• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat je moet weten over deze boxer van BMW

Auteur: RubenPriest, gepost 29 november 2019 om 22:01 – 38 Reacties

Afbeelding Wat je moet weten over deze boxer van BMWAfbeelding Wat je moet weten over deze boxer van BMWAfbeelding Wat je moet weten over deze boxer van BMWAfbeelding Wat je moet weten over deze boxer van BMWAfbeelding Wat je moet weten over deze boxer van BMWAfbeelding Wat je moet weten over deze boxer van BMWAfbeelding Wat je moet weten over deze boxer van BMWAfbeelding Wat je moet weten over deze boxer van BMW

Wat je moet weten over deze boxer van BMW
Even inzoomen op de krachtigste BMW-boxermotor aller tijden.

Eerder dit jaar presenteerde BMW Motorrad de Concept R 18 tijdens Concorso d’Eleganza Villa d’Este. De motorfiets zelf heeft een bad-ass uiterlijk en in dit artikel zoomen we in op de krachtbron van het concept.

Dat is een tweecilinder boxermotor en niet geheel toevallig de krachtigste die BMW ooit gemaakt heeft. Het blok heeft een inhoud van 1.802 cc en levert 91 pk bij 4.750 tpm. Er is sprake van een boring van 107,1 mm en een slag van 100 mm. Het maximale koppel van 158 Nm (wat echt behoorlijk is voor dit type motor) is al vanaf 3.000 tpm volledig aanspreekbaar. Onderin is er al voldoende kracht te bespeuren. Tussen 2.000 en 4.000 tpm heb je namelijk al 150 Nm beschikbaar.

Wat je moet weten over deze boxer van BMW

De boxer ligt verticaal in een aluminium behuizing en weegt 110.8 kg. Ondanks zijn klassieke voorkomen is het een moderne motor met moderne techniek. Het blok heeft vier kleppen en een dubbele ontsteking. De boel blijft goed op temperatuur dankzij lucht- en oliekoeling. De motor komt met een zesversnellingsbak inclusief anti-hopping. Dit laatste voorkomt dat het achterwiel gaat slippen als je sportief aan het terugschakelen bent.

Wat je moet weten over deze boxer van BMW

Het blok speelde niet alleen rol bij de ontwikkeling van de Concept R18. Ook Concept R 18 /2 en de custom bikes “The Departed” van ZON en “Birdcage” van Revival Cycles beschikken over de tweecilinder boxermotor.

Ook interessant!

  • Op stap met de BMW S1000XR
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Hier, de meest bizarre motorfiets van de dag
  • Dit filmpje roept alleen maar vraagtekens op
    Deze video roept alleen maar vraagtekens op

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, motor, motoren, Motorfiets, Techniek

Vorig bericht: « Dit is de snelste zevenpersoons auto ooit (306 km/u)
Volgend bericht: Autoblog Garage: BMW 318ci van Ruben »

Lees Interacties

Reacties

  1. f599 zegt

    29 november 2019 om 22:03

    ahh

    Login om te reageren
  2. mp014 zegt

    29 november 2019 om 22:08

    Magnifiek!

    Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    29 november 2019 om 22:14

    Krachtigste blok?
    Het 1250 blok doet vlot 136pk.

    Het koppelrijkste blok dat wel. Maar met 1800cc is dat ook niet echt verwonderlijk.

    Ik denk dat het usp eerder het retrotastische uiterlijk is…

    Login om te reageren
    • frankie01 zegt

      29 november 2019 om 22:28

      @tjorque: kracht wordt gelukkig nog steeds in Newton uitgedrukt.

      Login om te reageren
    • keeper1 zegt

      29 november 2019 om 23:45

      @tjorque: dat is volgens mij geen boxermotor

      Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        29 november 2019 om 23:47

        @keeper1: oh nee is het wel idd.

        Login om te reageren
    • elemento zegt

      30 november 2019 om 00:00

      @tjorque: ik heb recent 1250R gerden Houtrust bmw nootddorp. Wat een geweldig motor. Lekker koppel. Bocht top ivm lage zwaarte kracht. Verder nam ik een volwassen persoon achterop. Je merkte niks van. Bij het remmen gingen veerpoot tegenwerken. Enige is wel.dat carbarateur wel persoonlijk motor minder maakt. Lijkt wel 2 tieten. Wel fenemoneel rijgedrag

      Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        30 november 2019 om 01:23

        @elemento: met lage zwaarte kracht lijken mij de bochten juist niet top… überhaupt problematisch om het vermogen dan op de weg te krijgen.

        Login om te reageren
      • shaguar zegt

        30 november 2019 om 06:58

        @elemento: Je bedoelt de gasklephuizen die aan de bovenzijde van de cilinders zitten, vermoed ik. De 1250R is voorzien van injectie.
        Al denk ook ik met weemoed terug aan de tijd van luchtgekoelde blokken met carburateurs. Dat klonk toch een stuk fijner.

        Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      30 november 2019 om 02:25

      @tjorque:
      Precies, een 1250 GS heeft veel meer vermogen dan dit blok.
      Maar er rammelt wel meer aan het artikel:
      – Een boxer die verticaal in de behuizing zit? Leg eens uit.
      – Anti-hopping? Dat is gewoon een slipkoppeling.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        30 november 2019 om 08:37

        @janjansen:

        – ik denk dat hij bedoelt dat het lijkt of het blok ‘verticaal’ in het frame staat terwijl de cilinders naar de zijkanten uitsteken. Niets nieuws, dat is bij elke boxer zo.
        – anti-hop clutch, da’s gewoon de Engelse benaming voor hetgeen je benoemd.

