Autoblog Garage: BMW 318ci van Ruben

Auteur: , 60 Reacties

Een nieuw lid in vorm van deze 3 Serie coupé.

Autoblog Garage: BMW 318ci van Ruben

Vaste lezers kunnen zich misschien nog wel het Autoblog Advies in het begin van juni 2019 herinneren. Collega @willeme schreef het advies aangezien ik op zoek was naar een nieuwe daily driver, naast mijn Mazda MX-5 ND. De eisen waren dat het een comfortabele youngtimer moest zijn. Een auto waar ik zeker twee of drie jaar mee vooruit kan en een auto die niet al te onzuinig zou zijn.

Autoblog Garage: BMW 318ci van Ruben

Jullie reacties waren erg leuk om te lezen. Juni is alweer even geleden en het heeft dus even geduurd voordat ik de knoop heb doorgehakt. Er was destijds geen haast bij, maar die haast kwam er uiteindelijk wel. Mijn Peugeotje 106 had er steeds minder zin in en uiteindelijk moest ik snel op zoek naar een vervanger.

Mijn voorkeur lag bij een sedan en het liefst een automaat. Natuurlijk heb ik jullie reacties doorgenomen en het één en ander overwogen. Mijn voorkeur had een Lexus IS (1999-2004). Ik vind deze Japanse sedan mooi oud worden, maar ik kon geen exemplaar vinden waar ik een klik bij had. In elk geval niet voor het budget waar ik ging mee shoppen. De E46 3 Serie is ook een auto die in mijn optiek een fraai model blijft. In dit geval was het aanbod een stuk groter.

Autoblog Garage: BMW 318ci van Ruben

Het is uiteindelijk een BMW E46 318ci geworden. Geen sedan, wél een automaat. Ik kon deze 3 Serie inclusief de inruil van mijn Peugeot voor een paar duizend op de kop tikken. De rest van het budget wil ik gebruiken om de auto motorisch netjes te maken. Het ding loopt prima, maar de E46 lust wat olie (goh) en met (preventief) onderhoud is niets mis. Sowieso vind ik het prettiger rijden als zaken zijn aangepakt.

Autoblog Garage: BMW 318ci van Ruben

Waarom geen zes-in-lijn hoor ik je denken. Ten eerste omdat ik deze vierpitter prima vond rijden voor wat ‘ie moet doen. Ten tweede omdat ik mijn MX-5 zie als de hobbyauto en deze 318ci als het A-naar-B vervoersmiddel. Met een zes-in-lijn zou ik geneigd zijn om juist het gaspedaal wat meer in te trappen vanwege het mooie geluid. Met die BMW-vierpitter is daar geen beloning in te vinden. Een stukje zelfbescherming voor de portemonnee zullen we maar zeggen.

Autoblog Garage: BMW 318ci van Ruben

De gloriedagen van deze coupé zijn geweest. Er zijn krasjes op de lak, bumpers hebben schade, de parkeersensoren werken niet, een speaker in het interieur werkt niet en zo zijn er nog wel wat dingen. Daarnaast zit er een uitsparing in de bumper waar ooit een trekhaak heeft gezeten. Voordeel is wel dat ik nu een auto heb die wél op slot kan (in tegenstelling tot de 106). Komt er meteen zo’n Nextbase dashcam in te hangen.

Ik wil vooral het belangrijkste aanpakken. Ik kocht de auto met één xenon koplamp die er geen zin meer in had. Deze week dan ook even langsgegaan bij Alpina- en BMW-specialist SPBA om dat euvel te fixen zodat ik in elk geval een veilig zicht heb.

Autoblog Garage: BMW 318ci van Ruben

Welke avonturen ik ga beleven met deze 318ci Coupé weet ik nog niet. De volgende stap is een goede onderhoudsbeurt en eens kijken welke eventuele gekkigheid we daar tegen gaan komen. To be continued!



