Autoblog advies: Paardentrailertrekker voor 15 mille

Auteur: , 90 Reacties

Van de nood een deugd maken.

Mercedes

Voor vandaag gaan we op zoek naar een auto voor Freek. Hij heeft op dit moment een Ford Focus 1.6 Stationwagon uit 2004. Deze unit heeft 270.000 km gereden en is volgens Freek dan ook aan het einde van zijn latijn. Het is dus de hoogste tijd voor een opvolger. De vriendin van Freek heeft een hobby die leuke perspectieven biedt: ze rijdt namelijk paard.

De volgende auto van Freek en zijn vriendin moet dan ook geschikt zijn om een flinke kar met een paard erin te trekken. Dat is indirect goed nieuws voor Freek, want hijheeft nu een goed excuus om op zoek te gaan naar auto’s met eigenschappen die hij eerst niet nodig had. Denk aan een lekker grote motor bijvoorbeeld. In totaal zal er zo’n 30.000 km per jaar mee gereden geworden, waardoor Freek zit te twijfelen tussen een diesel of benzine.

Maar ja, wat moet hij dan kiezen? Freek heeft wel een paar richtlijnen. Zo mag de auto niet ouder zijn dan negen jaar oud. Qua bouwjaar betekent dat dus dat de ondergrens 2010 is. Ook moet de motor minimaal 160 pk leveren. Meer dan dat is niet zo’n groot probleem. Qua kilometers mag er niet meer dan 160.000 op staan. Het liefst is de auto redelijk modern, goed in elkaar geschroefd en dus lekker krachtig. Verder is een automaat zeer gewenst.

De wensen en eisen van Freek zien er als volgt uit:

Huidige /vorige auto's:Ford Focus 1.6 Stationwagon (2004)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 12.500 tot € 15.000
Jaarkilometrage:30.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine of diesel. Wat is verstandiger?
Reden aanschaf andere auto:Er staat 270.000 km op de klok. Auto doet het nog goed, maar sterkere auto nodig.
Gezinssamenstelling:2 volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Mazda 6, Volvo V60, V70.
No-go modellen / merken:Italianen en Engelse auto's. Alle met minder dan 1.8 motor. Crossover hoeft niet.

Diesel of benzine?
Het eerste vraagstuk is een belangrijke. Ga je voor diesel of benzine. Hierover zijn de meningen verdeeld. In principe kan benzine de voorkeur hebben en voor veel mensen is dat ook zo. Sommige binnensteden gaan diesels weren en de diesel is vaak negatief in het nieuws. Dus nu nog zestig mille (bijvoorbeeld) stuk te slaan op een nieuwe diesel, kan een lastige beslissing zijn. Als het gaat om een occasion, dan is diesel véél interessanter. Simpelweg omdat de occasionprijzen veel lager zijn dan een vergelijkbare auto met benzinemotor.

Diesel is relatief voordelig (1,35 cent per liter) en het verbruik is (veel) gunstiger. Ook kun je met een diesel redelijk wat werk verzetten of doorrijden zonder dat het verbruik dramatisch wordt, zoals je ziet bij benzineauto’s en PHEV’s. Met 30.000 km lijkt de keuze voor een diesel dan ook een vrij logische. Extra reden om in dit geval voor duivelsap te gaan: bij dit soort relatief grote auto’s valt het toch al pittige verbruik op papier bij benzineauto’s standaard extra tegen in de praktijk.

Citroen C5 Break 3.0 HDI
€ 14.500
2012
160.000 km

Is het een goed plan om een C5 te kopen? Dat hangt er een beetje van af eigenlijk. De C5 met dikke zescilinder was een zeldzaamheid in zijn klasse. De motor is een beul, eigenlijk levert ‘ie te veel vermogen en met name koppel voor de voortrein. Op de snelwegen ben je heer en meester met je Citroen C5. Het is absoluut geen sportieve auto, ook de zeldzame Carlsson uitvoering niet. Is dat erg? Absoluut niet. Houd er rekening mee dat de voorwielen al die 241 paarden moeten verwerken, zonder sper. Nadelen: de bouwkwaliteit is niet op het niveau van een Mercedes. Het is ongeveer de top van wat Citroën kan. De knopjes, het niet mee bewegende stuurwielhart, de zachte stoelen en het komisch onderontwikkelde infotainmentsysteem moeten geen bron van irritatie voor je vormen. Dan heb je er echt een topper aan. Zo’n C5 3.0 HDi wordt voornamelijk door liefhebbers gereden, dus je mag hoop koesteren dat ze er ook goed voor gezorgd hebben.

