
Daar is ‘ie dan. De opvolger van mijn vorige auto en nieuw in de Autoblog Garage. En het is: een Audi S3!
Nog nooit heb ik zolang nagedacht over een leuke opvolger van mijn Mazda MX-5 (ND). Als tussenauto had ik een E46 318ci om eens rustig na te denken wat ik nu eigenlijk wilde. Meer comfort, het moet snel zijn en dat in combinatie met een ingetogen uiterlijk. Hoewel ik altijd fan ben van een coupé en sedan vorm, betrapte ik mezelf erop dat de krappe kofferbak van dit soort auto’s me irriteerde. Je kunt er in de lengte vaak genoeg in kwijt, maar met een hatchback is het gewoon makkelijker je zooi achterin gooien. Om het maar even zo te zeggen.

Op de Autoblog redactie zijn we fan van achterwielaandrijving, het liefst in combinatie met een mooie motor. Geen wonder dat het merk uit Beieren altijd goed vertegenwoordigd is in de Autoblog Garage. En ja, een BMW M140i (al dan niet met xDrive) behoorde tot de mogelijkheden. Toch wilde ik eens wat anders. Het stond in elk geval vast dat het iets compacts moest zijn.
Net als dat ik ooit een uitstapje maakte naar het merk Mazda, maak ik nu de stap naar Audi. Nieuw in de Autoblog Garage is deze Audi S3 (8V) uit 2014! Met name het mooie interieur is voor mij een belangrijke factor geweest om een S3 te verkiezen boven een Golf R. Ik pak er meteen veel “eerste keren” mee. Mijn eerste auto met vierwielaandrijving, eerste auto met een turbomotor en überhaupt mijn eerste Audi. De prijzen van deze generatie S3 lopen nogal uiteen en variëren tussen de 26.000 euro voor een exemplaar met wat missende opties, tot 35.000 euro voor eentje met alles erop en eraan. Rond dat bedrag ga je ook de facelift tegenkomen en vanaf daar kunnen de prijzen flink oplopen.

Waarom een S3?
De keuze voor een S3 heeft met een aantal redenen te maken. Het model spreekt me aan, omdat het uiterlijk geen rauwe kantjes kent en daardoor ook mooi op leeftijd raakt. Saai, zullen sommigen van jullie misschien denken. Ik vind het wel prima, zeker in combinatie met het feit dat de S3-badge achterop mist. De eerste eigenaar heeft destijds gekozen om de auto af-fabriek zonder S3-badge te laten leveren. Een keuze die mij wel ligt, want het maakt de auto lekker clean van achteren.
Verder is de derde generatie EA888 een tamelijk betrouwbare motor die zich eenvoudig laat kietelen. Even goed opletten dat al het onderhoud netjes is gedaan en dat de boel droog is. Gelukkig was dat bij deze S3 allemaal keurig in orde. Een derde is dat de S3 echt een goed sturende auto is. In de Audi S3: rijtest en video van 2013 kwam al een enthousiast verhaal naar voren van Wouter. En in dat verhaal kan ik me zeker vinden. De Audi voelt lichtvoetig aan, waardoor je hem lekker in een bocht kunt gooien. En dankzij vierwielaandrijving (haldex) heb je bakken met grip. Van een duw in je rug kun je niet echt spreken. Je merkt duidelijk dat het prestatiepotentieel in eerste instantie zoveel mogelijk van voren moet komen, pas daarna gaat de achterkant er zich mee bemoeien. Veilig, maar niet spannend of zo.
Daarnaast was ik echt weer toe aan een relatief moderne auto. Een youngtimer heeft meer karakter, zeker waar. Toch vind ik het erg fijn om weer een auto te hebben die niet piept en kraakt en je in alle comfort (en snelheid) van A naar B brengt.

Dit exemplaar
Via de My Audi app kun je aan de hand van het chassisnummer de gekozen opties en zelfs de configurator foto’s terugvinden van de specifieke auto. Altijd leuk voor ons petrolheads om dat ’s avonds met een bakkie koffie rustig door te nemen. Ik ben voor dit exemplaar gevallen vanwege de kleur en een aantal opties. Deze Gletsjerwit metallic Audi S3 is onder meer uitgevoerd met Adaptive Cruise Control (ACC), het B&O audiosysteem, een open dak en parkeerhulp plus met achteruitrijcamera. Allemaal zaken die het leven net wat prettiger maken. Een pluspunt wat mij betreft zijn de analoge klokken. Pas met de facelift kwam het optionele Audi Virtual Cockpit. Stiekem vind ik die twee ‘ouderwetse’ klokken mooier dan zo’n scherm voor je neus. Nieuwer is niet altijd beter, aldus uw auteur.