60 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ik heb een is200 gehad, grootste probleem wat ik er ooit mee had in 3 jaar tijd was een vast gelopen klauw, en een kapotte bobine.ik bezit nu een e46 n42…vervangen in 3 jaar tijd.kachelmotor,kachelweerstand,schokdempers achter, raammechaniek voor, raanschakelaar voor, vacuumpomp, rembelrachtiger, draagarmen voor, allerlei olielekkages verholpen..ojah wisseraslager hebben de tourings allemaal kapot…ik smacht weer naar een is200
@ruben_vandenberg: ik ken het gevoel ook overstapt van lexus naar Bmw. Het hybride programma kon me niet echt bekoren. Maar van dag 1 allerlei ergernissen en kleine issues op de Bmw (f32 n55) en ergst van al slechte klanten approach bij de dealer. Japanse producten en technolgie is echt meer uitgekookt.
@ruben_vandenberg: zou het kunnen dat je BMW wat achterstallig onderhoud had? Dat verwacht ik overigens ook eerder van een (jonge) BMW rijder dan van een Lexus eigenaar.
Ik moest een station hebben, en deze kwam op mijn pad en kon hem ruilen met de knip dicht.als het eenmaal rijdt zonder problemen is het een fijne auto.
@ruben_vandenberg: ik heb m’n f30 330d nieuw gekocht 5 jaar terug. Heb nog geen enkel probleem of defect gehad. Ik vrees dat je bij oudere occasies vaak een ander z’n miserie en consequent slecht onderhoud koopt. Waarmee ik niet wil zeggen dat bmw het van het is. Japanse auto’s zijn gekend voor hun kwaliteit.
@ruben_vandenberg: ik rij een e46 330i voor al bijna 3 jaar. Nog niks en nooit wat hoeven te vervangen op de vloeistoffen na.
@speedgeek: komt ondat het een 6 cilinder is…4 cilinder is gewoon ruk in een e46…zelfde vebruik als 6 in lijn..maar minder betrouwbaar
@ruben_vandenberg: dat klopt. Daarom had ik als harde eis ook een 6 cilinder. Maar je noemt ook heel wat componenten op die niet motor gerelateerd zijn.
@ruben_vandenberg: Doe jezelf een plezier en neem dan een 300.
De 200 is zo magertjes.
@ruben_vandenberg: Heerlijk dat zorgeloos rijden met een IS200. Heb ook een vastzittende remklauw gehad.6 maanden terug de remzuigers ingespoten met teflonolie en sindsdien remt ie weer als vanouds . Voor de rest starten en lopen, je hebt er geen omkijken naar.
Wat een mooie (bijna) klassieker! Ziet er chique uit zo van binnenkant in die kleur.
Van de buitenkant ziet die er zo het mooist uit. Blijven poetsen en veel plezier ermee.
Mooi interieur!
Vind het interieur (zo op de foto) er nog erg netjes uitzien.
@mpgc: Interieur is nog in een verrassend goede staat inderdaad!
@rubenpriest: mooie auto! Maar heeft die schade gehad? Hij heeft een niet facelift kofferbak namelijk…
@3246cm252kw: gehad? Nog steeds :D deuken in achterbumper, voorbumper en zijkant. Het is m’n dagelijkse A naar B hok, dus de auto is qua uiterlijk alles behalve perfect.
Fijn rijdende auto’s uit die tijd, kwaliteitsgevoel in het interieur komt helaas niet overeen met wat onder de motorkap te vinden is (gebeurt wel vaker bij BMW, zelfs nu nog), een vriend had eentje met eenzelfde blok vooronder en hem van pure ellende weer doorverkocht wegens de ene na de andere olielekkage. Hopelijk heb jij meer geluk!
@volvo_440_turbo: Fingers crossed!
@volvo_440_turbo: Tja het lot van elke ouder wordende auto als je ze niet goed onderhoud.
De basis is zeer betrouwbaar!
@zrijder: Hoe komt het dan dat de Colt 1.5 DID die hier voor de deur staat die ongeveer even oud is nog een olielekje of zweetje heeft? In de onderhoudshistorie geen spoor van dichtingsrubbers te vinden die ooit vervangen zouden geweest zijn. We hebben hier een Citroën C3 1.4 HDI gehad, ook ongeveer van dat jaartal, altijd zijn onderhoud gehad, wel, dat blok zat helemaal onder de olie…
@volvo_440_turbo: Tja een citroen hahaha.
Voor de rest kun je een keer geluk hebben, oude jappen kun je ook heel erg veel onderhoud aan hebben hoor.
Inderdaad dit is een van de laatste BMWs met een meer dan gemiddelde bouwkwaliteit samen met de 5 serie van dat moment. Een zes cylinder had het perfect gemaakt.
Zie, dat de kentekenplaathouder alvast gewisseld is. Dat scheelt toch gauw een paar peekaa’s 🙂

