• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog-Advies: zuinig, maar ook representatief vervoer

Auteur: Dizono, gepost 11 november 2015 om 14:00 – 143 Reacties

Fiat Bravo


Nu Guy een baan heeft gevonden, is zijn Golf VI 1.4 TSI met 160 heerlijke pk’s te duur geworden door de vele woon-werkkilometers. Tijd voor iets anders dus, waarbij ‘zuinig’ en ‘representatief’ de toverwoorden zijn.

De meeste mensen doen het zo: brikkie tijdens de studie en waneer het werkzame leven begint, komt er een mooie bolide voor de deur. Bij Guy gaat dat gedeeltelijk andersom. Tijdens zijn twee studies verplaatste hij zich namelijk in een VW Golf VI 1.4 TSI met 160 pk. Nu hij een baan heeft, waarvoor hij geen leasebak maar wel kilometervergoeding krijgt, is de Golf eigenlijk te duur. Maar is hij nu veroordeeld tot een brikkie, of valt er voor 8 tot 11 mille wel iets leuks te vinden? Vast wel, maar eerst even het tabelletje:

Huidige autoVolkswagen Golf VI 1.4 TSI 160 pk
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:8.000-11.000 euro
Jaarkilometrage:30.000-40.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Geen voorkeur, als het maar zuinig is
Reden aanschaf andere auto:Huidige auto is te duur
GezinssamenstellingTwee volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Volkswagen, te veel negatieve ervaringen met mijn 3 Volkswagens

En dan zijn er nog de aanvullende eisen/wensen. Allereerst wil Guy een representatieve auto met minimaal vier deuren. Daarnaast woont hij vlakbij de Duitse en Belgische grens en tankt hij voor veel lagere literprijzen. Aangezien hij wel Nederlandse wegenbelasting betaalt, komt het omslagpunt waarbij diesel goedkoper is dan benzine nog een stukje hoger te liggen. In de praktijk zijn de verschillen in jaarlijkse kosten waarschijnlijk niet heel groot. Klein genoeg om ook de persoonlijke voorkeur voor brandstof mee te laten wegen in ieder geval. Cruisecontrol, een handbak en mistlampen zijn een pré, net als een auto van minder dan 8 jaar oud en Bovag-garantie.

Focus
Downsizen qua motor: Ford Focus 1.0 Ecoboost
De pionier der driecilinder C-segmenters, deze Focus. En dat niet alleen, Ford bewees meteen dat ook één liter slagvolume en drie pitjes voldoende zijn om prima mee te komen in het Hollandsche verkeer. Zoals we van Ford gewend zijn, stuurt de Focus ook nog eens erg fijn. Het aanbod is niet gigantisch, maar er staan wel een aantal exemplaren uit 2012, met circa 150.000 kilometer op de klok, te koop. De rijtest check je hier, maar sla ook ons occasion-aankoopadvies niet over!

Opel Corsa vijfdeurs

Downsizen qua formaat: Opel Corsa 1.2 EcoFlex / 1.3 CDTI
Een goede optie om wat goedkoper uit te zijn, is door te kiezen voor een kleinere auto. De Corsa 1.2 Ecoflex (occasion-aankoopadvies) is een stuk lichter en dus goedkoper in de wegenbelasting. Aan de andere kant is de auto weer niet veel zuiniger dan de Ford Focus 1.0 Ecoboost, waardoor het verschil in kosten ook weer niet zo groot is als je zou verwachten. De 1.3 CDTI is met een praktijkverbruik van 1 op 20 (en het kan nog zuiniger met een fluwelen voetje) wellicht de betere optie, al hangt het er wederom vanaf hoe vaak je in België benzine kunt tanken. Bij enkel Belgische brandstofprijzen bedraagt het jaarlijkse voordeel van diesel ten opzichte van benzine bij een vergelijkbare Corsa niet meer dan enkele honderden euro’s per jaar.

Fiat Bravo

Ondergewaardeerd: Fiat Bravo 1.6 MultiJet / 1.4 T-Jet
De Bravo deed zijn intrede in 2007, om vorig jaar weer geruisloos van de markt te verdwijnen. Een groot succes werd de auto nooit en dat is eigenlijk jammer. Het is een fraaie auto om te zien, maar wel een auto die nergens écht in uitblonk. Daar staat tegenover dat de prijzen op de tweedehandsmarkt laag zijn en je een lekker recente Bravo met weinig kilometers kunt vinden, ruim binnen het budget. De keuze voor benzine of diesel mag Guy zelf maken.

Honda Civic

Automaat, maar zuinig: Honda Civic Hybrid
Handgeschakeld geniet de voorkeur van Guy, maar dat smaakje is er bij hybrides veel niet. Daarnaast, dergelijke zuinige auto’s nodigen toch niet uit tot zelf schakelen, zeker niet bij 30.000 tot 40.000 kilometer per jaar. Volgens Spritmonitor.de doet een Civic Hybrid in de praktijk zo’n 5.72 liter per 100 kilometer, tegenover 7.5 liter per honderd kilometer voor de Golf. Het aanbod van tweedehands Civics is behoorlijk ruim en voor minder dan 10 mille scoor je al een jong exemplaar met minder dan 125.000 kilometer ervaring.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Video: daarom heb je een linker buitenspiegel
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Autoblog video: Marktplaats Top 10

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

advies, autoblog-advies, bravo, civic, corsa, Fiat, focus, Ford, Honda, Hybride, Opel

Vorig bericht: « Toyota wil stoppen met productie van diesels [updated]
Volgend bericht: Veroordeelde doodrijder veroorzaakt opnieuw dikke crash »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhupelschoten zegt

    11 november 2015 om 14:07

    Opel Karl? 3 cilinder super zuinig, spreek ik met kleine ervaring! of een ford fiesta? is dat niet iets?

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      11 november 2015 om 14:46

      @henkhupelschoten: Vertegenwoordigers die hier met een Opel aan komen rijden staan eigenlijk al 1-0 achter. Om dan ook nog eens voor de ‘extra glim-plastic’-editie te gaan in de vorm van een Karl is helemaal iets wat je jezelf niet wilt aandoen.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        11 november 2015 om 15:28

        @martinus: onzin, niks mis met een opel, in mijn ogen loop je als smaakloze zak rond als je in een VW rijdt.

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          11 november 2015 om 17:30

          @henkhupelschoten: wat een vooroordelen weer

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            11 november 2015 om 19:16

            @87sandyd: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/1998-2001_Volkswagen_Passat_sedan_–_03-21-2012.JPG

            Login om te reageren
            • jasperhallo zegt

              17 november 2015 om 21:59

              @henkhupelschoten: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/VW_Passat_B8_Limousine_2.0_TDI_Highline.JPG

              Login om te reageren
              • henkhupelschoten zegt

                17 november 2015 om 22:03

                @jasperhallo: Zoals ik al eerder hier zei, smaakloze zak… Ziet er niet uit. Mazda 6,insignia en de talisman zien ee stukken beter uit. En passat sedans zijn altijd lelijk. Kunnen we niet zeggen van de opel insignia!

              • jasperhallo zegt

                17 november 2015 om 22:08

                @henkhupelschoten: Naja dat kan he. Ik vind het zelf een erg mooie wagen de Passat.

      • lekbak zegt

        11 november 2015 om 15:37

        @martinus: mensen die schrijven dat ze iemand gelijk al met 1-0 achter zetten om wat voor auto ze rijden hebben bij mij al verloren.

        Je kunt mensen beter op hun presteren en denkwijze beoordelen. Daar heb je toch echt meer aan.

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          11 november 2015 om 16:11

          @lekbak: Ik deel met je dat je mensen moet beoordelen op hun doen en laten, of op hun denkwijze inderdaad.

