Negen gewaagde conceptcars die tóch in productie gingen

Auteur: , 72 Reacties
Audi Al2 Concept

Op autobeurzen kun je je vergapen aan de meest extravagante studiemodellen. Meestal verdwijnen die daarna in een loods of worden het zoutloze productiemodellen. Deze concepts gingen echter vrijwel ongewijzigd in productie en dat getuigt van een flinke dosis lef!

BMW Z1 Concept (1985)
BMW Z1 Concept
In 1985 verraste BMW vriend en vijand met deze strak gelijnde roadster. Goed, dat BMW uiteindelijk ook met een roadster zou komen, dat lag ook toen al in de lijn der verwachting. Dat de bizarre schuifdeuren ook op het productiemodel van de BMW Z1 (1988) zouden zitten, dat had niemand verwacht.

Porsche Boxster Concept (1993)
Porsche Boxster Concept
Na vele, vele jaren van ‘betaalbare’ Porsche’s met een viercilinder voorin, gooide Porsche met de Boxster het roer om. In 1993 stond deze Boxster Concept te glimmen op de beurs in Detroit, pas in de zomer van 1996 kwam het model uiteindelijk op de markt.

Fiat Multipla Concept (1996)
Fiat Multipla
Met een lelijke conceptcar kom je nog wel weg, met een precies even lelijk productiemodel is het lastig scoren. Jammer, want de Multipla was best een slim ontworpen auto.

Audi Al2 Concept (1997)
Audi Al2 Concept
Over onbegrepen auto’s gesproken… Zo populair als de Audi A2 nu lijkt, zo weinig mensen kochten hem toen hij nog van de band rolde. Dat had ongetwijfeld te maken met de wel erg forse prijs. Deze concept uit 1997 heet nog Al2, naar de afkorting van aluminium, waaruit de concept en de uiteindelijke A2 zijn opgetrokken.

Dodge Viper VM-01 (1989)
Dodge Viper VM-01
In 1989 toonde Dodge de buitenissige Viper VM-01 Concept op de beursvloer in Detroit. Niet met het plan deze brute sportwagen ooit te maken, maar vooral om te laten zien wat ze bij Dodge in hun mars hadden. Het publiek liet echter massaal weten best zo’n Viper te willen hebben en Dodge ging overstag. In januari 1992 stond de Viper RT/10 bij de dealers.

Alfa Romeo Montreal Expo Prototipo (1967)
Alfa Romeo Montreal
Eigenlijk had deze conceptcar helemaal geen naam, maar omdat Alfa Romeo hem toonde op de wereldexpo in Montreal, gaf het publiek de wagen deze naam. Hebben concepts vaak een veel dikkere motor dan de latere brood-en-boter-modellen, de Montreal in Montreal was nog uitgerust met een 1600cc viercilinder uit de Giulia, het productiemodel had een 2.6-liter V8!

Plymouth Prowler (1993)
Plymouth Prowler Concept
Een moderne hotrod, dat lustten die Amerikanen wel. Ze moesten er wel even op wachten, want pas in 1997 rolden er 457 vrijwel ongewijzigde Prowlers van de band. In 1999 werd de productie weer opgestart, en in 2002 ging de stekker er voor de tweede maal uit.

Toyota FJ Cruiser Concept (2003)
Toyota FJ Cruiser
Halverwege de jaren ’90 begint Toyota te werken aan een project om de befaamde Land Cruiser FJ40 te laten reïncarneren in een modern maar retro jasje. Het resultaat staat in 2003 in Detroit te shinen en heeft alle elementen van een conceptcar in zich. Toch moet je twee keer kijken om het verschil tussen de concept en het productiemodel van de FJ Cruiser (2006) te spotten. Chapeau Toyota!

Renault Avantime (1999)
Renault Avantime
Je dacht toch niet dat we deze zouden vergeten he? In 1999 presenteerde Renault in het louvre een conceptcar van een futuristisch gelijnde driedeurs Espace. Daar waar van kunstwerken in het Louvre meestal maar één exemplaar is, bleek de Avantime in 2001 gewoon bij de Renault-dealer om de hoek te staan. Niet dat het een verkooptopper werd overigens, in 2003 werd na slechts 8557 exemplaren de stekker eruit getrokken.

