Autoblog-Advies: twee-/driedeurs diesel voor 8500 euro

Auteur: , 62 Reacties

Steven is van baan veranderd en per week rijdt hij in plaats van 300 kilometer nu het dubbele. Tijd om zijn oude Focus op benzine in te ruilen voor een diesel. Omwille van de instap wil de twee meter lange Steven graag een twee- of driedeurs auto, liefst ook nog met een beetje pit.

Alfa Romeo GT

Een diesel met een relatief beperkt budget en een beetje pit, dan moet je wat hogere kilometerstanden niet schuwen. Gelukkig is dat met veel moderne auto’s ook helemaal geen groot probleem. Zelf stelt Steven geen eis aan de kilometerstand, maar aangezien hij zelf ook flink wat meters maakt, beperken we ons tot auto’s met minder dan twee ton aan ervaring.

Huidige auto:Ford Focus 1.4i Trend (1999)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:ca. € 8500
Jaarkilometrage:30.000-35.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe baan, dubbel aantal kilometers per jaar
Gezinssamenstellingéén volwassene
Voorkeursmerken /modellen:Ford, Audi, VW en Alfa Romeo
No-go modellen / merken:Geen

Een beetje pit is overigens relatief, aangezien Steven aangeeft makkelijk de 140 kilometer per uur wil kunnen halen. Dat is zelfs met de moderne spaardiesels al geen heel groot probleem meer, maar we zullen ons voor het gemak beperken tot de wat grotere en krachtigere diesels. Dat sluit de Ford Fiesta bij voorbaat al uit, al weet ook de 1.6 TDCi met 95 pk best raad met de kleine hatchback. Een driedeurs Focus van de voorgaande generatie met dieselmotor is al net zo zeldzaam als een mooie Hollandse nazomer, niet voor niks is de huidige Focus nog slechts met minimaal vier deuren leverbaar. Iets wat trouwens geldt voor meer compacte middenklassers, zoals de Leon, Octavia, 308, enzovoorts. Toch hebben we nog vijf verstandige dan wel leuke (lees: minder verstandige) opties kunnen vinden:

Volkswagen Golf V

Verstandig: Volkswagen Golf V 1.9 TDI
Golfjes Diesel zijn er voldoende, al hebben de vijfdeurs modellen absoluut de overhand. Binnen het budget kun je wel een Golf VI vinden, maar dan heb je ofwel een niet al te vlotte 1.6 TDI of een 2.0 TDI met ruim meer dan twee ton aan ervaring. Om de Golf de écht verstandige keus te laten zijn, kun je beter opzoek naar een nette Golf V met wat minder kilometers achter de kiezen en de beproefde 1.9 TDI onder de kap. Wat overigens voor de Golf VI geldt, is ook voor de Audi A3 waar: de op het eerste gezicht aantrekkelijke exemplaren hebben vaak gigantisch hoge kilometerstanden en zijn meestal niet voor niets relatief betaalbaar.

Mini Cooper D

Tijdloos: MINI Cooper D
Net zoals je mensen blijkbaar een iPhone 1 kunt geven en ze kunt wijsmaken dat het de iPhone 6S is, zal je dat ook met de MINI lukken. Met een Cooper D van de tweede generatie rijd je er dan ook allerminst ouderwets bij. Een mooie Cooper D zal het uiterste van je budget vergen, maar de kilometerstanden zijn gemiddeld gezien lager dan bij bijvoorbeeld de hierboven genoemde VAG-producten. Ten opzichte van de andere genoemde auto’s een relatief kleine (1.6) diesel met slechts 112 pk. Daar staat tegenover dat de MINI ook kleiner en lichter is dan de andere genoemde opties en qua prestaties dus weinig onderdoet. Je zit nog altijd binnen de tien seconden op de honderd en kan tot bijna 200 km/u door.