          Daarbij meegenomen. Een auto die je kiest is een van de grootste beslissingen die je financieel kan maken. Behalve hun huis, bezitten 90% van de Nederlanders niet iets duurder dan hun auto.

          Je kan die beslissing op heel veel manieren nemen en daarbij kijken naar:

          Aankoopkosten
          Ruimte
          Rijcomfort
          Ergonomie
          Privacy
          Km kosten
          Onderhoudspespectief
          Kwaliteit van het interieur
          Merk imago
          Design van de auto
          Milieuvriendelijkheid van de auto
          Etc.etc.etc.

          Mocht je bij de gm-opel uitkomen. Dan zegt het ook iets over welk compromis je gemaakt hebt.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            11 november 2015 om 16:29

            @martinus: opels horen tegenwoordig bij de betere auto’s die je kunt kopen. Daarbij kan dus merk imago uit je lijstje omdat jij zelfs schrijft dat je mensen inderdaad op doen en laten en denkwijze zou moeten beoordelen. Opel voldoet dus prima en je spreekt jezelf weer lekker tegen.

            Login om te reageren
            • martinus zegt

              11 november 2015 om 17:23

              @lekbak: Als ‘voldoen’ de norm is dan heb je de verkeerde mentaliteit.

              Login om te reageren
              • keeper1 zegt

                11 november 2015 om 17:30

                @martinus: stop nou maar gewoon. Je opmerking was gewoon raar

        • granlusso zegt

          11 november 2015 om 17:44

          @lekbak: Martinus heeft een punt, in het bedrijfsleven wordt je nog altijd beoordeeld
          op je uiterlijk (lees: auto), en dan valt een Opel Karl nogal uit de toon tegenover een Golf. Hoge ogen gooien loont, ook met je entourage ipv alleen je prestaties.
          Ze zeggen niet voor niks fake it ’till you make it.
          Kan me herinneren dat Freddy Heineken een keer een Rolls-Royce huurde om daarmee naar de bank te gaan.

          Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        11 november 2015 om 15:58

        @martinus: Wat is er mis met Opel?
        Ik kom net terug van een werkklus met een Duitser die van zijn werk een gloedjenieuwe Astra K heeft. Die auto heeft mij zeer positief verrast. Kun je echt weer mee voor de dag komen.

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          11 november 2015 om 17:18

          @mercedesclk350: Wij kunnen met elkander een discussie voeren over de geschiedenis, doelgroep, duurzaamheid, innovatie, bouwkwaliteit, misleiding in de bedrijfscommunicatie, gelieg over NOXuitstoot, zitcomfort, onderhoudskosten etc. etc.
          En dan zal daaruit blijken dat we misschien een andere perceptie hebben op al die zaken.

          Maar als ik er een punt uit zal halen waarom principieel ik niet voor de auto zou kiezen. Is het de boordcomputer. Dat werkt met GM – Onestar, qua gebruiksvriendelijkheid zal het prima werken. Maar er zijn daar een paar fundamentele keuzes gemaakt die geen enkel ander concern maakt op dit moment en die het begin in leiden van de verrotting van de autonomie en privacyrechten van de automobilist.

          GM/de nieuwe Astra K.
          Werkt met een boordcomputer met GM-OneStar. En waar als je normaal een auto met boordpc koopt, je jarenlang gebruik kunt blijven maken, doordat je eigenaar bent van het systeem, heeft de Opel Astra een soort gijzelingssysteem. Primaire functionaliteit zoals je navigatie systeem wordt na twee jaar ingetrokken, tenzij je per jaar €100,- afdraagt aan GM. Ook de privacy is verrot geregeld, doordat OneStar niet ‘duits’ is, maar amerikaans is opgezet.

          Als eerste merk in Nederland moet je voor het volledige gebruik van je boordcomputer GM toestemming geven om jouw (persoonlijke, locatie, gedrags)-informatie niet alleen te mogen verzamelen, maar ook praktisch onbeperkt te mogen delen met derde partijen.

          Je hebt types die dan zeggen mijn telefoon doet zoiets ook, maar zelfs als je daarop een OS hebt van des wereld grootste online adverteerders, heb je de bescherming dat jouw gegevens niet zomaar gedeeld worden met derden.

          Kortom, door te kiezen voor Opel, ben je niet meer baas over eigen auto of eigen prive gegevens. Of je moet het doen zonder primaire zaken als een navigatiesysteem.

          Login om te reageren
          • mercedesclk350 zegt

            12 november 2015 om 23:28

            @martinus: Ik zeg niet dat ik graag een Opel wil. Ik zeg alleen dat als deze Astra de maatstaf is voor komende Opels dan heeft Duitsland ineens weer een sterke speler erbij.

            Login om te reageren
      • mattfast zegt

        11 november 2015 om 19:13

        @martinus: jij zit altijd uit het raam te turen om te zien welke auto ze hebben? Er zijn ook zat bedrijven met een grote parkeerplaats waar je echt niet ziet wie met welke auto aan komt rijden. Wat een trieste bedoeling op jullie werk zeg

        Login om te reageren
    • sergio72 zegt

      11 november 2015 om 16:32

      @henkhupelschoten: Ik zeg de Fiat Bravo! Inderdaad ondergewaardeerd maar ziet er nog steeds goed uit en doet niet onder voor andere merken. Jammer dat we hem niet vaker zien……

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        11 november 2015 om 17:17

        @sergio72: Hee Sergio, als je ze graag Wilt dat je reactie bovenaan komt te staan ben je te laat,,volgende keer beter.

        Login om te reageren
        • sergio72 zegt

          11 november 2015 om 17:42

          @henkhupelschoten: Lekker zo doen tegen mij.

          Login om te reageren
  2. mierenneuker zegt

    11 november 2015 om 14:08

    Geen handgeschakelde hybrides? Volgens mij is de cr-z toch echt hybride

    Login om te reageren
    • smoothoperator zegt

      11 november 2015 om 14:30

      @mierenneuker: je was me net voor :)

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 november 2015 om 16:42

      @mierenneuker: 1e Civic Haaibriet (IMA Integrated Motor Assist) was ook handgeschakeld.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        11 november 2015 om 18:01

        @406_v6: net als de Honda Insight, de voorloper van de CR-Z.

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      11 november 2015 om 18:07

      @mierenneuker: verrek, da’s waar ook. Laten we het op de meeste hybrides houden dan ;)

      Login om te reageren
  3. parker zegt

    11 november 2015 om 14:08

    Met 30-40dkm zou ik een wat ruimere, comfortabele diesel kiezen maat Mondeo/Passat. Kantelpunt voor diesel haal je ook bij grenstanken nog steeds wel rond de 20dkm. In ieder geval níet kleiner. En wat dacht je van gewoon verhuizen, weg van ons mam, naar waar je werkt? Zonde van al die verloren tijd, die woon/werk km’s..

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 november 2015 om 17:52

      @parker: kantelpunt voor een Passat met dieselmotor ligt veel lager; met de huidige (Nederlandse) brandstofprijzen is dat op dit moment zo rond de 13, 14 duizend kilometer per jaar.

      Ze mogen dan viezer zijn dan voorgehouden, ik rij met een oude 1.9 TDI makkelijk 1:17 en met veel snelwegkilometers en consequent gebruik van de cruise control kan dat wel richting de 1:20.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        11 november 2015 om 20:38

        @RRRobert: klopt, maar hij tankt over de grens en daar is de delta benzine/diesel kleiner, vandaar dat ik 20dkm aanhoudt..

        Login om te reageren
  4. xiran zegt

    11 november 2015 om 14:10

    Lastig, ik vind de golf al zuinig. Ik denk dat de Honda Civic hybrid. De beste keuze is.