Citroen

Volvo XC70 D5 Summum
€ 14.450
2012
155.000 km


Deze auto is een klasse op zich. Een instituut. Deze auto doet eigenlijk alles wat een SUV belooft. De XC70 is de ideale familieauto. De XC70 modellen zijn vaak luxer uitgerust dan de reguliere V70’s. De stoelen zijn uit de kunst, het interieur is keurig verzorgd en er is meer dan voldoende ruimte. De 205 pk sterke dieselmotor is geen match voor een dikke Duitse zescilinder diesel, maar je hebt nimmer het gevoel echt tekort te komen. Die kar trekt ‘ie met gemak. De rest van de rijbeleving is vooral comfortabel. Het is ook geen auto waarmee je een lekker potje wil gaan sturen. Een groot voordeel is dat het hele land vol staat met deze apparaten en dat onderhoud en onderdelen gemakkelijk te doen zijn bij de Volvo dealer of een van de vele Volvo specialisten die Nederland rijk is. Verder nog nadelen? De ruimte is op zich toereikend, maar van een grote, vierkante Volvo station verwacht je onwillekeurig wat meer.

Volvo

Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic Avantgarde (X204)
€ 14.750
160.000 km
2010

Een goede C-Klasse of E-Klasse stationwagon vinden is op zich ook wel mogelijk. Een E220 CDI Estate Pakezel Edition is een briljante auto. Het nadeel is dat alles wat je erna gaat rijden, veel te klein en krap is. De Mercedes-Benz C Klasse is ten opzichte van de E behoorlijk geliefd en dat zie je aan de prijzen. Maar gek genoeg lijkt iedereen de GLK vergeten. Deze stoere Tonka-esque Mercedes was voor velen net iets te stoer. In technisch opzicht is het gewoon een C-Klasse. Veel staan er niet te koop, maar we vonden enkele exemplaren met een zescilinder diesel, automaat en vierwielaandrijving. Gewoon erg fijne auto’s. Nadelen? Ze zijn niet bijzonder ruim ondanks hun gewicht en het verbruik ligt wel wat hoger.

Mercedes

BMW 520d Touring Executive (F11)
€ 12.950
2010
145.000 km

Misschien wel de beste occasion van het moment is de BMW 5 Serie Touring van de F11-generatie. Het totaalpakket van deze auto is namelijk erg sterk. Er is ruimte in overvloed en alles is zeer zorgvuldig afgewerkt. Ondanks het feit dat deze generatie uit 2010 stamt, komt de auto niet zeer verouderd over. De rijeigenschappen zijn een USP: comfortabel met een sportief randje. Met de gestelde eisen, zul je het moeten doen met een relatief eenvoudig uitgeruste 520d Executive. Maar die biedt eigenlijk al alles wat je nodig gaat hebben. Ondank dat het een dure auto was destijds, is de uitrusting niet altijd denderend. Qua veiligheid-spulletjes hoef je je geen zorgen te maken, maar dingen als de grote navi, een panoramadak, 19” wielen, een M Sportpakket en lederen bekleding waren erg prijzige opties.

BMW

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 4×4 Cosmo (A)
€ 12.950
165.000 km
2012

In plaats van te kijken naar premium crossovers, is een non-premium stationwagon ook geen verkeerde keuze. De Opel Insignia weet namelijk uitstekend aan alle gestelde eisen te voldoen. Je krijgt met deze auto erg veel waar voor je geld. Een dikke 160 pk sterke turbodiesel, automaat, vierwielaandrijving en in de Cosmo-uitvoering ook bijna alle mogelijke luxe. De Insignia werd destijds gekenmerkt als een zware auto en dat klopt ook. Daar staat tegenover dat een beetje gewicht niet verkeerd is als je een flinke kar moet trekken. Qua raffinement is het geen Audi of BMW, maar het is niet dat de Insignia ernstig tekort schiet. Wel is de auto saaier en veel langzamer dan de Citroen C5. Ook is een 4×4 wat lastiger te vinden.