Alfa Romeo GT Diesel

Met het hart: Alfa Romeo GT 1.9 GTD
Je bent pas een echte autoliefhebber als je ooit een keer een Alfa Romeo hebt gehad. Een keihard cliché natuurlijk, maar voor een grote groep autoliefhebbers zal het zeker waar zijn. Aangezien Steven Alfa Romeo als een van zijn voorkeursmerken noemt, zal ook hij er toch ooit eens aan moeten geloven. Met 150 pk rap zat en wat ondergetekende betreft minstens net zo tijdloos als de MINI. Ja, het is een Alfa, maar het is zeker geen écht slechte of onbetrouwbare auto. Gewoon even de aandachtspuntjes checken en daarna genieten.

BMW 320 Cd

Sportief: BMW 320 Cd (E46)
Een late BMW 3 Serie (E46) blijft een schitterende auto, zeker als coupé, ondanks dat de leeftijd hem ondertussen goed is aan te zien. Er staan een paar mooie 320 Cd’s te koop en dat tweeliterblok levert 150 pk. Combineer dat met de goede rijeigenschappen van de E46 en je hebt een fijne kilometervreter. Dat hebben veel vorige eigenaren dan ook gedaan, kilometers vreten, dus je moet wel even goed zoeken naar een fris exemplaar, bij voorkeur met minder dan twee ton op de teller. Als je deze optie serieus overweegt, kijk dan ook zeker even naar het aanbod bij onze oosterburen.

Renault Avantime

Exclusief: Renault Avantime 2.2 dCi
Eigenlijk zou het Autoblog-Advies moeten zijn om met een grote boog om de Avantime heen te lopen. Maar als je écht iets bijzonders wilt, dan is dit je beste optie. Daarnaast geven de enorme en dubbel gescharnierde deuren je een ruime instap die geen enkele andere auto je kan bieden. Het 2.2 dCi-blok (van Nissan) is in de basis geen slecht blok, maar de turbo’s en intercoolers zijn gevoelig. Een aankoopkeuring door een specialist is geen overbodige luxe, al geldt dat in mindere mate voor alle genoemde auto’s. Oh, en een Avantime is zwaar, dus check van te voren even of je genoeg gespaard hebt om de wegenbelasting te kunnen betalen…

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



62 reacties

Die BMW is heerlijk voor de snelweg kilometers en de bochtjes. Van het rijgedrag en geluid van een Mini Cooper D moet je wel houden hoor.
Misschien het beste van beide werelden: BMW 118/120d?
@TimoBac: Zelf ben ik een tijdje in bezit geweest van een BMW 120d E87 en ik kan het zeker aanraden! Erg dynamisch weggedrag, mooie balans en veel feedback naar de bestuurder. De mijne was gechipt toen ik hem kocht en zat op ongeveer 220pk en 417nm.
Mocht je die auto overwegen ga dan alsjeblieft voor een facelift model vanaf 2007, de afwerking van het interieur is velen malen beter, daarnaast hebben de motoren ook een behoorlijke vermogensstijging gehad. Ga dan het liefst ook voor de optionele sportstoelen, deze zijn erg comfortabel en geven bijzonder veel steun in de bochten.
Succes met het speurwerk!
@mglopez: Top wagen, 220 PK en vooral die 400+ NM is echt enorm! Zou zomaar mijn toekomstige wagen kunnen zijn. Het liefst natuurlijk een 130i maar die zijn in alle opzichten een stuk duurder..
@TimoBac: Het koppel is idd enorm en ook erg fijn op de snelweg en bij tussensprintjes. Sterker nog, deze auto voelde sneller aan dan een 130i en is ook iets lichter in de neus. Het nadeel van de 130i is dat die alleen als pre-facelift te krijgen is (correct me if I’m wrong). Ik zou alleen niet voor een M-pakket gaan, dat onderstel is echt te hard, standaard is ie al vrij stevig en dat maakt de auto ook wat dynamischer en geeft een hoge fun factor op bochtige wegen. Eigenlijk is het dus gewoon een echte hot hatch in maatpak.
@mglopez: I’m correcting you because you’re wrong: er bestaat wel degelijk een 130i na facelift volgens mij. Maar inderdaad, m-onderstel is waarschijnlijk tè voor een daily driver. Daarnaast is het grote voordeel van de 130i natuurlijk die afschuwelijk lekkere 6-in-lijn. Maar die 120d met chip is zeker geen straf, en waarschijnlijk de intelligentere keuze.
Als ik hem was zou ik gaan voor een Opel astra j of een megane vanaf de bouwjaar 2010. Zijn een stuk mooier en nieuwer dan de auto’s die hier worden geadviseerd.
Met z’n 2 meter raad ik Steven niet aan om in de Mini te gaan zitten. Tenzij hij de bestuurdersstoel eruit haalt en op de achterbank gaat zitten.