    Login om te reageren
    • stephano zegt

      11 november 2015 om 14:21

      @xiran: Een Golf TSI is naar huidige maatstaven echt niet zuinig. Ik haal 1 op 13 bij normaal gebruik. Een zuinige stadsauto kan tegenwoordig al snel 1 op 25 halen.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        11 november 2015 om 14:54

        @stephano: zoowh dat deed ik met mijn Gti ook. En dat was een 1.9 liter. Ik wist niet dat die zoveel benzine lusten.

        Login om te reageren
        • stephano zegt

          11 november 2015 om 15:04

          @xiran: Die van mij is 1.6 liter. Maar rijstijl en of je veel stads/snelweg kilometers maakt maakt natuurlijk ook uit. Ik trek altijd redelijk snel op en ongeveer 50% van mijn kilometers zijn ritjes binnen de bebouwde kom.

          Login om te reageren
      • mercedesclk350 zegt

        11 november 2015 om 15:56

        @stephano: Pun intended? :P

        Login om te reageren
  5. nasty zegt

    11 november 2015 om 14:12

    Honda, zeker weten

    Login om te reageren
  6. Turbo S zegt

    11 november 2015 om 14:16

    De Ford Focus ecoboost vind ik het meest representatief van deze auto’s. Maar bij tot 40k km zou ik er geen pakken met 150k km of meer op de teller. Ik zou dan even doorsparen, voor rond de €12k heb je er namelijk eentje met rond de 50k km op de teller. Heb je wat langer plezier van, ziet er redelijk representatief uit en is zuinig.

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      11 november 2015 om 14:19

      @mercedesbenze350cdi: bedoelde natuurlijk tot 40k km jaarlijks.

      Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    11 november 2015 om 14:17

    Die Honda is natuurlijk wel het zuinigst en je weet dat je een betrouwbare auto op de oprit hebt staan, maar oei wat is dat ding lelijk in mijn ogen.
    Uit dit rijtje zou ik daarom eerder eens kijken voor de Ford of de Fiat. Zien er leuker uit en rijden ook wat leuker.

    Tenslotte: is een Punto niks? Nog leuker dan een Bravo. Een van de mooiste hatchbacks die er zijn vind ik. Of anders een Panda. Voor dat budget kun je al bijna een nieuwe kopen. Lekker zuinig en er zit best nog wat pit in dat Multiair-blokje.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      11 november 2015 om 14:41

      @berlinetta: Moet zeggen, in het wit met een paar goede velgen er onder is zo’n Civic hybrid nog wel te pruimen. Standaard is er niet veel aan nee.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 november 2015 om 16:32

      @berlinetta: mijn persoonlijke ervaringen is dat een panda met dat 2 cilinder blok op de snelweg echt zuipt als een tempelier. Dan praat ik over nog maar net zuiniger dan 10 liter! In de stad zijn ze wel zuinig maar met 30 tot 40k zal er best wat snelweg tussen zitten denk ik.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        11 november 2015 om 16:51

        @lekbak: Ja dat is wel waar. Zeker als je die eco-knop uit zet (en bij mij staat die steevast uit).

        Login om te reageren
  8. ab1963 zegt

    11 november 2015 om 14:17

    Waarom niet gewoon een nieuwe Panda?

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      11 november 2015 om 14:55

      @ab1963: niet echt representatief.

      Login om te reageren
      • hans75 zegt

        11 november 2015 om 15:11

        @xiran: wat een kut woord… representatief…. wat bedoelen we daar eigenlijk mee? volgens mij alleen maar ‘wat de buren ervan vinden’… braak…

        wanneer nemen mensen een keer een beslissing op basis van hun eigen mening…

        Login om te reageren
        • garp zegt

          11 november 2015 om 15:49

          @hans75: dat betekent dat je niet nadenkt en een VAG product in suburbia camouflage tint koopt.

          Maar gelukkig is Guy er al achter dat de kwaliteit bij VW vooral een merkwaarde is en geen intrinsieke eigenschap van hun producten. Hehehe.

          Login om te reageren
        • Pordon zegt

          11 november 2015 om 15:57

          @hans75: Zodra het werkgerelateerd is wordt een ‘representatief’ voorkomen wel een factoor die meegewogen dient te worden. Helaas is de mens nog steeds van nature vooroordelend. In persoonlijke situaties kan je je daar niks van aantrekken maar als het om werk gaat helaas soms wel. Je gaat toch ook niet als vertegenwoordiger met gescheurde spijkerbroek, tank top en snapback op je kop langs bij je klanten toch? zelfs als dat je persoonlijke voorkeur geniet.

          Login om te reageren
          • hans75 zegt

            11 november 2015 om 18:31

            @Pordon: kan soms kloppen… (om die reden heb ik nog een 166 naast mijn 4C… omdat mijn (toekomstige) klant me niet altijd zal/kan begrijpen)…

            Login om te reageren
        • xiran zegt

          12 november 2015 om 13:32

          @hans75: als jij voor je lol 40k in een panda rijdt prima. Bij een panda denk ik altijd dat er kinderzitjes inzitten.

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            12 november 2015 om 13:34

            @xiran: over de buren…. Dat zal me jeuken.

            Login om te reageren
  9. MDA zegt

    11 november 2015 om 14:18

    Ford Ecoboost… meest representatief in dit rijtje (vind ik… wel in het donker grijs ofzo) en die ecoboost motor is én echt zuinig, én rijdt nog best aardig.

    Login om te reageren
  10. jessepinkman zegt

    11 november 2015 om 14:18

    Als er bij die 30/40k kilometers veel snelwegkilometers zitten, en daar ga ik voor het gemak even vanuit, dan is zo’n 1.0 blokje niet echt lekker. Veel toeren dus onrustig en bovendien een relatief hoger verbruik dan een motor met wat meer cilinderinhoud..

    Login om te reageren
  11. dirkiii zegt

    11 november 2015 om 14:25

    Ik zou in duitsland gaan kijken voor een bmw 1 serie.

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      11 november 2015 om 14:30

      @dirkiii: of een alfa romeo 147 1.9 diesel met leuke opties. Er op

      Login om te reageren
    • smoothoperator zegt

      11 november 2015 om 14:32

      @dirkiii: een 1 serie.. Die zijn ook in Duitsland duur! Een drie serie is goedkoper+een groter aanbod. Daarnaast is dit niet de meest betrouwbare en goedkope auto naarmate de km toenemen.

      Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        11 november 2015 om 14:41

        @smoothoperator: uiteindelijk blijft de veste keuze gewoon een toyota auris full hybrid 3,8 liter op 100 kilometer. Maar of het representatief is zijn de menigen over verdeeld.

        Login om te reageren
        • smoothoperator zegt

          11 november 2015 om 14:49

          @dirkiii: He pas op he ik heb zelf ook een Auris (2015) :). Over het algemeen zijn Toyota aurissen tweede hands gewoon erg duur. Wellicht is een Prius wel een optie.

          Wat representatief is dat is subjectief. Ik vind een Golf alles behalve representatief maar een S-klasse ook niet (gevalletje aaah dus daar gaat mijn geld naartoe).

          Login om te reageren
          • dirkiii zegt

            11 november 2015 om 14:55

            @smoothoperator: lekker hypocriet als je dat bij een s-klasse denkt. Als je succes hebt mag je dat ook uitstralen dat is mijn menig.

            Login om te reageren
          • lekbak zegt

            11 november 2015 om 15:32

            @smoothoperator: je kunt ook gewoon naar het tarief van die persoon met de s-klasse kijken. Wat boeit het wat voor auto ze hebben, het gaat toch om de prijs, kwaliteit of de prijskwaliteit verhouding (beetje afhankelijk van de gestelde eisen).

            Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    11 november 2015 om 14:26

    Met die km-stand is een diesel een stuk voordeliger denk ik. Ik weet dat een Fiat Punto diesel verschrikkelijk zuinig is. Als het toch een benzine moet zijn zou ik voor de eerder aangegeven Ford Focus gaan.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      11 november 2015 om 14:48

      @clarkson: LPG lijkt mij nog meer voordelen hebben.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        11 november 2015 om 14:57

        @martinus: idd is het dan niet handiger om de golf wen lpg tank te geven?

