Autoblog advies: hoeveel gezinsauto koop je voor 20 mille?

Auteur: , 67 Reacties

Daar moet je toch wel iets voor kunnen krijgen?

Renault Grand Scénic - Scénic '16

Het is een afweging die telkens meer mensen maken: kopen we een nieuwe of een gebruikte? Nog niet eens zo heel lang geleden was een nieuwe auto ook onder particulieren een optie. Met de stijgende prijzen wordt het telkens lastiger en lastiger. Dat is iets waar Wilhelm ook naar zat te kijken.

Voor Wilhelm is het vrij eenvoudig. Jarenlang reed hij grote stationwagons van de zaak. Volvo 850, Audi A6, Mercedes E-Klasse. Dat soort auto’s. Die auto’s waren stuk voor stuk erg plezierig. Echter, de gezinssituatie is veranderd (lees: groter in aantal) en laten we eerlijk zijn: de autoprijzen ook. Auto’s zijn vrij prijzig, dan komt er een enorme hoeveelheid BPM bovenop (plus BTW) en daarvan mag je dan gaan bijtellen. Eigenlijk een enorme succesbelasting dat we scharen onder milieumaatregelen. Juist.

Voordat we afdwalen: Wilhelm heeft als zakelijk auto een Polo gekozen, de zakenauto van het jaar 2020. Daar zal hij alleen zakelijk in rijden. Alle privékilometers moeten gemaakt worden in een tweede auto. Aangezien het gezin wat groter is geworden, is een grotere auto ook noodzakelijk. Nu had Wilhelm al een paar keer de Dacia Lodgy gezien. Niet een bijzondere auto, maar voor een beperkt bedrag heb je een gloednieuwe auto. De auto zal voornamelijk in Nederland gereden gaan worden. Veel vermogen is niet noodzakelijk, een zesde zitplaats wel. Een zevende is altijd welkom. Dus de vraag is een beetje: moet je gaan voor een Dacia Lodgy, of zijn er betere alternatieven als je kijkt wat de occasionmarkt?

Huidige /vorige auto's:Auto A6, Volvo 850
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:25.000 voor een nieuwe, 20k voor een gebruikte
Jaarkilometrage:10 tot 15k ongeveer
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Bijtelling omzeilen met apart gezinsauto
Gezinssamenstelling:5 personen plus soms 1 of twee extra
Voorkeursmerken /modellen:Dacia Lodgy klinkt interessant, maar is dat het ook?
No-go modellen / merken:Niet direct. Sta voor alles open.

Dacia Lodgy 1.2 Tce 130 GPF Série Limitée Tech Road
€ 24.130
Nieuw!

0 km

Ja, je hebt een Dacia Lodgy voor 20 mille. Dat is het probleem niet. Met een beetje korting moet metallic lak en een trekhaak voor 19.999 best mogelijk zijn. Maar onze tip: doe dat niet. De ‘Ambiance’ is gewoon veel te kaal. Ook de completere ‘Lauréate’ is niet het antwoord op al je vragen. De ‘Série Limitée Tech Road’ is de betere optie. Dan heb je tenminste elektrische ramen aan de achterzijde, bij de andere is het gewoon zwengelen geblazen anno 2019. Ook de rijeigenschappen zijn niet anno 2019. Het is basaal transport. Het is niet bijzonder comfortabel, maar zeer zeker niet sportief. Dat klinkt niet heel positief, maar de Dacia heeft een paar ijzersterke troeven in handen: je hebt fabrieksgarantie, de auto is gloednieuw, qua onderhoud zit je dus safe. En je blijft lachen als je ziet hoeveel er daadwerkelijk mee gaat: vergeet niet dat ruimte een enorme luxe is en dát biedt dat Lodgy in overvloed. De prijs is in principe ook een voordeel van de Lodgy, maar dankzij de ietwat verouderde techniek is de CO2-BPM boete (meer dan 8 mille!) gewoon te gortig.

