Wat je moet weten over deze boxer van BMW

Auteur: , 38 Reacties

Even inzoomen op de krachtigste BMW-boxermotor aller tijden.

Eerder dit jaar presenteerde BMW Motorrad de Concept R 18 tijdens Concorso d’Eleganza Villa d’Este. De motorfiets zelf heeft een bad-ass uiterlijk en in dit artikel zoomen we in op de krachtbron van het concept.

Dat is een tweecilinder boxermotor en niet geheel toevallig de krachtigste die BMW ooit gemaakt heeft. Het blok heeft een inhoud van 1.802 cc en levert 91 pk bij 4.750 tpm. Er is sprake van een boring van 107,1 mm en een slag van 100 mm. Het maximale koppel van 158 Nm (wat echt behoorlijk is voor dit type motor) is al vanaf 3.000 tpm volledig aanspreekbaar. Onderin is er al voldoende kracht te bespeuren. Tussen 2.000 en 4.000 tpm heb je namelijk al 150 Nm beschikbaar.

Wat je moet weten over deze boxer van BMW

De boxer ligt verticaal in een aluminium behuizing en weegt 110.8 kg. Ondanks zijn klassieke voorkomen is het een moderne motor met moderne techniek. Het blok heeft vier kleppen en een dubbele ontsteking. De boel blijft goed op temperatuur dankzij lucht- en oliekoeling. De motor komt met een zesversnellingsbak inclusief anti-hopping. Dit laatste voorkomt dat het achterwiel gaat slippen als je sportief aan het terugschakelen bent.

Wat je moet weten over deze boxer van BMW

Het blok speelde niet alleen rol bij de ontwikkeling van de Concept R18. Ook Concept R 18 /2 en de custom bikes “The Departed” van ZON en “Birdcage” van Revival Cycles beschikken over de tweecilinder boxermotor.



38 reacties

ahh
Magnifiek!
Krachtigste blok?
Het 1250 blok doet vlot 136pk.

Het koppelrijkste blok dat wel. Maar met 1800cc is dat ook niet echt verwonderlijk.

Ik denk dat het usp eerder het retrotastische uiterlijk is…
@tjorque: kracht wordt gelukkig nog steeds in Newton uitgedrukt.
@tjorque: dat is volgens mij geen boxermotor
@keeper1: oh nee is het wel idd.
@tjorque: ik heb recent 1250R gerden Houtrust bmw nootddorp. Wat een geweldig motor. Lekker koppel. Bocht top ivm lage zwaarte kracht. Verder nam ik een volwassen persoon achterop. Je merkte niks van. Bij het remmen gingen veerpoot tegenwerken. Enige is wel.dat carbarateur wel persoonlijk motor minder maakt. Lijkt wel 2 tieten. Wel fenemoneel rijgedrag
@elemento: met lage zwaarte kracht lijken mij de bochten juist niet top… überhaupt problematisch om het vermogen dan op de weg te krijgen.
@elemento: Je bedoelt de gasklephuizen die aan de bovenzijde van de cilinders zitten, vermoed ik. De 1250R is voorzien van injectie.
Al denk ook ik met weemoed terug aan de tijd van luchtgekoelde blokken met carburateurs. Dat klonk toch een stuk fijner.
@tjorque:
Precies, een 1250 GS heeft veel meer vermogen dan dit blok.
Maar er rammelt wel meer aan het artikel:
– Een boxer die verticaal in de behuizing zit? Leg eens uit.
– Anti-hopping? Dat is gewoon een slipkoppeling.
@janjansen:

– ik denk dat hij bedoelt dat het lijkt of het blok ‘verticaal’ in het frame staat terwijl de cilinders naar de zijkanten uitsteken. Niets nieuws, dat is bij elke boxer zo.
– anti-hop clutch, da’s gewoon de Engelse benaming voor hetgeen je benoemd.
@tjorque: de good ol’ R1100S deed al 98pk uit een luchtgekoeld blok…
Meeste koppel idd. Niet meeste pk’s. Of moet het 191pk zijn?
@dutchdriftking: Zeker niet. Het is tenslotte een luchtgekoelde motor.
@SimonMc: een 1150gs heeft dit vermogen ook….
Lekker veel koppel👌🏼
Schitterend blok, al haalt hij het qua uitstraling niet bij het 1977 r100rs blok met zijn gigantische Bing carburateurs.
linkss, rrrechts, linkss, rrrecht, linkss, rrrechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts…
Ik heb niet zo veel met motorfietsen, maar dit ziet er toch wel heel gaaf uit!
Wat een dik ding! Flikker de OLEDtv maar weg en zet dit ding er maar voor in de plaats. Iedere dag afstoffen en poetsen🤤
Maar wel een onderliggende nokkenas met stoterstangen voor de aandrijving van de kleptuimelaars. Toch best antieke techniek in een modern retro jasje.
@sudbina: is dat zo of lijkt het zo? Stoter stangen kunnen prima fake zijn immers.
@galgootje: Heb je alle foto’s bekeken?
@shaguar: oh nu zie ik dat dat niet zo is… :-)
@galgootje: als dit een hypermodern blok was geweest lag de output ook wel wat hoger…
@shaguar: twee onderliggende nokkenassen zelfs.
@sudbina: niks mis met oude techniek, de motor maakt toch maar weinig toeren. Het voordeel is nu dat de motor veel smaller kan worden, wat nogal een dingetje is bij een boxer natuurlijk.

Het is zelfs een serieus nadeel dat deze motor 4 kleppen per cilinder heeft. Met twee kleppen was het koppel nog hoger geweest en bij de nog geen 5000rpm van nu had het voor vermogen niet veel uitgemaakt.
Ik word hier enthousiaster van dan van een BMW met meer dan 2 wielen. Geweldig uiterlijk!
Als het een lekker kopje koffie kon zetten wilde ik er wel eentje
@viezefreddy deze bedoelde ik toen je me een vraag over tweewielers stelde.
@viezefreddyw
@racerx: Oh ja! Ja, heel gaaf ding. Zit me de afgelopen week een beetje te verdiepen in dit soort dingen en het begint zowaar aan me te trekken. Een Triumph Bonneville Bobber vind ik echt mega vet! Daar zie ik mezelf wel op rijden. Kijk dus niet raar op als ik dat met een jaartje ook doe haha.
@viezefreddyw: de bobber is heel gaaf maar valt wel klein uit als je van een bmw boxer stapt. Ivm de breedte van de boxermotor is de tank ook breder, dan is de triumph opeens erg smal.
@jurgen80: Tot zover mijn verstand van motoren haha. Vond de Triumph erg cool. Ikzelf ben ook niet zo groot, haal de 180 centimeter niet. Ben ook niet zo breed. Zo’n Triumph lijkt mij dan ook een prettige motor voor mij. Maar goed, dat is koffiedik kijken. Heb nog nooit zelf op een motor echt kunnen zitten om dat te ervaren.
@viezefreddyw: idd zeker doen! De bobber is en blijft een gave motor en uiteindelijk koop je zo’n motor alleen maar omdat je er blij van wordt.
@viezefreddyw: ja joh, gewoon doen. Beetje rondpruttelen langs de Friese meren met lekker weer, toch een hele andere sensatie dan cabrio rijden. 👌🏼
Meer cilinderinhoud dan de gemiddelde 3-serie nu.
Als dit net zo leuk rijdt als een MT-01 (1.7l V2 met ca. 100 pk en 165 nm ) dan ben ik nu al fan. Denk wel dat ze hem gaan bouwen, zeker nu Triumph een nieuwe 2.5 l3 heeft gelanceerd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).