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          11 november 2015 om 15:02

          @xiran: Dat is zeker voordeliger om een lpg-g3 installatie te nemen. Dan behoud je de wegenbelasting van een benzine auto. Of meteen voor een CNG gaan. (Wel zo Nox vrij)

          Login om te reageren
  13. e1000bmw zegt

    11 november 2015 om 14:27

    Alpina D10. Ik blijf het toch zeggen…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      11 november 2015 om 16:38

      @e1000bmw523i: En laat er nou net een hele mooie te koop staan in Losser, de enige welke in het budget valt. Echt een plaatje:

      http://ww3.autoscout24.nl/classified/262032587?asrc=st|as

      Ok, automaat, 2 ton op de klok, verbruik van 1 op 11 max en uit 2001. But hey, zo rijd je er wel knap bij. Die E39’s lijken met het jaar mooier te worden (net als de E28). Die E60’s zie ik dat niet zo snel doen.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        11 november 2015 om 19:09

        @gtwillem: Wat nou automaat? Shift-Tronic, jonguh! ;-)

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          12 november 2015 om 10:23

          @e1000bmw523i: Switch Tronic, snuggere…

          Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        11 november 2015 om 19:15

        @gtwillem: By the way, niet de enige D10 trouwens. Hier een touring: http://ww3.autoscout24.nl/classified/278442141 Weliswaar iets boven het gestelde budget, maar wellicht heeft Guy wat ruimte.
        En in Duitsland staan er ook een aantal.

        Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        11 november 2015 om 21:22

        @gtwillem: heeft een duits kenteken dus je moet hem nog invoeren.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          12 november 2015 om 10:27

          @dirkiii: Ik heb ff gekeken en je hebt gelijk, althans er staat dat het een Duitse auto betreft. Maar dat brengen niet zoveel hoge kosten meer met zich mee, denk ik. Hangt er een beetje vanaf wat er als dagwaarde gehanteerd wordt… bij een 530d (waar de D10 op gebaseerd is) is dat een peulenschil.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            12 november 2015 om 14:11

            @e1000bmw523i: Klopt. Daarbij hoeft er geen BPM afgerekend te worden, wat veelal de hoogste kosten zijn.

            Login om te reageren
  14. dutchcorvette zegt

    11 november 2015 om 14:29

    FIAT Bravo

    Login om te reageren
  15. rijbewijzer zegt

    11 november 2015 om 14:33

    Alfa 147 GTA omdat fuck zuinigheid en je leeft maar 1x

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      11 november 2015 om 14:48

      @rijbewijzer: en waarschijnlijk leef je dan ook in armoede en ellende. Ken namelijk iemand die een 147 GTA heeft gehad. Ene reparatie na de andere gehad. Heeft hem uiteindelijk toch redelijk snel van de hand gedaan.

      Login om te reageren
      • nord zegt

        11 november 2015 om 14:53

        @mercedesbenze350cdi: oh echt?

        Login om te reageren
      • hans75 zegt

        11 november 2015 om 15:13

        @mercedesbenze350cdi: je komt te veel op verjaardagen…dat na-geblaat altijd als het over italianen gaat.. een mercedes is zeker ook altijd een taxi?

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          12 november 2015 om 13:37

          @hans75: ik wordt niet meer uitgenodigd sinds ik vraag wat de onderhoudskosten zijn van die mooie Audi. Pijnlijk puntje.

          Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    11 november 2015 om 14:36

    is 11k het budget met of zonder inruilen? Als het zonder de inruil is dan kan hij misschien net een knappe Fiesta 1.0 krijgen. Tweedehands weliswaar, maar wel een fijne motor in een lichte kleine mooie auto. Ik zeg doen!

    Login om te reageren
  17. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    11 november 2015 om 14:39

    Boven de 25.000 km per jaar moet je zeker voor een diesel gaan!

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      11 november 2015 om 14:40

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Mits het puur om vervoer gaat natuurlijk…

      Login om te reageren
    • martinus zegt

      11 november 2015 om 14:49

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Benzine in ieder geval niet. Maar je kan ook denken aan lpg

      Login om te reageren
    • smoothoperator zegt

      11 november 2015 om 14:50

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Dat is veel te kort door de bocht… een Benzine/hybride kan veel zuiniger zijn dan een diesel. Een diesel hoeft per definitie niet zuinig te zijn alsook heeft te maken op de wijze waarop je de vergelijking maakt

      Login om te reageren
    • nibor zegt

      11 november 2015 om 15:10

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: als je in België of Frankrijk woont waarschijnlijk wel ja. In Nederland klopt dat simpelweg niet. Geloof je me niet? Reken het maar eens uit en laat hier het resultaat zien…

      Login om te reageren
  18. thomasthomas zegt

    11 november 2015 om 14:41

    Teveel negatieve ervaringen met zijn 3 Volkswagens haha.. Autoblog pepert het er nog even in.

    Login om te reageren
  19. faalhaas zegt

    11 november 2015 om 14:45

    Een G63 AMG 6×6 met walvispenisleer

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 november 2015 om 14:51

      @faalhaas: Hmm die krijg je niet met handbak he. Dat wil hij nou het liefst wel. Wordt dus lastig.

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        11 november 2015 om 15:16

        @berlinetta:
        Misschien in basistrim met stalen velgen en solide plastic bumpers wel…

        Login om te reageren
  20. viezefreddyw zegt

    11 november 2015 om 14:47

    Met deze eisen zijn er echt zo veel auto’s te vinden, dus het vinden van een geschikt voertuig moet een eitje zijn.

    Je wilt een beetje een representatief voor de dag komen. Met een auto als deze moet dat aardig lukken. http://ww3.autoscout24.nl/classified/279534512?asrc=st|as
    Niet de zuinigste, maar het kan er aardig mee door dacht ik zo. Is ook aardig compleet met navigatie, schuifdakje en stoelverwarming. Prima auto dacht ik zo.

    Hiermee kom je ook aardig voor de dag, een Renault Megane.
    Niet de mooiste auto, maar rijdt wel erg prettig. Zit lekker in de opties en met zijn 131 PK toch ook wel snel zat met een prima verbruik.
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/277428294?asrc=st|as

    Het is niet de grootste in zijn klasse, maar wel een prima auto, de Peugeot 208. En erg jong en erg zuinig. Rijdt ook prima, maar van het interieur en dan met name de positie van de tellers en het stuur moet je houden. Wellicht een kwestie van wennen.
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279788572?asrc=st|as

    Zo’n Focus 1.0 Ecoboost is leuk, maar geen snelwegcruiser. Kijkend naar het aantal kilometers per jaar dat je gaat rijden en je wens voor cruise control, denk ik dat je aardig wat snelwegkilometers gaat maken. Wat dat betreft zal mijn voorkeur uitgaan naar een auto met een iets grotere motor. Rijdt prettiger op een snelweg door middel van minder toeren.
    Verder een hele prima sturende auto, en qua opties best goed aangekleed.
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279680898?asrc=st|as

    En zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar wat ik al aangaf: met dit budget en je wensen zijn er genoeg auto’s te vinden. Desalniettemin wens ik je veel succes met het vinden naar de voor jou perfecte auto.

    Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    11 november 2015 om 14:56

    Iemand die te veel negatieve ervaring heeft gehad met drie DRIE DRIE Volkswagens

    Ik moest heel errug hard lachen !

    Ik neem een VW, is een tyfus ding, veel reparaties, weet je, ik pak er weer eentje, sodemietert ook in elkaar, nou dan neem ik maar WEER een VW

    Mijn Mercedes -ooit- klapten een paar kleppen door de motor heen na 140000 kilometer.
    Ik heb het kreng laten repareren, onmiddellijk verkocht en me voorgenomen dat @desjonnies en Mercedes GEEN goede combinatie is !