Opel

Skoda Octavia Combi vRS (1Z)
€ 11.750
2011
155.000 km

De Skoda Octavia is officieel een maatje kleiner dan de anderen in dit rijtje, maar qua ruimteaanbod zijn er niet direct enorme verschillen. Met name de kofferbak is lekker groot en je kan prima volwassenen meenemen op de achterbank. Mocht je meer ruimte nodig hebben, is de Skoda Superb een optie. Die koppelt E-segment ruimte aan D-segment kosten. De Octavia RS Combi is geen spannende auto, maar wel de rangetopper. Dat is wel belangrijk, want de normale uitvoeringen zijn wel erg kleurloos. De RS heeft een sportiever interieur met sportstoelen en natuurlijk een lekker dik aangezette bodykit met grote velgen en een acherspoiler. De 2.0 TDI dieselmotor sjoemelt er lekker op los met 170 pk en 350 Nm en weet tevens een enigszins acceptabel verbruik te realiseren. Het enige nadeel is dat ze lastig te vinden zijn met deze kilometerstand. Ook is de basis van deze Octavia wat ouder. Eigenlijk wil je zijn opvolger, maar die zijn nog wat jonger (en dus prijziger).

Skoda

YOLO: Range Rover Sport TDV8 HSE (L320)
€ 13.950
2007
185.000 km

Een auto die je eigenlijk met de dieselmotor moet rijden in Nederland, anders is het gewoonweg niet te doen. De 2.7 diesel was eigenlijk iets te licht voor deze enorm zware auto. Later werd deze vervangen door een grotere 3.0, maar er was ook de TDV8. Deze achtcilinder is de fijnste motor voor de RR(S), met name dankzij het enorme koppel dat de V8 weet te produceren. Daarbij valt het verbruik voor een distributievrachtwagen zeker niet tegen. Je kan ze kopen voor tien mille en een beetje bij een dealer met weinig kilometers en in een goede staat. Maar voor deze auto moet je bij particulieren gaan shoppen. Die zullen niet heel erg moeilijk doen over de onderhandelingen: als ze weer een maand moeten wachten kost dat een enorme hoeveelheid wegenbelasting.

