Autoblog-Advies: van Peugeot 106 GTi naar sleeperstation

Auteur: , 101 Reacties

Autobloglezer Eelco rijdt met veel plezier in een Peugeot 106 GTi, maar met een kleine op komst wil hij een sleeperstation. Wat moet hij kiezen?

Peugeot 106 GTi vs sleeperstation

De feitjes zoals Eelco ze aanleverde zijn als volgt.

Huidige autoPeugeot 106 GTi
Koop/ leaseKoop
Zakelijk/ privePrive
Budget8.000 - 12.000 euro
Jaarkilometrage12.500 km
BrandstofvoorkeurBenzine
Reden aanschaf andere autoKind op komst
Gezinssamenstelling2 volwassenen, 1 kind
Voorkeursmerken/ modellenVolvo, Saab, Audi, BMW, VW
No-go modellen/ merkenMercedes, Alfa

Zelf suggereert Eelco als bijna-papa een Volvo V70 R of een Saab 9-5 Aero. Hij zou wel een oudere RS6 willen maar die zijn waarschijnlijk niet haalbaar binnen zijn budget. We hoeven gezien het jaarkilometrage de diesels niet mee te nemen in de zoektocht. Mercedes heeft wat lekkers in dit prijssegment en ook bij Alfa zouden we een GTA kunnen shoppen, maar dat zijn no-go merken voor Eelco. Vanuit je RS6-voorkeur zou je overigens ook nog een stapje terug kunnen doen naar een S6 of S4, dan heb je behoorlijk wat keus en alsnog een dik aantal pk’s uit een V8 onder de kap.

Scandinavische stations zijn natuurlijk wel way cooler dan Duitsers. Check bij de 9-5 Aero wel goed of er geen Black Sludge-issues zijn (zie deze video voor details). Een 9-3 Aero 2.8 V6 met fabrieks-Hirsch tuning tot 275+ pk kan ook leuk zijn, veel meer sleeper dan dat wordt het haast niet.

Wat Volvo betreft: een V70 R is een optie geef je aan, maar V50 T5 zou je ook kunnen overwegen. Die is iets minder ouderwets qua vorm en in de basis heb je dezelfde 5-cilinder als in de Ford Focus RS. Er zit iets meer ruimte in een V70, maar dat verschil is niet enorm.

Een andere optie (als je toch Duits overweegt) is wellicht een lekker product van BMW. Nu zou je kunnen gaan voor een 330i of iets dergelijks maar die zijn vaak afgetrapt en eigenlijk niet zo speciaal. Alpina is dat wel. Misschien is dat wel iets lastiger shoppen, maar een Alpina B3 (e46) komt binnen dit budget ook nog wel eens voorbij. Beperk je zoektocht in dit geval echter niet tot Nederland, in Duitsland is er meer keuze. De krachtigere e46 3-series hebben wel last van uitscheurende achterste subframes dus check goed of je een zuiver exemplaar hebt.

Een andere BMW-suggestie hier op de redactie was een e61 550i Touring. Voor een exemplaar binnen jouw budget zul je dan echter wel met een flink aantal kilometers te maken krijgen. Ook hier geldt dat je over de grens een stuk meer keuze hebt. Wel even rekening houden met de rest-BPM, dat kan een aardige domper zijn op dit soort auto’s.

Een auto die je echt in toptoestand (en met youngtimerstatus) zou kunnen aanschaffen is de Volkswagen Passat W8. Dat zijn acht cilinders en 275 pk’s voor de onderkant van je budget. Heb je mooi een paar duizend euro tankgeld over, want reken erop dat die W8 een slokje lust. Het enige nadeel is dat je dan wel écht met een wat oudere auto onderweg bent.

#YOLO-advies van Wouter. Die is ook papa en rijdt desondanks al een tijdje met een Audi TT. “Ideale gezinsauto t/m 1 kind en als de broedmachine niet mee hoeft” Ik denk dat hij probeert te zeggen dat je je niet teveel moet laten leiden door iedereen die roept dat je de ruimte nodig hebt met een baby, je kan immers altijd je vriendin / vrouw thuislaten… of zoiets.