    Login om te reageren
  22. desjonnies zegt

    11 november 2015 om 15:00

    Ik vrees dat deze man aan hetzelfde lijdt als ik : ik rijd probleemloos rond in iedere Citroën, Range Rover, Jaguar, Alfa Romeo, FIAT of Renault.
    Merken die door de massa worden veracht en als franse meuk, Italiaanse rommel of weet ik wat worden weggezet.

    Maar koop ik iets primijums gaat het geheid naar de kleauten en niet zo maar naar de kleauten maar goed naar de kleauten.

    Voor deze mijnheer dus een Lancia of een FIAT Dieseltje.

    Het spijt me voor je!

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      12 november 2015 om 01:41

      @desjonnies: Koop een Aston Martin Lagonda dan! Sommigen schenen zelfs al malfunctionerend de fabriek uit te rijden. Door het publiek verguisd (net als de andere ‘zogenaamde meuk’ waar je het over had), maar wellicht als jij erin rijdt moet ‘ie vast niet stuk te krijgen zijn! ;)
      Heb zelf een Peus 205je 1.4 gehad die her en der al redelijk afgetrapt was maar ook lekker door blééf gaan. 18000 km op de teller gezet, ooit één trommelrem blokje (20€ ofzo) en een lampje moeten vervangen. Voor 250 gekocht en voor 400 weggedaan, en een mooiere 205 Automatic genomen! Eigenlijk had ik het ding gewoon op moeten rijden. Verrek!

      Login om te reageren
  23. lekbak zegt

    11 november 2015 om 15:04

    Iemand die om een representatieve auto vraagt kan ik niet serieus nemen. Het hele idee van representatief staat voor mij voor een gebrek aan ruggengraat en een gebrek aan lef en kracht. Een sterk persoon met een goed verhaal staat altijd achter de inhoud die hij te vertellen heeft en draait niet met alle winden mee omdat anderen dat willen. Volgens mij zijn dergelijke mensen juist de mensen die je in je bedrijf wilt. Mensen die achter zichzelf en achter hun eigen acties staan.

    Login om te reageren
    • drpepper06 zegt

      11 november 2015 om 15:12

      @lekbak: helemaal mee eens! Representatief staat voor mij gelijk aan saai, meeloper, geen eigen mening.

      Login om te reageren
    • hans75 zegt

      11 november 2015 om 15:16

      @lekbak: helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • parker zegt

      11 november 2015 om 15:44

      @lekbak: nou.. veel plezier dan in je Multipla, Sang Yong Musso, Nissan Juke, Prius, Beetle I of Yaris Verso..

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 november 2015 om 16:54

        @parker: Dankje. Die `05 a-klasse bevalt goed trouwens.

        Login om te reageren
    • Rob zegt

      11 november 2015 om 22:43

      @lekbak:
      Ja. Klinkt allemaal heel leuk, maar hoe je het went of keert, mensen (ook in het zakelijke circuit) nemen in een oordeel ook subjectieve en randzaken mee. 100% op feiten je keuze maken bestaat niet. ‘Het gevoel’ dat je bij iemand of een bedrijf krijgt; dat kun je nooit elimineren.

      En ja, uiterlijk vertoon speelt daarbij nog steeds een rol. In de ene branche een hele kleine rol, in de andere een grote rol. Kun je wel roepen dat het een gebrek aan ruggengraat is, ik zie het als nadenken over wat je wilt uitstralen. Hoe je je eigen wilt presenteren.

      Er was een tijd dat bijvoorbeeld dat de grote jongens in de bouw allemaal in Jaguars, Maserati’s (vraag woningcorporaties maar welk imago dat merk ondertussen heeft…) of Bentleys reden. Kijk nu maar eens op de parkeerplaats: het is allemaal stuk bescheidener en/of groener. Dat willen ze ook uitdragen, maar reken maar dat ze graag weer in het decadentere spul stappen! Zijn dat ook allemaal een stelletje slappelingen zonder ruggengraat of denken ze na over hoe ze zich willen profileren?

      Login om te reageren
    • marc94 zegt

      12 november 2015 om 00:30

      @lekbak: waar hebben we het ondertussen over. Er word gevraagd om advies bij het kiezen van een auto en het gaat alleen maar over representatief zijn.

      Ik rijd in een koekjesblik maar wat ik verkoop is echt goed hoor. Net als de scheur in mijn broek, geen slijtage maar mode. En dat haar is ook geen achterstallig onderhoud, dat is karakter.

      Je leeft in een utopie dus bij deze welkom in het keiharde echte (zaken) leven. De mens is nu eenmaal vooroordelend aangelegd en de eerste indruk is nogal bepalend.

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      12 november 2015 om 13:42

      @lekbak: ja en nee. Ik ken bedrijven die eisen dat je in iets knaps aan komt rijden. Ze betalen immers een fors uurloon voor je. Zo gaat de beredenering.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        12 november 2015 om 14:00

        @xiran: wat is knap? Ik rij onder andere in een hele nette mercedes 190. Volledig origineel, strak in de lak en glimmend en hij stinkt niet en maakt geen herrie. Betrouwbaarder kan je niet rijden, zuiniger is zelfs al lastig (op benzine dan), comfortabeler en stiller voor dat geld is onmogelijk. Toch noemt men die auto niet representatief. Gelukkig verandert dat nu langzaam omdat al die Turken die van hun hebben verkocht maar dan nog. Wanneer rij je in iets knaps?

        Ik heb de mijne trouwens gekocht voor de oldtimer crisis (het is geen oldtimer trouwens, bouwjaar ’92) en er meer voor betaald dan een toen nieuwe slowmotion. Dus over dat het goedkope auto’s zijn hoeft het ook niet te gaan.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          12 november 2015 om 16:56

          @lekbak: ik denk dat je me punt niet helemaal begrijpt. Ik bedoel dat de klant 120 euro per uur voor mijn diensten betaald. Als ik dan met een klassieker (jouw 190) aan kom. Dan voelt de man zich niet serieus genomen en krijgen ze zomaar iemand.

          Tuurlijk weet ik de waarde van auto’s in te schatten. Daarom zit ik ook op autoblog.nl. Desondanks eist de menigte dat er na 3 jaar een nieuwe lease auto staat. Als ik promotie maak komt er vervolgens ook een grotere auto als mijn lease contract is afgelopen. Of ik dit graag anders zie: tuurlijk. Ik zou wel wat anders willen rijden. In de praktijk blijkt alleen dat ik dat niet mag.

          Login om te reageren
  24. nokia zegt

    11 november 2015 om 15:06

    Tja lekker dieselen met een 159 2.0 JTDm neem de 136PK breng hem naar squadra tunning en je hebt net als bij de 170PK versie 200PK onder de kap. En een zeer strakke wagen die zelden wat mankeert. Onderhoudsprijzen zijn van een Fiat en Alfa gelijk 1x in de 150.000 of 4 jaar een nieuwe distributie snaar. Je kunt ook de Giulietta nemen maar daar zit op de minder vermogende 2.0 een andere turbo. De 159 136pk is software matig geknepen.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      12 november 2015 om 13:24

      @nokia: Grappig, haal mijne morgen op! Precies zoals jij hem schrijft. 2.0JTDm 100kw gechipt door squadra naar 200pk!

      Login om te reageren
      • nokia zegt

        12 november 2015 om 17:54

        @E34M5Touring:

        Ok dat is niet verkeerd geweldige machine die 159. Ik heb zelf de 1.9 8V en direct naar squadra gereden. Nu 160PK gaat als de brandeer (als je dat wilt) Gedraag je je een beetje en moet je veel 100km/h snelweg lekker op de cruise dan is hij ook nog eens zuiniger ook. Vloer je hem te vaak dan lust ze wel een slok (vooral snelheids wisselingen zijn wat nadelig). 1 voordeel je hebt de lichtere herziene versie van na de val van krooimans. Dus KG er af en standaard Q2 sper dif.