Range Rover Sport

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



90 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Persoonlijk zou ik voor een XC70 gaan met een extra achterbankje
Het is bijna een bijzonder lijstje zo zonder EV’s (rommel) De XC70 of de Yolo graag!
Volvo. Met zo’n kar wil je namelijk gewoon massa hebben. Want als dat beestje ineens besluit wat te gaan bewegen in de kar dan is de massa het enige wat je kan redden. Misschien iets minder vanzelfsprekend dan de vorige opties, maar een hyundai santa fe, vw touareg of een ssangyong rexton? Vooral de koreanen zijn zeer luxe uitgerust, hebben meestal 4wd en bijna alle opties zitten erop voor 15k.
@peug206: Volvo XC90 dan maar?
@giertjuh: ikzelf was voor de ssangyong gegaan. Een tijdje in mogen rijden met vrij zware karren erachter en dat was geen probleem. Volvo heb ik niet gereden maar uit dit lijstje is het verreweg de meest praktische om de kar achter te hangen. Levend gewicht is toch net ff wat anders dan een karretje zand trekken. En wat ik al zei: meestal zijn de aziaten niks vergeten op de optie lijst terwijl dat bij de Duitsers en de Zweden vaak wel in de papieren liep.
@peug206: levende dieren trekken wij hier met een John Deere, poaah
@giertjuh: de 30k rijdt je dit jaar ook wel met de deere als je iedere dag in den haag blijft komen…
@peug206: Ssangyong, het oog wil ook wat..
Bmw 530d (kan je vinden) volvo. Geen dsg bak voor trailers
Ik zou voor de Volvo of BMW gaan. Als Range Rover rijder is de yolo natuurlijk leuk maar onderhoud kan kostbaar zijn, dat moet je niet vergeten.
Of een Ford Kuga met de heerlijke en betrouwbare Volvo 2.5 5 cylinder. Me schoonouders gebruiken hem al jaren om 2 paarden mee te vervoeren. Ook nog eens lekker luxe.
Al gedacht over een Toyota Avensis wagon met de 2.0 en cvt automaat. Mag je 1800 kg mee trekken en is erg zuinig en betrouwbaar.
@toyotavenray: CVT automaat, dan heb ik nog liever een auto zonder airco maar wel met een normale automaat.
Sakkerju, Zo’n C5 HDI met een chippie gaat serieus van kiet zeg; https://youtu.be/snEv4lpa29Q
@michiel_vandelft: Mwoah, vind het voor een gechipt V6 dieselblok nogal een Franse vertoning.
@michiel_vandelft:
Een paardentrailer trekken met een FWD auto zou mijn laatste keuze zijn
Voordeel van de C5 is z’n veersysteem wat de combinatie mooi stabiel houdt. Maar persoonlijk zou ik met paardenkar vierwielaandrijving als absolute must zien. En dan valt ie weer af. Dan toch maar de XC 70. Een RR is supergaaf maar kan je bij de eerste reparatie al het aankoopbedrag kosten.
@pignon: xc70 hebben vaak nivomat achterdenpers. Lang verhaal kort. Die houden de kont ook met elke lading omhoog!
@seanxtype: De 5-serie Touring heeft ook standaard luchtvering met hoogteregeling achter.
@pignon: als je een wrak koopt geld dat zowel voor de RR als voor de Volvo, dan loop je er op leeg.. ik heb er inmiddels 4 gehad, allemaal hoge kilometerstanden en nog nooit meer als 2000 euro kosten per jaar gehad en ik rijd toch meer als 30.000km per jaar
RR of een X5 aub
@willeme klopt die tabel in het artikel wel. Een dacia lijkt mij niet bepaald een goede auto voor een paardenkar. De rest lijkt ook niet te kloppen?
Grappig hoeveel haat de L320 altijd ontvangt van alle auteurs hier. “pak persee de diesel.” “Diesel, of anders niet te doen.”

Denken jullie serieus dat de mensen die het onderhoud voor zo’n wagen kunnen betalen kijken op een paar honderd aan benzine per maand? Ik rijd zelf de 4.4 HSE benzine. En het laatste waar ik aan denk is hoeveel of hoe vaak ik moet tanken. Als je daar aan gaat denken dan moet je wat anders rijden.
@loserboi932: Op zich met je eens, heb jaren met veel plezier 35000 km/p.jr. een Chevy Suburban met Big Block gereden, ook gewoon op benzine, maar op een gegeven moment ga je je toch ergeren aan de brandstofkosten van tussen de €1000,- en €1250,- per mnd. Althans in mijn geval.

Ik rijdt nu diesel en het is gewoon fijn om minder vaak te tanken en het scheelt gewoon enorm veel geld, dat geef ik nu liever aan een goed doel.
@loserboi932: Het gaat eigenlijk niet om het verbruik. Het is gewoon een ‘meh’-combinatie. Snel is ‘ie niet, onderin mist ‘ie koppel. Nu komt dat ook door het hoge gewicht en de trage automaat. In een XJ is het fantastisch.

Als je dan toch voor een benzine V8 gaat, pak de supercharged. Die heeft meer vermogen (100 pk extra ofzo) en flink wat meer koppel. Nog wel belangrijker: onderin. De TDV8 heeft niet het topvermogen van de supercharged, maar wel NOG meer koppel. Dat is lekker i zo’n zware auto.

