Autoblog-advies: RWD met een krap budget (€ 6.000)

Auteur: , 202 Reacties

Een fijne achterwielaandrijver scoren voor 6 mille, is dat te doen? Ja, zelfs zonder direct te vervallen in clichés als een 3 Serie of Mazda MX-5. Geloof je me niet? Klik maar!

Opel Omega V6

Momenteel rijdt Jeroen, die als verkoopadviseur werkt bij een grote autodealer, in een Swiftje uit 1998. Hij wordt, naar eigen zeggen, “gek van zo’n kleine en zuinige auto.” De oplossing? “Ik wil meer power en een auto die ook gebruikt kan worden voor het sportievere rijden”. Om precies te zijn, Jeroen wil een achterwielaandrijver.

Huidige /vorige auto's:Suzuki Swift 1.3 (1998)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 6000
Jaarkilometrage:±8.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Word gek van een kleine en zuinige auto, wil meer power en een auto die ook gebruikt kan worden voor een “spirited drive”
Gezinssamenstelling:1 volwassene
Voorkeursmerken /modellen:BMW, RWD, Liefst geen turbo (haat aan lag
No-go modellen / merken:Koreaans, Honda, Toyota, Subaru

Geen turbo en een voorkeur voor BMW’s. De Dreiers heeft hij zelf al bekeken, we geven hieronder nog een klein adviesje. Maar veel leuker is het om te zoeken naar andere achterwielaandrijvers die binnen het budget passen. Jeroens jaarkilometrage is laag, dus we hebben ons niet laten beperken door zaken als onderhoud en verbruik, maar simpelweg door wat er -in nette staat- voor moois te krijgen is.

BMW 328i

The usual suspect: BMW 3 Serie
Tja, we kunnen er gewoonweg niet omheen. Wil je voor zes mille een sportieve achterwielaandrijver scoren, dan is een 3 Serie een veilige keuze. Alhoewel, veilig… Zeker nette E46’s met zescilinder zijn voor zes mille zeldzaam. Een nette E36 met lijnzes is al beter te vinden, maar dan rij je wel in een behoorlijk verouderde auto. En dat terwijl er voor dat geld nog zoveel meer moois te krijgen is.

Lexus SC400

De sloep: Lexus SC 400
Een Toyota kan onze Jeroen niet bekoren. Jammer, want met de laatste generatie MR-2 kun je onwijs leuk sturen. Maar goed, geen Toyota dus, dan doen we maar een Lexus. Stiekem ook een Toyota, want de SC400 werd in Japan verkocht als Toyota Soarer. Een heerlijke, op de Amerikaanse markt geënte coupé, met veel luxe en een zijdezachte achtcilinder met 244 pk. Niet uitgesproken sportief, maar wel een fantastische cruiser, met een overdaad aan luxe aan boord. Van dit fraaie exemplaar op Marktplaats krijg je vast wel 350 euro afgepraat.

MG TF

MG TF 135/160
Volgens hetzelfde recept als de Toyota MR2, maar dan met Brits bloed. De 1.8 K-series motor ligt achter de voorstoelen en brengt zijn vermogen via de achterwielen naar het asfalt. De roadster kwam in 1995 op de markt als MG F en was het Engelse antwoord op de MX-5. Die Japanse roadster nam brutaal het stokje over van de Britse roadsters die in de jaren 50-70 zo populair waren. In 2002 werd de wagen grondig gefacelift en kreeg hij de naam TF. Een onderschatte auto, met redelijk vriendelijke prijzen als gevolg.

Ford Sierra XR4i

De youngtimer: Ford Sierra XR4i
Op het gebied van design was de Sierra in 1983 een totale revelatie. Aeroform, zoals Ford het zelf noemde, mijlenver voorlopend op de concurrentie en terugkijkend misschien zijn tijd wel iets té ver vooruit. Technisch was de Sierra minder vooruitstrevend, met traditionele motoren en achterwielaandrijving. Een van de lekkerste Sierra’s, naast de heerlijke Cosworths, is de XR4i, met een 2.8 V6. Naar huidige maatstaven is het vermogen van 150 pk wat magertjes, maar vlot is de XR4i nog altijd. Je herkent deze uitvoering overigens aan de andere raamlijn. De XR4i heeft de achterste zijruitjes van de vijfdeurs, samen met een extra tweede zijruitje, in plaats van één grote tweede zijruit zoals de andere driedeurs Sierra’s. Momenteel staan er zowel een zeer fraai origineel Nederlands exemplaar met zo’n 50.000 kilometer als een Merkur XR4Ti (de Amerikaanse versie) met 15.000 kilometer binnen het budget te koop.

Porsche 944

Een echte Porsche: de 944
Niks geen halve Volkswagen, deze Porsche 944. De van Audi afkomstige 2.0 viercilinder werd vervangen door een 2.5 viercilinder, die feitelijk een halve 5.0 V8 uit de 928 was. Met 160 pk en een zeer goede wegligging nog altijd een hele leuke auto. Voor zes mille is al het nodige leuks te vinden, maar laat je vooraf goed informeren en overweeg iets langer door te sparen voor een écht solide exemplaar.

Opel Omega V6

De underdog: Opel Omega 3.0 V6
De laatste der mohikanen, deze Omega B. Natuurlijk, er was nog de Signum, maar dit was feitelijk een verbouwde Vectra en die deed het dan ook met dwarsgeplaatste blokken en voorwielaandrijving. Zeker een Omega van na de forse facelift uit 1999 ziet er nog altijd goed uit en ook het interieur is een stuk fraaier en moderner dan het pre-faceliftmodel. Zoek een nette 3.0 V6 met 211 pk en die schitterende vijfspaaks velgen. Mocht je een visuele beperking hebben, dan kun je eventueel ook de Ford Scorpio 2.9 met Cosworth-V6 nog overwegen.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



202 reacties

Voorkeursmodel is een BMW, zou daar dan ook in gaan zoeken.
@rufctr01: inderdaad, voor 6k heb je een hele, hele nette E36 323/325/328 en een iets minder nette E46, maar als je echt op 6k gaat zitten heb je ook veel goede E46jes, weliswaar zonder M pakket en dergelijke, maar wel mooi.
@jzaero: m-tech 2 pakketje! En velgen van een CSL
@bmwm3gtr: http://www.autojunk.nl/2015/09/bmw-328i-e46-bimmerworld-weeze
@jzaero: mooie auto! Ook mooi kleurtje zie je niet veel.ziet meer zilver grijs,
Ik zelf wil later het liefste een Zwarte 320ci.
Heb je ook een RvS sport uitlaat?
@bmwm3gtr: jazeker. Van voor tot achter, setup staat in de beschrijving van de video. Ben ook nog bezig met het opknappen van een E36 328i, volledig overspuiten, sperdiff, Eisenmann, M50B25 inlaat, nieuwe koppeling, etcetc.

https://youtu.be/1AJGGvC60Z0
@jzaero: wij kunnen het weten 😉 een echt mooie kost wat!
@jzaero: klopt, zo’n oude Omega zou ik niet verkiezen boven een E36.
@rufctr01: waar ik op het moment ook naar aan het kijken ben en de ideale optie is: BMW 320Ci of 323Ci met 2.2L zesinlijn en de looks met een mtech pakket heb je een mooie auto en het nodige vermogen en het sportieve karakter
@bmwm3gtr: de 320Ci met m54 (2.2) klinkt heerlijk en klimt goed in de toeren. Voelt daarom erg snel aan, al ligt het deels aan de korte bakverhouding. 323 geen ervaring mee, maar weet dat de m52 wat minder gretig klinkt, maar een wat meer koppelblok is.
@freshlife: 323ci rijdt ook erg goed. Voelt lekker pittig aan. Als ik een 320 zou kopen wel voor de 170pk gaan want die 150pk verbruikt meer dan die presteert, je kan dan bijna beter de 318 nemen met 143pk.
@freshlife: m54 moet je minimaal de 325 of nog beter de 330 hebben, de 320 is echt zwak voor een zes in lijn.
@bofkont: echt onzin. Je hebt het karakter, het geluid(en verbruik). Het verschil in snelheid merk je als je ze naast elkaar zet of met alletwee gaat rijden. Te zwak is hij zeker niet
@freshlife: in het verleden zelf 3 stuks van de E46 gehad 2x 328i sedan 1x 328ci, heb alle varianten verder van zowel de M52 als de M54 wel gereden.
Dus ervaring heb ik zeker wel.