        Heel veel plezier met je nieuwe Bella :) (hoewel Bella is meer Beest :) of Bella en Het beest in 1)

        Kleur? Rosso Alfa Romeo of de 8C Metallic Rood staat ook erg goed en wit ook met TI trim jammie. Ik rij alleen helaas tegenwoordig te kort dus zou eigenlijk een benzine moeten maarja het is z’n heerlijk ding wil je daar wel van af na ruim 7 jaar dienst (jan 2006) eigenlijk niet.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          12 november 2015 om 21:34

          @nokia: Ja wordt m’n 5e Alfa. Heb er mee gereden en dat reed inderdaad top! Heerlijk direct en met 200pk flink snel. Het is een Rosso Alfa met beige leer. Helaas geen Ti maar wel met 18inch. http://www.autojunk.nl/2015/11/mijn-nieuwe-auto-10

          Login om te reageren
      • xiran zegt

        12 november 2015 om 17:54

        @E34M5Touring: smaakvol model dat ik erg weinig zie.

        Login om te reageren
  25. kliko zegt

    11 november 2015 om 15:08

    Een fiat Bravo en een Slopel zijn representatief? Laat me niet lachen…

    De Civic zou ik niet nemen, erg saaie auto. En binnenkort staat ie te koop in een oostblokland. Schijnen ze nogal gewild te zijn.

    Ik zou voor de Ford gaan dan. Of een 1 serie? Ken iemand die heeft een 114i Eff. dynamics en die rijdt daar verdomd zuinig mee..!

    Login om te reageren
  26. tvr1974 zegt

    11 november 2015 om 15:10

    Een Volvo C30 D2 (of V40d2). beide zuinig en representatief.

    Login om te reageren
  27. nibor zegt

    11 november 2015 om 15:15

    Overigens zou ik zelf de hele benzine tegen diesel discussie overslaan en lekker op LPG gaan rijden. Zeker als je in België kan tanken voor +- €0,35 per liter…

    Login om te reageren
  28. stephanotis zegt

    11 november 2015 om 15:16

    Citroen DS3 1.6 e-HDi 68kW/92pk 132.642 km 01/2012 €9888,-
    in representatieve “So Chic” uitvoering (climate control, cruise control, sportstoelen in alcantara, navigatie met groot scherm, Bluetooth carkit, HIFI-audio).

    Login om te reageren
  29. nokia zegt

    11 november 2015 om 15:18

    Ik ken de problemen niet ie deze persoon had met zijn VW. Maar onze 159 kost aan onderhoud iig 25% van wat onze VW koste per gereden KM tenminste als de VW rijden wilde :( heb hem regelmatig langs de weg op moeten halen met onze Italiaan omdat het kreng er weer geen zin in had als het koud werd.

    Login om te reageren
  30. berlinetta zegt

    11 november 2015 om 15:19

    Wat is representatief eigenlijk? Is dat een auto waar de gemiddelde medemens niet jaloers op wordt en je verafgunst, maar ook weer niet een auto waarvan iedereen denkt dat je niet succesvol genoeg bent om iets fatsoenlijks te kopen? Of is het een auto die zo saai is dat niemand er een mening over weet te vormen?

    Volgens mij is representatief net zo’n loze term als ‘premium’. Iemand met teveel vrije tijd heeft dat ooit eens verzonnen en de rest loopt er als een kudde achter aan.

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      11 november 2015 om 16:31

      @berlinetta: een representatieve auto is een auto die een goed beeld van jou als persoon geeft, conclusie: de auto waar je uiteindelijk voor gaat is altijd representatief voor jou.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 november 2015 om 16:57

        @knipperlichtje: wow, jij bent goed in onzin uitkramen!

        Wat jij zegt is dus dat iedereen in een grijze golf een saaie meeloper zonder ruggengraat en eigen mening is. Om maar eens een makkelijk voorbeeld te noemen…

        Login om te reageren
        • knipperlichtje zegt

          11 november 2015 om 17:05

          @lekbak: het is serieus waar, de feitelijke betekenis van representatief is dat de auto jou en je gedachtegoed als het ware vertegenwoordigd. De betekenis die we er bij auto’s aan geven (goed voor de dag komen) slaat eigenlijk nergens op. Overigens denk ik ook niet dat grijze golfjes door de meest flamboyante persoonlijkheden gereden zullen worden, zo’n metallic rode of lichtblauwe oogt veel leuker.

          Login om te reageren
        • martinus zegt

          12 november 2015 om 02:24

          @lekbak: Wat een agressie naar iedereen die het wel begrepen heeft.

          Login om te reageren
  31. clioracing zegt

    11 november 2015 om 15:36

    Aangezien je relatief zuinige Golf op benzine blijkbaar te duur is, zou ik met de afstanden die jij rijdt sowieso voor een diesel gaan.

    Hier 3 totaal verschillende suggesties:

    BMW 1 serie. Beste auto in zijn segment. Met jouw budget en eisen zit je wel aan de onderkant van de markt als je een diesel wilt, maar als je goed zoekt moet het mogelijk zijn om een goede auto te kunnen kopen.

    Renault Clio diesel, laatste model. Weliswaar een treetje lager, maar het is een zeer jonge en goed uitziende auto. Met de dieselversie zou je ruim 1 op 30 moeten kunnen halen.

    Alfa Romeo 159 1.9 JTD. Als je kijkt naar de prijs/ looks verhouding is het de allerbeste auto met jouw budget, en is volgens mij nog best wel betrouwbaar. Wel even op de aandachtspunten letten. http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-159-occasion-video-aankoopadvies-69435

    Login om te reageren
  32. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    11 november 2015 om 15:38

    Wij hebben nog een Honda Civic Hybrid uit 2007 te koop staan met 130k op de teller. Voor €5950 staat ie op autoscout

    Login om te reageren
  33. garp zegt

    11 november 2015 om 15:47

    50% van representatief rijden is je auto regelmatig wassen en poetsen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 november 2015 om 23:21

      @garp: ehh nee. 100% van representatief rijden is gewoon niet opvallen. Een glimmende vers gewassen auto werkt daarbij averechts.

      Login om te reageren
  34. hight96 zegt

    11 november 2015 om 16:09

    Mazda 2 Bifuel!

    Login om te reageren
  35. gtwillem zegt

    11 november 2015 om 16:27

    1. Citroen C4 Berline 1.6 VTI Tendance:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279030201?asrc=st|as
    Net als de C3 een buitenbeentje, terwijl het een heel leuke auto is. Dit is zelfs een nieuw model. Als je nu naar de showroom gaat voor een nieuwe, ziet ie er het zelfde uit. Nog geen ton op de klok en pas 4 jaar oud. De 1.6 VTI is een heerlijk motortje, loopt mooi en is relatief zuinig. Daarbij is deze C4 nog eens heel compleet ook: alles wat je nodig hebt zit er op, plus meer.

    2. Lancia Delta 1,4 T-Jet Platino:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279471427?asrc=st|as
    Schuifdak, leer, alcantara: premium rijden is ook prima mogelijk. Voor de prijs van een setje zomer en winter wielen op een nieuwe A4, heb je ook deze Lancia Delta. Technisch sterk gelijk aan de Fiat Bravo. Maar dan wat luxer. En net als de Honda nog origineel ook. Deze is weliswaar donkergrijs, maar de 17” velgen zijn dezelfde kleur. Chique. En om het af te maken heeft deze een zwart dak. Qua rijden lijkt het sterk op de Bravo.

