• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog Garage: DS7 introductie

Auteur: Wouter, gepost 4 januari 2020 om 07:01 – 20 Reacties

DS7 Crossback

Tijd voor iets heel anders. De aanwinst in de Autoblog garage is anders dan wat er tot nu toe is geweest.

Het merk DS had enkele jaren geleden een bliksemstart met de DS3. Alle reden voor de Fransen om het merk los te trekken van moeder of zuster Citroën. De geschiedenis laat zien dat niet iedere spinoff van een bestaand merk succesvol wordt, maar anderzijds is het wel een manier om grote stappen te zetten qua groei. De tijd zal leren hoe het DS vergaat.

Dit is de eerste echte DS, een DS die niet gebaseerd is op een auto van dat andere merk wat ik niet zal noemen. Maar het is Citroen. Uiteraard wordt er onderhuids wel van het platform gebruik gemaakt van de Peugeot 3008/5008 en dat nu ook bij Opel wordt ingezet. 

Een indrukwekkende verschijning

Over het uiterlijk valt altijd te discussiëren, maar de DS7 is zondermeer een kloeke verschijning. Het formaat hebt we het dan over, met een lengte van 4m57 valt de DS7 exact tussen Audi’s Q3 en Q5. De Duitsers verslaat hij wel qua breedte, de DS7 meet maar liefst 1,90m.

Met een relatief nieuw merk moet worden gewerkt aan de identiteit, er is immers niet echt een basis om op terug te vallen. Het DS embleem vormt een middelpunt op de motorkap die subtiele ribbels heeft gekregen. Volgens de laatste trends zijn de voor- en achterspatborden  afgevlakt, wat volgens DS een gespierde uitstraling moet geven.

De LED lampen maken een groter verschil, een kleine subtiele verwijzing naar de godin (de oorspronkelijke DS) uit de jaren vijftig. De LED-modules van de DS ACTIVE LED VISION moeten ogen als juwelen en produceren een paars licht als de portieren worden ontgrendeld, waarna ze 180 graden draaien. De verticale dagrijverlichting zorgt samen met de rollende knipperlichten voor herkenbaarheid.

PURETECH 225 AUTOMAAT 8-TRAPS

Gezien de langzame dood van de diesel in Nederland was demeest logische keuze om voor één van de benzinevarianten te gaan. Het liefst hadden we een DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4×4 in de Autoblog garage opgenomen, maar die 300 pk sterke plug-in hybride was nog niet beschikbaar.

Het werd dus de 225 pk en 300 Nm sterke Puretech 1.6 die standaard is uitgerust met de fijne EAT8 achttraps automatische versnellingsbak. Ondanks het uiterlijk wat doet vermoeden dat de DS7 de gebaande paden best zou kunnen verlaten, heeft onze DS7 de aandrijving op de voorwielen. Alleen de hierboven genoemde PHEV heeft vierwielaandrijving, bij andere motorvarianten is het niet leverbaar.

Met een leeg gewicht van 1403 kg is de DS7 niet eens zo gek zwaar, maar toch zijn de prestaties niet mega flitsend voor de hoeveelheid vermogen. De topsnelheid is 234 km/u, wat voor het soort auto uiteraard ruim voldoende is. De sprint naar de 100 duurt echter 8,2 seconde, de Duitse concurrentie doet dat sneller, ook met minder pk’s. De tijd zal leren hoe “vief” de DS7 in de praktijk aanvoelt.

DS ACTIVE SCAN SUSPENSION

Een geinig idee: de DS7 kijkt vooruit om te zien hoe het wegdek er daar uitziet. Een camera – die achter de voorruit is geplaatst en elektronisch is gekoppeld aan de voor- en achteras – samen met vier positiesensoren en drie acceleratiemeters om veranderingen in de weg waar te nemen. Afhankelijk van de ontvangen informatie past de computer continu de demping aan, die zachter of harder wordt afgesteld.

Onze DS7

Voor de winter is het wellicht een wat besmettelijke kleur, maar het smoelt wel lekker. Onze DS7 is gespoten in Blanc Nacré, waarvoor de DS Store € 1.190,- rekent. Ook het interieur is behoorlijk licht, formeel is het lichtgrijs, maar het zit dicht tegen wit aan. Het interieur thema is ‘RIVOLI’  en de leer kleur heet Pearl Grey, waarvoor je bijna 3 mille moet aftikken.

Verder rolt de DS7 op heel fors lichtmetaal 20” groot, maar dat is niet zo vreemd voor crossovers die dat ook wel nodig hebben.

Verder vermeldt de optielijst: DS DRIVER ATTENTION ALERT  a € 900,-, de voor de zomer erg prettige geventileerde voorstoelen, DS Sensorial Drive (we komen er op terug wat die diepteinvestering van 50 euro doet), een achteruitcamera die geen fantastisch beeld geeft, Polyambient lighting in het interieur, een inparkeerpakket, geluidswerende, gelaagde zijruiten en een hifisysteem van Focal Electra. De totale schade bedraagt € 66.240, maar de DS7 is zo wel echt ramvol. Alle veiligheidsystemen, connected navigatie, verwarmde, geventileerde, elektrisch verstelbare stoelen, headsupdisplay, elektrische kofferklep, LED verlichting. Alles zit er op en aan.

We hebben ook al bewegend beeld van onze nieuwe duurtester. Kijk daarvoor de onderstaande video.