Dacia Lodgy 130 Tce '19

Seat Alhambra 1.4 TSI DSG Style Connect (7N)
€ 18.450
2014
65.000 km

Als je op zoek bent naar een rechttoe-rechtaan MPV met veel waar voor je geld, moet je kijken naar de sportieve telg in de Volkswagen Group. De Seat Alhambra is een rare snuiter in de Seat-range, maar over de auto kunnen we niet zoveel slechts melden. Het is gewoon een keurige en ruime MPV. Sterker nog, de Alhambra is ruimer dan de Lodgy. De nieuwprijs van de Alhambra lag 2 keer hoger dan de Roemeen en dat zie je direct. Het niveau van verfijning ligt veel hoger. In principe lijkt een 1.4 motor niet voldoende, maar met 150 pk en de DSG-transmissie is het verrassend goed toeven. Check alleen even of de bak soepel schakelt en de motor niet te veel olie verbruikt. Ook is het aanbod niet overdreven, dus je moet even je best doen om er eentje te vinden bij de Seat-dealer.

seat Alhambra 1.4 TSI DSG Style Connect (7N) '14

Ford Galaxy 1.6 Ecoboost Titanium
€ 19.250
2013
85.000 km

De Ford Galaxy en Seat Alhambra waren vroeger bijna identieke auto’s, dat is bij deze exemplaren geenszins meer het geval. Ondanks de sportieve ‘touch’ blijft de Seat de functionele mensenvervoerder, het is juist de Ford die wat meer flair heeft. Helemaal als je kiest voor de Ford S-Max, wat feitelijk een sportievere en iets minder ruime Galaxy is. Qua rijden doen ze het allebei top: duidelijk meer capabel dan de Seat, zonder echt oncomfortabel te zijn. Qua uitrusting zit het bij de meeste Galaxy’s en S-Max’en wel snor, maar de automaat zie je beduidend minder vaak voorbij komen dan bij de Alhambra’s van deze wereld. Verder een toppertje als het gaat wat het gezin nodig heeft en waar de bestuurders iets mer meer betrokken wordt bij het autorijden.

Ford Galaxy 1.6 SCTI Ecoboost Titanium '13

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Cosmo (C)
€ 19.950
2016
30.000 km

De beste reden om de Dacia níet te kopen is wellicht deze Opel Zafira. De Opel Zafira Tourer is de minst populaire Zafira alle tijden. Dermate onpopulair dat de auto geen opvolger heeft gekregen. Volkomen onterecht, want het is een geweldige familie auto. De auto is een maatje kleiner dan de Alhambra en Galaxy en schurkt redelijk dicht tegen de Lodgy aan. Het grootste verschil tussen de Roemeen en de Duitser is het niveau van verfijning. De Zafira Tourer is een uiterst stille en comfortabele auto in zijn soort, terwijl de Lodgy dat juist net níet is. De meeste mensen lijken de Zafira ook te vergeten als occasion, want voor 20 mille heb je een paar jaar oud exemplaar met nauwelijks kilometers. De 1.4T motor is geen strepentrekker noch extreem zuinig, maar acceptabel. De Cosmo uitvoering is lekker compleet. Uitstekende auto.

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Cosmo (C) '16

Renault Grand Scenic 1.2 TCe Zen (R9)
€ 19.900
2017
30.000 km


Je zou de Opel Zafira kunnen verwijten dat ‘ie wat te wegen sjeu heeft. Dat maakt de Grand Scénic meer dan goed. De auto is een originele interpretatie op het begrip MPV. De Fransen hebben er een soort crossover van gemaakt. De motor is gelijk aan die van de Dacia, dezelfde 1.2 turbo viercilinder waarmee de auto voldoende van zijn plaats komt. De Grand Scénic biedt qua ‘harde liters’ minder dan de Lodgy. In het interieur van de Scénic is het aangenamer toeven. Ook staan de rijeigenschappen op een hoger niveau. Als je een Lodgy overweegt, zullen de looks minder uitmaken, maar zeker in een goede kleur is de Grand Scénic een knappe verschijning. Voordeel: 20” velgen maken de auto af en zijn altijd standaard. Nadeel: 20” banden zijn niet goedkoop.

Renault Grand Scénic 1.2 Tce130 Zen (R9) '17

Mazda 5 1.8 Sendo (CW)
€ 18.750
2015
40.000 km

Als je van een (hele enorme) grote afstand kijkt, hebben de Lodgy en Mazda5 wel wat van elkaar weg. De verschillen zijn echter enorm. Ondanks dat Mazda een aantal jaar ouder is, komt deze alsnog een stuk moderner over. De schuifdeuren zijn heel erg handig en deze ‘Sendo’-uitvoering is uitstekend qua uitrusting. Die 1.8 motor is het bewijs dat de downsizetechniek zijn voordelen heeft. De 1.8 komt zowel op lage als hoge toeren erg futloos over. Het is allemaal net voldoende, maar houdt niet over. Je gaat er niet mee scheuren, dus 300 pk is overbodig. Maar je merkt gewoon dat die turbotorretjes onderin prettiger in de omgang zijn. Over scheuren gesproken, het onderstel is veel hoogwaardiger dan de (overigens betrouwbare) motor.