Waar mee rijden?
De meest onderschatte station (en dus meest “sleeper”) uit dit artikel is misschien wel je eigen suggestie: de Saab 9-5 Aero. Als je de Dame Edna (chromen randen rond koplampen) niet trekt, probeer dan een Aero van modeljaar 2005 (ook geleverd in 2004) te scoren. De mijne is niet te koop, sorry. Met Hirsch-goodies is zo’n 9-5 helemaal lekker trouwens. Veel 9-5’s zijn daar mee uitgerust en het maakt een Aero écht nog een klap lekkerder. Moet het tóch Duits worden, ga dan zeker eens proefrijden met een Alpina.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



101 reacties

“De broedmachine” :’)
@smadb: ik moest ook lachen :)
Klein puntje, beide 106’jes op het plaatje zijn (op het uiterlijk te zien) Rallyes.
@mike0709: klopt
Wat leuk, kom je ineens je oude 106 Rallye (rechts) tegen op de frontpage van Autoblog. God wat mis ik dat ding…
@motoragent: Ik gok zo dat hij beschikbaar komt?
@motoragent: Goh, laat dat mijn huidige Rallye zijn ;-)
@ds3thp: Je wil er niet van af toevallig? ;)
@motoragent: Daar kunnen we het wel over hebben als je wilt ;)
Octavia combi RS met een 2.0 TFSI
@theracingelf: daar zat ik nu ook aan te denken. Tuning van JT en gaat als de brandweer.
@jpoers: Jd zal je bedoelen ;)
@bofkont: ja, die. Sorry #schaam.
@theracingelf:
Ja, ik miste de O2 RS ook. Als je het wel belangrijk vindt, en ik kan als vader van 2 kids zeggen dat je nooit ruimte teveel hebt, zit je qua ruimte ruimschoots meer aan de A6 kant dan aan de A4 kant. De VRS is natuurlijk geen Audi RS of BMW 550, maar hij kost in diverse opzichten ook maar een fractie daarvan. Aanschaf van zo’n dikke V8 (ongeacht welk merk) is één ding, maar als ik het beschikbare aankoopbudget zie, had ik wat meer anticipatie op verbruik, maar vooral onderhoud verwacht. Sterker nog, als dit het aanschafbudget is en er wordt een RS6 aangeschaft, dan denk ik dat hij er binnen een jaar weer uit gaat vanwege de running-costs. Aankoopbudget en rijkosten/onderhoud zijn in dit geval een behoorlijke mismatch als je snapt wat ik bedoel. Exact de reden waarom een dergelijke wagen voor mij (helaashelaashelaas) niet is weggelegd.

Zelf rij ik al vier jaar de Octavia VRS (2007) met de door Jeroen Diks (JD Engeneering) ontwikkelde chiptuning. Niets meer dan lof: 245PK en 350NM (vooral dat laatste) zijn heerlijk in mijn gezinsbak en voldoende om bluffers het nakijken te geven. Wel meteen even voor ong 90 euro de divertervalve laten upgraden (raden ze zelf ook aan). Ik wilde dat even aankijken en blies het ballonnetje inderdaad binnen een half jaar aan stukken. Ik hou daarnaast van dynamisch rijden, dus met een dergelijke rijstijl gaan de bandjes er rap doorheen.

Er zijn andere interessante opties genoemd, ik kan mij de aantrekkingskracht van die Saab met 275 pk voorstellen, maar vind de prestaties (0-100 7,5 ong) best tegenvallen, dat deed ik zonder chiptuning met 200pk. Al met al kan ik de Octavia VRS van harte aanbevelen.
Voordat geld is er met zoekwerk nog wel een gave E39 530D/i te vinden inclusief labeltje youngtimer. Kijk anders eens op autohan.nl of premiumclassics.nl
Audi A3 3.2 van eind 2004 tot 2008 Zit precies rond die prijsklasse, is lekker pittig en er is ruimte maar toch nog compact. Even opletten wanneer de kettingspanners zijn vervangen, en of de DSG goed is. (Laat je niet afleiden door horrorverhalen van de DSG bak, deze bak is heul veul geleverd en zijn er dus veel horror verhalen. Echter als je ze afweegt tegen wat er van is verkocht, zal je niet op meer % uitkomen dan bij andere automaat bakken.) Dan heb je een erg lekkere auto, als je eenmaal DSG hebt gereden wil je niet anders meer. En anders zijn er nog genoeg 3.2’s met handbak. Ook lekker :)

Daarnaast staat de Audi A3 3.2 uit aalten (heeft wouter een rijtest mee gedaan op deze website) met 460 PK te koop, wel net iets boven je budget (14950) uit mijn hoofd. Die heeft een handbak, en is toch wel een ultieme sleeper.
Kunnen we via deze site ook kappers afspraken bij Wouter maken of weet iemand het linkje naar de Site daarvoor?
In zijn situatie zou ik gaan voor:

– Chrysler 300C (Touring)
– Ford Edge
– Jeep Grand Cherokee

@camber24: de Edge en Cherokee (mits geen SRT) zijn niet echt sleepers he…
Toch fraaie wagens, dat dan weer wel.

