Jazeker, een grote Berline met dikke zescilinder.
Vorige week schenen wij een lichtje over de goedkoopste Citroen C6 van Nederland. Een handgeschakelde C6 met viercilinder diesel was te krijgen voor amper 3.000 euro. Een topdeal, mits je geluk hebt met de eerste paar beurtjes.
Je kan het natuurlijk ook andersom bekijken: wat is de duurste voorganger? Nee, niet de auto op de foto’s. Waar je naar kijkt is de op één na duurste XM van heel Nederland en daarmee ook van Europa. Het is een heel bijzondere XM, namelijk de zogenaamde XM Multimedia. Dit was het vlaggenschip van Citroën destijds. De XM Multimedia is niet sneller dan andere XM’s, maar is wel veel vooruitstrevender. Met deze auto was je namelijk altijd connected. Hallo Deutschland, was gibt?
Jazeker, de XM Multimedia was een van de eerste auto’s met internetverbinding. Audi was destijds bezig met WAP (Wireless Application Protocol), maar in de XM Multimedia kon je gewoon naar hartelust internetten. Althans, dat was de bedoeling. Onderstaande video uit ‘De Gouden Koets’ (een soort YouTube met vaste tijden voor de programma’s) laat zien hoe vooruitstrevend de XM wel niet was.
Het mooie is nog dat de Citroen XM toen op zijn laatste benen liep. De XM werd als opvolger van de CX in 1990 gepresenteerd en was dus al acht jaar oud tijdens het maken van dit filmpje. In het filmpje is goed te zien dat er op het gebied van infotainment en coiffures enorme stappen zijn gemaakt. De Citroen XM Multimedia was tevens uitgerust met een navigatiesysteem, wat destijds zeker geen gemeengoed was.
Naast het ‘Multimedia’ aspect is het alsnog een heel erg fraaie youngtimer. Het exemplaar is van origine Rouge d’Enfer en in de tussentijd gestript en helemaal overgespoten. Onder de kap vinden we de bekende 2.9 V6 met 190 pk, een motor die je ook vind in diverse Peugeots en Renaults. De auto is nummer 46 van de in totaal 50 XM’s Multimedia die er gebouwd zijn. De vraagprijs van 11.950 euro is vrij stevig, maar daar krijg je wel een uniek Berline voor terug. De advertentie kun je hier bekijken.
wimof zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gertjan2012 zegt
Stay Connected!
dwfc zegt
Dag Willeme, wat dan te denken van dit apparaat … mmm
!https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1577273614
ouwedibbes83 zegt
@dwfc: dat is een pareltje! Mooie kleurencombo van in- en exterieur. Kan een LCI-model vd E39 nog meer waarderen en ik vondt t jammer dat de raamomlijsting zwart is uitgevoerd bij een reeds donkere wagen.
viezefreddyw zegt
@dwfc: Godskolere wat een schitterende wagen zeg. Echt een absolute fraaie samenstelling. Wel een typische Leitner prijs.
114i210pk zegt
@viezefreddyw: Daar kun je wel 10k van af lullen..
nautique206 zegt
@114i210pk: denk t niet, is al verkocht
mondial zegt
Mooi stukje innovatie
Robert zegt
@mondial: nou!
CapGemini biedt straks de mogelijkheid tot internetsnelheden met dezelfde isdn-snelheid van het internet op de pc thuis.
Dan praat je toch al gauw over 6-9 Kbps… ?
toyotafortuner zegt
Dankzij de constante herhalingen van Flodder krijg ik toch wel meer waardering voor de XM. Voorheen vond ik t maar een apart gestylede wagen. Dankzij de gastrollen in oa die Koninginnedag (Trixie!) en de pokeraflevering (Koala 656 met V12)
E550 zegt
Na 2006 zag je ze al niet op de weg.
fastforward zegt
Voor de XM en de Xantia heb ik altijd een zwak gehad. Aan de buitenkant worden ze mooi oud. Het interieur daarentegen..
Volvo_440_turbo zegt
Voor mij een teleurstelling qua design als je naar de voorganger nl. de CX kijkt.
edward330d zegt
Een citroen xm met Windows… Garantie voor storingen.
momo zegt
@edward330d: de Windows bleven het daarentegen wel altijd doen.
Jochen zegt
@edward330d: de Citroën zonder Windows heette : Citroën Jumpy Cargo
560pk zegt
Heb in 1989 of -90 in de flagship store van Citroën op de Champs Élisée in dee auto gezeten toen hij net geïntroduceerd was. Leek een ruimteschip uit een andere dimensie. Hoewel ik altijd Duits koop, heb ik een eeuwig zwak voor deze auto (en DS, CX ervoor en C6 erna)
kennone zegt
3 stuks thuis gehad. Ook de V6! Enorm comfortabele bak maar ze stonden best vaak bij de garage. Denk dat het een dure bak is om hem in goede staat te houden.
nikk zegt
Duur autorijden. Doe maar een gewone 2.0. Loopt ook al over de 200.
lompey zegt
Heeee. Geen gezeur of de app die niet goed werkt. Dat is bijzonder
Thomas20vt zegt
De auto met de 13 ruiten :)
Dutchcarwizard zegt
@thomas20vt: jij leest de Autovisie!