Mazda 5 1.8 Sendo (CW) '15

Ford Flex SEL V6
€ 20.000
2010
85.000 km

Ook in de Verenigde Staten is de populariteit van de MPV al een tijdje tanende. Reden voor Ford om met een interessant alternatief te komen. De Ford Flex is zo elegant als een blokkendoos en dat is precies de charme van de auto. Ondanks dat de auto als ‘crossover SUV’ in de markt wordt gezet, is het meer een kruising tussen een grote stationwagon en MPV… Je herkent de auto in elk geval direct op de parking. Het interieur is iets minder apart dan het exterieur, maar het is absoluut een beleving. Qua ruimte zit je meer dan uitstekend, zelfs met alle stoelen in positie is er zowaar iets van bagageruimte beschikbaar. Over beschikbaarheid gesproken: ze zijn zeer zeldzaam in Nederland. Alleen grijze import, dus ook qua onderdelen kun je niet altijd zomaar bij de Ford-dealer terecht. En de V6 lust een slokje, vandaar Yolo.

Ford Flex SEL V6 '10

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



67 reacties

Prius+ misschien. Is erg ruim, maar moet je wel willen rijden.
@toyotavenray: nog liever een Multipla!
@toyotavenray: top ding en strontzuinig! Mooi is wat anders.
@tenaci: mijn ex-schoonouders hadden er vroeger één. Een 1.9jtd. Reed ook echt super doordat hij zo breed is! 3man voorin en 3 achterin
Met een Dacia als overweging was ik al benieuwd wat dan nog “no go” zou zijn voor de adviesvrager, maar die was er dus logischerwijs niet 😂. Voor dit geld heb je zelfs een mooie Audi Q5 voor de deur staan.
@dnadave: Is die er als zevenzitter?
Was die hele Mazda 5 alweer vergeten. Die zie je dus echt nooit rondrijden, wat op zich jammer is want de 5 is geloof ik de enigste Mazda die het ontwerp met die golvende flanken van de Furai Concept heeft overgenomen.
@rynnus: ze vallen niet op, maar je ziet ze geregeld als je erop let hoor.
Ik snap dat de verleiding om een gloed nieuwe auto voor €24K voor de deur te hebben staan groot is. Zeker als het je simpelweg alleen gaat om het vervoer van A naar B. Je moet alleen wel in gedachten houden bij de Dacia dat die auto uit 2012 komt en sinds die tijd niet vernieuwd is. Daarnaast was die auto in 2012 al bijzonder onveilig (check de euro NCAP crash test), laat staan wat hij nu in 2019 zou scoren… Mijn advies is dus, kijk naar iets goeds 2e hands wat niet bij Dacia vandaan komt.
@autowilly: En vergeet ook vooral niet dat een nieuwe auto ook sneller afschrijft dan een tweedehands (je rijdt de deur uit, en hij is meteen flink minder waard). En ik geloof dat zo’n Dacia ook relatief meer afschrijft: de vraag voor deze goedkope auto’s is bijzonder laag, dus je zult veel geld verliezen wanneer je hem zal verkopen. We zitten tegenwoordig niet echt te wachten op een auto die opgetrokken is uit plastic van een kliko…
@vixtor: afschrijving heb je in euro’s, niet in procenten…
@vixtor: Dit klopt niet wat je zegt. Hele volksstammen zweren bij dacia en de afschrijving valt juist heel erg mee, zijn nog best prijzig 2e hands.
@azmo83: Dat geldt helaas niet voor deze. De Duster dan weer wel.
@autowilly:

Tja, 3 sterren zegt helemaal niets. De Lodgy scoort laag omdat hij niet vriendelijk is voor VOETGANGERS en niet voldoende systemen aan boord heeft zoals Lane Assist en al die gimmicks.

De Lodgy heeft gewoon ABS, ESP, Hill Hold.

