Het is een regelrechte duiventil daar in München.
BMW en puik design, het is tegenwoordig een lastige combinatie. Althans volgens velen die terugverlangen naar de E30, E36, E46, E34, E39, E32 en E38, zoals ondergetekende. Tegenwoordig heeft alles wat uit de BMW-fabrieken komt 5.429 lijnen over de flank lopen en nieren die uit pure ellende hopen dat ze een IgA glomerulonefritis oplopen opdat ze kunnen sterven. We hebben het er wel vaak over, dus als BMW dat wil bereiken dan is het in die opzet geslaagd. Doch het zou toch prettiger zijn als iedereen gewoon weer eens lyrisch enthousiast kan worden over de schoonheid van een nieuwe Bimmer.
In voetbaltermen hebben ze het weleens over een ideaal instapmoment voor een nieuwe coach. Juist als een team het afgelopen seizoen een ontzettende wanprestatie heeft neergezet omdat de spits zijn escapades met de vriendin van de mid-mid op Instagram had gepost, wil je als oefenmeester de zaak overnemen. Het ‘materiaal’ is immers beter dan de resultaten deden vermoeden. Slechter wordt het niet meer. Qua design bereikte BMW dit punt (hopelijk) met de facelift van de Siebener, die veranderde van de laatste relatief ingetogen sjieke BMW in een ostentatief bling-bling monster.
Je zou dus zeggen dat dit het ideale moment is om als up and coming jonge designer bij de BMW Group te werken, maar het lijkt erop dat iedereen die een extra zacht potlood heeft juist weg wil bij de Beiers. Het maakt daarbij weinig uit bij welke divisie de tekenaars officieel gestald zijn. Twee jaar geleden schreven we al hoe in korte tijd Anders Warming (MINI), Benoit Jacob (BMW i) en Karim Habib (BMW) de plaat zijn gepoetst. Destijds bleef alleen Giles Taylor over naast onze eigen Adrian van Hooydonk op BMW’s designschip, maar ook hij pakte niet veel later zijn biezen.
Begin dit jaar werden zodoende twee nieuwe mannen aangesteld in de top, in de vorm van Domagoj Dukec (BMW) en Jozef Kaban (Rolls-Royce). Kaban was eerder bij BMW verantwoordelijk voor het design van de huidige Dreier, doch nu blijkt dat hij na een dienstverband van zes maanden in zijn nieuwe functie per direct vertrekt.
Dukec blijft zodoende als voorlopig trouwe strijder achter. Zijn laatste project was het 4-serie concept dat stond te shinen in Frankfurt. Nu er naast Adrian verder niemand anders meer werkt op de designafdeling, zullen we dan maar aannemen dat het productiemodel niet veel zal afwijken van het showmodel?
dees zegt
Je zou bijna vergeten dat BMW nog ontwerpers heeft.
Dacht zelf dat de laatste paar BMWs er zo uitzagen juist omdat ze geen ontwerpers hebben
boomhauwer zegt
@dees: jobstudenten
bart1976 zegt
Uiteindelijk gaat het om verkoopaantallen en volgens mij zijn die prima.
autodrome zegt
@bart1976: die zijn volgens mij knap hard naar beneden gedonderd …..
neymar zegt
Is en blijft een mooi merk.
doublechevron65 zegt
Niet de ontwerpers bepalen wat er op de straat komt
mout zegt
Tja, ik vind het vreselijk, maar het is nu eenmaal zo dat er getekend wordt voor de snelst groeiende, meest winstgevende markten. En dat zijn China en de olie-staten.
Lijntjes, chroom, goud, kleurtjes, led-jes, gadgets: Het kan niet genoeg zijn, daar.
kareljansen zegt
Het is een beetje het gevoel dat ik krijg bij het lezen van een artikel als dit. Zonder al die semi-grappige woordspelingen was het naar mijn mening veel fraaier geweest.
ffw88 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
autodrome zegt
Die ubermuil begint te wennen
towi1989 zegt
@autodrome: Haha! Vergeet niet dat scarcamse op het internet nog wel eens verkeerd opgevat kan worden.
enjoypunani zegt
@towi1989: ja de scars zitten in mijn ogen zo lelijk zijn die fronten van BMW.. ?
schreute01 zegt
Komisch. BMW lijkt op t moment beter af te zijn zonder designers, bij VAG is het precies andersom.
mopar70 zegt
Wie poetst er tegenwoordig nog een plaat? Afnemen met doekje oké, maar poetsen?
Wie doet dat, behalve BMW-designers?
SpeedGeek zegt
Ach BMW, jullie zijn net als de Chuck Taylor All-Star schoenen, het liefst zie je alleen nog de oude modellen. Maar even serieus, als BMW liefhebber kan ik niet echt meer warm worden van de huidige modellen. Gemiddelde gril van een Mercedes Actros heeft meer elegantie als wat er nu in de showroom staat. Alleen de M2 en M3 smoelt goed maar ik denk dat laatst genoemde met het aankomende model ook weg gestreept mag worden.
Had twee jaar geleden de keus gemaakt om een vervanger voor mijn e30 te vinden. Veel BMW’s overwogen, e87 1-serie, e90, e92 coupé en zelfs de f20 kon in het budget passen. Maar oh mijn god de laatste modellen van de e-reeks kan je sowieso weg streken. Een Kia picanto heeft nog een toffer interieur. Uiteindelijk toch voor een e46 330Ci gegaan in estoril blue. De laatste modellen reeks waar BMW (ja ik ben er zo een) voor stond.
jorden zegt
@SpeedGeek: BMW stond voor sportiviteit (in motoren en weggedrag) en dat botst een beetje met de huidige “mode”.
Mercedes staat voor luxe en dat is altijd relevant. Ook als je elektrisch rijdt.
SpeedGeek zegt
@jorden: Mhuah ik vind dat BMW toch ook wel degelijk voor luxe staat. En elegant vind ik een e39 of e46 absoluut. Maar wat betreft sportiveit, dat was wel hun sterkste punt ja.
vondick zegt
@SpeedGeek: F11 is de nieuwe E39.
schoen85 zegt
Ik zie in mn omgeving steeds meer vrienden die hun lease BMW/Audi/VW laten staan en allemaal kiezen voor youngtimers. V70 en de E39, stuk voor stuk. De zoektocht naar karakter lijkt belangrijker te zijn geworden dan comfort van een nieuwe auto. Hebben net zelf een E39 540i Touring gekocht. Een heerlijke, redelijk analoge machine met een bak emotie waar je u tegen zegt. Al is het maar omdat je de tranen in de ogen springen als je staat te tanken…
florisv zegt
Mijn vraag is:
Waarom koop je een 7-serie? Omdat je iets dikkers wil hebben dan een 5-serie. Het vorige model was niet de extra €50.000 waard in de ogen van veel klanten.
Plus:
De Chinese markt is nou eenmaal veel groter voor de 7-serie dan De Europese markt en dat betekent dat de chinese klanten recht hebben op meer inspraak tijdens het design process. Zij houden hiervan.
1 klant verliezen in Europa maar 100 nieuwe klanten winnen in China is wat geld oplevert. Het is jammer maar wij Europeanen kopen gewoon te weinig auto’s om relevant te blijven.
Groeten uit münchen :)
e36thuglife zegt
E36/38/39 blijf de shit al het nieuwere moet kappot
Dutchdriftking zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar de nieuwe 7 ga ik met de dag mooier vinden….