1audi1 zegt
Geweldige herinneringen aan. Mijn opa had de 2.5 diesel,extreem confortabel en hartstikke betrouwbaar. Toen hij hem wegdeed stond er 500k op de teller, de particulier die hem overkocht stuurde een aantal jaar later nog een kaartje dat er nog een ton of 3 bij waren gezet.
Alleen de elektronica was een regelrechte ramp, als ik dan toch nog wat negatiefs moet benoemen
1audi1 zegt
@1audi1: Jammer btw dat Fransen niet meer zulke auto’s maken. De Safrane bijvoorbeeld was ook al zo’n enorm gave kar
Tegenwoordig doen de Duitsers het toch een stuk beter
tenaci zegt
Overnieuw ??♂️
Dutchcarwizard zegt
@tenaci: Ik zag ‘m ook. Doe het nog eens over!
shaguar zegt
@tenaci: Ik vond “naar harteloos internetten” ook wel een hele mooie eigenlijk.
Hoe waar deze zinsnede ook mag zijn, denk ik niet dat het hier op die manier bedoeld is.
shaguar zegt
@shaguar: on-topic overigens een erg leuk stukje over een uniek stukje autogeschiedenis. Erg leuk om te lezen! Dank je Willeme!
Dutchcarwizard zegt
@shaguar: Willem is een topper inderdaad.
tenaci zegt
@baidu: Jep, dat staat buiten kijf, ze stukkies zijn altijd erg leuk!
Dutchdriftking zegt
Tja, ik heb gewoon helemaal niéts met een oude Citroën…
Pallas zegt
@dutchdriftking: Gezien je gebruikersnaam snap ik dat…
Alfarobert zegt
Ik had in 2005 een TomTom Benelux in de auto en was daarmee de eerste op het werk met navigatie.Zelfs de directeur had het nog niet.Citroen had het dus al veel langer.
aarsgewei zegt
@Alfarobert: mijn 1997 clk had al geintergreerde full color mapnavigatie. Zelfs toen was het niet echt speciaal.
moveyourmind zegt
Ben over het algemeen wel fan van vintage gadgets: de sprekende boordcomputer in de Renault Safrane, high end autoradio’s van Alpine van deccenia terug, de ingebouwde telefoon in een BMW e38, oude Bang & Olufsen tv’s met gemotoriseerde vloerstands en stereo’s met glazen paneeltjes die opzij schuiven als je er met de hand in de buurt komt. Dat soort oude meuk vind ik fantastisch.
Maar de apparatuur in deze Citroën… Het weet nou niet het gevoel bij me op te roepen dat dit ooit zo vooruitstrevend en duur was dat het heel bijzonder was als je destijds zoiets in je auto had.
Maar de XM heeft gelukkig wel een vintage gadget aan boord die nog steeds heel gaaf is: de hydropneumatische vering. Waardoor hij in de parkeerstand met zijn buik op het asfalt ligt. Zo’n mooi gezicht vind ik dat. En dan het magische ‘opstijgen’ wanneer je hem start. Van zulke gadgets kan ik oprecht zielsgelukkig worden.
Robert zegt
@moveyourmind: bij een maat van me staat er ook altijd een XM ‘op de buik’ geparkeerd. Daarmee houdt de eigenaar ook het antilekmatje op z’n plek, want dat ding blijft maar LHM olie lekken. En hij voorkomt hiermee zo herhaaldelijke boetes wegens milieuvervuiling.
Dat gezegd hebbende vind ik die XM een van de meest iconische auto-ontwerpen van de jaren negentig. Geweldige lijnen, prachtige wigvorm.
nietcreatief zegt
@moveyourmind: was dat dezelfde sprekende boordcomputer als in de Laguna met die moeilijke bril om de achterlichten? Daar werd ik namelijk aardig gestoord van..
*Ding-dong* “waarschuwing! Zet de auto langs de kant van de weg en raadpleeg de handleiding* Waarom?! Wat is er aan de hand dan?! Geef een lampje, een hint, een idee! Aaargh!
terazino zegt
Een van de weinige auto’s waarin ik als bestuurder wagenziek werd ?
Citrofiel zegt
Extra veel vooruitstrevende elektronica in een Franse auto. Je moet maar durven…
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut fan van Franse merken. Maar ik ben bewust voor een BX met carburateur gegaan, want zelfs monopoint injectie leek me al een risicootje. En ik heb er nog steeds spijt van dat de XM met carburateur niet gekocht heb toen ik de kans had. (dat is een extra schrale versie die zelfs niet in Nederland werd geleverd)
cx1985 zegt
De kleur is NIET rouge lucifer maar rouge d’enfer. De welbekende activa kleur.
Tevens is de prijs alles behalve duur als je bedenkt dat de nodige xm’s al voor het dubbele, zelfs drie dubbele gegaan zijn.
Maar goed, ander leuk feitje, geen van de ooit 52 gebouwde multimedia’s is het zelfde. De een had een computer en de ander niet, die had bijvoorbeeld weer navigatie.
Tevens waren ze ook als dealer promo auto’s bedoeld om te laten zien wat kon, accessoires die je kon bestellen zoals navigatie. Ze werden in eerste instantie niet zomaar verkocht.