On a more serious note : hoop, dat de auto je zal bevallen. Blijft een aardig model om te zien.
@amghans: Liever de kentekenhoudenhouder van een bevriende garage op je auto, dan één of ander occasion paleis toch :) ?
@RubenPriest: heb liever gewoon een blanco kentekenhouder.
@amghans: Praat Nederlands met me,
Even Nederlands met me.
“Hij heeft bewezen er soms moeite mee te hebben”

Koopt weer een premium wagen… Als je goedkoop en burgerlijk vanAnaarB zoekt dan is het verreweg het meest verstandig voor je portemonnee om bij premium weg te blijven. Ik snap het wel overigens hoor. En ik wens je veel plezierige en goedkope kilometers toe!
@lekbak: Thanks! De voorganger van deze 318 was een Peugeot 106 waar ik met plezier 40.000 km in heb gereden. Had nog proefgereden met een 206, maar de stilte in de cabine met name op de rijksweg in zo’n 3 serie is toch wel heel erg prettig.
@rubenpriest Ik zit serieus te kijken naar een E46 station , maar die standaard stoelen zijn voor mij echt een No go denk ik: ze lijken erg vlak en met 1.95 is dat wat onhandig.

Hoe ervaar jij deze stoelen in dagelijks gebruik? Het heeft nogal een impact op mn zoekresultaten om alleen voor sportstoelen te gaan
@olivier420: Ik ben 1.80 m en voor mij zijn de stoelen prima. Het is wel hard leder wat inderdaad een vlakke houding geeft. Sowieso heb ik BMW-stoelen nooit fantastisch gevonden t.o.v. Franse auto’s. In jouw geval zijn de sportstoelen dan een interessantere optie!
@RubenPriest: thanks, helder! Ik speur eBay ook af voor een mooie set om eventueel zelf later erin te zetten.

En met station bedoelde ik natuurlijk touring. Zucht.
@olivier420: 195 cm en een 3 serie uit die generatie is als een 1 serie… denk dat die auto gewoon helaas te klein is. Sportstoelen of niet
@olivier420: hier 1,90…kunt er goed inzitten.
Naar een specialist om een lampje te vervangen, dat is goed voor de portemonnee… verder een nette wagen. Ff langs de sloop ok zo’n kapje voor de uitsparing in de bumper halen.
@emping: die Xenon unit kan natuurlijk ook een kapotte starter hebben, het hoeft niet t lampje te zijn.
Ontzettend mooie auto, al vind ik de Z4-velgen wat aan de kleine kant en te diep naar binnen liggen. Zijn die wel origineel geleverd op de E46? Style 44 zou hem perfect staan!