Zo’n V50 T5 lijkt me een goede keus. 230 pk en toch een ‘normaal’ uiterlijk met enkele details die verraden dat het geen 1.6 Drive-E is (twee uitlaten enzo).
@123bat: Maar wel lekker ;-) Heb een vrij sterke zwak voor de Edge. Heeft toch ook 275 PK ofzo dacht ik.
@camber24: Die Edge is idd prachtig! Zeker het model van een paar jaar terug. Die met een meer anonieme voorkant dan de huidige :)
Volvo 850(855) T5R
@generalmotors: Eensch. Een banaangele a.u.b.
Snelle station sleeper?

W211 e500 combi. Van voor de facelift. Vind je wel rond die prijs. Helaas wel met een 5 traps automaat (nie zo zuunig) maar wel een atmosferische v8 met 306 pk en een bak koppel!

Mja moet je wel van de styling houden.

@lamborgfan: mb is een no go staat er
Ruimteverschil V50 en V70 is zeker wel de moeite waar. Zet een Focus naast een Mondeo en je ziet het verschil! heb 5 jaar lang bij Ford als salesmanager gewerkt en 3 jaar bij Volvo en ik zou voor de V70R gaan of om iets uniekers te hebben een ST220 Mondeo kopen
S en RS modellen van Audi zijn erg duur, een goede voor dit geld vinden wordt lastig. S4 B5 moet wel lukken, dat is echt een leuk apparaat. A4 B6/B7 met een minder dikke motor, of een S4 met meer ervaring.