De 320i van beide vond ik echt zwak vooral onderin de toeren. Sowieso heeft elke M52/M54 een Vanos revisie nodig daar gaat ook veel koppel verloren.

Verder blijft de E46 veruit mijn favoriete 3 serie tijdloos mooi design en prachtig afgewerkt.
@bofkont: yess here the same. Mijn gevoel bij de 328i was echter veel snelheid maar weinig beleving, en bij de 320 net andersom. 320 heeft zeker weinig koppel, maar net iets meer dan de 318(20nm). Maar als instapper voor 6000 euro zou ik hem niet afschrijven. Zeker omdat je voor 6k een nette 320 hebt, maar voor een hogere motorisering al wat concessies zal moeten doen. Het ligt er uiteraard aan wat je gewend bent, maar van de overstap van 318 naar 320 heb ik nooit spijt gehad
@freshlife: daar heb je wel gelijk in, en de 320 is zeker wel een fijne wagen en meer dan vlot 👍
@bmwm3gtr: de 323i heeft een 2,5 liter motor…
@bmwtouring: oh ik dacht een 2,3 of 2,2
@bmwm3gtr: 320/323 zijn luie blokken , en vooral koppel arm onderin.
Minimaal de 328i voor wat fijne prestaties.
@bofkont: niet akkoord. Heb 6 jaar een E36 323i Touring gereden, kon je heel schakellui rijden, zalige motor.
De M52 motoren hadden minder piekvermogen dan de M50, maar meer koppel onderin. Eigenlijk de leukste auto die ik ooit gehad heb…
Ging tot 100km/u gelijk op met een Accord type R. Klinkt gek maar heb het verscheidene keren gedaan.
@bmwtouring: ik heb het ook over de E46 die een stuk zwaarder is, E36 323i coupe heb ik ook gehad, zeer fijne wagen !!
Daarna 3x E46 2x 328i 1x 328ci , heel andere wagen dan de E36 , de E36 is sportiever.
@bofkont: een 328 zou ik eerder bestempelen als lui. De auto rij je bijna altijd laag onderin de toeren, juist door het koppel. De m54 moet je juist wat meer doortrekken, wat prima gaat door de korte bakverhoudingen. Daarbij klinkt een m54(320/325/330) veel beter dan de m52(323/328)
@freshlife: De M54 is zeker zo koppelrijk onderin als de M52.
Enige grote verschil is dat het specifiek vermogen hoger ligt als bij de M52.
Alfa 159
(en dan alleen maar achteruit rijden!)

Of je zoekt een goede 75 (als dat lukt…)
@Hubert: En dan eveneens achteruit rijden? Alleen de V8 had achterwielaandrijving.
@Dizono: een alfa Romeo 75, geen Rover 75.
@griffendahl: ehh jah, dat is natuurlijk eigenlijk wel logisch… :p
@Dizono: Geen V8 in de 75 en altijd RWD.
@Dizono:
Ken je klassiekers!!
@Hubert @e34m5touring: Ik ken mijn klassiekers, maar ben ook de hoogte van de Britse autoindustrie, zie daar de verwarring mijnerzijds.

http://www.austingarages.co.uk/media/images/user-images/2986/roverv84.jpg
@Dizono: Zo zie je maar. Teveel autokennis is niet ok :) :)
@Dizono:

Ik heb beiden gehad.
Een Alfa 75 2.0. Heerlijke rijdersauto, maar was na 3 jaar gewoon helemaal op
En een Rover 75 2.0 (de V6 dus). Dit was een heerlijke auto voor op de snelweg. 6jaar met plezier in gereden.
@Hubert: Oef, een fijne 75, dat lijkt me nog eens iets moois voor in de garage!
@dutchdriftking: Maar vind eens een fijne 75 V6 voor 6K. Zelfs de 2.0’s gaan al snel over dat budget heen. (Zou trouwens wel mijn keuze zijn).
@Hubert: Ik ben zo ge-brainwashed door elke keer deze opmerking dat ik er net een gekocht heb.
E46 325i Coupè is in mijn ogen dè perfecte auto. Prachtige wagen om te zien, betrouwbare motor, zat power, zuinig genoeg en het rijdt heerlijk!
Als je BMW wilt, rwd, een beetje vermogen, en max 6k. Koop een 3 serie compact. Is Met heel fijne 6 pitters te koop, en toch een tikkie goedkoper, en ook nog eens wat minder vaak door jonge jochies afgetrapt. Was vaak toch een auto voor er bij voor t vrouwtje….
@dutchdriftking: zoiets :

http://ww3.autoscout24.nl/classified/284796852?asrc=pl|as
@dutchdriftking: Los van het feit dat deze specifieke wagen eruit ziet alsof hij door een hele klas van het ROC is afgetrapt is de Compact uitvoering van de E46 nog lelijk ook. Echt. Heel. Lelijk.
@TimoBac: En dan die prachtige, smaakvolle koplampen erop van na de facelift. Toppertje hoor!
@TimoBac: Zoek er een van 6k en hij is perfect. En nee, mooi is hij niet. Maar als je een BMW wilt, met handbak, 6 pitter, dan kom je eigenlijk niet om deze auto heen.
@TimoBac: zat power lol
@lextacy: Meer dan genoeg..
@lextacy: Bijna 200 pk, met een glorieuze soundtrack van de 6-in-lijn. Is prima voor het Nederlandse verkeer? Zit probleemloos op 200 km/h in Duitsland.
Als je een 330/335i koopt zit je met een serieuze benzine rekening dus vandaar de 325i.
@TimoBac: een 320ci 2.2L dan heeft ook 6-pitter en 170 pk ff kleine aanpassingen en heb je ook zo’n 200pk
@bmwm3gtr: Dat is zo. Heb enkele ritjes gedaan in een 320i en het is een fijne auto. Toch is het karakter van de 320 duidelijk meer op ‘cruisen’ gericht. Het rauwe randje bij die motor is er niet echt.
@TimoBac: volgens mij is dat niet waar. De 320i staat van die reek M54 blokken(320-325-330) bekend om de beste soundtrack, mede vanwege het snel klimmen in toeren. Dit ligt aan de kortere bakverhouding
@freshlife: soundtrack is absoluut top. Ik bedoelde meer dat ie bovenin de toeren, waar de motor het beste klinkt, te weinig pullingpower heeft. Dat heeft die 325i juist wel bovenin. Dat beetje extra push.
@timobac: true, maar de 2,2 loopt mooi ‘rond’, toenemende power bij toenemende toeren, maar de hoogtoerige push blijft uit idd. Ik bezit nu zelf een 320Ci, dus ken het karakter inmiddels redelijk goed. Qua zuinigheid is het ook geen wonder, denk dat dat weinig verschil maakt met de 325/330. Aanschafprijs is wel iets goedkoper vaak, en je moet altijd wat te wensen over hebben uiteraard. De 320 rijdt zeer zeker als een toerengrage 6 cilinder.
@bmwm3gtr: Welke “kleine aanpassingen” dan?
Dat is duidelijk dan. Apekool dus…
De Opel.
@pomoek: die laatste Omega zag er werkelijk echt goed uit aan de buitenkant. Het dashboard vond ik zo bar en boos lelijk met enorme klokken dat dat ongeveer 99% van de charme deed verdwijnen.
@roppp: Ieder zijn meug, ik vond het interieur wel in orde. Hoe dan ook was dat het geval met de prijs/kwaliteit. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat ik er nooit een zal kopen.
@pomoek: Even snel gegoogled, er staat er een te koop, estate, 2.2 benzine nog geen 280.000 op de klok voor nog geen € 2.500. Met enig dealen is daar zeker € 2.300 van te maken. Meer auto heb je als mens niet nodig. Gaat ie na een jaar stuk? Jammer dan, naar de sloop. Gaat ie na 2 jaar stuk ben je spekkoper. Maar ja, Opel….
@pomoek: Veel te duur voor die kilometers!
Meteen de Porsche kopen!! Duidelijk de gaafste in dit rijtje, en een mooie 944 lijkt tegenwoordig bijna schaarser dan een 911 😂
Je rijd aardig voor lul met de bovengenoemde auto’s. Advies: Blijf doorsparen
@w115: hahaha stiekem ben ik het wel met je eens.
@W115: Grappig. Ik zou met elke auto uit dit rijtje blij zijn.
@w115: sinds wanneer rij je voor lul als je een grote smile op je smoel hebt.

