Voor 8 mille shoppen naar een betaalbare en praktische diesel. De keuze is reuze!
Ondanks dat in de nieuwverkopen diesel duidelijk op zijn retour is, is het voor gebruikte auto’s duidelijk anders. Je hoeft echt niet zo gek veel kilometers te maken om al goedkoper uit te zijn. Dat is iets waar Kaat vrij snel achterkwam. Ze heeft op dit moment een Citroën C5 met een superieur geachte benzinemotor.
Maar als je alles bij elkaar optelt, is het nog best prijzig. Ja, de wegenbelasting is ietsje lager. Maar het verbruik is aanzienlijk hoger én de brandstofprijs is vele malen hoger. Dus je moet vaker een duurdere brandstof tanken. Dus er moet iets anders komen! Zeker nu ze gaan verhuizen en veel meer kilometers maakt. Ondanks dat ze met zijn tweeën zijn (de kinderen zijn de deur uit), zijn er wel twee honden en zullen de kinderen geregeld nog wel meerijden.
De wensen en eisen van Kaat voor een praktische diesel:
Huidige auto: | Citroen C5 |
Koop / lease: | Koop |
Privé / Zakelijk: | Privé |
Budget: | € 8.000 |
Jaarkilometrage: | 30.000 |
Brandstofvoorkeur: | Geen benzine |
Reden aanschaf: | Ga meer kilometers maken |
Gezinssamenstelling: | man/vrouw/ 2 honden (kinderen de deur uit, maar rijden wel regelmatig mee) |
Voorkeursmerken / modellen: | Peugot 208/BMW 3-serie tourer/volvo station |
Diesel of LPG?
Dit is een vrij lastige. De kosten zijn compleet anders. In principe kun je met LPG nóg goedkoper uitzijn. De brandstof is veel goedkoper, dat het hogere verbruik niet uitmaakt. Wel moet je even denken aan de extra kosten qua onderhoud. Het is lastiger om te sleutelen aan LPG-auto’s, terwijl er vaak iets meer reden is om te sleutelen. Sommige fabrikanten hebben auto’s af-fabriek met LPG uitgerust. Zo’n auto heeft dan altijd de voorkeur.
Is Citroën (en Frans) onbetrouwbaar?
Nou, nee, niet specifiek. Mensen onthouden dat verkeerd. We zien (te) vaak dat mensen vanwege vermeende betrouwbaarheid liever geen Franse auto willen. Als er een vroege 1.6 THP onder de kap ligt, is dat overigens begrijpelijk. Maar zeker als het op diesels aankomt, zijn de Franse autofabrikanten vaak erg sterk (maar niet altijd). Bij de 1.6 HDI moet je de latere achtklepper hebben, het liefst de 2.0 HDI. Vergeet ook niet dat veel Duitse merken rond deze periode de plank missloegen qua betrouwbaarheid. Ze hebben allemaal hun (serieuze) issues.
Oh, en zelfs de briljant geachte Japanners maakten de nodige fouten: de Toyota 2.2 diesel en Subaru 2.0 diesel zijn zeldzaam onbetrouwbaar. Dus verdiep je met name echt in een bepaald model en soms zelfs echt de specifieke uitvoering om een oordeel te vellen over de betrouwbaarheid. Een ‘land van herkomst’ of merk is echt onvoldoende om te kijken of een auto betrouwbaar is of niet.
Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo (J)
€ 7.999
2014
135.000 km
We beginnen met de meest logische keuze en dat is een Opel Astra. In dit geval lijkt dat ons de beste keuze, althans. We zullen het toelichten. De Astra van deze generatie is niet extreem populair geweest, mede vanwege het hogere gewicht. Echter, als auto is het een ongelooflijk fijn apparaat, zeker met het geld in het achterhoofd. We vonden diverse stationwagons met de dikke diesel én de luxe Cosmo-uitvoering. Dan heb je echt een puike reisauto aan. Sterker nog, dankzij het vermeende hoge gewicht is het juist een erg fijne auto in zijn segment.