Ford Mondeo ST220 is ook een leuke optie.
@dutchdriftking: S4 B6 Avant moet wel lukken, zou dan ook even in het buitenland kijken. Groot favoriet van mij, prachtige auto en nog een V8, heerlijk!
Skoda Octavia of Superb met flinke motor.
BMW 325/330i (325i is snel zat).
Volvo V50 T5
Subaru Forrester Turbo
Volvo V70 2.4t (zo naar T5 waarden te chippen en veel goedkoper in aanschaf)
BMW 540i E39 (wel wat ouder maar dan kun je wel een van de latere en betere nemen voor dit budget)
Audi S4 of S6 avant
Jammer dat Merc een no go is, want een C36-C43 of C55 AMG is wel een coole snelle station
@E34M5Touring: Als Merc zo mogen zou ik in zijn geval een klein beetje doorsparen voor een 500 E.
@camber24: 500e is alleen als sedan geleverd. Dan zou je op een latere E500 of E430 oid uitkomen. Ook leuk maar niet zo speciaal als een 500e.
@E34M5Touring: I know. Maar zou de eis ‘station’ graag laten vallen voor een 500 E. Unieke auto. (En zo zwaar kan die eis niet wegen, als je maar 12000 per jaar gaat rijden denk ik)
@camber24: Als je 12k per jaar rijdt met een wagonlading aan koterbenodigdheden is een stationcar verrekte handig heur! Snap je punt wel maar hij gaat niet voor niets van een 106 naar een station natuurlijk :) ;)
@E34M5Touring: volvo v70 2.4t laten chippen is geen goed plan. Kan wel, aar niet meer dan 1 bar laten draaien
@seanxtype: Van 193pk naar 225pk is geen enorme opgave met die motor hoor. Dat van die turbodruk ken ik maar dat is bij zo’n pk stijging geen zware overbelasting. Als je zoiets naar 300pk wilt tillen krijg je inderdaad andere problemen.
@E34M5Touring: C36/C43/C55 Amg valt echt niet binnen budget.
@bofkont: Staat een C55 op autoscout voor 13ish. Zonder inruil en een beetje onderhandelen kom je dan een heel eind. Dr staat 1 C43 voor 17k maar dat is wel een supernette. Dat zou de extra investment wellicht wat zachter maken.
@E34M5Touring: 13k voor een C55 is een koopje, zou de ogen goed open houden dan.
13k is overigens wel een goede nette C32 voor te krijgen, ook een beul van een blok.
@E34M5Touring: Idd jammer dat de Benz een no go is. Met een c55 kun je je zelfs leuk vermaken op een circuit, iets wat je niet verwacht van een station. Er staat nog wel een leuke op marktplaats.
Wel de remmen vervangen door bijvoorbeeld remmen van een slk 55.
Evo 9 wagon laten overkomen uit japan hahah! Of een stagea :P over sleepers gesproken, een legacy outback met 2,5 turbo is ook verrot snel.
@vali1992nl: niet echt. Japanse Legacy’s met Turbo zijn 2 liter groot ;-)
Saab 9-5 aero of een Vulva v70 R. Stijlvol, geen Turken of kamperwagens en betaalbaar.
Jaguar xjr x308
Opel Vectra 2.8 V6 OPC?
@andy8908: Een auto met meer onderstuur bestaat denk ik niet
@kennone:
Dan heb je nog nooit in een Audi gereden..
@tupperware: De opc vectra spant toch echt de kroon.
Ik had ook Opel Vectra 2.8 v6 OPC
Volvo v70r
Moet het per se een station zijn?
Anders is een Mazda6 MPS ook zeker het overwegen waard.
@Praeses: met kinderwagens etc is dat wel zo handig.
Mee eens met de “No go’s”, geen Mercedes voor mij..
Alsof twee volwassenen en een kind niet in een 106 passen?
@gop1:
Dat past nog wel, het probleem zit hem in alle zooi die je voor zo’n koter moet meeslepen..
Maar inderdaad, toen die van mij nog kroop pastte alles prima in zo’n formaat auto.
Haha, leuk om te zien dat mijn 106 Rallye (rechts) zomaar op de frontpage staat!! Echt een super leuke auto, lekker spartaans, echt rijden en ben er dan ook erg blij mee!!
Simca 1501 Tourist met die leuke neer draaibare achterruit.
http://www.allpar.com/photos/simca/1300/special.jpg
@desjonnies: Poor mans 404
@desjonnies: Ja leuk idd: Please visit allpar.com to see this image and more :)
Ik snap eerlijkgezegd niet zo de logica, dat je bij komst van een baby/peuter, dat je van 120+pk naar 250+pk wilt ? Eerder andersom in mijn optiek. Een kind kost handenvol geld, dan nog extra wegenbelasting/onderhoudskosten/benzine van zo’n sleeper en je wordt een zondagsrijder en de rest van de week op de fiets.
Okee, ik zou voor een HB gaan. Een zo’n nieuw mogelijke Megane of Saab.
@willemseles: okee, herstel, het moet wel leuk blijven af en toe.
Ik zie een Megane estate (bjr.11-2010/137dkm) voor E 7500,- staan voor gezin/vrouw en een MX-5 nb 1.8 compressor(’99 /180pk) voor E4500,- voor speelse pa. Samen E12000,- en je loopt niet leeg op de kosten.
Opel Vectra opc is een leuke sleeper
Ik weer niet in hoeverre dit serieus is. Maar als je budget 8-12k is, lijkt het mij sterk dat je de onderhoudskosten van de auto’s onbegrensd hoog wilt laten worden.

Daarom zou ik direct alle Audi RS en S modellen afraden. Leuk en snel, ja. Maar onderhoud en brandstofvebruik zijn van een andere planeet. De Saab 9-5 Aero zou ik afraden. Er zullen goede tussen zitten, maar de meeste zijn drama. En de prijzen voor onderdelen bizar hoog. Mij ouders hebben diverse Saabs gehad (Turbo’s, Aero’s en zelfs een Viggen) maar de kwaliteit is gewoon matig.

De BMW 550i E61 is erg gaaf, maar een BMW met 4.8i zijn betaalbaar omdat ook hier de gebruikskosten hoog liggen. Voor iets boven het budget vind je er eentje, maar als je daar de automaat of aandrijfas moet vervangen moet je rekening ermee houden dat je vakantie noet doorgaat.

