Autoblog-advies: betrouwbaar transport voor €1.300

Auteur: , 148 Reacties

Vandaag gaan we even ouderwets struinen: op zoek naar de beste koop voor 1.300 euro!

Getz. Niet de jazz muzikant. Die was van Honda.

Wat is nu eigenlijk leuker: een lease auto voor 40k uitzoeken of de beste auto voor een laag bedrag? Ondergetekende heeft een voorkeur voor het laatste. Bij een nieuwe auto kun je een shortlist maken van je eisen en de meest geschikte keuze maken. Echter, als het budget beperkt is, heb je te maken met veel meer parameters. Je gaat niet voor honderden euro’s aan brandstof verstoken om alle handelaren af te gaan.

Dit overkwam ook Maurice. Tot voor kort reed hij in een VW Polo 1.2 TDI, maar er zijn een paar dingen veranderd waardoor hij tijdelijk zonder auto zit. Uiteraard niet een wenselijke situatie, dus op zoek naar een nieuwe occasion. Het budget is echter beperkt tot 1.300 euro. Het moet een compacte auto zijn, niet te duur in onderhoud en betrouwbaar bovendien. We houden wel van een uitdaging.

Voordat we verder gaan, eerst de bekende tabel:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Polo 1.2 TDI
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 1.300
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:Bij voorkeur diesel, benzine mag ook
Reden aanschaf andere auto:Op dit moment geen auto in bezit, wel eentje nodig
Gezinssamenstelling:Twee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Seat, Volkswagen, Skoda, Toyota, Ford. Maar andere merken mogen ook.
No-go modellen / merken:Liefst geen Peugeot, ook geen 'bejaardenwagen-uitstraling'.

Betreft de brandstofkeuze: met 15k per jaar is benzine verstandiger, de zuinigheid weegt niet op tegen de hogere vaste lasten. Daarvoor zul je meer kilometers moeten maken. Betreft het laatste: een bejaardenuitstraling is eigenlijk een pré. Dat betekent veelal dat de auto goed onderhoud heeft gehad en er voorzichtig mee om is gesprongen. Komen we later nog even op terug.

Dat gezegd hebbende, dit zijn onze aanbevelingen:

Corsa. Dus ook voor op het circuit.

Opel Corsa 1.4 Comfort:
In het budget is de Corsa B goed te vinden, maar er zijn ook voldoende exemplaren van de C generatie. Het uiterlijk kan er nog steeds mee door en het interieur is gewoon prima. Rijden is niet spectaculair, maar wel volwassen. De 1.4 motor is een prettige metgezel: pittig wanneer je het wilt, zuinig als het moet. De 1.2 is ook prima, maar de 1.0 komt wat tekort.

Een Fiesta in zijn natuurlijk habitat: bochten

Ford Fiesta 1.25 First Edition:
Van deze generatie Fiesta staan er niet veel, maar aangezien je er maar eentje nodig hebt, maakt dat niet zo heel erg veel uit. De Fiesta is de fijnst rijdende auto in zijn klasse. Sturen, schakelen, bochten: alles gaat net even strakker en met meer gevoel. De 1.25 Yamaha motor is een pareltje. Het blokje maakt graag toeren, is behoorlijk sterk en verbruikt niet al te veel.

De ontwerper van deze Fabia was ook verantwoordelijk voor de Bentley Continental GT

Skoda Fabia 1.4 MPI Elegance:
Een heel volwassen auto. Eigenlijk het tegenovergestelde van de Fiesta: het rijdt wat gezapiger. Niet verkeerd, maar duidelijk meer op comfort afgestemd. Een voordeel is dat ze altijd vijf deuren hebben en het ontwerp er nog altijd fris uit ziet. De 1.4 MPI motor is in basis stokoud, maar doet het gewoon prima. Verbruik zou lager kunnen, maar de onderhoudskosten zijn zeer laag. Wel even de transmissie checken of deze licht, soepel en precies werkt, deze kunnen nog wel eens kuren vertonen.

Je kan zeggen van Italiaanse styline wat je wilt, maar dit is net een Polo

Fiat Punto 1.4 16v Dynamic:
De Fiat Punto was nieuw niet echt een topaanbieding. Het was geen slechte auto, maar er was niets wat de concurrentie niet kon. Na de facelift werd het er niet beter op qua uiterlijk, maar de meeste kinderziektes waren er wel uit. Tweedehands zijn het meer dan uitstekende aanbiedingen, want je hebt een relatief jonge auto met niet al te veel kilometers en soms zelfs airco! Check deze video om te weten waar je op moet letten.

Gewoon 2x een Getz spotten op één dag!

Hyundai Getz 1.3i GLS:
Dit was de eerste Hyundai die speciaal voor en í n Europa is ontwikkeld (nota bene in Rüsselsheim!). Het is wel aan de auto af te zien, want dit was de eerste écht fatsoenlijke Koreaan die het met gemak kon opnemen met bijvoorbeeld de Polo, Clio en Yaris. Ga altijd voor de vijfdeurs, deze is gek genoeg lichter dan de 3-deurs. De uitvoering die je wilt is de 1.3 (de 1.1 is tergend traag) in GLS trim: dan heb je altijd een aircootje. Zwaar onderschatte en prettige auto. Erg betrouwbaar bovendien!

Dit waren de leuke aanbiedingen. Ze zijn te vinden, maar je moet wel even zoeken. Je hebt aangegeven dat je een betrouwbare auto zoekt zonder senioren uitstraling. Echter, als je betrouwbaar en betaalbaar transport zoekt, zou ik daar absoluut wél naar zoeken. Wees gerust, de Suzuki Wagon R en Daihatsu Granny Move zullen we niet behandelen, maar de volgende keuzes wel:

Life In A New Age. I kid you not.

Suzuki Liana:
Als het goed genoeg is voor Top Gear… De Suzuki Liana is een auto die in Nederland een rol in de marge heeft gespeeld. Bijna niemand keek er naar om. Dat is zonde, want de auto heeft wel degelijk kwaliteit. Voor weinig geld heb je toch net even méér auto. Daarbij zijn ze technisch gezien bijna onverwoestbaar en lekker vlot. Als klap op de vuurpijl: de 1.6 uitvoeringen zijn best vlot. De vijfdeurs zien er ook nog vlot uit, de sedannetjes gaan voor de oud ijzer-prijs.