De 2.0 CDTI met 165 pk is het leukst, maar de 140 pk-versie kun je iets beter vinden en doet het ook prima. De luxe Cosmo-uitvoering geeft de Astra net even dat nodige cachet, alhoewel stiekem deze generatie hoogwaardiger aanvoelt van binnen dan de generatie die ‘m opvolgde. Een Opel Insignia is overigens een prima alternatief en is nog beter te vinden in het budget, maar is qua kosten iets hoger.
Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD GT-M Line (GH)
€ 7.950
2012
185.000 km
Aanvankelijk waren we op zoek naar een Honda Accord voor de zoektocht naar een praktische diesel. Wat bleek: deze zijn extreem gewild en bijkans onbetaalbaar. Exemplaren met meer dan drie ton op de klok doen nog vrolijk 8 mille. Importeren is niet direct een optie, want ze zijn prijzig. Dat fenomeen zien we ook geregeld bij Toyota’s. Gelukkig is de publiekslieveling, de Mazda 6, er nog. Het is een sportief rijdende middenklasser. Dat wil niet zeggen dat ‘ie oncomfortabel is. Integendeel, Het is in dit overzicht de scherpst sturende en meest stabiele auto.
Dat is ook een fijne eigenschap op snelwegen. Qua interieur heeft de Mazda iets meer sjeu dan andere Japanse concurrenten. Nog een voordeel is de ruimte, die is gigantisch. De GT-M-uitvoering is de leukste: die is lekker dik en sportief aangekleed. Waar je op moet letten gek genoeg is roest, deze late exemplaren moeten er minder last van hebben, maar het vaker voor dan zou mogen. Goed alternatief is de Ford Mondeo, die op dezelfde bodemplaat staat.
Dodge Journey 2.0 CRD SXT Aut. (JC)
€ 7.950
2012
110.000 km
Wat? Een Dodge? JA, een Dodge! Als je een een beetje waar voor je geld wil hebben is dit een goede optie. Niet veel mensen kennen de auto. Aangezien Kaat de auto waarschijnlijk toch op gaat rijden, is afschrijving niet belangrijk. De Dodge Journey was een revelatie bij de introductie voor het merk. Helaas is het model maar kort geleverd, niet veel later trok Dodge zich terug van de Europese markt. Het model is nog een tijdje als Fiat Freemont geleverd, dus je kunt bij de meeste Fiat of Magneti Marelli-specialisten gewoon terecht voor deze bijzonder praktische diesel. De Journey in deze uitvoering is apart, maar precies hoe je hem wil hebben.
De meest luxe SXT-uitvoering in combinatie met de automaat en de uitstekende Fiat-diesel. Een nadeel is het hogere gewicht, waardoor de houderschapsbelasting erg hoog is. Maar staar je daar niet blind op, een grotere zwaardere auto rijdt aanzienlijk prettiger. Het grote voordeel van deze auto’s is de waar voor je geld die je krijgt: veel ruimte, veel uitrusting, weinig kilometers en een gunstige prijs. Maar je moet ‘m wel oprijden. Een andere obscure optie die minder slecht is dan wordt aangenomen is de Chevrolet Orlando. Alleen als ‘ie heel erg goedkoop is, uiteraard.
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Expression
€ 7.950
2014
105.000 km
Een andere goede aanbieding voor een praktische diesel is deze Mégane. Als je de kosten binnen de perken wilt houden, althans. De 1.5 dCi is lekker zuinig. De fabriek belooft een niet te halen 1 op 29, maar 1 op 20-22 is goed mogelijk. Het gewicht is relatief laag, dus de MRB valt ook mee. Daarbij is het eentje van de laatste uit de serie. Het zijn comfortabele auto’s, maar de Mégane blijft een C-segment auto en dat merk je op zich wel. Het is geen dikke Duitser qua afwerking en materialen in het interieur.
De motor is voor gebruik in Nederland overigens echt voldoende om met het verkeer mee te komen. Het is niet echt een Autobahn-stormer, alhoewel met 150-160 km/u prima te leven is. Een facelift-model vinden is overigens nog best lastig, maar niet onmogelijk. Sterker nog, het is een extra investering van 1.000 euro waard. In heel gevallen gaat het om leaseauto’s, dus check de onderhoudshistorie van de tweede eigenaar.