Ook alle Alfa’s GTA, Nissan Stagea’s, AMG Combi’s en dergelijke zou ik ermstig afraden, als je de gebruikskosten binnen de perken wilt houden.

1. Skoda Octavia RS Combi.
De beste keuze. Snel zat, ziet er prima uit, zeer ruim. Relatief betrouwbaar en betaalbare onderdelen. De 2.0 TFSI is een fijne motor, die ook nog relatief zuinig kan zijn. Voor 11k heb je een goede met 100k op de teller uit 2006. Even langsbrengen naar JD en je rijdt alle fanboys in hun logge V70’s het snot voor de ogen.

2. BMW 325i/330i Touring
De auto die ik zelf van de zaak rijdt. Bijzonder fijne auto. De zes in lijn is super, de hanbakken erg fijn en het stuurt opperbest. Wel de runflats vervangen voor normale banden. Niet erg ruim en echt zuinig is ie niet. De 330i is het leukst, maar in jouw budget zou ik een mooie 325i met minder km’s aanraden. Een redelijk 325i vind je voor 12k, 120k op de klok uit 2005.

3. Opel Vectra OPC stationwagon 2.8 Turbo.
Schijnt nog behoorlijk goed te rijden. Interieur is een beetje saai, maar wel zeeeeer ruim. En ze lopen harder dan 250, wat natuurlijk erg belangrijk is. Valt nét in het budget.

4. Renault Laguna Estate GT205.
Beetje onderschatte auto. In tegenstelling tot de vorige schijnen deze een stuk betrouwbaarder te zijn. Motor uit de Megane RS (iets teruggetuned) en vierwielbesturing maken het een bijzondere auto, die bovendien goed was ontvangen in de pers. Waarna niemand hem kocht. Voor 11k heb je een exemplaar uit 2009 met iets meer dan een ton op de klok.

5. Audi A4 Avant 2.0 TFSI.
Beetje saai, niet al te ruim. Maar voor 12k heb je een mooie B7 uit 2006 met iets meer dan 100k op de teller. Motor uit de Octavia RS. De 3.2 is niet heel veel sneller, klinkt wel beter, en is even duur 2e hands. Maar brandstofkosten zijn ook hoger.

Bovenstaande auto’s zou ik nog echt aan kunnen raden, want niet te veel km’s en relatief jong. En realistisch qua gebruikskosten. Als dat je niets uitmaakt:

6. Audi S4 Avant (B6).
Heerlijke steathy sleeper. Dikke 4.2 V8 met distributie ketting die nooit vervangen hoeft te worden. Zuipt als een malle, klinkt ook zo. 150k op de teller uit 2003 heb je voor 10k.

7. Alpina B10 3.2 Touring. Heerlijke zespitter, snel, bijzonder. De E39 blijft een van de fijnst rijdende auto’s.

8. Mercedes-Benz C32 AMG Combi.
Ik weet dat de Benz niet gewenst is, maar de C32 is wel een sleeper die je niet veel ziet. De zescilinder kompressor heeft lekker veel koppel 354pk. De latere versies hadden een V8, maar vallen buiten budget.

9. Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 Highline.
Bijzonder zeldzame Passat. En de 3.2’s hebben een schitterend interieur. Fijne VR6 motor. Vierwielaandrijving. Voor 11k heb je een mooie uit 2006 met 130k op de klok.

10. Mini Cooper S Clubman John Cooper Works. Ok, niet echt een sleeper, maar wel een station en erg leuk om te rijden.

Ik heb expres geen Volvo V70 genoemd. Prima auto’s, dat zeker, maar ik heb de lol ervan nooit echt begrepen. Ze zijn lui, de vernsellingsbakken matig, zwaar en ruiken allemaal een beetje raar. Mijn zwager heeft er meerdere gehad en ik heb er vaak genoeg mee gereden, maar het enige wat ik echt leuk vond was de motor.

Daarom een allerlaaste Supertip.

Er staat in Dokkum bij een particulier een schitterende Avalon blauwe Ford Mondeo Wagon 2.5T Titanium S-Pack. Dan heb je de fijne Volvo vijfpitter met 220pk, gekoppeld aan een fijnere Ford transmissie. En die heerlijke Ford besturing. De auto zit helemaal vol met alle extra’s: grote velgen, bumperkit, donkere ruiten, achterspoiler, leer en alcantara interieur met twee zone airco en nog veel meer. Heeft anderhalve ton gelopen en kost 12.5, kan vast wel 500 vanaf. Komt uit 2009, dus pas zes jaar oud.