In het geel lijkt het nog wat!

Honda Logo:
Een van de grootste automobiele flops ooit. Commercieel gezien, het was zeker geen slechte auto, alleen een beetje bedaagd en erg duur. Gebruikt zoekt niemand ze en dat vertaald zich naar aantrekkelijke prijzen. Je moet ze met een vergrootglas zoeken, maar als je er een hebt gevonden kom je erachter dat ze verrassend ruim zijn. De 1.3 is lekker pittig, zuinig en praktisch bullet-proof.

Dit is eigenlijk een GTI.

Daihatsu Charade 1.3-16v RTI:
Een flinke slag groter dan de wel erg kleine stadsvlo Cuore. De Charade is absoluut geen viriliteitssymbool op wielen, maar de auto heeft zeker zijn (typisch Japanse) kwaliteiten. Betrouwbaar, zuinig, vlot en lekker compleet. Het uiterlijk is lekker bedaagd en in de bochten is het geen held, maar dat maakt niet uit. De Charade is gedegen en betrouwbaar transport. Precies waar om gevraagd werd.

Als laatste nog even een tip. Ga niet blind af op ‘Japans is altijd betrouwbaar’ en ‘Frans, Italiaans en VAG is altijd slecht’. Zeker bij dit budget is de staat van de auto veel belangrijker. Ga niet voor maximale korting, maar beding een APK en beurt. Daar heb je veel meer aan en daar heeft de garagehouder vaak iets meer budget voor (het kost hem minder dan jou). Voor 1.300 is er zeker prima transport te vinden, maar houd je ogen open. Als het te mooi klinkt om waar te zijn is dat altijd zo.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



148 reacties

Vorige week nog gedaan, heb een Mercedes 190E gekocht van de eerste eigenaar.
@jack_abarth:

http://i1119.photobucket.com/albums/k633/jack_abarth/Mercedes%20190E.jpg
@jack_abarth: Ziet er goed uit! Erg netjes. Kleine tip: ik denk wel dat je je even moet scheren.
@willeme:

Auto is nog kneiterhard, heeft alleen wat bladderende verf rondom de antenne en krikpunt links achter heeft beginnende symptomen.
Mijn wederhelft was haar Ford StreetKa beu, en er moest iets ruimers komen. Bij toeval kwam bij haar thuis op de zaak deze auto langs, toen was de keuze zo gemaakt. Zij wil er tijdelijk mee rijden totdat ze wat anders heeft, maar ik denk dat ik eens ruimte ga maken in de garage.

En qua scheren, tja m’n hondsdolheid gaat ook niet meer weg.
@jack_abarth: Het blijven geweldige auto’s, die 190 E’s. Betaalbaarder dan de ster op de neus doet vermoeden.

Het is wel een auto waar je geluk mee moet hebben, want er zitten ook een hoop rotte exemplaren tussen. Sterker nog, ik denk dat het gros van het aanbod 190’s van 1000-1500 niet eens de moeite waard is om te bekijken. Je moet zeker geluk hebben, blijkbaar heb je dat gehad. Veel veilige kilometers gewenst!
@jack_abarth: wat voor 1 heb je? En wat voor opties? Echt een prachtig exemplaar. Leren stoelen zouden het helemaal afmaken (of MBtex)
@e550:

1.8 Basic bouwjaar 1991, heeft nu 313.000 op de teller staan door de eerste eigenaar.
Opties, geen flauw idee weet niet wat er precies standaard was bij de basic. Het is gelukkig wel een 5-bak, die zie je haast niet maar lopen veel vlotter dan de 4-bak.
@jack_abarth: die kriksteun moet je direct iets aan doen wil je de auto langer houden, het kan erg snel gaan. Kijk daarna ook eventjes achter de bekleding van je bestuurders deur, daar gaan ze als eerste roesten.

Verder zijn er weinig auto’s fijner dan een 190. De eerstvolgende met een gloedje nieuwe fiesta kan je uitlachen om zijn lawaaiige bak, de gemiddelde citroën (jonger dan 10 jaar) haal je in over een drempel en bij de pomp ben je ook nog eens goed uit. Owja en als het hard waait rijden de meeste koekblikjes slingerend over de weg en jij zit heerlijk fluitend achter het stuur.
@lekbak:

Top bedankt voor de tip, zal straks eens kijken!
Het verbaasde mij trouwens hoe stil die auto van binnen is. Je hoort amper de banden of de motor. Mijn V70n maakt meer geluid in elk geval, zowel motorisch als banden.
@jack_abarth: Bijzonder blije hond!
@jack_abarth: de eerste eigenaar zit nog achterin? 😜
@krizus: ik denk eigenlijk dat de vorige eigenaar vergeten is om de auto leeg te halen.
Betrouwbaar, compact, 1300 Euro: Een Toyota Corolla. Ziet er misschien saaier uit dan opdrogende verf op een muur, maar het is simpelweg een auto waarop je kan vertrouwen (vermits je hem niet aanschaft bij een niet nader te noemen Rotterdams autobedrijf).
Voor 1300 Euro pik je een hele nette op. Een vriend van me heeft er een met bijna drie ton op de teller, en gewoon nog nooit iets mee gehad. Met die kikkeroogjes. Ding loopt als een tierelier, is comfortabel en doet gewoon wat ‘ie moet doen.
@123bat: je hebt helemaal gelijk… ik rijd niet veel maar heb ook weinig problemen… ik ben wel elk jaar blij als ie weer door de apk komt.
@maferick74: ‘T is ook gewoon een erg goed in elkaar gezette wagen. En eigelijk vind ik ‘m erg leuk met die ronde lampjes! Een knalrode met dat geinige lichtbeige interieur, leuke Toyota (TRD?) sportvelgjes eronder, en dan met de 1.6 motor. Zet maar op de oprit :)
@123bat: jup ik heb er 1 voor 1100.
Bijna alles op en aan op AC na
Minpuntje was de koppeling, was de prijs ook naar. Die zelf vervangen en zit nog onder het budget
Blokje doet het nog super na 2,5 ton die heeft alle 110 pk’s nog dus ook niet traag
@Bart_V: Netjes! En met 2,5 ton is ‘ie net ingereden ;)
@123bat: en dan heb ik er nog een Linea Luna met AC 6 jaar geleden gekocht voor 4,5k met net een ton op de klok die staat nu op 190.000 binnenkort rijd die weer rond maar dan met 300 pk
@Bart_V: 300 pk in een Corolla, da’s echt gaaf! Moet je eigenlijk een sleeper van maken met wieldopjes enzo, en dan dikke auto’s pesten bij het stoplicht :p
Hoe heb je de motor zover kunnen opvoeren? Turbo/compressor?
Waarom allemaal kleine onveilige hobbelpaard-gebakjes aanprijzen!? Gewoon een 1e generatie Ford Focus: betrouwbaar, veiliger en veel comfortabeler dan zo’n kleine schrapermobiel. De prijzen van die kleine crisis-brommobieltjes liggen tweedehands ook vaak veel hoger dan een middenklasser, dankzij de alom vertegenwoordigde schrapermentaliteit in Nederland.
@parker: twee zielen, één gedacht zie ik
@parker: Volgens mij rotten de eerste generatie Focusjes nog wel eens… Qua onderhoudstarieven zijn Fords bijna niet te verslaan, trouwens. Al zal dit bij een auto van dit bedrag waarschijnlijk niet meer bij de dealer gebeuren…
@Jochempie: ze rotten niet op dragende delen, alleen op het plaatwerk, net als alle andere autofabrikanten overigens die ook rond de eeuwwisseling de verplichte overstap naar watergedragen lakken nog onder de knie moesten krijgen. Wat oppervlakteroest geeft een mooie patina :-)
@parker: Patina voegt wel gelijk minimaal €1000,- toe in de handelswaarde, hè… ;)
Hallo @parker. Allereerst hartelijk bedankt voor je bijdrage. Je hebt gelijk dat je voor dit bedrag ook een grotere auto kunt kopen. Zoals je aangeeft liggen de prijzen zelfs lager. Toch is er gekozen om dit niet te doen. Ik neem even de redenen met je door:

1. Wegenbelasting: deze ligt gewoon hoger dankzij het hogere gewicht.
2. Verbruik: dit is hoger vanwege het grotere gewicht en formaat
3. Verzekering: Deze is uiteraard ook hoger.
4. Onderhoud: ook deze is (fractioneel) hoger. Het hoeft niet veel uit te maken, maar de stelregel is wel dat een grotere auto veelal duurder is in onderhoud.

Waarschijnlijk heb je er over heen gelezen, daarom zal ik het nog eens speciaal voor jou citeren:

Het moet een compacte auto zijn, niet te duur in onderhoud en betrouwbaar bovendien.

Dit betekent dat de vraag is naar een kleine auto. Om dan toch met grote auto’s te komen omdat jij het ‘onveilige hobbelpaard-gebakjes’ vindt, is dan niet logisch. Daarbij kunnen er nog meer redenen spelen voor een compacte auto: denk aan de parkeerruimte, woonomgeving of simpelweg dat de ruimte van een grotere auto niet nodig is.

Daarbij zijn met name de Corsa C, Getz, Fiesta en Fabia in hun klasse relatief veilig. Zo veel scheelt het niet met een grotere Astra G, Elantra of Octavia. Dat een Focus veiliger is dan een even oude Fiesta, is evident. Het verschil is echter niet zo groot als jouw betoog doet geloven.

De term ‘schrapersmentaliteit’ die jij bezigt vind ik een zéér onsympathieke, ook naar de persoon die de aanvraag heeft gedaan. Wij proberen met het Autoblog-advies de meest geschikte opties te geven, voor elke leeftijd, eisenpakket en budget. In dit geval waren, in onze opinie, auto’s uit het B-segment een goede optie.
@willeme: ok, dank- ik vraag me alleen serieus af of het verschil echt zo groot is: ik denk dat je voor een paar tientjes extra in de maand aanmerkelijk beter af bent om 15dkm in een jaar mee weg te rijden. Een auto rijden is in de basis toch al duur, dan ietsje meer spenderen levert al snel veel meer rijplezier op.
@parker:
Wanneer je in de WW zit, of net gescheiden bent dan maken een paar tientjes in de maand een hoop uit. Neemt u dat van een ervaringsdeskundige aan.
@Original_Arnoud: Oo kom je op die manier aan zo’n kroontje achter je naam?
@paulloper:
Waar staat dat ik net gescheiden ben of in de WW zit?
@parker: Klopt, de kosten hoeven niet ver uit elkaar te liggen. Maar het gaat om een auto van 1.300, niet 13.000,- Dus een paar honderd euro per jaar verschil in kosten is een substantieel bedrag ten opzichte van de aanschafprijs.

Kosten Ford Fiesta 1.4:
Verbruik: 1:15,4 (voor 15k heb je 974,02 liter benzine nodig, dus €1.534,08 per jaar
Wegenbelasting: €376,-
Verzekering: €160,- (WA)
Onderhoudsbeurt, klein: €245,- (opgave Ford dealer, gemiddelde)
Totale kosten Ford Fiesta: € 2.315 per jaar

Kosten Ford Focus 1.6:
Verbruik: 1:13,7 (voor 15k heb je 1.094,89 liter benzine nodig, dus €1.724,45 per jaar.
Wegenbelasting: €460,-
Verzekering: €218,- (WA)
Onderhoudsbeurt klein: 375,- (opgave Ford dealer, gemiddelde)
Totale kosten Ford Focus: € 2.777 per jaar

Dat is toch even 452 euro. Daarbij moeten we ook rekenen dat de Focus een paar jaar ouder en waarschijnlijk meer kuren kan vertonen. Met name qua roest is de Fiesta beter (12 jaar garantie, de Focus 6, niet zonder reden). Dus de kans dat je een hogere uitschieter hebt is bij de Focus groter dan bij de Fiesta.

Op een aanschafbudget van €1.300 is €452 per jaar besparen toch een behoorlijk bedrag. Daarbij geef je zelf ook aan dat kleinere auto’s gewilder zijn dan grotere. Dit zou betekenen dat de Fiesta zich makkelijker laat door verkopen. Na 3 jaar kun je hem vast nog wel voor zo’n €500-750 verkopen, terwijl de Focus de oud-ijzerprijs doet. Dus qua afschrijving ben je ook nog eens duurder uit.

Dit is de reden waarom het AB-adviespanel een B-segment auto heeft geadviseerd en geen grotere auto.
@willeme: helder 😬
@willeme: Ik zeg dat je aan het gokken bent. Een gebruikte auto zal altijd wel een reparatie of vervanging nodig hebben.