Mitsubishi ASX 1.8 DiD Intense ClearTec
€ 7.250
2010
165.000 km
De Mitsubishi ASX is een goede optie als je wel de voordelen van een crossover wil (hoge instap, overzicht, uiterlijk), maar niet de nadelen (hoog gewicht, stevig verbruik). De 1.8 diesel is goed voor 150 pk en zorgt voor meer dan acceptabele prestaties. Er is geen automaat leverbaar, dat is wel een dingetje: je zult altijd moeten roeren. Aan de andere kant, op de snelweg gooi je ‘m in zijn 6 en kun je lekker cruisen.
De ASX heeft in deze uitvoering een lekker luxe uitrusting. Dat heeft ‘ie ook wel nodig, want het is niet een auto die ‘rijk’ over komt. Het is een functioneel gebouwde Japanner qua interieur. Dat wil zeggen dat je er niet direct blij van wordt, maar na langere tijd is en blijft het gewoon prima. Nuchter beschouwd een erg verstandige keuze. Voordeel is dat ze bijna allemaal een trekhaak hebben (Zijn we er al?) En uiteraard een matchend regenpak in de kofferbak. De Mitsubishi ASX is niet alleen een praktische diesel, maar ook een rijdend kort pittig kapseltje.
Mercedes-Benz C200 CDI Business Elegance (S204)
€ 7.500
2010
190.000 km
Als je premium wil rijden, zijn er behoorlijk wat opties. Ze hebben allemaal dezelfde nadelen: krap, kaal en duur. Als je een luxere versie met meer vermogen wenst, dan moet je concessies doen qua kilometerstand of vraagprijs. In dit geval adviseren we de Mercedes-Benz C-Klasse. Het is niet zo’n dynamische auto als de BMW 3 Serie (E91), maar heel veel scheelt het eerlijk gezegd niet. De C-Klasse is een bijzonder fijn rijdende automobiel voor de lange afstanden. Ondanks de ster op de neus, ga je niet kapot-stuk aan kosten. Het gewicht valt mee, de onderhoudskosten vallen mee en het verbruik is gunstig.
Ondanks dat de C-Klasse niet luxe is, is de auto wel uitermate stevig gebouwd, voelt ‘ie degelijk aan en tokkelt dat dieseltje uit de kunst. Er zijn er niet veel te vinden in het budget. Blijf weg van ‘goedkoop aangepaste exemplaren. Gewoon een lekker saai beige exemplaar vinden. Ook een voordeeltje, ondanks de prijs en kilometers, je raakt ze altijd wel weer kwijt aan het einde. Meestal voor nog best wel een goed bedrag.
YOLO: Citroen C5 Tourer BiTurbo by Carlsson
€ 8.999 (Dld)
2010
1750.000 km
Als een Citroen C5 bevalt, waarom dan niet nog een Citroen C5? Je kan ze krijgen in allerlei soorten, maar deze is wel uniek. Een zescilinder diesel in een D-segment auto is niet iets dat veel voorkomt, maar al helemaal niet op deze wijze. Citroen had namelijk besloten om de 5 te voorzien van De Dikke Sjaak, of de Dikke Jacques om precies te zijn. Er zit namelijk een 3.0 V6 diesel in met twee turbo’s, goed voor 240 pk! Daarmee is het een buitengewoon vlotte auto. Met name op de tussensprint kun je het vele duurdere auto’s erg lastig maken.
Het leuke aan de Citroen C5 is dat de auto er niet mee te koop loopt, tenzij je voor de Uber-dikke Carlsson kiest. En ja, die zijn ook te vinden als je over de grens kijkt. Het enige waar je wel op moet letten is of er goed voor gezorgd, dit is bijzondere techniek waar niet iedereen eventjes aan kan sleutelen. Met name even checken of de hydropneumatische vering (dus geen luchtvering!) goed functioneert, de motor geruisloos loopt en de automaat goed en soepel schakelt.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
406_v6 zegt
-edit: je hebt helemaal gelijk, is aangepast, dankjewel!-
aschja zegt
Is dit een email van 3 jaar geleden? Diesel goedkoper dan benzine met 30K. No way.
rubend zegt
@aschja: dat klopt zeker wel, zelfs bij 20.000km/jaar is het verschil al nihil. Restwaarde van de dieselauto is het grootste vraagstuk in de berekeningen.
willeme zegt
@aschja:
Het hangt er heel erg van af. Ik zou nieuw niet zo snel een diesel adviseren. Het rijdt uitstekend, de rane is fantastisch en de laadtijden erg kort. Alleen betaal je over diesel een flinke premium tov van benzine en zul je harder afschrijven.