Succes met de keuze!
@gtwillem: mooie Mondeo idd… Zou ik ook aanraden
Eelco weet nog niet dat in hetzelfde tempo dat de baby haren krijgt bij hem de wilde haren gaan afvallen? Mijn advies is daarom: geen sleeper, gewoon een brave station met een kleine zuinige motor. Als je een beetje leuk wilt rijden, probeer eens een Mondeo. Dat top of the line spul voor dit budget wordt al snel een zorgenkind.
@mashell:

Ik weet niet, maar ik ben sinds anderhalf jaar vader en doe m’n woon-werkverkeer en plezier ritjes nog steeds op de motor..

Voor mijn vader(die inmiddels dus opa is) geldt ook dat jij z’n wilde haren niet verloren is wat betreft voertuigen dus..
Mijn voorkeur zou gaan naar een 330i met 258pk. Of een Lexus IS250, die heeft “maar” 208pk, maar het is toch best een rappe jongen en bovendien is het echt een fijne auto.

Een 530i kan natuurlijk ook maar persoonlijk vind ik dat wel meteen overdreven, zoveel ruimte heeft dat kind niet nodig de eerste 10 jaar….

Mazda 6 MPS is ook nog een goede keuze, of een Subaru Legacy hoewel ik die laatste niet zo mooi vind.
@reistje: Dat kindje heeft juist zoveel ruimte nodig ouwe, als ie tien is heeft ie alleen ruimte nodig voor z’n 2025 versie van een iPad en/of gameboy..
@sydney:Te vroeg.. Kinderzitjes van tegenwoordig zien eruit of ze zo uit een JSF komen.Alleen de parachute ontbreekt nog.Al ben ik daar niet helemaal zeker van.
@sydney:
Het ergste is nog dat ze in die stoeltjes met de benen rechtuit zitten. Als je er 2 hebt zit je al snel aan een Superb op niet constant met 2 voeten in je rug te rijden.
Ik had er 1, stoel in het midden en je kan in principe rijden wat je wilt. Bijkomend voordeel is dat je hem/haar via de spiegel kan aankijken, dat scheelt echt een hoop gezeik….
Verkeerde manier van denken imo. Ik kom uit “puber” pretraketten, Civic, Clio etc. En rijd de laatste tijd oude benzineslurpers, denk aan 6-cyclinder Duitsers of V8 S-Type’s. Eén voor één zeer lage aanschaf, een klap peekaas en doen eigenlijk alles beter. Maar toch… het heeft niet dat hoge fungehalte en gaat het ook nooit krijgen. Ik zou een mooie Mondeo of Wagon R kopen en met de rest van de 8.000 euro een leuke upgrade voor de 106 zoeken.
@razzie: Mis je op zo’n puberkanon dan geen rwd?
Ik begrijp dat de kilometerstand geen hol uitmaakt? Anders ben je met dit budget en zo’n 80k km’s echt wel klaar met een leuk aangeklede Focus of Astra van een jaar of 5 oud? Da’s dan mijn keuze, ik hou van iets frisser dan 200k km… Of het nou teder is of niet, als je vrouw al 200x eerder genaaid is, is toch ook een minder idee…
@davelepeef: ik begrijp war je bedoeld. Voor €12.000 wil ik niet een uitgewoond exemplaar. En je kunt ook een frisse auto vinden voor dat geld.

Alleen kijkt iedereen naar de maximale prijs, maximaal vermogen en in Duitsland. Voordat je droombarrel gebonden hebt, moet je nog honderden kilometers rijden om te kijken of je hem wel leuk vind.
@gtwillem: kwestie van kiezen… Of frisser en wellicht duf, of ouder en dikker. Ik hoop dat meneer voldoende brood op de plank heeft want een kleine kost klauwen vol en de toename in maandelijkse kosten van een 200+pk, 1500kg auto tov een vlotte 850kg?? auto is niet leuk meer. Voor mij bijv reden geweest om niet een ST maar normale Focus te nemen. Voor een duppie eerste rij zitten werkt gewoon niet in Autoland ;)
Audi a6 3.0 tdi. De vorige generatie ( c6 ) , makkelijk te chippen naar 280pk en 600nm koppel.