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      30 november 2019 om 08:11

      @tjorque: de good ol’ R1100S deed al 98pk uit een luchtgekoeld blok…

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    29 november 2019 om 22:31

    Meeste koppel idd. Niet meeste pk’s. Of moet het 191pk zijn?

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      30 november 2019 om 02:40

      @dutchdriftking: Zeker niet. Het is tenslotte een luchtgekoelde motor.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        30 november 2019 om 10:32

        @SimonMc: een 1150gs heeft dit vermogen ook….

        Login om te reageren
  5. kennone zegt

    29 november 2019 om 22:33

    Lekker veel koppel??

    Login om te reageren
  6. Dutchcarwizard zegt

    29 november 2019 om 22:35

    Schitterend blok, al haalt hij het qua uitstraling niet bij het 1977 r100rs blok met zijn gigantische Bing carburateurs.

    Login om te reageren
  7. boxer74 zegt

    29 november 2019 om 22:37

    linkss, rrrechts, linkss, rrrecht, linkss, rrrechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts…

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    29 november 2019 om 22:52

    Ik heb niet zo veel met motorfietsen, maar dit ziet er toch wel heel gaaf uit!

    Login om te reageren
  9. momo zegt

    29 november 2019 om 23:09

    Wat een dik ding! Flikker de OLEDtv maar weg en zet dit ding er maar voor in de plaats. Iedere dag afstoffen en poetsen?

    Login om te reageren
  10. sudbina zegt

    29 november 2019 om 23:59

    Maar wel een onderliggende nokkenas met stoterstangen voor de aandrijving van de kleptuimelaars. Toch best antieke techniek in een modern retro jasje.

    Login om te reageren
    • galgootje zegt

      30 november 2019 om 02:08

      @sudbina: is dat zo of lijkt het zo? Stoter stangen kunnen prima fake zijn immers.

      Login om te reageren
      • shaguar zegt

        30 november 2019 om 06:44

        @galgootje: Heb je alle foto’s bekeken?

        Login om te reageren
        • galgootje zegt

          30 november 2019 om 07:17

          @shaguar: oh nu zie ik dat dat niet zo is… :-)

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            30 november 2019 om 08:38

            @galgootje: als dit een hypermodern blok was geweest lag de output ook wel wat hoger…

            Login om te reageren
        • Dutchcarwizard zegt

          30 november 2019 om 08:46

          @shaguar: twee onderliggende nokkenassen zelfs.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 november 2019 om 13:02

      @sudbina: niks mis met oude techniek, de motor maakt toch maar weinig toeren. Het voordeel is nu dat de motor veel smaller kan worden, wat nogal een dingetje is bij een boxer natuurlijk.

      Het is zelfs een serieus nadeel dat deze motor 4 kleppen per cilinder heeft. Met twee kleppen was het koppel nog hoger geweest en bij de nog geen 5000rpm van nu had het voor vermogen niet veel uitgemaakt.

      Login om te reageren
  11. lithiumion zegt

    30 november 2019 om 02:12

    Ik word hier enthousiaster van dan van een BMW met meer dan 2 wielen. Geweldig uiterlijk!

    Login om te reageren
  12. drrossi zegt

    30 november 2019 om 06:44

    Als het een lekker kopje koffie kon zetten wilde ik er wel eentje

    Login om te reageren
  13. racerx zegt

    30 november 2019 om 08:03

    @viezefreddy deze bedoelde ik toen je me een vraag over tweewielers stelde.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      30 november 2019 om 08:07

      @viezefreddyw

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        30 november 2019 om 09:32

        @racerx: Oh ja! Ja, heel gaaf ding. Zit me de afgelopen week een beetje te verdiepen in dit soort dingen en het begint zowaar aan me te trekken. Een Triumph Bonneville Bobber vind ik echt mega vet! Daar zie ik mezelf wel op rijden. Kijk dus niet raar op als ik dat met een jaartje ook doe haha.

        Login om te reageren
        • jurgen80 zegt

          30 november 2019 om 14:08

          @viezefreddyw: de bobber is heel gaaf maar valt wel klein uit als je van een bmw boxer stapt. Ivm de breedte van de boxermotor is de tank ook breder, dan is de triumph opeens erg smal.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            30 november 2019 om 14:14

            @jurgen80: Tot zover mijn verstand van motoren haha. Vond de Triumph erg cool. Ikzelf ben ook niet zo groot, haal de 180 centimeter niet. Ben ook niet zo breed. Zo’n Triumph lijkt mij dan ook een prettige motor voor mij. Maar goed, dat is koffiedik kijken. Heb nog nooit zelf op een motor echt kunnen zitten om dat te ervaren.

            Login om te reageren
            • jurgen80 zegt

              30 november 2019 om 17:44

              @viezefreddyw: idd zeker doen! De bobber is en blijft een gave motor en uiteindelijk koop je zo’n motor alleen maar omdat je er blij van wordt.

              Login om te reageren
        • racerx zegt

          30 november 2019 om 16:59

          @viezefreddyw: ja joh, gewoon doen. Beetje rondpruttelen langs de Friese meren met lekker weer, toch een hele andere sensatie dan cabrio rijden. ??

          Login om te reageren
  14. pa045 zegt

    30 november 2019 om 09:09

    Meer cilinderinhoud dan de gemiddelde 3-serie nu.

    Login om te reageren
  15. Dizono zegt

    30 november 2019 om 14:40

    Als dit net zo leuk rijdt als een MT-01 (1.7l V2 met ca. 100 pk en 165 nm ) dan ben ik nu al fan. Denk wel dat ze hem gaan bouwen, zeker nu Triumph een nieuwe 2.5 l3 heeft gelanceerd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North