• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop de meest vooruitstrevende auto uit 1998

Auteur: willeme, gepost 3 januari 2020 om 22:32 – 40 Reacties

Jazeker, een grote Berline met dikke zescilinder.

Vorige week schenen wij een lichtje over de goedkoopste Citroen C6 van Nederland. Een handgeschakelde C6 met viercilinder diesel was te krijgen voor amper 3.000 euro. Een topdeal, mits je geluk hebt met de eerste paar beurtjes.

Je kan het natuurlijk ook andersom bekijken: wat is de duurste voorganger? Nee, niet de auto op de foto’s. Waar je naar kijkt is de op één na duurste XM van heel Nederland en daarmee ook van Europa. Het is een heel bijzondere XM, namelijk de zogenaamde XM Multimedia. Dit was het vlaggenschip van Citroën destijds. De XM Multimedia is niet sneller dan andere XM’s, maar is wel veel vooruitstrevender. Met deze auto was je namelijk altijd connected. Hallo Deutschland, was gibt?

Jazeker, de XM Multimedia was een van de eerste auto’s met internetverbinding. Audi was destijds bezig met WAP (Wireless Application Protocol), maar in de XM Multimedia kon je gewoon naar hartelust internetten. Althans, dat was de bedoeling. Onderstaande video uit ‘De Gouden Koets’ (een soort YouTube met vaste tijden voor de programma’s) laat zien hoe vooruitstrevend de XM wel niet was.

Het mooie is nog dat de Citroen XM toen op zijn laatste benen liep. De XM werd als opvolger van de CX in 1990 gepresenteerd en was dus al acht jaar oud tijdens het maken van dit filmpje. In het filmpje is goed te zien dat er op het gebied van infotainment en coiffures enorme stappen zijn gemaakt. De Citroen XM Multimedia was tevens uitgerust met een navigatiesysteem, wat destijds zeker geen gemeengoed was.

Naast het ‘Multimedia’ aspect is het alsnog een heel erg fraaie youngtimer. Het exemplaar is van origine Rouge d’Enfer en in de tussentijd gestript en helemaal overgespoten. Onder de kap vinden we de bekende 2.9 V6 met 190 pk, een motor die je ook vind in diverse Peugeots en Renaults. De auto is nummer 46 van de in totaal 50 XM’s Multimedia die er gebouwd zijn. De vraagprijs van 11.950 euro is vrij stevig, maar daar krijg je wel een uniek Berline voor terug. De advertentie kun je hier bekijken.

Ook interessant!

  • Mag BMW de naam 'XM' eigenlijk wel claimen?
  • Citroën ë-Berlingo
    Citroën ë-Berlingo is de handigste auto van vandaag
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, internet, navigatie, v6, xm, youngtimer

Vorig bericht: « Heeft de Toyota Prius nog wel bestaansrecht?
Volgend bericht: Autoblog Garage: DS7 introductie »

Lees Interacties

Reacties

  1. wimof zegt

    3 januari 2020 om 22:46

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    3 januari 2020 om 22:51

    Stay Connected!

    Login om te reageren
  3. dwfc zegt

    3 januari 2020 om 22:54

    Dag Willeme, wat dan te denken van dit apparaat … mmm
    !https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1577273614

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      3 januari 2020 om 23:34

      @dwfc: dat is een pareltje! Mooie kleurencombo van in- en exterieur. Kan een LCI-model vd E39 nog meer waarderen en ik vondt t jammer dat de raamomlijsting zwart is uitgevoerd bij een reeds donkere wagen.

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      4 januari 2020 om 00:29

      @dwfc: Godskolere wat een schitterende wagen zeg. Echt een absolute fraaie samenstelling. Wel een typische Leitner prijs.

      Login om te reageren
      • 114i210pk zegt

        4 januari 2020 om 10:26

        @viezefreddyw: Daar kun je wel 10k van af lullen..

        Login om te reageren
        • nautique206 zegt

          4 januari 2020 om 10:32

          @114i210pk: denk t niet, is al verkocht

          Login om te reageren
  4. mondial zegt

    3 januari 2020 om 23:01

    Mooi stukje innovatie

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      4 januari 2020 om 11:10

      @mondial: nou!
      CapGemini biedt straks de mogelijkheid tot internetsnelheden met dezelfde isdn-snelheid van het internet op de pc thuis.
      Dan praat je toch al gauw over 6-9 Kbps… ?

      Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    3 januari 2020 om 23:02

    Dankzij de constante herhalingen van Flodder krijg ik toch wel meer waardering voor de XM. Voorheen vond ik t maar een apart gestylede wagen. Dankzij de gastrollen in oa die Koninginnedag (Trixie!) en de pokeraflevering (Koala 656 met V12)

    Login om te reageren
  6. E550 zegt

    3 januari 2020 om 23:02

    Na 2006 zag je ze al niet op de weg.

    Login om te reageren
  7. fastforward zegt

    3 januari 2020 om 23:03

    Voor de XM en de Xantia heb ik altijd een zwak gehad. Aan de buitenkant worden ze mooi oud. Het interieur daarentegen..

    Login om te reageren
  8. Volvo_440_turbo zegt

    3 januari 2020 om 23:06

    Voor mij een teleurstelling qua design als je naar de voorganger nl. de CX kijkt.

    Login om te reageren
  9. edward330d zegt

    3 januari 2020 om 23:23

    Een citroen xm met Windows… Garantie voor storingen.

    Login om te reageren
    • momo zegt

      4 januari 2020 om 01:13

      @edward330d: de Windows bleven het daarentegen wel altijd doen.

      Login om te reageren
    • Jochen zegt

      4 januari 2020 om 06:30

      @edward330d: de Citroën zonder Windows heette : Citroën Jumpy Cargo

      Login om te reageren
  10. 560pk zegt

    3 januari 2020 om 23:31

    Heb in 1989 of -90 in de flagship store van Citroën op de Champs Élisée in dee auto gezeten toen hij net geïntroduceerd was. Leek een ruimteschip uit een andere dimensie. Hoewel ik altijd Duits koop, heb ik een eeuwig zwak voor deze auto (en DS, CX ervoor en C6 erna)

    Login om te reageren
  11. kennone zegt

    3 januari 2020 om 23:47

    3 stuks thuis gehad. Ook de V6! Enorm comfortabele bak maar ze stonden best vaak bij de garage. Denk dat het een dure bak is om hem in goede staat te houden.

    Login om te reageren
  12. nikk zegt

    4 januari 2020 om 00:18

    Duur autorijden. Doe maar een gewone 2.0. Loopt ook al over de 200.

    Login om te reageren
  13. lompey zegt

    4 januari 2020 om 00:25

    Heeee. Geen gezeur of de app die niet goed werkt. Dat is bijzonder

    Login om te reageren
  14. Thomas20vt zegt

    4 januari 2020 om 00:56

    De auto met de 13 ruiten :)

    Login om te reageren
    • Dutchcarwizard zegt

      4 januari 2020 om 08:20

      @thomas20vt: jij leest de Autovisie!

      Login om te reageren
  15. 1audi1 zegt

    4 januari 2020 om 03:05

    Geweldige herinneringen aan. Mijn opa had de 2.5 diesel,extreem confortabel en hartstikke betrouwbaar. Toen hij hem wegdeed stond er 500k op de teller, de particulier die hem overkocht stuurde een aantal jaar later nog een kaartje dat er nog een ton of 3 bij waren gezet.

    Alleen de elektronica was een regelrechte ramp, als ik dan toch nog wat negatiefs moet benoemen

    Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      4 januari 2020 om 03:08

      @1audi1: Jammer btw dat Fransen niet meer zulke auto’s maken. De Safrane bijvoorbeeld was ook al zo’n enorm gave kar

      Tegenwoordig doen de Duitsers het toch een stuk beter

      Login om te reageren
  16. tenaci zegt

    4 januari 2020 om 07:16

    Overnieuw ??‍♂️

    Login om te reageren
    • Dutchcarwizard zegt

      4 januari 2020 om 08:21

      @tenaci: Ik zag ‘m ook. Doe het nog eens over!

      Login om te reageren
    • shaguar zegt

      4 januari 2020 om 08:32

      @tenaci: Ik vond “naar harteloos internetten” ook wel een hele mooie eigenlijk.
      Hoe waar deze zinsnede ook mag zijn, denk ik niet dat het hier op die manier bedoeld is.

      Login om te reageren
      • shaguar zegt

        4 januari 2020 om 08:34

        @shaguar: on-topic overigens een erg leuk stukje over een uniek stukje autogeschiedenis. Erg leuk om te lezen! Dank je Willeme!

        Login om te reageren
        • Dutchcarwizard zegt

          4 januari 2020 om 14:23

          @shaguar: Willem is een topper inderdaad.