Daarbij rijdt hij nu in een Swift. Veel minder kan het niet worden.
Een E36 ‘sterk verouderd’ noemen en dan met een aftandse Omega aankomen als tip 😑
@borrelnoot: ja, dit is echt heel aftands: http://www.autotrader.nl/auto/opel-omega/2000/wijchen/76cy7/opel-omega-30i-v6-aut-exe-navi-leer-enzenz/
@Dizono: bijna 4000 euro voor een Opel van 16 jaar oud 😢.
Maar het ging mij meer om het punt dat een E36 niet meer of minder verouderd is dan dit type Omega. Er zijn echt nog wel nette E36’s te vinden die niet de Istanbul look hebben.
@Dizono: jammer van die saaie kleur. Maar eigenlijk lach je met zo’n auto altijd het laatst.
@Dizono: Waanzinnige auto, jammer van de KM-stand. Die is aan de hoge kant.
@borrelnoot: Ik ben geen fan van Opel maar liever een goed uitgeruste Omega van na de facelift dan een e36.
M.u.v. de M3…
@borrelnoot: De Omega valt nog mee. Was nog een puike wagen in zijn tijd.
Nee, wat ik niet snap is dat de E36 als verouderd beschouwd word, maar er wel een Ford Siërra in de lijst staat….
Enig idee hoe oud die V6 motoren in de Siërra zijn????
Aanvulling: Ford V6 “Cologne” motor, gebouwd sinds 1965. Gietijzeren blok, gietijzeren koppen, onderliggende nokkenas, 2 kleppen per cilinder, pure prehistorie !!150pk uit 2800cc, dat haal je bij een E36 al uit een 320i, ga je naar de zelfde cil. inhoud, de 328i dus, dan zit je al op 193pk.
Overigens heb ik niets tegen de Siërra, zal best wel een leuke wagen zijn.
De Opel,

zelf 1 gehad, de 3.2 V6 van het laatste model. Maar 7 pk meer, maar wel nog een leuke 20NM meer. Erg soepel en qua betrouwbaarheid (olielekkage bij de 2.5 en 3.0) beter!

heerlijke stoelen!

aanrader.
die ford sierra die genoemd word heeft geen 50k op de teller maar 250k… iets beter lezen :)
Lekker die Omega pakken! Een knappe koop je voor een paar rooitjes. Voor 6k waarschijnlijk de knapste op internet. Rijdt top en veel ruimer wordt het niet. En die MV6 klinkt geweldig! Als 2e keus lijkt me zo’n Sierra ook wel wat. Schijnt echt top te rijden, hoop lol! En als je die styling niks vind kun je eventueel ook nog kijken naar een Capri V6.
@E34M5Touring: een Capri is wel link. Die dingen hoor je knisperen in de garage als je stil bent. Vind je een goed gerestaureerde heb je wel een hoop lol!
@lekbak: Ja maar dat geldt voor nagenoeg alle Fords van die bouwjaren. Een Sierra is ook geen toonbeeld van roestpreventie :) Vind het model gewoon erg stoer. Maatje van me had zo’n two tone 2.3i van de laatste serie. Niet supersnel ofzo maar het zag er gewoon cool uit!
Beste Jeroen,

Je bent een verkoopadviseur bij een grote autodealer. Waarom, in godsnaam, heb je dan advies nodig? Je eisen zijn niet al te spannend. Een wat grotere auto, meer power en achterwielaandrijving. Dat moet, al helemaal voor een verkoopadviseur bij een grote autodealer, niet heel erg moeilijk zijn om te vinden denk ik. Plus je voorkeursmerk. BMW. Stiekem weet je eigenlijk al dat je een BMW gaat kopen. Een mooie E46, dat kan ik je op een briefje meegeven.

Desalniettemin wens ik je veel succes bij je zoektocht, moet lukken, toch?
@viezefreddyw: of een E39…
@e1000bmw523i: Ik denk dat deze nog het mooiste is in het budget.
@gtwillem: Oeh, dat is wel een fraai exemplaar zeg!
Even een vraag trouwens, ik ben niet echt een computertechneut. Hoe krijg ik het voor elkaar om een link in een reactie te plaatsen zoals jij net deed? Zodat je op het woord klikt en daarmee de link opent zoals je zojuist deed bij deze E39.
@viezefreddyw: Niet goed gedaan met mijn eigen artikel… Vergeten de opmaak te doen :-D

Als je een linkje wilt plaatsen zodat je naar een site toegaat om een schitterende auto te gaan moet je het volgende doen:

 

Stap 1: open met < (scherp haakje openen)

Stap 2: a href= dan plaats je hier je link

Stap 3: “target=”blank”

Stap 4: > om te sluiten (met een scherp haakje sluiten)

Stap 5: zonder spatie meteen de tekst zetten die je wilt gebruiken.