Oja. En die jaren carroserrie (roest) garantie is bij de focus juist 12 jaar. En volgens mij bij de oudere fiesta 6 jaar. De huidige generatie fiesta is wel 12 jaar.
@clarkson:

Bij een budget van €1.300 is de kans altijd groot dat er een reperatie, beurt of vervanging aan zit te komen. Daarom kost de auto ook €1.300 en geen 5 mille. Maar als je kunt kiezen tussen een Focus uit ’99 of Fiesta uit ’02, zou ik de jongere, eenvoudigere en kleinere auto adviseren. Het is altijd een gok, maar de ene is veiliger dan de andere. Uiteraard is het sterk afhankelijk van de staat van de auto.

De Focus had 1 jaar garantie en 6 jaar tegen roesten van binnenuit. Dit was opmerkelijk omdat zowel de Golf IV als de Astra F 12 jaar boden.

De Fiesta van 2002-2008 had 2 jaar garantie en 12 jaar garantie tegen roesten van binnenuit.

Ondanks dat Focussen bekend te boek staan als uitermate betrouwbare auto’s, is roest een bekend probleem (evenals bij de Mondeo, Puma en Cougar). Bij de Mk3 Fiesta heb ik zelf nog niet van structurele roestproblemen gehoord.
@willeme: Een focus mk1 heeft 12 jaar carrosserie garantie. En de Fiesta vanaf mk6 ook 12 jaar, daar voor 6 jaar.
@clarkson: Dat was een dingetje bij de Mk1 Focus. Die 12 jaar was alleen geldig als je elk jaar een carosserie check deed, anders ging het terug naar 6.

Verder niet relevant: de meeste Focus Mk1’s zijn ouder dan 12 jaar en het is een bekend probleem dat ze kunnen roesten.
@willeme: Je heb inderdaad vrij weinig aan de roestgaranties met die bouwjaren. Of ze nou 6 of 12 jaar hebben.
@willeme: ben jij nou GTwillem of niet ? 😱
@sr20det: nee, z’n zwaarlijvige broer. Die woont samen met die draak van een zus van ‘m.
@parker: Vrijdag ga ik kijken naar een focus eerste generatie. Budget ook rond de 1300. Al zoek ik wel een station. Die van mij is afgelopen maandag overleden bij 407000 km (benzine). Zeer weinig mee gehad. Top auto’s.
Ik vind dit een leuk en goed advies. Ik zou er nog aan willen toevoegen, iets ruimer, inclusief airco maar wat minder betrouwbaar zit je voor rond de € 1.000,- in een Volvo V40 die 200k heeft gereden.
@pomoek: hele fraaie auto voor zijn geld! Daarbij is een v40 niet zo zwaar als je zou denken en valt wegenbelasting best mee! En dan heb je wel een hele grote auto.
@Thijsj: Het scheelt toch aanzienlijk. De wegenbelasting van een Volvo V40 1.8 Europa (meest voorkomende versie) is al €256 hoger.

Het onderhoud is ook flink hoger, kleine beurt is al gauw 400-500 euro, afhankelijk van het onderhoud. Voor €1.300 zit je wel aan de onderkant van het V40 aanbod, en dat zijn niet allemaal frisse exemplaren. Verzekering is ook hoger en ook het brandstofverbruik scheelt aanzienlijk. Ook al gauw €300 per jaar. En dat terwijl de ruimte niet nodig is ;-)

Ik moet toegeven: het zijn nog altijd fraaie auto’s!
@willeme: oh nee uiteraard past deze niet in dit advies! Maar als je idd een slag groter aan het shoppen bent en wellicht met een budget tot 3000eu is dit een hele goede overweging.
Mijn advies voor nu de zomer er aan komt

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1040730570-volkswagen-golf-1-9-tdi-cabriolet-66kw-kat-1996-blauw.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=86240

Toen VAG nog goed was, dit zijn prima karretjes
@ocda: Golf III, die roesten nog harder dan een Alfasud! Blok is wel betrouwbaar inderdaad.
@maxidyne: Goed in de wax en af en toe een tectyl beurt doet wonderen
Geen YOLO??
@rufctr01: Ik mis ook het YOLO advies!! Juist in deze categorie heb je wat geinige auto’s die je kan kopen.

Mijn eerste auto (Alfa 146) ooit voor € 850 opgehaald, een jaar later en 16.000km later weer verkocht, erg veel plezier van gehad met die lekkere TwinSpark.
Ligt misschien niet helemaal voor de hand in dit advies, maar daarom is een YOLO-advies wel leuk.
@rufctr01: U vraagt, wij draaien:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/281544874?asrc=st|as
@willeme: dat is een goede en mooie Yolo!
@rufctr01: Het zijn verschrikkelijk slechte auto’s, maar mooi… Wij hadden een donkergroene met wit leer, 3.0 en handbak in de showroom staan. Zo’n stijlvolle auto. Qua aanschaf een panda, qua onderhoud een Quattroporte.
@rufctr01: leuke golf gti met gaten in de hoedenplank of zo!
Betrouwbaar, €1300,– twee personen?
Ik zeg, koop een tandem.
Een Nissan Micra K11 zal ook niet verkeerd zijn.
Ga voor een model vanaf 2000, leuk uitgerust en zéér betrouwbaar.
Ford Focus van rond de eeuwwisseling. Veel aanbod, betrouwbaar, lage onderhoudskosten en het stuurt ook nog niet eens verkeerd.
Leuk dit! Weer eens wat anders dan een caravantrekker waarmee ik hoekend de berg op kan, met een softtop en plek voor mijn kudde labradors, voorhebt luttele bedrag van 6 ton.
On topic, ik zou voor de Fiat gaan! Leuke wagentjes!
Een nieuwe occation?..

Ik zou de Fiesta nemen. Lekker scherp sturend bakkie
Wat?! geen peugeot 208?? Veruit de leukste budgetbak van allemaal!
@lekkaah: Fail! Bedoelde 206
Volvo 850 2.5!!
@v60polestar: Is dat zuinig? Not really. Leuk? JA!
Ik zou eens bij JetCars kijken..die hebben heel veel aanbod….