Dus het heeft niet zoveel met verbruik te maken (ze zuipen allemaal), dan wel de rijeigenschappen. Persoonlijk vond ik de TDV8 verreweg de fijnste RRS. De Supercharged is ook een dikke prima. De V6 diesel viel mij niet tegen, soepel motortje. Maar de 4.4 schiet overal te kort, maar zuipt wel enorm. Dat zuipen kun je zien aankomen, maar je krijgt er zo weinig voor terug. Toegegeven, hij klinkt niet verkeerd. Maar ja, de TDV8 en SS ook niet.
@willeme: eens. Ik heb ooit een oudere RR 4.6 HSE gehad want wou pertinent geen slome diesel. Ik heb het geweten. Er ging honderd liter benzine in X toen 1.90 en het was zo op. Je had er niet eens lol van zo sloom dat ie was.
Tabel moet onjuist zijn. Hij rijdt een Focusje maar volgens de tabel een A6. Dan heb je geen advies meer nodig:-)

Mijn tip ga voor een A8 2005-2010. Achter de 4.2 tdi (die ik heb) mag 2.300kg en je koopt ze in Duitsland voor minder dab 10k, zeker als je niet vies bent van een hoge km stand. De mijne heeft er nu bijna een half miljoen km op zitten. Een paardentrailer met een armetierige Fransoos ervoor is naar mijn mening een no go.
Tip 2, pin je niet zo op een (vanaf-) bouwjaar vast :-) @t5power:
@t5power: Wat is je wegenbelasting? 600 per kwartaal oid?
650 per jaar :-) Moet er wel bij zeggen dat ik in Duitsland woon. Maar omdat er hierboven ook vrij zware tot serieus zware diesels worden genoemd valt mijn tip niet uit de toon lijkt me. Voor een beetje diesel tik je in NL toch al gauw de 1.800 per jaar aan. Doe het dan meteen goed?
@grasvreter:
Ik heb de mijne begin dit jaar voor 6k gekocht, toen had ie al 450.000 op de klok. 1.000 Watt Bang&Olufsen erin, luchtvering etc. Af en toe een beurtje en gaan. Ik heb wel preventief de automaat laten spoelen.
@t5power:
@T5Power: dus je koopt een VAG ding met 450000 km voor 6 rooie en denkt dat je klaar bent?
Geniet van je 1000watt zolang het nog kan..
Dus jij leest mijn post en denkt dat je het allemaal goed weet:-)?
Mijn A8 heeft een volledige historie en ik hem ‘m gekocht na een grondige aankoopkeuring. Afschrijven doet ie nauwelijks nog en na gebruik gaat ie voor 4-5k naar Oosteuropa. Net als mijn vorige S60 D5 met 3 ton op de klok.

P.S. Kom je uit de Parkstad? Misschien rij ik je dan binnenkort wel eens het snot voor ogen, eventueel met mijn andere V8 ;-)


@pa045:
In de tekst staat 30k per jaar.
Ik zou een oude Pajero o.i.d. voor de paardentrailer kopen.
En iets leuks voor de dagelijkse kilometers. Moet makkelijk kunnen voor 15.000 euro.
@Hubert: zeker. De Pajero kost per maand niks. Heeft geen onderhoud nodig en blijft gaan. Dat leuks erbij kost alleen geld! Prima redenatie zo!
@Hubert: eens ! Ik rijd zelf o.a. een Pajero 3.2 DiD . Werkelijk een top auto. Rijd goed, 4×4 , veel binnenruimte, mag 3500 kg trekken. Alles zit er op. Leder, automaat , groot schuifdak , vette sound installatie, etc. Voor 15k heb je een 2012 en nog 7 persoons ook.
@Hubert: of een Patrol en dan je als je wil ook nog eens een keertje gaan offroaden.
Met de meeste auto’s hierboven lukt het echt niet om een paardentrailer uit een nat en modderig grasveld te trekken.
Dat bedoel ik. 4WD/Quattro is dan een must @hubert:
@Hubert: een paard kan meestal lopen, lekker de auto op het verharde laten staan dus. Een kar uit een nat grasveldje trekken gaat je met geen enkele auto lukken als er geen goede banden onder zitten, ongeacht vermogen en aangedreven wielen.