Doe dat goed en je krijgt
deze schitterende auto te zien!
Oh, en afsluiten met (maar dan aan elkaar)
@gtwillem: @kilum Thanks mannen, zo moet het wel eens gaan lukken!
En wat een snoepje zeg die Impreza, prachtige bak!
@viezefreddyw: Nu hopen dat het ook werkt. Maar het antwoord vind je hier

;)
@viezefreddyw: Het lukt niet helemaal, check deze site:

http://www.w3schools.com/html/html_links.asp
@gtwillem: mooi gevonden, alleen jammer van de kleur maar daar kan een wrap overheen!
@e1000bmw523i: Inderdaad, als een Omega kan, dan moeten we ook kijken naar DE referentie in zijn klasse, de E39… :o)
Voor 6000€ heb je zeker een goed exemplaar, voor minder ook als je goed zoekt!
@viezefreddyw: Gezien de kennis die je tegenwoordig bij de verkopers kan bespeuren is of beter gezegd het gebrek daar aan kan hij volgens mij alle hulp gebruiken.
@sketcher: haha +1

Overigens zitten er nog genoeg goede tussen!
@viezefreddyw: klopt ik werk voor een autodealer, maar voor volvo, die hebben helaas absoluut geen leuke sportieve autos in mijn optiek, en waarom advies nodig? Omdat je zo wellicht op autos gewezen word waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen 😉
@spykerboy: Ik begrijp wel dat je om advies vraagt hoor, ik bedoelde het ook niet denigrerend. Maar voor een verkoopadviseur in de autobranche moet een zoektocht voor een sportievere achterwielaandrijver die wat groter is dan een Swift met een budget van 6000 euro wat makkelijker gaan. Ik wens je dan ook veel succes naar je zoektocht, onze mede reaguurders hier hebben je al veel mooie tips gegeven. Succes!
@viezefreddyw: o ik zit met nog meer in mn hoofd hoor, Ik denk er eventueel ook aan geen daily te kopen, de swift door te rijden en om weer een E46 M3 aan te schaffen voor erbij en dan maar ermee moeten leven dat ik elke dag in iets rijd wat 100x kut is :P
@spykerboy: Ach, wat maakt dat uit dan haha!? Als dit tot je mogelijkheden behoort, had ik dat denk ik eerder gedaan. Een hele nette E46 M3 is een hele fijne auto, erg mooi ook en zeer tijdloos. Mooie bijkomstigheid bij een E46 M3 is is dat ze nogal waardevast zijn. Als dit tot je mogelijkheden behoort, had ik het wel geweten hoor!
Fraaie adviezen – maar de Sierra en 944 zijn natuurlijk minstens zo verouderd als een E36.
En als het oud mag wezen… Vroeger was het bijna allemaal achterwielaangedreven.
Leuk om de 944 en de 3-deurs pre-facleift Sierra bij elkaar te zien staan: Aan dat model kan je zien dat de ontwerper van de Sierra zijn inspiratie vond bij de 944.
@mout: is dat een feit of een interpretatie?? Ik zie echt geen overeenkomsten??? Dan nog zou de Sierra op de 924 zijn gebaseerd want zowel 944 als Sierra kwamen in 1982 op de markt – correct me if I’m wrong.
@davelepeef: Hoi – ik wilde replyen, maar tref mijn bericht als een reply op mezelf. Sorry.
@mout: Da’s een halve waarheid, heb ik ondertussen uitgevist. Het ging om de 928. Maar die staat qua ontwerp hier wel weer dichtbij. De overgenomen lijnen zie je hier ook terug.
Ik heb het uit een interview met de Ford-ontwerper, dat ik jaren terug zag.
Nu vers van het net geplukt: ‘The original six-light three door XR4i in particular with its hidden blacked out B pillar and highly visible slanted body colour C pillar was designed to ape the Porsche 928 in profile – which it sort of does – the door window, the blacked out B pillar and the first rear side window are the shape of the 928’s door window and the rear quarterlight is the same shape as the 928s.’
@mout: aaah… Beetje fantasie voor nodig maar snap ‘m. Geinig!
@mout: Vergeleken met een Siërra en 944 is de E36 modern!
De eerste 2 stammen van begin jaren 80, ( waarbij de meeste motoren uit de Siërra prehistorisch zijn!) de BMW van begin jaren 90!
Get your facts straight!
Op 10 jaar verandert er veel!
Lexus IS200/300, 6 in lijn + rwd
Ik realiseer me dat ik hier mijn eigen auto ga verdedigen, maar een Volvo 960 3.0 24V is een goddelijke bak. Altijd automaat, helaas voor de liefhebbers van schakelen, maar wel een geweldige 204pk sterke 3 liter 6-in-lijn die zo’n baksteen verrassend snel uit de hoek doet komen, met dank aan heel veel koppel onderin. De wegligging is met dank aan de ingenieuze multilink achteras ook ver boven verwachting. Het enige nadeel is dat ze bepaald niet goedkoop zijn in gebruik en onderhoud.
Nissan Silvia s13, zal wel een KA24 worden want volgens mij was de rest van de motoren allemaal turbo.
Volvo 2.4 S80
@dailydriver:
Die heeft dus voorwielaandrijving…
MX-5. Wel een beetje klein.
Maar schijnbaar rijdt Jeroen liever ‘Duits’ dan in een Japanner.
@gerjanm: mx5 al gehad, een NA model (eerste type dus), 3 maanden gehad voordat ik dat zat was…
Wat is de Omega eigenlijk schitterend op die bovenste foto! Ik zou overigens gaan voor de Ford, schitterende wagen! Omega is ook schitterend maar alleen al die spoiler van de ford verleng je je jonge heer met een hele meter!
@henkhupelschoten: ik dacht even dat je aan het trollen was: Ford Scorpio / Opel Omega. Maar gelukkig. Je hebt t over de xr4i
Mijn vraag is of je met 6000 euro auto’s van dit kaliber kan rijden. Kopen is één ding ermee rijden iets anders. En goede tweedehands auto voor 6000 euro lijkt me een Suzuki Swift…
@geertvn: bovenstaande auto’s zijn allemaal van het soort waar je echt van gaat houden. Van een Swift wordt voornamelijk je portemonnee blij.
@lekbak: van geen enkele auto wordt je portemonnee blijft en die liefde verhouding zou snel kunnen omslaan in een haat verhouding.
@geertvn: Dat hij 6.000 euro aan een auto uit wilt geven wil niet zeggen dat hij dat bij elkaar moest schrapen en geen geld heeft voor onderhoud.
@phaeton: dat lijkt me twijfelachtig gezien het lage bedrag en de hoge verwachting.
@geertvn: Ik denk dat dat wel ‘ns veel beter kan meevallen dan je denkt…
Voor 6000 moet je een goede auto kunnen vinden, MITS verstand van zaken. Ken je er helemaal niks van, laat het dan…
Als ik je vertel dat ik met een nette E39 525i Touring rij voor 3000€…? Kan dus best.
@geertvn: dat is goed te doen! Wel met kennis van zaken kopen of iemand meenemen met kennis. Anders blijf je er beter af…
Volvo c70 t5 2.3 turbo gen1, rijdt geweldig, presteert als een beest. Even chippen en je zit tegen de 300pk aan😎

Best koop die ik ooit gedaan heb!
@rene-mini:
Ook al FWD, en hij wil specifiek RWD.
@rene-mini: ik mis die van mij nog steeds, heerlijke wagen. Het koppel is fantastisch, alsof er geen eind aan komt
Koop een Mercedes 190E 2.6, zijn er met handbak, heeft een heerlijke 6cilinder
@maikelschennink: ze zijn er met handbak, maar je wilt echt de automaat.