En nu serieus: een Toyota Starlet is ook zeer betrouwbaar, relatief zuinig en goedkoop in onderhoud
Ik zou ook voor een mk1 focus gaan. Lak rond de buitenspiegels en kofferklep checken. Thermostaat begeeft het ook sneller dan gemiddeld maar overal een fijne wagen.
@w115: en waar de voorspatborden aansluiten op de bumper.

Ik kan momenteel de schroefjes door het gat los draaien. Mocht iemand nog spatborden hebben staan in de kleur ‘Moondust blue’ let me know!
Alfa 159 bij Jetcars
In dit budget is het lastig zoeken, leuke uitdagingen zijn dat.

Als je op zoek bent naar een auto voor dit budget, moet je er rekening mee houden dat het vaak een gok is wanneer je er eentje aanschaft. Je kan geluk hebben en er duizenden kilometers probleemloos mee rijden, of je staat na twee weken aan de kant. Bekijk de auto goed alvorens je tot koop overgaat. Dorpels, wielkasten, onder de motorkap. Een klein beetje roest kan geen kwaad, maar een roestvrij exemplaar is natuurlijk altijd nog het beste. Kijk niet op of om als je een exemplaar ziet met een hoge kilometerstand. Als de auto netjes zijn beurtjes heeft gehad en de nodige onderdelen vervangen zijn, kan je er een goede auto aan hebben. Wat ook in het artikel staat is erg belangrijk. APK en een beurtje bij aanschaf, dan weet je bijna 100% zeker dat je er de komende tijd geen omkijken naar hebt.

Gezien je beperkte budget zijn de kleinste auto’s vaak het beste. Denk hiermee aan een Ford Ka, Opel Corsa, Volkswagen Lupo, Ford Fiesta etc.

De Volkswagen Lupo is denk ik een van de betere keuzes. Beresterk autootje, het rijden is niet super comfortabel maar goed genoeg om 15.000 kilometers per jaar te maken. Staan bekend als betrouwbaar, en het uiterlijk van het autootje kan er nog aardig mee door. Of je een diesel gaat vinden binnen het budget betwijfel ik, maar dat is wel een aanrader. Kunnen genoeg kilometertjes aan.

Daarnaast is de aangegeven Ford Fiesta ook een prima optie. Sterk zat, vlot zat, comfortabel zat, zuinig zat en betrouwbaar zat. Schuw niet om te kijken naar een exemplaar van de eerdere generaties. Is ook prima en betrouwbaar, wel een stukje saaier.

Wil je allemaal iets groter dan dat, kun je gaan kijken naar de Ford Focus. Dit exemplaar ziet er op het oog nog goed uit, geen al te hoge kilometerstand en nieuwe APK. Ook een prettige auto om te rijden met wat comfort en ruimte. Prima keuze!

Of wellicht een Citroen Xsara. Misschien wel een van de auto’s met het meeste comfort binnen je budget. Ziet er nog strak uit, rijd prima en ruimte en comfort. Volgens mij zijn ze ook wel betrouwbaar zat.

Veel succes met je zoektocht!
@viezefreddyw: Dank! Ook naar de Lupo heb ik veel gekeken. Zitten volgens mij wel redelijke exemplaren tussen voor ons budget. Hij is klein, maar wel een grappig en vrolijk ding.

Wat betreft de Focus; ook een erg fijne auto uiteraard. Mijn vader heeft er een paar jaar terug één gehad. Maar ik denk dat voor ons op dit moment een Fiesta groot genoeg is, en als dat nogal wat in de kosten scheelt in vergelijking met de grotere Focus is voor mij de keuze snel gemaakt. Bedankt voor je advies!
@Maurice16: De Lupo is wel een aanrader en dan met name de diesel. Die krengen zijn ontzettend zuinig, vooral die 3L. Alleen een net exemplaar gaat wel over je budget heen. Mijn vriendin heeft 3 jaar lang in een 3L gereden, probleemloos! Ijzersterk dingetje, erg zuinig en onderdelen zijn er in overvloed. Een Ford Fiesta is een prima auto, erg goede keuze zou het zijn. Succes met de zoektocht!
Smart for two. Kosten verzekering en wegenbelating is een schijntje.
Spreek uit ervaring
@kimhung: Voor dit bedrag koop je alleen een niet gereviseerd exemplaar van de eerste generatie. Gaan gegarandeerd kapot en een goeie revisie kost al snel het budget van de hele auto.
Echt goedkoop en betrouwbaar zal ik voor starlet gaan.
“Voorkeur: diesel” en dan geen 1 diesel in de lijst? 😭 106/Saxo dieseltje, Ibiza 1.9 TDI, zoiets zou ik nemen.
Beste @lohran.

We hebben inderdaad vernomen dat de voorkeur ging naar een kleine diesel. Echter, de aanvrager maakt ons inziens niet voldoende kilometers om de hogere lasten te rechtvaardigen. Daarom hebben wij in de tekst deze zinnen geplaatst:

Betreft de brandstofkeuze: met 15k per jaar is benzine verstandiger, de zuinigheid weegt niet op tegen de hogere vaste lasten. Daarvoor zul je meer kilometers moeten maken.

Het bedrag dat je kunt sparen met een diesel staan niet in verhouding met de extra vaste lasten die een auto met dieselmotor met zich meebrengt.
@willeme: Maar toch had er wel 1tje bij gekund als dat zijn voorkeur is? Zelf even een berekening gemaakt, omdat diesel vaak snel wordt weggeschreven. In het voorbeeld heb ik een Peugeot 106 diesel en benzine gepakt, duurste provincie voor wegenbelasting en het verbruik komt van spritmonitor.de.

Diesel: 15.000km met 1 op 20,9 kost: 790 euro (1,10 per liter) en 792 euro wegenbelasting is totaal: 1582 euro.

Benzine: 15.000km met 1 op 15,8 kost: 1386 euro (1,46 euro per liter) en 252 euro wegenbelasting is totaal: 1638 euro.

Dus diesel toch wat goedkoper (nee het is niet veel goedkoper ;)). Helaas is de doorverkoop mogelijkheid met een kleine diesel wel wat lastiger. Maar de brandstofprijzen zijn weer aan het stijgen, dus het verschil zal nog wat oplopen.