Op het (half)verharde zijn de aangedreven wielen geen enkel probleem, en vermogen heb je sowieso niet nodig, dat is slechts comfort omdat je niet in z’n 3 op de snelweg wilt rijden.
@lekbak: Probeer jij met voorwielaandrijving maar eens een paardentrailer uit een nat weiland te trekken bij een concours oid. Gaat niet lukken. Bij achterwielaandrijving met een beetje druk op de achterwielen heb je nog een redelijke kans, maar eigenlijk wil/moet je gewoon 4wd hebben..
@phevtreb: toch gek dat het veld hier tijdens het jaarlijkse paardenfeestje vol staat met voorwielaandrijvers. Vooral busjes zoals de transporter zijn populair, en dat zijn echt niet awd varianten.

En ach, het gaat om wat, 1300kg? Met een enkel paard stelt het ook helemaal niet zoveel voor.
@lekbak: een Transporter heeft dan ook weer net wel druk op de voorwielen, dus dat is nog redelijk geschikt, maar een personenauto met 100kg kogeldruk met voorwielaandrijving houdt echt geen druk op de aangedreven wielen dat is echt niks waard.
@phevtreb: ok. Dan staan al die auto’s die net geen transporter zijn op het jaarlijkse paardenfeestje dus vast. Het is hier zo’n twee km vandaan, ik zal wel ff kijken of ze er nog staan…
@lekbak: Anders span je toch gewoon het paard voor de wagen? Die vierpootsaandrijving is best wel effectief!
Een diesel Range Rover? Muahahaha. Alleen aan wegenbelasting betaal je je al scheel voor die bakken. Dan beter een V8 benzine met wat hoger verbruik.
@silverarrow: was het maar zo’n feest. Die euro’s haal je er met 30k per jaar met gemak eruit. Denk aan een paar hele leuke vakanties plus een beter rijdende RRS. Dus vandaar de TDV8. Sowieso categorie Yolo ;-)
@willeme: beter rijdend al helemáál niet ;-).
@silverarrow: mag ik vragen hoe dat komt? Of anders gezegd: waarom vond je dat.

Ik heb zelf behoorlijk veel ervaring met de Land Rovers uit die periode en de 4.4 is geinig maar er valt heel erg weinig voor te zeggen.

Niet onaardig bedoeld, maar ik ben echt benieuwd wat ik dat over het hoofd zie waardoor die motor wél de topkeuze is ;-).
Tabel @autoblog
Een Subaru zou zeker een goed idee zijn, ware t niet dat t niet voldoet aan de pk eis…
@toyotafortuner: zwaar ondergewaardeerde trekauto voor situaties met minder grip. Door de permanente awd hoef je niet eerst grip te verliezen voordat de niet standaard aangedreven wielen mee gaan doen. Hierdoor sta je al met 1-0 voor op de meeste van de hier aangeraden auto’s.

Maar gezien de hele volksstammen die een paardenkar met een voorwielaangedreven auto slepen is het eigenlijk helemaal niet nodig. Vroeger hadden Subaru’s standaard lage gearing, als dat nog steeds zo is dan is dat dè reden die een subaru boven alle andere auto’s hierboven zet. Want dat is wel zo verdomde makkelijk!
@toyotafortuner: och, een Forrester krijgt die paardentrailer prima van de plek. De vraag is alleen, of je zo’n auto wel kan kopen zonder 65+ pas…

