staan en ik zo’n idiote mentaliteit heb van “wat een simpele magneet voor comments, ik doe niet mee aan de ratings omhooghelpen”, if you catch my drift.
Als hier bijvoorbeeld heel veel comments zouden verschijnen, zou ik hetzelfde denken van dit bericht, terwijl de berichten nauwelijks veranderd zijn.
Dus bij deze: het lijdt voornamelijk aan mezelf! :P Tenzij jij ook vindt dat de berichten ietsje meer uitdagend geworden zijn, alsof ze koste wat het kost aan de top van autosites willen blijven.
Citrofiel zegt
De spanning bouwt op… Ach, eigenlijk kan het me ook niet zo veel meer schelen. Ik heb me er al in berust dat ik dit jaar weer geen eerste ben, dus dat zal een volgend jaar moeten worden. En let’s be honest: De plaatsen na nummer 1 doen er niet meer toe. :P
En eigenlijk zorgt de groei van autoblog dus voor een vermindering van de interesse? Ik geef toe, ik mis de onzinnige theekransjes wel. Als ik nu zie hoe er veel reacties worden geschreven (door lincoln en RenesisHP (lekkere naam idd)) dan is dat door te reageren op verschillende personen. Gewoon ‘laatste reacties’ F5’en en overal op reageren. Vroegah kon er een avond zijn dat er een paar mensen alleen maar op elkaar inpraatten. Nu zal dat ook nog wel eens zo zijn, maar dan zijn het inhoudelijke discussies geworden, en dat is te moeilijk. ;) Ach, de wereld verandert. Verander mee of ga ten onder. Ik zal wel zien hoe actief ik blijf.
Citrofiel zegt
@vla: Ik kan me er ergens wel in vinden. Ik denk er niet zo diep over na als jij (ratings omhoog krijgen), maar ik reageer vaak niet meer omdat er al genoeg staat. Ik reageer alleen nog als ik denk dat het iets toe kan voegen, en daarvoor moet je vooral reageren op recente topics. Dat houdt weer in dat je vaak op AB moet zijn om snel te kunnen reageren, en dat is ook weer minder geworden.
En soms vind ik een bericht gewoon niet interessant genoeg om op te reageren. De zoveelste tuningbak. Daar kan je weinig meer om zeggen dan mooi/lelijk. Dan denk ik ook wel eens: Wat voegt dit nu eigenlijk toe?
vla zegt
@Citrofiel:
Hoera, da’s min of meer ook hoe ik denk! :P
En met dat ‘reageren op anderen’ is ook iets veranderd vind ik, vroeger waren er namelijk sommige onderbouwde meningen die ietsje verkeerd waren ofzo, en die kon je dan leuk corrigeren met zinvolle reacties.
Nu is het meer een spervuur van domme en niet onderbouwde reacties waar je helemaal niets aan wil/kan veranderen, dus het wauwelen over auto’s is een beetje verdwenen. Nu is het gewoon een opeenstapeling van lovers/haters, maar daar kan AB weinig aan doen…
Over inhoud gesproken, deze al gezien? Nearly got myself a deal to work for Autoblog! :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=u-i3Pp8F_t4
Citrofiel zegt
@vla: Klopt. Reageren op anderen is inderdaad meestal vrij inhoudsloos. Het kan nog wel leuk zijn, af en toe heb ik ook van die momenten, maar het voegt niets toe en daarom doe ik het ook minder. Hard to beat wanneer het op aantallen aankomt (again lincoln en RenesisHP zijn er super in ;) ), nog een reden dat ik minder hoog sta. :mrgreen:
En je filmpje is werkelijk super!! Wat mij betreft mag hij best eens voor een rijtest gebruikt worden. Niet altijd, een voorfilmpje gaat storen bij zulke korte filmpjes als de enkele rijtests van autoblog. Zou er een echt autoblog-programma komen (PowNed?) dan zou het helemaal te gek zijn! And now I’m off. Morgen weer vrij vroeg op (in verhouding met wat ik de afgelopen week gewend ben dan. :P )
vla zegt
@Citrofiel:
Why thank you very much sir! :) In feite is hij te lang, maar (SSST!) ik ben begonnen aan een kortere, zonder enige TG-invloed (veelgehoorde kritiek).
Zou een intro er teveel aan zijn volgens jou? :? Interessant, ik stond er namelijk niet bij stil. Ik keek gewoon op een avond naar Top Gear en dacht dat AB zoiets wel kon gebruiken (aangezien veel vergelijkbare autosites ook intro’s hebben), enkele mailtjes verstuurd en hoppa. :P
Over een AB-programma weet ik niets officieels, en als ik het wist, zou ik het helemaal niet zeggen! :P Aangezien AB er ook maar al te cryptisch over is, wil ik niets verpesten. Plus wie weet is het helemaal nog niet zeker. Ik hoop alleen dat ze geen karikatuur van zichzelf worden zoals TG. Maar dat zit wel snor denk ik, Wouter, Ruben en Sacha zijn hele andere personen. :)
Heb je trouwens vakantie nu? Ik ben in het midden van mijn twee weken. :P
Citrofiel zegt
@vla: Nee, een voorfilmpje is inderdaad niet verkeerd, ik had het inderdaad over de huidige versie, die iets te lang is in verhouding tot de filmpjes van autoblog.
Ik heb ook vakantie, maar ik moet nu eigenlijk wel wat gaan werken. Midden januari weer tentamens, en dit keer wil ik ze wel halen, maar daarvoor moet ik nog een gigantische achterstand wegwerken. :oops:
vla zegt
@Citrofiel:
En waar werkt onze Citrofiel?! :P
Dat je je goed moet ontfermen over die achterstand, moet ik niet zeggen zeker (je zal het al beu gehoord zijn :P )? :)
Citrofiel zegt
Trouwens, dit vind ik weer leuk. Ouderwets offtopic lullen. :mrgreen: En toch nog met inhoud, daar zorg jij wel voor. :)
BmwMPower zegt
Het kan aan mij voorbij zijn gegaan, maar is er ook al van dit jaar een lijst gekomen met de meest actieve reaguurders van AB van 2009!?
vla zegt
@BmwMPower:
Nope…
Er staat hier wel een interessante lijst, maar die slaat op de hele levensduur van AB.
RubenBaeten zegt
@BmwMPower: Nog even geduld!
vincent_995 zegt
Gaat het nou nog door dat je op je 17e je rijbewijs mag gaan halen?? Het zal wel niet, ik heb er niks meer van gehoord.
Yeelen zegt
26 reacties, 6 reaguurders, proficiat, vla & Citrofiel ;) Ik zal mijn reacties op AJ wel ophalen voor volgend jaar hoger te staan dan op 10 :D
Nick zegt
Is dat serieus, dat je je rijbewijs vanaf je 17 mag halen?
RubenPriest zegt