    3. Opel Astra 1.3 CDTI EcoFLEX Business Edition:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/271925579?asrc=st|as
    Ook geen auto waar de seks vanaf spat, maar het is wel van het uitgaande model, dus je rijdt er altijd knap bij. Qua rijden is het een heel volwassen auto, dus dat is wel lekker. Het is een beetje een grijze muis, maar wel functioneel. Dit exemplaar heeft er wel 93k op zitten, maar is slechts 3 jaar oud. Dus die gaat nog wel even mee. Ook qua uiterlijk. En wat is een betere middelvinger naar VW dan een Opel te gaan rijden?

    4. Honda Civic 1.4 Style:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279620298?asrc=st|as
    Misschien wel de leukste Civic generatie, de FN serie. Dit is een Europese Civic, dus niet gebasseerd op de Civic maar op de Jazz. En dat betekent een ruimer interieur. Deze Civic heeft een 1.4 motortje met 100pk. Qua uitvoering geen Type-S of Type-R, maar een Style met wat opties (lichtmetaal, navigatie). Staat nog bij de Honda dealer ook.

    5. Fiat Bravo 1.4 T-Jet Multi Air Business Edition:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279803919?asrc=st|as
    Werd ook al door @dizono genoemd, en terecht. Het zijn prima auto’s. Deze 1.4 heeft 140pk (wat meer dan voldoende is) en deze Business Edition heeft de opties die je nodig hebt. Zitpositie is wel een beetje wennen als je wat groter bent. Qua sturen is het absoluut leuker dan een Golf. Zwaar ondergewaardeerde auto. Groot en Fiat is een lastige combinatie. En het ziet er uitstekend uit, ik vind het nog steeds een knappe auto, met name door de postfacelift neus. Doen die Italianen toch erg goed. Deze heeft er nog geen 80k op zitten en is pas vier jaar oud.

    6. Citroen C3 E-HDI 90 Airdream Selection:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279805807?asrc=st|as
    Misschien niet de eerste auto die naar boven komt. De DS3 heeft wat meer in de spotlights gestaan, en de C1 is lekker goedkoop. Maar de C3 is zeker niet een te versmaden autootje. Het is geen sportieve auto, maar dat is niet erg want deze auto biedt onvervalst Frans comfort zoals het heurt.
    Dit is een 2011 model, dus slechts 4 jaar oud. Met 66.000km kun je er ook met gemak wat bij rijden. En dit ding verbruikt niets, bijna dan.

    7. Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.8 MPI:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/277507993?asrc=st|as
    Tsja, misschien een beetje een uiterste met de C3, maar dit is du sook mogelijk. Deze Alfa Romeo is allereerst waanzinnig mooi. Zowel van binnen als van buiten. Kan de nieuwe Giulia niet tegen op, qua schoonheid. Dit exemplaar is zwart met creme interieur. Erg fraai. Qua rijden heeft het niet het kwikzilverige van een 156, maar voor lange afstanden is dat misschien ook wel prettig. De 1.8 MPI motor heeft niet het karatker en de de felheid van de Twin Sparks van voorheen, maar het is gewoon een prima blok. 140pk lijkt veel, maar de 159 weegt ook wat. 7 jaar oud en nog geen ton gelopen. Dit kan je nieuwe vriend worden voor de komende jaren! Ok, niet echt een goed advies, maar kijk er eens naar!

    8. Kia Cee’d Sporty Wagon 1.4 VVT-i:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279681793?asrc=st|as
    De snelste, mooiste en beste auto in de wereld. Qua topsnelheid moet je denken aan Enzo, qua comfort een Rolls Royce en het verbruik is 1 op 120. Ruimer dan een Caravelle. Logisch dat @norge ervoor gezwicht is. Serieus is het een auto die zeer het overwegen waard is. Ruim en comfortabel, goed motortje en je hebt airco en geïntrigeerde navigatie. En slechts 5 jaar oud en nog geen 100k gelopen. Zit zelfse een trekhaak op!

    9. Peugeot 308 XT 1.6 VTI:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/278210846?asrc=st|as
    Dit is het leuke van Occasion shoppen, tenminste, voor mij. Je gaat heel anders kijken naar auto’s. Normaliter vind ik een Peugeot 308 niet echt een spetterende auto. Maar deze is zeker de moeite waard. Dit is een luxe uitvoering met echt een uitstekende uitrusting: sportstoelen, mooie wielen, climate control, panoramadak: alles.

    10. Suzuki Swift 1.2 Exclusive:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/278025524?asrc=st|as
    Ik heb dit altijd een leuk autootje gevonden. Heel herkenbaar. En ik houd niet van overdrijven, maar dit is een topaanbieding. Ja, vijf jaartjes oud: maar slechts 42k op de klok. Dit is gewoon een nieuwe auto. En met dat witte dakje ziet het er ook nog eens leuk uit. Qua betrouwbaarheid gaat het een eeuwigheid mee. Qua rijden best strak, het is niet het laatste woord in comfortabel cruisen (dan moet je de C3 hebben).

    11. Mitsubishi Lancer 1.8 Intense:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/275789748?asrc=st|as
    Intregerende auto. Je ziet ze niet zo veel, en toch vind ik ze wel wat hebben, de hatchback Lancers. Deze heeft een prima 1.8 motor en mooie wielen eronder. Ik heb van dit type alleen de Evolution gereden, en die staat wel heel erg hier van af. Qua interieur zou ik mij niet laten afschrikken. Het is allemaal wat plastic en hard, maar daar wen je zo aan. Alles blijft er ook zo uitzien. Daarbij zitten er veel elektrische extra’s op die het ook allemaal daadwerkelijk gewoon doen! En het is nog origineel ook!

    Yolo:
    Subaru Impreza 2.0R Luxury:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/275519203?asrc=st|as
    Ok, ik weet het, ik ben een fanboy. En de 2.0 liter boxer is alles behalve zuinig. Maar je hoeft maar een ding te doen: LPG tank erin installeren, en je zit qua auto wel goed voor de volgende 10 jaar. Ook een model dat je niet veel ziet (we zwaaien wel eens naar elkaar). Ik heb wel eens een 1.5 meegehad, en het een prima auto. Het is in een Subaru net allemaal iets anders, en dat heeft mijn inziens zijn charme. Het zijn werkpaarden, geen sierpaarden. Dus op de boulevard ben je niet zo cool als de A3 S-Line van de linksback van de plaatselijke FC, maar als het regent/ijzelt/sneeuwt kom je altijd weg.

    Succes met de keuze!

    Login om te reageren
    • nokia zegt

      12 november 2015 om 17:57

      @gtwillem:

      Zo dat lijstje bied behoorlijke tegenstrijdig heden voor ieder wat wils :)

      NR 7 is een mooie wagen enige min punt je kunt dan beter 1 hebben van een half jaar later dankzij krooimans zijn die er bijna niet. Die is namelijk 50KG lichter en hebben alle 159’s Q2 mee gekregen.

      Login om te reageren
  36. amgsoixanttrois zegt

    11 november 2015 om 16:53

    Op mobile.de is er een breed aanbod van opel insignia’s, astra’s, audi’s etc., stuk voor stuk heel wat dikker uitgevoerd en met fatsoenlijke motoren. In die prijsklasse zou ik er toch echt eentje uit DL halen.

    Login om te reageren
  37. jipino zegt

    11 november 2015 om 17:09

    Ik zou zeggen, doe jezelf een plezier en vergeet die 8 jaar vereiste en vergeet ook die representatief regel.

    Login om te reageren
  38. jochempie zegt

    11 november 2015 om 17:12

    Als je bang bent dat je klant je beoordeelt op je auto, ben je bij de verkeerde klant.