Maar een dieseltje had er dus toch wel bij gekund, naar mijn mening ;)
@lohran: Een Peugeot is ten eerste niet gewenst door de aanvrager, en de 106 is mijn inziens niet de moeite waard om te adviseren. Het zijn nu al echt oude auto’s aan het worden en voor het budget zijn veel volwassenere auto’s te krijgen. En dan schelen de kosten wel aanzienlijk.
@willeme: 106 is ook een voorbeeldje, er zijn ook andere. Maar maakt niet uit, leek me alleen leuk voor de aanvrager.
@lohran:

Kosten Ford Fiesta 1.4 16v:
Verbruik: 1:15,4 (voor 15k heb je 974,02 liter benzine nodig, dus €1.534,08 per jaar)
Wegenbelasting: €376,-
Verzekering: €160,- (WA)
Onderhoudsbeurt, klein: €245,- (opgave Ford dealer, gemiddelde)
Totale kosten Ford Fiesta benzine: € 2.315 per jaar

Kosten Ford Fiesta 1.4 TDCI:
Vebruik 1:22,7 (voor 15k heb je €660,80 liter diesel nodig, dus €779,07 per jaar)
Wegenbelasting: €892,-
Verzekering: €250,60 (WA)
Onderhoudsbeurt, klein: €355,- (opvolger Ford dealer, gemiddelde)
Totale kosten Ford Fiesta diesel: €2.157 per jaar

Zoals je ziet ben je met de diesel €157,- goedkoper uit. Echter zijn er nog twee factoren die ons inziens doorslaggevend zijn. De eerste reden geef je zelf al aan: een benzine model is makkelijker doorverkopen. Dus qua afschrijving kan het zo 350-550 euro schelen. Ten tweede is een diesel nauwelijks te vinden, en de diesels díe in het budget vallen hebben erg hoge kilometerstanden en bevinden zich niet in een geruststellende staat. Deze zouden wij niet willen aanraden, daar er van de benzine versies wél nette exemplaren zijn te vinden. Dus de kans op duurder onderhoud is aanwezig. Mochten de kilometers eerder 25k zijn dan 15, dan zou een diesel zeker logischere optie zijn, maar dit is niet het geval.
@willeme: Bij de Fiesta had ik juist nog minder verschil verwacht of zelfs dat benzine goedkoper zou zijn. Moet wel zeggen dat dat type Fiesta met een diesel wel erg fijn is.

Maar niet alle benzines zijn zuinig in het lagere segment. Mijn vriendin d’r Starlet is oerdegelijk, maar ritjes over de snelweg (120/130) resulteerde in 1 op 12/13. Dat is weer het nadeel van kleine benzinebakjes.

Maar inderdaad, doorverkoop is wat lastiger en de kilometerstanden zullen wat hoger zijn. Laatste vind ik overigens geen probleem, mijn V70 2.5D met 600.000km voor 500 euro reed prima 😉 Inmiddels overgestapt op LPG.

Maar ik hoop dat de aanvrager wat leuks vindt, al enig idee naar welke zijn voorkeur is gegaan?
Ik zou zelf ook de Mitsubihi Space Star zeker even bekijken, voor 1300 heb je een hele nette, en je hebt net even wat meer ruimte:
http://www.uwvoertuig.nl/files/thumbnails/7427k9idz5.373x244x1.jpg
Deze dus, niet de huidige…
@stationcar: Exact die heb ik een paar jaar geleden samen met een vriend van me voor hem gekocht voor precies €1300,- met 120k op de klok. Een 1600 benzine.
Beetje een suffe kar. Maar het ding doet het altijd en er zijn tot nog toe buiten een setje verse banden geen extra kosten aan geweest.
Voor €1300,- is het beste advies een goeie fiets kopen en lekker doorsparen voor een auto.
@Donstil: Wat een onzin. Ik heb meerdere auto’s gehad voor de helft of nog veel minder waar ik jaren met weinig kosten en veel plezier in heb gereden. Beetje opletten en handig zijn helpt wel.
Daarbij is een fiets een belachelijk alternatief voor een auto.

Vind het juist wel een verfrissend AB-advies.

Maar prima dat jij liever meer uitgeeft, dat resulteert weer in goedkope inruilers op het moment dat je jezelf te goed vindt geworden voor je auto.
@Donstil: Haha, heb er binnenkort toch echt eentje nodig als ik op onmenselijke tijden op Schiphol moet kunnen zijn. OV rijdt niet in een groot deel van de nacht en fietsen is net wat te ver. ;-)
Koop voor 250.- een Peug 205. Als ie uit elkaar dondert koop je voor 250.- weer een andere. Kun je 5x doen voor jouw budget. Tegen die tijd heb je wel weer een functie met auto vd zaak.
@E34M5Touring: Da’s leuk ja! Mijn 205 1.4 Generation kostte me ook 250 Euro met een gebutste achterkant. Even een middagje klussen en dan heb je een groene 205 met blauwe achterklep die technisch in prima staat is: 1997, 125.000km! Dik jaar in gereden, echt een geweldig scheurijzer. Toen met leuke winst voor 400 Euro verkocht. En de huidige 205 1.6 gekocht, die in zijn geheel groen is :)
@123bat: En als je er een vind waar je geluk mee hebt kun je er een hele tijd mee vooruit. Onderhoud en die dingen kost geen drol aan zo’n ding. Slooponderdelen zijn er meer dan genoeg. Het blijft gewoon een leuk ding om te zien en met een 1.4i oid zijn ze vlot zat!
@E34M5Touring: Precies, die van mij is tot op heden ook nog niet uit elkaar gedonderd..
En in het kader van afstuderen + eerste baan is er het laatste jaar nog bijna 25.000km bij op gekomen, zonder buitengewoon onderhoud. Onderdelen zijn zeer betaalbaar inderdaad.
Heb ook de 1.4 (XS). Erg tevreden over.

Nu wilt het toeval dat ik een 206 1.4 HDi kan overnemen van een familielid, die rijdt per maand iets goedkoper dan de 205 met deze afstanden.

Dat is dan ook mijn advies.. Onder de 25.000km, 205/206 benzine 1.4
Daarboven, 206 dieseltje. Moet misschien net wel lukken voor dat budget!
@WoutH: Ook een leuk ding, denk dat je qua performance wel iets inlevert (205 met 1.4 is gewoon een vlot ding) maar qua comfort etc zul je er zeker op vooruit gaan. En net als de 205 nog steeds een fris ding om te zien!
E36 compact 1.6 ?
Hoe dan ook ga voor de Daihatsu Charade!