Wij stonden voor dezelfde keuze en hebben toen voor een audi gekozen.
Een A4 hebben we geprobeerd en was veel te klein. Buggy en verzorgtas in de koffer en de winkelzakken kunnen er amper nog bij. Bmw 3-serie station is precies hetzelfde verhaal.
ST220, erg mooie auto en zeer zeldzaam, wij hebben de sedan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik de station niks vind.
Forester XT of een Wrx station.
De Vectra OPC station is natuurlijk echt een balzaal. Hij heeft een verlengde wielbasis ten opzichte van de sedan, en dat maakt hem echt mega ruim achterin. Of je wilt voor minder sportief, maar met een moderner (luxer) interieur de Insignia 2.0T 4×4. Zeker met een Chipje makkelijk tot 250 PK te brengen.

De Subaru Legacy 3.0 Spec B zou ook bijna binnen budget moeten komen. Dat is natuurlijk ook een heerlijke wagen met zijn permanente 4-wielaandrijving en 6-cylinder boxermoter.

Dan is er natuurlijk nog de Mondeo st220. Die staat natuurlijk bekend om zijn heerlijke onderstel. Maar die is misschien wat te oud, maar valt in prijs wel ontzettend mee. Of zijn nieuwere broertje, maar die is er enkel als 2.5t, niet als ST-versie.
Of die andere Ford. De S-max. Prijstechnisch voordeliger dan een mondeo station, en de ideale auto voor een papa. Met natuurlijk die heerlijke 2.5 vijfcylinder.

Helaas valt de Skoda Superb V6 buiten je budget, dat was anders wel een goede sleeper geweest. De hierboven genoemde Octavia RS is dan een goed alternatief, en in gebruikerskosten ook redelijk vriendelijk (tov de V6’en)

Wil je toch opvallen, dan zou je nog een Dodge Caliber SRT-4 kunnen overwegen, er staat er in Duitsland welgeteld 1tje binnen je budget te koop.

Ga je toch voor de subtiele sleeperlook, met een flinke dosis verfijning dan denk ik dat je aan de Saab zeker een hele goede zult hebben.
Wrx station. Als je goed zoekt vind je er wel een die je binne 5 seconden naar de 100 brengt.
In Veenendaal staat trouwens een schitterende 530i Touring, ook zeer de moeite waard. Wel een aparte combinatie, bruin metallic met een bruin interieur, dus kleurt meteen goed met alle kots en diarree van de kleine.

Dat rijdt niet een heel stuk beter dan zo’n Saab of Volvo, en voor 11.900 met 135k op de klok nog een goede deal ook!
GTA is al genoemd.

Dus noem ik de ST220
Lexus IS300 sportcross
Niks verkopen, koop een Berlingo/Partner voor de broedmachine met kinderwagen en hou de Peu voor jezelf…
Werelds best combinatie van auto’s..
@norge:
Yep, anders zit hij over 20 jaar net als ons te mijmeren over die leuke auto’s die hij ooit had en dat hij die nooooooit had moeten verkopen….
Dit draadje kan dicht, het beste advies komt uit Noorwegen….
ik zou voor de Ford Mondeo 3.0 V6 ST220 wgn gaan of een iets nieuwere Mondeo 2.5 T wgn
maare nog beter volg wouters advies op en neem een ruime sadan op coupe!
Die station heb je echt niet nodig, een dikke sedan met genoeg pk’s volstaat. De vorige generatie lexus gs wisselt voor niet al te veel euries van hand. Betrouwbaar cruisen met genoeg pk’s onder de kap.
Waarom een 156 GTA SW een no go?? dan ben je ook geen echte autoliefhebber wat mij betreft ;)
3.2 V6 busso is hemels, betrouwbaarheid is echt goed durf zelfs te stellen beter dan een RS6.
Vooral de eerste generatie was veel geklooi met de turbo’s en nokkenassen.
@bofkont: betrouwbaarheid van een RS6 minder dan een Alfa durf ik te betwijfelen. Ik heb de 156 GTA nog nieuw verkocht destijds, en het is een absolute liefhebbersauto, maar het is wel een auto van 12 jaar oud. En Italiaans. De 156 is best wel een auto met wat kleine kuurtjes.

Het grote voordeel is dat de gemiddelde Alfa V6 een liefhebber is en hun auto’s goed onderhouden.