    Desalniettemin zou ik gaan voor een Audi A2 1.4 TDI, want awesome. En strikt genomen geen Volkswagen.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      12 november 2015 om 02:29

      @jochempie: Is de A2 niet reuzeoud? En zijn de motoren in zo’n vw product niet erg onbetrouwbaar?

      Login om te reageren
    • Pordon zegt

      12 november 2015 om 06:33

      @jochempie: dus als je kan kiezen tussen klant A die je eenmalig 1000€ op kan leveren of klant B, die een ‘verkeerde’ klant is, en jou direct en over langere periode als vaste klant meer geld op kan leveren ga jij liever voor klant A?

      Login om te reageren
  39. ivofga zegt

    11 november 2015 om 17:14

    Die bravo 1.4 t-jet met 150 pk is echt ondergewaardeerd. En als de uitrusting van een bravo te min is, kun je altijd nog, mits je van het design houd, kijken naar een lancia delta. Ook te krijgen met dezelfde motoren maar veel luxer uitgerust.

    Login om te reageren
  40. thedammer zegt

    11 november 2015 om 17:57

    De bravo blinkt nergens in uit? We hebben zelf een met 150pk. Echt een top auto. Vind hem persoonlijk vele malen mooier dan een golf

    Login om te reageren
    • jipino zegt

      11 november 2015 om 20:03

      @thedammer: Oké, maar waar blinkt ‘ie in uit dan?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 november 2015 om 23:22

        @jipino: design? Het is gewoon een mooie auto.

        Login om te reageren
  41. fordnut zegt

    11 november 2015 om 18:19

    Waarom zijn mistlampen een pré? Overdag heb je er so wie so niets aan, tenzij je een “petje” op hebt en die keer dat je ze ’s nachts kunt gebruiken zijn op de vingers van één hand te tellen. Ik kan prima zonder mistlampen leven. (en nee, ik ben niet jaloers want ik heb ze wel maar gebruik ze nooit)

    Login om te reageren
  42. bmwe46csl zegt

    11 november 2015 om 18:53

    Bmw 123d!

    Login om te reageren
  43. tjorque zegt

    11 november 2015 om 20:02

    DOE HET NIET…!!!!

    Wat je verliest aan de verkoop van je golf en aankoop van een andere auto extra moet leggen, kan je nog heel wat rijden… Zonder te hoeven huilen van het gebrek aan acceleratie enzo…

    Login om te reageren
  44. Rob zegt

    11 november 2015 om 21:42

    Tsja, wat is representatief? Ik vul het maar in als netjes of keurig. En ik zou een sedan doen. Staat wat volwassener. Ofzo. Wat weet ik nu van representativiteit….

    Kom ik bij een ontzettend keurige Volvo S40 terecht:
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/279016131?asrc=st|as

    Geen idee of ie zuinig is eigenlijk. 1 op 15 moet wel lukken. Zuinig genoeg? Voor de rest heb ik de S40 altijd een waar muurbloempje gevonden. Wel een mooi muurbloempje, zeker het exemplaar uit de advertentie.

    Is dat toch wat té keurig, heb je die Koreaanse Chevy’s. Er staan best wat Cruzes te koop. Ik vind ‘em gewoon wel leuk eigenlijk. Ziet er allemaal verzorgd uit.
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/275807229?asrc=st|as

    Uit de advertentie is een 1.6. Staan ook wel 1.8jes te koop. Geen idee welke zuiniger is. Ken deze auto’s totaal niet.

    Verder nog een Mazda 3.
    http://ww3.autoscout24.nl/classified/271314427?asrc=st|as

    Schijnen goed te rijden, schijnen zuinig te zijn en schijnen betrouwbaar te zijn; dus wat kan er nu helemaal mis gaan? De 3 lacht je in ieder geval, vrij letterlijk, tegemoet.

    Login om te reageren
  45. bartsmit zegt

    11 november 2015 om 22:44

    Wat een lul is voor een boer is een Opel voor een boer. Dat heb ik geleerd toen ik 13 was.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      12 november 2015 om 14:03

      @bartsmit: elke boer weet dat opels geen koppel hebben en dat je vw moet hebben. Vw kan beter trekken dan opel. Althans dat was zo tot een dikke tien jaar geleden.

      Login om te reageren
  46. fconderkantlat zegt

    12 november 2015 om 02:39

    wat een kutverhaal. meneer vindt een baan en wilt goedkoper rijden? 30-40k km per jaar? dan wil je echt niet kleiner dan een astra/golf wielbasis rijden, want anders heb je geen ruggengraat meer over na 2 jaar.

    ik zeg lekker houden die golf want als je gaat ruilen ga je er zo goed als altijd op achteruit.

    en kom svp met betere en reeelere verhalen want als ik als student na afstuderen een baan vind, ga ik echt niet goedkoper/zuiniger/kleiner rijden.

    Login om te reageren
  47. fconderkantlat zegt

    12 november 2015 om 02:41

    oja en met zoveel km per jaar is een automaat een reeelere pre.

    Login om te reageren
  48. azuli zegt

    12 november 2015 om 07:51

    De Bravo natuurlijk!

    Blinkt uit in het volgende;

    Comfort,
    zeer uitgebreide uitrusting(vanaf Edizione Prima uitvoering),
    Zeer goede (Sport)stoelen van alcantaraleer(Emotion uitvoering)
    17″ LM velgen. 16″ voor meer comfort.
    Kofferbak 400lt! Groter dan de concurrentie
    Lage onderhoudskosten
    Rijeigenschappen(comfortabel tot sportief)
    Besturing prettig. Zelfs bij sportief rijden
    Bouwkwaliteit
    Materiaalgebruik
    Uitstekende benzine(1.4 Tjet motoren) en diesels(1.6, 1.9 en 2.0Mjet)

    Oja zeker niet onbelangrijk nu met die stinkdiesels van Sjoemelwagen.

    Het automatische luchtcirculatiesysteem. Deze sluit automatisch als de lucht die hij aanzuigt van buiten niet schoon is en gaat weer open als de lucht schoon is. Er zit een sensor in die dat meet. Zelfs de duurste auto’s ter wereld hebben vaak deze functie niet eens.

    Na al die jaren nog steeds een van de mooiste auto’s in zijn klasse!

    Login om te reageren
  49. effedje zegt

    12 november 2015 om 08:12

    Volvo S40 1.6D

    Login om te reageren
  50. timt zegt

    12 november 2015 om 08:57

    En waarom niet even uitrekenen hoeveel kms je met de Golf kan doorrijden voor het bedrag van de afschrijving die je nu gaat verliezen en alle andere kosten die je gaat maken?
    Op een Golf VI zit sowieso cruise control, dus zet dat ding als er geen file is op 100 op de rechterbaan en je tokkelt zo met een verbruik van 1 op 14/15 naar werk. Kun je in het weekend weer eens gas geven.

    Login om te reageren
  51. mout zegt

    12 november 2015 om 10:42

    Lastig. Vooral omdat ik ‘representatief’ slecht snap. Het betekent je auto kopen op basis van de gemiddelde perceptie van mensen die je voor je beroep tegenkomt.
    In grote lijnen betekent dat: Val niet op, behalve misschien door wat extra prestige op de badge. Maar ook met dat laatste moet je voorzichtig zijn, want als het voor poenerig gehouden kan worden ben je pas echt de sjaak.
    Als je de handbak kunt opgeven, lijkt me een Auris hybrid de beste keuze. Een heel stuk zuiniger en minder storingsgevoelig dan de Honda, ruim aanbod. En de Honda is meteen als hybride te herkennen, de Auris niet. Dat laatste helpt dan weer voor ‘representatief’, want ook daar kunnen mensen wat van vinden.
    Zelf zou ik een B-segmenter op LPG zoeken, en niet te veel nadenken over wat anderen vinden. Misschien een neutraal kleurtje, maar verder iets waar ik met plezier instap. Grand Punto, C3, Fiesta, zoiets.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North