Kocht hem voor 700€ 6jaar terug met 98,000km op de teller!
Was 2de eigenaar, en heb er anderhalf jaar mee gereden en 138,000km op de klok gezet
Elektrische ramen zaten er op meer niet!
Maar dat wagentje heeft me nooit in de steek gelaten!
Reed dik voor lul met een rode want hij sloeg roze uit!
Maar desalniettemin die 1,3 is vlot! En zuinig! En goedkoop in de verzekering!
Na anderhalf jaar wilde ik een mooi vlot autootje en heb de charade ingeruild op een Ford Fiesta ST uit 2007
Kreeg 980€ terug voor de Charade!

Denk stiekum nog elke dag terug aan me oude Daihatsu
Goh wat een auto!


@bonzoo: Da’s toch gewoon super leuk autorijden! Kost onder de streep bijna geen drol en je hebt er veel plezier van.
@bonzoo: Schreeuw eens niet zo.
Nu ja, even gegoogled en kom ik een paar Alfa Romeo’s 147 tegen voor minder dan 1500! tot 200.000 km, daar kun je echt nog lekker een jaartje mee vooruit!
@pomoek: hoe betrouwbaar zijn ze? Ik heb een adviesvraag uitgezet hierover, jelaas geen reactie gekregen. Heb je ervaring?
Volvo 240. Zo lang er weinig roest zit kan je de hele wereld rond
@kennone: Klopt, heb een een half jaar geleden de mijne verkocht. Tuurlijk zijn er dingen die kapot gaan en die moeten worden gerepareerd. Maar er zijn genoeg mannetjes die dat voor weinig doen. Het onderhoud kost kortom geen drol. En de motor blijft het gewoon doen tot ver voorbij de de dag dat we de laatste liter olie uit de grond hebben gepompt.
@kennone: voor 1300 euro vind je echt geen goede. De hipsters hebben de 240 ontdekt dus die prijzen zijn nog steeds veel te hoog. Koop een w124. Die rijdt beter, is comfortabeler, en net zo onverwoestbaar als je bij de 4 cilinders blijft. Overigens ook te duur voor dit budget.
@lekbak: ik spreek uit ervaring. Zelfs voor 750,- is het mij gelukt. Goed zoeken en wat geduld, hele nette gaan voor meer idd. Maar deze deed er niet veel onder. En komt er nog eens bij dat ik geen hipster ben!, vind het gewoon toffe bak
Ik heb mijn ouders ook voor wènig eens Mk1 Focus Ghia aangesmeerd. Voor het geld echt een geweldig wagentje, en nog luxe ook!
suzuki swift.
Toyota Starlet
Mazda Demio
Jaarabonnement op het OV? En da’s nog niet eens zo betrouwbaar
volvo 480 (Turbo) ?? redelijk luxe auto voor weinig geld! neem wel voor lief dat alles kraakt, alles.. hahah
@cassiewollie: Stond er een bij de wasstraat in Vorden. Vroeg ie rustig en zonder blozen 15k voor…
@E34M5Touring: 15!? pff beetje teveel van het goeie haha! ik heb destijds 500 euro betaald voor de mijne, en daar heb ik nog steeds geen problemen mee.. :D inmiddels 3 jaar in bezit
@cassiewollie: Die kerel haalt ze zelf uit Zweden. Heeft heel vaak echt mooie Volvo’s met lage km standen. Maar 15k… De tering. Dr staan hele mooie op MP met lage km standen voor de helft. En dat vond ik al aan de prijs.
@E34M5Touring: ik ga snel eens googlen!
Toyota Starlet? Degelijk, zuinig, niet verkeerd rijdend en voor 1300Eu kan je best een hele mooie scoren
Charade is echt een tof karretje!
Misschien wat te groot, en qua verbruik lust ie wel een slokje.

Maar als je betrouwbaarheid zoekt en een fijne auto om te rijden dan zou je de volgende machtige Renault ;-) nog kunnen overwegen.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1042680636-renault-laguna-1-8-16v-rxt-zeer-mooi.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=86240

Heb er zelf nu in 8 jaar 180.000 mee gereden zonder enig probleem!
Corsa C 1.2 heeft een distributieriem, de andere modellen een ketting, dat was voor mij de doorslag er eentje te kopen toendertijd. Leuke auto, zuinig, haast geen onderhoud en nog steeds zien er modern uit. Alleen lastig onderdelen vinden op de sloop, omdat ze allemaal nog rijden blijkbaar ;)
@kenner: andersom dus, 1.2 heeft een distributieketting. Zo goed als onderhoudsvrij
Volgens de ANWB is deze Nissan Almera ”Zo betrouwbaar als een Zwitserse bank”. Combineer dat met een leuke blauwe kleur, elektrische ramen en airco en je hebt best een leuke optie: http://ww3.autoscout24.nl/classified/287623393
Leuk verhaal! Het is weer eens wat anders dan de zoveelste caravantrekker of auto die duizenden euro’s mag kosten. Niet dat daar wat mis mee is, maar dit is ook wel eens leuk om te lezen. Bovendien komt het mij extra goed uit omdat mijn zusje onlangs haar rijbewijs heeft behaald en nu van haar bijbaantje ook een auto wilt rijden. Dit advies heb ik dus even opgeslagen, scheelt mij weer wat research naar sterke en zwakke punten!
Ik zou voor een Starlet/Micra of Alto of zo gaan.
Skoda Felicia 1.3 LX Omdat hij er zo goed uitziet…

Renault Clio De enige echte compacte in dit lijstje.

Fiat Stilo Helemaal niet zo verkeerd voor een Italiaans doorsnee autootje.

Alfa Romeo 145 Omdat je alle mankementen met de mantel der liefde kunt bedekken.