Aanvullen maarrr!
Natuurlijk is deze lijst verre van compleet, zo staan er geen Citroën’s in, geen Ford’s en zijn er nog zeker een aantal Renault’s die we zo in de lijst zouden kunnen plaatsen. Welke gewaagde conceptcars die uiteindelijk tóch in productie gingen, mogen volgens jou niet ontbreken? Drop ze, liefst met foto, in de comments!



72 reacties

Appeltje – eitje :
De Renault Twingo 1
http://img.turbo.fr/07509815-photo-renault-twingo-1.jpg
De Renault Avantime…. mijn god wat heb ik een zwak voor die auto.
@BmwMPower:
Helemaal mee eens!

Evenzo heb ik een zwak voor de Audi A2, vooral in 3L uitvoering want die kon dat verbruik ook echt waarmaken. Er zijn voorvallen bekend van 1 op bijna 40 zonder de banden knalhard op te pompen of andere extreme trucs uit te hoeven halen.
@Original_Arnoud: ik ook, het heeft wel watm
@BmwMPower: Jammer dat het ook zo een zwakke auto is want het is idd een gaaf ding.
@sketcher: precies. Ik heb er naar een gekeken, voordat ik voor de A6 ging. Research die zei dat er veel gevallen zijn van dingetjes die niet wil hebben, hebben me laten besluiten die prachtige ontwerp niet aan te schaffen.
@BmwMPower: eens!
Iets met Veyron?
@norge: zeker lelijk genoeg!
Skoda Roomster!
Multipla,. slim ontworpen?

Lolwut?!


Twingo1: ook niet zo spannend hoor,. dan eerder de concept Kangoo I.

De twingo 1 is ‘zogenaamd’ spannend door de schuivende achterbank (gimmick) en de centraalgeplaatste klokkenwinkel.. maar de 2-hartje-6 CC van Peugeot ( de 206 coupé cabrio ) komt dan toch wel daar boven als extreme concept die t tot productie schopte.
@postzegel: Je hoeft het niet mooi of spannend te vinden. Bijna alles in dit rijtje heeft wel een fraaiere concurrent in die periode.
Maar de Multipla is wel razend innovatief. Serieus vervoer voor 6 personen en bagage – in een compactere carrosserie dan een Golf. Met een sandwich-bodem voor toekomstige aandrijfvormen als CNG en elektra. En dat op een platform dat je al hebt liggen voor je C- en D-segment. Het is echt niet zomaar dat tot vandaag toe de Multipla in Italië is, wat de E-klasse in Nederland is: Dé taxi bij uitstek.
@postzegel:
Ja de Multipla is zeker een slim ontwerp. Jammer dat hij zo ontzettend lelijk is want er zaten behoorlijk wat slimme dingen in. Heb je er wel eens in gereden? Het zicht naar buiten is door de lage raam lijn geweldig, de 2×3 opstellen van de stoelen is briljant. Het was de eerste waar de achterbank helemaal plat kon maar ook verstelt kon worden (meer-minder voetenruimte/bagageruimte) en ondanks dat hij korter was dan een golf van die tijd had hij toch meer ruimte. Zo waren er meer slimmig heden. Ere wie ere toekomt.
Door de vormgeving en vooral de aambei die ze het dashboard noemde zou ik er nooit een kopen maar slim was hij wel.
@sketcher: jup. Heb er mee gereden. Op aardgas en al. Slim. Ja. Ontwerp. Nee :-) van binnen plastic dat aan de kook leek te zijn geweest: smeltvormbubbels als ventilatieroosters.
Een Vw Transporter T4 heeft ook de buitenmaten van een Golf. Is minder lelijk. Is ruimer.
@stamp: er is een verschil tussen een slim ontwerp en een mooi ontwerp. (granted, een mooi ontwerp is slim want: verkoopt beter maar dat bedoelen we hier niet)
@postzegel: Heb je ooit in een Multipla gezeten? Als je dat ding niet hoeft te bekijken is hij helemaal geweldig.
Steengoed artikel!
Daar is de vernieuwing. Fabrikanten die het lef hebben om te bouwen wat ze dromen.
In dit rijtje passen ook sommige grote Citroëns: C6 (‘lignage’ toch?), proto SM. En zelfs een Audi die meer een proefballon lijkt (TT). En natuurlijk de terechte inbreng van @desjonnies. Wie zag er een Twingo aankomen uit het toen nogal duffe Renault?!
De Montreal past minder in het rijtje. Het design is fraai, maar nou ook weer niet zo heel anders dan wat diezelfde designer verder tekende in die jaren.
Autobianchi A 112
Dante Giacosa DE Dante Giacosa, DE man van de FIAT 500 (de echte dan he) had snel door dat de MINI met dwarsgeplaatste motor de toekomst was en de motor achterin geen toekomst zou hebben.
De Agnelli familie bij FIAT was het niet met hem eens en wilde aan de oude concepten voor kleine auto’s vasthouden.
Mede door zijn enorme reputatie en verdiensten voor FIAT, mocht er een kleine voorwielaandrijver als proefmodel gemaakt worden onder de naam van Autobianchi, zodat FIat’s reputatie niet in het geding kwam.
En voila, de geboorte van de aller aller eerste auto die men later de hot-hatch zou gaan noemen
http://www.bernimotori.com/images/cars/A112/a112_3.jpg
@desjonnies: hah, eindelijk een deftige, korte uitleg voor zo’n auto, schune
@desjonnies: Ben jij niet in de war met de Primula? Dat was de eerste voorwiel aangedreven auto van de Fiat Groep (Lancia was immers nog geen onderdeel van Fiat) en kwam een paar jaar eerder op de markt dan de A112.
Die Renault Avantime blijft toch echt een topwagen!
Echt mooie auto!
Alfa Romeo Brera.
Cactus!
Porsche carrera gt
Range rover evoque
Even kijken:

1. Alfa Romeo Brera
2. Alfa Romeo 8C Competizione
3. Aston Martin Project Vantage (werd de Vanquish)
4. Audi TT
5. Bristol Fighter
6. Chrysler Panel Cruiser (werd de PT Cruiser)
7. Ford Ghia Touring dinges (werd uiteindelijk de Ka)
8. Ford GT40 Concept (werd de GT)
9. Hyundai FC-X Clarity ofzo (werd jaren later de Veloster)
10. Lexus LF-A (Concept, facelift concept, daarna pas de uiteindelijke versie)
11. Lamborghini Cala (werd uiteindelijk de Gallardo)
12. Mercedes-Benz SLK (ruige roadster, werd een lieve roadster)
13. Mercedes-Ben ML (Was een ruige SUV, werd een lieve SUB. Jurassic Park 2, iemand?)
14. Morgan Aero 8 Concept (“die schele koplampen gaan nooit in productie”. Ehhh, ja, want Morgan’)
15. Nissan GT-R Concept ’02 (Zo gaat Nissan toch nooit Ferrari en Porsche te kakken zetten??? Ehh, uiteindelijk wel)
16. Nissan Micra Cabrio Concept (sorry)
17. Opel Astra GTC Concept (Jeremey Clarkson: Vauxhall gaat dit nóóít produceren, want het ziet er goed uit. 8 maanden later stond ie bij de dealert…)
18. Peugeot 2hartje6 (206cc). “Leuk concept, maar niet levensvatbaar. Peugeot gaat dit nooit op de markt zetten…”)
19. Porsche Carrera GT (een van de weinige auto’s waarvan het productiemodel ruiger was dan de concept).
20. Pontiac Solstice Concept (zo’n schitterend model. Dat gaat GM nooit bouwen… 2 jaar later werden de folders gedrukt….)
21. Renault Vel Satis Concept “Geen zichzelf respecterend merk gaat een vijfdeurs harchback bouwen in het E-Segment. Op Renault na dan. Plus een Avantime.
22. Renault Clio V6 Concept. “Geen enkele zichzelf respecterend merk gaat een B-segmenter aanbieden met een drieliter zescilinder in het midden met achtwielaandrijving zelfs Renault niet. 13 maanden later kon je een folder ophalen…
23. Renault Sport Spider Concept (dag neemt Renault toch nooit in productie?? Oh, jawel.)
24. Citroen C6 Lignage Concept (Concept was er volgens mij al in 1999, pas in 2006 op de markt. Precies zoals Citrofielen het willen).
26. Rover 75 Sport Concept (werd de MG ZT)
27. Seat IBZ Concept
28. Seat Toledo Concept (dat oranje ding met zilveren onderkant. Kwam er helaas ook)
29. Skoda Tudor (werd uiteindelijk de Superb. Schitterende Coupe met 30 kleps 2.8 V6
30. Subaru Legacy Blitzen Concept (kwam er letterlijk, 2 generaties zelfs gehaald)
31. Toyota Auris Concept (gouden Corolla opvolger)
32. Toyota AE86 Concept (kreeg meer varianten dan het productie model).
33. Volkswagen CJ Concept (werd de Bora).
34. Fiat Trepiuno (werd de 500).
35. Volkswagen Beetle Concept (werd de New Beetle, alleen niet gebasseerd op de Polo, zoals de Concept, maar op de Golf IV).
36. Volvo ACC (werd de C30)
37. Volvo S60/V70 PCC (werden de S60R en V70R).