En zo’n Sportwagon is schitterend, maar echt praktisch is het niet (het is meer een shooting break ;-))
@gtwillem: Ga jij het maar betwijfelen ik weet het wel zeker, de eerste generatie RS6 is helemaal niet zo geweldig. In mijn tijd dat ik nog een Audi S3 had kwam er veel ellende voorbij op het audi forum over de RS6, met peperhoge rekeningen.

De 3.2 V6 GTA is echt geweldig goed, ik ken meerdere mensen met een GTA, mijn beste kameraad heeft zelfs eentje met 3.5 ton, blok is nog nooit open geweest.
Nu is de 156 natuurlijk ook niet heilig, maar heb er zelf ook 3 van gehad, eigenlijk nooit gekke dingen.
Maar leuke zoektocht, mijn keuze; 156 GTA SW/ Audi B6 S4 avant /E46 330i touring.
Jaguar X-type wagon – houd je een hoop geld over.
Mondeo st220? Anders is Volvo denk ik het merk waar je op uit komt.
Mijn tip: ga eens met de wandelwagen, bak en andere toebehoren naar een showroom en probeer eens wat kofferruimtes. Een heel aantal ‘stationwagons’ dragen de naam, maar hebben een teleurstellende kofferruimte.
Als het een Estate zou moeten zijn zou ik voor de 9-5 Aero gaan,en dan gewoon een net exemplaar van rond 2001, 2002. Scheelt enorm veel in de prijs met een jonger exemplaar, én het interieur is meer Saab dan de latere versies. En dan voor een full options versie kiezen, met stoelverwarming en stoelventilatie, Harman Kardon audio, automaat met knoppen aan het stuur om zelf te schakelen, enz. Voor zo’n vier á vijfduizend euro ben je klaar.
geef gewoon je broedmachine een verso S ofzo en blijf zelf lekker een man
Van een 106 gti naar een rs6? Hahahaha misschien dat ie het geld beter in andere dingen kan stoppen , aan ze peugeot te zien( goedkoop hok) zal het wel een ongelukje zijn zoals
Zovelen tegenwoordig, een rs6 ehaha
Ik heb drie kinderen (2, 5 en 6 jaar) en rijd in een Colt van 2007. Dat past allemaal makkelijk, dus lekker die 106 houden!
Beste Autoblog redactie, waanzinnig leuke post! Dank. Alpina B3 is originele keus, erg speciaal. Zo’n Saab-Hirsch klinkt goed, maar idd zonder de glanzende bril. Ubersleeper voor mij is de Holleeder-Passat-Variant-W8! Toch geeft zo’n Volvo V70 R wel het ultieme #volvoretriever gevoel, ook belangrijk.

Beste allen, dank voor alle reacties. Zo’n ST220 Mondeo is ook een leuke keuze. Dank aan “GTWillem” voor zijn eerlijke uiteenzetting. En ook “Davelepeef” heeft gelijk met “Voor een duppie eerste rij zitten werkt gewoon niet in Autoland”. Een V8 is dan wellicht tricky. Een Volvo juist betrouwbaar. Financieel lukt het wel.

De Peug 106 GTI 128,4pk 900kg alcantara rouge-lucifer doe ik nooit meer weg.

Dank voor alle nuttige tips. Ik laat over een paar weken horen wat het geworden is. Groet van Eelco
Leuk idee zo autoblog advies :D


De passat W8 zou ik niet nemen, we hebben die gehad als station. Magnifieke wagen, maar als die niet door je bedrijf betaald word is die onbetaalbaar. Je haalt je de kosten van een supercar op de nek en een verbruik van 18l/100km is niet onrealistisch. Als je een snelle VAG station wil ben je dan overigens beter af met een oudere s4/s6 met een chipje in, ben je zeker zo snel en comfortabel, mis je enkel dat idee van de W8 in het vooronder.

De suggestie die hierboven staat lijkt me echter de beste. Zo’n jaguar x-type, die kosten echt niets meer tegenwoordig ook de snelle 3.2 awd heb je voor enkele k euros.
Beste allen,

Zoektocht geslaagd.

Gekocht in april 2015: Volvo V70 R 300pk 400nm 2003 151k 6handbak Zwart Atacama-leer Navi Tel Ipod 18″. 0-100 5.9s. top250kmh.

Helemaal blij!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).