Ga voor een jonge 2.3 Sportline. Rijdt geweldig, zowel rechtuit als in de bochten. Lichter in de neus, veel zuiniger en betrouwbaarder dan de 2.6. Zelfs je opa en oma van 80+ hebben nauwelijks in de gaten dat je die bochten aan het opvreten bent zo goed houden de (4!) kuipstoelen je op je plek.
De motor heeft een laagtoerig karakter, veel koppel onderin dus als je eens een volgeladen busje aan moet slepen doe je dat zonder enige moeite. Die motor is echt een huzarenstukje!
@Dizono Nog geen week geleden schreef collega @larssb een leuk stuk over de Jaguar XJR. Hoe kun je de XJ(R) dan vergeten te melden? Toegegeven, Jeroen heeft het liefst geen turbo, maar hij wilde ook geen Japanse auto en de Soarer/SC 400 staat ook in de lijst.
@Edge: hij wou geen koreaanse auto nix werd gezeg van japans
@Edge: Jaguar XK(R) voor max. 6k?!
@e1000bmw523i: Natuurlijk niet! Voor 6k krijg je die alleen als schaalmodel of poster mee. Vandaar dat ik ook XJ(R) schreef ;-)
@Edge: Ik bedoelde ook de XJ(R)… Autocorrect maakte er XK van. I wonder why…
@e1000bmw523i: Maakt niet uit ;). Op AutoScout24 staan er twee binnen het budget en op Marktplaats zelfs zes. Mocht je het budget op weten te rekken naar 6250, dan is er nog een zevende op Marktplaats te vinden.
@Edge: hij wil geen turbo ivm lag. Laat een compressor daar nou eens geen last van hebben ;).
Volvo 240
Toyota MR2….
Misschien lukt het je om voor een rooitje of 6 een E46 330i met handbak te kopen. Dan heb je meteen alles wat je wilt!
Ik moet mijn mening nog wat bijstellen. Even gekeken op autoscout en voor 6000 euro zal de tweedehands Swift ook al snel tss 50000 en 100000 km op de klok hebben.
@geertvn: dat maakt op autoblog vaak niet uit, bij voorkeur 200k+ km’s, dan zijn de kinderziektes er uit en is de prijs lekker laag…
@geertvn: vind jij dat dan een hoge kilometerstand of zo?
@bmwtouring: als je voor 6000 euro maar een tweedehands Swift met 70000km koopt wat heb je dan voor dat bedrag bij Porsche, BMW, Mercedes, Jaguar,… Ik geloof niet wat ik hier allemaal lees. Bij sommige van die auto’s kost een distributiewissel al de helft van dit bedtag.
@geertvn: Man, neem dan BMW, GEEN distributiewissel.

Een garage die daar 3000€ voor vraagt, daar zou ik wegblijven. Dat zijn toch geen normale bedragen meer?
@geertvn: Geloof het maar. Een goeie auto hoeft geen handen vol geld te kosten.
Vooral de Duitse markt is erg leuk om af te schuimen.
Heb al 4 keer ginds “geshopt” -2 keer Audi A6 avant 2.5tdi, 4000 € per stuk, waarvan de eerste lichte schade had en de 2de een juweeltje was (geen krassen, geen deuken, alle sleutels, alle documenten en boekjes, VOLLEDIGE onderhoudhistorie!)

-1 keer BMW E39 530d Touring , van eerste eigenaar, heel nette auto, 4200€,
-1 keer BMW E39 525i Touring, lichte schade, 2250€, schade zelf gerepareerd en kleine reparaties gedaan wat het kostenplaatje op om en bij de 3000€ brengt.

De Audi’s waren voor familie, de BMW’s voor mij.
Geen enkele van die 4 wagens heeft ons voor verrassingen gesteld, en ze hadden allemaal tussen de 180 000 en 190 000km.
Kan niet zeggen dat ik goedkoper kon rijden dan dit EN met veel rijplezier!
Ik heb wel weer een paar leuke opties gevonden, komen ze;

Niet te missen, een Mazda RX-8, lage kilometerstand en naar verluidt goed onderhouden. Revisie is minder duur dan je zou denken: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=282090804

Een CLK, deze heeft toch een wat vriendelijker imago dan een BMW, en het is een coupé. Veel goodies aanwezig en ook niet onbelangrijk, een mooi kleurtje. Hoge kilometerstand, ik weet niet of dat bij een CLK bezwaarlijk is: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=269918682

Vreemde eend in de bijt, maar logens mij kun je hier veel lol aan hebben. Een Celica. Dat is een Toyota, dus die is met z’n twee ton pas net ingereden. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=280645595
E30 dan?
Overigens, die Merkur waaraan gelinkt wordt is de 2.3 Turbo en niet de 6 pitter. Hoewel die Merkur een stuk leuker is was geen turbo een van de wensen. Persoonlijk zou ik die veel liever hebben dan de 2.8 V6 maar goed. Goeie vondst wel hoor! Op Cars.com (grootste US occasionsite) staan er 0 te koop, toevallig laatst nog gekeken. In Top Gear USA heeft Tanner Foust er een roadtrip mee gedaan, mocht je wat rijdend beeld willen.
Mazda RX-8 is best een goede optie lijkt mij? Of is dat te dicht in de buurt van Korea? ;)
Ja, de kinderziektes eruit en de grote kosten op komst. Ik zie je al bij een dealer staan. Meneer de koppeling en vliegwiel van je 6000 euro kostende BMW 330i zijn aan vervanging toe en o ja we hebben ook nog wat andere gebreken ontdekt. Het kan aan mij liggen maar voor dat geld koop je een bromfiets. Het budget niet hebben voor een dure auto is geen schande maar je moet wel realistisch blijven. Iemand een auto (kaliber BMW) aanpraten met dit budget kan ik moeilijk een goed advies noemen.
@geertvn:
heb een e46 gehad, reed fantastisch als ie het deed, maar was de duurste auto die ik ooit gehad heb qua onderhoud, bizar lange lijst met dingen die kapot gingen en allemaal erg duur om te repareren.

overigens; dat hele rwd is een beetje overrated; merk je bij dagelijks gebruik echt vrijwel niks van. het enige voordeel bij bmw is dat de wagen lekker in balans is, maar dat is meer een kwestie van plaatsing van de motor dan aandrijving van voor of achterwielen.
@geertvn: Als je niet weet hoe een koppeling te controleren op slip, dan koop je beter niks tweedehands .
Dat is dus 1 vd basisdingen die je checkt bij aankoop. Wat ook helpt is een OBD scanner.
Heb mijn laatste aankoop volledig uitgelezen voor en na de testrit om te kijken of er geen gekke dingen op kwamen, voordeel van moderne technologie!
Kijk, dit is nog een leuke uitdaging. Alleen RWD en NA dus, dat zijn je enige eisen? En dan mogen de beste Okasie’s niet gekozen worden (Honda, Toyota, Subaru). Betrouwbaarheid is dus minder een issue. Afijn, ik denk dat @e1000bmw523i met erg leuke keuzes gaat komen, dus ik doe maar één BMW ;-).

In Walterswaard staat er bij een particulier dé keuze, een BMW 528i (E39) Automaat in het Jaspisgroen met zwart lederen interieur. Net een ton op de teller, uit 1996, dus zónder die ordinaire angel-eyes maar mooie dikke Xenonpitten. Het is een van de allerbeste auto’s ooit gebouwd naar mijn mening. Werkelijk alles klopt aan deze auto: comfort, sportiviteit, bouwkwaliteit, rijeigenschappen en prestaties. Geweldige auto, beetje saaie misschien. Maar als saai zó goed is, zou het mij niets uitmaken. Slechts EUR5.500!! Koopje van de eeuw.

Een mooie Mercedes met niet te veel km’s voor die prijs is lastiger. De meeste zijn nog pauper getuned (altijd weglopen) of incourante modellen als de SLK, CLK, E-Klasse (W210) of S-klasse (W220). De laatste 3 willen nog wel eens flink roesten. Verder kun je wat youngtimer modellen vinden, maar om nu in een kale W124 te gaan rijden voor 8 mille is zonde van het geld. Zo leuk zijn ze ook weer niet. De enige taxi die ik wel wat vind hebben is de Mercedes-Benz C320 (W203). Ooit in gereden en prettig verbaasd. Nee, het is niet zo’n scherpe auto als de 330i, maar het is een hele comfortabele toermachine met meer dan voldoende power. Daarbij vind ik het model prettig ingetogen (de Combi is zelfs fraai te noemen) en zitten er topstoelen in. Voor 8 mille heb je een C320 met minder dan anderhalve ton op de klok.