Als het gaat om een gebruikte auto, ligt het anders. Diesel zit in het verdomhoekje, dus je kan goede deals krijgen, zeker in Nederland. Vervolgens zitten we in Nederland met een flinke literprijs met benzine, in mijn geval ben ik met de 325d al na een keer tanken uit de kosten in vergelijking met een benzine. De 325d is veel sneller en zuiniger dan een 325i (maar klinkt niet zo goed ;-)).
Dus voor 10 tot 20 mille een leuke diesel kopen: waarom niet? De elektrische auto’s in die prijsrange zijn nog bijna onbruikbaar en je hoeft niet mee te bieden op modale benzine-auto’s (en je hebt geen last van de hoge brandstofprijzen).
rnej zegt
325D is wel echt heerlijke auto maar dan mogen de kids niet te vaak meerijden. Achterbank van de E91 is gewoon krap..
Heb toevallig eergisteren een 325i gekocht en kan niet fatsoenlijk achter mezelf zitten… Maar man man man wat stuurt het fijn. Nu al verliefd op die wagen :-D
ar166 zegt
@aschja: Mwah, het valt mee hoor. Rijd op het moment zelf in een qua benzine verbruik vrij royale Alfa 147 met atmosferische 2.0 16v. Heb laatst de berekening gemaakt over het afgelopen jaar. Heb 13.000 kilometer gereden. Als ik diezelfde kilometers in een lichtere Alfa Mito 1.6JTDm gemaakt had, had me dat toch €600 minder gekost. Ondanks dat het weinig kilometers zijn, toch een redelijk grote besparing.
melcon zegt
@aschja Interessante opmerking, heb je daar een onderbouwing voor? Dat een nieuwe diesel met 30k t.o.v. benzine niet uit kan dat kan zeker kloppen. Echter hebben we het hier niet over nieuwe auto’s en het voordeel is dat je tegenwoordig voor weinig geld een zeer goed aangeklede diesel kan scoren.
Als ik op omslagpuntberekening.nl bijvoorbeeld de Megane in vul en daarbij het praktijk verbruik uit Carbase aan hou voor het verbruik kan het zelfs vanaf 15000 kilometer al uit. Er daarbij vanuit gaande dat de prijs voor beide auto’s gelijk ligt. In de praktijk zijn 2e hands diesels met vergelijkbare km. stand en uitrusting goedkoper als hun benzine broeders. Als je de meerprijs voor een vergelijkbare benzine uitvoering mee neemt zou het zelfs vanaf 10k al uit kunnen als je de afschrijving mee neemt (de benzine schrijft uiteraard iets minder af maar absoluut gezien gelijk of zelfs meer, een kleiner percentage over een hoger bedrag). Actuele brandstofprijzen bij mij in de buurt gebruikt (Drenthe).
Uitgaande van 15k op jaarbasis, 30k op jaarbasis is uiteraard nog veel gunstiger.
Gegevens auto’s Auto 1 Auto 2
Meerprijs 0 0
Brandstofsoort Benzine Diesel
Gewicht auto (tot 3050 kg) 1251-1350 1251-1350
Tankinhoud in liters 60 60
Verbruik in liters/100 km 6,70 4,80
Literprijs brandstof 1,89 1,50
Resultaten
Comfort
Actieradius 896 1250
Aantal keren tanken 17 12
Vaste kosten per jaar
Wegenbelasting per jaar 636 1308
Brandstofkosten per km
Totale brandstofkosten per jaar 1899 1080
Totale kosten
Wegenbelasting, brandstof, afschrijving 2535 2388
Prijs per kilometer in euro 0,17 0,16
Netto voordeel/nadeel per jaar in euro € 147
Uiteraard kun je nog diverse kanttekeningen plaatsen m.b.t. onderhoud en dergelijke maar zeker in het geval van de Megane kun je beter de Dci hebben als de Tce voor wat betreft onderhoudskosten.
knapzuur zegt
Gek genoeg doet onze auto het al beter vanaf een magere 12k het verschilt enorm per auto en per segment maar diesel is voor een veel rijder (20k+) vrijwel altijd goedkoper dan benzine. Grootste voordeel is dat hij 2e hands een stuk goedkoper is vaker beter in z’n uitrusting zit en je hem toch op rijd met 30k per jaar en aanschaffen bij 100k of meer.