Voor de passagiers is deze auto veilig genoeg. Maar als kan natuurlijk beter.

Check hier waarom de Lodgy 3 sterren heeft https://cdn.euroncap.com/media/6152/euroncap_dacia_lodgy_2012_3stars.pdf
@erik2907: de voetgangers veiligheid is helaas niet het enige probleem. De Lodgy word ook wel de slechts geteste crash test auto van 2012 genoemd. Ter verduidelijking hier een quote van de secretaris-generaal van de Euro NCAP, van Ratingen: “There’s nothing good. Everything about this car is below-average. It worries me that this is being marketed as a family car and that some organisations have already named it their car of the year. It has one of the worst adult occupation protection and one of the worst child occupant protection scores.” Achterin scheurde de auto letterlijk open tijdens één van de tests.
@autowilly: Als er volgens de secretaris-generaal helemaal niets goed is kun je je ook de vraag stellen waarom deze auto 3 sterren krijgt en niet 0 of 1 ster. Het is maar een mening van een secretaris-generaal.
Noot: Mark Rutte roept ook dat het goed gaat met NL, echter kijk maar eens naar de Belastingdienst, UWV, SVB, RDW hoe gaat ze zorgen voor de burgers van NL en hoe goed het in werkelijkheid gaat.
@erik2907: Natuurlijk bied de Lodgy ook wel enige vorm van bescherming. 0 of 1 ster zou dan ook een onredelijke beoordeling zijn. Relatief aan de competitie is het alleen gewoon een slechte auto op het gebied van veiligheid. Dat is ook het punt wat ik van oorsprong wou maken: als je om je veiligheid geeft, kijk dan ff verder want de rest is gewoon veel beter op dat gebied.
Daarnaast, de vergelijking met Rutte slaat natuurlijk nergens op. Rutte roept natuurlijk dat het goed gaat met het land omdat hij in het bestuur ervan natuurlijk een dikke vinger in de pap heeft. Hij moet gewoon kiezers winnen. De beste man van de Euro NCAP en de Lodgy hebben niet zo’n verhouding tot elkaar en hij heeft dus ook geen baat bij een goede of slechte uitslag van de Lodgy.
Pas op met de Ford Galaxy en S-max . De powershift automaat is heel gevoelig voor onderhoud. Helaas weet ik dat revisie bijna 4000 euro kost . ( Ik heb een S-max 2.0 ecoboost met powershift). Rijd wel echt het beste uit dit rijtje
@jarnobakker: Daarbij is de 1.6 ecoboost motor nou ook niet het toppunt van souplesse. Begrijp me niet verkeerd, voldoende power etc. Maar hij klinkt en draait nogal ruw en ongeciviliseerd moet ik zeggen.
Gewoon gelijk Yolo! Heb de Flex al meerdere keren in t echt gezien: man, wat een toffe bak is het!
In de states een paar keer een Flex gezien. Erg gaaf ding! Maar zie er maar eens een te vinden hier.
@tenaci: Venza in Almere heeft er meerdere staan.
Mercedes GL 450 uit 2006 heb je ook voor dit geld. Die is ook wel vrij Yolo. Wat minder Yolo maar wel aardig wat aanbod; Mitsubishi Outlander. Was er ook als 6 (7?) zitter en als je serieus een Dacia overweegt ben je toch al alle schaamte voorbij.
Heeft de meneer in kwestie echt een ‘auto’ A6 gereden?🙂
@maferick74: scherp!
Allemaal voorstellen van het type… hou maar gewoon op met leven..
waarom niet gewoon een lekkere Alfa159.. als je die 1 to 2 extra wil meenemen neem je de polio maar er bij mee..(je mag 500km prive rijden..)
@hans75: 500 km gelijkmatig over het jaar verdeeld. 1x per maar een retourtje Groningen vindt de belastingdienst meteen niet oké meer.
@ekidey: waar is dat idee op gebaseerd? als jij een nette sluitende km-admin hebt is er niets fout aan.. denk je dat ze zich gaan of kunnen bemoeien met wat jij in die km’s prive doet? … NLis zo ongeveer communistisch met al die klavers en jettens maar zo erg is het gelukkig nog niet
Yolo: Escallade…
Je had in de Mercedes e combi en Volvo v70 geloof ik ook nog de optie om achterin twee kleine stoeltjes omgedraaid te hebben, dat lijkt me dan toch een leuke optie als de kinderen niet te groot zijn. Als een SUV xc90 oid echt te duur is in maandelijkse lasten zou ik voor een busje gaan kijken. Citroën berlingo multispace of een caddy oid
Je had in de Mercedes e combi en Volvo v70 geloof ik ook nog de optie om achterin twee kleine stoeltjes omgedraaid te hebben, dat lijkt me dan toch een leuke optie als de kinderen niet te groot zijn. Maar eerlijk gezegd zou ik voor een 2e hands 2 serie gran tourer gaan. Je hebt dan wel een saaie BMW, maar dat is nog altijd beter dan een saaie Opel
Gewoon bijtelling betalen. Ben je al met al veel goedkoper uit. Geen verzekering, onderhoud, wegenbelasting en afschrijving. En bij 9 van de 10 werkgevers worden de brandstofkosten prive ook vergoed.
@potjak: uhm meneer rijdt een Polo… had er ‘even’ overheen gelezen 😕
Ik zou een toyota verso 7 zits nemen en 20k in de zak houden voor leukere dingen. Ben je qua onderhoud waarschijnlijk ook nog goedkoper uit.