Over ouderwets gesproken. Het uiterlijk ziet er wat mij betreft nog oké uit. Het interieur en dan met name het MMI Plus systeem is wel op leeftijd geraakt. De wens is om Apple CarPlay/Android Auto op het scherm te toveren en dat kun je tegenwoordig mooi retrofitten op een bijna onzichtbare manier.
Audi heeft met deze generatie A3 voor een minimalistisch interieur gekozen. Je hebt een scherm (dat je in het dashboard kunt laten ‘verdwijnen’) en daaronder een reeks knoppen. Van een touchscreen is geen sprake. De bediening verloopt via de knop in de middenconsole. Wel weer grappig is het schrijven van letters op de bedieningsknop om een adres voor de navi in te voeren. Dat werkt niet slecht, maar tijdens het rijden is dat geen doen natuurlijk. Ik vind het interieur van de A3 8V in elk geval een stuk mooier oud worden dan een vergelijkbare Mercedes-Benz A-klasse, om maar een concurrent te noemen.

Een vereiste in mijn zoektocht was een automaat, deze S3 is uitgerust met de S-tronic. Deze bak met dubbele koppeling laat de S3 in slechts 4,9 seconden naar 100 km/u sprinten. Waarden die anno 2020 nog altijd een dikke prima zijn. De topsnelheid ligt naar goed Duits gebruik op 250 km/u. Zelf schakelen kan met de flippers achter het stuur, al krijg je hier niet de volledige vrijheid in bij de Volkswagen Group. Redline is echt redline en de auto zal altijd voor je opschakelen, of dat je nu wilt of niet. Ik woon niet naast een circuit, dus daar zal ik me niet aan irriteren.
Deze auto heb ik gekocht met een nieuwe APK en er is een servicebeurt uitgevoerd. De S3 zou er dus weer even tegenaan kunnen. De hot hatch staat op vier Continental zomerbanden 225/40 R18 banden uit 2019. Daar blijven ze ook gedurende winter op rollen. Gezien het milde winterweer en het feit dat de auto zeker niet dagelijks nodig is lijkt me dat een logische keuze.
De volledige specificaties van mijn Audi S3:
Motor: 2.0 TFSI quattro
Vermogen: 300 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 380 Nm tussen 1.800 en 5.500 tpm
0-100 km/u: 4,9 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Leeggewicht: 1.430 kg
Verbruik: –

De auto is in 2019 geïmporteerd vanuit Duitsland naar Nederland. De eerste Nederlandse eigenaar heeft er zo’n 20.000 kilometer en ruim een jaar in gereden. De teller staat nu op zo’n 101.000 kilometer. Waar de auto was gekocht, werd ‘ie ook weer ingeruild op een Porsche Macan. Prima, want nu mag ik me trotse eigenaar noemen. Persoonlijk heb ik geen angst voor geïmporteerde voertuigen. Sterker nog, de meeste auto’s die ik heb gehad komen van buiten Nederland. Als het verhaal klopt, de documentatie aanwezig is en geen extreem laag rest BPM-bedrag ziet is er in mijn ogen nergens om bang voor te zijn.
Wittebroodsweken
De Audi S3 is nu een paar weken onderdeel van de Autoblog Garage en ik ben nog altijd zeer tevreden met de keuze die ik heb gemaakt. Uiteraard zit ik nog midden in de wittebroodsweken. Na verloop van tijd komen vanzelf (kleine) irritaties naar boven. De auto is aangeschaft voor de lange duur en ik hoop enkele jaren van deze hot hatch te kunnen genieten. Updates met betrekking tot de auto zitten zeker al in mijn hoofd. Suggesties, vragen en/of opmerkingen kunnen in de comments!
Mooie wagen! Gefeliciteerd en veel plezier ermee.
@hatseflats: Bedankt!