In 2018 was een 3 jaar oude diesel b-segmenter goedkoper dan een private lease a-segmenter met opties, nu 3 jaar later is hij nog steeds goedkoper en is zelfs het omslagpunt iets gedaald, de wegenbelastig is niet meer geworden maar de brandstofkosten van benzine zijn harder gestegen dan die van diesel.
Vrij kale private lease a-segment auto 25 cent per kilometer op 12k per jaar, onze inmiddels 6 jaar oude “full option” b-segmenter met alle kosten verrekend ook precies 25 cent per kilometer maar dan op 20k per jaar gemiddeld, en deze daalt aangezien de grootste afschrijving al achter de rug is.
camber24 zegt
Deze is makkelijk. Absoluut de yolo. No brainer. Super gaaf ding.
wimof zegt
Wil je hem werkelijk met die kilometerstand?
Vraag me af waar de komma moet staan om een YOLO waardig te zijn.
tinnemans zegt
@willeme; Benzine is vele malen duurder dan diesel? Dus 6 keer duurder? 18 keer? 1626?
Of toch gewoon ‘benzine is duurder’? 😜
SpiderIV zegt
beste @willeme, ik mis je 159 JTD!
Paul58 zegt
@SpiderIV: of 159 2.4 jtdm heb je ook wel voor 8k. Heerlijke snelle reisgenoot
rw1994 zegt
@kevin1989: De 2.0 jTDM past ook wel in het budget.
ghengiskhan zegt
@kevin1989: inderdaad. Net mijn tweede 2.4 gekocht, Q4, in TI uitvoering en met een Squadra behandeling. Relatief weinig km’s (186K) en voor het budgetbedrag. Heerlijk.
ukbob zegt
@SpiderIV: precies. De 159, hét antwoord op alle vragen in deze categorie zou nog best een idee zijn!
dree16v zegt
Focus of mondeo mis ik in dit rijtje. Fijne rijdersautos en in het budget goed te krijgen.
Johanneke zegt
Mijn schoonvader heeft zo’n megane, fijne wagen. In nederland zijn ze met wat minder vermogen geleverd dan het buitenland ivm emissie’s, dus je kan er met gemak iets meer vermogen uit krijgen. De asx is loeibetrouwbaar, de megane is ook best goed gebouwt overigens.
etronabt zegt
Wel 1.7 miljoen kilometer gelopen die C5. 🥴
BerlingoHdi zegt
@etronabt: Kan je na gaan hoe betrouwbaar die blokken zijn.
wimof zegt
Het blok eventueel, maar de rest?
alassad zegt
Peugeot 308sw vanaf 2014. Prima ding, betrouwbaar ook. Let wel ff op roetfilter, die .out vervangen worden rond 200-230k km, en kost zon 1500 euro
tortuga zegt
@alassad: elke diesel in dit rijtje heeft daar last van, als een dealer zijn onderhoud juist uitvoerd moet deze zelfs preventief vervangen worden of nagekeken op zen minst. 1 van de punten waarom ik liever van een diesel weg blijf.
Richmond zegt
Wordt ook benoemd in de intro, wel als 2.0 hdi pakken niet de 1.6 hdi die hebben veel problemen
Stijnson zegt
@alassad: roetfilter en distibutieriem vaak tussen 170 en 180k km. Als die beiden zijn vervangen een echte aanrader. Zijn veel voor onder de 8k te koop
sjmaraj zegt
Ik heb nu sinds eind September een C5 3.0 Diesel By Carlsson. Het is echt een super auto
hippopotamus zegt
“Heb je hem weer met z’n Laguna’s”. https://link.marktplaats.nl/m1785898401?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
ty5500 zegt
Is een zwaar onderschatte en best wel betrouwbare auto die de slechte reputatie van zijn voorgangers mee geërfd heeft.