Naast de huidige auto’s in de Autoblog Garage kun je ook onze belevenissen lezen met auto’s die al weer uit de Garage zijn verdwenen, zoals de Alfa Romeo Giulia duurtest. We hadden in 2019 ook voor drie maanden een BMW-Motorrad F850GS. Zo was er ook de BMW M135i van Wouter. In 2018 hadden we de beschikking over een Peugeot 308 GTI duurtest. Maar de eerste Porsche in de Autoblog Garage, dat was de Porsche 911 Carrera S 992 Autoblog Academy. Met pijn in ons hard namen we ook na drie maanden weer afscheid van de Renault Megane RS Trophy duurtest.

Ook interessant!

  • Autoblog Garage: introductie Mazda CX-5
  • lexus autoblog garage
    Autoblog Garage: introductie Lexus IS250
  • Volkswagen ID.4 Autoblog Garage introductie
  • Video: Wouters BMW 535i xDrive - introductie

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, ds-automobiles, ds7, duurtest

Vorig bericht: « Koop de meest vooruitstrevende auto uit 1998
Volgend bericht: In deze stad viel er vorig jaar maar 1 verkeersdode »

Lees Interacties

Reacties

  1. sander1980 zegt

    4 januari 2020 om 07:41

    Vind het ding wel echt een “presence” hebben. Ben benieuwd naar de ervaringen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 januari 2020 om 10:07

      @sander1980: (ik heb jouw comment even aangepast ;-))

      Login om te reageren
      • sander1980 zegt

        4 januari 2020 om 10:21

        @willeme: Bij deze ben je mijn “Held van de dag”. ??

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    4 januari 2020 om 07:50

    135i er uit, 911 er in, dan is een praktische duurtester als daily geniaal natuurlijk.

    Login om te reageren
  3. rutgerg zegt

    4 januari 2020 om 08:48

    Ik vind dit wel zo’n gave auto om te zien he… ben benieuwd of het ook als een typische citroën rijdt. Als een dweil met stoelen zo zacht als de bank in een bejaardentehuis want dan pas ik.

    Login om te reageren
    • jpsienen zegt

      4 januari 2020 om 08:56

      @rutgerg: Dat is één artikel terug. Dit is de meest vooruitstrevende auto van 2020.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        4 januari 2020 om 08:59

        @jpsienen: haha ja die zeker! Ik vond citroëns altijd best tof om te zien. Werd er alleen kotsmisselijk in.

        Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      4 januari 2020 om 09:40

      @rutgerg: kruip eens onder je steen vandaan, we leven in 2020 niet meer in 1950

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        4 januari 2020 om 11:55

        @Soulmaster: heeft niks met een steen te maken. Laatst nog in een nieuwe c3 gereden en ook in een recente c5. Zachte stoelen vreemd opkomende koppeling, gevoelloos zweverig gedrag. Het rijdt gewoon anders dan wat ik gewend ben en dat mag ik toch niks vinden?

        Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    4 januari 2020 om 10:12

    Van de zomer had de Franse overbuurman op vakantie een zwarte DS7. Elke keer weer een mooi schouwspel als de koplampen gingen fonkelen als kristallen.

    Login om te reageren
  5. 114i210pk zegt

    4 januari 2020 om 10:12

    8,2s is niet heel gek als je ziet wat voor een frontaal oppervlak dit gedrocht heeft..

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      4 januari 2020 om 16:21

      @114i210pk: Frontaal oppervlak heeft voor 0-100 nog weinig invloed. Daarnaast zal dat oppervlak echt niet verschillen van zijn concurrenten…

      Login om te reageren
      • 114i210pk zegt

        4 januari 2020 om 18:55

        @Citrofiel: Daar zit wat in natuurlijk. Misschien moeten ze ‘m even op de rollenbank laten testen om te kijken of hij daadwerkelijk 225 pk’s heeft.

        Login om te reageren
  6. White_Lightning zegt

    4 januari 2020 om 10:53

    @wouter
    Het is La DS.
    Als je wat leest over de historiek van dé DS blijkt dat het een verwijzing is naar “godin”
    https://www.interglot.nl/woordenboek/fr/nl/vertaal/deesse

    Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    4 januari 2020 om 11:25

    Mooie auto en een schitterend interieur.
    Acceleratie tijd en topsnelheid is goed genoeg voor NL, harder dan 140 KM/u lukt je al bijna niet overdag.
    Lekker toeren in zo’n Franse voiture en genieten van het comfort en de omgeving.

    Login om te reageren
  8. duderuud zegt

    4 januari 2020 om 11:39

    Waarom een SUV promoten? Die lelijke dingen vermoorden het milieu. Doe dat dan met een AMG ofzo…

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      4 januari 2020 om 13:14

      @duderuud: Jaja, en Sneeuwwitje leeft echt in het bos.

      Wakker worden knul.

      Login om te reageren
  9. keesj zegt

    4 januari 2020 om 12:43

    De reden dat ik gekozen heb voor de DS7 is voornamelijk het Rivoli-interieur, alles net even anders en het geweldige comfort. Mijn auto heeft 180 pk, 250 Nm. Voor mij ruim voldoende, zelfs met een 1300kg caravan. Inmiddels bijna 100.000 km gereden en zeer, zeer tevreden.

    Login om te reageren
  10. EnthousiaST220 zegt

    4 januari 2020 om 13:10

    Voor de zomer een rit mee gemaakt. Mooie auto met geweldig interieur. Reed destijds de instap-diesel met handbak en die deed wel af aan het geheel van de auto…

    Login om te reageren
  11. tourannetje zegt

    9 januari 2020 om 20:40

    Zit vast veel meer marge op dan op het arme broertje Opel Grandland X. Over twee jaar kosten ze tweedehands ongeveer het zelfde

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North