Heel leuke bak! Zelf nog naar gekeken voor ik destijds een Clubsport aanschafte. Ook uit DLD gehaald, de keuze is dan toch net iets ruimer en de prijzen kunnen nog steeds heel gunstig zijn als je goed zoekt :)
@Stefje De CS is een betere keus. Sneller op 100-200km/h. :)
@Ot92: is dat zo? Grappig. Doorslag voor mij was dat ik af en toe trackdays wilde gaan doen.
@stefje Ook een beter keus voor als je af en toe trackdays doet inderdaad. :)
Heb je ‘m al wel laten kietelen dan? Die dingen zijn zo vlot op 100-200km/h. Het is vergelijkbaar met een Rs6.
Altijd leuk om iemands overwegingen te lezen, mooie bak!
Fraaie auto, mooie uitvoering. Niet zo protserig. Gewoon lekker! Geniet ervan
Tjonge Ruben, waar is het misgegaan man? Je bent nog zo jong en dan weer witte 0000. Zonde.
@spideriv: Weer? M’n eerste witte auto dit :)
Mooie auto Ruben maar waarom een witte?
@baserace: Waarom niet? Grijs vond ik te grauw en weer een opvallende kleur had ik geen behoefte aan
Vette bak! Rijdt vast heerlijk. Wel wederom een VAG wagen die in X.9 seconden naar de 100 gaat. Alsof het marketing is. Of het nu een snelle wagen als deze audi is, of een polo slowmotion in 13.9, ze gaan volgens fabriek allemaal in X.9 seconden naar de 100. (Ik geloof het niet maar ik geloof niet heel veel van wat VAG te zeggen heeft).
Overigens vind ik deze Audi veel en veel mooier dan de nieuwere versies. Die hebben allemaal diepzwart plastic driehoeken en ovalen op de voor en achterbumper, echt verschrikkelijk lelijk, goedkoop, functieloos. Is schijnbaar VAG designtaal nu, de naar mijn mening lelijkste nieuwe auto van het moment, de T-ROC heeft het bijvoorbeeld ook.
Veel leuke aangename, veilige en betrouwbare kilometers toegewenst!
Het is zeker een fijne auto! Na jaren PSA en BMW Groep is het nu tijd om een VAG-auto te ontdekken. Eens kijken of het bevalt op de lange duur!
Mijn VAG hok doet het thans in 8,2 seconden volgens de opgave.
@Johanneke: klopt. Topgear deed het met deze in 4.6…..
Ik ben fan van Audi noch van witte auto’s. Maar hier staat een snoepje. Één van de laatste fraaie modellen van het merk voordat gedwongen tierelantijntjes hun effect op het strakke design kregen en voor het dieselschandaal z’n sporen achter liet in de vorm van allerhande beknibbelingen op luxe.
De chromen accenten combineren fraai met het wit, evenals de velgen. Eindelijk eens geen 13 in een dozijn zwarte lijsten / velgen. Veel plezier en fijne kilometers gewenst!
Mooi exemplaar! Heb zelf een model ervoor gehad met 1.9 TDI. Heerlijke auto vond ik het!
Leuk ding. Gefeliciteerd met je aankoop!
Ziet er goed uit, gefeli! Ook al wat interieur foto’s? Benieuwd naar de transitie naar Apple CarPlay.
Stay tuned, wanneer de klus voor elkaar is lees je het, inclusief een dot foto’s van het interieur en resultaat, hier op Autoblog natuurlijk!
Eerste aan te raden mod: de conti’s vervangen door Michelin pilot sport 4s. Hoewel ze bij 4wd waarschijnlijk minder snel grip zullen verliezen dan bij een fwd
Ik maak me toch wel een beetje zorgen om de Autoblog-redactie… Alweer een witte auto in de Autoblog garage. Met een witte blijf je zitten zijn woorden die blijkbaar niet meer opgaan. Helaas, want het maakt, naar mijn mening, geen enkele auto er mooier op. Verder is een S3 uiteraard gewoon een erg fijne auto, gefeliciteerd met de aankoop en veel plezier ermee!
Het is in ieder geval niet weer een BMW;)
@RubenPriest: Ik dacht dat een S3 altijd een zwarte hemel had, maar zo te zien niet, klopt dat? Verbaasde me! :)
@rubenpriest Je redenatie om wegens het interieur voor de Audi te kiezen deel ik volledig. Ik vind dit (nog steeds) een prachtig interieur. Lekker clean.