De Alfa en de BMW spreken mij van dit rijtje het meest aan. Overigens is een Volvo C30 ook een leuke optie. Als je goed zoekt, vind je wel een versie met 139 pk. Niks mis mee.
@berlinetta: Voorin kun je als lange best zitten in de MINI, maar dan kan er niemand meer achter. Ik vond de C30 aanzienlijk krapper voorin.
@E34M5Touring: Ik heb ook wel regelmatig gereden in de Mini en ik vond het maar erg krap (ik ben 1.90). Achterin hoef ik het sowieso niet eens te proberen.
@E34M5Touring: dan moet je de stoel toch echt naar achter zetten. Volvo c30 is erg ruim voorin
http://ww3.autoscout24.nl/classified/273605762?asrc=st|as

Ipv van een auto uit het jaar kruik… Snel zat voor NL. Redelijk goed in de spullen en als GT line best een knap ding. En ik kon er goed inzitten met mijn 2,07m. Bovendien is deze qua km’s nog redelijk vers.
@E34M5Touring: maar de voorkant zit in de kreukels en er mist een koplamp…
@knipperlichtje: Oh niet eens gezien, zo de eerste gepakt. Never mind dan maar. Dr staan zat 5drs op scout24. Zo een dan.
@E34M5Touring: klopt, ik zou zelf ook gewoon iets meer uitgeven en voor een Megane gaan.
@knipperlichtje: of een laguna coupe met 2.0 dci blok ook ook leuk en geen auto die je elke dag tegen komt. En niet full options vind je ze niet beginnen volgensmij bij €9.000 als ik het goed heb een beetje onderhandeling skills en je kunt hem misschien wel voor €8.500 mee nemen
@knipperlichtje: Ik dacht al, die prijs kan nooit!
@E34M5Touring: Moet ik de linkerkoplamp nog ff zoeken.. Hahaha :p
@lekkaah: Ja is een Ex Weedteler denk ik. :)
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=276867549
A3 170pk 177.000 km 2007
Mooi kleurtje
Volvo c30 D5 lijkt me ook wel aardig.
De Megane en de A3 hierboven lijken mij goede keuzes, zelf bedacht ik me dat Volvo ook nog een C30 heeft gemaakt.
Psst, jongens, moeten we niet massaal naar Marktplaats linken in plaats van Autoscout?

OT: Ik weet niet of het te doen is voor iemand met Steven’s lengte, maar zelf zou ik voor de C30 gaan. Niet de meest praktische wagen, en met dit budget zul je ook goed je best moeten doen om iets snellers dan de 114pk sterke D2 te vinden, maar het rijdt wel heel lekker allemaal.
@Edge: nee. Via autoscout e.d. heb je veel meer mogelijkheden om je zoekopdracht te specificeren. Bijv. op vermogen…
Gewoon een Grande Punto kopen, 1.9Multi-jet, lekker tijdloos.
Standaard 120/130pk en vlug zat.
Kunt ook een nieuwe 1.6Multi-jet kopen en hiermee langs squadra voor 152pk/350Nm.
@jack_abarth:

YOLO-advies:

Koop een Berlingo-achtig hok en ga een keer (ver) op stap. Knal er een matras achterin en je kunt feesten zoveel je wilt zonder dat je terug hoeft te rijden.
Wie weet doe je nog een partner op, mocht je daar in geïnteresseerd zijn.
@jack_abarth: of met je Peugeot Partner op jacht naar een partner.
Tsja, leuke opties allemaal. Maar om nu nog kilometers te gaan vreten met een E46…
Nou, nee. En ook de Alfa’s GT zijn flink aan de leeftijd. Ik heb er nog een gehad, ook voor de kilometers. Fijne auto met weinig gebreken, maar het zijn wel oudere auto’s nu. Ik zou er niet 40k per jaar mee gaan rijden. De Avantime is een rijden relikwie. En alhoewel beter dan de Vel Satis en Espace IV, niet echt betrouwbaar.

Ik denk dat de beste optie deze is:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=271632736

Een nette Volvo C30 uit 2008 met iets meer dan een ton op de klok. En vol met fijne opties. Precies wat je wilt als je veel kilometers maakt. Andere optie: Audi A3 2.0 TDI. Mijn broertje heeft er een gehad voor een paar jaar, en was een prima auto. Maar de C30 heeft meer sjeu.

Yoko advies: een Daimler Super V8 op LPG.
@gtwillem: Zo`n C30 is wel heeeel saai van binnen. Een beetje prettig interieur lijkt me ook wel wat met al deze km`s. Alfa 147 facelift met een 1.9JTDM? Heel fijn spul, en je houd wat budget over voor reparaties.
@dutchdriftking: ja, voor iedereen op AB is Alfa het betrouwbaarste merk ter wereld aller tijden. Maar een 10 jaar oude 147/GT/156 met al wat kilometers erop gaan gebruiken om er vervolgens 30-40k per jaar mee te gaan rijden… Ik vind het moedig. Geldt ook voor een E46.

Beste optie: gewoon een Opel Corsa van slechts een paar oud. Of een Fiesta. En als je iets meer comfort wil: waarom geen Auris GT180 diesel? Heb je wel 5 deuren.
Hyundai is lekker ruim en goedkoop…En mooier dan BMW tegenwoordig..Zou ik dus nemen..
De C30. Een auto die perfect is als je alleen bent en later als er een partner bij komt ook nog voldoet qua ruimte. Comfortabel en voor de “grootte” een kilometervreter.
Ik begrijp sowieso niet dat je een 3-deurs hatchback auto neemt, als er ook een 4-deurs variant is (coupe is ander verhaal). Onpraktisch als de pest. Net ook de Golf 6 1.4 DSG 2009 van mijn vriendin verkocht voor €8.000 (full option) terwijl een soort gelijke 4-deurs voor €10k worden verkocht.
@e550: Ik weet niet hoe lang jij bent, maar als je 2 meter lang bent is een 4 of 5 deurs van een kleine auto echt geen optie. In plaats van door een raam kijk je naast je tegen de deurstijl aan. That is, als de stoel ver genoeg naar achteren kan.
Haha bij die avantime mag je het budget alvast verdubbelen want je komt aan de beurt….
Even een serieus advies. Ik zou ook eens gaan kijken voor de fiat punto evo diesel. Ze zijn dooe het belastigvoordeel van enkele jaren geleden als warme broodjes verkocht aan particulieren. Nu willen hun er van af dus kan jij een auto van 18.000 nieuw nu 2 of 3 jaar later kopen voor 7000 met een lage km stand. Ze zijn nog zeer zuinig ook.
@clarkson: Klopt helemaal, een collega van me is er ook voor aan het kijken. Het is gewoon heel veel auto voor heel weinig geld. En de Eco uitvoering rijd stukken beter dan de vergelijkbare Polo Slowmotion. Ik zeg doen!
@dutchdriftking: Verstandige keuze inderdaad van je collega! Ze zitten nog goed in elkaar ook.
Met al die IAA zooi hier op AB dacht ik serieus ff wat een mooie moderne wagen is dat, die blauwe coupé; blijkt toch weer dat Alfa’s de tand des tijds goed kunnen doorstaan. Gna !
@desjonnies:
Schroef er LEDjes in, paar digitaal tellers, 1750 motor erin en hij kan zo weer vijf jaar mee……..
BMW 120d met wat leuke opties.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=276629063