Andere RWD optie is een Jaguar! Hoe cool is dat? In jouw prijsrange kun je kiezen tussen de XJ en zelfs een XK. Echter, ik zou de Jaguar S-Type aanraden, en wel het model ná 2001 met de 3.0 liter motor. Waarom? Die is na de facelift enorm verbeterd. Daarbij is de 3.0 met 234pk sterk zat en stuurt het heerlijk. Lekker comfortabel, maar als je er voor gaat zitten zit er wel wat scherpte in. Het uiterlijk moet je ding zijn. Ikzelf vind het bejaarde uiterlijk heerlijk, maar dat is smaak. Een 3.0 vind je met ongeveer 100k op de klok. Een S-Type R lukt ook, maar dan staat er minimaal het dubbele op.

Ok, nu de standaard opties doorgenomen, nu de aparte varianten:

Een Muscle car is mogelijk, een V8 is lastig, maar een mooie 3.8 V6 versie van de Chevrolet Camaro en Ford Mustang zijn goed te vinden. Technisch gezien niet supermoderne maar wel oprechte auto’s. Beetje simpel, en niet echte stuurmansauto’s, maar ze zien er fantastisch uit. Ga voor een Cabrio en je hebt de ultieme zomervakantie auto.

Je geeft aan geen Toyota te willen, maar ik zou de Lexus IS300 zeker aanraden. Er zit een zijdezacht lopende 6-in-lijn in met 218pk, gekoppeld aan een fijna automaat. Als SportCross zelfs een originele auto! En het chassis is waanzinnig. Was strakker en sportiever dan de E46 destijds.

Andere Amerikaan met charme is de Chrysler 300C 2.7 V6. De V8’s zijn wat duurder, maar die 2.7 loopt prima, alhoewel de 3.5 net zo dorstig is en wel een beetje sneller. Alleen wat lastiger te vinden in het budget. Rijdt beter dan de gemiddelde Amerikaan uit die tijd, maar het is nog altijd een Comfy Cruiser, geen strepentrekker of bochtenridder.

Een andere onderschatte Amerikaan die wél strak stuurt is de Cadillac CTS 3.2 Sport Luxury. Er staat er eentje in Wormerveer te koop met slechts 63.000km op de klok. Heb je een heuze Cadillac, zie het als een Omega opvolger die wél goed stuurt.

Verder is de spoeling vrij dun van wat er te krijgen is, gezien je voorkeuren naar een auto met veel vermogen, atmosferische motoren en achterwielaandrijving zou ik uiteraard naar Lexus gaan kijken. De GS300 is ook erg goed, en zelfs een LS430 is mogelijk! Allemaal erg goede auto’s. Maar ik denk dat je het beste gaat slagen bij de BMW specialist. De E46 3-serie is een erg goede auto, maar de E39 is om te rijden niet zo heel veel duurder, maar biedt wel net dat beetje meer ruimte. Dus al met al, zoek de mooiste E39 die je kunt vinden voor 8 mille en je zult er veel plezier aan hebben.

Tip: ga niet blind voor de allersterkste uitvoeringen (E55 AMG, XJR etc). Het is mogelijk in het budget, maar dan ook nét. En de kosten om het rijden te houden bijzonder hoog.

Yolo advies: Ga naar de geldautomaat en pin die 8.000 in briefjes van 50, zodat je een lekker pakketje hebt. Vervolgens zoek je de schaarse locaties op waar ze een MG ZT V8 of nog beter, een Rover 75 V8 verkopen. Ik weet het, ze staan voor bizar hoge prijzen, maar dat is een beetje het Saab Viggen effect: er staan er maar twee en voor alletwee vragen de eigenaren twee keer te veel. Echter, die auto’s zijn voor die prijzen niet te slijten. Het zijn namelijk geen hoogstandjes, maar heerlijke automobiele blunders. Af en toe zoek ik ze wel eens op (guilty pleasure) en ze staan nog altijd bij dezelfde dealer of garage. Dus zoek niet de toppers van 18k en dan zeggen: ‘Ik bied de helft’, maar de garage die zo’n 75 V8 al een tijdje heeft staan en er 10-12k voor vraagt. Die kun je voor 8 uiteindelijk wel mee krijgen.



Succes met de keuze!
@gtwillem: Willem, originele keuzes weer. Alleen om te lezen geeft het al voldoening. Echter is het budget 6k, geen 8. Maar voor die zes mille en wat lullen moet een C320 Combi zeker mogelijk zijn, erg fraaie auto inderdaad! Niet van de specialist, die vraagt er het dubbele voor.
@gtwillem: Qua BMW is de spoeling op het ogenblik aan de dunne kant. Wat betreft de wat frissere meer potente exemplaren betreft dan. Voor wat betreft de E46: de meeste exemplaren zitten al boven de 200.000 km, dus tenzij je daar geen problemen mee hebt (ikzelf niet), is de keus riant. aangezien de E46 al in het artikel genoemd is, laat ik die voor nu buiten beschouwing.
In mijn zoektocht kwam ik ook de MG ZT tegen; nooit geweten dat dit een RWD-wagen was. Wel een leuk weetje: op de motor na (want V6 i.p.v. 6-in-lijn) zit er – net als de Rover 75 – heel veel BMW-techniek in.

Ook de Mercedes CLK is al door Willem genoemd, maar ik wil er nog eentje onder de aandacht brengen nu het lekker zonnig is (voor zolang het duurt): deze 230 CLK kompressor cabrio. Leuk voor in de zomer met de zon op je kop.
Liever een hatchback met RWD, dan is deze 230 CLC wellicht wat voor je.
Of toch een C124 300CE? ;-)

Ook de Jaguar XJR was al genoemd, dus ik ga meteen terug naar het begin…

…BMW. En dan begin jaren negentig wel te verstaan. Als eerste heb ik hier een foute E34 525iA met nog geen twee ton op de teller.
Aangezien ik bij Mercedes een hatchback genoemd heb, zal ik dit ook bij BMW doen in de vorm van deze E46 325ti. Het is wel een automaatje, maar dat is geen probleem, toch?
Aangezien je in je eentje bent, is deze Z3 2.8 roadster wat voor je?

En dan, voor de mensen die denken dat je geen nette E36 kunt vinden voor circa €6000,-: deze 328i cabriolet. Inderdaad iets boven het gestelde budget, maar gezien je baan, lijkt me het niet al te moeilijk om daar wat eurootjes vanaf te dingen… ;-)

Ik wens je succes met het maken van je keuze, @spykerboy. Al weten we beide dat je voor een E46 gaat, natuurlijk. ;-)

Zo, en nu gaan we lijdzaam wachten tot @autoblogger of @dizono m’n reactie uit het spamfilter vissen… ;p

-edit: to the rescue! ;)-
@e1000bmw523i: Wow! Die 328i Cabriolet is wel een pareltje zeg. En die E34 is heerlijk fout met die gekleurde velgen. Leuke touch.
@gtwillem: dat dacht ik dus ook. 😁

Deze is ook mooi: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=277531511

320i, dus iets minder peekaatjes, maar voor de rest vrijwel identiek op de sportzetels na. Maar wel onder de ton! Past perfect binnen jouw YOLO! 😜
@gtwillem: zojuist op “Plaats reactie” geklikt, dus geduld… ;-)