Nee, zonder gekheid, een Forrester, Legacy of Outback is gewoon te vinden (alhoewel niet ruim voorradig) en die zullen prima voldoen aan de gevraagde eisen, maar wat mij nog het meest opvalt aan een Subaru occasion, is dat de vraagprijs vrijwel altijd fors is, zelfs voor exemplaren van >10 jaar oud. En dan is de km-stand ook nog eens van ondergeschikt belang, lijkt het. Dus én >2010 én <160dkm én <€15k is nog wel een uitdaging.
@toyotafortuner: B9 Tribeca. Alle luxe en meerdere dan genoeg trekkracht
XC 70
Een Subaru Outback 2L boxerdiesel met 150pk, 4×4.
All you need. 😉
@cossiekiller: En nog een reserveblok op voorraad, die dieselboxers waren nu niet heel erg goed…
Ik zou die focus lekker inruilen op een iets frisser exemplaar en er een wegenbelastingvrije Land Rover defender (series) naast zetten. Dan ben je gelijk helemaal in style, en het zijn gewoon gave apparaten. Is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing ook. 95% van de tijd met een zware lompe auto rijden omdat je soms een kar moet verslepen is helemaal logisch in onze onlogische belastingklimaat, maar is hartstikke inefficiënt.
Pak het beetje voordeel dat je nog hebt als particulier met grijs kenteken en koop een Isuzu D-max. Voor relatief weinig geld kan je vrij modernen redelijk luxe rijden. Onderhoud is ook nog eens acceptabel. En zo’n moderne pick up rijdt ook zo slecht nog niet.
Paardentrailertrekker is 1 woord
Tsja, Subaru forester, outback of legacy… beetje leuke uitvoering met 200-250pk.
Zo’n John Dear, Claas, Fendt deden het anders fantastisch afgelopen weken. Zelfs de blubberpoel op het Malieveld werd overwonnen!
@bitd: John Deere
@papa: poahh
@papa: hehe autocorrect maar het leuker!
@bitd: wtf maar = maakt, nieuwe iphone layout begint aardig irritant te worden.
Op deze vraag is maar een gedegen antwoord en die hebben velen boven mij reeds gegeven: een Subaru Outback of Forester.

Permanente vierwielaandrijving en geen viscosekoppeling bijschakel 4wd rommel.

Of anders een Alfa 3.2 q4 op benzine en dan nog voldoende overhouden voor vier jaar aan wegenbelasting en een paar beurten.
Wat weegt zo’n kar met paard er in eigenlijk?
@vaakbenjetebang: tering hey, zo praat je toch niet over zijn vriendin?!?!
@sudbina: nou ja, iemand moet het doen 🙃 … ik heb namelijk echt geen idee wat zoiets weegt. Wat ik op de weg zie rijden met paardentrailer is toch meestal een BE-combinatie. Weet niet of de aanvrager dat rijbewijs heeft of gaat halen. Zo niet, dan moet je misschien flink passen en meten met kentekengewichten van auto en kar om binnen de regeltjes te blijven.
@vaakbenjetebang: Dat verteld het verhaal helaas niet. 1,5 paards trailer met één paard erin is minimaal 1400 kg trekken. Twee paards trailer met twee paarden ga je met gemak over de 2000kg.

Mijn advies, het is geen statische lading. Beweegt alle kanten op, zorg dus voor gewicht voor de trailer! Meer gewicht ervoor dan erachter rijd gewoon fijner en veiliger.
@vaakbenjetebang: beetje trailer weegt 700 kg. Een paard weegt al gauw richting 600 kg. 1300 kg trekgewicht is dus het minimum.
Ga je met één paard op pad. V60 D6 vermogen en gewicht genoeg. Voor een appel en ei full option te vinden. Twee paarden vervoeren kom je imo toch uit op de echte jeeps. Pajero, patrol, landcruiser etc.