MG ZR 105 Tja, waarom eigenlijk? Niet echt YOLO…

@willeme, ik zit klem in het filter… ;)
@e1000bmw523i: nu niet meer dus.
@e1000bmw523i: Stilo?? Die staan er niet voor niks voor die bedragen op he… Daarbij is een 145 een Toyota Corolla..
@E34M5Touring: De Stilo is zo goedkoop doordat hij een goede opvolger heeft: de Punto…
@e1000bmw523i: Heb er zat ingeruild, ben er vrij zeker van dat de hoofdreden de belabberde kwaliteit was. Stuk voor stuk een vermogen aan garantiekosten gehad met die dingen. Ik stootte ze het liefst zsm door naar de handel. Maar die stonden er ook niet om te springen… Selespeed Abarth’s zagen er leuk uit maar bleef nooit heel.
@e1000bmw523i: Voor die Skoda heb ik wel een zwak, gewoon een gaaf Oostblok-uiterlijk en dat interieur kan er nog prima mee door. Eerste eigenaar nog wel! Maar de Felicia stond niet echt bekend als betrouwbaar, of heb ik het mis?
@Maurice16: Geen idee eigenlijk. Misschien weet @dizono het? Het is min of meer zijn cup of tea (na de Svetlada)…

Aan de andere kant zijn er ook zat auto’s die als betrouwbaar bekend staan, maar dat alles behalve zijn (VAG)…
@e1000bmw523i: Zo’n Felica is een goede auto. Het 1.3’tje is een door Skoda zelf ontworpen blok volgens mij, maar voor die tijd best een modern, betrouwbaar blok. Door de inmenging van VW is de Felicia kwalitatief wel een heel stuk beter dan de Favorit waar hij op gebaseerd is.
@maurice16: daar is je antwoord. Kopen die Skoda! ;)
@e1000bmw523i: Dat zou ik niet meteen willen roepen. Als je dan toch voor Oostblok wil gaan, snor dan een Lada 110 op. Niet duur, wel ruim en betrekkelijk betrouwbaar en prima zelf te onderhouden. Qua afwerking wel echt ruk en lelijk is het ook, maar dat is ook een deel van z’n charme.
@Dizono:
Ik heb er eentje gehad, paar maandjes maar.

Nu moet je het natuurlijk in tijdsperspectief plaatsen, maar jongens: wat een verschrikkelijke auto was dat zeg…. Reed als een dronken draak. Alles voelde er vaag en/of zwak aan. Behalve het motortje inderdaad.

Nee, daarna kocht ik Mitsubishi Colt voor (BJ 2000 en niet eens voor zo heel veel meer dan dit budget) en dat was een miljard keer beter. Sterker nog, IS een miljard keer beter, heb ‘em nog steeds namelijk ;-)
@Rob: ja, je moet zo’n Oostblok-auto ook niet kopen uit pure rationaliteit. Dat kon destijds, toen prijs nog een puntje was, maar nu telt dat minder zwaar. Zelfde met mijn Lada destijds, natuurlijk waren er veel betere auto’s. Maar de beste auto’s zijn lang niet altijd de leukste.

Overigens rij ik zelf voor een iets ruimer budget (maar minder dan het dubbele) in een Skoda Octavia 1.6 van de eerste generatie. Da’s wel écht een fijne kilometervreter, voorzien van luxe als airco en knappe audio, maar verder ook dodelijk saai. Gelukkig heb ik iets anders voor de fun…
@Dizono:
Achja, die Skoda kocht ik dan ook voor een appel en een ei. Bracht me overal waar ik moest wezen en heb er ook een hoop schik meegehad. Is geëindigd in een autorodeo. Kwam niet heel ver ;-)

Maar ik ben best wel fan van het merk Skoda eigenlijk. Denk wel het eerste merk waar ik ga kijken als ik iets anders voor mijn Coltje wil. Maar een Felicia? Dat nooit weer! ;-)
@Dizono: Ben ik toch benieuwd wat dat dan mag zijn…?
Ha, de Logo!
M’n vriendin heeft er net een aangeschaft. Erg ruim, behoorlijk pittig motortje, en ligt verrassend goed op de weg. Ze zijn, zoals willeme al aangeeft zeldzaam, vooral omdat ze nieuw reteduur waren. Daardoor nu juist leuke buitenkansjes. Alles elektrisch en je kan zelfs de kofferklep van binnenuit openen.
-edit: dank u. Is gefixt! Volgende keer meer koffie ;-)-
Als het echt goedkoop moet moet je opzoek naar een klein autootje op g3, dan betaal je netzoveel mrb als benzine maar met een derde van de brandstofkosten
Een elektrische Gazelle.
Ik zeg een jaartje met de fiets om te sparen, dan kan je daarna een echte auto kopen. Of iets leuks voor dit bedrag en heb je nog geld over voor onderhoud.
Charades zijn heerlijke auto’s lekker vlot en doen het in de bochten niet heel slecht. Wel oppassen voor roest in de wielkasten
Een Batavus met terugtraprem
De Skoda Fabia 1.4 MPI heeft nog wel eens last van zijn opgerekte distributieketting. Ik zou van bovenstaande lijstje de Ford Fiesta kiezen. Zeer betrouwbaar karretje!
Als ik je één tip kan geven, kijk eens naar een Alfa 145 1.9 JTD. Die dingen zijn bullitproof. Blok is nagenoeg onverwoestbaar. Heb de mijne moeiteloos richting de 400k gestuurd. Heerlijk pakezeltje
Heb eens een getz 1.5 dieseltje gehuurd voor twee weken.

Heel vlot karretje 83pk, net genoeg. Beetje onderstuurd als je op de limiet rijdt, en de airco die lust ook een hele slok vermogen. Zodra er een berg aan kwam, moest hij af, want ik wou dan alle paarden om vooruit te gaan…
Ik kan nog een bedrijfje in Rotterdam; Jetcars genaamd die heeft een heleboel auto’s onder de €1300 neem wel €50 extra mee als je hem met velgen mee wilt nemen. APK zit er altijd op en garantie tot de deur. Veel succes!
Bedankt voor het uitgebreide advies Autoblog! @willeme. Hier heb ik veel aan! Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Fiesta, waar ik nu ook al enige tijd naar aan het kijken ben. Echter hou ik andere opties ook nog steeds open, zowel in het advies als in de reacties worden veel goede tips genoemd. Thanks!
@Maurice16:

Lancia Lybra ..
Spuuggoedkoop en supercompleet ..
mooi advies, zoek binnenkort ook iets rond die prijs met dezelfde eisen. Denk dat het een Fiesta wordt ivm het onderstel. Mijn vraag alleen of de 1.4 ook een betrouwbare motor is, of is de 1.25 beduidend beter?
Hyundai Excel, betrouwbaar en vaak nog veel opties zoals airco en elec ramen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).