De 2.0d is best wel een fijne smeuige motor en met vierwielsturing zijn de zwaardere versies ook nog leuk om mee te rijden
Dizono zegt
Groot gelijk. Heb eerder dit jaar een Laguna Estate (3) 2.0T Initiale Automaat gekocht, nog geen seconde spijt van!
net10 zegt
Een Citroen C5 2.0 HDI, een Renault Laguna 2.0 of 1.5 DCI, Peugeot 308, of Ford Focus en Mondeo zijn ook goede alternatieven.
marcomanta zegt
Ik zou een Volvo V60 met de D5 motor kiezen, ooit zelfs gehad. Heerlijke wagen en zuinig ook nog, bovendien de roffel ook aanwezig.
AudiRS zegt
Hoewel ik meer van duitse D segmenters ben moet ik zeggen dat die C5 wel heel gaaf is. Alleen die km stand is me veel te hoog, zeker voor een fransoos. ;-)
mondial zegt
Rijd zelf een e83 30d Lci. Heerlijke afstandsmachine met zijn 218 pk en 500 nm sterke m57 motor.
Robert zegt
Zijn de auto’s uit de VAG stal uitgesloten van deelname? Goed, die 2.0 TDI kent behoorlijk wat issues, maar de kleinere 1.6 TDI is een prima blok; zuinig, voor Nederland snel zat (en anders eenvoudig te chippen) en in een breed scala aan Duitse, Spaanse en Tsjechische modellen geleverd.
Uit het lijstje hierboven heb ik alleen maar met die Mégane gereden, dat was overigens een fijne auto, hooguit dat de ergonomie niet overal top was (bijv. een aan/uitknop van de cruise control op de middenconsole).
rogerzz zegt
De 2.0tdi kent issues? Welke motorcode(s) precies? Die kun je generiek makkelijk chippen van 120/140 pk naar 170/180 oid en blijven alsnog de 1:20 halen qua verbruik.
Ik zou een Octavia 2.0TDI kiezen, knetterveel ruimte en relatief goedkoop.
henkhekje zegt
vreselijke blokken die tdi’s van VAG. Ze lopen alsof ze een bak spijkers in de carter hebben
faalhaas zegt
Ietsjes geld erbij en je hebt een Auris hybrid stationwagon. Geen milieu en wegenbelasting geneuzel, maar wel 1:20 verbruik.
BerlingoHdi zegt
@faalhaas: Zo’n Auris stuurt alleen erg slecht, laat dat nou net iets zijn wat je vaak doet. Schijnt bij de prius 3 wel iets beter te zijn.
faalhaas zegt
@berlingohdi: Erg slecht? Ik ervaar het sturen als middelmatig maar zeker niet slecht.
BerlingoHdi zegt
@faalhaas: Legt misschien aan bouwjaar en type aandrijving, sommige Toyota’s en lexussen met elektrische stuurbekrachtiging sturen helaas erg vervelend in de middenstand. Zelf wel een CHR 1.2T gereden deze reed prima maar het was geen mazda/ford qua sturen
redbeams zegt
@berlingohdi: Ligt aan bouwjaar en type aandrijving…die snap ik dus niet.Een auris hybrid station is dus altijd een 1.8 en is dezelfde die in de prius 3 ligt.Verder ben ik het wel eens met de elektrische stuurbekrachtiging die vind ik zelf nogal gevoelloos overkomen.
dragonforce zegt
Ik heb zelf een Ford Ka TDCI gekocht uit 2009. Omdat ik heel veel kilometers mee rijd. Ik moet zeggen, het stelt niet teleur.
Ik had eerst een MG ZT Diesel, prima auto maar na 424.000+ op de teller moest ik iets anders hebben. De Ford ka is 2 keer zuiniger, scheelt 200 euro in de maand aan vaste lasten en is een stuk betrouwbaarder ook.
Als ik het zo zie, ik heb de wagen nu een week of 3 en ik heb inmiddels 5000KM op staan zonder problemen. En ik heb uitgerekend en ik rijd er gemiddeld 1 op 32 mee. Maar dan neem ik ook slipstreams mee van de vrachtwagens natuurlijk.