Zorg voor genoeg gewicht voor de trailer.
@wouter24: fantastische optie, mits er geen 2 knollen getrokken moeten worden, max trek gewicht is 1800kg.
Maar wat een fijne machines zijn dat 👍
@wouter24: Ja, lijkt me ook top! Als je kunt pluggen tenminste. In aanschaf lekker goedkoop, vierwielaandrijving, dikke diesel: fijne kar!
Tip: Mercedes E 350 CDI. Betrouwbaarder motorblok t.o.v. 320 CDI (er wordt een MErcedes GLK 320 CDI als optie genoemd. Dan ivm motorblok liever een 350 CDI ivm betrouwbaarheid / doorontwikkeling van dat 320 CDI blok waar wat issues mee waren. Google maar eens) Of anders een BMW 530 D. Ook een beul van een motor en betrouwbaar.
@audia420fsi: 320 cdi of 350 cdi zijn gewoon identieke blokken. Beide 3000 cc. Mercedes was rond die tijd veel aan het re-badgen. De 280 cdi is ook hetzelfde blok.
Kia Sorento, goede betrouwbare auto. Heb er 4 jaar een gereden op benzine, automaat, 4×4, nooit problemen mee gehad. Alleen op tijd zijn beurtjes, en dat was het. Je betaald wel wat meer wegenbelasting maar je krijgt er een fijne betrouwbare auto voor terug.
Voor mij de Volvo! Liefste zou ik voor de Range Rover gaan, zeker als trekauto, maar je rijdt je er helaas de straat mee op en het ziet er inmiddels al wat gedateerd uit. De Volvo is daarentegen een stuk betrouwbaarder en ziet er nog lekker fris uit vind ik.
Iedere Volvo met D5 is een goede keuze. Keer proefrijden met trailer en dan ben je verkocht. Ik geniet er iedere dag van.
Ook niet gek is de Citroen C-Crosser met de 2.2 HDI. Dat is eigenlijk een Mitsubishi met wat Citroën saus, maar wel geslaagd. Vierwielaandrijving, automaat, degelijk en leuk om te zien. Ook nog eens behoorlijk onder budget: https://www.autowereld.nl/citroen/c-crosser/2-2-hdi-156pk-exclusive-automaat-leder-xenon-rijklaar-31699126/details.html
156pk, dus die laatste 4 pk moet je er maar even zelf bij denken of chippen.
Die Octavia lekker laten staan als er een trailer achter moet; vraag je af of je een paardentrailer wil gaan trekken met een Golf en neem op basis daarvan je besluit. De Octavia heeft ook nog wat extra overhang.

M.b.t. Citroën: Fantastisch merk, maar de 2.2 HDI die vpowert noemt zou ik niet aan beginnen. Is een fijne, maar erg complexe motor. De 2.0 is een beter idee; die is er ook met 160 en zelfs 180 pk (waarschijnlijk is die laatste zelfs binnen budget als je ‘m importeert… en dan is ie ook meteen euro 6). Die motor is daarnaast totaal bulletproof.

De 3.0 V6 HDI is bijna bulletproof; in de Land Rover Discovery III lopen ze stuk, net als de 2.7. Plaatsing in lengterichting icm een veel hoger wagengewicht levert toch wat problemen op. In de C5 en C6 doen ze alles met twee vingers in de neus (het koppel is zelfs beperkt ivm de Aisin-automaat; de 3.0 levert met wat aanpassingen 700 Nm!), en dan gaat het dus ook niet stuk.
Wel bijzonder dat eerst een eenvoudige Focus voldeed en nu opeens een fullsize SUV ingezet moet worden, maar ja niet mijn geld.

Wil je een flinke SUV zonder het bizar hoge onderhoud dan heb je zo een Outlander PHEV voor een prikkie. Nieuwer, lagere kilometerstand, lagere MRB, véél voordeliger op korte ritjes, parkeren op laadplaatsen en minder kwijt aan brandstof mits je thuis kan laden.

Aangezien de Focus de paarden kon trekken zal de Outlander met 1500kg en 4wd daar ook geen probleem mee hebben.
Kia sorento? Sterk zat en voor een redelijke prijs te krijgen. Staat ook nog op mijn verlanglijstje alleen in mijn geval een benzine . als de mrb voor diesel niet zo hoog was kocht ik wel een diesel , maar daar maak ik te weinig km voor
@jarnobakker: mag trouwens 2 ton trekken
Ooit een serieuze poging gedaan dit uit te zoeken. Om te beginnen eest even E achter B halen anders is het aantal legale opties vrij beperkt. Je zou dan een teruggekeurde trailer naar 1600 kg max en een auto van beladen max 1900 kg,die wel 1600kg mag trekken moeten vinden.
Mazda cx-7…de 9 zou ook nog kunnen maar dat is best een zuipbak.
Toyota Tundra Hemi V8 5.7 ltr 4×4, hier dacht ik eerder aan. Luxe, vermogen, en voertuog kan makkelijk een paardentrailer trekken.4×4 voor een grasveld bij een evenement/wedstrijd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).