@Praeses: het is in mijn ogen een interieur dat er met de jaren mooier op wordt. Int begin vond ik het kaal en basic. Nu vind k t knap
@Praeses: helemaal mee eens en aanzienlijk mooier dan de “shareholder value” interieurtjes die Audi tegenwoordig probeert te slijten aan z’n klanten.
Geen duw in je rug ..? Heeft toch een redelijk koppel.
Lichtjes, door de haldex constructie komt de meeste kracht in eerste instantie van voren. Mijn oude E92 M3 had bijvoorbeeld maar 20 Nm meer, maar kon een enorme klap in je rug geven in M Dynamic mode.
Leuke auto, ik had de 3-deurs als 3x S-line met 150pk TDI, heerlijke auto. Mijn enige irritatie is de MMI knop die contra-intuïtief de verkeerde kant op gedraaid moet worden. Na 3 jaar en 180.000km was ik daar nog steeds niet aan gewend.
@griffendahl: Wat is 3X S-line? De binnenkant, buitenkant en de sleutel? 🤣
Suggestie: een andere kleur. Heel persoonlijk natuurlijk, maar wit zou de laatste kleur zijn die ik zou kiezen. Verder mooie wagen, veel plezier!
Ik denk een van de beste all-rounders, gefeliciteerd! Overigens wel grappig, ik vind het interieur van de Golf wat meer hebben, de Audi is mij net te clean en minimalistisch. Exterieur is de Audi wel fraaier, zeker met deze velgen. En dat ‘ie wit is ga je in de zomer waarderen.
Leuke auto!
Naast de school van de kids gaat er altijd rond schooltijd iemand met een S3 op pad. Het is subtiel, maar de liefhebbers horen en zien toch dat het een S3 is.
Ook mooi om een serie te maken samen met JD Engineering 😇
Hoop dat je er heel veel plezier mee hebt!
Gniffel, wit is momenteel the color of choice op de Autoblog redactie, zo te zien. Inderdaad weer eens wat anders dan grijs of zwart. Je kan desnoods iets met de kleuren van Audi Sport doen (pinstripe op de taille, blokjes op neus en/of derriere etc.) om er een accent aan te geven. Benieuwd of de auto voldoende zal weten te boeien voor een lang(er) verblijf in Huize Priest 🙂
Gefeliciteerd en veel veilige kilometers! Mooi pakket zo.
Geen suggesties nog maar wel gefeliciteerd en vele veilige kilometers met deze strakke bak.
Mooie cleane S3
Ik ben niet zo’n Audi fan, maar deze S3 vind ik wel heel erg gaaf. En over de comments hierboven aangaande de kleur; wit heeft altijd mijn voorkeur. Na een witte Golf 7 en een witte f30 nu een blauwe X3. En toch mis ik wit. Vaak komt het lijnenspel van de auto er veel beter door uit. Ook hier. Erg mooie keuze!
Fraaie auto, geniet er van!
Audi heeft nogal altijd goud in handen met de S3. Elke generatie is telkens weer precies goed. Ook deze generatie. Gewoon goed, niks op aan te merken. Je kunt de motor natuurlijk wat oppeppen, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Een Audi S3 heeft standaard altijd al het juiste vermogen.
Persoonlijk ben ik vooral fan van het tweede generatie 3-deurs model. In oranje natuurlijk. Zoals autoblog hem destijds gereden heeft: https://www.autoblog.nl/archive/2007/04/06/vag-rijtest-3-audi-s3
Mocht ik mijn Mazda 3 zijn, dan is dat wel de potentiële opvolger. Al zijn de oranje modellen wel erg schaars…
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Als FL rijder weet ik hoe prettig deze rijden. Veel plezier ermee !
Prachtige auto, bij de belangrijkste opties vergeet je in mijn ogen een hele belangrijke te benoemen die je er wel op heb zitten. De volledige led koplampen. Verder inderdaad een betrouwbaar blok op wat olie verbruik na. Auto’s trekken razendsnel op en was in die tijd sneller dan de a45 mag met zijn 60pk minder. Veel plezier ermee.
Leuke aankoop, proficiat! De witte kleur is wel gedurfd, succes alvast met schoonmaken :)
Mooie wagen, veel plezier ermee!