Als je wat meer km’s maakt zou ik liever een wat grotere auto nemen t.o.v. de MINI. Die Alfa blijft wel erg mooi.. 159 ook nog optie?
Moet het perse 3 deurs zijn? Ik bedoel, het is vaak mooier, maar 5 deurs is erg makkelijk, al is het maar om gewoon een tas op de achterbank te zetten. Ik zou zelf voor een van onderstaande opties gaan.

– Punto Evo zoals @clarkson al had bedacht,
top auto, voor een heel mooie prijs

– Seat Ibiza 1.9TDI, zeker als FR 130pk een heel fijne wagen, relatief betrouwbaar, en erg zuinig. Standaard al rap, en als je wilt heb je ook zo 170pk na een chipje, dan is hij echt lekker snel.

– Golf IV 1.9TDI. Het is even zoeken naar eentje die minder dan 3 ton heeft gelopen, maar als je echt een extreem betrouwbare km vreter zoekt dan is dit je auto. Natuurlijk is het niet de nieuwste, maar met normaal onderhoud en een normale rijstijl is 5 ton helemaal geen onrealistische km stand. Zo maken ze de golfjes niet meer.
Kia Ceed? Vind ze best schappelijk geprijsd voor wat je krijgt. En ik vind ze er zowaar netjes uitzien. Deze bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/276044775?asrc=st|as

Fraai kleurtje + bijpassende wielen, dakraampje, cruise control, mooie stoelen en nog eventjes garantie. Lijkt me prima auto om helemaal op te rijden.
Ik zou voor de 330cd gaan. Dat blok is beter dan de 320d, 204pk, verbruik scheelt niks met de 320d en het rijdt zo veel beter. Kwa aanschafprijs zal het ook niet veel schelen.
@danielj: Verbruik ben ik niet met je eens, de 320 is toch een stuk zuiniger dan de 330. Zeker omdat je met de 330 ook vaak wat meer gas geeft.

Automaat van de 330 is stuk minder betrouwbaar dan die van de 320.

Moet wel zeggen dat de 330 super rijd, heerlijke 6 cilinder en trekkracht.
@littledevil9: Klopt, ik ben er even vanuit gegaan dat het om een handbak ging omdat dat mijn keuze zou zijn. Zoals je zelf eigenlijk al zegt, ligt het verbruik aan je eigen rechtervoet. Toch denk ik dat als je veel snelwegkilometers maakt en gewoon 130/140 zou rijden, het verschil niet zo groot is (ongeveer 2l/100km meer voor de 330). Echter kan ik dat niet onderbouwen, want ik ben beide auto’s nog nooit gereden.
@danielj: denk eens in procenten. Als een 320 8 liter verbruikt en een 330 10 liter praat je al over 25%. Dat tikt wel aan op jaarbasis. Waarschijnlijk zijn beide auto’s aanzienlijk zuiniger dus dan is het verschil nog groter.
@lekbak: Denk eens in diesel! Als je met een 330d op jaarbasis 1000l. meer diesel zou verbruiken dan met een 320d kost je dat aan brandstof €1250 meer? Dat is als je dure diesel tankt. Is toch het overwegen waard lijkt me, zeker als je in de markt bent voor een e46. Brandstof is met een beetje pech bij lange na niet de grootste kostenpost.
Toch stap je ’s ochtends op weg naar je werk net een stukje liever in de auto, puur door die 2 extra cilinders.
@danielj: nou moet je jezelf eens horen…

In welke wereld is 1000 liter diesel (€1100 bij huidige prijzen?) nou niet een hoop geld? Sowieso is het een hoop voor iemand met een budget van €8500 voor een auto.