Of een mitsubishi space wagon 2.0. Kost niks, rijdt best prima in zijn klasse, elektrische raampjes en airco. Gaan nooit kapot, willen alleen wel eens roesten. Sla de 2.4 GDI over. Alle GDI’s van mitsubishi zijn verschrikkelijk onderhoudsgevoelig, in schril contrast met de MPI motoren die van extreem hoge kwaliteit zijn.
@grasvreter: space wagon is idd een top keuze
@grasvreter: verso is idd een goede keuze
Tesla model X uit 2018 leasen? Of anders een Peugeot 5008? Weet niet of het nieuwe model al in het budget past…
Is een Mercedes R klasse geen optie?.
Voor dat geld rij je ook een belastingvrije Suburban op lpg, heb je zelfs geld over voor onderhoud. Of als je handig bent gebruik je dat geld voor een 4 cilinder vrachtwagenmotor natuurlijk. Cummins suburban!

Versleten spijkerbroek met klompen optioneel, maar een Matje groeit vanzelf als je zo’n auto rijdt.
@lekbak: ach ach ach, wat lijkt mij een Suburban met een Cummins vet om te hebben! Zeker als er klompen bij zitten😜
Outlander
Kia Sorento

Prima exemplaren voor 15k

Wat een treurnis dit advies…
Ik ga me gelijk maandag laten castreren!
@cloverleaf: een vasectomie is een stuk effectiever. Wel de lusten, niet de lasten.
@dunhozzie: ik heb me ff ingelezen. We gaan knippen morgen ;)
@cloverleaf: succes. Twee dagen vantevoren stoppen met scheren (de plek wordt met alcohol schoongemaakt), vervelende prikje, kwartier lang irritant gevoel (met name het trekken aan de zaad leiders), strakke onderbroek (zo strak mogelijk) en de vrouw twee a drie dagen overtuigen van de noodzaak tot goede verzorging en op dag drie tot een zeer voorzichtige leidingtest.
Toch wel duidelijk dat @Willeme de optielijst van de Dacia Lodgy niet bestudeerd heeft. O.a. elektrische ramen voor zitten ook in de Laureate uitvoering en nog veel meer wat de andere voertuigen uit 2014/2015 destijds niet had.

Daarnaast is de Lodgy ook op LPG (Bi-Fuel) te koop. Maakt het rijden nog veel goedkoper en dan ook nog nieuw!

Opties zijn niet zaligmakend maar een juist beeld schetsen is toch wel een pré voor een advies.
@erik2907: dan wordt het hoog tijd dat Dacia zijn website voorziet van een update. Op het moment van schrijven zei de Nederlandse Dacia website toch écht wat anders.
@willeme: misschien moet je eens klikken op ‘alle opties weergeven’ bij samenstellen:

https://www.dacia.nl/modellen/lodgy/configurator.html?conf=https://nl.co.rplug.renault.com/product/model/92J;mtc=7PL/lodgy/c/A

Klik op ‘bekijk de volledige uitrusting’ en je ziet bij zowel de Comfort, Laureate en SLTR dat elektrische ramen vóór standaard zijn. En voor achter zijn ze maar € 195,-.

Even je best doen @Willeme 😀!