En zo zijn er nog een heleboel… Maar te weinig tijd…

@gtwillem: Een hele mooie lijst!
@gtwillem: Goede opsomming, complimenten! 1 puntje: de Lambo Cala is niet bepaald ongewijzigd overgenomen als Gallardo, wellicht de aandrijflijn..?
@racerx: klopt, enige ruimte voor discussie mogelijk ;-). Het platform is bijna ongewijzigd overgenomen door Audi, dat het interieur verving door eentjenuitnde Audi A4…

En ook de V10 was anders, trouwens. Dat was een tiencilinder op basis van de Bizzarini V12 uit de Diablo, terwijl de Gallardo een Audi V8 2 cilinders kreeg. Daarom moet ik altijd lachen als mensen verkondigen dat de Audi S6/S8 een Lamborghini motor heeft… De Gallardo heeft eigenlijk gewoon een Audi motor…

Maar ook bij het exterieur is er niet wezenlijk veel veranderd. De jaren ’90 ronde details werden vervangen door vierkante maar en profil, de lange koplampen, de brede cabine: werd voor 65/70 procent overgenomen. Ziet de Gallardo als een faceliftversie met nieuwe motor.
@gtwillem: Was nr 9 niet de Honda FC-X Clarity? Want op Hyundai na is dat precies de naam van Honda’s operationele waterstof auto.
@gtwillem: Voorloper van de Veloster was de HND-3…

http://www.designersparty.com/attach/1/1062080030.jpg
@Esprit_de_Flandre: klopt… Ik haal de namen door elkaar. Excuses ;-)
porsche carrera GT concept scheelde ook niet veel van het productiemodel!
@arashrsf: Ik noem de gt niet echt een ”gewaagd” model. De makers hier van wisten ook wel dat ze een belachelijk dikke auto aan het maken waren!
Lamborghini sesto elemento, of mag dat je dat geen productie auto noemen?
@jorden: Er zijn Sesto Elemento’s geleverd aan klanten, maar niet om mee op de openbare weg te rijden. Track only. Dus wel in ‘serie productie’, maar er zijn er maar een stuk of 20 van gebouwd. En niet gehomologeerd voor de openbare weg.
Ik m is de TT, toen die als concept te zien was geloofde ook bijna niemand dat er een productie auto zou komen die zo dicht bij het bijzondere concept zou blijven.
@dracae: de concept het kenmerkende ontbrekende achterruitje. De serie gebouwde TT had een echte achterruit. Voor de rest hetzelfde. De motor, aandrijving, het interieur, de lakkleur en de rest was gewoon helemaal klaar voor serieproductie.
Kon ook een lijstje zijn van auto’s die ik eens wil bezitten, of een lijstje van auto’s die ik geweldig vind.

De viper, moet niet per se, ik zou er graag eens een weekje mee op pad gaan en dat is dat, gewoon voor de ervaring. Het zelfde met de prowler.

De alfa is een beetje onrealistisch, maar al de rest komt sowieso ooit nog eens in m’n garage.
Er steekt één auto met kop en schouders boven de rest uit.