-edit: kom op, beetje vertrouwen!-
@e1000bmw523i: Note to self: dat is snel!
@gtwillem: Je vergeet deze.
http://static.autojunk.nl/pictures/2015/1127/203230/nieuwe-auto-van-een-goede-vriend_01.jpg
@norge: Hahahaha, de Smart Roadster krijgt zo bijna dezelfde status als de Alfa 159 :-D. Ik had hem er bijna tussengezet, maar Meneer wil graag een auto waarvan de motor geen turbo heeft maar wel flink wat vermogen. De Smart Roadster heeft niet zoveel vermogen en wel een turbo. Nu heeft de auto niet veel vermogen nodig en dankzij de turbo is de motor erg compact. Allemaal erg leuk, maar ik denk niet wat de verzoeker in kwestie voor ogen heeft.
@gtwillem: Jammer, hij zou zijn klanten kunnen laten zien dat hij smaak heeft…Maar nu zie ik dat Koreanen als no go staan ..Verdient hij dit pareltje niet…
@norge: Persoonlijk zou ik de redactie van @autoblog aanraden dat ‘no-go’ er per direct uit te knippen. Juist door dit soort no-go’s beperk je je horizon, waardoor je vrij makkelijk op de gebruikelijke auto’s uitkomt.

Zowel Alfa, Kia, Renault, Ford en Audi en alle andere merken hebben hele goede en hele slechte auto’s gebouwd. Het is net even uitkienen welk type je moet hebben. En juist daardoor zijn deze adviezen zo leuk. Eisen als een automaat, aantal zitplaatsen, opties en brandstof zijn logisch en van belang. Maar als je niet van Koreaans houdt, mis je ook de Genesis Coupe. Of de Norge-mobiel! En dat is zonde ;-)
Interessante gedachte, zal je comment even onder de aandacht brengen.
Aan de andere kant: als iemand advies wil, mag ‘ie daar ook eisen aan stellen toch? Het is dubbel. En vroeg.
Hier, een grote Jaguar met veel vermogen op de achterwielen. Kost je nog geen 4k. De rest van budget zul je waarschijnlijk nodig hebben om “ditjes en datjes” op te lossen:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280234559?asrc=st|as

(Ja, dat is een XJ met Chevy V8, humor toch?!)
@Rob: “ditjes en datjes”…? Dat begint al met een NL kenteken, inclusief keuring en eventuele aanpassingen die daarvoor nodig zijn. Succes om het dan nog binnen de 2k te houden…
@potver7:
Avontuurtje is het wel ja ;-)

In het ergste geval heb je een wit stuk schroot in je schuur staan waar je niks mee kunt. Maar dan las je er een stalen buis in, monteer je een bullbar voorop in en schrijf je je in voor een autorodeo. Met een beetje geluk heb je er nog een aantal weekenden plezier van ;-)

Ff onderhandelen dus dat je ‘em voor maximaal de helft mee krijgt…
Ja Volvo 360 dan maar hè. Met een 360 kun je de achterwielaandrijving ook daadwerkelijk gebruiken, want mocht er iets kapot gaan door driften, dan is dat nog best goedkoop te repareren.

Maar eis van perse achterwielaandrijving snap ik niet echt. Je moet best wat vermogen hebben om voorwielaandrijving als een echt groot nadeel te kunnen ervaren, en dagelijks even een drift kunnen/willen maken. Bij het gewone woon-werkverkeer is het voordeel van een achterwielaandrijver volgens mij te verwaarlozen. Aldus een ex Alfa 75 rijder, die nu een Alfa GT heeft :-)
@rrk147: ik vind rwd juist heerlijk bij de dagelijkse ritjes. De rust in het stuur vind ik heerlijk. Geen getrek, geen gezeik, geen onzin. Ga je richting de limiet dan heb je wel het pure gevoel wat je wilt. Na twee jaar fwd erger ik me nog steeds aan die onrust in het stuur tijdens acceleratie. Ik heb er zelfs auto’s weer om verkocht.
@lekbak:
Exact, en ook niet onprettig in dagelijks gebruik: de draaicirkel van auto’s met RWD is doorgaans veel korter. Scheelt enorm met manoeuvreren en parkeren, zeker met een grotere auto.
@mgmgb: owja ook dat. Mijn vriendin heeft leren rijden in mijn w123 en ze rijdt nu in de 190 als ik op het werk ben. Zodra ze in de A stapt vergist ze zich elke keer weer in de draaicirkel met parkeren. Zelfs de w124 stationwagen draait korter. En dan doet de A het niet eens slecht voor een fwd autootje.

Tja, ondanks dat ze goed rijdt voor een vrouw, blijft het een vrouw ;-)
Wat ik me afvraag is dat Jeroen, als autoverkoper zijnde, toch genoeg creatief dient te zijn om zelf iets uit te zoeken?
@boxergt: kan me ook genoeg bedenken, maar kom toch altijd weer bij dezelfde auto’s uit, andere mensen komen vaak met auto’s waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben…
volvo s90
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--MDcV91N_--/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/vaznx1sxoeetwpt1pnem.jpg
@norge:
Je kunt de 6 door een S of V vervangen, maar het blijft een 960. En laat dat nou ook nog eens mijn dringende advies zijn.
@mgmgb: Je hebt er 1 begrijp ik? Goede keuze, deze auto is een toekomstige classic..De laatste echte Volvo met Volvo kwaliteit…Verkoop hem niet , niet voor iemand minst de nieuwprijs bied…
@norge: een toekomstige classic is het zeker! De auto is helaas niet bedoeld om eeuwig te blijven, die eer gaat al naar de MG en je kan niet bezig blijven. Maar voorlopig hoeft hij niet weg, ik sta open voor ieder bod boven de €10.000, wat voorlopig nog ver boven de marktwaarde van een sedan versie is. Ook al staat er pas 163.000km op de teller en is er net voor een godsvermogen aan onderhoud aan gespendeerd. Oh, en het is de 3-liter versie, vele malen beter dan de 2.5.
Skyline, SX180?
Of wat anders van dat eiland:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/267349623?asrc=st|as

Rover SD 3500 V8..
@Rob:
Oh yes please! Los van de roest zijn ze niet eens heel slecht of onbetrouwbaar, maar je hebt wel een fenomenale V8 en de looks van een Daytona.
@mgmgb:
Ja, ik weet het, mooie wagen! De V8 schijnt inderdaad wel redelijk solide te zijn. Maar het blijft natuurlijk wel een auto uit een niet voor niets beruchte periode van de Britse auto-industrie…. Enige kennis van zaken lijkt me daarom wel handig ;-)

Gewoon de buurman van @desjonnies worden is het verstandigst denk ik ;-) Want jij hebt toch zo’n ding, @desjonnies?
@mgmgb: Prachtig! Altijd al een unieke automobiel gevonden!
Op het AutoWeek forum heeft iemand een draadje lopen van de genoemde Lexus SC. Zeker het bekijken waard, schitterende auto waar ik zelf nooit aan had gedacht.
De fraaie 944 is eigenlijk boven budget. De Sierra is erg leuk maar net zoals de Porsche wel erg oud.
De Opel Omega V6 is zeker leuke auto’s. Maar lijkt met net zoals de Toyota Soarer niet geschikt omdat hij een sportieve auto zoekt. En dit meer grote en dus zware luxe auto’s zijn. Bovendien ga je de leuke Toyota’s Soarer, GS300, IS300 nooit vinden met handbak als je ze sowieso al kan vinden. Het zelfde geldt voor Mercedessen.