@erik2907: o, tijdstip controle:

5 oktober 2019 18:15 uur 😀
@erik2907: dat een optie goedkoop is, maakt het nog niet standaard ;).

Overigens doet het verder niets af aan de strekking van het verhaal. De Lodgy is ouderwets, kaal en prijzig. Dat bewijzen de andere alternatieven ook. Of je moet alleen ruimte en fabrieksgarantie wensen (ik geloof best dat mensen daar gevoelig voor zijn). Het is met name de prijs die ‘m nekt. Mede dank aan de BPM. Maar volgens mij staat dat allemaal gewoon in de tekst ;)
@willeme: je schreef dat je in de goedkopere versies ouderwets dient te slingeren, welnu in alle versies kun je gewoon vóór op een knopje drukken. Achter zijn de elektrische ramen optioneel m.u.v. de SLTR.

Dat de Lodgy ouderwets is (2012) is een feit. Kan ook haast niet anders. Volgend jaar komt de nieuwe versie op de markt. Prijzig, tja, ons belastingklimaat, de BTW en BPM is nog meer dan de netto prijs (vanaf € 10.500,00). Toch dan maar emigreren naar Duitsland (19% BTW)?
Een Citroen C4 spacetourer is ook een prima ding.
Makkie, Land Rover Discovery. Past ook mooi bij het rijtje voorgangers.
Al deze auto’s worden wel even terugschakelen als je daarvoor een E-klasse had.
Maar wat ik niet begrijp, waarom zou je een Polo gaan rijden als je toch niet privé rijdt?
@r525: waarschijnlijk het maximale wat er te krijgen is zonder zelf bij te betalen
Blij dat ik niet in deze klasse hoef te shoppen, wat een zaad auto’s…
Toch rij ik liever 2 a 3 oude duitser of zweeds voor die bedrag
Als je met vijf zitplaatsen niet meer toe komt, ben je sowieso al een dermate belasting op milieu en maatschappij dat je het recht op een auto ontzegd moet worden.
Hou lekker de helft in je zak en koop een Mitsubishi grandis, ziet er nog aardig uit ook.
Als ik voor deze keuze kwam te staan, zou ik toch echt een tijdmachine willen en terug in de tijd gaan.
Als je een nieuwe overweegt omdat je dan nog fijn garantie hebt, waarom dan niet voor een jong gebruikte Kia kijken? Die hebben 7 jaar fabrieksgarantie dus een jong gebruikte kan ook interessant zijn.
Kia’s concurrent voor de Zafira, Scenic, etc is de Carens: ook een 7-zitter van formaat Zafira/Scenic en voor 20k heb je er eentje bij de Kia dealer, uit 2017 en dus nog 4 jaar garantie! Dat is één jaar langer garantie dan een nieuwe Dacia heeft. Bovendien is de Kia Carens een stuk verfijnder en veiliger dan zo’n goedkope Dacia. I know, sex op wielen is het zeker niet, maar dat is uberhaupt een beetje lastig in deze categorie.
https://www.autohaagzeeuw.nl/voorraad/kia/carens/1-6-gdi-first-edition-7-zitter-navi-achtr-cam-airco-complete-auto-inclusief-trekhaak-resterende-fabrieksgarantie-415357138/
Of misschien wel een auto uit het meest onbegrijpelijke modellengamma ooit: de Fiat 500L Living/Wagon. Ja, de 500 is die kleine. Maar met een L erachter betekent het dat het een MPV is en als er dan ook nog ‘Living’ achter staat dan is ie nog wat langer en als 7-persoons verkrijgbaar. Later hebben ze dat Living trouwens gewijzigd in Wagon. En in het buitenland heeft ie MPW geheten, maar in feite is het dus een soort van ‘XL’. Italiaanse logica. Maargoed, die dingen kosten geen drol. Vast omdat de rest van de wereld er ook niets van begreep.
Eentje uit 2016 doet nog geen 13k. https://www.autowereld.nl/fiat/500-l-living/0-9-twinair-easy-7p-airco-radio-7-persoonsuitvoering-31006782/details.html
Nou zou lekker voor een mooie Opel Zafira OPC zoeken, of een Seat Alhambra VR6!
Jeep commander is standaard een 7 zitter.
Wat moet ik zeggen. Best lachen met 7 volwassen in een Touran, naar een feestje. Lekker knus.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).