Een onverwachte keuze gezien je eerdere auto’s. Benieuwd of je er ‘de aard’ in zult hebben, zoals dat heet.
Mooie auto, veel plezier ermee. Je overwegingen zijn erg herkenbaar, wij hebben kortgeleden de e46 330 cabrio vervangen door een nieuwere, praktische touring (ALPINA B3 BiTurbo). Absoluut nog geen spijt van en ook bij ons staat de retrofit van Apple CarPlay in de wensenlijst.
Lekkere upgrade! Alpina rules
Mooie bak! Enige waar ik me mateloos aan zou irriteren is de de brandstofmeter die uit 6 of 7 blokjes bestaat. Ik wil gewoon een analoge meter zodat ik precies zelf kan inschatten hoever ik wel of niet kan rijden! De boordcomputer vind ik daarin toch iets teveel met gemiddelden werken.
Mooie aanwinst. Veel plezier en vele veilige kilometers ermee.
Waag het niet om ‘m standaard te laten, die circa 70pk winst d.m.v. van een stage 1 tuning is veels te aantrekkelijk. :)
Kan je achteraf nog zwarte dakrails monteren? Is toch een gemis op de sportback
Goede keuze. Erg fijne daily dit. Wat modificaties betreft, betrouwbaar 400pk is mogelijk, als je gewend bent aan het vermogen is dat natuurlijk een goed idee. En wellicht subtiel verlagen (AST?) en een knap setje wielen? Een setje R8 Y-spoke (BBS speedline achtig) wellicht een idee? Ook geleverd op de TTS. Oem subtiel en net wat dikker.
Zouden Pretoria velgen kunnen staan op een S3? Of een mooi setje OZ legerra 19 inch?
@Cuprafan123: Vast wel, maar Y-spoke nog beter.
@dutchdriftking: verlaging heb ik trauma’s opgelopen na mijn MX5. Drempels in Rotterdam zijn vreselijk en alleen maar schrapen schrapen en nog eens schrapen. Zelfs bij een minimale verlaging. Uiterlijk laat ik verder stock. De kracht van dit model is zijn bescheiden voorkomen, wat de reden is dat ik voor deze ben gegaan.
Veel plezier ermee.
Ben zelf ook een S3 aan het overwegen.
Mooi! Wat is nu precies het idee van 4wd bij zo een auto? Lijkt me onnodig complex (duur, zwaar, onbetrouwb)
@p993: dat je in minder dan 5 tellen naar 100 kan en ook na tuning nog eindeloze grip hebt. 300 pk (of meer) op alleen de voorwielen is niet prettig rijden imo. Het vreet voorbanden omdat die altijd snakken naar tractie. Het is zeker niet overbodig.
@p993: vanuit stilstand kan je vanuit 5000 toeren wegknallen zonder zijwaarts te staan. met alleen fwd is dat onmogelijk en vanaf 200pk al helemaal. heb zelf 2 systemen gehad, haldex in een TT en Awd in een subaru. de laatste is wel sneller uit stilstand heeft meer grip in dikke sneeuw en modder maar wie rijd daar nou… dan is haldex de betere allemansvriend qua veiligheid en verbruik. (mijn 2005 impreza had geen esp etc. die kon je met gemak zijwaarts gooien als het een beetje glad was)
Proficiat met de aanschaf.
Qua specs een leuke auto. Dat Lada dashboard was voor mij een reden om ‘m nooit serieus te overwegen.
leuke auto waarvan ik hoop dat je hem gewoon origineel laat, rijden er al genoeg rond met knetteruitlaatjes, zwarte ringen en open luchtfilters.. :-)
@variomatic: uiterlijk blijft origineel is het plan :) onderhuids I don’t know ;)
@rubenpriest: ik had er eentje als Daily. In t rood… Heerlijke auto! Redelijk verbruik, geen druppel olie te veel, 120k km zonder problemen, super wegligging (en niet super hard qua ophanging), quattro voor hier in bergen, betere remmen als mn RS3/4 en met n Abt chipje op 370pk ook nog echt lekker snel (290 op t klokje). En vooral dat t er best bescheiden uit zag, maar toch wel een heldje was op de linkerbaan vd Autobahn. Ik mis um…
Dat klinkt goed en maakt me enthousiast om er leuke dingen mee te doen in 2021!
@RubenPriest: keep us posted! 🚗💨