Overigens blijf ik gewoon in procenten denken. Wel zo verstandig.
Deze Peugeot past ook binnen het budget: Peugeot 407 Coupe V6 HDi FAP 205 for € 7.500 at mobile.de: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=214120164
Een 147 JTDm uit ’t laatste jaar, 2010. Heerlijke wagen, mooi en een perfect blok. Ook nog naar 175pk te kietelen mocht je dat willen.
Ik heb al leaseauto enige tijd een Kia Proceed gehad. Ik ben zelf 2 meter lang en kan hier uitstekend in zitten.

De diesel heeft 116pk en staat er best een stel te koop voor hele acceptabele bedragen.

bv deze: na de facelift uit 2011 met alles erop wat je wilt:
http://www.autowereld.nl/kia/pro-ceed/pro-cee-d-1-6-crdi-ceed-seven-3drs-cruise-airco-navi-6-bak-luxe-uitvoering-11-14378521/details.html

Of een iets oudere uit 2010, zelfs met leren bekleding:
http://www.autowereld.nl/kia/pro-ceed/pro-cee-d-x-ececutive-full-option-leder-ecc-stoelverwarming-etc-13647689/details.html

Allebei voor 8k.
Zie er ook een paar staan voor nog minder.
Ik heb een E46 320CD, dat rijd echt super. Wel Eibach veren laten monteren toen de originele gebroken waren. Heb hem gekocht met 150K inmiddels bijna 200K en doet het nog perfect!
Ik heb een Alfa GT 2.0. Kan ‘m wel adviseren. Het is een heerlijke auto, nog nooit problemen mee gehad maar ik heb er ook nog net geen 50.000 km mee gereden. Toch raad ik ‘m niet aan aan iemand van 2 meter. Ik ben zelf 1.90 m maar dat is wel de max voor die auto. Je zit anders wel tegen de bovenkant van de voorruit te kijken en in de achteruitkijkspiegel iets zien wil ook alleen als je ff met je hoofd naar beneden gaat. Voor iemand van 2 meter is dit allemaal too much, schat ik zo in.
Honda Civic 2006/2007 2.2cdti 140pk

Meer dan genoeg ruimte, behoorlijk snel voor een diesel, betrouwbaar, en hele goede stoelen.
Wil je het iets sportiever pak dan de Type S.

Krijg je zeker geen spijt van, die van mij is nu bijna 9 jaar oud en nog niks aan gehad.
Als de mini er in staat zou je eigenlijk ook even moeten kijken naar de Citroen DS3 eHDI. Hoewel de meeste een beetje boven budget zitten is er met wat zoeken wel een goed exemplaar te vinden onder de €8500. De 110pk versie rijdt helemaal niet onaardig en is op de koop toe nog redelijk zuinig ook.
Alfa brera?
Snap dat gedoe om lengte nooit zo. Ben 1.98m en pas prima in een Peugeot 207. Ook niet echt de grootste auto.

Er moet alleen niemand meer achter mij zitten :-).
Seat ibiza Cupra tdi, even goed zoeken, maar zuinig, snel, en toch een knappe auto in mijn ogen.
Een Astra GTC met 200 pk niets voor je? Full options uitgevoerd.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=275825497
Astra GTC met 200PK / 450NM. Zelfde blok als wat zich in de Alfa bevindt.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=275825497
@berkay: Man man man je gaat toch niet in zon hok rijden, zal ik maar zeggen de calibra van onze tijd….
Ik vind die oude C70 diesel ook wel echt gaaf, die coupe met die vierkant achtige koplampen. Je hebt een echt goede voor 4000 Euro, dus dan heb je heel wat in je zak over voor een vakantie naar het oostblok en dan kan je ook wel een pornoblonde mee terug nemen! Top!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).