SpiderIV zegt
@dragonforce: en stuk betrouwbaarder en dat terwijl je de auto 3 weken hebt ….. perfecte ervaringscijfers.
dragonforce zegt
Ik denk na 5000 kilometer kan ik wel het een en ander al vertellen. Meeste mensen doen 5000 kilometers in een jaar.
gabrielo zegt
Wel oppassen met milieuzones die steeds meer opkomen!
Alfonso_Alfist zegt
@gabrielo: mjah wordt hier Duitsland ook zo’n paniek mee gemaakt maar heb je Euro5 of hoger dan maak ik me nog niet zo’n zorgen. Geldt alleen voor bepaalde milieuzones in binnensteden.Dan maak ik meestal van de P&R gebruik.
rfocus zegt
Van de voorkeurs modellen worden BMW en Volvo niet behandeld ? Klopt toch niet!
rfocus zegt
@rfocus: sorry ook peugeot niet.
JW zegt
Audi a4 B8 avant 2.0tdi met chip.
fredex zegt
Jammer dat er geen Volvo D5 5cilinder tussen staat. Zonder verder te kijken zou dat sowieso mijn keuze zijn. Loopt soepel, klinkt lekker en oerdegelijk.
rufctr01 zegt
@fredex: ja, dat zou je denken…. Loopt idd erg mooi, oerdegelijk is echt overdreven. Portiersloten zijn erg slecht, leer van de zitting is mindere kwaliteit en dan heb ik het nog niet over de wervelkleppen in de motor. Een duur grapje om het op te lossen….
Ik heb er hier ook eentje staan, rijdt fantastisch maar het is zeker niet oerdegelijk. Maten van mij hebben ook de V70 NN D5 en die hebben dezelfde klachten/problemen.
sabrerator zegt
Zo’n Megane heb ik als leaseauto gehad. 217.000 probleemloze kilometers mee gereden.
Van de C5 die de aanvraagster nu heeft heb ik de 2.2 HDI gehad. Heerlijke auto.
Als je de Astra al als zwaar beschouwd, wil je helemaal die nieuwere C5 niet.
Heb ik naar gekeken, maar dat ding weegt echt enorm veel. Rond de 1800 kilo, meen ik. Hij zat in elk geval twee klassen hoger in de wegenbelasting als mijn S-Type. En die bijna €160 in de maand vond ik al meer als zat.
De stoelen in de Megane vond ik zelf wat minder, verder was het een fijne wagen.
Ben geen Opel-man, maar die of de Mercedes zou van dit lijstje dan mijn keuze zijn. Of de Megane.
karhengst zegt
Stoelen zijn toch eigenlijk het belangrijkste criterium. Een auto kan fijn sturen, maar wanneer je liever uitstapt dan instapt vanwege de zetels is dit zeker voor een kilometervreter een breekpunt. Dat je het er dan ruim 2 ton mee uit hebt kunnen houden is best knap.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Audi 1,9 TDI, 96 pk (130 pk). Betrouwbaar blok en vlotte auto om te rijden.
rufctr01 zegt
@audia420fsi: ze hebben het over een diesel met ruimte, niet een ongebouwde Golf variant (met een peugeot interieur) waarbij je achterin geen ruimte in hebt.
W115 zegt
C5 ombouwen naar een lpg. Je weet wat je hebt en de installatie valt onder de garantie. Alle benzinemotoren van die generatie C5jes zijn zeer geschikt.
elemento zegt
C200 of 320d
Variomatic zegt
Bij het gros van de diesels ligt het break even punt rond de 15dkm dankzij de hogere verzekeringspremie en mrb. De benz is een absolute aanrader:
https://youtu.be/i74S9jpVls8
cloverleaf zegt
Deze aanvraag schreeuwt om een 159 SW JTD!!!!!!!!
kalesander zegt
In dit segment; zonder twijfel de Laguna 3 Estate 2.0dCi en dan maakt de vermogensvariant niet zoveel uit. De 180pk is heerlijk maar allemaal zijn zeldzaam betrouwbare auto’s, compleet en erg comfortabel. De beste keus, en de grootste underdog van allemaal.