Maar een facelift-E46 coupé….Tijdloos mooi.
@mcshine: Ik vind het wel de ideale opa-spec zo. Diep naar binnen -> geen stoeprandschade bij inparkeren. Kleine velgen -> lekker comfortabel! Precies het doel.
@RubenPriest: yup, als opa-spec je doel is, niet veranderen. Misschien nog een setje spatlappen om het af te maken. Ook alleen maar voordelen.
@mcshine: nee zijn enkel op de E85 origineel geleverd als instap velg op de goedkoopste uitvoering de 2.2 in 2003.
@rubenpriest, aan de foto’s te zien zijn we praktisch buren. Zal proberen je auto te ‘spotten’
@kenner: grappig, dan moet je de rode MX-5 vast wel eens gezien hebben. Die staat ook ergens in de wijk :D
Toen ik de titel zag begon ik me af te vragen: WAAROM!?!??
Waarom geen 320 minimaal!?!

Maar na het lezen van je artikel lijkt het een slimme keus. Het type BMW heb ik ook altijd schone lijnen te hebben gevonden. En de kleur interieur is prachtig! Veel A-naar-B plezier!
@peidur: 320ci van de pre-facelift met M52b20 motor is toch echt betrouwbaarder dan deze
Leuk, dit ga ik met belangstelling volgen! Ik heb zelf een 325ia Touring, hetzelfde bouwjaar, dezelfde kleurstelling en ook met lekker brave 16 inch-wielen. Heerlijke auto, zeker niet alleen door de zescilinder hoor! Dit jaar wel veel kosten aan gehad (alle remschijven en -blokken vervangen, koelvloeistoflekkage verholpen, nog wat kleine zaken), maar hij is ’t waard. Veel rijplezier gewenst!
@m54b25: Bedankt, leuk om te horen (Y)
Prachtige auto de E46 coupe, echt tijdloos.
De armoedige Style 104 E85 Z4 velgen doen deze prachtige coupe geen recht aan.
Zou zelf voor een Style44 gaan 17 inch.
Zat ook onder mijn stock originele E46 328ci, die ik vroeger had.
Een goede E46 vinden is tegenwoordig een hele opgaaf, veel vallen in handen van paupers en petjes helaas.
Nog wel even dat vieze glimmende stuur goed schoonmaken/poetsen ;)
@zrijder: inderdaad, ik heb 2 jaar gezocht naar een originele E46 330cd. De mijne heb ik gekocht van 1e eigenaar met 75000km en onderhoudsboekje van BMW dealer.
@pollet79: Oh nice! een 330CD is sowieso al een heel erg schaarse auto.
Heel mooi!
Ikzelf ben ook in bezit van een E46 330cd coupe 2004. Gechipt naar ongeveer 275pk en 571Nm. Rijd sportief en zuinig in verbruik. Elk jaar doe ik rondje Nürburgring. Perfecte wagen voor mij.
De E46 is de fijnste drie-serie ooit gebouwd. Is al bijna 15 jaar geleden dat ik die reed, maar zelfs mijn vader die niets om auto’s geeft, heeft het er nog steeds over dat die BMW zo fijn reed.

Die versies erna zijn comfortabeler geworden en daardoor veel minder fijn sturend.
Die 3-serie is trouwens eenvoudig te chippen. Wordt hij net iets vlotter van.
@billymobiel: Een atmosferische motor chippen en zeker deze oude M43 is echt nutteloos.
@zrijder: Heb dat destijds ook gedaan, maar ging toen om een diesel..
@billymobiel: Ja idd diesel heel ander verhaal!
Ik heb het persoonlijk nooit gesnapt wat mensen zien in deze overhypte petjesbak, in M3 versie klinkt het ook alsof je allerlei blikjes over de grond hoort schrapen.
@nopetrolnofun: goed verhaal man
Goed verhaal man
Zuinige en soepele motor de n42, enkel niet echt betrouwbaar, olie verbruik en lekkages zijn niet vreemd.

Je gaat een kostbaar avontuur tegemoet, dat kan ik je nu al vertellen omdat er een N42 blok in zit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).