Wil je een sportieve, moderne auto met handbak die zuipt dan klinkt de Mazda RX8 als de perfecte auto voor jou. Of de logische BMW opties. Het aanbod in echte sportieve betaalbare “moderne” RWD auto’s is gewoon heel erg minimaal. En ik zou daarom toch ook auto’s als bijvoorbeeld een Audi S3 overwegen.
Veel succes bij onze oosterburen! geen Honda, natuurlijk voor dit budget geen rwd. das ff doorsparen voor een mooie NSX of S2000 De Opel is leuk maar stuurt beroerd en gaat goed rechtdoor, die heeft dan wel wat aanpassingen nodig aan het onderstel!.
505 V6

Merci Beaucoup !

https://i.wheelsage.org/pictures/p/peugeot/505/peugeot_505_v6_4.jpg
@desjonnies: desjonnies je hebt me weer verrast met deze bijna vergeten Peugeot.
@desjonnies: een redelijke 504 coupe moet met wat onderhandelen ook nog haalbaar zijn, desnoods met de 2.0 motor ipv de v6 PRV.
Lexus IS200. Dikke 6-in-lijn, RWD en gewoon een leuke auto.
Gewoon een BMW 320i Coupé (met 6in lijn!) In het zwart is leuk heb je 170pk en lekker koppel die het kontje wel laat kwispelen!
Een Lexus IS 200 of een GS 300. Heerlijke auto’s met mega power
Karel Verhoeven uit Haaren in Noord Brabant
Klassieke Peugeot Boer, die altijd wel wat moois heeft staan.

zoals deze 505 V6, en da’s een kanjer van een auto, da’s een BMW 528i rivaal, hij heeft alleen ontegenzeglijk meer charme en is naast comfortabel ook nog eens licht, zeker voor de 2.7 V6.
Die 505 is namelijk ontworpen om voornamelijk door Peugeot’s 2 liter benzine en 2.3 liter (in den beginne) Diesels bediend te worden; Peugeot dat in die tijd nog een reputatie had van modellen die de tand des tijds goed konden doorstaan had immers nog de 604 als vlaggeschip in dienst!
Deez is eigenlijk ontstaan om de 604 op te volgen, van de 505 was er namelijk al een hete GTI Turbo versie in de tweeliter klasse en een hete en kneitergoeie 2.5 liter Turbo Diesel
Karel Verhoeven is een man die weet wat’ie koopt, weet wat’ie verkoopt en weet wat voor prijzen hij moet vragen.
Zo simpel is het, maar hij is door en door betrouwbaar.
Deze lijkt me wel wat, the eighties and the Unbearable lightness of Driving !

http://ww3.autoscout24.nl/classified/269556380?asrc=st|as
@desjonnies:
Ow let even op de koplampen, daar zitten dubbele reflectoren in, de fameuze en helaas verdwenen kangourou koplampen !
Alleen daarom zou ik zo’n auto kopen !
@desjonnies:

Een wagen die ik nooit ondekt zou hebben, de coupe ziet er bijzonder goed uit.
E36 328i fun verzekerd ! En sta ver van en pre-facelift E39 je zal meer in het garage zijn dan achter het stuur.
@w211: huh?! Verklaar u nader. Ik heb namelijk een pre-facelift 523i met circa 370dkm en ik heb geen noemenswaardige issues.
@w211: huh?! Verklaar u nader. Ik heb namelijk een pre-facelift 523i met 2 ton op de klok gehad zonder noemenswaardige issues. Bordeaux rood met grijs velours en houtinleg: hoe bejaard wil je het hebben :-D
Subaru bij no go merken zetten in dit vraagstuk…

Omdat alles awd.
6000 euro een krap budget?

Voor dat geld zijn ontzettend veel auto’s te koop waarmee je de koning te rijk bent…

En met de wensen is er één die er met kop en schouders boven uit steekt, tenminste als BMW de voorkeur heeft: De BMW 7 serie die halverwege de jaren negentig geïntroduceerd werd. Voor dat geld kan je een mooie onverprutste kopen met alle denkbare opties. Blijft een mooie auto, van buiten bescheiden, van binnen erg luxe, maar door de typische BMW-cockpit en de rijeigenschappen ook een vleugje sportief…
@moveyourmind: http://ww3.autoscout24.nl/classified/281667573?asrc=st|as
Rijdt toch veel beter dan zo’n ouwe 7 man ;) Staat ook nog een plaatje van een Sport te koop, mooie 3.0 V6.
@E34M5Touring: maar ze zijn absoluut niet mooi, die S-type…
@bmwtouring: Ik heb er zelf één, maar enigzins ben ik het wel met je eens…

Het is een beetje een rare auto met zijn retro-vormgeving, geïnspireerd op de MK II, maar het bij lange na niet bij het origineel haalt. Tegelijk heeft de S wel iets heel eigens, ikzelf ben er wel van gecharmeerd, maar kan ook begrijpen als mensen het niks vinden.
@E34M5Touring: Ook een goed keuze, zo’n S-type rijdt voortreffelijk…

Had hem niet genoemd omdat de voorkeur van de vraagsteller naar BMW uitgaat, en deze generatie van de 7 heb ik nog steeds hoog zitten. Wel maakt het veel verschil of hij nog in originele en onberispelijke staat is of dat er al tien verschillende eigenaren elk hun persoonlijke smaak ingelegd hebben en het onderhoud van techniek en lak verwaarloosd is. In het ene geval is het een youngtimer, in het andere geval een aftandse bak. Maar dat geld voor iedere auto.

En voor wat betreft de S-type, ik heb er zelf één, een 3.0 V6 uit 2001. En ik kan je advies onderschrijven, het zijn heerlijke auto’s. De V6 moet het uiteraard afleggen tegen de V8, maar is al een heerlijk vinnig blok dat Jaguar waardig is.
@moveyourmind: Ja weet ik en ik snap je redenatie, maar sportief is die 7 serie niet echt. Wel een fijne auto hoor, maar ook een auto waar potentieel zoveel mee mis kan gaan. Zeker omdat dat de eerste serie was waar actief gebruikt gemaakt werd van computers die nu allemaal oud zijn. Gaat er 1 kapot dan is ie gelijk total loss. Dat heb je met de Jag veel minder snel. En ik vind het een mooie auto (een van de weinige geloof ik). Zeker als Sport of Exclusive. En ja, de V6 is eigenlijk meer dan voldoende. Zoveel sneller is de V8 ook weer niet. Maar die V8 loopt wel mooi, goeie sound ook!
Er zitten vast wel een paar nette mid-80s Amerikaanse sedans met V8 én RWD te koop. Maar ja, je moet dan wel houden van cruisen…

Of doe eens gek en koop iets in de trant van een Crown Vic.
Hmm.. Had ik dit even eerder geweten.. Morgen gaat mijn e46 330i exclusive touring de deur uit. Met wat praten waren we er vast rond de 6K uitgekomen. De koop is nog niet gesloten ;)
@tmaister: Met pijn in het hart overigens….
Wat is die xr4i belachelijk duur zeg.

Mijn advies. Kijk eens naar een voorwiel aangedreven auto. Ik denk dat met jouw budget daar een leuker sturende auto kunt vinden.
W124
Er gaat niets boven BMW natuurlijk. Maar als je toch wat anders wil: 1: De 960/S90’s zijn al genoemd. Verrassend snel met 3.0 24V en wendbaar dankzij de multilink achteras. Een wereld van verschil met de 940.

Wat dacht je van een Chrysler 300C? Lekkere motoren en RWD. Voor € 6000,- vind je al benzine modellen op MP.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).