          Login om te reageren
          • tenaci zegt

            4 januari 2020 om 14:46

            @baidu: Jep, dat staat buiten kijf, ze stukkies zijn altijd erg leuk!

            Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    4 januari 2020 om 07:54

    Tja, ik heb gewoon helemaal niéts met een oude Citroën…

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      4 januari 2020 om 08:41

      @dutchdriftking: Gezien je gebruikersnaam snap ik dat…

      Login om te reageren
  18. Alfarobert zegt

    4 januari 2020 om 09:33

    Ik had in 2005 een TomTom Benelux in de auto en was daarmee de eerste op het werk met navigatie.Zelfs de directeur had het nog niet.Citroen had het dus al veel langer.

    Login om te reageren
    • aarsgewei zegt

      4 januari 2020 om 09:58

      @Alfarobert: mijn 1997 clk had al geintergreerde full color mapnavigatie. Zelfs toen was het niet echt speciaal.

      Login om te reageren
  19. moveyourmind zegt

    4 januari 2020 om 10:13

    Ben over het algemeen wel fan van vintage gadgets: de sprekende boordcomputer in de Renault Safrane, high end autoradio’s van Alpine van deccenia terug, de ingebouwde telefoon in een BMW e38, oude Bang & Olufsen tv’s met gemotoriseerde vloerstands en stereo’s met glazen paneeltjes die opzij schuiven als je er met de hand in de buurt komt. Dat soort oude meuk vind ik fantastisch.

    Maar de apparatuur in deze Citroën… Het weet nou niet het gevoel bij me op te roepen dat dit ooit zo vooruitstrevend en duur was dat het heel bijzonder was als je destijds zoiets in je auto had.

    Maar de XM heeft gelukkig wel een vintage gadget aan boord die nog steeds heel gaaf is: de hydropneumatische vering. Waardoor hij in de parkeerstand met zijn buik op het asfalt ligt. Zo’n mooi gezicht vind ik dat. En dan het magische ‘opstijgen’ wanneer je hem start. Van zulke gadgets kan ik oprecht zielsgelukkig worden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      4 januari 2020 om 11:24

      @moveyourmind: bij een maat van me staat er ook altijd een XM ‘op de buik’ geparkeerd. Daarmee houdt de eigenaar ook het antilekmatje op z’n plek, want dat ding blijft maar LHM olie lekken. En hij voorkomt hiermee zo herhaaldelijke boetes wegens milieuvervuiling.

      Dat gezegd hebbende vind ik die XM een van de meest iconische auto-ontwerpen van de jaren negentig. Geweldige lijnen, prachtige wigvorm.

      Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      4 januari 2020 om 12:01

      @moveyourmind: was dat dezelfde sprekende boordcomputer als in de Laguna met die moeilijke bril om de achterlichten? Daar werd ik namelijk aardig gestoord van..
      *Ding-dong* “waarschuwing! Zet de auto langs de kant van de weg en raadpleeg de handleiding* Waarom?! Wat is er aan de hand dan?! Geef een lampje, een hint, een idee! Aaargh!

      Login om te reageren
  20. terazino zegt

    4 januari 2020 om 10:26

    Een van de weinige auto’s waarin ik als bestuurder wagenziek werd ?

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    4 januari 2020 om 16:25

    Extra veel vooruitstrevende elektronica in een Franse auto. Je moet maar durven…

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut fan van Franse merken. Maar ik ben bewust voor een BX met carburateur gegaan, want zelfs monopoint injectie leek me al een risicootje. En ik heb er nog steeds spijt van dat de XM met carburateur niet gekocht heb toen ik de kans had. (dat is een extra schrale versie die zelfs niet in Nederland werd geleverd)

    Login om te reageren
  22. cx1985 zegt

    5 januari 2020 om 00:46

    De kleur is NIET rouge lucifer maar rouge d’enfer. De welbekende activa kleur.
    Tevens is de prijs alles behalve duur als je bedenkt dat de nodige xm’s al voor het dubbele, zelfs drie dubbele gegaan zijn.

    Maar goed, ander leuk feitje, geen van de ooit 52 gebouwde multimedia’s is het zelfde. De een had een computer en de ander niet, die had bijvoorbeeld weer navigatie.

    Tevens waren ze ook als dealer promo auto’s bedoeld om te laten zien wat kon, accessoires die je kon bestellen zoals navigatie. Ze werden in eerste instantie niet zomaar verkocht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North