En dat is natuurlijk de Citroën DS. Een conceptcar met voor die tijd allerlei technologische hoogstandjes, zoals meedraaiende koplampen en de vermaarde luchtvering. En het mooie is dat toen de DS in 1955 voor het eerst aan het publiek getoond werd de orderboeken gelijk opengingen. Niks voorzichtig de reacties van het publiek afwachten om het productiemodel nog bij te kunnen schaven, gewoon op de markt zetten wat er uit de koker van het ontwerpteam is getoverd.
BMW i8
Die Porsche was als concept mooier @autoblog ik mis de Audi TT
@st33fie:
Ik niet, ze moesten iets kiezen.
Anders krijg je Gtwillems lijst, wat dan wel weer een mooie lijst is.
@jrk68: dankjewel, kerel!
En nu als het vervolgtopic de omgekeerde situatie: een lijstje auto’s die wel bedoeld waren voor productie, maar toch nooit verder kwamen dan het conceptmodel.
Leuk artikel!
Misschien is het een idee om het artikel aan te vullen met de ideeen in de comments. ( t is maar een voorstel)
Die Avantime heeft altijd wel iets gehad vind ik.
Wat Rick Dos e.a. al schrijven: Brera

http://www.omniauto.it/awpImages/photogallery/2010/11805/photos1280/alfa-romeo-brera-concept_5.jpg

Rijd zelf n Brera 1750 TBi en rijdt zalig! Blij dat ze die in productie hebben genomen.
Lancia Stratos.. Direct al als rallykanon ontworpen en meende niet als soort proefballon gepresenteerd. De nieuwe Stratos eigenlijk wel, maar mocht niet in productie van Ferrari (niet met Ferrari-blok althans). Anders waren daar ook meer van gebouwd.
-range rover evoque
-bmw i3
-bmw i8
De eerste generatie Viper, blijft een droombak!
Montreal staat bovenaan op mijn “hebben” lijstje. Alleen heel moeilijk te vinden en daardoor veel te duur.
@driftkicker: moeilijk te vinden valt wel mee, alleen al rond Arnhem staan er 3 te koop. Prijzen van 49k tot 79k.
Nissan Juke is ook vrijwel ongewijzigd geproduceerd (tot spijt van velen)
Die boxster is echt vet samen met die viper, hebbon!
Ik mis ook de Volvo Tundra. “Schitterend” ontwerp van Bertone. Volvo deed er uiteindelijk niks mee, maar in niet heel andere vorm verscheen later toch de Citroën BX. http://www.autoblog.nl/vergeten-concept-car-volvo-tundra
@posthumus: Die Tundra is niet echt het prototype (pun intended) van een concept die vrijwel ongewijzigd in productie ging. Overigens had stiekemerd Bertone voor de Tundra al deze Reliant FW11 ontworpen:

http://sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_rear.JPG
Land Rover / Range Rover LRX, wat nu de Evoque is.
Dat mijn ouders destijds in Amerika waren om te trouwen, kwamen ze het prototype van de prowler tegen. In eerste instantie dacht mij pa dat het een street rod was. Maar nadat ze met de bestuurder hadden gesprokken bleek het dus de prowler te zijn. Ze hebben toen nog gesproken met de ontwereper van het ding (naam ontglipt me even). Schijnt een erg aardige man te zijn die ze graag meer over de auto wilde vertellen. Heb ergens nog wel een foto liggen.
BMW Z9 werd de eerste (moderne) 6…

http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/BMW-Z9-Concept-4-lg.jpg

En de Z07 werd Z8. En lelijk.
Lekker die Plymouth Prowler! Altijd al gaaf gevonden
Die multipla hadden ze in de fik moeten zetten.
Ik vond die Mazda Takeri, die een concept fase was van de huidige 6, altijd zo gaaf:

http://content.worldcarfans.co/2012/2/13/medium/1048414905138983820.jpg
Ik mis de Landrover/Rangerover LRX en de Peugeot RCZ
Ik vind de aventime echt een mooi ding
Gewaagd zijn ze allemaal, maar naar mijn idee zijn ze niet allemaal even gelukt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).